text_structure.xml
74.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
491
492
493
494
495
496
497
498
499
500
501
502
503
504
505
506
507
508
509
510
511
512
513
514
515
516
517
518
519
520
521
522
523
524
525
526
527
528
529
530
531
532
533
534
535
536
537
538
539
540
541
542
543
544
545
546
547
548
549
550
551
552
553
554
555
556
557
558
559
560
561
562
563
564
565
566
567
568
569
570
571
572
573
574
575
576
577
578
579
580
581
582
583
584
585
586
587
588
589
590
591
592
593
594
595
596
597
598
599
600
601
602
603
604
605
606
607
608
609
610
611
612
613
614
615
616
617
618
619
620
621
622
623
624
625
626
627
628
629
630
631
632
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Dobry wieczór. Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych oraz Komisji Polityki Społecznej i Rodziny. W dzisiejszym porządku obrad mamy rozpatrzenie rządowego projektu ustawy o dodatku osłonowym – druk nr 1820.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Bardzo serdecznie witam członków Komisji, pana przewodniczącego Marka Suskiego oraz pana ministra Adama Czetwertyńskiego podsekretarza stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska wraz z zespołem.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Mamy kworum. Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia został państwu doręczony. Czy są uwagi do porządku? Nie słyszę. Stwierdzam, że Komisje przyjęły porządek dzienny obecnego posiedzenia. Przypominam, że pierwsze czytanie powyższego projektu odbyło się 8 grudnia na sali plenarnej. Przechodzimy do rozpatrzenia projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Czy są uwagi do tytułu projektu? Nie słyszę. Uznaję, że Komisje przyjęły tytuł projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Przechodzimy do art. 1. Pan przewodniczący, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełMarekSuski">Pani przewodnicząca, szanowni państwo, mam poprawkę, aby przed art. 1 dodać artykuł wprowadzający w poniższym brzmieniu oraz odpowiednio zmienić odesłania do dalszej części projektu: „Art. 1. Ustawa reguluje zasady i tryb przyznawania, ustalania wysokości i wypłacania dodatku osłonowego oraz właściwość organów w tych sprawach”. To jest artykuł wprowadzający, porządkujący, który ma na celu doprecyzowanie. Jest on potrzebny z punktu widzenia techniki prawodawczej. Bez niego byłoby trudno zawrzeć dookreślenia z zakresu przedmiotowego i podmiotowego ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. Jaka jest opinia rządu do tej poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieKlimatuiŚrodowiskaAdamGuibourgéCzetwertyński">Rząd popiera poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Bardzo dziękuję. Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#LegislatorzBiuraLegislacyjnegoKonradNietrzebka">Pani przewodnicząca, nie widzieliśmy wcześniej tej poprawki, ale rozumiemy, że to wynika z § 21 zasad techniki prawodawczej, w związku z tym nie mamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Bardzo proszę, jest zestaw poprawek dla Biura Legislacyjnego. Zgłaszała się jeszcze pani poseł Magdalena Biejat.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełMagdalenaBiejat">Pani przewodnicząca, zgłaszam się z wnioskiem formalnym. Pani przewodnicząca wspomniała, że odbyliśmy pierwsze czytanie, ale niestety mieliśmy ograniczoną możliwość zabrania głosu w czasie pierwszego czytania na sali plenarnej, więc wnioskuję, aby odbyć ogólną dyskusję na temat tego projektu na posiedzeniu Komisji. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Dziękuję. Czy pani podtrzymuje wniosek formalny, ponieważ pierwsze czytanie odbyło się zgodnie z procedurą? Teraz mamy szczegółowe rozpatrzenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełMagdalenaBiejat">W pierwszym czytaniu mieliśmy limit pytań do 40 na cały Sejm.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Pani poseł, czy pani podtrzymuje wniosek formalny, bo będziemy musieli go przegłosować?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełMagdalenaBiejat">Tak, podtrzymuję go.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Zatem głosujemy. Kto z pań i panów posłów jest za wnioskiem formalnym zgłoszonym przez panią poseł Magdalenę Biejat, aby dopuścić ogólną dyskusję na dzisiejszym posiedzeniu Komisji? Kto jest przeciw? Kto wstrzymał się od głosu? Szanowni państwo, przypominam, że rozpoczęliśmy posiedzenie Komisji z opóźnieniem. Bardzo proszę, aby państwo byli przygotowani. Czy wszyscy oddali głos? Zamykam głosowanie, proszę o podanie wyniku. Głosowało 44 posłów – 16 za było, 28 przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosu. Wniosek upadł. Zatem przechodzimy do porządku, który przyjęliśmy do rozpatrzenia.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Przypominam, że mieliśmy poprawkę pierwszą, która ma pozytywną opinię rządu i Biura Legislacyjnego. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia tej poprawki? Nie słyszę, zatem Wysokie Komisje przyjęły poprawkę.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Przechodzimy do art. 1. Bardzo proszę, pan przewodniczący Marek Suski.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełMarekSuski">W art. 1 ust. 1 chcemy nadać nowe brzmienie pkt 2. Chodzi o dodanie w tekście o świadczeniach rodzinnych słów „na osobę”, żeby było wiadomo, że chodzi o osobę. Na końcu całego ustępu, także ustawy o świadczeniach rodzinnych, dodać: „na osobę”. To jest poprawka doprecyzowująca.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Dziękuję. Poprawka doprecyzowująca. Bardzo proszę, jaka jest opinia rządu?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PodsekretarzstanuwMKiŚAdamGuibourgéCzetwertyński">Tak, dokładnie, to doprecyzowuje intencję rządu, więc popieramy.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Bardzo dziękuję. Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#LegislatorzBiuraLegislacyjnegoJarosławLichocki">Dziękuję, pani przewodnicząca. Poprawka ma rzeczywiście charakter doprecyzowujący, natomiast mamy pytanie do wnioskodawców odnośnie do brzmienia pkt 2 w ust. 1 art. 1. Sama poprawka nie zmienia konstrukcji, do której mamy pytanie. Prosimy o wyjaśnienie, jak należy rozumieć ten przepis…</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Sekundę, bo lubię porządek. Na razie mamy poprawkę. Czy są uwagi do tej poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#LegislatorJarosławLichocki">Mamy uwagi do poprawki, bo ona ma charakter doprecyzowujący i powiela konstrukcję, wobec której mamy wątpliwość. W związku z tym, że powiela tę konstrukcję, wydaje się, że adresatem naszego pytania będzie wnioskodawca, czyli przedstawiciel Rady Ministrów. Prosimy o wyjaśnienie, jak należy rozumieć ten przepis, bowiem mogą się pojawić pewne wątpliwości co do jego interpretacji podczas stosowania. Proszę zwrócić uwagę, że dodatek osłonowy miałby przysługiwać osobie, o której mowa w pkt 1, czyli osobie, której dochód nie będzie przekraczał kwoty odpowiednio 2100 zł lub 1500 zł na osobę w zależności od sytuacji w danym gospodarstwie domowym. Natomiast w pkt 2 mówi się, że ten dodatek przysługuje osobie, której dochody nie są poprzekraczane, w przypadku, gdy ten dochód przekracza kwotę. Czyli w pkt 2 mamy wewnętrzną sprzeczność, bowiem odsyłamy do osoby z pkt 1, której dochód ma nie przekraczać określonych kwot, a w pkt 2 jednocześnie mówimy, że w przypadku tej osoby dochód ma przekraczać określone kwoty. Jak należy rozumieć określenie „w wysokości różnicy między kwotą dodatku osłonowego a kwotą, o którą został przekroczony przeciętny miesięczny dochód”? Czy ta część przepisu pkt 2 oznacza, że dodatek osłonowy przysługuje w wysokości? Czy chodzi o to, że dochód miałby przekraczać kwotę w wysokości różnicy? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Bardzo dziękuję. Bardzo proszę stronę rządową.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PodsekretarzstanuwMKiŚAdamGuibourgéCzetwertyński">To jest konstrukcja stosowana w innych tego typu ustawach. Chodzi o to, aby zapewnić mechanizm „złotówka za złotówkę” w gospodarstwach domowych, w których ten poziom dochodów będzie lekko przekraczał te limity, żeby one mogły być objęte dodatkiem osłonowym. To jest powtórzenie konstrukcji z innych ustaw i chodzi o osoby, które są wskazane w pierwszym ustępie, w sensie, że to są osoby w jednoosobowym gospodarstwie domowym oraz osoby wieloosobowym w gospodarstwie domowym, także w przypadku, gdy wysokość nie przekracza przeciętnego dochodu.