text_structure.xml 18.3 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełMarcinKulasek">Dzień dobry, witam państwa serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełMarcinKulasek">Otwieram posiedzenie podkomisji stałej do spraw nauki i szkolnictwa wyższego Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełMarcinKulasek">Witam państwa posłów i zaproszonych gości. Pozwolicie państwo, że zgodnie z tradycją przywitam gości. Witam panią profesor Barbarę Rymszę, przewodniczącą Komisji Nauki Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Witam panią profesor Agnieszkę Cybal-Michalską przewodniczącą Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk. Witam panią dr Annę Plater-Zyberk z Polskiej Akademii Nauk.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącyposełMarcinKulasek">Witam pana profesora Krzysztofa Zarembę z Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich. Witam pana Wojciecha Dziedzica, zastępcę dyrektora Departamentu Współpracy Międzynarodowej Ministerstwa Edukacji i Nauki. Witam panią Darię Godek, głównego specjalistę w Departamencie Współpracy Międzynarodowej Ministerstwa Edukacji i Nauki. Witam pana Michała Klimczyka z Krajowej Reprezentacji Doktorantów.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczącyposełMarcinKulasek">Szanowni państwo, porządek dzienny posiedzenia obejmuje informację ministra edukacji i nauki na temat współpracy naukowo-akademickiej z państwem Izrael. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczącyposełMarcinKulasek">Stwierdzam, że porządek został przyjęty. Przechodzimy do realizacji.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczącyposełMarcinKulasek">Proszę o przedstawienie informacji przez przedstawiciela Ministerstwa Edukacji i Nauki. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuWspółpracyMiędzynarodowejMinisterstwaEdukacjiiNaukiWojciechDziedzic">Dziękuję bardzo i dziękuję za zaproszenie.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuWspółpracyMiędzynarodowejMinisterstwaEdukacjiiNaukiWojciechDziedzic">Zacznę od tego, że Izrael jest jednym z tych partnerów w zakresie współpracy naukowej i akademickiej, którego z perspektywy Ministerstwa Edukacji i Nauki bardzo cenimy. Jest to na pewno partner bardzo zaawansowany, z którym warto wchodzić w sojusze. Każdy przykład trwałej współpracy międzyinstytucjonalnej opartej na wspólnych dokumentach, deklaracjach, a przede wszystkim umowach międzynarodowych jest dla nas cenny. Oczywiście w przypadku współpracy z państwem Izrael występują szczególne uwarunkowania dotyczące relacji w szerszym kontekście współpracy bliskowschodniej, ale to pozostawiamy resortowi spraw zagranicznych. Dla nas istotne są przede wszystkim inicjatywy, które tak jak wspomniałem, mają charakter trwały i budują pewien fundament dla krajowych instytucji systemu szkolnictwa wyższego i nauki oraz dla naukowców.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuWspółpracyMiędzynarodowejMinisterstwaEdukacjiiNaukiWojciechDziedzic">Chciałbym wymienić kilka takich przykładów. Zacznę może od wspomnienia Interdyscyplinarnego Ośrodka Studiów Polskich na Uniwersytecie w Hajfie. To jest niedawna inicjatywa. Ośrodek funkcjonuje od 2021 r. na mocy porozumienia, które zostało zawarte między Narodową Agencją Wymiany Akademickiej a Uniwersytetem w Hajfie. Współpraca realizowana jest jako zadanie zlecone przez MEiN. Ośrodek w swojej ofercie ma szerokie spektrum inicjatyw. Są to kursy akademickie dotyczące Polski, programy edukacyjne, aktywności, działania badawcze. Planowane są wydarzenia, które będą angażowały szerszą publiczność i szersze grono odbiorców, tak by wykorzystać ośrodek jako swego rodzaju platformę promującą historię, dziedzictwo Polski, naszą sztukę, literaturę, naukę, tak żeby ten sposób oddziaływania był możliwie szeroki.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuWspółpracyMiędzynarodowejMinisterstwaEdukacjiiNaukiWojciechDziedzic">W ramach ośrodka funkcjonuje, czy jest rozwijana, tzw. specjalizacja polska w zakresie studiów magisterskich, doktoranckich, podoktoranckich, kursy, wykłady, inne działania. Środki, które są alokowane w ramach budżetu ośrodka, służą pokryciu kosztów stypendiów, działalności promocyjnej, wspomnianych kursów, wykładów, utrzymania personelu dydaktycznego i naukowego. Odbywa się to na zasadzie partnerskiej, czyli partner izraelski, a po naszej stronie za pośrednictwem NAWA. To przedsięwzięcie w tym momencie jest przewidziane na 5 lat. Natomiast mamy, jak sądzę, pierwsze pozytywne sygnały, jeśli idzie o ten początkowy okres funkcjonowania ośrodka. Mam nadzieję, że będziemy mogli tę inicjatywę rozwijać również w przyszłości, czyli po upływie okresu pięcioletniego.