text_structure.xml 70 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Zaczynamy, szanowni państwo, bo czas jest cenny. Chcemy się wyrobić do głosowań. Taki jest plan. Zobaczymy, jak nam to wyjdzie. Otwieram posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży. Witam państwa posłów i gości obecnych na miejscu i łączących się zdalnie.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Informuję, że dzisiejsze posiedzenie zostało zwołane na podstawie art. 198j ust. 2 regulaminu Sejmu przez marszałka Sejmu po zasięgnięciu opinii przewodniczącego Komisji i będzie prowadzone z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej umożliwiających porozumiewanie się na odległość.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">W celu sprawdzenia łączności i kworum proszę państwa o przygotowanie się do głosowania. Informuję, że członkowie Komisji obecni na sali obrad głosują przy użyciu urządzenia do głosowania, które przed państwem stoi, za pomocą legitymacji poselskiej. Wówczas nie logują się w systemie komunikacji elektronicznej i nie używają do głosowań tabletów. Wszyscy gotowi? Można zaczynać? Wobec tego przystępujemy do głosowania. Proszę o wciśnięcie dowolnego przycisku. Sprawdzamy kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Szanowni państwo, stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Komunikat dla posłów oraz gości łączących się zdalnie – przypomnę, że przed posiedzeniem otrzymali państwo instrukcję zgłoszenia się do dyskusji i zabrania głosu w trakcie posiedzenia. Szczególnie gorąco zachęcam kolegów ze Związku Nauczycielstwa Polskiego, żeby jeszcze raz tę instrukcję przeczytali i nie zarzucali nam na Twitterze złej woli w sprawie możliwości komunikowania się z nami podczas posiedzenia Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Porządek dzienny posiedzenia obejmuje: w punkcie pierwszym – pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie nazwy Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu (druk nr 645), w punkcie drugim – rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych rządowego projektu ustawy budżetowej na rok 2021 (druk nr 640) w zakresie: części budżetowej 30 – Oświata i wychowanie, części budżetowej 83 – Rezerwy celowe pozycja nr 29, części budżetowej 28 – Szkolnictwo wyższe i nauka, planów finansowych agencji wykonawczych z załącznika nr 11, tj. Narodowego Centrum Badań i Rozwoju oraz Narodowego Centrum Nauki, planów finansowych państwowych osób prawnych z załącznika nr 14, tj. Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej i Centrum Łukasiewicz, części budżetowej 83 – Rezerwy celowe pozycja nr 49 (w zakresie szkolnictwa wyższego) oraz części budżetowej 67 – Polska Akademia Nauk, w punkcie trzecim – zmiany w składach podkomisji stałych.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Przystępujemy do realizacji porządku obrad. Punkt pierwszy. Informuję, że marszałek Sejmu po zasięgnięciu opinii Prezydium Sejmu skierowała w dniu 30 września br. do Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży do pierwszego czytania rządowy projekt ustawy o zmianie nazwy Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu (druk nr 645).</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Przypominam, że zgodnie z art. 39 ust. 1 regulaminu Sejmu pierwsze czytanie obejmuje uzasadnienie projektu przez wnioskodawcę, debatę w sprawie ogólnych zasad projektu oraz pytania posłów i odpowiedzi wnioskodawcy.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Bardzo proszę o zabranie głosu przedstawiciela wnioskodawcy panią minister Wandę Zwinogrodzką, podsekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Widzimy się, jesteśmy połączeni. Bardzo proszę, pani minister. Nie słyszymy. O, teraz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoWandaZwinogrodzka">Tak. Teraz?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję. Tak, jest OK.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMKiDNWandaZwinogrodzka">Szanowna pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, projekt ustawy o zmianie nazwy Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu ma na celu nadanie uniwersytetowi z dniem 1 stycznia 2021 r. imienia Magdaleny Abakanowicz, a w związku z tym zmianę nazwy uczelni na Uniwersytet Artystyczny im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PodsekretarzstanuwMKiDNWandaZwinogrodzka">Projekt ten został przygotowany na wniosek Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. Wniosek jest realizacją inicjatywy podjętej przez społeczność akademicką tej uczelni i popartej uchwałą jej senatu. Nadanie Uniwersytetowi Artystycznemu w Poznaniu imienia Magdaleny Abakanowicz to oczywiście wyraz uznania dla dorobku tej znakomitej artystki, a jednocześnie podkreślenie jej wieloletnich związków z poznańską uczelnią plastyczną. Inicjatywa ta spotkała się z poparciem Fundacji im. Marty Magdaleny Abakanowicz-Kosmowskiej i Jana Kosmowskiego w Warszawie, która to fundacja jest spadkobiercą majątku i praw Magdaleny Abakanowicz.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PodsekretarzstanuwMKiDNWandaZwinogrodzka">Ta wybitna, zmarła przed trzema laty artystka o ogromnym, wszechstronnym dorobku, jedna z najbardziej znanych polskich artystek na świecie, była jedną z najwybitniejszych rzeźbiarek i zarazem twórczyń tkaniny artystycznej. O jej słynnych abakanach zapewne wszyscy państwo słyszeli. Były one prezentowane w najbardziej prestiżowych galeriach i muzeach na całym świecie. Po dziś dzień prace Abakanowicz znajdują się w zbiorach ponad 70 muzeów i kolekcji publicznych na całym świecie: w Polsce w muzeach narodowych w Warszawie, Wrocławiu i Poznaniu, w Muzeum Sztuki w Łodzi, ale również za granicą – w Centre Georges Pompidou w Paryżu, Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku i National Museum of Modern Art w Kioto, a także w różnych innych galeriach. Artystka była odznaczona Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” oraz Krzyżem Komandorskim z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PodsekretarzstanuwMKiDNWandaZwinogrodzka">Należy też podkreślić związek Magdaleny Abakanowicz z uczelnią poznańską, gdzie przez kilkadziesiąt lat od 1965 do 1991 r. prowadziła zajęcia. Wówczas ta uczelnia nosiła nazwę Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych, obecnie nosi nazwę Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. Tamże w 1979 r. Magdalena Abakanowicz otrzymała tytuł profesora. Prowadziła zresztą również zajęcia na uczelniach za granicą, m.in. w Kalifornii w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie i Australii. Miała też liczne doktoraty honoris causa wielu uczelni, m.in. Royal College of Art w Londynie i Pratt Institute w Nowym Jorku, a także poznańskiej uczelni plastycznej, przyznany w 2002 r.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PodsekretarzstanuwMKiDNWandaZwinogrodzka">Jeśli chodzi o ten projekt ustawy, planuje się jego wejście w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. Wraz z uzasadnieniem i oceną skutków regulacji został zamieszczony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej MKiDN. Żaden podmiot nie zgłosił uwag do projektu w trybie regulowanym ustawą o działalności lobbingowej. Ten projekt łącznie z uzasadnieniem i OSR był również zamieszczony na stronie podmiotowej Rządowego Centrum Legislacji.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#PodsekretarzstanuwMKiDNWandaZwinogrodzka">Jeśli chodzi o inne okoliczności, ustawa nie wymaga przedstawienia właściwym organom i instytucjom Unii Europejskiej, w tym Europejskiemu Bankowi Centralnemu, w celu uzyskania opinii. Nie podlega notyfikacji zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z 23 grudnia 2002 r. Nie dotyczy też majątkowych praw i obowiązków przedsiębiorców lub ich praw i obowiązków wobec organów administracji publicznej. Ustawa nie wpływa na działalność mikroprzedsiębiorców. Zgodnie z opinią wyrażoną przez ministra do spraw Unii Europejskiej w piśmie z 26 sierpnia br. projekt ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#PodsekretarzstanuwMKiDNWandaZwinogrodzka">To tyle. Rozumiem, że mamy mało czasu, więc starałam się skrócić swoje wystąpienie. Gdyby były jeszcze jakieś wątpliwości, oczywiście odpowiemy na pytania. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję. Szanowni państwo, otwieram dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Czy ktoś z państwa posłów chce zabrać głos w tej sprawie albo zadać pytanie? Nie słyszę. Czy może goście chcą zadać pytanie? Czy ktoś się zgłasza zdalnie? Nie. Wobec tego zamykam dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Szanowni państwo, stwierdzam zakończenie pierwszego czytania projektu ustawy. Stwierdzam, że nie zgłoszono wniosku o przeprowadzenie wysłuchania publicznego.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Proponuję przejście do rozpatrzenia projektu ustawy. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja wniosek przyjęła. Sprzeciwu nie słyszę. Przechodzimy zatem do procedowania projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Tytuł. Czy są uwagi do tytułu? Biuro Legislacyjne nie ma uwag. Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Stwierdzam, że tytuł został przez Komisję rozpatrzony.</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Artykuł 1. Czy są uwagi do art. 1? Nie słyszę. Biuro Legislacyjne nie ma uwag. Dziękuję. Wobec tego stwierdzam, że art. 1 został rozpatrzony przez Komisję.</u>
          <u xml:id="u-5.7" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Artykuł 2. Czy są uwagi? Posłowie nie zgłaszają uwag. Biuro Legislacyjne nie ma uwag. Dziękuję. Stwierdzam, że art. 2 został przyjęty przez Komisję.</u>
          <u xml:id="u-5.8" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Wobec tego, szanowni państwo, było to bardzo sprawne procedowanie. Pozostaje nam głosowanie nad całością projektu ustawy. Momencik, zaraz sprawdzimy…</u>
          <u xml:id="u-5.9" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Czy jest sprzeciw wobec wniosku o uchwalenie przez Sejm projektu ustawy o zmianie nazwy Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu z druku nr 645 bez poprawek, w takim kształcie, jaki właśnie przeprocedowaliśmy? Nie słyszę sprzeciwu. Wobec tego nie musimy głosować. Stwierdzam, że Komisja wniosek przyjęła. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-5.10" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Pozostaje nam wybranie posła sprawozdawcy. Proszę bardzo, pan poseł Skwarek się zgłasza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełSławomirSkwarek">Dziękuję. Pani przewodnicząca, chciałbym zgłosić do tej zaszczytnej funkcji pana posła Tomasza Zielińskiego, który – jak wiem – jest również członkiem Komisji Kultury i Środków Przekazu. Jestem pewien, że będzie godnie nas reprezentował przed Wysokim Sejmem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję bardzo. Pan poseł Zieliński się zgadza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełTomaszZieliński">Tak, wyrażam zgodę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję. Wobec tego wybraliśmy posła sprawozdawcę. Jest nim pan poseł Tomasz Zieliński.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję bardzo. W ten sposób przeprocedowaliśmy projekt ustawy o zmianie nazwy Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. Dziękuję państwu. Dziękuję pani minister.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Przechodzimy do punktu drugiego. Przystępujemy do rozpatrzenia i zaopiniowania części budżetowej 30 – Oświata i wychowanie oraz części budżetowej 83 – Rezerwy celowe pozycja 29. Proszę pana Macieja Kopcia, podsekretarza stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej, o zabranie głosu i przedstawienie projektu budżetu w zakresie części 30 – Oświata i wychowanie oraz 83 – Rezerwy celowe pozycja 29. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejMaciejKopeć">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, jeżeli chodzi o dochody budżetu państwa w części 30, to zostały one zaplanowane w wysokości 7732 tys. zł. Są one wyższe o 29,9% w stosunku do planu dochodów ujętych w ustawie budżetowej na rok 2020.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejMaciejKopeć">Wydatki budżetu państwa w części 30. W projekcie ustawy budżetowej na 2021 r. w części 30 – Oświata i wychowanie wydatki zaplanowano w łącznej kwocie 476 871 tys. zł. To oznacza wzrost wydatków o 2% w stosunku do roku 2020. Wydatki będą realizowane w siedmiu działach.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejMaciejKopeć">Dział 801 – Oświata i wychowanie to jest 87% wydatków, czyli 415 607 tys. zł. Teraz w rozdziałach klasyfikacji budżetowej. Szkolnictwo polskie za granicą to jest kwota wydatków 49 730 tys. zł. To jest o 4,7% mniej, co wynika z tego, że dokształcanie i doskonalenie nauczycieli jest przeniesione do innego rozdziału. W rozdziale – Jednostki pomocnicze szkolnictwa jest kwota 22 444 tys. zł, tj. o 44,2% więcej niż w roku 2020. Planowana jest działalność Centrum Informatycznego Edukacji i Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą. Tutaj istotnym elementem związanym z tym wzrostem jest kwestia Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej. Komisje egzaminacyjne – 199 061 tys. zł, tj. o 3,1% mniej, co wynika z faktu oszczędności ponoszonych przez Centralną Komisję Egzaminacyjną na realizację druku i dystrybucji materiałów egzaminacyjnych. Równocześnie CKE prowadzi szereg innych działań w oparciu o środki unijne związane z modyfikacją systemu egzaminacyjnego. Na dokształcanie i doskonalenie nauczycieli zaplanowano wydatki w wysokości 53 801 tys. zł, tj. o 23,9% więcej niż w roku 2020. W rozdziale – Działalność badawczo-rozwojowa zaplanowano środki w wysokości 6656 tys. zł, tj. o 69,3% więcej. Pozostała działalność – tutaj mamy 83 915 tys. zł. Spadek o 3,6% wynika z zakończenia programu związanego z realizacją projektu „Godność, wolność, niepodległość”.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejMaciejKopeć">Dział 150 – 42 tys. zł mniej środków, co wynika z mniejszego zapotrzebowania na dotację przedmiotową. Dział 750 – Administracja publiczna to 47 909 tys. zł. Wydatki w dziale – Obrona narodowa wyniosą 19 tys. zł. Dział 754 to 6 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejMaciejKopeć">W dziale 854 – Edukacyjna opieka wychowawcza zaplanowano środki w wysokości 2585 tys. zł, a więc na poziomie roku 2020. Rozdziałami to kolonie, obozy i inne formy wypoczynku młodzieży, gdzie zaplanowano kwotę 900 tys. zł, kolonie i obozy dla młodzieży polonijnej w kraju – 485 tys. zł, pomoc materialna dla uczniów o charakterze motywacyjnym, czyli stypendia prezesa Rady Ministrów – 1200 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejMaciejKopeć">Wydatki w dziale 921 – Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego zaplanowano na kwotę 10 703 tys. zł. To o 18,9% więcej niż w 2020 r. Dotyczy to Centrum Nauki Kopernik.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejMaciejKopeć">Wydatki ze środków europejskich w części 30 zostały zaplanowane w wysokości 227 584 tys. zł, a więc o 85,4% więcej od wydatków w roku 2020.</u>
