text_structure.xml 27 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełHenrykKowalczyk">Dzień dobry, witam państwa. Sprawdzimy kworum poprzez próbne głosowanie. Zwracam się do pań i panów posłów obecnych na sali, jak i pracujących zdalnie o dokonanie aktu głosowania. Dziękuję. Proszę o wyniki. Głosowało 41 posłów, a więc będziemy mieli kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełHenrykKowalczyk">Otwieram posiedzenie Komisji. Na podstawie próbnego głosowania stwierdzam kworum. Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje zaopiniowanie wniosków ministra finansów w sprawie zmiany przeznaczenia rezerw celowych (pozycje 35, 49 i 56) zaplanowanych w ustawie budżetowej na 2020 r. oraz zaopiniowanie wniosku ministra rolnictwa i rozwoju wsi w sprawie zmian w planie finansowym Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na 2020 r. Równocześnie informuję, że posiedzenie zostało zwołane przez marszałek Sejmu na podstawie art. 198j ust. 2 regulaminu Sejmu, wobec powyższego nie jest możliwe wprowadzanie zmian do porządku dziennego posiedzenia. Informuję, że posiedzenie jest prowadzone z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej umożliwiających porozumiewanie się na odległość. Informuję, że zgłoszenia do zabrania głosu proszę kierować, za pośrednictwem sekretariatu Komisji, drogą telefoniczną lub mailową.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełHenrykKowalczyk">Witam na posiedzeniu Komisji przedstawicieli rządu: pana ministra Sebastiana Skuzę, sekretarza stanu w Ministerstwie Finansów; pana Adama Guibourgé-Czetwertyńskiego, podsekretarza stanu w Ministerstwie Klimatu, i pana Jana Białkowskiego, podsekretarza stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącyposełHenrykKowalczyk">Przystępujemy do realizacji pierwszego punktu porządku dziennego. Punkt obejmuje rozpatrzenie dwóch wniosków ministra finansów. Proszę zatem ministra finansów o przedstawienie wniosków – pierwszej części dotyczącej rezerw, pozycja 35 i 49. Proszę bardzo, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFinansówSebastianSkuza">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo ministrowie, szanowni państwo.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFinansówSebastianSkuza">Na podstawie art. 154 ust. 9 ustawy o finansach publicznych oraz w związku z pismem ministra klimatu z dnia 17 lipca uprzejmie proszę o wyrażenie pozytywnej opinii w sprawie zmiany przeznaczenia kwoty w wysokości 130 000 tys. zł, pochodzącej z rezerw celowych budżetu państwa z następujących pozycji: poz. 35 „Uzupełnienie środków na wypłatę i waloryzację świadczeń emerytalno-rentowych oraz na świadczenia uzupełniające” – w kwocie 30 000 tys. zł oraz poz. 49 „Utrzymanie rezultatów niektórych projektów zrealizowanych przy udziale środków z Unii Europejskiej, w tym systemy informatyczne, a także środki na wsparcie potencjału realizacji zadań publicznych” – w kwocie 100 000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFinansówSebastianSkuza">Środki te zostaną przeznaczone na zakup odtworzeniowy asortymentów rezerw strategicznych tworzonych na podstawie art. 14 ustawy z dnia 29 października 2010 r. o rezerwach strategicznych. Zakup ten jest związany ze zmianą zagrożeń bezpieczeństwa państwa, w szczególności zakłóceń w ciągłości dostaw towarów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania gospodarki i zaspokojenia podstawowych potrzeb obywateli, ratowania ich życia i zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFinansówSebastianSkuza">Zaproponowana zmiana przeznaczenia części z rezerw celowych z pozycji 35 i 49 nie spowoduje zakłóceń w finansowaniu zadań, na które te rezerwy zostały pierwotnie zaplanowane. Możemy powiedzieć, że mamy zgodę pana premiera na przesunięcie tych 100 000 tys. zł z pozycji 49. Nie było takiego wykorzystania, jakie zakładano, na kwestie związane z COVID. Również Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyraził pozytywną opinię co do możliwości zmniejszenia zaplanowanej kwoty z rezerw z pozycji 35.