text_structure.xml
26.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Otwieram posiedzenie Komisji Infrastruktury.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Witam panie i panów posłów oraz wszystkich zaproszonych gości. Witam pana ministra Rafała Webera wraz ze współpracownikami.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">W związku z faktem, iż prowadzimy tę Komisję w trybie zdalnym, sprawdzimy kworum. Mógłbym prosić o wyświetlenie pulpitu do głosowania i naciśnięcie jakiegokolwiek przycisku? Dziękuję serdecznie. Proszę o wyświetlenie głosowania i kworum. Jeszcze chwilkę, tak? Dobrze. Proszę wyświetlić wyniki. Głosowało 19 posłów. Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Informuję, iż w dniu 4 marca 2020 roku marszałek Sejmu skierowała do Komisji Infrastruktury, do pierwszego czytania, rządowy projekt ustawy o systemach homologacji typu UE i nadzoru rynku silników spalinowych przeznaczonych do maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach (druk nr 268). Termin przedstawienia sprawozdania Komisji wyznaczono na 8 kwietnia br., a następnie, w dniu 25 marca br., wyznaczono nowy termin przedstawienia sprawozdania: do 20 maja 2020 roku.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Porządek dzienny posiedzenia obejmuje pierwsze czytanie powyższego projektu. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie słyszę. Stwierdzam, iż Komisja przyjęła porządek dzienny.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Przystępujemy do pierwszego czytania. Proponuję, aby w tym przypadku pierwsze czytanie obejmowało krótkie i zwięzłe uzasadnienie tego projektu przez pana ministra, ewentualną debatę, ewentualne pytania posłów i odpowiedzi wnioskodawców. Proszę pana ministra o uzasadnienie projektu zawartego w druku nr 268.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyRafałWeber">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyRafałWeber">Wysoka Komisjo, celem projektu ustawy o systemach homologacji typu UE i nadzoru silników spalinowych wewnętrznego spalania przeznaczonych do maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach jest dostosowanie prawa polskiego do przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej 2016/1628, które ustanawia dopuszczalne poziomy emisji szkodliwych gazów oraz pyłów, a także określa warunki udzielania homologacji typu UE i nadzoru rynku silników spalinowych zamontowanych w maszynach mobilnych nieporuszających się po drogach. W rozumieniu przepisów powyższego rozporządzenia maszynami mobilnymi nieporuszającymi się po drogach są różnorodne urządzenia i pojazdy wyposażone w silniki spalinowe. To między innymi pojazdy kolejowe, maszyny do robót budowlanych takie jak walce, żurawie, ale też pilarki, kosiarki, agregaty prądotwórcze.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyRafałWeber">Ta unijna regulacja nakłada na państwa członkowskie obowiązek powołania lub wyznaczania podmiotów udzielających homologacji, jak również organów nadzoru rynku. Zgodnie z przepisami rozporządzenia organy udzielające homologacji prowadzą postępowania, których przedmiotem jest wydanie zaświadczenia o zgodności danego silnika z odpowiednimi przepisami oraz wymogami technicznymi. Natomiast organy nadzoru rynku zajmują się między innymi przeprowadzaniem fizycznych oględzin oraz badań laboratoryjnych silników wprowadzanych na rynek danego państwa członkowskiego i eksploatowanych we wskazanych powyżej maszynach oraz urządzeniach.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyRafałWeber">Przedmiotowy projekt ustawy zakłada, po pierwsze, powierzenie dyrektorowi transportowego dozoru technicznego funkcji krajowego organu homologacyjnego w zakresie silników do maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach. Wcześniej, czyli między 2004 a 2017 rokiem, był to Instytut Transportu Samochodowego. Po drugie, stworzenie systemu nadzoru rynku w zakresie silników do maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach. Organami nadzoru rynku będą odpowiednio organ Inspekcji Ochrony Środowiska oraz Prezes Wyższego Urzędu Górniczego. Po trzecie, projekt zakłada wprowadzenie sankcji dla producentów, importerów oraz dystrybutorów oryginalnego sprzętu, którzy wprowadzają do obrotu lub oddają do użytku wyrób niezgodny z wymogami.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyRafałWeber">Bardzo proszę wysoką Komisję o pozytywną opinię dla przedłożonego projektu ustawy. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Serdecznie dziękuję, panie ministrze.