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuWspółpracyMiędzynarodowejMinisterstwaEdukacjiiNaukiWojciechDziedzic">Co do inicjatyw, w które ministerstwo jest bardziej zaangażowane, chciałbym jeszcze wspomnieć o współpracy wspieranej przez Narodowe Centrum Nauki. Jest to kolejna agencja finansująca, współpracująca z resortem nauki. W przypadku NCN ta współpraca jest co do zasady finansowana na zasadzie wniosków składanych oddolnie. Naukowcy każdorazowo mają możliwość wnioskowania o finansowanie konkretnych projektów badawczych. Jest to standardowa metoda, którą centrum realizuje.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuWspółpracyMiędzynarodowejMinisterstwaEdukacjiiNaukiWojciechDziedzic">Z informacji, które dostarczył nam NCN, wynika, że w okresie, bodajże, od 2010 r. mamy zarejestrowanych 135 wspólnych projektów, gdzie partner z Izraela występuje w różnej roli. Są to projekty wielostronne czy dwustronne, gdzie partner izraelski jest jednoznacznie wskazany jako podstawa tej współpracy, czy też występuje po prostu w ramach jakiegoś szerszego konsorcjum. Wydaje nam się, że jest to taki zasób projektów, który jest dobrą podstawą i pokazuje, że ta współpraca jest żywa, że jest to działalność bardzo aktywna.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuWspółpracyMiędzynarodowejMinisterstwaEdukacjiiNaukiWojciechDziedzic">Wspomnę też oczywiście o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju. Współpraca z tą agencją również toczy się od wielu lat. Współpraca z partnerem izraelskim początkowo była inicjatywą zakładającą wspólne projekty w ramach konkursu, w ramach inicjatywy EUREKA. Inicjatywa EUREKA jest platformą wielostronną, w której, akurat tak się składa, udział biorą zarówno Polska, jak i Izrael, więc zostało to wykorzystane jako mechanizm ułatwiający nawiązanie kontaktów.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuWspółpracyMiędzynarodowejMinisterstwaEdukacjiiNaukiWojciechDziedzic">Niemniej jednak wiązało się to też z pewnymi wyzwaniami czy ograniczeniami. Inicjatywa EUREKA rządzi się swoimi prawami, ma swoje procedury, swoje mechanizmy. Intencją obu stron było docelowo zawarcie odrębnego porozumienia i ukształtowanie współpracy na warunkach elastycznych, tak żeby można było dopasować zasady konkursów czy terminy do tych uwarunkowań, jakie są właściwe dla Polski i dla Izraela. To się powiodło, to znaczy mamy już prawie dziesięcioletnie porozumienie zawarte z partnerami izraelskimi. NCBR od tego czasu konsekwentnie ogłasza konkursy.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuWspółpracyMiędzynarodowejMinisterstwaEdukacjiiNaukiWojciechDziedzic">To nie są może działania na dużą skalę. Mówimy o badaniach, które już dotyczą, są bliżej praktycznych zastosowań, również rynkowych, mówimy o innowacjach, pracach rozwojowych, więc wydaje mi się, że może istotna jest nie tyle liczba tych projektów, co po prostu ich jakość. Większość z nich tematycznie – na podstawie informacji, którymi dysponujemy – odnosi się do nowoczesnych technologii inżynierii informatycznej. To może tyle informacji, jeśli idzie o przegląd tego, co dzieje się w ramach współpracy naukowej czy współpracy badawczej.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuWspółpracyMiędzynarodowejMinisterstwaEdukacjiiNaukiWojciechDziedzic">W kwestii uzupełnienia, może patrząc na takie relacje, nazwijmy to, czysto akademickie czy wymianę studencką, warto też wspomnieć, że studenci z Izraela są obecni na naszych uczelniach. W ubiegłym roku mamy zanotowane 253 osoby. To nie jest może bardzo duża grupa, ale jest to grupa na tyle już zauważalna, że rejestrujemy jej obecność i cieszymy się, że jest zainteresowanie polską ofertą w zakresie kształcenia. Patrząc szczegółowo na te dane, czyli wchodząc już w statystyki, w konkretne liczby, mamy też informację, że wśród studentów z Izraela jest zainteresowanie kształceniem na kierunkach medycznych. Na pewno jest mocna grupa obywateli Izraela, którzy korzystają właśnie z tego typu oferty. To już co do zasady jest poza bezpośrednią właściwością MEiN, bo bardziej resort zdrowia może być zainteresowany, ale warto zanotować, że taka grupa jest.