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFinansówSebastianSkuza">Uprzejmie proszę Wysoką Komisję o pozytywne zaopiniowanie tego wniosku. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełHenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo za przedstawienie wniosku. Otwieram dyskusję. Proszę bardzo, pani poseł Zofia Czernow.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełZofiaCzernow">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Chciałam zapytać, o jakie to rezerwy chodzi? Już kilka dni temu można było przeczytać w prasie, że prawdopodobnie są to zakupy węgla ze składów, na których zalegają ogromne ilości tegoż węgla. Chciałabym, żeby właśnie wyjaśnić, co to są za rezerwy, bo być może nie wiążą się z zakupem węgla. A jeżeli będzie chodziło o węgiel, to chciałabym zadać jeszcze jedno pytanie, ale najpierw proszę o odpowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełHenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo. Pan minister Czetwertyński, tak? Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieKlimatuAdamGuibourgéCzetwertyński">Dziękuję za pytanie. Chodzi o uzupełnienie rezerw strategicznych, które są kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego kraju w wykonaniu ustawy i programu uzgodnionego przez Radę Ministrów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełHenrykKowalczyk">Proszę bardzo, pan poseł Marek Sowa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełMarekSowa">Panie ministrze, czyli rozumiem, że jest to uzupełnienie zapasów węgla, tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełZofiaCzernow">Proszę odpowiedzieć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełMarekSowa">To przypomnę panu, że na koniec grudnia na zwałach i w elektrowniach leżało 15 mln ton węgla; 15 mln ton leżało dokładnie 31 grudnia. Dodatkowo państwo w lutym podjęliście interwencję, zakupiliście kolejne miliony ton całkowicie bezwartościowego węgla. Ile chcecie tego węgla utrzymywać na zwałach, skoro roczne polskie zapotrzebowanie to jest około 70 mln ton?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyposełHenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo. Ja bym tylko apelował, panie pośle, o nierzucanie takich słów, że: „zakupiono bezwartościowy węgiel”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełMarekSowa">Ale to jest prawda.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącyposełHenrykKowalczyk">To proszę zgłosić do prokuratury…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełMarekSowa">To siedemnaście (niesłyszalne). No, to jest najgorszej jakości. Panie ministrze…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącyposełHenrykKowalczyk">Panie pośle, panie pośle. Jeśli pan powiedział, że bezwartościowy węgiel zakupiono…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PosełMarekSowa">Tak, tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącyposełHenrykKowalczyk">To znaczy, że zmarnowano i zdefraudowano pieniądze publiczne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PosełMarekSowa">Przecież to jest prawda.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczącyposełHenrykKowalczyk">Proszę to zgłosić do prokuratury, bo jeśli nie, to trzeba będzie zgłosić do prokuratury pana wypowiedź...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PosełMarekSowa">Niech pan zgłosi od razu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczącyposełHenrykKowalczyk">Bo jednak trzeba się liczyć ze słowami, które się wypowiada. Jeśli pan zgłosi, to oczywiście prokuratura sprawdzi. Jeśli nie, to zgłosimy w imieniu Komisji pana wypowiedź.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PrzewodniczącyposełHenrykKowalczyk">Proszę bardzo, pani poseł Zofia Czernow.