text_structure.xml 12.1 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszZieliński">Witam wszystkich bardzo serdecznie na pierwszym posiedzeniu podkomisji stałej do spraw ekonomiki edukacji i nauki. Witam panie i panów posłów. Witam sekretariat Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełTomaszZieliński">Szanowni państwo, stwierdzam kworum. W porządku dziennym mamy dwa punkty: wybór zastępców przewodniczącego podkomisji oraz wybór propozycji tematów do planu pracy podkomisji na rok 2020. Wzorem poprzedniej podkomisji zaproponuję, żeby było to zaplanowane na cały rok. Będzie nam łatwiej sprawniej działać.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełTomaszZieliński">Czy są uwagi do porządku dziennego? Jeżeli nie ma, to uważam porządek dzienny za przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącyposełTomaszZieliński">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego – wybór zastępców przewodniczącego. Szanowni państwo, zgodnie z rekomendacją prezydium Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży, ustalono parytety. Przewodniczącym jestem ja – Tomasz Zieliński z Prawa i Sprawiedliwości. Jest dwóch wiceprzewodniczących – jeden z Klubu Lewicy i jeden z Klubu Prawo i Sprawiedliwość.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczącyposełTomaszZieliński">Bardzo proszę, propozycja Klubu Lewica na funkcję wiceprzewodniczącego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełKatarzynaKretkowska">Zgłaszam kandydaturę pani posłanki Agnieszki Dziemianowicz-Bąk. Pani poseł jest w tej chwili na posiedzeniu plenarnym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszZieliński">Pani poseł wyraża zgodę, tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełKatarzynaKretkowska">Tak, pani poseł wyraża zgodę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszZieliński">Dobrze. Bardzo proszę, teraz propozycja na wiceprzewodniczącego z Prawa i Sprawiedliwości. Proszę bardzo, pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełUrszulaRusecka">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, na wiceprzewodniczącego podkomisji chciałam zgłosić kandydaturę pana posła Sławomira Skwarka z Prawa i Sprawiedliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszZieliński">Dziękuję. Czy pan Sławomir Skwarek wyraża zgodę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełSławomirSkwarek">Panie przewodniczący, szanowni państwo, tak, wyrażam zgodę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszZieliński">Czy są jeszcze jakieś propozycje? Jeżeli nie, to zamykam listę. Rozumiem, że nie ma przeciwwskazań, żeby pani poseł Agnieszka Dziemianowicz-Bąk i pan poseł Sławomir Skwarek byli wiceprzewodniczącymi podkomisji. Serdecznie gratuluję – pani poseł zaocznie, a panu posłowi teraz. Panie pośle, jeśli można, proszę o kilka słów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełSławomirSkwarek">Spełnię życzenie pana przewodniczącego. Rozumiem, że o sobie? Poseł II kadencji. Przez rok byłem posłem VIII kadencji. Cofając się o miesiąc, byłem w sejmiku województwa lubelskiego, a wcześniej przez trzy kadencje byłem wójtem małej, zacnej gminy, Adamów. Jeśli mówimy o ekonomii, to muszę się pochwalić, że w 2018 r. zostawiłem budżet zrównoważony. Wcześniej – w I kadencji rady powiatu łukowskiego – w latach 1998–2002 byłem radnym.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PosełSławomirSkwarek">Z zawodu jestem nauczycielem. Oprócz tego zarządzałem. Do 2006 r. byłem dyrektorem i prezesem małej szkoły prowadzonej przez stowarzyszenie. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszZieliński">Dziękuję bardzo. Głos samorządowca i osoby doświadczonej w prowadzeniu szkoły społecznej będzie niezwykle cenny. Wykorzystamy, oczywiście w sensie pozytywnym, doświadczenie pana wiceprzewodniczącego.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczącyposełTomaszZieliński">Szanowni państwo, przechodzę do drugiego punktu – propozycje tematów do planu pracy podkomisji na 2020 r. Zaznaczę, że to bardzo dobry pomysł, żeby propozycje tematów wysyłać do sekretariatu Komisji do 31 stycznia. Tak się umówmy, przyjmijmy taką graniczną datę.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PrzewodniczącyposełTomaszZieliński">Zanim państwu oddam głos, chciałbym poinformować, że z Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży mamy temat, którym mamy się zająć – jest w planie pracy. Pan poseł Zbigniew Girzyński zgłosił temat „Informacja Ministra Edukacji Narodowej na temat dotacji dla jednostek oświatowych prowadzonych przez podmioty inne niż jednostki samorządu terytorialnego”. Zatem ten temat mamy na 100%.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#PrzewodniczącyposełTomaszZieliński">Mam propozycję dla członków podkomisji. Z sekretariatu Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży dowiedziałem się, że od III kadencji Sejmu, podkomisja stała do spraw ekonomiki zajmowała się budżetami – planowanymi i sprawozdaniami. Nie było to powielanie prac Komisji Edukacji. Nasza podkomisja służyła tylko temu, aby członkowie Komisji, a przede wszystkim posłowie, którzy mieli koreferaty, wymienili zdania z ministerstwem nauki czy edukacji, dopytali się, jeżeli chodzi o planowane budżety. Bardzo bym chciał, jeżeli państwo się zgodzicie, wrócić do tej praktyki. Obecna sytuacja była wyjątkowa, bo nie było jeszcze podkomisji, więc budżet był bez udziału podkomisji. Dla celów analizy to bardzo ważne. Rozpatrywanie budżetu przez podkomisję odbywa się bez udziału NIK i Biura Analiz Sejmowych. Nie chcemy powielać prac Komisji. Bardziej chodzi o to, żeby dopytać, żeby koreferent miał bogatszą wiedzę, żeby dowiedział się i już nie dopytywał na posiedzeniu Komisji, tylko przedstawił jak najlepiej sporządzony koreferat – o jak najlepszej jakości – oceniający plan lub sprawozdanie budżetu. Jeżeli nie usłyszę głosu sprzeciwu, to rozumiem, że umieszczamy posiedzenia podkomisji na ten temat w planie pracy na ten rok. Zatem w roku będzie ich co najmniej sześć… znaczy dwa… pewnie będziemy dzielić, bo na jednej podkomisji… damy radę. Zatem mamy budżet.