          <u xml:id="u-10.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejMaciejKopeć">Jeżeli chodzi o część 83 – Rezerwy celowe, to pozycja 29 obejmuje podwyższenie wynagrodzeń nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych, czyli kwotę 70 000 tys. zł, o której już zresztą była mowa na poprzednim posiedzeniu Komisji. To jest związane ze wzrostem o 6% wynagrodzeń nauczycieli zatrudnionych w placówkach i szkołach administracji rządowej. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę pana posła Sławomira Skwarka o przedstawienie koreferatu i wniosków do opinii Komisji.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Szanowni państwo, dwie uwagi. Oczywiście bez przesady. W razie czego będziemy się spotykali w drugiej części, ale cały czas próbujemy. Informuję państwa, że chcemy spróbować przeprocedować wszystko, co zaplanowaliśmy. Została nam jeszcze godzina do głosowań. Prośba do tych z państwa, którzy się łączą lub połączyli, zwłaszcza do tych, którzy w tej części nie zamierzają zabrać głosu, tylko w kolejnych, żeby zwolnili łącza, bo są już posłowie, którzy z powodu nadmiaru połączeń nie mogą się połączyć, a chcą zabrać głos jeszcze w tej części. Obiecuję, że przed następnym punktem zrobimy chwilę przerwy, żeby się mogli państwo znowu połączyć. Czy tak miałam poinstruować posłów? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełSławomirSkwarek">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, panie ministrze, szanowni państwo, myślę, że się dostosuję do sprawności dzisiejszego procedowania.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PosełSławomirSkwarek">Część 30 budżetu państwa zapewnia finansowanie zadań ministra edukacji i nauki z zakresu oświaty i wychowania oraz edukacyjnej opieki wychowawczej. Plan dochodów w części 30 przyjęto w wysokości 7700 tys. zł, co stanowi wprawdzie znikomy odsetek dochodów budżetu państwa, bo 0,002%, warto jednak zauważyć wzrost w stosunku do roku 2020 o 1800 tys. zł i w stosunku do ustawy budżetowej, jak i o kolejne 500 tys. zł w stosunku do znowelizowanej ustawy budżetowej.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PosełSławomirSkwarek">Jeśli chodzi o projekt budżetu państwa na 2021 r., dysponent części 30 będzie rozporządzał kwotą 704 500 tys. zł. Co warto zauważyć, jest to kwota wyższa o 19,4% w stosunku do ustawy budżetowej z ubiegłego roku. Na tę kwotę złożą się wydatki budżetu państwa w wysokości 476 900 tys. zł, co stanowi wzrost o 9600 tys. zł, jak i wydatki budżetu środków europejskich w kwocie 227 600 tys. zł, a wydatki te będą wyższe od planu na 2020 r. aż o 85,4%. Plan wydatków obejmuje siedem działów klasyfikacji budżetowej, z których działy 801 – Oświata i wychowanie oraz 750 – Administracja publiczna stanowią odpowiednio 87,2% i 10% ogółu wydatków w tej części, a więc łącznie 97,3%.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#PosełSławomirSkwarek">Zakres koreferatu obejmuje również część 83 – Rezerwy celowe. Rezerwą celową jest dokładnie pozycja 29. To jedna z kilku rezerw celowych budżetu państwa zaplanowanych na zadania oświatowe. W rezerwie celowej pozycja 29 zaplanowano – tak jak pan minister powiedział – niebudzącą sprzeciwu kwotę 70 000 tys. zł na podwyższenie wynagrodzeń nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez organy administracji rządowej. Środki te zapewnią w 2021 r. finansowanie skutków 6-procentowej podwyżki dla nauczycieli.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#PosełSławomirSkwarek">Po dyskusji przeprowadzonej wczoraj na posiedzeniu podkomisji stałej do spraw ekonomiki edukacji i nauki, wyjaśnieniach pana ministra i zapoznaniu się z opinią Biura Analiz Sejmowych wnioskuję o pozytywne zaopiniowanie przez Wysoką Komisję tej części budżetu państwa, która jest właśnie objęta koreferatem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję. Otwieram dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Czy ktoś z państwa posłów chce zabrać głos? Bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełJanuszKorwinMikke">Tylko jedna drobna uwaga.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Ale musi pan machnąć legitymacją.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PosełJanuszKorwinMikke">Ale odpowiada mi, że nie chce mnie zalogować. Brak rejestracji. Nie działa. Pojawia się brak rejestracji na tym spotkaniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Robercie, czy mogę cię prosić, żebyś pomógł panu posłowi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PosełJanuszKorwinMikke">O, jest. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">To teraz guziczek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PosełJanuszKorwinMikke">Działa. Tyle zachodu, a mam tylko jedną drobną uwagę. Mianowicie chciałbym zwrócić uwagę przy tym triumfalizmie, że 2% wzrostu przy inflacji 3,5% to oznacza spadek o 1,2%. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję. Czy ktoś jeszcze się zgłasza? Miałam wrażenie, że Piotr Borys. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PosełPiotrBorys">Tak. Tylko chciałem zapytać pana ministra o propozycję dotyczącą podwyżek 6-procentowych. Czy państwo mieli jakieś uwagi ze strony zrzeszeń samorządów, ze strony samorządowej? Solidarnie. Czy w tej sprawie wpłynęły jakieś formalne uwagi i wnioski w związku z podwyższaniem tej kwoty? Prosiłbym jakby o możliwość odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">To jest taka podpowiedź, że to chyba nie ten dział. Prawda, panie pośle koreferencie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PosełSławomirSkwarek">Dokładnie tak. To nie jest ta część budżetu. Mówimy o części 30, gdzie są zaplanowane podwyżki dla nauczycieli zatrudnionych właśnie w administracji rządowej. To, co pan minister wyjaśniał. Są zaplanowane wydatki. Dokładnie ta rezerwa celowa odpowiada za cały rok. Są zaplanowane skutki 6%.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Dobrze. Mamy połączenie z panem ministrem. To jeszcze jego poprosimy.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zadać pytanie, zabrać głos? Nie słyszę. Czy ktoś się z nami łączy w celu zabrania głosu? Też nie.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Bardzo proszę, panie ministrze, o krótką odpowiedź, żebyśmy się dobrze rozumieli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PodsekretarzstanuwMENMaciejKopeć">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, oczywiście i na posiedzeniu podkomisji, i na poprzednim posiedzeniu Komisji staraliśmy się wyjaśnić tę kwestię rezerwy w wysokości 70 000 tys. zł. Wyjaśnialiśmy, że liczba etatów wzięta tam do kalkulacji to ponad 13 tys. – 13 354. Tam zapisane są skutki całoroczne, natomiast w subwencji są skutki za 8 miesięcy. Później te pieniądze, które są w rezerwie, będą rozdysponowane dla poszczególnych ministerstw.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PodsekretarzstanuwMENMaciejKopeć">Natomiast patrząc jeszcze na tamto pytanie pana posła, według projektu budżetu państwa na 2021 r. dysponent części 30 będzie w roku przyszłym rozporządzał łączną kwotą środków bez rezerw celowych w wysokości 704 500 tys. zł, tj. o 19,4% wyższą w porównaniu z 2020 r. Czyli te 2% to jest jakby budżet państwa. Natomiast całość tych środków wraz z budżetem środków europejskich jest znacznie wyższa, jak widać. To tylko gwoli wyjaśnienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję. Szanowni państwo, zamykam dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Pytam państwa, czy jest sprzeciw wobec wniosku o pozytywne zaopiniowanie projektu budżetu państwa w zakresie części budżetowej 30 – Oświata i wychowanie. Nie słyszę. Wobec tego stwierdzam, że Komisja przyjęła wniosek pana posła koreferenta.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Pytam, czy jest sprzeciw wobec wniosku o pozytywne zaopiniowanie projektu budżetu państwa w zakresie części budżetowej 83 – Rezerwy celowe pozycja 29. Nie słyszę. Stwierdzam wobec tego, że Komisja przyjęła wniosek.</u>
          <u xml:id="u-27.3" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję, panie ministrze.</u>