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PosełZofiaCzernow">Jak to jest, proszę państwa, że na ten temat w prasie wszyscy wszystko w szczegółach opisują, a na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych pan minister nie mówi, o jakie zakupy konkretnie chodzi? Myślę tak: traktujmy się poważnie. Powinniśmy wiedzieć, czy to dotyczy zakupu węgla, czy dotyczy środków ochrony osobistej ludności w związku z pandemią, czy innych zakupów. Proszę o konkretną odpowiedź. Po prostu chcę wiedzieć, bo chyba źle to wygląda, jeśli w prasie czytamy o sprawie, a na posiedzeniu Komisji unika się odpowiedzi. Proszę konkretnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczącyposełHenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo. Jak doskonale wszyscy wiedzą, zapasy Agencji Rezerw Materiałowych są opatrzone klauzulą poufności, ale na ile pan minister może powiedzieć, to proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PodsekretarzstanuwMKAdamGuibourgéCzetwertyński">Dokładnie to samo miałem powiedzieć, że to nie wynika z mojej złej woli, tylko po prostu z klauzuli, którą są objęte te dokumenty. Myślę, że jak mówię, iż chodzi o uzupełnienie zasobów strategicznych, wynikające z programu rządowego, to już dużo mówię. Wiele więcej nie mogę powiedzieć ze względu na klauzulę, którą są objęte te dokumenty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczącyposełHenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo. Rozumiem, że będziemy głosować nad tą opinią. Proszę zatem przygotować głosowanie. Głosowanie jest aktywne, tak?</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PrzewodniczącyposełHenrykKowalczyk">Wobec tego przystępujemy do głosowania nad opinią Komisji Finansów Publicznych do wniosku ministra finansów w sprawie zmiany przeznaczenia rezerw celowych w poz. 35 – zmniejszenie o 30 000 tys. zł i w pozycji 49 – zmniejszenie o 100 000 tys. zł. I przeznaczenie na odtworzenie rezerw strategicznych. Kto jest za pozytywną opinią Komisji? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Ilu posłów głosowało? Trzydziestu? Co tak słabo? Przypominam tym posłom, którzy pracują zdalnie, że jesteśmy w trakcie głosowania. Dziękuję. Proszę o wyniki. Głosowało 34 posłów. Za było 23 posłów, przeciw 11, nikt się nie wstrzymał. Stwierdzam, że Komisja przyjęła opinię nr 36, dotyczącą zmniejszenia rezerw w poz. 35 i poz. 49 oraz przeznaczenia na uzupełnienie rezerw strategicznych Agencji Rezerw Materiałowych.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#PrzewodniczącyposełHenrykKowalczyk">Przystępujemy do przedstawienia drugiej opinii o wniosku ministra finansów, dotyczącego poz. 49 i poz. 56. Proszę bardzo, pan minister Sebastian Skuza. Proszę bardzo, oddaję głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#SekretarzstanuwMFSebastianSkuza">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo ministrowie, szanowni państwo.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#SekretarzstanuwMFSebastianSkuza">Stosownie do postanowienia art. 154 ust. 9 ustawy o finansach publicznych w związku z wnioskiem ministra rolnictwa i rozwoju wsi uprzejmie proszę o wyrażenie pozytywnej opinii w sprawie zmiany przeznaczenia kwoty w wysokości 400 000 tys. zł, pochodzącej z rezerw celowych budżetu państwa na 2020 r.: z poz. 49 „Utrzymanie rezultatów niektórych projektów zrealizowanych przy udziale środków z Unii Europejskiej, w tym systemy informatyczne, a także środki na wsparcie potencjału realizacji zadań publicznych” – w kwocie 382 000 tys. zł oraz z poz. 56 „Rezerwa na zmiany systemowe i niektóre zmiany organizacyjne, w tym nowe zadania” – w kwocie 18 000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#SekretarzstanuwMFSebastianSkuza">Powyższe środki zostaną przeznaczone na realizację w 2020 r. przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa pomocy finansowej dla producenta rolnego, o której mowa w § 13 z rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 stycznia 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Muszę dodać, że uprzednio na podstawie pozytywnej opinii Komisji Finansów Publicznych – była to opinia nr 31 i została uchwalona w dniu 24 czerwca – dokonano zmiany przeznaczenia środków z pozycji wspomnianych wyżej rezerw celowych, czyli z poz. 49 i poz. 56, na równoważną kwotę 400 000 tys. zł, z przeznaczeniem dla Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na realizację w 2020 r. pomocy finansowej, tj. pomocy dla producentów rolnych, którzy ponieśli szkody w gospodarstwach rolnych, spowodowane wystąpieniem w 2019 r. suszy.