text_structure.xml
23.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełHenrykKowalczyk">Dzień dobry. Zanim rozpoczniemy oficjalnie posiedzenie Komisji, odbędziemy próbne głosowanie sprawdzające kworum. Zwracam się do pań i panów posłów będących na sali, jak również pracujących zdalnie o przeprowadzenie próbnego głosowania. Dziękuję. Proszę o wyniki. Dobrze, jeszcze chwila. Czy już wszyscy oddali głos? Dziękuję. Proszę o wyniki. Głosowało 46 posłów. Zatem mamy kworum.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełHenrykKowalczyk">Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełHenrykKowalczyk">Na podstawie głosowania próbnego stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącyposełHenrykKowalczyk">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie opinii komisji sejmowych o sprawozdaniu z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2019 roku (druk nr 396) w zakresie opinii Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, jak też opinii Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczącyposełHenrykKowalczyk">Równocześnie informuję, że posiedzenie zostało zwołane przez Marszałek Sejmu na podstawie art. 198j ust. 2 regulaminu Sejmu. Wobec powyższego nie jest możliwe wprowadzanie zmian do porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczącyposełHenrykKowalczyk">Informuję, że posiedzenie będzie prowadzone z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej umożliwiających porozumiewanie się na odległość. Zgłoszeń do zabrania głosu w dyskusji proszę dokonywać na adres mailowy sekretariatu Komisji lub telefonicznie.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczącyposełHenrykKowalczyk">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Przypominam, że kontynuujemy rozpatrywanie wykonania budżetu w częściach należących do właściwości innych komisji sejmowych. Posłowie, członkowie Komisji Finansów Publicznych, otrzymali opinie komisji oraz opracowania Biura Analiz Sejmowych. Jednocześnie informuję, że wszystkie materiały łącznie z materiałami przygotowanymi przez właściwe resorty i urzędy oraz informacjami Najwyższej Izby Kontroli są dostępne w wersji elektronicznej na iPadach.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#PrzewodniczącyposełHenrykKowalczyk">Rozpatrywanie opinii komisji sejmowych o sprawozdaniu z wykonania budżetu odbywać się będzie w następującym porządku: wystąpienie posła referenta komisji branżowej, wystąpienie posła koreferenta z ramienia Komisji Finansów Publicznych, wystąpienie przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli, następnie dyskusja, w której będą pytania posłów i odpowiedzi dysponentów części budżetowych.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#PrzewodniczącyposełHenrykKowalczyk">Zatem przystępujemy do rozpatrzenia pierwszej opinii Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Proszę przedstawiciela Komisji, panią poseł Agnieszkę Górską, o zreferowanie opinii Komisji. Pani poseł będzie tego dokonywać zdalnie. Proszę bardzo, oddaję pani głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełAgnieszkaGórska">Dzień dobry. Panie przewodniczący, słyszymy się?</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełHenrykKowalczyk">Tak, słyszymy się.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełAgnieszkaGórska">Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo, Komisja Edukacji, Nauki i Młodzieży na posiedzeniu w dniu 23 czerwca 2020 roku rozpatrzyła i pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za 2019 roku (druk nr 396) w części budżetowej 82 – Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego w zakresie części oświatowej, w tym wydatki, części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 10, 11, 26, 37 i 52 oraz części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działu 801 – Oświata i wychowanie i działu 854 – Edukacyjna opieka wychowawcza.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełAgnieszkaGórska">Wydatki budżetu państwa w części 82 zostały zrealizowane w 2019 roku z uwzględnieniem planu po zmianach w kwocie 46 907 494 tys. zł. Rok 2019 to rok, w którym rozpoczął się kolejny etap zmiany ustroju szkolnego. Działalność zakończyły gimnazja, a trzyletnie licea ogólnokształcące i czteroletnie technika przekształcono odpowiednio w czteroletnie licea i pięcioletnie technika. Po dwuletnim okresie przejściowym gminy i powiaty na podstawie przepisów ogólnych ustaliły sieci szkół na okres od 1 września 2019 roku. W ślad za zmianami zostały zwiększone wydatki budżetu państwa.