text_structure.xml 22.9 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Dzień dobry, witam państwa bardzo serdecznie na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych. Na początku pragnę przywitać naszych gości. Bardzo serdecznie witam wiceprezesa Rady Ministrów, ministra rolnictwa i rozwoju wsi, pana premiera Henryka Kowalczyka. Dzień dobry panie premierze, witamy serdecznie. Witam wraz ze współpracownikami. Witam bardzo gorąco sekretarza stanu w Ministerstwie Finansów, pana ministra Sebastiana Skuzę wraz ze współpracownikami. Witam gorąco Stanisława Jarosza, dyrektora Departamentu Budżetu i Finansów Najwyższej Izby Kontroli wraz ze współpracownikami. Witam wszystkich państwa bardzo serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Drodzy państwo, otwieram posiedzenie Komisji finansów Publicznych, stwierdzając jego kworum. Porządek dzienny posiedzenia przewiduje 4 punkty. W pierwszym z nich jest rozpatrzenie poprawek zgłoszonych do komisyjnego projektu uchwały Sejmu w sprawie przyjęcia Sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2021 r. wraz z przedstawioną przez Prezesa Najwyższej Izby Kontroli „Analizą wykonania w 2021 r. budżetu państwa i założeń polityki pieniężnej” oraz wniosku w przedmiocie absolutorium dla Rady Ministrów (druk nr 2440). Punkt drugi to zaopiniowanie wniosku Prezesa Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Zapasów Interwencyjnych na rok 2022. W punkcie trzecim zaopiniowanie wniosku Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie zmian w planie finansowym Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa na rok 2022. Punkt czwarty – zaopiniowanie wniosku Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie zmian w planie finansowym Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa na rok 2022. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę. Wobec niezgłoszenia uwag, stwierdzam jego przyjęcie.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Przystępujemy do realizacji punktu pierwszego porządku dziennego. Wczoraj na posiedzeniu Sejmu w punkcie poświęconym rozpatrzeniu komisyjnego projektu uchwały Sejmu dotyczącej przyjęcia sprawozdania z wykonania budżetu państwa za 2021 rok zgłoszone zostały, szanowni państwo, 2 poprawki. Proponuję rozpatrywanie poprawek w następującym porządku – ewentualne uzasadnienie posła zgłaszającego poprawkę, ewentualne przedstawienie stanowiska rządu, ewentualne uwagi ze strony przedstawicieli Biura Legislacyjnego dotyczące konsekwencji wynikających z przyjętej poprawki, ewentualne głosy za i przeciw, głosowanie poprawki. Czy jest sprzeciw wobec powyższej propozycji rozpatrywania tych poprawek? Nie słyszę. Wobec niezgłoszenia sprzeciwu stwierdzam przyjęcie sposobu rozpatrywania poprawek. Przystępujemy, szanowni państwo, do rozpatrywania poprawek. Proszę o bardzo krótkie uzasadnienie wnioskodawcy. Pani przewodnicząca Izabela Leszczyna, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełIzabelaLeszczyna">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. Ja nie będę oczywiście uzasadniać. Wczoraj mieliśmy debatę na Sali plenarnej i wszystko powiedzieliśmy, dlaczego zgłaszamy poprawkę do uchwały, która ma na celu odrzucenie sprawozdania z wykonania budżetu. Ja mam tylko taką gorącą prośbę do koleżanek i kolegów z Komisji, do pana przewodniczącego – wkradła nam się pomyłka w naszej poprawce. Chciałabym wykreślić pkt III, który dotyczy części 07, czyli Najwyższej Izby Kontroli – w związku z tym, że właściwie żadne komisje nie miały uwag do wykonania budżetu, a jednocześnie głosowanie było negatywne. Bardzo proszę o wykreślenie tego pkt III i o głosowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Dziękuję bardzo. W takim razie wykreślamy, rozumiem… Biuro, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#LegislatorwBiurzeLegislacyjnymKancelariiSejmuŁukaszKasiak">Panie przewodniczący, to już nie ten etap, jak się wydaje – analogicznie do poprawek z drugiego czytania tego typu korekta raczej nie jest możliwa na tym etapie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Rozumiem, dziękuję serdecznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełIzabelaLeszczyna">W takim razie głosujemy w takiej wersji, jak jest.