</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#SekretarzstanuwMFSebastianSkuza">Niemniej jednak, jak wynika z informacji przekazanych przez resort rolnictwa, w tej chwili brak jest możliwości wykorzystania środków na pierwotnie zakładany cel ze względu na wyczerpanie krajowego limitu zarezerwowanego na tzw. pomoc de minimis. Do omawianych rezerw budżetu państwa te środki, które pierwotnie zostały przesunięte do agencji, zostały zwrócone – można powiedzieć, że w takim zabiegu typowo księgowym zostały zwrócone, po prostu nastąpiła korekta tej decyzji. Rada Ministrów, dokonując w dniu 14 lipca zmiany rozporządzenia, o którym mówiłem, czyli rozporządzenia z dnia 27 stycznia 2015 r., ustanowiła nowy tytuł pomocy z budżetu państwa dla producenta rolnego, któremu zagraża utrata płynności w związku z ograniczeniami na rynku rolnym w związku z epidemią COVID-19 oraz niewypłacaniem pomocy, o której mowa w § 13v ust. 1 tego rozporządzenia.</u>
          <u xml:id="u-26.4" who="#SekretarzstanuwMFSebastianSkuza">Projektowana zmiana przeznaczenia kwoty 400 000 tys. zł z wyżej wymienionych pozycji celowych nie spowoduje zakłóceń w finansowaniu zadań, na które te rezerwy celowe zostały pierwotnie zaplanowane i przeznaczone. Już wcześniej nastąpiło jakby zwolnienie tych środków, a więc nie ma zagrożenia, nie byłyby wykorzystane w tych pozycjach, o których mówiłem. Pan premier dał zgodę na przesunięcie 382 000 tys. zł; w drugiej pozycji też wystąpiła oszczędność w wysokości 18 000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-26.5" who="#SekretarzstanuwMFSebastianSkuza">A więc szanowni państwo, Wysoka Komisjo, proszę o pozytywne rozpatrzenie przedmiotowego wniosku. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczącyposełHenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PrzewodniczącyposełHenrykKowalczyk">Otwieram dyskusję i może sobie udzielę głosu na początek. Rzeczywiście rezerwa była już uruchamiana. Wtedy były pytania o opinię Komisji Europejskiej, dotyczącą de minimis. Rozumiem, że teraz z tamtej ścieżki rezygnujemy, wchodzimy na ścieżkę COVID-owską, najogólniej rzecz biorąc, tak? Jednak ta ścieżka również wymaga akceptacji. Jaki jest w takim razie los tej akceptacji? Jeszcze nie koniec, jeszcze pani poseł Zofia Czernow. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PosełZofiaCzernow">Dziękuję bardzo. Nie mam zastrzeżeń co do tego, że trzeba rozliczyć i wypłacić za wszelkie szkody, które zostały poniesione. Czy ta ścieżka COVID-owska również.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PosełZofiaCzernow">Proszę jednak powiedzieć, czy w budżecie są jakiekolwiek pieniądze na pomoc finansową dla rolników, którzy ponieśli duże straty w tym roku z powodu powodzi, przymrozków, deszczu nawalnego? Bo przecież chyba nie będziemy czekać do przyszłego roku. Czy są pieniądze w tym roku dla poszkodowanych rolników? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczącyposełHenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo. Myślę, że jeśli chodzi o pieniądze, to pewnie bardziej pytanie do pana ministra finansów; pewnie chodzi o tę rezerwę na klęski. Natomiast co do ścieżki COVID-owskiej i wykorzystania środków, to pan minister rolnictwa, tak? To proszę bardzo, pan minister Białkowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiJanBiałkowski">Odpowiedzi udzieli pani Aleksandra Szelągowska. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczącyposełHenrykKowalczyk">Proszę bardzo, pani dyrektor.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuWsparciaRolnikówMRiRWAleksandraSzelągowska">Panie przewodniczący, szanowni państwo. Otóż zgłosiliśmy do Komisji Europejskiej notyfikację nowej formy, zamieniającej płatności dla producentów rolnych, którzy nie otrzymali dotacji z tytułu strat spowodowanych przez suszę w formule de minimis. Przypominam, że formuła de minimis dotyczy tych rolników, którzy mieli straty w całym gospodarstwie rolnym poniżej 30% i w związku z tym nie mogli skorzystać z tzw. rozporządzenia wyłączeniowego, czyli w ramach pomocy dla małych i średnich przedsiębiorstw. Ta grupa rolników mogła korzystać tylko i wyłącznie z formuły de minimis, której limit nam się kończy.