          <u xml:id="u-27.4" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Przystępujemy do rozpatrzenia i zaopiniowania części budżetowej 28 – Szkolnictwo wyższe i nauka, planów finansowych Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, Narodowego Centrum Nauki, Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej i Centrum Łukasiewicz oraz części budżetowej 83 – Rezerwy celowe pozycja nr 49 (w zakresie szkolnictwa wyższego). Proszę panią Annę Budzanowską, podsekretarz stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego, o zabranie głosu i przedstawienie projektu budżetu w tym zakresie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieNaukiiSzkolnictwaWyższegoAnnaBudzanowska">Szanowna pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, dochody w zakresie szkolnictwa wyższego i nauki w projekcie ustawy budżetowej na rok przyszły zaplanowano w kwocie 32 300 tys. zł. To będą środki otrzymane od agencji wykonawczych, a także od beneficjentów.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieNaukiiSzkolnictwaWyższegoAnnaBudzanowska">Natomiast wydatki w zakresie szkolnictwa wyższego i nauki wraz z wydatkami znaczonymi na działalność badawczo-rozwojową zaplanowano w kwocie 31 107 000 tys. zł. Wydatki ujęto następująco: w części 28 – Szkolnictwo wyższe i nauka w wysokości 25 772 000 tys. zł, w budżetach innych ministrów w dziale 730 – Szkolnictwo wyższe i nauka w wysokości 3 964 000 tys. zł, w budżetach innych ministrów na działalność badawczo-rozwojową – 1 370 000 tys. zł. Niezależnie od tego zabezpieczono również środki w rezerwie celowej ujętej w części 83 w pozycji 49 w wysokości 800 000 tys. zł. To są środki na podwyżki dla pracowników uczelni ze skutkami przechodzącymi na kolejne lata.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieNaukiiSzkolnictwaWyższegoAnnaBudzanowska">W odniesieniu do części 28 – Szkolnictwo wyższe i nauka, znajdującej się w gestii ministra do spraw szkolnictwa wyższego, zaplanowano ogółem wydatki wynoszące kwotę 25 772 000 tys. zł. W dziale 730 – Szkolnictwo wyższe i nauka to wydatki w kwocie 25 494 000 tys. zł. W dalszych czterech działach: 750 – Administracja publiczna, 752 – Obrona narodowa, 851 – Ochrona zdrowia i 921 – Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego zaplanowano łącznie kwotę 278 000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieNaukiiSzkolnictwaWyższegoAnnaBudzanowska">Wydatki bieżące w samym dziale 730 – Szkolnictwo wyższe i nauka obejmują kwotę 20 683 000 tys. zł z przeznaczeniem na: działalność dydaktyczną i badawczą – 15 656 000 tys. zł, w tym na subwencję i utrzymanie rozwoju potencjału dydaktycznego i badawczego – 15 000 000 tys. zł, pomoc materialną dla studentów i doktorantów – 1 472 000 tys. zł, dotację podmiotową i celową dla Narodowego Centrum Nauki (NCN) – 1 279 000 tys. zł, dotację podmiotową i celową dla Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR) – 891 000 tys. zł, współpracę z zagranicą – 532 000 tys. zł, finansowanie programów ministra – 297 000 tys. zł, działalność Sieci Badawczej Łukasiewicz – 262 000 tys. zł, dotację podmiotową i celową dla Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej (NAWA) – 120 000 tys. zł, zasilenie Funduszu Kredytów Studenckich – 14 000 tys. zł, działalność podmiotów funkcjonujących w obszarze nauki i szkolnictwa wyższego – 23 000 tys. zł. Tam są pieniądze na Radę Doskonałości Naukowej, Parlament Studentów Rzeczypospolitej Polskiej i inne podmioty. Wydatki w ramach pozostałej działalności to jest kwota 133 000 tys. zł, przede wszystkim zadania zlecone dla Ośrodka Przetwarzania Informacji (OPI).</u>
          <u xml:id="u-28.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieNaukiiSzkolnictwaWyższegoAnnaBudzanowska">Wydatki bieżące w ramach czterech dalszych działów obejmują kwotę 254 000 tys. zł, z tego dotację celową dla NCBiR na finansowanie badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie obronności – 150 000 tys. zł, składki na ubezpieczenia zdrowotne studentów i doktorantów uczelni publicznych i niepublicznych oraz placówek naukowych nieobjętych obowiązkiem tego ubezpieczenia – 19 000 tys. zł, finansowanie wydatków płacowych i rzeczowych związanych z funkcjonowaniem urzędu ministra – 66 000 tys. zł, dotację na Centrum Nauki Kopernik – 15 000 tys. zł, dotację na Narodowe Muzeum Techniki – 3000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-28.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieNaukiiSzkolnictwaWyższegoAnnaBudzanowska">W zakresie wydatków majątkowych tylko w dziale 730 zaplanowano kwotę 474 000 tys. zł, w tym przede wszystkim na realizację programu wieloletniego „Uniwersytet Warszawski 2016–2025”, zadania inwestycyjne szkół wyższych związane z kształceniem na kwotę 164 000 tys. zł, zadania inwestycyjne szkół wyższych związane z działalnością naukową – blisko 160 000 tys. zł, zakupy inwestycyjne NCBiR – 8500 tys. zł, zakupy inwestycyjne NCN – 1300 tys. zł, zakupy inwestycyjne Centrum Łukasiewicz – blisko 10 000 tys. zł, zakupy Rady Doskonałości Naukowej i Biura Polskiej Komisji Akredytacyjnej – 172 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-28.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieNaukiiSzkolnictwaWyższegoAnnaBudzanowska">W obszarze 750 – Administracja publiczna zaplanowano 2400 tys. zł. Natomiast w dziale 921 – Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego to 16 000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-28.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieNaukiiSzkolnictwaWyższegoAnnaBudzanowska">Na realizację wydatków finansowanych z udziałem środków Unii Europejskiej w części 28 zaplanowano kwotę 4 641 000 tys. zł, przeznaczoną na finansowanie programów operacyjnych „Inteligentny rozwój” – 3 354 000 tys. zł, „Wiedza, edukacja, rozwój” – 135 000 tys. zł, „Pomoc techniczna” – 2900 tys. zł, „Infrastruktura i środowisko” – 300 tys. zł oraz na dofinansowanie wkładu własnego uczelni i jednostek naukowych w ramach regionalnych programów operacyjnych – blisko 4000 tys. zł, a także na projekty realizowane w ramach programów unijnych współfinansowanych ze środków zagranicznych niepodlegających zwrotowi – 40 000 tys. zł. Z kwoty ogółem 4 641 000 tys. zł przeznaczonej na projekty realizowane z udziałem środków pochodzących z UE środki w wysokości 166 000 tys. zł będą wydatkowane w ministerstwie, natomiast pozostała kwota przez NCBiR.</u>
          <u xml:id="u-28.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieNaukiiSzkolnictwaWyższegoAnnaBudzanowska">W zakresie programów wieloletnich w części 28 – Szkolnictwo wyższe i nauka będą realizowane przede wszystkim dwa programy. „Poprawa bezpieczeństwa i warunków pracy – V etap” – tam jest desygnowana kwota 12 500 tys. zł. Natomiast 130 000 tys. zł mamy przeznaczone na „Uniwersytet Warszawski 2016–2025”.</u>
          <u xml:id="u-28.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieNaukiiSzkolnictwaWyższegoAnnaBudzanowska">Środki pochodzące z rezerwy celowej 49 w wysokości 800 000 tys. zł to są oczekiwane podwyżki dla pracowników uczelni.</u>