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PosełAgnieszkaGórska">2019 rok to również dodatkowa podwyżka dla nauczycieli. Dodatkowa kwota części oświatowej subwencji ogólnej, która została przeznaczona na ten cel, wynosiła około 1 000 000 tys. zł. Została podzielona zgodnie z przepisami rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w 2019 roku. Tak więc kwota wydatków w części 82 – Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego w stosunku do 2018 roku wzrosła o 8,9%. Oprócz podwyżek wynagrodzeń wydatki zostały przeznaczone również na realizację świadczenia na start dla nauczycieli stażystów, realizację zadań szkolnych i pozaszkolnych, wyposażenie szkół w materiały praktyczne do realizacji podstawy programowej, doposażenie nowych pomieszczeń, szkół i placówek oraz sprzęt szkolny.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PosełAgnieszkaGórska">Pragnę zauważyć, że wszystkie decyzje dotyczące zwiększenia środków, które pochodziły z rezerw, z ich rozdysponowania zostały uzgodnione oraz zaakceptowane przez strony, zarówno przez stronę rządową, jak i przez stronę samorządową we wspólnym dialogu i w wymaganym prawem terminie. Zwrócę uwagę na jeszcze jedną rzecz, a mianowicie rozkład podziału części oświatowej subwencji ogólnej na poszczególne szczeble samorządu terytorialnego, które również były większe w stosunku do 2018 roku.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#PosełAgnieszkaGórska">Natomiast w części 83 – Rezerwy celowe w 2019 roku na zadania oświatowe przeznaczono kwotę 2 231 637 tys. zł. Wydatki te przeznaczono na stypendia, awanse nauczycielskie, bezpłatne podręczniki, projekty edukacyjne, między innymi takie jak Aktywna tablica, również na Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa, a także na wyposażenie szkół, pomoc materialną, wyprawkę szkolną oraz wychowanie przedszkolne.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#PosełAgnieszkaGórska">Wydatki w części 85 – Budżety wojewodów ogółem dochody w dziale 801 – Oświata i wychowanie i dziale 854 – Edukacyjna opieka wychowawcza wynosiły 2278 tys. zł. Było to 250% wykonania planu. Wydatki zrealizowano w kwocie 2 307 430 tys. zł, co stanowiło 97% wykonania planu. Wydatki zostały przeznaczone na statutową działalność kuratoriów oświaty, dofinansowanie przedszkoli, dotacje dla jednostek samorządu terytorialnego na wyposażenie jednostek oświaty, pomoc materialną, podręczniki dla nauczycieli i doradztwo metodyczne.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#PosełAgnieszkaGórska">Komisja Edukacji, Nauki i Młodzieży na swoim posiedzeniu po zapoznaniu się ze sprawozdaniem i opinią Najwyższej Izby Kontroli w powyższym zakresie pozytywnie zaopiniowała wykonanie budżetu na 2019 rok. Reasumując powyższe, podobnie jak we wcześniejszych przedstawionych konkluzjach, wnoszę o pozytywne przyjęcie sprawozdania z wykonania budżetu państwa za 2019 rok (druk nr 396) w zakresie części 82 – Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego, części 83 – Rezerwy celowe oraz części 85 – Budżety wojewodów ogółem. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełHenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo, pani poseł. Proszę pana posła koreferenta ze strony Komisji Finansów Publicznych, pana posła Zbigniewa Girzyńskiego o przedstawienie stanowiska. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełZbigniewGirzyński">Mam nadzieję, że teraz będzie mnie słychać.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełHenrykKowalczyk">Tak, dobrze słychać.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełZbigniewGirzyński">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, jeżeli chodzi o bardzo obszerny i klarowny referat pani poseł Agnieszki Górskiej, chciałbym całkowicie podzielić jej opinię. Miałem przyjemność brać udział w pracach Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży, która zgodnie z przedstawionym referatem, rozpatrywała te części budżetu, które omawiamy w tym punkcie.