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuWspółpracyMiędzynarodowejMinisterstwaEdukacjiiNaukiWojciechDziedzic">Podsumowując, jeśli chodzi o perspektywy czy postulaty w kwestii współpracy, to tak jak wspomniałem na początku, na pewno warto wzmacniać kierunki współpracy, te wszystkie inicjatywy, czyli instytucjonalne, mające zakorzenienie, tak jak np. Interdyscyplinarny Ośrodek Studiów Polskich przy Uniwersytecie w Hajfie, czy współpraca, którą realizuje NCBR, jak również projekty wspierane przez NCN.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuWspółpracyMiędzynarodowejMinisterstwaEdukacjiiNaukiWojciechDziedzic">Nie ukrywam też, że gdyby była taka możliwość, to rozważamy jeszcze może trochę uzupełnienie porządku naszej bazy traktatowej z partnerem izraelskim. Ale jesteśmy na etapie, powiedzmy, przygotowań w tym kierunku, więc w tym momencie nie mogę zadeklarować projektu, projektu umowy czy konkretnych negocjacji, które się toczą. Nie wykluczałbym jednak, że w tym kierunku pójdziemy, bo tak jak wspomniałem, jest to na pewno bardzo interesujący partner, z ogromnym potencjałem.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuWspółpracyMiędzynarodowejMinisterstwaEdukacjiiNaukiWojciechDziedzic">To może tyle z mojej strony w tym momencie. Jeżeli będą pytania, to oczywiście chętnie będziemy odpowiadać.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuWspółpracyMiędzynarodowejMinisterstwaEdukacjiiNaukiWojciechDziedzic">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełMarcinKulasek">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczącyposełMarcinKulasek">Szanowni państwo, otwieram dyskusję. Bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczącyposełMarcinKulasek">Może ja rozpocznę, bo zapoznałem się z informacją ministerstwa na temat promocji polskiej nauki i upowszechniania dokonań rodzimych badaczy na zagranicznych uczelniach oraz w środowisku naukowym. Szanowni państwo, takie cztery pytania. Niektóre łatwiejsze, niektóre może nie do końca. Zadam pytanie również jako wiceprzewodniczący Komisji Obrony Narodowej.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczącyposełMarcinKulasek">Czy przedstawiona przez państwa informacja dotyczy również technologii podwójnego zastosowania, czyli cywilnego i wojskowego? Czy też ten zakres współpracy został wyłączony z informacji?</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#PrzewodniczącyposełMarcinKulasek">Drugie pytanie. Widać, że najwięcej studentów z Izraela studiuje na kierunkach lekarskich. Czy wobec braków kadrowych w polskiej służbie zdrowia podejmowane są działania mające na celu zachęcanie absolwentów lekarskich do pozostania po studiach w Polsce?</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#PrzewodniczącyposełMarcinKulasek">Trzecie pytanie. Z czego tak naprawdę bierze się fenomen Śląskiego Uniwersytetu Medycznego? Dlaczego w Katowicach studiuje ponad 100 studentów z Izraela, a w innych ośrodkach nawet nie zbliżają się do tej liczby?</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#PrzewodniczącyposełMarcinKulasek">Ostatnie pytanie. Czy w państwa ocenie kryzys relacji polsko-izraelskich wywołany nowelizacją ustawy o IPN wpłynął na intensywność współpracy z Izraelem na polu nauki?</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#PrzewodniczącyposełMarcinKulasek">Takie moje cztery pytania. Proszę o dalszą dyskusję, o zadawanie pytań. Nie widzę. Nie wiem. To w takim razie prosiłbym ministerstwo o odniesienie się do tych czterech pytań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#ZastępcadyrektoradepartamentuMEiNWojciechDziedzic">Dziękuję za pytania. Postaram się odnieść w zakresie właściwości resortu edukacji i nauki oraz w zakresie posiadanej wiedzy.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#ZastępcadyrektoradepartamentuMEiNWojciechDziedzic">Jeśli chodzi o pytanie pierwsze, czyli, jak rozumiem, uwzględnienie, bądź też nie, w przedstawionej informacji kwestii dotyczących współpracy realizowanej w zakresie wykraczającym poza zastosowania cywilne, to według mojej wiedzy to, co jest przedmiotem współpracy w ramach porozumienia, które realizuje NCBR… Nie odnosimy się bezpośrednio do spraw wykraczających poza zastosowania cywilne. Wydaje mi się, że nie jest to przewidziane. Jako resort edukacji i nauki zastanawiam się, ale chyba nie mamy tego typu porozumień, które wkraczałyby w ogóle w tę sferę. Zakładam, że pewnie resort obrony potrafiłby się do tego tematu ustosunkować.