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Jeżeli to jest niejasne, mogę poprosić panią dyrektor, żeby wyjaśniła to innymi słowami.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Bardzo proszę, pani dyrektor, tylko proszę bliżej mikrofon.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuElektroenergetykiiGazuMinisterstwaKlimatuiŚrodowiskaAleksandraŚwiderska">Aleksandra Świderska, zastępca dyrektora Departamentu Elektroenergetyki i Gazu Ministerstwa Klimatu i Środowiska. Naszą intencją było objęcie wsparciem, dodatkiem osłonowym jak największą rzeszę obywateli. W pkt 1 określamy kryteria dochodowe osób, które będą kwalifikowały się do tego dodatku. Natomiast pkt 2 miał na celu wskazanie również osób, które minimalnie przekraczają dochód. W tym momencie wysokość wypłacanego dodatku osłonowego byłaby równa konkretnej kwocie, która przysługiwałaby takiej osobie, gdyby nie przekraczała kryteriów dochodowych, ale ta kwota jest pomniejszana dokładnie o tę wielkość, liczbę złotówek, jeśli taka osoba przekracza kryterium dochodowe. Gdyby osoba w gospodarstwie jednoosobowym przekraczała dochód o 100 zł, w tym momencie przysługiwałby jej dodatek w wysokości 300 zł. To było założenie, które przyświecało nam przy konstruowaniu tego przepisu.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Bardzo dziękuję. Zgłaszał się pan poseł Adam Zandberg, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PosełAdrianZandberg">Dziękuję. Moje pytanie dotyczy ust. 5.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Ale będziemy przy ust. 5, idziemy po kolei. Jesteśmy w art. 1, ale tutaj mamy szereg poprawek i na pewno zatrzymamy się przy pkt 5. Jest także poprawka w pkt 5, w związku z powyższym, może wszystko się wyjaśni. Na razie mamy poprawkę drugą zgłoszoną przez pana przewodniczącego. Zatem, czy jest sprzeciw wobec przyjęcia tej poprawki? Nie słyszę. Uznaję, że Wysokie Komisje przyjęły poprawkę drugą.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Procedujemy dalej – art. 1. Proszę bardzo, pan przewodniczący Marek Suski.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PosełMarekSuski">Poprawka w art. 1, żeby po ust. 2 dodać ust 2a i 2b w brzmieniu: „2a. Na potrzeby składania wniosków o wypłatę dodatku osłonowego przyjmuje się, że jedna osoba może wchodzić w skład tylko jednego gospodarstwa domowego. 2b. Jeżeli umowy międzynarodowe nie stanowią inaczej, dodatek osłonowy przysługuje: 1) osobom posiadającym obywatelstwo polskie mającym miejsca zamieszkania i w przebywającym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej; 2) cudzoziemcom mającym miejsce zamieszkania i przebywającym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej: a) na podstawie zezwolenia na pobyt stały, zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej, zezwolenia na pobyt czasowy udzielonego w związku z okolicznością, o której mowa w art. 159 ust. 1 pkt 1 lit. c lub d lub w art. 186 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (Dz.U. z 2020 r. poz. 35, 2023, 2320 i 2369 oraz z 2021 r. poz. 159 i 1918), lub w związku z uzyskaniem w Rzeczypospolitej Polskiej statusu uchodźcy lub ochrony uzupełniającej; b) w związku z uzyskaniem w Rzeczypospolitej Polskiej zgody na pobyt ze względów humanitarnych lub zgody na pobyt tolerowany – w formie schronienia, posiłku, niezbędnego ubrania oraz zasiłku celowego; 3) mającym miejsce zamieszkania i przebywającym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej obywatelom państw członkowskich Unii Europejskiej, państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub Konfederacji Szwajcarskiej oraz członkom ich rodzin w rozumieniu art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 14 lipca 2006 r. o wjeździe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, pobycie oraz wyjeździe z tego terytorium obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej i członków ich rodzin (Dz. U. z 2021 r. poz. 1697) posiadającym prawo pobytu lub prawo stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.”.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#PosełMarekSuski">Uzasadnienie. Przedmiotowa poprawka ma charakter doprecyzowujący. Jej celem jest ustanowienie precyzyjnych zasad kwalifikowania beneficjentów do wypłaty dodatku osłonowego oraz ograniczenie ewentualnych nadużyć przepisów o przyznawaniu tego dodatku, tj. wyeliminowanie potencjalnej możliwości uzyskania tego dodatku przez jedną osobę kilkukrotnie ze względu na możliwość wykazania przynależności do kilku gospodarstw domowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Bardzo dziękuję. Jaka jest opinia rządu do tej poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PodsekretarzstanuwMKiŚAdamGuibourgéCzetwertyński">Opinia pozytywna.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Dziękuję. Biuro Legislacyjne, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#LegislatorJarosławLichocki">Dziękuję, pani przewodnicząca. Jak powiedział kolega, my oceniamy te poprawki ad hoc, niemniej jednak rzucił się nam w oczy początek przepisu ust. 2a, który brzmi: „na potrzeby składania wniosków o wypłatę dodatku osłonowego przyjmuje się”. Chodzi o to, że jedna osoba ma wchodzić w skład jednego gospodarstwa domowego. Rozumiemy, że na potrzeby ustalania wysokości dodatku osłonowego nie przyjmujemy już, że jedna osoba wchodzi w skład jednego gospodarstwa domowego? Jaki cel ma początek przepisu? Wydaje się, że na potrzeby składania wniosków, ustalania wysokości czy przyznawania dodatku osłonowego należałoby przyjąć, że jedna osoba wchodzi w skład jednego gospodarstwa domowego albo zrezygnować z tej części ust. 2a i wskazać, że przyjmuje się, iż jedna osoba może wchodzić w skład tylko jednego gospodarstwa domowego, o którym mowa w ust. 1.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PosełMarekSuski">To byłoby uzasadnione, gdybyśmy mieli do czynienia z osobami z naszego kręgu kulturowego, a są kręgi kulturowe jak wielożeństwo, wiele rodzin. Były przypadki w Unii, że niektórzy wielokrotnie brali zasiłki na podstawie różnych dokumentów. Aby tego uniknąć, ucząc się na błędach naszych przyjaciół z Unii, dodajemy taki przepis, żeby to nie działo się w Polsce.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Dziękuję. Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#LegislatorJarosławLichocki">Oczywiście nie negujemy meritum, tylko wskazujemy…</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PosełMarekSuski">Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#LegislatorJarosławLichocki">Nie mamy takiego prawa, pan przewodniczący doskonale o tym wie. Natomiast wskazujemy, że ten przepis może być niepełny. Jeśli celem jest uniknięcie pewnego mechanizmu omijania przepisów i do obliczania, ustalania wysokości czy przyznawania dodatku osłonowego taki mechanizm miałby być zastosowany, wówczas ograniczenie w ust. 2a, które zostało wskazane, mogłoby sprzyjać takim nadużyciom. Nie rozumiemy, w jakim celu jest ograniczenie? O ile ten przepis miałby uniemożliwić nadużywanie zarówno procedury składania, jak i ustalenia wysokości?</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Dobrze. Dziękuję bardzo. Proszę stronę rządową. Rozumiem pytanie, więc bardzo proszę stronę rządową o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PodsekretarzstanuwMKiŚAdamGuibourgéCzetwertyński">Rozumiem wątpliwości, ale wydaje się, że jeśli osoba nie będzie mogła składać wniosku, siłą rzeczy nie będzie mogła otrzymać tego dodatku. Wydaje się mi, że wprowadzenie takiej zmiany nie jest konieczne.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#LegislatorJarosławLichocki">Ustęp 2 mówi, że „w przypadku, gdy wniosek o wypłatę dodatku dla gospodarstwa wieloosobowego złożyła więcej niż jedna osoba”, więc ten mechanizm jest przewidziany w ust. 2. Nie za bardzo rozumiem konstrukcję z ust. 2a.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PosełMarekSuski">Chodzi o to, żeby to było literalnie zapisane, powołując się na ustawę o cudzoziemcach. Wiemy, co dzieje się na granicy, mamy doświadczenie w Unii, w innych krajach. Okazuje się, że są osoby w wielu związkach. Nie mamy możliwości zweryfikowania, więc zapisujemy, że można pobrać zasiłek będąc tylko w jednym związku, jeśli posiada się takie dokumenty. Nawet, jeśli osoba będzie podawać, że ma wiele żon itd., taki zapis jest z ostrożności procesowej, który może się wydawać dziwny, ale żyjemy w dziwnych czasach.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Bardzo dziękuję. Czy są inne uwagi do poprawki trzeciej, która dodaje pkt 2a i 2b? Nie słyszę. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia tej poprawki? Jest sprzeciw, zatem głosujemy. Proszę przygotować się do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki nr 3, zgłoszonej przez pana przewodniczącego Marka Suskiego? Kto jest przeciw? Kto wstrzymał się od głosu? Dziękuję. Proszę o podanie wyniku. Głosowało 47 posłów – 32 było za, 9 przeciw, 6 osób wstrzymało się od głosu. Zatem poprawka trzecia została pozytywnie zaopiniowana przez Wysokie Komisje.</u>