          <u xml:id="u-28.10" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieNaukiiSzkolnictwaWyższegoAnnaBudzanowska">Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. W projekcie planu finansowego NCBiR zaplanowane są środki pochodzące z części 28, jak również 34 – Rozwój regionalny i 27 – Informatyzacja, a także przychody otrzymywane z Komisji Europejskiej. Łączna kwota wydatków w przyszłym roku zaplanowana jest na blisko 7 353 000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-28.11" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieNaukiiSzkolnictwaWyższegoAnnaBudzanowska">W części 28 – Szkolnictwo wyższe i nauka to 5 225 000 tys. zł, z czego na dotację celową na realizację strategicznych programów badań naukowych i prac rozwojowych – 961 000 tys. zł, dotację podmiotową na pokrycie bieżących kosztów zarządzania – 80 000 tys. zł, dotację celową na finansowanie lub dofinansowanie inwestycji – 8500 tys. zł, dotacje celowe na współfinansowanie projektów z udziałem środków UE – 205 000 tys. zł, płatności z budżetu środków europejskich w ramach programów operacyjnych – 3 924 000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-28.12" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieNaukiiSzkolnictwaWyższegoAnnaBudzanowska">Ponadto zaplanowano także środki w rezerwie celowej w kwocie 1 988 000 tys. zł, z tego na współfinansowanie projektów realizowanych z udziałem środków europejskich. To blisko 2 000 000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-28.13" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieNaukiiSzkolnictwaWyższegoAnnaBudzanowska">Dodatkowo mamy część 34 – Rozwój regionalny. Tam są alokowane środki w wysokości 114 000 tys. zł. W części – Informatyzacja jest 20 000 tys. zł. Są i środki planowane do pozyskania z KE – 3600 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-28.14" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieNaukiiSzkolnictwaWyższegoAnnaBudzanowska">Króciusieńko o Narodowym Centrum Nauki, czyli o drugiej naszej agencji. Łączna kwota alokowanych środków na NCN to jest 1 336 000 tys. zł, z czego dotacja celowa to 1 239 000 tys. zł, natomiast dotacja podmiotowa na pokrycie kosztów zarządzania to 40 000 tys. zł, a na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji to 1300 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-28.15" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieNaukiiSzkolnictwaWyższegoAnnaBudzanowska">Oprócz krajowych dotacji w części 34 – Rozwój regionalny są alokowane środki w wysokości 2200 tys. zł w ramach Norweskiego Mechanizmu Finansowego i Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG).</u>
          <u xml:id="u-28.16" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieNaukiiSzkolnictwaWyższegoAnnaBudzanowska">Narodowe Centrum Nauki ma jeszcze zaplanowane środki pozabudżetowe w wysokości 53 000 tys. zł do pozyskania z KE, jak i ze sprzedaży obligacji Skarbu Państwa otrzymanych w roku bieżącym na finansowanie działalności statutowej. Chciałam przypomnieć, że to było 100 000 tys. zł w obligacjach.</u>
          <u xml:id="u-28.17" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieNaukiiSzkolnictwaWyższegoAnnaBudzanowska">W zakresie trzeciej naszej agencji, czyli Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej, zaplanowane są środki w wysokości 174 900 tys. zł. W ramach projektu planu agencji ujęto środki zaplanowane do pozyskania z rezerwy celowej w pozycji 31 na kwotę blisko 10 000 tys. zł na realizację programów stypendialnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Przepraszam, pani minister, bo my to wszystko możemy przeczytać. Rzeczywiście prosimy o streszczenie. Wolałabym, żeby został czas na dyskusję i zadawanie pytań. Dobrze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PodsekretarzstanuwMNiSWAnnaBudzanowska">Dobrze, dobrze. Postaram się. Już kończymy, pani przewodnicząca.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#PodsekretarzstanuwMNiSWAnnaBudzanowska">Dotacja celowa to jest 105 000 tys. zł, dotacja podmiotowa na zarządzanie – blisko 15 000 tys. zł. Dodatkowo NAWA przewiduje, że otrzyma środki od beneficjentów w wysokości 50 tys. zł. To jest uwierzytelnianie dokumentów.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#PodsekretarzstanuwMNiSWAnnaBudzanowska">Ostatnia rzecz w naszej części to jest Sieć Badawcza Łukasiewicz. To są 362 000 tys. zł, z czego na subwencje dla instytutów to jest 235 000 tys. zł, na pokrycie kosztów bieżących – 20 000 tys. zł, dotacja celowa przeznaczona na prowadzenie badań aplikacyjnych – 16 000 tys. zł i 1000 tys. zł na kwestie inwestycyjne. Przekazaliśmy jeszcze Sieci Badawczej Łukasiewicz 90 000 tys. zł w obligacjach, więc będą mogli w przyszłym roku to spieniężyć, jeżeli podejmą taką decyzję. To chyba tyle, jeśli chodzi o podsumowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję. Informuję państwa, że są też z nami przedstawiciele NCBiR, NCN, NAWA i Centrum Łukasiewicz, więc myślę, że skorzystamy z ich obecności w trakcie dyskusji. A teraz poprosiłabym pana posła Zbigniewa Girzyńskiego o przedstawienie koreferatu i wniosków do opinii Komisji. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PosełZbigniewGirzyński">Dziękuję bardzo. Szanowna pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, czcigodni goście, aby nie powtarzać tych wszystkich rzeczy, które były już powiedziane, pozwolą państwo, że ograniczę się tylko do konkluzji. Przedłożony projekt budżetu w części 28 – Szkolnictwo wyższe i nauka oraz w części dotyczącej planów agencji wykonawczych, o których w tym punkcie rozmawiamy, był szczegółowo analizowany przez Biuro Analiz Sejmowych i nie wzbudził żadnych zastrzeżeń. W związku z tym, przychylając się do opinii BAS dostarczonej paniom i panom posłom, rekomenduję pozytywne zaopiniowanie budżetu państwa na rok 2021 w obszarze przeze mnie omawianym. Szczegółowy koreferat, gdyby ktoś z państwa był zainteresowany, został przesłany przeze mnie w wersji pisemnej do sekretariatu Komisji. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję. Rozumiem, że dotyczy to części 28 i części budżetowej 83. Pan poseł kiwa głową, bo już go nie słyszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PosełZbigniewGirzyński">I rezerwa 49.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję. Otwieram dyskusję, szanowni państwo.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Czy ktoś z państwa posłów chce zabrać głos? Bardzo proszę, pani poseł. Pamiętajcie państwo o czasie. Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PosełMartaWcisło">Dziękuję bardzo. Pani przewodnicząca, szanowni państwo, mam krótkie pytanie. Wydatki na pomoc materialną dla studentów i doktorantów zaplanowano w ramach budżetu na kwotę 1 474 000 tys. zł. Pani minister powiedziała o 72 000 tys. zł. Po pierwsze, czy to jest pomyłka, czy nastąpiła zmiana? Drugie krótkie pytanie. Jak to się ma do pomocy materialnej dla studentów i doktorantów w odniesieniu do ubiegłego roku? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję. Poseł Piotr Borys.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PosełPiotrBorys">Chciałbym bardzo podziękować szanownej pani minister za obszerne wyjaśnienie. Jak mówię, chciałem tylko zapytać, czy łączna skala wydatków jest skalą powyżej wzrostu budżetu państwa, czy mieści się w tym korytarzu wzrostu budżetu państwa na rok przyszły. Pytam o to dlatego, że oczywiście większość tych wydatków zaplanowana jest jako kontynuacja szeregu działań.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#PosełPiotrBorys">Mnie osobiście cieszy również fakt, że w wydatkach ponad 4 000 000 tys. zł to są środki pochodzące z budżetu UE, a więc polska nauka intensywnie bierze udział w pracach związanych z wykorzystaniem środków europejskich. Oczywiście naszym celem powinno być to, aby maksymalizować budżety państwa i budżety uczelni właśnie z wykorzystaniem środków europejskich i wszystkich dostępnych programów kończącego się horyzontu, ale przede wszystkim również tych programów, które będą przypisane do nowej perspektywy finansowej. Myślę, że to jest takie zadanie horyzontalne dla polskiej nauki.</u>
          <u xml:id="u-38.2" who="#PosełPiotrBorys">Chciałem tylko zapytać o to, jak ta kwota łączna na wydatki w wysokości ponad 25 000 000 tys. zł mieści się w kontekście wzrostu wydatków państwa.</u>
