text_structure.xml 15.3 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzNapieralski">Dzień dobry. Witam bardzo serdecznie. Otwieram posiedzenie Komisji Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzNapieralski">Witam posłów obecnych na sali oraz uczestniczących w posiedzeniu zdalnie. Witam bardzo serdecznie gości. Na samym początku chciałbym serdecznie powitać pana Adama Andruszkiewicza, sekretarza stanu. Witam panie ministrze, dziękujemy za przybycie. Jest z nami również pan Grzegorz Czwordon zastępca dyrektora Departamentu Telekomunikacji. Dzień dobry, panie dyrektorze. Marcin Łukasiewicz, naczelnik wydziału w Departamencie Telekomunikacji. Dzień dobry, panie naczelniku. Urząd Komunikacji Elektronicznej reprezentuje pan prezes Jacek Oko. Dzień dobry, panie prezesie. Witam również bardzo serdecznie. Krzysztof Dyl, zastępca prezesa. Dzień dobry, panie prezesie. Witold Tomaszewski, rzecznik prasowy. Dzień dobry, panie rzeczniku. Witam bardzo serdecznie. Instytut Łączności łączy się z nami zdalnie, a reprezentuje go Mariusz Zdrodowski, dyrektor Instytutu Łączności. Witam pana dyrektora. Magdalena Kwiatek, zastępca kierownika działu koordynacji projektów i wsparcia sprzedaży. Stowarzyszenie ISACA – Anna Karczewska, członek. Dzień dobry. Witam serdecznie. Thinktank sp. z o. o. – Michał Smagowicz, członek zarządu. Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych – pan Jerzy Wysokiński, przewodniczący Związku Zawodowego Pracowników Orange Polska S.A. Witam pana Jerzego również bardzo serdecznie. Witam naszego stałego doradcę Komisji, pana Radosława Nielka.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzNapieralski">Informuję, że posiedzenie Komisji zostało zwołane przez przewodniczącego Komisji na podstawie art. 198j ust. 2 Regulaminu Sejmu i będzie prowadzone z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej umożliwiających porozumiewanie się na odległość. Paniom i panom posłom, którzy uczestniczą w posiedzeniu zdalnie, przypominam, że zgłoszenie do zabrania głosu w dyskusji należy wysyłać na adres naszej Komisji lub przez czat w aplikacji po zalogowaniu się do pokoju wideokonferencyjnego. Jednocześnie informuję, że posłowie, członkowie Komisji obecni na sali głosują przy użyciu urządzenia do głosowania za pomocą legitymacji poselskiej. Wówczas nie logują się systemie komunikacji elektronicznej i nie używają tabletów.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzNapieralski">Przystępujemy do stwierdzenia kworum. Proszę państwa posłów o naciśnięcie jakiegokolwiek przycisku w celu potwierdzenia obecności na posiedzeniu Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzNapieralski">Bardzo dziękuję. Panie ministrze, szanowni państwo, panie prezesie, jeszcze chwilkę. Problem niestety… Stwierdzam, że mamy kworum, więc możemy swobodnie procedować.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzNapieralski">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje w punkcie pierwszym rozpatrzenie informacji ministra cyfryzacji na temat projektów realizowanych przy wsparciu Funduszu Szerokopasmowego w roku 2021 i planów działania rok 2022. W punkcie drugim są sprawy bieżące i tu będziemy mieli prośbę o udzielenie patronatu honorowego Komisji Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesność Technologii nad VII Konferencją Naukową „Bezpieczeństwo energetyczne – filary i perspektywa rozwoju”, która odbędzie się w dniach 12 i 13 września na Politechnice Rzeszowskiej im. Ignacego Łukasiewicza. Czy zgłaszają państwo wnioski do porządku dziennego? Nie widzę. Wobec niezgłoszenia wniosków do porządku dziennego stwierdzam jego przyjęcie. Przystępujemy do realizacji porządku. Proszę pana ministra Adama Andruszkiewicza o przedstawienie informacji. Proszę bardzo, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrówAdamAndruszkiewicz">Bardzo serdecznie dziękuję. Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, 18 lutego bieżącego roku na ręce przewodniczącego Wysokiej Komisji została złożona pisemna informacja w przedmiocie dzisiejszego posiedzenia Komisji. To jest informacja w sprawie wdrażania Funduszu Szerokopasmowego w roku 2021 oraz planach na jego wdrożenie w 2022. Członkowie Komisji z pewnością mieli szansę zapoznać się z treścią informacji. Niemniej przytoczę najważniejsze wymienione w niej okoliczności wdrażania Funduszu w poprzednim i w bieżącym roku.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrówAdamAndruszkiewicz">W 2021 roku przychody funduszu wyniosły 128 241 053 zł i pochodziły z ustawowo określonych źródeł zasilenia Funduszu – przede wszystkim z części opłat ponoszonych przez operatorów posiadających prawo do dysponowania częstotliwościami radiowymi oraz z całości opłat za prawo do korzystania z zasobów numeracji. Łączne wydatki z Funduszu Szerokopasmowego w 2021 roku wyniosły 53 314 000 zł i zostały przeznaczone między innymi na: uzupełnienie dotacji celowej na wykonanie zadań operatora ogólnopolskiej sieci edukacyjnej przez naukową i akademicką sieć komputerową – Państwowy Instytut Badawczy – w kwocie 18560000 zł, na uzupełnienie dotacji celowej dla Instytutu Łączności Państwowego Instytutu Badawczego na prace rozwojowe i badawcze w obszarze telekomunikacji w kwocie 1 700 000 zł, na wydatki związane z przygotowaniem, organizacją i przeprowadzeniem międzynarodowego szczytu cyfrowego Organizacji Narodów Zjednoczonych Forum Zarządzania Internetem 2021 w kwocie 17 856 000 zł, na wydatki związane zabezpieczeniem funkcjonowania aplikacji STOP COVID oraz infolinii służb sanitarnych w kwocie 3 494 000 zł. Wyżej wymienione wydatki ponoszone były w oparciu o art. 55 ustawy okołobudżetowej na rok 2021, który umożliwiał ministrowi właściwemu do spraw informatyzacji uruchamianie środków Funduszu Szerokopasmowego do finansowania zadań z obszaru informatyzacji państwa. Natomiast w uzasadnieniu merytorycznym angażowania środków Funduszu do finansowania tych zadań był negatywny wpływ pandemii COVID-19 na budżet w części 27 uniemożliwiający zabezpieczenie środków na wyżej wymienione wydatki w momencie ich koniecznego poniesienia.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrówAdamAndruszkiewicz">Stan rachunków Funduszu Szerokopasmowego na dzień 31 grudnia 2021 wyniósł 144 987 000 zł, przy czym obejmuje on kwotę 55 649 000 zł, która przewidziana jest do wykorzystania wyłącznie na realizację zadań związanych z walką z epidemią COVID-19. W ciągu 2021 roku prowadzono prace nad uruchomieniem statutowych pilotażowych interwencji publicznych ze środków Funduszu skierowanych na zapewnienie dostępu do szybkiego Internetu na obszarach tak zwanych białych plam. Niestety, w połowie roku Komisja Europejska znowelizowała jedno z rozporządzeń określających zasady udzielanie pomocy publicznej między innymi na rynku telekomunikacyjnym – tak zwane rozporządzenie GBR – w sposób o tyle niefortunny, że wymusiło to odpowiednią nowelizację rozporządzenia ministra cyfryzacji w sprawie szczegółowych warunków i trybu udzielania wsparcia ze środków Funduszu, na czas której musieliśmy zawiesić ogłoszenie ewentualnych naborów wniosków na dofinansowanie budowy sieci szerokopasmowych