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#ZastępcadyrektoradepartamentuMEiNWojciechDziedzic">Jeśli chodzi o kierunki lekarskie, czyli przechodząc do pytania drugiego, to z perspektywy MEiN trudno jest mi odpowiedzieć. Podejrzewam, że jeśli chodzi o działania mające na celu zachęcenie absolwentów kierunków lekarskich do pozostania w kraju czy do kontynuowania, rozwijania tutaj swojej kariery, bardziej musielibyśmy prosić resort zdrowia o wsparcie w tym zakresie. Tym, co jest realizowane po stronie MEiN, a już szczególnie z perspektywy współpracy międzynarodowej, na pewno jest to, że wszystkim naszym partnerom zagranicznym staramy się przedstawić krajową ofertę podejmowania studiów. Traktujemy ją bardzo szeroko, to znaczy uwzględniamy również część dotyczącą kierunków medycznych i nie ukrywam, że bardzo często jest to ten temat, który wywołuje szczególne zainteresowanie. Jest to oferta, po którą ci partnerzy zagraniczni często przychodzą.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#ZastępcadyrektoradepartamentuMEiNWojciechDziedzic">Natomiast w kwestii bardziej szczegółowego wspierania uczelni oferujących te kierunki studiów, to mogę powiedzieć, że nasza rola kończy się na ukształtowaniu ogólnych warunków, ogólnych zasad panujących w systemie szkolnictwa wyższego i nauki. Decydujący głos już w odniesieniu do poszczególnych uczelni mają ministrowie nadzorujący poszczególne typy uczelni. Jeżeli mógłbym się w tym miejscu zatrzymać w odniesieniu do pytania drugiego.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#ZastępcadyrektoradepartamentuMEiNWojciechDziedzic">Pytanie trzecie. Nie potrafię wytłumaczyć konkretnego przypadku tej uczelni. Tak, rzeczywiście widzimy to w statystykach. Cieszę się, że jest taki przykład, że jest zainteresowanie. Domyślam się, że to wynika pewnie z już nawiązanych kontaktów, z jakiejś współpracy, która dobrze zadziałała. Zakładam, że jest to dobry przykład do naśladowania i do wykorzystania przez inne uczelnie, o ile są zainteresowane ponowieniem czy wzmocnieniem tej oferty.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#ZastępcadyrektoradepartamentuMEiNWojciechDziedzic">Pytanie czwarte dotyczyło relacji dwustronnych, nazwijmy to politycznych, i tego, czy one się przekładały na intensywność tej...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełMarcinKulasek">Chodzi o ustawę o IPN, jej realizację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#ZastępcadyrektoradepartamentuMEiNWojciechDziedzic">Tak.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#ZastępcadyrektoradepartamentuMEiNWojciechDziedzic">Nie podejmuję się takiej oceny. Z perspektywy resortu edukacji i nauki skupialiśmy się… W 2021 r. naszym celem było na przykład to, żeby szczęśliwie doprowadzić do porozumienia między NAWA a Uniwersytetem w Hajfie, jeśli chodzi o powołanie tego ośrodka studiów. To było nasze zadanie.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#ZastępcadyrektoradepartamentuMEiNWojciechDziedzic">Jak oddziałuje szersze tło polityczne? Bez wątpienia można mówić o tym, że czasami te negocjacje idą szybciej, czasami wolniej, ale myślę, że akurat z perspektywy MEiN patrzymy na to bardzo pragmatycznie i zależy nam na tym, żeby tę współpracę rozwijać.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#ZastępcadyrektoradepartamentuMEiNWojciechDziedzic">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełMarcinKulasek">Dziękuję bardzo, panie dyrektorze.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczącyposełMarcinKulasek">Czy ktoś z zaproszonych gości chciałby jeszcze zabrać głos w tym temacie? Nie widzę. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczącyposełMarcinKulasek">Szanowni państwo, w takim razie porządek dzienny posiedzenia został wyczerpany.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PrzewodniczącyposełMarcinKulasek">Zamykam posiedzenie. Dziękuję pięknie za obecność.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>