          <u xml:id="u-38.3" who="#PosełPiotrBorys">Ostatnie zdanie. Chciałbym jednocześnie w perspektywie już późniejszej poprosić panią przewodniczącą, abyśmy mogli w trakcie roku mieć możliwość podsumowania poszczególnych agencji, tj. NCBiR, NCN, NAWA, Sieci Badawczej Łukasiewicz itd., byśmy mogli też merytorycznie skupić się na działalności i na ocenie wyników wdrożonych projektów. Ale to już w trakcie roku, w którym będziemy pracować. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Panie pośle, informuję pana, że plan pracy Komisji z poprzedniego półrocza niestety nie został prawie w ogóle zrealizowany, jeśli chodzi o tego rodzaju informacje, z powodów panu znanych. W tym półroczu staramy się, ale również jesteśmy ograniczeni. Niestety nasza praca jest ograniczona i też zdaje pan sobie z tego sprawę. Oczywiście prezydium wsłucha się w pański głos. Myślę, że jak tylko to będzie możliwe, będziemy nadrabiać te wszystkie tematy, które opisujemy jako informacje, bo oczywiście posłowie są ciekawi i chcą na ten temat podyskutować. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Pani poseł Joanna Fabisiak. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PosełJoannaFabisiak">Dziękuję. Pani minister, nieco wcześniej podsumowywaliśmy budżet i zadawałam pytanie o realizację zadań NAWA. Ogólna odpowiedź, jaką wówczas otrzymałam, była taka, że na poziomie zadania wymiany realizacja była mizerna, co w ogóle nie dziwiło. W sytuacji COVID pewnie to jest uzasadnione. Zatem mam pytanie dotyczące planu budżetu. Tak jak czytam, to na podobnym poziomie został zaplanowany budżet, a nawet wyżej, w związku z czym pytam, czy nie miało żadnego wpływu to, że wymiana nie była realizowana. Jak to wytłumaczyć?</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#PosełJoannaFabisiak">Wrócę także do tej sytuacji sprzed chyba dwóch miesięcy z wielką prośbą o pisemną odpowiedź na pytanie. W ilu procentach zostały zrealizowane wymiany? Dlaczego nie zostały zrealizowane? Pytam, rozumiejąc, że było to bardzo trudne. Jednakowoż chciałabym wiedzieć, jak są planowane środki. Jak to właśnie zadanie, dla którego skądinąd agencja została powołana, jest planowane w tej sytuacji niewiadomej? Wreszcie spytam, jak te środki z ubiegłego roku, które zostały w budżecie, będą wykorzystane czy też były wykorzystane, czy też jest taka dyskontynuacja, że one zostały przeniesione na następny rok. Te sprawy się ogromnie wiążą, więc będę wdzięczna za odpowiedź – nie tylko ustną, lecz także na piśmie. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję. Rozumiem, że posłowie chętni do wypowiedzi już się wypowiedzieli, ale chyba pan Julian Srebrny też w tym zakresie i w tej części dyskusji chce zabrać głos. Tak, panie Julianie? Niczego nie słyszymy. Może mikrofon trzeba pstryknąć. Ma pan wyłączony mikrofon, panie Julianie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PrzedstawicielKrajowejSekcjiNaukiNiezależnegoSamorządnegoZwiązkuZawodowegoSolidarnośćJulianSrebrny">Jest włączany automatycznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Jest głos teraz. Panie Julianie, niestety nie słyszymy pana.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PrzedstawicielKrajowejSekcjiNaukiNSZZSolidarnośćJulianSrebrny">No to fatalnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PosełJoannaFabisiak">Jesteśmy tego samego zdania. Panie Julianie, niech pan się nie boi. Cała Polska za panem stoi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Coś musi być z mikrofonem, bo czasami jest taki króciutki moment, że coś się dzieje, ale… Pan od techniki podpowiada nam, że ma pan wyłączony mikrofon.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PrzedstawicielKrajowejSekcjiNaukiNSZZSolidarnośćJulianSrebrny">Teraz chyba dobrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Teraz jest bardzo dobrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PrzedstawicielKrajowejSekcjiNaukiNSZZSolidarnośćJulianSrebrny">Dziękuję bardzo. Julian Srebrny w imieniu Krajowej Sekcji Nauki związku „Solidarność”. Mam też krótkie pytania.</u>
          <u xml:id="u-49.1" who="#PrzedstawicielKrajowejSekcjiNaukiNSZZSolidarnośćJulianSrebrny">Jedna rzecz jest dla mnie niezrozumiała. W budżecie zadaniowym jest wpisany jako najważniejszy wskaźnik wzrost procenta liczby wykształconych obywateli Rzeczypospolitej. To jest zupełnie sprzeczne z uzasadnieniem nowej ustawy i z zasadami podziału pieniędzy między uczelnie. Mieliśmy powstrzymać spadek jakości absolwentów, a nie preferować tylko ilość. Dla mnie to jest duży… Kolejny rok jest ciągle tak samo i tego nie rozumiem.</u>
          <u xml:id="u-49.2" who="#PrzedstawicielKrajowejSekcjiNaukiNSZZSolidarnośćJulianSrebrny">Następne pytanie. Czy podwyżka płac dla uczelni wyższych jest też przewidziana dla uczelni podległych Ministerstwu Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Ministerstwu Zdrowia? Poprzednia podwyżka była jakoś tak dziwnie zrealizowana, że niektóre uczelnie artystyczne prawie w ogóle jej nie dostały.</u>
          <u xml:id="u-49.3" who="#PrzedstawicielKrajowejSekcjiNaukiNSZZSolidarnośćJulianSrebrny">Następne pytanie też o ten wzrost płac w następnym roku. Chodzi o wzrost płac w instytutach Polskiej Akademii Nauk i instytutach badawczych, analogiczny do środków na wzrost płac na uczelniach wyższych. Wydaje się bowiem, że nadrobione to zostało w zeszłym roku przez odpowiednią ustawę, która korelowała płace w instytutach z płacami na uczelniach, a teraz znowu robi się rozdźwięk i mnóstwo problemów z tego wychodzi.</u>
          <u xml:id="u-49.4" who="#PrzedstawicielKrajowejSekcjiNaukiNSZZSolidarnośćJulianSrebrny">Teraz mam pytanie na temat… Poza tym to jest może nie pytanie, lecz korekta. Policzyłem, jaki procent PKB jest bezpośrednio – bez pieniędzy unijnych – przeznaczony na naukę i szkolnictwo wyższe. To jest baza, która, jeżeli w pewnym momencie znikną pieniądze unijne, będzie podstawą do wszystkich działań, a pieniądze unijne są tylko na specjalne zadania. Wyszło mi, że to jest 1,07% PKB. To jest bardzo mało.</u>
          <u xml:id="u-49.5" who="#PrzedstawicielKrajowejSekcjiNaukiNSZZSolidarnośćJulianSrebrny">Mam takie już bardziej konkretne pytanie, bo tego nie znalazłem w opisie budżetu. W zeszłym roku wartość polskiego finansowania dużych urządzeń zagranicznych była dwa razy większa niż finansowanie dużych, specjalistycznych urządzeń w Polsce. Czy nadal tak jest? Wydaje mi się, że to jest bardzo zła tendencja. Dziękuję bardzo i przepraszam za kłopoty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję bardzo. Wobec tego bardzo proszę o odpowiedź panią minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PodsekretarzstanuwMNiSWAnnaBudzanowska">Postaram się. Jeżeli będzie nie mój głos, to dlatego, że wspierają mnie moi dyrektorzy.</u>
          <u xml:id="u-51.1" who="#PodsekretarzstanuwMNiSWAnnaBudzanowska">Szanowni państwo, pomoc materialna jest na porównywalnym poziomie. W niewielkim stopniu jest większa. Natomiast my tylko monitorujemy to na bieżąco. Jeżeli jest taka potrzeba, to przesuwamy środki w budżecie. Wiemy, w jakiej sytuacji są studenci i doktoranci. Staramy się być bardzo elastyczni w zakresie pomocy. Zresztą widoczne to było w tarczach, gdzie po prostu uwolniliśmy tę pomoc materialną, żeby można było występować więcej niż raz.</u>
          <u xml:id="u-51.2" who="#PodsekretarzstanuwMNiSWAnnaBudzanowska">Druga sprawa dotycząca NAWA. To są porównywalne środki. Chciałam panią poseł uspokoić, że nie jest tak, że cała wymiana akademicka i naukowa jest zawieszona. Rzeczywiście obszar działalności naukowej czy wymiany akademickiej jest utrudniony ze względu na bardzo dynamiczną sytuację epidemiczną na świecie. Są regiony i kontynenty, które rzeczywiście są zamknięte i gdzie sprawa odmrożenia jest dyskusyjna, bo podaje się miesiące, czasami semestry, a czasami, jak w przypadku Azji, są prognozy dotyczące lat, jak i też obszarów – czy to jest poziom wymiany dotyczący studentów, doktorantów czy zaawansowanych pracowników, specjalistów w zakresie badań i rozwoju. To są różne jak gdyby polityki. Natomiast to nie jest wszystko zawieszone. To też są pewne lęki ludzkie. Wszystkie agencje, przede wszystkim NCN i NAWA, jak również Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji (FRSE), bardzo elastycznie reagują. Jeżeli tylko jest to możliwe, to raczej ta wymiana się odbywa. To jest NAWA.</u>