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Otwieram dyskusję. Czy są głosy w dyskusji? Nie słyszę. Nie mam również informacji o tym, aby ktoś chciał zdalnie zabrać głos. Czy są jakieś pytania? Również nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">W związku z powyższym zamykam dyskusję. Stwierdzam zakończenie pierwszego czytania. Nie zgłoszono również wniosku o wysłuchanie publiczne.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Przystępujemy więc do rozpatrzenia projektu ustawy z druku nr 268. Proponuję, abyśmy rozpatrywali tę ustawę poszczególnymi artykułami. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, przyjmę, że Komisja akceptuje tego rodzaju tryb postępowania. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Proponuję również, aby przed przystąpieniem do szczegółowego rozpatrywania upoważnić Biuro Legislacyjne do dokonywania zmian o charakterze redakcyjnym, legislacyjnym, jak również językowym, które w sposób naturalny będą wynikały z tekstu. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, Biuro Legislacyjne takie upoważnienie od Komisji otrzyma. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">W związku z powyższym przystępujemy do rozpatrywania projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy są uwagi do tytułu ustawy? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy są uwagi do art. 1 ustawy? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy są uwagi do art. 2 ustawy? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy do art. 3 są jakieś uwagi? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-3.10" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy do art. 4 są jakieś uwagi? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-3.11" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy do art. 5 są jakieś uwagi? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-3.12" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy są jakieś uwagi do art. 6? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-3.13" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy do art. 7 są jakieś uwagi? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-3.14" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy do art. 8 są jakieś uwagi? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-3.15" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy do art. 9 są jakieś uwagi? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-3.16" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy do art. 10 są jakieś uwagi? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-3.17" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy do art. 11 są jakieś uwagi? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-3.18" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy do art. 12 są jakieś uwagi? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-3.19" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy do art. 13 są jakieś uwagi? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-3.20" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy do art. 14 są jakieś uwagi? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-3.21" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy do art. 15 są jakieś uwagi? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-3.22" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy do art. 16 są jakieś uwagi? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-3.23" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy do art. 17 są jakieś uwagi? Proszę bardzo, Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#LegislatorWojciechPaluch">Panie przewodniczący, szanowni państwo, chcielibyśmy zapytać stronę rządową, czy w takim brzmieniu art. 17 nie powinien podlegać doprecyzowaniu, ponieważ wspomniano w nim, że koszty badań wymaganych do homologacji pokrywa producent. Oczywiście jest to dosyć jasne i jednoznaczne, natomiast może wymagałoby doprecyzować, że: „koszty badań wymaganych do wydania świadectwa homologacji typu UE”. Oczywiście jest to pytanie w kontekście art. 14, gdzie jest mowa o wydawaniu, zmienianiu, cofaniu lub odmowie wydania świadectwa homologacji typu UE. Kwestie stricte terminologiczne.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Proszę bardzo, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#SekretarzstanuwMIRafałWeber">Myślę, że intencja naszego przepisu jest jasna, ale intencja propozycji pana mecenasa również jest jasna i oczywista i możemy dostosować ten przepis do sygnalizacji pana mecenasa. Czyli, jak rozumiem, uzupełnić ten artykuł o stwierdzenie „do wydania homologacji”, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#LegislatorWojciechPaluch">Jeśli państwo pozwolą, to przeczytam: „koszty badań wymaganych do wydania świadectwa homologacji typu UE”.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#SekretarzstanuwMIRafałWeber">Zgoda.