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">W tej wersji, jaka została przedstawiona. Bardzo proszę, pan Jarosław Urbaniak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełJarosławUrbaniak">Z całym szacunkiem dla panów mecenasów, ale to takie szybkie przejście analogicznie do drugiego czytania – w treści czytamy, że to jest poprawka do komisyjnego projektu uchwały w sprawie sprawozdania. Ja nie widzę analogii do drugiego czytania. Tylko przez to, że mamy salę sejmową, coś nie jest drugim czytaniem tylko dlatego, że odbywa się na sali plenarnej, a nie jest drugim czytaniem tylko dlatego, że się odbywa w sali kolumnowej albo w tej sali… Tu chodzi o procedurę, a nie o to, gdzie co robimy. Gdzie ta analogia? Tytuł jest taki, że mówi o uchwale Komisji. Uchwała Komisji nie ma drugiego czytania w sensie proceduralnym. Poprawka nie jest składana przez klub tylko przez osobę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Dziękuję panie pośle. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#LegislatorŁukaszKasiak">Panie pośle, tak, tylko że czas na składanie poprawek był na sali plenarnej. W tym momencie Komisja zajmuje się tylko opiniowaniem tych poprawek. Stąd ta pewna analogia do drugiego czytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Rozumiem. Wydaje mi się, że to chyba jest zrozumiałe dla wszystkich, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełJarosławUrbaniak">Panie przewodniczący, no z całym szacunkiem, gdyby to była merytoryczna poprawka… To jest wyraźnie pomyłka pisarska i pani Leszczyna składa autopoprawkę. Korektę…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Ja bym jednak obstawał, żebyśmy dokonali głosowania w tej formule, którą nam przedstawia Biuro. Szanowni państwo, wydaje mi się, że to efekt samego głosowania będzie miał wpływ w konsekwencji…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełJarosławUrbaniak">Panie przewodniczący, w praktyce zgadzam się, też znam wynik głosowania, przynajmniej umiem sobie go wyobrazić. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Jeżeli zna pan zdarzenie, przyszłe, niepewne, gratuluję. Myślę, że za chwilę się rzeczywiście…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PosełJarosławUrbaniak">Takie proste znam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję. Proszę państwa, w takim razie poddaję pod głosowanie poprawkę zgłoszoną przez Klub Koalicja Obywatelska. Kto jest za przyjęciem poprawki zgłoszonej przez Klub Koalicja Obywatelska? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Proszę o podanie wyników głosowania.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Głosowało 44 posłów. Za 19, przeciw 25, nikt się nie wstrzymał. Tym samym Komisja nie rekomenduje przyjęcia poprawki.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Przechodzimy, proszę państwa, do poprawki, która jest de facto tożsama, zgłoszona przez inną grupę posłów z Polski 2050. Czy ktoś jeszcze chce ją uzasadnić, czy przechodzimy wprost do głosowania? Przechodzimy do głosowania. Proszę państwa, kto jest za przyjęciem poprawki do sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2021 roku oraz w sprawie absolutorium zgłoszonej przez Polskę 2050? Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Proszę o podanie wyników głosowania.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Głosowało 42 posłów. Za było 18, przeciw 24, nikt się nie wstrzymał. Poprawka została odrzucona przez Komisję. Szanowni Państwo, pozostaje nam jeszcze wybór posła sprawozdawcy. Przypomnę, że posłem sprawozdawcą na posiedzeniu Sejmu był Andrzej Kosztowniak. Czy pozostawiamy tę kandydaturę? W takim razie dziękuję serdecznie za zaufanie. Będę reprezentował naszą Komisję w tym punkcie na sali plenarnej.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Przystępujemy do realizacji punktu drugiego porządku dziennego. Proszę o przedstawienie wniosku prezesa Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Zapasów Interwencyjnych na rok 2022. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#DyrektorBiuraRozwojuOrganizacyjnegoRządowejAgencjiRezerwStrategicznychAleksandraKieszek">Dzień dobry państwu. Szanowny panie przewodniczący, Szanowna Komisjo, w zastępstwie prezesa Kuczmierowskiego Aleksandra Kieszek, na podstawie pełnomocnictwa. Zmiana planu finansowego FZI na 2022 rok dotyczy w szczególności zwiększenia kosztów na zakup paliwa o kwotę 505 000 tys. zł do poziomu 1 200 000 tys. zł wskutek wzrostu cen rynkowych. Będą one realizowane na powiększenie zapasów agencyjnych celem zabezpieczenia ich poziomu określonego w ustawie o zapasach ropy i produktów naftowych. Wartość zakupów benzyny silnikowej i oleju napędowego w ilości odpowiednio 90 tys. m³ i 145 tys. m³ szacowana była w połowie roku 2021 w trakcie prac nad projektem ustawy budżetowej na 2022, kiedy występowały inne realia rynkowe. Wydatki będące przedmiotem korekty planu FZI mają zabezpieczenie w środkach finansowych, które pozostały na rachunku bankowym Funduszu na dzień 1 stycznia 2022. Dodatkowo w korekcie zwiększono o około 24 700 tys. zł przychody osiągnięte w okresie za styczeń-kwiecień 2022 z tytułu odsetek od środków na rachunku funduszu oraz wyegzekwowanych kar pieniężnych nakładanych przez prezesa agencji zgodnie z ustawą o zapasach. Zaktualizowano stan funduszu na początek roku – środki pieniężne, należności zobowiązania oraz stan zapasów agencyjnych na początek roku – dostosowując te stany do faktycznie osiągniętych na dzień 1 stycznia 2022 roku. W konsekwencji wszystkich wyżej wymienionych zmian skorygowany został również analogicznie stan funduszu na koniec 2022 roku. Zmiana planu jest uzgodniona z ministrem klimatu i środowiska zgodnie z ustawą o zapasach oraz zaakceptowana przez ministra finansów zgodnie z ustawą o finansach publicznych. Podsumowując, zmiana planu finansowego FZI na 2022 rok w ujęciu finansowym przedstawia się następująco. Stan Funduszu na początek 2022 roku – około 3 700 000 tys. zł, wzrost o 43 000 tys. zł, w tym środki pieniężne około 3 000 000 tys. zł. Przychody około 1 000 000 tys. zł, wzrost o prawie 25 000 tys. zł. Koszty realizacji zadań około 2 000 000 tys. zł, wzrost o 5 000 tys. zł. Stan funduszu na koniec 2022 – około 2 500 000 tys. zł, zmniejszenie o 46 000 tys. zł. W tym środki pieniężne będą wynosiły 2 500 000 tys. zł. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję. Otwieram dyskusję. Bardzo proszę o głosy. Nie widzę głosów w dyskusji. Pozwolę sobie w takim razie, proszę państwa, zaproponować treść opinii Komisji Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">„Opinia nr 188 Komisji Finansów Publicznych do prezesa Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Zasobów Interwencyjnych uchwalona na posiedzeniu w dniu 22 lipca 2022 roku. Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 22 lipca 2022 roku rozpatrzyła wniosek prezesa Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych z dnia 20 lipca 2022 roku dotyczący zmiany w planie finansowym Funduszu Zasobów Interwencyjnych na 2022 rok. Komisja Finansów Publicznych zgodnie z art. 29 ust. 12 ustawy o finansach publicznych pozytywnie opiniuje propozycję zmian planu finansowego Funduszu Zasobów Interwencyjnych przedstawioną we wniosku.”</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Czy są uwagi do tej treści opinii? Nie ma. Uważam ją za przyjętą przez Komisję.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Proszę państwa, przechodzimy do punktu trzeciego porządku dziennego. Proszę przedstawiciela Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi o przedstawienie wniosku w sprawie zmian w planie finansowym Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa w 2022 roku. Panie premierze, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#WiceprezesRadyMinistrówministerrolnictwairozwojuwsiHenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, we wniosku skierowanym do Komisji Finansów Publicznych przedstawiam szczegóły zaproponowanych zmian w planie