          <u xml:id="u-51.3" who="#PodsekretarzstanuwMNiSWAnnaBudzanowska">Trzecie pytanie, czyli drugie pytanie pani poseł, dotyczyło ogółu wydatków. Nie umiem odpowiedzieć. Przepraszam. Tak pokrótce i generalnie, w ustawie i w algorytmie mamy to zapisane w ten sposób, że procent jest rosnący. Chciałam powiedzieć o tym, co zostało uzgodnione z ministrem finansów jeszcze za kadencji pana premiera Gowina, że z naszego budżetu krajowego w zakresie programu „Inicjatywa doskonałości – uczelnia badawcza” (IDUB), czyli programu doskonałościowego dla 20 najlepszych uczelni badawczych, nastąpił wzrost wydatków z budżetu państwa, czyli do naszego budżetu doszły dodatkowe środki niezależnie od budżetu pierwotnego, który będzie utrzymany w kolejnych latach. Wydaje się więc, że ten budżet rośnie. Oczywiście chcielibyśmy więcej, natomiast proszę też mieć świadomość, że jesteśmy w bardzo trudnym okresie kryzysowym i będzie tutaj bardzo elastyczne zarządzanie bardzo trudnym budżetem – wydaje mi się, że najtrudniejszym budżetem w wolnej Polsce.</u>
          <u xml:id="u-51.4" who="#PodsekretarzstanuwMNiSWAnnaBudzanowska">Kolejne pytanie dotyczyło… Poproszę pana dyrektora Jarosława Oliwę o wskaźniki dotyczące skolaryzacji, bo wydaje mi się, że tutaj jest rozdzielenie sprawy naszej wewnętrznej, algorytmowej, gdzie rzeczywiście mamy przestawienie dotyczące jakości na poziom skolaryzacji, jeżeli chodzi o społeczeństwo. Tutaj oddam głos panu dyrektorowi Oliwie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#DyrektorDepartamentuBudżetuiFinansówMNiSWJarosławOliwa">Dzień dobry. Jarosław Oliwa, Departament Budżetu i Finansów Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.</u>
          <u xml:id="u-52.1" who="#DyrektorDepartamentuBudżetuiFinansówMNiSWJarosławOliwa">Chciałem odpowiedzieć panu przewodniczącemu Julianowi Srebrnemu na to pytanie dotyczące wskaźnika w budżecie zadaniowym. Nie ścigamy się co do liczby studentów i w ogóle ludzi kształcących się. Rzeczywiście rozumiem, że pan przewodniczący nawiązuje do zmian w algorytmie i do wprowadzenia optymalnej relacji liczby pracowników i studentów, co zrobiliśmy, żeby nie tworzyć tzw. pogoni za studentem. Akurat tu w budżecie zadaniowym mierzymy to ogólną relacją osób w określonym wieku, które mają wyższe wykształcenie. Czyli po prostu staramy się w miarę na bieżąco monitorować sytuację, ile osób w kraju ogółem ma wyższe wykształcenie. Oczywiście bezpośredni wpływ ministra nauki i szkolnictwa wyższego na zmianę tego wskaźnika jest ograniczony. Oczywiste bowiem jest to, że dorzucenie czy zabranie określonego strumienia pieniędzy w ciągu jednego roku nie wpłynie w sposób radykalny na zmianę tego wskaźnika, bo to są długotrwałe procesy. Natomiast ten budżet zadaniowy po prostu pozwala na ogólne weryfikowanie tej relacji na poziomie całego społeczeństwa. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PodsekretarzstanuwMNiSWAnnaBudzanowska">Dobrze. Ostatnie dwa pytania. Szanowni państwo, podwyżki płac w zakresie uczelni są przewidziane dla wszystkich uczelni, natomiast nie w zakresie instytutów PAN i instytutów badawczych. Wydaje mi się, że w tym zakresie odpowiedzieliśmy na pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję. Szanowni państwo, zamykam dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-54.1" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Czy jest sprzeciw wobec wniosku o pozytywne zaopiniowanie projektu budżetu państwa w zakresie części 28 – Szkolnictwo wyższe i nauka, planów finansowych NCBiR, NCN, NAWA i Centrum Łukasiewicz oraz części budżetowej 83 – Rezerwy celowe pozycja 49 (w zakresie dotyczącym szkolnictwa wyższego)? Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła wniosek.</u>
          <u xml:id="u-54.2" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Przystępujemy do rozpatrzenia i zaopiniowania części budżetowej 67 – PAN. Proszę panią Annę Budzanowską, podsekretarz stanu w MNiSW, o zabranie głosu i przedstawienie projektu budżetu w części 67.</u>
          <u xml:id="u-54.3" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Przepraszam. Sekundę, pani minister. Zapytam państwa posłów, bo według moich obliczeń zostało nam 25 minut.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PosełPiotrBorys">Przyspieszamy i idziemy do końca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Ale żeby przyspieszyć, to muszę poprosić panią minister, żeby również się streściła. Czy tego sobie państwo życzą?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PosełPiotrBorys">Pani minister, trzy minuty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Pani minister, bardzo prosimy o streszczenie i podsumowanie, bo my te informacje, które pani prezentuje, mamy w tekstach i sobie możemy poczytać. Wolałabym, żeby był czas na zadawanie pytań. Dobrze? Bardzo proszę, pani minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PodsekretarzstanuwMNiSWAnnaBudzanowska">Dobrze. Pani przewodnicząca, szanowni państwo, to powiem tak najkrócej. Udało się zwiększyć budżet PAN o 1% więcej w stosunku do ubiegłego roku. Podział generalnie jest taki, że dotacja podmiotowa to jest 87 000 tys. zł, a dotacja majątkowa – 4400 tys. zł. Może otworzymy dyskusję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję. Ze skrajności w skrajność, ale jesteśmy bardzo wdzięczni. Naprawdę lubimy dyskutować.</u>
          <u xml:id="u-60.1" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Bardzo proszę panią poseł Joannę Fabisiak o przedstawienie koreferatu i wniosków do opinii Komisji. Informuję też, że jest z nami pan profesor Paweł Rowiński, więc gdyby państwo w trakcie dyskusji chcieli kierować pytania bezpośrednio do wiceprezesa PAN, to będzie można. Bardzo proszę, pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#PosełJoannaFabisiak">Bardzo dziękuję. Będę równie zwięzła, ponieważ wczoraj na posiedzeniu podkomisji przeprowadziliśmy długą dyskusję. Wyjaśniliśmy niejasne kwestie, poza jedną. Jeśli pani przewodnicząca pozwoli, to byśmy ją teraz wyjaśnili. Rozmawiałam także z panem prezesem wczoraj, więc te kwestie są przedyskutowane.</u>
          <u xml:id="u-61.1" who="#PosełJoannaFabisiak">A mianowicie, panie prezesie, jest jedna rozbieżność, jeśli chodzi właśnie o te wydatki majątkowe. Strona pierwsza – 4367 tys. zł, strona 11 – 1700 tys. zł. Wczoraj pan kanclerz odpowiedział, że te wydatki majątkowe to jest Kórnik. Wskazał na wydatki w wysokości 1700 tys. zł. Zatem jakie to są wydatki majątkowe? Dlaczego pytam? Dlatego że ustawa…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Pani poseł, przepraszam, bo jeszcze nie otworzyliśmy dyskusji. Pani teraz jako koreferentka występuje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#PosełJoannaFabisiak">Ale ponieważ jako koreferent wyjaśniam kwestię…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Wyjaśnia pani?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#PosełJoannaFabisiak">Oczywiście.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Rozumiem. Zaraz dojdzie pani do puenty? Żebyśmy się zrozumiały…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#PosełJoannaFabisiak">Puenta będzie za chwilę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Dobrze. Dziękuję. Oczywiście.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#PosełJoannaFabisiak">Do 2015 r. na mocy ustawy PAN miała wyjaśnić wszystkie kwestie majątkowe, tzn. miała zbyć majątek, który nie jest niezbędny do prowadzenia badań naukowych. Pierwsze pytanie. Czy to jest proces zakończony, bo wczoraj odpowiedzi na to pytanie nie było, czyli czy skonsumowana jest ustawa?</u>
          <u xml:id="u-69.1" who="#PosełJoannaFabisiak">Drugie pytanie dotyczy 2500 tys. zł. Może to nie jest suma wielka, ale nawet dla PAN znacząca. Jakież to są te wydatki majątkowe? Bo odpowiedzi wczoraj nie było.</u>