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełJoannaFabisiak">Przepraszam za spóźnienie, ale nie mogłyśmy znaleźć sali. Krążyłyśmy z panią poseł…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszZieliński">Dzisiaj zdarzyło się to nam wszystkim.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczącyposełTomaszZieliński">Dobrze. Czy mają państwo propozycje do planu pracy? Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełKatarzynaKretkowska">Większość jednostek oświatowych w Polsce prowadzą samorządy, które zajmują się ekonomiką na co dzień. Samorządy narzekają, że na posiedzeniach Komisji nie są wysłuchiwane w dostatecznym stopniu. Na posiedzeniu podkomisji jest więcej czasu i miejsca, żeby wysłuchać samorządów, przedstawicieli samorządów, związków samorządowych, Związku Gmin Wiejskich, Związku Powiatów Polskich, Związku Miast Polskich itd. Czy mogłabym prosić o przewidzenie tego w planie pracy na jakimś etapie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszZieliński">Dobrze. Czy pani poseł może to sprecyzować jako konkretną tematykę do 31 stycznia?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PosełKatarzynaKretkowska">Tak, oczywiście.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszZieliński">Dobrze. Proszę bardzo. Rozumiem, że do 31 stycznia mamy chwilę na zastanowienie.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczącyposełTomaszZieliński">Szanowni państwo, wiem, że może moja propozycja wykroczy poza czystą ekonomikę, ale jest z nią związana. Czy w zakresie ekonomiki podkomisja nie mogłaby się zająć walką biurokracją, która ma miejsce w szkołach? Niektóre aspekty są porażające. Dyrektorzy się skarżą, kuratoria się skarżą. Na przykład, mam ciekawy temat o funkcjonowaniu awansu zawodowego, ale w sensie biurokratycznym. Nie chodzi mi o jakościowy awans, tylko o biurokrację. Zaproponuję ten temat, żebyśmy mogli podyskutować i spojrzeć na problem. Dokonałem analizy awansu zawodowego pod kątem tworzonej liczby pism. Szanowni państwo, liczba tworzonych pism jest porażająca. Ich obieg jest porażający – setki tysięcy w skali kraju. Możemy się zastanowić nad możliwością uproszczenia przepisów i posłuchać propozycji ministerstwa. Wiem, że w ministerstwie trwają prace nad uproszczeniem systemu awansu zawodowego. Sprecyzuję temat i przekażę do sekretariatu Komisji.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#PrzewodniczącyposełTomaszZieliński">Bardzo proszę, pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PosełJoannaFabisiak">Kompetencje niektórych komisji w pewnym sensie się nakładają i nie wiem, kto powinien zająć się problemem, ale z całą pewnością albo podkomisja do spraw nauki i szkolnictwa wyższego albo nasza. Problem dotyczy nowej ustawy o szkolnictwie wyższym i pewnej podwójności, bo z jednej strony będą uczelnie o profilu badawczym, a z drugiej, instytuty. W tej chwili instytuty dostały nawet czapę. No, jakoś to musi być koordynowane. W przeciwnym razie, jeżeli nie będzie koordynacji, naukowcy będą ubiegali się o te same granty tu i tu, będzie finansowanie w obu dziedzinach… Myślę, że konieczne jest jakieś jasne rozdzielenie i jasne okazanie, i finansowania, i kompetencji. Zatem byłoby dobrze, gdyby podkomisja zajęła się tymi sprawami finansowymi. Panie przewodniczący, naturalnie sformułuję temat, jeśli państwo uważacie, że jest to warte uwagi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszZieliński">Dobrze. Szanowni państwo, dodam, że uzgodnimy plan pracy z innymi podkomisjami, żeby nie powielać tematów. Na przykład, żeby temat, który pani poseł proponuje nie brała nauka, a jak weźmie nauka, to żebyśmy go nie brali. Wtedy wiadomo, że będzie to traktowane kompleksowo, bo wszędzie są pieniądze, więc do nas też można byłoby wszystko wrzucić, bo to opiera się na pieniądzach. Chodzi także o jakościowy rozdział tego wszystkiego. Jak będzie propozycja, to wtedy uzgodnimy, do którego planu pracy zostanie to wpisane – naszego lub przekażemy innej podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczącyposełTomaszZieliński">Szanowni państwo, oczywiście zajmujemy się wszystkim, co jest związane z ekonomiką. Nie uciekamy od żadnego tematu.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#PrzewodniczącyposełTomaszZieliński">Bardzo proszę, czy są jeszcze propozycje? Nie. Szanowni państwo, zamykam posiedzenie podkomisji. Po 31 stycznia sformułujemy plan pracy i ustalimy harmonogram spotkań. Bardzo państwu dziękuję. Myślę, że wzorem podkomisji do spraw szkolnictwa zawodowego również zrobimy sobie wspólne zdjęcie, żeby pokazać, że zajmujemy się ważnymi tematami. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>