<u xml:id="u-43.1" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Szanowni państwo, cały czas przypominam, że jesteśmy w art. 1. Bardzo proszę, pan przewodniczący Marek Suski, czwarta poprawka.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PosełMarekSuski">To jest poprawka do ust. 5.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Tak, ale jesteśmy w art. 1, więc mamy poprawkę do ust. 5 w art. 1.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PosełMarekSuski">Tak, to jest poprawka do ust. 5. Chodzi o nadanie nowego brzmienia. Odczytam, ona nie jest długa. „Dodatek osłonowy przysługuje osobom, o których mowa w ust. 1, za okres od dnia 1 stycznia 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r. i jest wypłacany w dwóch równych ratach, w terminie do dnia 31 marca 2022 r. oraz do dnia 2 grudnia 2022 r.”. Tutaj dodajemy: „W przypadku gdy osoba, o której mowa w ust. 1, złoży wniosek o wypłatę dodatku osłonowego później niż na 2 miesiące przed upływem tych terminów, dodatek osłonowy jest wypłacany jednorazowo, niezwłocznie po wydaniu decyzji przyznającej ten dodatek”. To jest doprecyzowanie przepisu, żeby nie budził wątpliwości.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Dziękuję. Czy panu posłowi chodziło o ten punkt? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PosełAdrianZandberg">Tak, chodziło o ten punkt. Poprawka pana posła rozwiewa część wątpliwości, np. stwierdzenie o wyłączeniu przypadków. Nie było jasne, które przypadki się wyłącza – w pierwszej czy drugiej części zdania. Pozostawiając to z boku, chcę zapytać stronę rządową, dlaczego jest aż dwumiesięczny termin?</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Bardzo proszę, stanowisko rządu do poprawki i odpowiedź dla pana posła. Przypominam, jesteśmy w poprawce czwartej. Bardzo proszę, strona rządowa.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#PodsekretarzstanuwMKiŚAdamGuibourgéCzetwertyński">Pozytywna opinia do przedstawionej poprawki. Odpowiadając na pytanie pana posła o dwumiesięczny termin, chodzi o zostawienie gminom czasu na procedowanie tych wniosków. Szacujemy, że będzie 7 mln gospodarstw domowych objętych tym dodatkiem, więc trzeba zostawić gminom czas na procedowanie tych wniosków. Jeżeli wnioski wpłyną wcześniej niż dwa 2 miesiące przed tym terminem, szacujemy, że w niektórych gminach mogą być trudności, wtedy pozwolimy tym gminom wypłacać w późniejszym terminie.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Dziękuję. Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#LegislatorKonradNietrzebka">Nie mamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">W takim razie, czy jest sprzeciw…? Bardzo proszę, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#PosełGabrielaLenartowicz">Chcę zapytać, na podstawie jakich danych ministerstwo zrobiło szacunki, że ponad 60% gospodarstw domowych będzie objętych tą pomocą?</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Pani poseł, ale to pytanie nie jest do czwartej poprawki. Jesteśmy przy szczegółowym rozpatrzeniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#PosełGabrielaLenartowicz">Przed chwilą pan minister mówił, ile szacuje gospodarstw domowych, więc pytam, na jakiej podstawie ministerstwo zrobiło te szacunki?</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Bardzo proszę, ministerstwo, ale też bardzo proszę, bo zrobi się nam bałagan.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#PodsekretarzstanuwMKiŚAdamGuibourgéCzetwertyński">To są dane na podstawie GUS.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Dziękuję. Zatem pytanie, czy jest sprzeciw wobec przyjęcia czwartej poprawki? Bardzo proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#PosełMichałKrawczyk">Mam pytanie. Rozumiem, że termin na złożenie wniosku powinien być do 31 stycznia, jeśli mają być 2 miesiące przed upływem 31 marca? Czyli do 31 stycznia powinien być złożony wniosek przez osobę ubiegającą się o ten dodatek. Dzisiaj jest 8 grudnia. Zakładam, że na tym posiedzeniu Sejmu chcą państwo uchwalić ustawę. Następnie musi trafić do Senatu, musi być podpisana przez pana prezydenta, później jeszcze, zgodnie z zapisami tej ustawy, muszą być podjęte uchwały rad gmin. W związku z tym, jak państwo sobie wyobrażają, że ktokolwiek złoży wniosek o przyznanie tego dodatku do 31 stycznia?</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Bardzo proszę, ministerstwo. Czy mogę prosić o odpowiedź? Kolega zadał pytanie, a nie wiem, czy pan minister słyszał?</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#PodsekretarzstanuwMKiŚAdamGuibourgéCzetwertyński">Poproszę panią dyrektor, żeby odpowiedziała.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#ZastępcadyrektoraMKiŚAleksandraŚwiderska">Naszą intencją jest to, zgodnie z obecnym brzmieniem projektu, żeby pierwszy wniosek o wypłatę pierwszej raty został złożony do 31 stycznia przyszłego roku. Wierzymy, że przy sprawnym procedowaniu tego projektu będzie to możliwe. W mediach publicznych wiele się mówi o pracach nad tym projektem, mamy już liczne zapytania obywateli, zatem liczymy, że informacja o tym dodatku zostanie szybko rozpowszechniona i przepis będzie jak najbardziej możliwy do realizacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Bardzo dziękuję. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia czwartej poprawki? Jest sprzeciw, zatem głosujemy. Rozumiem, że państwo uważają, że to jest za krótki termin i pieniądze nie zostaną wypłacone? Kto jest za przyjęciem poprawki czwartej zgłoszonej przez pana przewodniczącego Marka Suskiego? Kto jest przeciw? Kto wstrzymał się od głosu? Dziękuję, proszę o podanie wyniku głosowania. Głosowało 44 posłów – 34 było za, 10 przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosu. Zatem poprawka została pozytywnie zaopiniowana przez Wysokie Komisje.</u>
<u xml:id="u-64.1" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Procedujemy dalej. Bardzo proszę, kolejna poprawka – nr 5 – zgłoszona przez pana przewodniczącego Marka Suskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#PosełMarekSuski">To jest poprawka w art. 1 – po ust. 6 dodać ust. 6a w brzmieniu: „Wniosek o wypłatę dodatku osłonowego składa się w gminie właściwej ze względu na miejsce zamieszkania osoby składającej ten wniosek”.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Bardzo dziękuję. Jaka jest opinia rządu?</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#PodsekretarzstanuwMKiŚAdamGuibourgéCzetwertyński">Opinia pozytywna.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Biuro Legislacyjne?</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#LegislatorKonradNietrzebka">Nie mamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Dziękuję. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia tej poprawki? Bardzo proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#PosełMichałKrawczyk">Dziękuję. Mam pytanie dotyczące wniosku. Po pierwsze, chcę wiedzieć, na jakiej podstawie gmina będzie tworzyć ten wniosek? Czy będzie rozporządzenie ministra, które będzie dokładnie precyzowało, co ma się znajdować w takim wniosku i na tej podstawie rada gminy będzie przygotowywać uchwałę ze wzorem wniosku i ją podejmować? To jest pierwsze pytanie.</u>