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuWsparciaRolnikówMRiRWAleksandraSzelągowska">Zostało nam 400 000 tys. zł do wypłacenia rolnikom poszkodowanym w zeszłorocznej suszy, którzy mieli straty w uprawach rolnych powyżej 30%, ale w całym gospodarstwie rolnym, po przeliczeniu produkcji – poniżej 30% strat w dochodach w stosunku do średniej trzyletniej. W związku z tym poprosiliśmy Komisję Europejską o zwiększenie jednorazowego limitu dla Polski o równowartość 100 mln euro. Nie dostaliśmy na to zgody. Komisja tłumaczy odmowę tym, że byłoby to odstępstwo od reguł, które dotyczą wszystkich państw członkowskich.</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuWsparciaRolnikówMRiRWAleksandraSzelągowska">Natomiast powiedziano nam, że jeżeli jest taka wielka potrzeba i jednocześnie może nastąpić utrata płynności finansowej w tych gospodarstwach rolnych z powodu braku płatności dotacyjnej de minimis, to zaproponowano, żebyśmy skorzystali ze ścieżki płatności w ramach COVID, czyli tymczasowych ram wsparcia. Dokonaliśmy zmiany w przepisach prawnych, stwarzającej podstawę prawną do wypłaty rolnikom – ale tylko tym, którzy nie otrzymali płatności w formule de minimis z tytułu tegorocznej suszy – w ramach płatności COVID-owej. Limity na jedno gospodarstwo rolne dla COVID to jest równowartość 100 tys. euro, a więc nie ma żadnego zagrożenia, że będą przekroczone jakiekolwiek limity dla tych gospodarstw rolnych. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczącyposełHenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo. Mam tylko pytanie, czy to już jest decyzja Unii Europejskiej i jest ta ścieżka COVID-owska, czy jej jeszcze nie ma?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuWsparciaRolnikówMRiRWAleksandraSzelągowska">Jest rozpatrywana w Komisji Europejskiej. Mamy już tzw. numer tymczasowy nadany przez KE, ale jeszcze nie mamy oficjalnej decyzji w tej sprawie. Poprosiliśmy też, żeby przyspieszyć ścieżkę decyzyjną, o decyzję w języku angielskim, a więc powinno to skrócić termin przynajmniej o jeden tydzień.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczącyposełHenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo. Pan poseł Czesław Siekierski chce jeszcze zabrać głos, tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PosełCzesławSiekierski">Zgłaszałem się wcześniej…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczącyposełHenrykKowalczyk">A to przepraszam, nie zauważyłem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PosełCzesławSiekierski">Czy to byłoby już załatwienie wszystkich spraw za 2019 r. i już nie byłoby żadnych…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#SekretarzstanuwMFSebastianSkuza">Tak, tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PosełCzesławSiekierski">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczącyposełHenrykKowalczyk">Tak, tak, ale oczywiście pojawia się pytanie dotyczące strat, które pewnie nie są jeszcze oszacowane do końca. Chodzi o źródła finansowania potencjalnych strat z 2020 r. To pytanie do pana ministra finansów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#SekretarzstanuwMFSebastianSkuza">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Nie otrzymaliśmy jeszcze z Ministerstwa Rolnictwa danych czy też szacunków co do tegorocznych strat. Jak Wysoka Komisja może się przekonać, jeżeli coś się pojawia z Ministerstwa Rolnictwa, to reagujemy elastycznie i błyskawicznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczącyposełHenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo. To, że nie ma jeszcze do tej pory, to naturalna rzecz. Jest zapewnienie, że ewentualne środki będą.