lub dofinansowanie przyłączy telekomunikacyjnych użytkownikom końcowym. Nowelizacja naszego rozporządzenia dotyczyła między innymi dostosowania reguł udzielania pomocy publicznej na przyłącza telekomunikacyjne do całkowicie nowych reguł określonych w znowelizowanym rozporządzeniu. Rozporządzenia te muszą być ze sobą spójne, aby pomoc publiczna, której będziemy udzielać, nie została uznana za udzieloną niezgodnie z prawem wspólnotowym i w związku z tym nie była obarczona ryzykiem odzyskiwania jej od beneficjentów. Szczególnie skomplikowanie materii pomocy publicznej na rynku telekomunikacyjnym spowodowało długotrwałe uzgodnienia międzyresortowe dla nowelizacji rozporządzenia do Funduszu Szerokopasmowego. Przez to została wydana dopiero 7 marca bieżącego roku. Równolegle do prac nad nowelizacją rozporządzenia podjęliśmy pracę nad alternatywną interwencją Funduszu w obszarze wspierania popytu na usługi szerokopasmowego dostępu do Internetu. W obliczu różnorodnych interwencji doposażanie informatyczne, między innymi jednostek samorządu terytorialnego… Ostatni przykład – wielki program Cyfrowa Gmina – miliard zł z budżetu. Stwierdziliśmy brak interwencji dedykowanych wyposażeniu cyfrowemu domów pomocy społecznej, które były szczególnie negatywnie dotknięte skutkami pandemii COVID-19. Postanowiliśmy wesprzeć środkami Funduszu doposażenie cyfrowe domów pomocy społecznej na poziomie powiatu. W obliczu relatywnie skromnych środków finansowych na rachunku Funduszu i kilku planowanych interwencji wdrażanych równolegle liczba potencjalnych beneficjentów poziomu powiatowego – 380 – umożliwi nam udzielenie dofinansowania jednostkowego o wartości około 100 000 zł, która jest już kwotą umożliwiającą dokonanie znaczących doposażenia lub modernizacji użytkowanego sprzętu cyfrowego. Nabór wniosków planowany był do ogłoszenia jeszcze w lutym bieżącego roku. Natomiast okoliczności wybuchu wojny na Ukrainie i oczywiste skupienie się przez nas oraz przez potencjalnych beneficjentów Funduszu, przede wszystkim na pomocy uchodźcom i sprawom powiązanym spowodowały, że ogłoszenie tego naboru zostało odłożone. Jak na razie na moment nieokreślony.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrówAdamAndruszkiewicz">W ciągu roku 2021 oraz od początku roku 2022 pracowaliśmy też nad pilotażową interwencją Funduszu w obszarze szerokopasmowego dostępu do Internetu. Poza nowelizacją rozporządzenia do Funduszy, o którym wspominałem, opracowaliśmy założenia naboru, którego beneficjentami miały być gminy i w ramach którego mogłyby ubiegać się o środki, między innymi na budowę sieci do gospodarstw domowych lub na dofinansowanie gospodarstwom domowym kosztów przyłączenia do szybkich sieci. Według naszych założeń gminy będą mogły wnioskować o środki zarówno na realizację sieci w celu samodzielnego operowania i świadczenia usług hurtowych, jak i na dalsze dofinansowanie budowy sieci przez operatora komercyjnego. W tym drugim modelu gminy pełniłyby rolę swego rodzaju pośrednika finansowego, który jednakże w całości odpowiadałby między innymi za zinwentaryzowane potrzeby szerokopasmowe na swoim terenie i współpracę z operatorem telekomunikacyjnym. Planowany nabór ma mieć charakter pilotażowy, a jego budżet i liczba beneficjentów będą ograniczone. Natomiast co do konkretnego terminu jego ogłoszenia, to z ostrożności nie chcemy go dziś deklarować, z przyczyn takich jak w naborze wniosków na wsparcie DPS-ów. Niemniej jednak wnioski z tego naboru chcemy wykorzystać przy przygotowaniu założeń konkursów na dofinansowanie projektów szerokopasmowych w