<u xml:id="u-71.1" who="#PosełMichałKrawczyk">Drugie pytanie. Obecnie w przypadku istniejącego dodatku energetycznego są gminy, które uchwaliły wniosek, w którym mieszkaniec może zaznaczyć, czy dodatek energetyczny przekazywany jest na jego konto indywidualne czy przekazywane akonto rachunków za prąd do dostawcy energii. Chcę zapytać, czy tutaj będzie analogiczna sytuacja? Czy mieszkaniec, składając taki wniosek, będzie mógł zdecydować, czy środki z tego dodatku mają trafić na jego konto czy mogą być przekazywane bezpośrednio do dostawcy energii elektrycznej akonto jego przyszłych rachunków?</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Bardzo proszę stronę rządową o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#PodsekretarzstanuwMKiŚAdamGuibourgéCzetwertyński">Odpowiadając na pytanie pana posła, nie będzie wzoru wniosku, podobnie jak przy dodatku energetycznym nie ma wzoru i to dobrze funkcjonuje. Nie widzimy potrzeby ustalenia takiego wzoru. Gminy określą, co potrzebują, żeby procedować takie wnioski. Jeżeli chodzi o możliwość, żeby przeznaczyć to na fakturę bezpośrednią, w tym przypadku dodatek jest nie tylko za prąd, ale też za inne koszty, dlatego przewidujemy, że to będzie przesyłane bezpośrednio na konto obywatela.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Bardzo dziękuję. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia poprawki piątej? Nie słyszę. Zatem poprawka piąta została pozytywnie zaopiniowana przez Wysokie Komisje.</u>
<u xml:id="u-74.1" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Przechodzimy do poprawki szóstej. Bardzo proszę, pan przewodniczący Marek Suski.</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#PosełMarekSuski">Poprawka szósta polega na nadaniu nowego brzmienia w art. 1 ust. 7. Na początku dodaje „Postępowanie administracyjne w sprawie dodatku osłonowego prowadzi” i dalej jest jak w ustępie: „i przyznany dodatek wypłaca wójt, burmistrz lub prezydent miasta” itd. To trochę odpowiada na poprzednie pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Dziękuję. Jaka jest opinia rządu do tej poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#PodsekretarzstanuwMKiŚAdamGuibourgéCzetwertyński">Opinia pozytywna.</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Biuro Legislacyjne?</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#LegislatorJarosławLichocki">Nie rozumiemy, jaki jest cel tej poprawki, Co ona doprecyzowuje? Obecny ust. 7 mówi, że dodatek osłonowy przyznaje odpowiedni organ w drodze decyzji. Rozumiemy, że postępowania administracyjne dotyczące dodatku osłonowego prowadzi ten organ? Zatem nie rozumiemy różnicy normatywnej w zakresie ust. 7.</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Tak, ale to jest bardziej doprecyzowane, myślę że…</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#PosełMarekSuski">Aby nie było wątpliwości. Czasami mamy do czynienia z gminami, które mówią: „nie jest napisane, że mamy prowadzić postępowanie administracyjne”.</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Dobrze. Zatem, czy są inne uwagi do poprawki szóstej? Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia poprawki szóstej? Nie słyszę. Poprawka szósta, nadająca nowe brzmienie pkt 7, została pozytywnie zaopiniowana przez Wysokie Komisje.</u>
<u xml:id="u-82.1" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Przechodzimy do poprawki siódmej. Bardzo proszę, pan przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#PosełMarekSuski">Poprawka siódma polega na dodaniu nowego brzmienia ust. 8. W pierwszym zdaniu, po wyrazach „do ustalenia przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta” dodane jest: „prawa do dodatku osłonowego” i dalej bez zmian.</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Jaka jest opinia rządu?</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#PodsekretarzstanuwMKiŚAdamGuibourgéCzetwertyński">Opinia pozytywna.</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Biuro Legislacyjne?</u>
</div>
<div xml:id="div-87">
<u xml:id="u-87.0" who="#LegislatorKonradNietrzebka">Tutaj mamy jedynie wątpliwości co do użycia sformułowania dotyczącego stosowania odpowiednio przepisów. Sygnalizujemy wątpliwości, które bardzo często pojawiają się w zakresie tego, co należy dokładnie rozumieć przez to odpowiednie stosowanie? Czy wprost, czy z modyfikacjami? Zwracamy uwagę na pewne wątpliwości w tym zakresie. Tutaj pojawia się to w ust. 8, jak również w ust. 9.</u>
</div>
<div xml:id="div-88">
<u xml:id="u-88.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Dziękuję. Czy są inne uwagi do poprawki siódmej? Nie słyszę. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia poprawki siódmej? Nie słyszę, zatem uznaję, że Wysokie Komisje pozytywnie zaopiniowały poprawkę siódmą.</u>
<u xml:id="u-88.1" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Pan przewodniczący Marek Suski, poprawka nr 8.</u>
</div>
<div xml:id="div-89">
<u xml:id="u-89.0" who="#PosełMarekSuski">Poprawka nr 8, aby ust. 9 nadać brzmienie. To też jest poprawka doprecyzowująca. Po słowach „stosuje się odpowiednio” dodać „art. 23 ust. 12 i 13, art. 30 oraz art. 32 ust. 1–1d”, dalej jest bez zmian. W drugim punkcie – skreślić ust. 10.</u>
</div>
<div xml:id="div-90">
<u xml:id="u-90.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Dziękuję. Jaka jest opinia rządu do tej poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-91">
<u xml:id="u-91.0" who="#PodsekretarzstanuwMKiŚAdamGuibourgéCzetwertyński">Opinia pozytywna.</u>
</div>
<div xml:id="div-92">
<u xml:id="u-92.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Biuro Legislacyjne?</u>
</div>
<div xml:id="div-93">
<u xml:id="u-93.0" who="#LegislatorKonradNietrzebka">Nie mamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-94">
<u xml:id="u-94.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Czy są inne uwagi do poprawki ósmej? Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia poprawki ósmej? Nie słyszę, zatem Wysokie Komisje pozytywnie zaopiniowały poprawkę ósmą.</u>
<u xml:id="u-94.1" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Przechodzimy do poprawki dziewiątej. Bardzo proszę, pan przewodniczący Marek Suski.</u>
</div>
<div xml:id="div-95">
<u xml:id="u-95.0" who="#PosełMarekSuski">W art. 1 po ust. 9 dodaje się ust. 9a i 9b. „9a. Wniosek o wypłatę dodatku osłonowego składa się na piśmie lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2020 r. poz. 344). 9b. W przypadku złożenia wniosku o wypłatę dodatku osłonowego za pomocą środków komunikacji elektronicznej, wniosek ten opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub uwierzytelnia z wykorzystaniem profilu zaufanego”.</u>
</div>
<div xml:id="div-96">
<u xml:id="u-96.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Bardzo dziękuję. Jaka jest opinia rządu do poprawki dziewiątej?</u>
</div>
<div xml:id="div-97">
<u xml:id="u-97.0" who="#PodsekretarzstanuwMKiŚAdamGuibourgéCzetwertyński">Pozytywna.</u>
</div>
<div xml:id="div-98">
<u xml:id="u-98.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Biuro Legislacyjne?</u>
</div>
<div xml:id="div-99">
<u xml:id="u-99.0" who="#LegislatorKonradNietrzebka">Nie mamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-100">
<u xml:id="u-100.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Dziękuję. Czy są inne uwagi do poprawki dziewiątej? Nie słyszę. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia poprawki dziewiątej? Nie ma. Zatem Wysokie Komisje pozytywnie zaopiniowały poprawkę dziewiątą. Tym samym art. 1 został rozpatrzony.</u>
</div>
<div xml:id="div-101">
<u xml:id="u-101.0" who="#PosełAdrianZandberg">Nie tym samym, pani przewodnicząca, chciałem złożyć poprawkę do art. 1.</u>
</div>
<div xml:id="div-102">
<u xml:id="u-102.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Bardzo proszę. Widzę jeszcze Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-103">
<u xml:id="u-103.0" who="#PosełAdrianZandberg">Poprawka do ust. 11. Proponuję zastąpienie go brzmieniem: „Minister właściwy do spraw energii określi w drodze rozporządzenia wzór wniosku wypłaty dodatku osłonowego, mając na względzie maksymalne uproszczenie formularza”. Myślę, że nie ma powodu, aby ministerstwo zwalało ten obowiązek na rady gmin, tym bardziej, że nie ma czasu. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-104">
<u xml:id="u-104.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Dziękuję. Czy poprawka jest na piśmie, panie pośle? Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-104.1" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Jakie jest stanowisko rządu do tej poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-105">
<u xml:id="u-105.0" who="#PodsekretarzstanuwMKiŚAdamGuibourgéCzetwertyński">Gminy to już robią na potrzeby dodatku energetycznego, zatem wydaje się mi, że to nie jest dodatkowe obciążenie dla gmin.</u>