          <u xml:id="u-69.2" who="#PosełJoannaFabisiak">Będę wdzięczna. Konkluzja będzie za chwilę, pani przewodnicząca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Nie, pani poseł. To jest jednak wobec tego głos w dyskusji. W tej chwili poprosimy o opinię. Jest pani koreferentką. Czy opinia jest pozytywna?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#PosełJoannaFabisiak">Opinię już przedstawiam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">O co pani wnioskuje?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#PosełJoannaFabisiak">Tak. Opinia jest pozytywna, ale warunkowo, po wyjaśnieniu jednak tych kwestii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Nie, pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#PosełJoannaFabisiak">To znaczy jest to opinia pozytywna, natomiast…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#PosełJoannaFabisiak">Tak. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję bardzo. Musimy potem wiedzieć, nad czym procedujemy. Zabrała pani od razu głos w dyskusji pani, więc bardzo proszę…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#PosełJoannaFabisiak">Żeby było w pigułce.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-80">
          <u xml:id="u-80.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Czy ktoś jeszcze chce zabrać głos w dyskusji? Nie.</u>
          <u xml:id="u-80.1" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Wobec tego, pani minister, ewentualnie panie prezesie, bardzo proszę o odpowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-81">
          <u xml:id="u-81.0" who="#PodsekretarzstanuwMNiSWAnnaBudzanowska">Biorąc pod uwagę to, że te sumy, które się… Jak się zsumuje, to się zgadza, ale oddaję głos PAN.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-82">
          <u xml:id="u-82.0" who="#WiceprezesPolskiejAkademiiNaukPawełRowiński">Szanowna pani przewodnicząca, nie wiem, czy jestem słyszany, bo mieliśmy pewien problem techniczny, ale już…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-83">
          <u xml:id="u-83.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Tak, słychać. Proszę mówić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-84">
          <u xml:id="u-84.0" who="#WiceprezesPANPawełRowiński">Jeśli chodzi o inwestycje, to powiem krótko. To są rzeczywiście inwestycje w odniesieniu do Biblioteki Kórnickiej. To jest ponad 1000 tys. zł. Jest inwestycja przewidziana na Muzeum Ziemi PAN. To jest rewitalizacja dachu w budynku przy al. Na Skarpie. Państwo mają blisko z Sejmu, więc widać ten budynek. Planowane jest również wykonanie drenażu, sieci wokół budynku oddziału PAN w Gdańsku. To jest pewnie ta kwota, o której pani poseł mówiła, czyli 2367 tys. zł. Ponadto przewidzieliśmy przygotowanie cyfryzacji procesów back office w kancelarii PAN. Krótko mówiąc, chcemy wreszcie wprowadzić elektroniczny obieg dokumentów w PAN. Szczególnie w tych czasach to jest inwestycja nam niezmiernie potrzebna. Zresztą w wyniku tej inwestycji jest to zwiększenie o 1%, o którym mówiła pani minister, jeśli chodzi o dotację budżetową w PAN.</u>
          <u xml:id="u-84.1" who="#WiceprezesPANPawełRowiński">Natomiast jeśli chodzi o pytanie dotyczące majątku, to jeśli państwo pozwolą, oddałbym głos kanclerzowi akademii, który zna tę sprawę dużo lepiej niż ja. Jest koło mnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-85">
          <u xml:id="u-85.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-86">
          <u xml:id="u-86.0" who="#KanclerzPANTadeuszLatała">Szanowna pani przewodnicząca, pani minister, Wysoka Komisjo, w dniu wczorajszym próbowałem dosyć obszernie opowiedzieć o działaniach podjętych w akademii po roku 2015, jak można powiedzieć, które były związane z porządkowaniem majątku. Informowałem o tym, że zostały przeprowadzone setki postępowań przetargowych w zakresie sprzedaży majątku zbędnego, który został oczywiście stosownym wykazem przekazany do MNiSW, jak i do Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Mówiłem o setkach takich postępowań sprzedażowych i dotyczących dzierżawy tego majątku. Oczywiście nie wszystkie te sesje zakończyły się pozytywnie, tzn. pojawił się nabywca. Oceniłbym to na jakieś – powiedzmy – 80%, może nawet 90% przeprowadzonych z sukcesem sesji przetargowych, niemniej pozostały jeszcze jakieś nieliczne przypadki majątku, który był na tej liście wskazany jako zbędny dla działalności statutowej akademii, ale ten proces ciągle jeszcze jest realizowany. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-87">
          <u xml:id="u-87.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję. Szanowni państwo, zamykam dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-87.1" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Czy jest sprzeciw wobec wniosku o pozytywne zaopiniowanie projektu budżetu państwa w części 67 – PAN? Nie słyszę sprzeciwu. Stwierdzam, że Komisja przyjęła wniosek.</u>
          <u xml:id="u-87.2" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Stwierdzam, że Komisja zaopiniowała projekt ustawy budżetowej na rok 2021, druk nr 640, w zakresie swojego działania.</u>
          <u xml:id="u-87.3" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Pozostaje nam jeszcze wybór posła przedstawiającego opinię na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych. Bardzo proszę, pan poseł Tomasz Zieliński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-88">
          <u xml:id="u-88.0" who="#PosełTomaszZieliński">Pani przewodnicząca, proponuję, aby te wszystkie części budżetowe przedstawił pan poseł Sławomir Skwarek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-89">
          <u xml:id="u-89.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję. Czy są inne propozycje? Nie słyszę. Czy pan poseł Skwarek się zgadza?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-90">
          <u xml:id="u-90.0" who="#PosełSławomirSkwarek">Tak. Zgadzam się, pani przewodnicząca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-91">
          <u xml:id="u-91.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję. Wobec tego wybraliśmy posła sprawozdawcę.</u>
          <u xml:id="u-91.1" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Przechodzimy szybciutko do punktu trzeciego – zmiany w składach podkomisji stałych. Informuję, że do udziału w pracach podkomisji stałej do spraw kształcenia zawodowego zgłosiła się pani poseł Marta Wcisło.</u>
          <u xml:id="u-91.2" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Czy są jeszcze jakieś inne wnioski ze strony państwa posłów dotyczące wstąpienia do którejś z podkomisji bądź rezygnacji, skoro jesteśmy w tym punkcie?</u>
          <u xml:id="u-91.3" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Czy wobec tego jest sprzeciw wobec wniosku o powołanie pani poseł Marty Wcisło do składu podkomisji stałej do spraw kształcenia zawodowego? Nie słyszę sprzeciwu. Stwierdzam, że Komisja wniosek przyjęła.</u>
          <u xml:id="u-91.4" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Na tym porządek dzienny posiedzenia został wyczerpany.</u>
          <u xml:id="u-91.5" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Bardzo państwu dziękuję. Naprawdę się bardzo zdyscyplinowaliśmy. Dziękuję naszym gościom. Pozdrawiamy pana Juliana. Mamy go teraz całego na ekranie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-92">
          <u xml:id="u-92.0" who="#PosełPiotrBorys">Dziękujemy pani minister Budzanowskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-93">
          <u xml:id="u-93.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Dziękujemy pani minister. Dziękujemy wszystkim gościom.</u>
          <u xml:id="u-93.1" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Zamykam posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>