finansowym Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa na 2022 rok. Właściwie te zmiany polegają na zmniejszeniu części pozostałe wydatki o 500 000 tys. zł., z przeznaczeniem na wydatki w zakresie pożyczek na zakup środków produkcji rolnej, w tym nawozów, środków ochrony roślin, skup i przechowywanie lub przetwarzanie produktów rolnych w kwocie 430 000 tys. zł. Ta kwota byłaby przeznaczona ewentualnie jako pożyczka dla spółki Elewarr na skup zboża. Druga część to jest 70 000 tys. zł na zakup nieruchomości rolnych Skarbu Państwa, a właściwie tutaj bardziej konkretnie na zakup części przedsiębiorstw służących realizacji polityki rolnej. To nabycie specjalistycznych przedsiębiorstw, nieruchomości z sektora rolno-spożywczego. Jest to zadanie Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa. Tutaj jest 70 000 tys. zł w związku ze zgodą ministra rolnictwa i rozwoju wsi na nabycie tego typu przedsiębiorstw przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa. Dwie pozycje – 70 000 tys. zł na zakup części przedsiębiorstw i przedsiębiorstw, 430 000 tys. zł głównie na pożyczkę dla Elewarru. Jeśliby inne podmioty się ubiegały, też nie wykluczamy udzielenia takiej pożyczki. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję, panie premierze, za uzasadnienie. Otwieram dyskusję w tym punkcie. Są pytania? Nie widzę, szanowni państwo, pytań. Tym samym pozwolę sobie zaproponować opinię Komisji.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">„Opinia nr 189 Komisji Finansów Publicznych do ministra rolnictwa i rozwoju wsi w sprawie zmian w planie finansowym Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa uchwalona na posiedzeniu w dniu 22 lipca 2022 roku. Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 22 lipca 2022 roku rozpatrzyła wniosek ministra rolnictwa i rozwoju wsi z dnia 21 lipca 2022 roku dotyczący zmian w planie finansowym Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa na 2022 rok. Komisja Finansów Publicznych zgodnie z art. 21 ust. 2 ustawy o finansach publicznych pozytywnie opiniuje propozycje zmian w planie finansowym Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa przedstawione we wniosku.”</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Czy są uwagi, proszę państwa, do tej treści opinii? Nie widać uwag. W takim razie, proszę państwa, stwierdzam, że Komisja przyjęła powyższą opinię. Pani przewodnicząca Krystyna Skowrońska, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Korzystając, panie przewodniczący, z obecności pana wicepremiera – zaszczyceni jesteśmy w Komisji – mam jedno pytanie i prosiłabym o odpowiedź na piśmie. Ostatnio dobiegają nas informacje dotyczące cen cukru i zaopatrzenia w cukier. Uprzejmie poprosiłabym o odpowiedź, jak resort poprzez spółkę na przykład Polski Cukier, ale i poprzez swoje działania poza zapewnieniem może spowodować, aby te ceny nie rosły. To się nam wydaje niewiele, ale cena podskoczyła prawie o 100%. Nie oczekuję debaty w tym momencie. Oczekiwałabym na odpowiedź i na działania. Jeżeli pan premier, odpowie na to pytanie, będziemy wdzięczni. Przynajmniej ja. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję. Panie premierze, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#WiceprezesRadyMinistrówministerrolnictwairozwojuwsiHenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo. Myślę, że nie trzeba czekać na odpowiedź na piśmie. Wyjaśnię powody zamieszania na rynku cukru, bo rzeczywiście takie nastąpiły. Niestety są to powody bardzo prozaiczne i zupełnie niezależne od rolnictwa czy produkcji cukru. One wynikały z zakłócenia zaopatrzenia dostaw w jednej z sieci handlowych. To spowodowało rzeczywiście panikę na rynku. Jeśli takie zakłócenie nastąpi, zostanie sfotografowana pusta półka z cukrem i wtedy uruchamia się lawina. Niestety tak to się dokonało i tym sposobem zarówno wzrost cen, jak i zakłócenia dostaw… Ograniczenia to jest wynik tego typu niedociągnięć logistycznych. Zapewniam, że Krajowa Grupa Spożywcza realizuje kontrakty według ustalonego cennika, więc nie ma potrzeby kupować cukru po