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#PrzewodniczącyposełHenrykKowalczyk">Dobrze. Zapytam, czy wobec tego należy poddawać pod głosowanie ten wniosek, czy nie ma sprzeciwu wobec zmiany tej rezerwy? Nie ma, wobec tego stwierdzam, że Komisja przyjęła opinię nr 37, dotyczącą przeznaczenia kwoty 400 000 tys. zł z rezerw: poz. 49 w wysokości 382 000 tys. zł i poz. 56 – 18 000 tys. zł na wypłatę odszkodowań przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-43.2" who="#PrzewodniczącyposełHenrykKowalczyk">Przystępujemy do rozpatrzenia trzeciego wniosku, wniosku ministra rolnictwa. Można powiedzieć, że konsekwencją przyjętego przed chwilą wniosku jest wniosek ministra rolnictwa do Komisji Finansów Publicznych w sprawie zmian w planie finansowym Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, rozdysponowującej kwotę 400 000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-43.3" who="#PrzewodniczącyposełHenrykKowalczyk">Proszę bardzo, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWJanBiałkowski">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. W zasadzie częściowo nastąpiło już uzasadnienie naszego wniosku, ale pozwolę sobie powtórzyć syntetycznie i całościowo treść naszego wniosku.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWJanBiałkowski">W związku z wyczerpaniem limitu krajowego pomocy de minimis minister rolnictwa i rozwoju wsi wystąpił do Komisji Europejskiej w sprawie podjęcia decyzji umożliwiającej jednorazowe zwiększenie w bieżącym roku limitu krajowego pomocy de minimis w rolnictwie dla Polski o kwotę 100 mln euro. Powyższe miało na celu umożliwienie wypłaty pomocy w formie de minimis producentom rolnym poszkodowanym przez suszę, huragan, grad, deszcz nawalny, przymrozki wiosenne lub powódź w 2019 r. W odpowiedzi Komisja Europejska wskazała na możliwość uruchomienia pomocy zgodnie z komunikatem Komisji…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczącyposełHenrykKowalczyk">Panie ministrze. Myślę, że…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#Głoszsali">Znamy to.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PrzewodniczącyposełHenrykKowalczyk">Znamy to wszystko. Proszę tylko jednym zdaniem powiedzieć, o co chodzi w planie finansowym agencji, żeby już nie powtarzać tych samych argumentów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWJanBiałkowski">Chodzi o to, że po prostu nie możemy tego wypłacić w ramach de minimis. Komisja Europejska nie wyraziła zgody. Chcemy więc wypłacić środki w ramach możliwości COVID-owskich. Na tym wniosek polega.</u>
          <u xml:id="u-48.1" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWJanBiałkowski">W tej chwili czekamy rzeczywiście na notyfikację Komisji, ale wszystko wskazuje na to, że decyzja będzie pozytywna, nie ma żadnych przeciwwskazań. A więc jak tylko dostaniemy notyfikację, to od razu przystępujemy do wypłaty, ponieważ chcemy środki jak najszybciej wypłacić. Pieniądze są, czekają, rolnicy również czekają, dlatego prosimy o pozytywną opinię.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PrzewodniczącyposełHenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-49.1" who="#PrzewodniczącyposełHenrykKowalczyk">Pytania dotyczące tej sprawy były już praktycznie przy pierwszym wniosku ministra finansów, a więc traktujemy to bardziej jako formalny wniosek o zmianę planu finansowego agencji, podstawę prawną dla agencji do wypłaty odszkodowań.</u>
          <u xml:id="u-49.2" who="#PrzewodniczącyposełHenrykKowalczyk">Czy możemy przyjąć bez głosowania, bez sprzeciwu opinię Komisji Finansów Publicznych do wniosku ministra rolnictwa i rozwoju wsi w sprawie zmian w planie finansowym Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, dotyczących przeznaczenia 400 000 tys. zł na wypłatę odszkodowań? Nie widzę sprzeciwu. Stwierdzam, że opinia została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-49.3" who="#PrzewodniczącyposełHenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo. Na tym zakończyliśmy porządek posiedzenia Komisji. Zamykam posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>