ramach funduszy europejskich na rozwój cyfrowy oraz w ramach Krajowego Planu Odbudowy planowanych do ogłoszenia najpóźniej w czwartym kwartale tego roku, w których łącznie będziemy dysponować kwotą 2 miliardów euro na dofinansowanie projektów na obszarach tak zwanych białych plam. Docelowo zakładamy przyszłe interwencje z Funduszu Szerokopasmowego oprócz już planowanych. Będą uzupełniać efekty interwencji być może w konkretnych obszarach problemowych, być może w konkretnych obszarach geograficznych. Za tym założeniem stoją przede wszystkim względy budżetowe. Roczne przychody funduszu szerokopasmowego, szacowane są przez nas w okolicach 130 milionów złotych. Zatem nie są to środki umożliwiające realizację wielkoskalowych interwencji całkowicie eliminujących jakieś rodzaje niedoborów cyfrowych. Jednocześnie należy wyjaśnić, że w planie finansowym Funduszu na rok 2022 zostały zabezpieczone środki maksymalnej wysokości 33 mln złotych z przeznaczeniem na działanie dotyczące zwalczania pandemii COVID-19. Na rachunku Funduszu z początkiem roku pozostawały środki pochodzące z funduszu przeciwdziałania COVID w kwocie 55 milionów złotych, których wydatkowanie ograniczone jest właśnie do zadań wspierających przeciwdziałanie skutkom pandemii. Te wydatki ponoszone są w oparciu o art. 33 ustawy okołobudżetowej i dotyczyć będą w przeważającej większości ewentualnego utrzymania funkcjonowania systemów państwowych obsługujących przetwarzanie procesów na rzecz Państwowej Inspekcji Sanitarnej.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrówAdamAndruszkiewicz">Na końcu należy wspomnieć też o tym, że ze środków Funduszu Szerokopasmowego w kwocie 70 milionów złotych został zasilony rachunek Funduszu Cyberbezpieczeństwa, z którego finansowane będą tak zwane świadczenia teleinformatyczne dla osób wykonujących zadania z zakresu cyberbezpieczeństwa, zatrudnionych w organach władzy publicznej i służb obrony porządku publicznego i bezpieczeństwa państwa. Panie przewodniczący, dziękuję za możliwość przedstawienia tej informacji i wraz z zespołem jesteśmy do dyspozycji Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzNapieralski">Bardzo dziękuję, panie ministrze. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Ktoś z posłów? Ktoś z gości? Nie słyszę. Panie ministrze, z tego wynika, że informacja była pełna i wystarczająca. Nikt nie zadaje żadnych pytań. Rozumiem, że możemy ten punkt zamknąć i panu ministrowi oraz współpracownikom bardzo serdecznie podziękować. Dziękuję bardzo. Tym samym przechodzimy do punktu drugiego. Proszę spokojnie opuścić salę. Poczekam sekundkę.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzNapieralski">Dziękuję bardzo. Przechodzimy do punktu drugiego. Jest prośba o udzielenie patronatu honorowego Komisji Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii nad VII Konferencją Naukową „Bezpieczeństwo energetyczne – filary i perspektywa rozwoju”, która odbędzie się w dniach 12 i 13 września bieżącego roku na Politechnice Rzeszowskiej imienia Ignacego Łukasiewicza. W ubiegłym roku Komisja również wyraziła zgodę na objęcie tej konferencji patronatem. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja wyraziła zgodę na objęcie patronatem VII Konferencji Naukowej „Bezpieczeństwo energetyczne – filary i perspektywa rozwoju”. Sprzeciwu nie słyszę, bardzo dziękuję. Zamykam dyskusję. Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzNapieralski">Zamykam posiedzenie Komisji. Bardzo wszystkim serdecznie dziękuję. Życzę miłego dnia. Do widzenia.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>