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PosełZbigniewGirzyński">Zwracam uwagę, że Najwyższa Izba Kontroli przychyliła się i wyraziła pozytywną opinię na temat rozliczenia tej części budżetu przez instytucje rządowe i okołorządowe, które go realizowały. To, co zwykle pojawiało się podczas prac Komisji, to była dyskusja dotycząca wysokości subwencji, tego, czy w naturalny sposób były one wystarczające do tego, żeby zrealizować zadania, jakie państwo zleca jednostkom samorządu terytorialnego. Był to przedmiot dyskusji w ramach Komisji.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PosełZbigniewGirzyński">Reasumując, podzielając opinię Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz pani poseł Agnieszki Górskiej, która ją zaprezentowała, wnoszę o pozytywne zaopiniowanie budżetu państwa w częściach, które omawiamy w tym punkcie. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełHenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo. Proszę teraz przedstawicieli Najwyższej Izby Kontroli o przedstawienie wyników kontroli wykonania budżetu w zakresie omawianych części.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#DepartamentuAdministracjiPublicznejNajwyższejIzbyKontroliDariuszZielecki">Dziękuję bardzo. Dariusz Zielecki. Pełniący obowiązki wicedyrektora Departamentu Administracji Publicznej Najwyższej Izby Kontroli.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#DepartamentuAdministracjiPublicznejNajwyższejIzbyKontroliDariuszZielecki">Pozwolę sobie, panie przewodniczący, przedstawić ocenę w zakresie części 82. Do pozostałych spraw odniesie się koleżanka.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#DepartamentuAdministracjiPublicznejNajwyższejIzbyKontroliDariuszZielecki">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, jeżeli chodzi o część 82, wykonanie budżetu w tej części oceniliśmy pozytywnie. Minister rzetelnie i zgodnie z obowiązującymi przepisami wyliczył należne części subwencji, w tym oczywiście część oświatową oraz wysokość wpłat do budżetu państwa. Należne kwoty, w tym kwoty z rezerw, jednostki samorządu terytorialnego otrzymywały terminowo i w prawidłowych wielkościach. Część oświatowa została przekazana wszystkim jednostkom samorządu terytorialnego, jak już to było tutaj powiedziane, w łącznej kwocie nieco ponad 46 900 000 tys. zł, w tym prawie 200 000 tys. zł stanowiły środki z tytułu rozdysponowania środków z rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej. Kwota ta była zgodna z planem. Była o prawie 9% wyższa niż w roku ubiegłym. Wydzielona rezerwa części oświatowej subwencji została terminowo rozdysponowana na podstawie siedmiu wniosków Ministra Edukacji Narodowej w oparciu o kryteria podziału zaakceptowane przez stronę samorządową Zespołu do Spraw Edukacji, Kultury i Sportu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#DepartamentuAdministracjiPublicznejNajwyższejIzbyKontroliDariuszZielecki">W 2019 roku minister wydał sto dziewięćdziesiąt siedem decyzji zobowiązujących jednostki samorządu terytorialnego do zwrotu nienależnie uzyskanych kwot z subwencji oświatowej za lata poprzednie oraz czterdzieści cztery decyzje zmniejszające kwoty części oświatowej na rok 2019. Szczegółowe badanie trzydziestu dwóch takich decyzji wykazało, że zostały one wydane bez zbędnej zwłoki, po otrzymaniu informacji o stwierdzonych nieprawidłowych danych stanowiących podstawę naliczenia części oświatowej, które są wykazywane w systemie informacji oświatowej. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyposełHenrykKowalczyk">Dziękuję. Proszę o kontynuowanie wystąpień Najwyższej Izby Kontroli.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#WicedyrektorDepartamentuNaukiOświatyiDziedzictwaNarodowegoNIKIlonaKielanGlińska">Bardzo dziękuję. Ilona Kielan-Glińska. Wicedyrektor Departamentu Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#WicedyrektorDepartamentuNaukiOświatyiDziedzictwaNarodowegoNIKIlonaKielanGlińska">Jeżeli chodzi o część 85 – Budżety wojewodów ogółem, dział 801 – Oświata i wychowanie, przeprowadzona u wojewodów kontrola w zakresie owego działu nie wykazała nieprawidłowości mających wpływ na ocenę realizacji wydatków w tym dziale. Stwierdzone nieprawidłowości polegały na opóźnieniu w przekazaniu jednostkom samorządu terytorialnego dotacji w ramach programu Aktywna tablica. Dotyczyło to dwóch urzędów wojewódzkich, małopolskiego i wielkopolskiego urzędu wojewódzkiego.