</div>
<div xml:id="div-106">
<u xml:id="u-106.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Rozumiem, że opinia rządu jest negatywna?</u>
</div>
<div xml:id="div-107">
<u xml:id="u-107.0" who="#PodsekretarzstanuwMKiŚAdamGuibourgéCzetwertyński">Tak, negatywna.</u>
</div>
<div xml:id="div-108">
<u xml:id="u-108.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Bardzo proszę, pani poseł Gosek-Popiołek.</u>
</div>
<div xml:id="div-109">
<u xml:id="u-109.0" who="#PosełDariaGosekPopiołek">Dziękuję. Chcę podkreślić wagę tej poprawki. Dzisiaj jest 8 grudnia. Zazwyczaj sesje rad miasta odbywają się w tym albo w przyszłym tygodniu, czyli nie zdążymy uchwalić jakiegokolwiek wzoru, ponieważ ustawa nie zdąży być podpisana przez pana prezydenta i nie wejdzie w życie. Pani dyrektor z ministerstwa powiedziała, że wnioski powinny być złożone do 1 stycznia 2022 r. Pani powiedziała o początku stycznia, żeby były dwa miesiące na możliwość rozpatrzenia tych wniosków. Po prostu w grudniu nie ma czasu, żeby rady gmin były w stanie przygotować takie formularze i pokazać skalę. W Krakowie uprawnionych gospodarstw domowych do udziału w lokalnym programie osłonowym było ponad 2 tys. Kraków jest bogatą gminą, trzeba szczerze powiedzieć. Są gminy, w których będzie dużo takich wniosków, bo ubóstwo energetyczne jest większe. Myślę, że powinniśmy ułatwić pracę gminom i umożliwić im szybsze procedowanie, a nie zrzucać odpowiedzialność na ostatnią chwilę na samorządowców. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-110">
<u xml:id="u-110.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Dziękuję. Pan przewodniczący Marek Suski.</u>
</div>
<div xml:id="div-111">
<u xml:id="u-111.0" who="#PosełMarekSuski">Mam pytanie do strony rządowej. Jak sądzę, mamy to już opracowane w gminach, ale każda gmina opracowuje swój wzór. Wydaje się mi, że to nie jest jakiś wielki problem, żeby w ministerstwie opracować i rozesłać jako załącznik? Może przyjmiemy tę poprawkę? To nie jest poprawka burząca projekt, raczej wychodząca naprzeciw wszystkim uprawnionym. W dużych miastach mają wielu urzędników. Małe wiejskie gminy często są obarczone, bo tam ludzie częściej są biedni niż w dużych, bogatych miastach. Może ministerstwo zgodzi się na opracowanie wzoru?</u>
</div>
<div xml:id="div-112">
<u xml:id="u-112.0" who="#PodsekretarzstanuwMKiŚAdamGuibourgéCzetwertyński">Myślę, że możemy się zastanowić, żeby zrobić zlecenie, aby gminy miały taki wzór do wykorzystania, może nie w formie rozporządzenia. Zastanowimy się nad odpowiednim sformułowaniem przy drugim czytaniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-113">
<u xml:id="u-113.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Myślę, że to powinno być w formie zarządzenia. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia poprawki Klubu Lewica do projektu ustawy o dodatku osłonowym? „W art. 1 ust. 11 nadać brzmienie: Minister właściwy do spraw energii określi w drodze rozporządzenia wzór wniosku o wypłatę dodatku osłonowego, mając na względzie maksymalne uproszczenie formularza”. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia tej poprawki? To byłaby poprawka nr 10. Nie ma sprzeciwu, zatem przyjęliśmy tę poprawkę.</u>
<u xml:id="u-113.1" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Jeszcze Biuro Legislacyjne miało uwagi do art. 1.</u>
</div>
<div xml:id="div-114">
<u xml:id="u-114.0" who="#LegislatorKonradNietrzebka">Tak, pani przewodnicząca. Te poprawki tylko częściowo dotyczą art. 1, ponieważ są ustępy, których poprawki nie obejmują. W związku z tym, chcemy chronologicznie zgłosić uwagi do ust. 2. Pani przewodnicząca, nasze uwagi mają charakter redakcyjno-legislacyjny i możemy je wszystkie wyartykułować po kolei. Ewentualnie mogę wskazać rodzaj takich poprawek na jednym przykładzie. Pytanie, czy Biuro Legislacyjne nie mogłoby otrzymać upoważnienia do wprowadzenia oczywistych korekt o charakterze redakcyjno-legislacyjnym? Przykładowo, wskazujemy, że w ust. 2, po wyrazach „wniosek o wypłatę dodatku” należy dodać wyraz „osłonowego”, aby nie było żadnych wątpliwości i jednocześnie, żeby terminologia w obrębie całego projektu ustawy była jednakowa. Po wyrazach „który złożył” dodać wyraz „taki”, aby było wiadomo, o jakim wniosku jest mowa.</u>
<u xml:id="u-114.1" who="#LegislatorKonradNietrzebka">Jeśli chodzi o ust. 4, który również nie był przedmiotem poprawek, wskazujemy, że nie ma uzasadnienia użycia sformułowania „świadczenie to”, bowiem nie ma w tym projekcie mowy o jakimkolwiek świadczeniu, a zawsze posługujemy się sformułowaniem „dodatek osłonowy”. W związku z tym, zamiast wyrazów „świadczenie to” należy wpisać wyrazy „dodatek ten”. Kolejna kwestia to ust. 6. Proponujemy tak, aby to było zgodne z art. 12. Wyrazy „nie podlegają rozpatrzeniu” zastąpić wyrazami „pozostawia się bez rozpoznania”. To są kwestie dotyczące ustępów, które nie były przedmiotem poprawek.</u>
<u xml:id="u-114.2" who="#LegislatorKonradNietrzebka">Kolega uzupełni jeszcze moją wypowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-115">
<u xml:id="u-115.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Bardzo proszę, natomiast zwyczajowo proponuję, aby Komisje upoważniły Biuro Legislacyjne do dokonania poprawek redakcyjno-legislacyjnych w powyższym projekcie ustawy. Zawsze o tym rozmawiamy na końcu, po rozpatrzeniu. Może najpierw pan minister odniesie się do wypowiedzi pana legislatora.</u>
</div>
<div xml:id="div-116">
<u xml:id="u-116.0" who="#PodsekretarzstanuwMKiŚAdamGuibourgéCzetwertyński">Nie mamy zastrzeżeń do tych trzech zmian.</u>
</div>
<div xml:id="div-117">
<u xml:id="u-117.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Dziękuję. Bardzo proszę, kolejne uwagi.</u>
</div>
<div xml:id="div-118">
<u xml:id="u-118.0" who="#LegislatorJarosławLichocki">Mamy uwagę redakcyjną do poprawki w ust. 11. Wydaje się, że trudno będzie zrealizować wytyczną przy rozporządzeniu o maksymalne uproszczenie formularza. We wzorach, rozporządzeniach czy wytycznych dotyczących wzorów stosuje się terminologię typu „mając na względzie przejrzystość i komunikatywność formularza”. Prosimy wnioskodawców i Wysokie Komisje o zaakceptowanie takiej zmiany redakcyjnej. Trudno będzie wydać to rozporządzenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-119">
<u xml:id="u-119.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Jest zgoda. Dobrze. Dziękuję. Zatem rozpatrzyliśmy art. 1.</u>
<u xml:id="u-119.1" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 2. Czy są uwagi do art. 2? Biuro Legislacyjne, bardzo proszę. Rozumiem, że do poprawek redakcyjno-legislacyjnych już mamy upoważnienie?</u>
</div>
<div xml:id="div-120">
<u xml:id="u-120.0" who="#LegislatorKonradNietrzebka">Tak, pani przewodnicząca, jednak tutaj, biorąc pod uwagę korektę, którą chcę przedstawić, chciałbym prosić stronę rządową o potwierdzenie zasadności takiej zmiany. Proszę zwrócić uwagę, że w ust. 4 mamy stosowne odesłanie do wniosków, o których mowa w ust. 2. Gdy przyjrzymy się, wydaje się, że tutaj jest oczywista omyłka, w związku z tym, prosimy stronę rządową o potwierdzenie, że w ust. 4 powinno być odesłanie w postaci wniosku, o którym mowa w ust. 3, bo ust. 3 dotyczy tej kwestii.</u>
</div>
<div xml:id="div-121">
<u xml:id="u-121.0" who="#PodsekretarzstanuwMKiŚAdamGuibourgéCzetwertyński">Tak, potwierdzam, chodzi o ust. 3.</u>
</div>
<div xml:id="div-122">
<u xml:id="u-122.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Zatem art. 2 został rozpatrzony.</u>
<u xml:id="u-122.1" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Przechodzimy do art. 3. Czy są uwagi do art. 3? Nie słyszę. Artykuł 3 został rozpatrzony.</u>
<u xml:id="u-122.2" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Czy są uwagi do art. 4? Jest poprawka. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-123">
<u xml:id="u-123.0" who="#PosełMarekSuski">Mam poprawkę, żeby dodać art. 4a i 4b, czyli po art. 4.</u>
</div>
<div xml:id="div-124">
<u xml:id="u-124.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Czy są uwagi do art. 4? Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-125">
<u xml:id="u-125.0" who="#LegislatorJarosławLichocki">Artykuł 4, ust. 1 odnosi się do obowiązku dołączenia informacji do faktury. Pytanie, o jaką fakturę chodzi w tym przepisie? Czy nie należy tego dookreślić?</u>
</div>
<div xml:id="div-126">