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Dziękuję serdecznie. Zgodnie z upoważnieniem Biura Legislacyjnego proszę dokonać oczywistej korekty.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy są uwagi do art. 18? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy są uwagi do art. 19? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy są uwagi do art. 20? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy są uwagi do art. 21? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy są uwagi do art. 22? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy są uwagi do art. 23? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-9.7" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy są uwagi do art. 24? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-9.8" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy są uwagi do art. 25? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-9.9" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy są uwagi do art. 26. Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-9.10" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy są uwagi do art. 27? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-9.11" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy są uwagi do art. 28? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-9.12" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy są uwagi do art. 29? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-9.13" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy są uwagi do art. 30? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-9.14" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy są uwagi do art. 31? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-9.15" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy są uwagi do art. 32? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-9.16" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy są uwagi do art. 33? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-9.17" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy są uwagi do art. 34? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-9.18" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy są uwagi do art. 35?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#LegislatorWojciechPaluch">Tak. Drobna kwestia. Jeśli zauważymy, że w ust. 1 pkt 1 jest odwołanie do art. 33 ust. 2 niniejszej ustawy, to oczywiście jest to zbędne sformułowanie z uwagi na to, że w ust. 2 już posługujemy się… bez tego sformułowania. Takie sformułowanie niczego po prostu nie wnosi, ponieważ wiadomo, że chodzi o kwestie wymienionych enumeratywnie organów z art. 33 ust. 2. Jest to tylko ściśle legislacyjna kwestia, która… Nie podlega wątpliwości, że możemy z tego sformułowania zrezygnować.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#SekretarzstanuwMIRafałWeber">I, rozumiem, wykreślenie tego…</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#komentarz">(Legislator Wojciech Paluch wypowiada się poza mikrofonem)</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#SekretarzstanuwMIRafałWeber">Jasne.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Tak? Jest zgoda? W związku z powyższym zgodnie z upoważnieniem Biuro Legislacyjne dokona tej korekty.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy są uwagi do art. 36? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy są uwagi do art. 37? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy są uwagi do art. 38? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy są uwagi do art. 39? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy są uwagi do art. 40? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-13.6" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy są uwagi do art. 41? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-13.7" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy są uwagi do art. 42? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-13.8" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy są uwagi do art. 43? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-13.9" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy są uwagi do art. 44? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-13.10" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy są uwagi do art. 45? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-13.11" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy są uwagi do art. 46? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-13.12" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy są uwagi do art. 47? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-13.13" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy są uwagi do art. 48? Proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#LegislatorWojciechPaluch">Panie przewodniczący, szanowni państwo, w art. 48 strona rządowa zawarła stricte regułę wydatkową dobrze nam znaną z innych ustaw, które zawierają przepisy, które określają się na… które zawierają tę regułę, tutaj w odniesieniu do lat 2020–2029. Chcielibyśmy zapytać o ust. 2. Jego formuła została tutaj trochę inaczej wyartykułowana niż dotychczasowe przepisy, które odnoszą się do tej kwestii. Proponowalibyśmy, aby ust. 2 trochę przeredagować. Jeśli państwo pozwolą, to zaproponuję brzmienie: „W przypadku przekroczenia lub zagrożenia przekroczeniem przyjętego na dany rok budżetowy maksymalnego limitu wydatków, o których mowa w ust. 1 (…)”. Dalej oczywiście bez zmian.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#SekretarzstanuwMIRafałWeber">Proszę o powtórzenie. Maksymalnego limitu wydatków?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#LegislatorWojciechPaluch">„W przypadku przekroczenia lub zagrożenia przekroczeniem przejętego na dany rok budżetowy maksymalnego limitu wydatków, o których mowa w ust. 1, zostanie zastosowany mechanizm korygujący”. Dalsze brzmienie redakcji ust. 2 pozostaje bez zmian.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#SekretarzstanuwMIRafałWeber">Nie problemu. Jest zgoda.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Serdecznie dziękuję. W związku z tym upoważniamy Biuro Legislacyjne.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Przed art. 49 do głosu zgłosił się pan przewodniczący Grabarczyk.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PosełCezaryGrabarczyk">Dziękuję. Bardzo sprawnie nam poszła praca nad ustawą, ale też ocena tego tekstu jest pozytywna. Chciałbym tylko doprecyzować. Pan minister bardzo szybko wymienił kilka przykładów: te, które poruszają się po szynach, wykorzystywane w pracach budowlanych typu walce, żurawie. Chciałbym, żebyśmy rozwinęli tę kategorię pojazdów. Czy chodzi też o ratraki? Czy chodzi o skutery śnieżne? Czy chodzi też o jednostki pływające? Pytanie: Czy w takiej sytuacji – jeżeli byłaby odpowiedź pozytywna na te jednostki pływające, tam też wykorzystuje się przecież silniki spalinowe – czy nie powinniśmy zwrócić się o opinię do komisji właściwej, jeżeli chodzi o gospodarkę morską? Nie upieram się, tylko chciałbym poznać stanowisko pana ministra.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Proszę bardzo, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#SekretarzstanuwMIRafałWeber">Panie przewodniczący, część pojazdów, które poruszają się po drogach, w zasadzie wszystkie pojazdy, które poruszają się po drogach, są już objęte odpowiednimi regulacjami. Ta ustawa, to generalne nowe prawo i rozporządzenie, na podstawie którego tę ustawę tworzymy, ich nie obejmuje. Może poproszę kierownika z urzędu transportu drogowego o to, aby dokładnie przedstawił wszystkie maszyny i urządzenia, które są objęte tą regulacją, i precyzyjnie odpowiedział na pytanie, czy te kwestie, o które pan poseł, pan minister pytał – jeżeli chodzi o urządzenia, maszyny wodne – również podlegają pod tę ustawę.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#KierownikwydziałuwTransportowymDozorzeTechnicznymArturMarciniszyn">Dziękuję serdecznie. Dzień dobry. Artur Marciniszyn, Transportowy Dozór Techniczny.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#KierownikwydziałuwTransportowymDozorzeTechnicznymArturMarciniszyn">Odpowiadając na to pytanie… drobny tekst wprowadzenia. Rozmawiamy tutaj o wprowadzaniu do krajowych przepisów wymagań wskazanych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1628 z 2016 roku, w związku z czym pewnych treści tego rozporządzenia nie można powielać w krajowych przepisach. Dlatego też przywołałbym treść art. 2 ust. 2… czegoż to rozporządzenie unijne nie obejmuje… co, myślę, będzie stanowiło odpowiedź na pana wątpliwości. Proszę mi wybaczyć chwilę czytania, długo to nie zajmie.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#KierownikwydziałuwTransportowymDozorzeTechnicznymArturMarciniszyn">W związku z czym art. 2 ust. 2. „Niniejszym rozporządzenie nie ma zastosowania do silników przeznaczonych do:”. Cały czas pamiętamy, mamy z tyłu głowy, że rozporządzenie odnosi się nie do pojazdów jako takich, ale do silników montowanych w różnych pojazdach.</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#KierownikwydziałuwTransportowymDozorzeTechnicznymArturMarciniszyn">„a) napędu pojazdów, o których mowa w art. 2 ust. 1 dyrektywy 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady” – to jest dyrektywa mówiąca o systemie homologacji dla pojazdów poruszających się po drogach: osobowych, ciężarowych i przyczep;</u>