wyższej cenie w tej chwili – szczególnie takiej o 100%. Te kontrakty są na podstawie ceny określonej na początku sezonu cukrowego. Ponadto Krajowa Grupa Spożywcza dysponuje znacznymi rezerwami, takimi, które sprzedaje poza kontraktami na wolnym rynku. A więc cukru w tym momencie nie zabraknie. Ja myślę, że takie zachowanie zdarza się na rynku. W ciągu kilku dni przy uporządkowaniu dostaw zostanie zahamowane. Polska jest dużym producentem cukru. Produkuje 2,2 mln ton, z tego 1,7 mln ton na potrzeby rynku krajowego, 0,5 mln ton jest eksportowane. Jeszcze nie cały cukier został wyeksportowany, więc naprawdę te zapasy są znaczące. Tu już nie chcę wymieniać od jakiej sieci handlowej zaczęło się zamieszanie, ale taki prozaiczny, bardzo prosty powód może powodować zakłócenia na rynku. Tak się zdarzyło z cukrem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję, panie premierze. To pokazuje, że globalizacja też ma te mniej przyjemne strony funkcjonowania.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Proszę państwa, przechodzimy do realizacji punktu czwartego porządku dziennego. Proszę o przedstawienie wniosku ministra rolnictwa i rozwoju wsi w sprawie zmian w planie finansowym Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa na 2022 rok. Panie premierze, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#WiceprezesRadyMinistrówministerrolnictwairozwojuwsiHenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo. We wniosku skierowanym do Komisji Finansów Publicznych proponujemy zmiany planu finansowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa na 2022 rok. To w zasadzie jest bardziej formalna zmiana. Proponujemy zwiększenie przychodów w postaci dotacji celowej przeznaczonej na finansowanie Programu Operacyjnego Pomoc Żywnościowa 2014–2020 o 60 000 tys. zł na podstawie uruchomienia rezerwy przez ministra finansów i wniosku funduszy. Ta kwota składa się z części europejskiej – 51 000 tys. zł – i części krajowej – 9 000 tys. zł, jako że cały program finansowany jest w proporcjach 85% środków europejskich i 15% środków krajowych. To jeszcze nie wyczerpuje całego rocznego programu, bo on opiewa na kwotę około 300 000 tys. zł rocznie. Tą kwotą 60 000 tys. zł powiększamy realizację programów w tym roku już do 160 000 tys. zł, a więc jeszcze w drugim półroczu będą kolejne kwoty uruchamiane z tej rezerwy. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję, panie premierze. Czy są pytania do tej części? Nie ma. W takim razie pozwolę sobie zaproponować projekt opinii z druku nr 190.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">„Opinia nr 190 Komisji Finansów Publicznych do ministra rolnictwa i rozwoju wsi w sprawie zmiany w planie finansowym Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa uchwalona na posiedzeniu w dniu 22 lipca 2022 roku. Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 22 lipca 2022 roku rozpatrzyła wniosek ministra rolnictwa i rozwoju wsi z dnia 21 lipca 2022 roku dotyczący zmian w planie finansowym Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa na 2022 rok. Komisja Finansów Publicznych zgodnie z art. 21 ust. 5 ustawy o finansach publicznych pozytywnie opiniuje propozycje zmian planu finansowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa przedstawione we wniosku.”</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Czy są uwagi, proszę państwa, do takiej treści opinii? Nie widzę. Stwierdzam tym samym, że Komisja przyjęła powyższą opinię.</u>
          <u xml:id="u-27.3" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Proszę państwa, na tym czerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia Komisji.</u>
          <u xml:id="u-27.4" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-27.5" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">A na koniec chciałbym się przyłączyć do życzeń, które będą przez cały dzień w stosunku do pani wiceprzewodniczącej przedkładane. Myślę, że czynię to w imieniu nas wszystkich. Wszystkiego najlepszego pani wiceprzewodnicząca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>