<u xml:id="u-126.0" who="#PodsekretarzstanuwMKiŚAdamGuibourgéCzetwertyński">W zależności, czy jest to sprzedawca energii elektrycznej czy paliw gazowych, wydaje się, że jest inna faktura. Oczywiście można to rozszerzyć, ale myślę, że każdy sprzedawca dołącza do swojej faktury.</u>
</div>
<div xml:id="div-127">
<u xml:id="u-127.0" who="#LegislatorKonradNietrzebka">Dziękujemy za odpowiedź. Jednocześnie uzupełniając kwestie dotyczące art. 4, chcemy zasygnalizować, że postaramy się w ramach upoważnienia, które Biuro Legislacyjne otrzymało przed chwilą od Wysokich Komisji, oczywiście doprecyzować kwestie terminologiczne, np. sprzedawca paliw gazowych i stosowne odesłanie do ustawy – Prawo energetyczne. Natomiast mamy pytanie i prośbę do wnioskodawców w zakresie art. 4 ust. 2. Proszę zwrócić uwagę, że na końcu tego ustępu mamy wytyczne dotyczące treści rozporządzenia aktu wykonawczego do tej ustawy. Mamy sformułowanie „kierując się potrzebą zapewnienia przejrzystości” i tutaj nie ma wątpliwości, ale jest dalej: „i zrozumiałości informacji”. Czy nie można się pokusić tutaj o inne sformułowanie niż „zrozumiałość”? Przykładowo – „komunikatywność”. Słowo „zrozumiałość” wydaje się pojęciem dość kolokwialnym.</u>
</div>
<div xml:id="div-128">
<u xml:id="u-128.0" who="#PodsekretarzstanuwMKiŚAdamGuibourgéCzetwertyński">Może być „komunikatywność”.</u>
</div>
<div xml:id="div-129">
<u xml:id="u-129.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Czy są inne uwagi do art. 4? Nie słyszę, zatem art. 4 został rozpatrzony.</u>
<u xml:id="u-129.1" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Teraz poprawka pana przewodniczącego Marka Suskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-130">
<u xml:id="u-130.0" who="#PosełMarekSuski">Poprawka nr 11, aby po art. 4 dodać art. 4a i 4b w brzmieniu: „Art. 4a. W ustawie z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks postepowania cywilnego […]”, dalej bez zmian. Pod koniec tego akapitu dodaje się wyrazy: „oraz dodatek osłonowy, o którym mowa w ustawie z dnia… o dodatku osłonowym”.</u>
<u xml:id="u-130.1" who="#PosełMarekSuski">Artykuł 4b. W ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2020 r. poz. 1427, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany: 1) w art. 10 § 4 po wyrazach „o których mowa w art. 64c ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. z 2021 r. poz. 75, 952, 1901)” dodaje się wyrazy: „oraz dodatek odsłonowy, o którym mowa w ustawie z dnia … o dodatku osłonowym”. 2) w art. 80 w § 2a pkt 1 po wyrazach „o których mowa w art. 64c ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3” dodaje się wyrazy: „oraz dodatku osłonowego, o którym mowa w ustawie z dnia … o dodatku osłonowym”. Poprawka też ma charakter doprecyzowujący.</u>
</div>
<div xml:id="div-131">
<u xml:id="u-131.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Jakie jest stanowisko rządu do tej poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-132">
<u xml:id="u-132.0" who="#PodsekretarzstanuwMKiŚAdamGuibourgéCzetwertyński">Pozytywne.</u>
</div>
<div xml:id="div-133">
<u xml:id="u-133.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Biuro Legislacyjne? Bez uwag. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia poprawki nr 11? Nie ma, zatem uznaję, że Wysokie Komisje przyjęły poprawkę nr 11.</u>
<u xml:id="u-133.1" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Przechodzimy do art. 5. Jest poprawka, bardzo proszę. Poprawka nr 12. Pan przewodniczący Marek Suski ma propozycję. Czy państwo mają te poprawki? Może nie będziemy ich czytali? Widziałam, że panie z sekretariatu powielały te poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-134">
<u xml:id="u-134.0" who="#PosełMarekSuski">Czy jest ktoś, kto wnioskuje, żeby czytać? Jeśli nie ma, nie będę czytał. Tutaj jest tylko dodanie w odpowiednich miejscach. Przeczytam tylko to, co się dodaje: „art. 27ea ust. 1”, „oraz przyznanych na podstawie odrębnych przepisów zasiłku pielęgnacyjnego oraz dodatkowego rocznego świadczenia pieniężnego dla emerytów i rencistów”. W pkt 2 – „Art. 52ha. Zwalnia się od podatku dochodowego podatek osłonowy, o którym mowa w ustawie z dnia … o dodatku osłonowym”. Chodzi o zwolnienie z podatku dochodowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-135">
<u xml:id="u-135.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Jakie jest stanowisko rządu?</u>
</div>
<div xml:id="div-136">
<u xml:id="u-136.0" who="#PodsekretarzstanuwMKiŚAdamGuibourgéCzetwertyński">Opinia pozytywna.</u>
</div>
<div xml:id="div-137">
<u xml:id="u-137.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Biuro Legislacyjne?</u>
</div>
<div xml:id="div-138">
<u xml:id="u-138.0" who="#LegislatorKonradNietrzebka">Pani przewodnicząca, szanowni państwo, po pierwsze, chcemy podziękować panu przewodniczącemu za tę poprawkę, ponieważ ona w istotny sposób eliminuje wątpliwość, jaka powstałaby, gdyby nie było tej poprawki. Proszę zwrócić uwagę, że zaproponowane brzmienie przepisu art. 26 ust. 7 zdanie drugie do tej pory nie uwzględniało zmiany, jaka była zawarta w art. 40 lit. f ustawy z dnia 29 października bieżącego roku o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw z druku nr 1532, czyli tzw. Polskiego Ładu. W związku z tym, poprawka uwzględnia rozwiązania, które zgodnie z zacytowaną przeze mnie ustawą miały wejść do systemu z dniem 1 stycznia 2020 r. Jednocześnie chcemy tutaj wyrazić wątpliwość co do umiejscowienia projektowanego i zawartego w poprawce art. 52ha. Według ustaleń podczas roboczych kontaktów z Ministerstwem Finansów epizodyczny charakter zwolnienia, który jest wprowadzany w art. 21 ust. 1 pkt 97aa, należałoby umiejscowić, jak miało to miejsce w tzw. ustawie Polski Ład, jako art. 52jc. W tym momencie nastąpiłaby zmiana, że nie po art. 52ha dodaje się art. 52haa, ale po art. 52jb dodaje się art. 52jc, a brzmienie oczywiście pozostałoby takie samo.</u>
<u xml:id="u-138.1" who="#LegislatorKonradNietrzebka">W związku z tym, pytanie do strony rządowej i pana przewodniczącego, czy tutaj ewentualnie nie można dokonać korekty, żeby zamiast art. 52ha zrobić art. 52jc w brzmieniu identyczny, jakie zaproponował pan przewodniczący?</u>
</div>
<div xml:id="div-139">
<u xml:id="u-139.0" who="#PosełMarekSuski">Z mojego punktu widzenia, to nie ma znaczenia. Jeżeli to porządkuje numerację, jestem jak najbardziej za. Można to zrobić w ramach upoważnienia, bo to jest zmiana numeracji.</u>
</div>
<div xml:id="div-140">
<u xml:id="u-140.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Strona rządowa?</u>
</div>
<div xml:id="div-141">
<u xml:id="u-141.0" who="#PodsekretarzstanuwMKiŚAdamGuibourgéCzetwertyński">Rząd również nie ma nic przeciwko tej zmianie.</u>
</div>
<div xml:id="div-142">
<u xml:id="u-142.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Dobrze. Zatem, czy jest sprzeciw wobec…?</u>
</div>
<div xml:id="div-143">
<u xml:id="u-143.0" who="#PosełDariaGosekPopiołek">Mam pytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-144">
<u xml:id="u-144.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Bardzo proszę, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-145">
<u xml:id="u-145.0" who="#PosełDariaGosekPopiołek">Mam pytanie, bo dla mnie to nie jest do końca jasne. Co więcej, to nie jest jasne dla osób, które korzystają z tego typu form wsparcia. Chcę dopytać, czy ten dodatek osłonowy będzie brany pod uwagę do dochodów osoby, która będzie ubiegać się o zasiłek celowy? W tym momencie, jeżeli osoba uboższa ubiega się o dodatek celowy, do niego wliczane jest wszystko – zasiłek pielęgnacyjny, dodatek mieszkaniowy i dodatek energetyczny. Chcę się upewnić, czy przez ten dodatek nagle jakaś grupa ludzi nie będzie miała możliwości uzyskania dodatkowego wsparcia w postaci dodatku celowego? To jest bardzo ważne i wszelkie wątpliwości powinny być rozwiane na tym etapie. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-146">
<u xml:id="u-146.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Dziękuję. Bardzo proszę, ministerstwo.</u>
</div>
<div xml:id="div-147">
<u xml:id="u-147.0" who="#PodsekretarzstanuwMKiŚAdamGuibourgéCzetwertyński">Nie wiem, czy dobrze usłyszałem, o który dodatek chodzi?</u>
</div>
<div xml:id="div-148">
<u xml:id="u-148.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Chodzi o dodatek osłonowy.</u>
</div>
<div xml:id="div-149">
<u xml:id="u-149.0" who="#PosełDariaGosekPopiołek">Tak, chodzi o to, czy osoba, która ubiega się o zasiłek celowy…</u>