<u xml:id="u-23.4" who="#KierownikwydziałuwTransportowymDozorzeTechnicznymArturMarciniszyn">„b) napędu ciągników rolniczych i leśnych” – w rozumieniu innego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do systemu homologacji ciągników rolniczych i leśnych;</u>
<u xml:id="u-23.5" who="#KierownikwydziałuwTransportowymDozorzeTechnicznymArturMarciniszyn">„c) napędu pojazdów, o których mowa w art. 21 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady” – w odniesieniu do homologacji pojazdów dwu-, trzy- oraz czterokołowych, tych, które poruszają się po drogach;</u>
<u xml:id="u-23.6" who="#KierownikwydziałuwTransportowymDozorzeTechnicznymArturMarciniszyn">„d) maszyn stacjonarnych;</u>
<u xml:id="u-23.7" who="#KierownikwydziałuwTransportowymDozorzeTechnicznymArturMarciniszyn">e) statków morskich wymagających ważnego morskiego świadectwa żeglugi lub świadectwa bezpieczeństwa;</u>
<u xml:id="u-23.8" who="#KierownikwydziałuwTransportowymDozorzeTechnicznymArturMarciniszyn">f) jednostek w rozumieniu dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/1629, które nie są objęte jej zakresem stosowania;</u>
<u xml:id="u-23.9" who="#KierownikwydziałuwTransportowymDozorzeTechnicznymArturMarciniszyn">g) napędu statków żeglugi śródlądowej o mocy netto poniżej 19 kW lub do celów pomocniczych w takich statkach”;</u>
<u xml:id="u-23.10" who="#KierownikwydziałuwTransportowymDozorzeTechnicznymArturMarciniszyn">„h) jednostek pływających” – w rozumieniu stosownych przepisów unijnych; jeszcze zostało pięć;</u>
<u xml:id="u-23.11" who="#KierownikwydziałuwTransportowymDozorzeTechnicznymArturMarciniszyn">„i) statków powietrznych” – w rozumieniu artykułu określonego w rozporządzeniach Komisji;</u>
<u xml:id="u-23.12" who="#KierownikwydziałuwTransportowymDozorzeTechnicznymArturMarciniszyn">„j) pojazdów rekreacyjnych, z wyjątkiem skuterów śnieżnych, pojazdów terenowych i pojazdów typu side-by-side;</u>
<u xml:id="u-23.13" who="#KierownikwydziałuwTransportowymDozorzeTechnicznymArturMarciniszyn">k) pojazdów i maszyn wyłącznie wykorzystywanych lub przeznaczonych do wyłącznego wykorzystywania w zawodach sportowych;</u>
<u xml:id="u-23.14" who="#KierownikwydziałuwTransportowymDozorzeTechnicznymArturMarciniszyn">l) przenośnych motopomp pożarniczych, które zostały zdefiniowane i objęte normą europejską dotyczącą przenośnych motopomp pożarniczych;</u>
<u xml:id="u-23.15" who="#KierownikwydziałuwTransportowymDozorzeTechnicznymArturMarciniszyn">m) modeli lub replik pojazdów lub maszyn w pomniejszonej skali produkowanych do celów rekreacyjnych w mniejszej skali niż model oryginalny, mających moc netto poniżej 19 kW”.</u>
<u xml:id="u-23.16" who="#KierownikwydziałuwTransportowymDozorzeTechnicznymArturMarciniszyn">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">To jest ta bardzo precyzyjna odpowiedź, która wynika z przepisów tego rozporządzenia. Tutaj udział Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej nie wydaje się konieczny.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PosełCezaryGrabarczyk">Nie, nie ma potrzeby. To wyjaśnia, dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Myślę, że mamy jasność.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy są uwagi do art. 49? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">W związku z tym zakończyliśmy rozpatrywanie ustawy.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Musimy przegłosować całość. Kto z pań i panów posłów… Proszę o wyświetlenie pulpitów do głosowania i zalogowanie się. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem tej ustawy? Kto jest za? Dziękuję. Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-26.4" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Proszę o podanie wyników. Jeszcze spływają… Proszę o wyświetlenie wyników.</u>
<u xml:id="u-26.5" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Głosowało 25 posłów, 24 było za, 1 osoba wstrzymała się od głosu, nikt nie był przeciw.</u>
<u xml:id="u-26.6" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Niniejszym stwierdzam, iż projekt ustawy został przez Komisję przyjęty. Musimy wybrać posła sprawozdawcę. Proponuję pana przewodniczącego Grabarczyka.</u>
<u xml:id="u-26.7" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy pan przewodniczący Grabarczyk wyraża zgodę?</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PosełCezaryGrabarczyk">Z radością.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy są inne kandydatury bądź sprzeciw wobec tej kandydatury? Nie słyszę, w związku z czym Komisja dokonała wyboru pana przewodniczącego Grabarczyka na sprawozdawcę Komisji.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia Komisji. Zamykam posiedzenie Komisji. Oczywiście protokół jest dostępny w sekretariacie Komisji. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>