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#WicedyrektorDepartamentuNaukiOświatyiDziedzictwaNarodowegoNIKIlonaKielanGlińska">Szczegółowym badaniem we wszystkich województwach Najwyższa Izba Kontroli objęła wykorzystanie przez jednostki samorządu terytorialnego dotacji na realizację dwóch zadań finansowanych w ramach wydatków z działu obejmującego oświatę i wychowanie. Było to zapewnienie uczniom objętym obowiązkiem szkolnym dostępu do bezpłatnych podręczników, materiałów edukacyjnych i ćwiczeniowych. Drugie zadanie polegało na doposażeniu szkół w ramach Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych – Aktywna tablica. W trzydziestu jednostkach na trzydzieści sześć skontrolowanych w powyższym zakresie Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie oceniła wykorzystanie otrzymanych dotacji. W sześciu jednostkach stwierdzono nieprawidłowości, jednak nie były one na tyle istotne, żeby wykorzystanie dotacji ocenić negatywnie.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#WicedyrektorDepartamentuNaukiOświatyiDziedzictwaNarodowegoNIKIlonaKielanGlińska">Jeżeli chodzi o dział 854 – Edukacyjna opieka wychowawcza, ze względu na znikomy udział w dochodach i wydatkach budżetu państwa dochody i wydatki w tym dziale nie były przedmiotem szczegółowego badania Najwyższej Izby Kontroli. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącyposełHenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo. Przystępujemy do dyskusji, pytań i odpowiedzi.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczącyposełHenrykKowalczyk">W tym momencie witam przedstawicieli rządu, którzy będą odpowiadać na pytania. Witam pana ministra Sebastiana Skuzę, sekretarza stanu w Ministerstwie Finansów, pana Macieja Kopcia, podsekretarza stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej, pana Grzegorza Wrochnę, podsekretarza stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz panią Izabelę Żmudkę, zastępcę dyrektora Narodowego Centrum Badań i Rozwoju…to już bardziej do następnego punktu.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczącyposełHenrykKowalczyk">Proszę bardzo, otwieram dyskusję. Proszę o zgłaszanie się do głosu. Nie widzę zgłoszeń. W związku z pozytywną rekomendacją posła referenta i posła koreferenta, pozytywną opinią Komisji, jak również pozytywną opinią Najwyższej Izby Kontroli, wobec braku dyskusji stwierdzam zakończenie omawiania wykonania budżetu będącego we właściwości Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#PrzewodniczącyposełHenrykKowalczyk">Proszę zatem o przedstawienie stanowiska Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży dotyczącego następnych części budżetowych. Posłem sprawozdawcą w tym zakresie jest pan poseł Sławomir Skwarek. Proszę bardzo, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełSławomirSkwarek">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, mam zaszczyt przedstawić opinię Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży dla Wysokiej Komisji w sprawie sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2019 roku z druku nr 396 w zakresie działania Komisji, która została uchwalona na posiedzeniu w dniu 23 czerwca 2020 roku.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PosełSławomirSkwarek">Komisja Edukacji, Nauki i Młodzieży na swoim posiedzeniu w dniu 23 rozpatrzyła sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2019 roku z druku nr 396 wraz z analizą Najwyższej Izby Kontroli w zakresie: części budżetowej 30 – Oświata i wychowanie, części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 68 i 80, części budżetowej 28 – Szkolnictwo wyższe i nauka, agencji wykonawczych, w tym Narodowego Centrum Badań i Rozwoju i Narodowego Centrum Nauki, państwowych osób prawnych, Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej oraz Centrum Łukasiewicz, części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 71 i 81, części budżetowej 67 – Polska Akademia Nauk w zakresie dochodów i wydatków oraz dotacji podmiotowych i celowych.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PosełSławomirSkwarek">Po zapoznaniu się ze szczegółowymi informacjami dysponentów wymienionych części budżetowych i opiniami ekspertów, po wysłuchaniu stanowiska Najwyższej Izby Kontroli, po dodatkowych wyjaśnieniach ze strony rządu oraz w wyniku przeprowadzonej szerokiej dyskusji Komisja Edukacji, Nauki i Młodzieży pozytywnie zaopiniowała wykonanie budżetu w wymienionych częściach. Wnoszę do Wysokiej Komisji o przyjęcie przez Wysoką Komisję wykonania budżetu w wymienionych częściach. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącyposełHenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo. Koreferentem ze strony Komisji Finansów Publicznych do omawianych części budżetowych również jest pan poseł Zbigniew Girzyński. Proszę bardzo, oddaję głos panu posłowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PosełZbigniewGirzyński">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, w dniu 23 czerwca bieżącego roku miałem przyjemność uczestniczyć w posiedzeniu Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży, którego przebieg referował pan poseł Sławomir Skwarek. Nawet miałem przyjemność być referentem znaczącej części składowych budżetu państwa, które przed chwilą zostały zreferowane przez pana posła Sławomira Skwarka. Wykonanie budżetu państwa we wszystkich tych elementach Komisja uznała za prawidłowe. W dyskusji podkreślono pozytywną rekomendację Najwyższej Izby Kontroli. W związku z wnioskiem, który został przez Komisję, zresztą na mój wniosek, przyjęty w dniu 23 czerwca, chciałbym go teraz ponowić. Wnoszę do Wysokiej Komisji o pozytywne zaopiniowanie budżetu państwa za rok 2019 w części 28 oraz w części 83 w stosownych pozycjach. Dziękuję bardzo, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącyposełHenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo, panie pośle. Wobec tego zwracam się do przedstawicieli Najwyższej Izby Kontroli o przedstawienie opinii w zakresie omawianych części.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#WicedyrektordepartamentuNIKIlonaKielanGlińska">Bardzo dziękuję. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, chciałabym potwierdzić, że Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie oceniła wykonanie budżetu państwa w części 30. W wyniku kontroli ponad 5% wydatków zrealizowanych w tej części stwierdziliśmy nieprawidłowości, niemniej jednak zgodnie z przyjętą naszą metodyką, nie przekroczyły one progu tak, żeby obniżyć ocenę. Pozwolę sobie je przytoczyć. Nieprawidłowości w wydatkach budżetu państwa polegały na przyznaniu z naruszeniem prawa trzem nauczycielom nagród Ministra Edukacji Narodowej w łącznej kwocie 22 500 zł, na wydatkowaniu kwoty 448 tys. zł na zakup podręczników i książek pomocniczych do nauki języka litewskiego bez podjęcia starań o poniesienie mniejszego kosztu, na sfinansowaniu wydatków w kwocie 549 tys. zł na produkcję i emisję w telewizji i Internecie spotu edukacyjno-informacyjnego dotyczącego egzaminów ósmoklasisty, gimnazjalnego i maturalnego.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#WicedyrektordepartamentuNIKIlonaKielanGlińska">Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie zaopiniowała prawidłowość sporządzenia sprawozdań. Sprawozdania te przedstawiały wiarygodne dane o dochodach i wydatkach.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#WicedyrektordepartamentuNIKIlonaKielanGlińska">Jeżeli chodzi o pozostałe części budżetu państwa, czyli część 28 – Szkolnictwo wyższe i nauka oraz część 67, tutaj ocena Najwyższej Izby Kontroli jest pozytywna. Mamy pozytywną opinię, jeżeli chodzi o przygotowanie sprawozdań. W trakcie kontroli przeprowadziliśmy dodatkową kontrolę w Polskiej Akademii Nauk. Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie oceniła wykonanie planu finansowego Polskiej Akademii Nauk. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczącyposełHenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję dotyczącą omawianych części budżetowych. Nikt się nie zgłasza. Wobec tego rozumiem, że po pozytywnej opinii komisji branżowej, po wniosku pana posła Zbigniewa Girzyńskiego dotyczącym opinii Komisji Finansów Publicznych, jak i po pozytywnej opinii Najwyższej Izby Kontroli nie ma dyskusji. Zatem stwierdzam zakończenie omawiania wykonania budżetu będącego we właściwości Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczącyposełHenrykKowalczyk">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia Komisji.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#PrzewodniczącyposełHenrykKowalczyk">Zamykam posiedzenie Komisji. Przypominam, że kolejne posiedzenie mamy o godz. 11.00. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>