</div>
<div xml:id="div-150">
<u xml:id="u-150.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Tylko że dodatek celowy przyznają gminy.</u>
</div>
<div xml:id="div-151">
<u xml:id="u-151.0" who="#PosełDariaGosekPopiołek">Tak, ale chodzi o to, czy nie będzie sytuacji, że jakaś osoba, która otrzyma dodatek osłonowy, zostanie wykluczona z dodatku celowego?</u>
</div>
<div xml:id="div-152">
<u xml:id="u-152.0" who="#PodsekretarzstanuwMKiŚAdamGuibourgéCzetwertyński">Potrzebuję jeszcze minutę na sprawdzenie przepisów.</u>
</div>
<div xml:id="div-153">
<u xml:id="u-153.0" who="#PosełDariaGosekPopiołek">Będę wdzięczna, gdybyśmy otrzymali taką informację przed drugim czytaniem.</u>
</div>
<div xml:id="div-154">
<u xml:id="u-154.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Myślę, że to będzie zasadne. Czy są jeszcze inne uwagi do tej poprawki? Nie słyszę, zatem Wysokie Komisje przyjęły poprawkę nr 12 i tym samym rozpatrzyliśmy art. 5.</u>
<u xml:id="u-154.1" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Przechodzimy do art. 6. Bardzo proszę, pan przewodniczący Marek Suski.</u>
</div>
<div xml:id="div-155">
<u xml:id="u-155.0" who="#PosełMarekSuski">W art. 6 pkt 2 lit. b, w art. 6b w ust. 3d w zdaniu drugim po wyrazach „informuje odbiorcę” dodać wyraz „wrażliwego”.</u>
</div>
<div xml:id="div-156">
<u xml:id="u-156.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Dziękuję. Jaka jest opinia rządu do tej poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-157">
<u xml:id="u-157.0" who="#PodsekretarzstanuwMKiŚAdamGuibourgéCzetwertyński">Opinia pozytywna.</u>
</div>
<div xml:id="div-158">
<u xml:id="u-158.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Biuro Legislacyjne?</u>
</div>
<div xml:id="div-159">
<u xml:id="u-159.0" who="#LegislatorKonradNietrzebka">Zgadzamy się, gdyż to eliminuje część wątpliwości, które mamy do tego artykułu.</u>
</div>
<div xml:id="div-160">
<u xml:id="u-160.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Dziękuję. Zatem, czy jest sprzeciw wobec przyjęcia poprawki nr 13 zgłoszonej przez pana przewodniczącego? Nie słyszę, zatem Wysokie Komisje przyjęły poprawkę nr 13.</u>
<u xml:id="u-160.1" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Czy są inne uwagi do art. 6? Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-161">
<u xml:id="u-161.0" who="#LegislatorKonradNietrzebka">Pani przewodnicząca, szanowni państwo, przedstawię zbiorczo nasze uwagi, które należy wyartykułować, mimo upoważnienia. Po pierwsze, w art. 6 pkt 1 w art. 5ga w ust. 1 musimy doprecyzować w drugim wierszu, że chodzi o sprzedawcę energii elektrycznej. Tego typu kwestia będzie również zauważalna w ust. 2, ust. 3 we wprowadzeniu do wyliczenia i ust. 3 pkt 3 oraz w ust. 4. Prośba do strony rządowej o potwierdzenie zasadności takiej korekty. Tutaj staramy się dopasować do terminologii stosowanej w ustawie – Prawo energetyczne.</u>
</div>
<div xml:id="div-162">
<u xml:id="u-162.0" who="#PodsekretarzstanuwMKiŚAdamGuibourgéCzetwertyński">Potwierdzam.</u>
</div>
<div xml:id="div-163">
<u xml:id="u-163.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Dziękujemy. Jeśli chodzi o ust. 2 w art. 5ga, mamy wątpliwość dotyczącą odesłania do przepisów wydanych na podstawie art. 31d ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych, bowiem to nie jest zasadna technika legislacyjna, aby w tej ustawie odsyłać do przepisów wykonawczych wydawanych na podstawie innej ustawy. W związku z tym, nasza wątpliwość jest niezwykle istotna.</u>
<u xml:id="u-163.1" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Odnośnie do dalszych przepisów, chcemy zasygnalizować wątpliwości dotyczące art. 6b i ust. 3. Tutaj pojawia się wielokrotnie przez nas artykułowana uwaga dotycząca czasownika modalnego „powinny”, na przykładzie „powinny być przygotowane”. Powstaje pytanie, co się stanie, jeśli nie będą? Z tego sformułowania wcale nie wynika, jak należy traktować te wyrazy. Jest również odesłanie do odrębnych przepisów, które też wielokrotnie były podawane w wątpliwość z racji niejasności, o jakich jest mowa w odrębnych przepisach.</u>
</div>
<div xml:id="div-164">
<u xml:id="u-164.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">W pkt 2 mieliśmy odesłanie. Jaka jest opinia ministerstwa?</u>
</div>
<div xml:id="div-165">
<u xml:id="u-165.0" who="#PodsekretarzstanuwMKiŚAdamGuibourgéCzetwertyński">Nie jesteśmy w stanie odnieść się w inny sposób do tych przepisów. Zostawiamy tak jak jest, bo chcemy być precyzyjni.</u>
</div>
<div xml:id="div-166">
<u xml:id="u-166.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Zatem zostawiamy, jak w przedłożeniu. Teraz mamy kolejną kwestię w art. 6b. Czy pan minister może odnieść się do tego?</u>
</div>
<div xml:id="div-167">
<u xml:id="u-167.0" who="#PodsekretarzstanuwMKiŚAdamGuibourgéCzetwertyński">Zostawiamy tak, jak proponuje rząd.</u>
</div>
<div xml:id="div-168">
<u xml:id="u-168.0" who="#LegislatorKonradNietrzebka">Następna kwestia, pani przewodnicząca, to jest ust. 3c w art. 6b. Tutaj mamy wątpliwość w zakresie użycia sformułowania „na uzasadniony wniosek tego odbiorcy”. Tego typu sformułowanie powoduje wątpliwość, gdyż nie wiemy, jak należy rozumieć ten uzasadniony wniosek. Kiedy on jest uzasadniony, a kiedy nie? Czy tutaj ewentualnie nie można pokusić się o inne sformułowanie, aby usunąć wątpliwość?</u>
</div>
<div xml:id="div-169">
<u xml:id="u-169.0" who="#PodsekretarzstanuwMKiŚAdamGuibourgéCzetwertyński">Można usunąć przymiotnik „uzasadniony” i zostawić „na wniosek”.</u>
</div>
<div xml:id="div-170">
<u xml:id="u-170.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Dziękujemy. Kolejna sprawa to jest to, co zostało wyartykułowane przez pana przewodniczącego w poprawce, czyli w ust. 3d na końcu musimy użyć sformułowanie „przedsiębiorstwo energetyczne informuje odbiorcę wrażliwego energii elektrycznej w gospodarstwie domowym”.</u>
<u xml:id="u-170.1" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Kolega jeszcze przedstawi uwagę. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-171">
<u xml:id="u-171.0" who="#LegislatorJarosławLichocki">W art. 6 ustawy – Prawo energetyczne wnioskodawcy proponują dodać art. 5gb, który określa czy definiuje kwestię ubóstwa energetycznego. To określenie nie pojawia się ani w prawie energetycznym ani ustawie o dodatku osłonowym. Pytanie, w jakim celu te przepisy zostały zamieszczone w tym projekcie i czy mają one charakter normatywny? Czy nie stanowią typowych lex imperfecta, bowiem te określenia nie są stosowane czy używane na gruncie przepisów prawa energetycznego?</u>
</div>
<div xml:id="div-172">
<u xml:id="u-172.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Dziękuję bardzo. Ministerstwo?</u>
</div>
<div xml:id="div-173">
<u xml:id="u-173.0" who="#PodsekretarzstanuwMKiŚAdamGuibourgéCzetwertyński">To jest potrzeba, która jest podkreślana bardzo często przez organizacje zajmujące się pomocą społeczną. Taka definicja znacząco ułatwiłaby projektowanie odpowiednich programów pomocy, wsparcia dla gospodarstw domowych dotkniętych ubóstwem energetycznym.</u>
</div>
<div xml:id="div-174">
<u xml:id="u-174.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Dziękuję. Czy są jeszcze inne uwagi do art. 6? Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia art. 6? Nie słyszę, zatem art. 6 został rozpatrzony przez Wysokie Komisje.</u>
<u xml:id="u-174.1" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Czy są uwagi do art. 7? Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-175">
<u xml:id="u-175.0" who="#LegislatorKonradNietrzebka">Szanowni państwo, niezwykle istotna sprawa, bowiem proszę zawrócić uwagę, że zaproponowane brzmienie przepisu art. 8 ust. 4 pkt 14 i 15 nie uwzględnia zmiany zawartej w art. 44 pkt 1 ustawy z dnia 17 listopada bieżącego roku o rodzinnym kapitale opiekuńczym, druk nr 1509, która obecnie oczekuje na podpis pana prezydenta.</u>
</div>
<div xml:id="div-176">
<u xml:id="u-176.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Pan prezydent chyba już podpisał ustawę o kapitale opiekuńczym.</u>
</div>
<div xml:id="div-177">
<u xml:id="u-177.0" who="#LegislatorKonradNietrzebka">Jeszcze rano nie było stosownej informacji na stronie sejmowej, ale jeżeli już podpisał, tym bardziej należałoby dokonać tutaj stosownej korekty. Nie powinniśmy nadawać brzmienia dodawanym punktom, które już są w ustawie o rodzinnym kapitale opiekuńczym. W związku z tym, jeżeli Wysokie Komisje wyrażą wolę, w ramach upoważnienia, zamiast dodawać pkt 14 i 15, które de facto są już dodane w ustawie o rodzinnym kapitale opiekuńczym, powinniśmy dodać pkt 16 i 17. Wtedy też będziemy uwzględniać to, co jest w ustawie o rodzinnym kapitale opiekuńczym i rozwiązania, które są w projektowanej ustawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-178">
<u xml:id="u-178.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Rozumiem, że to w ramach upoważnienia?</u>
</div>
<div xml:id="div-179">
<u xml:id="u-179.0" who="#LegislatorKonradNietrzebka">Myślę, pani przewodnicząca, że za zgodą Wysokich Komisji możemy dokonać takich korekt.</u>
</div>
<div xml:id="div-180">
<u xml:id="u-180.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Co na to ministerstwo?</u>
</div>
<div xml:id="div-181">
<u xml:id="u-181.0" who="#PodsekretarzstanuwMKiŚAdamGuibourgéCzetwertyński">Ministerstwo popiera takie rozwiązanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-182">
<u xml:id="u-182.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Czy jest zgoda Wysokich Komisji? Jest zgoda, czyli w ramach upoważnienia. Czy są inne uwagi do art. 7? Nie słyszę. Artykuł 7 został rozpatrzony.</u>
<u xml:id="u-182.1" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Czy są uwagi do art. 8? Artykuł 8 został rozpatrzony.</u>
<u xml:id="u-182.2" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Czy są uwagi do art. 9? Rozpatrzony.</u>
<u xml:id="u-182.3" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Czy są uwagi do art. 10? Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-183">
<u xml:id="u-183.0" who="#LegislatorKonradNietrzebka">Pani przewodnicząca, szanowni państwo, tutaj też mamy wątpliwość natury legislacyjnej, która nie może być stosowana w zakresie upoważnienia. W art. 10 w ustawie nowelizującej z 20 maja 2021 r. mają być dodane wyrazy „i mogą być zmieniane”. Wskazujemy na to, że brzmienie tego przepisu nie odpowiada formule przewidzianej w zasadach techniki prawodawczej, uwzględniając § 33 i 34. W tym zakresie mamy poważne wątpliwości, jaki zakres spraw zostanie przekazany do uregulowania, również co do wytycznych. Określenie pozostawia się w uznaniu wydającego taki akt i to może budzić poważne wątpliwości w zakresie zgodności z konstytucją. Ta kwestia została wielokrotnie podkreślana przez Senat w opracowaniach dotyczących innych ustaw, gdzie podawano w wątpliwość tego typu sformułowanie. Jedną z możliwości uniknięcia tego typu niezgodności, ewentualnie wyeliminowania ich, byłoby doprecyzowanie sformułowania „i mogą być zmieniane” w tym czasie, bo art. 36 ust. 2 ustawy nowelizującej dotyczy przepisów wykonawczych wydawanych na podstawie art. 46 ust. 3 i 4 ustawy zmienianej w art. 1 tamtej ustawy. W związku z tym, być może warto pokusić się o doprecyzowanie i dodanie po tych wyrazach wyrazów „w tym czasie na podstawie art. 46 ust. 3 i 4 ustawy zmienianej w art. 1”, które mogłyby sanować te wątpliwości i ewentualnie antycypować uwagi Senatu.</u>
</div>
<div xml:id="div-184">
<u xml:id="u-184.0" who="#PodsekretarzstanuwMKiŚAdamGuibourgéCzetwertyński">Ministerstwo nie zgadza się z tą zmianą i wolimy pozostawić tak jak w przedłożeniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-185">
<u xml:id="u-185.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Dziękuję. Zatem, czy są inne uwagi do art. 10? Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia art. 10? Nie ma. Artykuł 10 został rozpatrzony.</u>
<u xml:id="u-185.1" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Czy są uwagi do art. 11? Biuro Legislacyjne, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-186">
<u xml:id="u-186.0" who="#LegislatorKonradNietrzebka">Dziękuję, pani przewodnicząca. Postaramy odnieść się zbiorczo. W art. 11, jak i art. 12, po wyrazach „przyznania dodatku energetycznego” należy doprecyzować „o którym mowa w art. 5c ustawy zmienianej w art. 6”, jak ma to miejsce w art. 12.</u>
<u xml:id="u-186.1" who="#LegislatorKonradNietrzebka">Z kolei w art. 12 po wyrazach „o wypłatę dodatku” dodać wyraz „energetycznego”, aby te przepisy były spójne co do terminologii, a jednocześnie uwzględniały fakt, że są przepisami przejściowymi.</u>
</div>
<div xml:id="div-187">
<u xml:id="u-187.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Jaka jest opinia ministerstwa?</u>
</div>
<div xml:id="div-188">
<u xml:id="u-188.0" who="#PodsekretarzstanuwMKiŚAdamGuibourgéCzetwertyński">Ministerstwo popiera.</u>
</div>
<div xml:id="div-189">
<u xml:id="u-189.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Czy są inne uwagi do art. 11 i 12? Nie słyszę. Zatem art. 11 i 12 zostały pozytywnie zaopiniowane przez Wysokie Komisje.</u>
<u xml:id="u-189.1" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Czy są uwagi do art. 13? Nie słyszę. Zatem art. 13 został rozpatrzony.</u>
<u xml:id="u-189.2" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Czy są uwagi do art. 14? Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-190">
<u xml:id="u-190.0" who="#LegislatorKonradNietrzebka">Dziękuję, pani przewodnicząca. Jeśli chodzi o art. 14, chcemy zwrócić uwagę na fakt, że analizując przepisy w art. 5 projektu dotyczące zmian w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, biorąc również pod uwagę dotychczasowe orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego dotyczące określenia vacatio legis ustawy wprowadzającej zmiany w podatkach rozliczanych w okresie rocznym, bardzo często w tym orzecznictwie, w przypadku określania minimalnego vacatio legis dotyczącej zmiany w systemie podatkowym, publikacja ustawy powinna nastąpić nie krócej niż na miesiąc przed końcem danego roku podatkowego. To było wielokrotnie podkreślane w orzeczeniach. W praktyce zasada sprowadza się do konieczności takiego zorganizowania procesu, aby przepisy zostały ogłoszone do 30 listopada. Przepisy zawarte w art. 5 powinny wejść w życie z dniem 1 stycznia 2022 r., ale obecnie z uwagi na konstytucyjne terminy dla organów władzy publicznej uczestniczących w procesie ustawodawczym, wydaje się to mało realne. W związku z tym, być może rozwiązaniem, które byłoby do przeanalizowania już na etapie drugiego czytania, byłoby dopisanie do projektowanej ustawy stosowanego przepisu, który regulowałby kwestie podatkowe co do kwestii intertemporalnych. Dlatego podajemy to pod rozwagę Wysokich Komisji i stronie rządowej. Przykładowo, przepis mógłby brzmieć: „Przepis art. 26 ust. 7e zdanie drugie ustawy zmienianej w art. 5 w brzmieniu nadanym niniejsza ustawą ma zastosowanie do dochodów uzyskanych od dnia 1 stycznia 2021 r.”. Proszę zwrócić uwagę, że może się wydarzyć sytuacja, w której ustawa wejdzie w życie, jak jest w art. 14, oprócz wyjątków dotyczących dwóch innych ustaw, z dniem następującym po dniu ogłoszenia. Przypuszczam, że to może być już styczeń 2022 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-191">
<u xml:id="u-191.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Co ministerstwo o tym sądzi?</u>
</div>
<div xml:id="div-192">
<u xml:id="u-192.0" who="#PodsekretarzstanuwMKiŚAdamGuibourgéCzetwertyński">Możemy zastanowić się nad tym do drugiego czytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-193">
<u xml:id="u-193.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Dziękuję. Zatem, czy jest sprzeciw wobec przyjęcia art. 14? Nie słyszę. Zatem Wysokie Komisje rozpatrzyły art. 14. Tym samym rozpatrzyliśmy całość ustawy.</u>
<u xml:id="u-193.1" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Nie poddam ustawy pod głosowanie, chyba że jest sprzeciw. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia całości projektu ustawy? Nie słyszę. W związku z powyższym, Komisje przyjęły proponowany projekt ustawy.</u>
<u xml:id="u-193.2" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Pozostał nam jeszcze wybór posła sprawozdawcy. Proponuję, aby posłem sprawozdawcą został pan poseł Grzegorz Matusiak. Czy pan poseł się zgadza? Czy jest sprzeciw wobec tej kandydatury? Nie słyszę. Zatem Komisje wybrały posła sprawozdawcę.</u>
<u xml:id="u-193.3" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia. Dziękuję wszystkim za udział. Zamykam posiedzenie Komisji. Protokół z posiedzenia Komisji z pełnym przebiegiem jego przebiegu będzie wyłożony do wglądu w sekretariacie Komisji. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>