text_structure.xml
73 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
491
492
493
494
495
496
497
498
499
500
501
502
503
504
505
506
507
508
509
510
511
512
513
514
515
516
517
518
519
520
521
522
523
524
525
526
527
528
529
530
531
532
533
534
535
536
537
538
539
540
541
542
543
544
545
546
547
548
549
550
551
552
553
554
555
556
557
558
559
560
561
562
563
564
565
566
567
568
569
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Otwieram posiedzenie Komisji Zdrowia.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo farmaceutyczne oraz ustawy o działalności leczniczej (druk nr 3303), uzasadniać będzie Minister Sprawiedliwości.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Czy są jakieś uwagi do porządku dziennego?</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Nie widzę zgłoszeń, w takim razie stwierdzam jego przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Witam wszystkie osoby przybyłe na dzisiejsze posiedzenie Komisji Zdrowia – panie i panów posłów, stronę społeczną, a także przedstawicieli organów administracji państwowej, przedstawicielstwo Ministerstwa Zdrowia, jak również Ministerstwa Sprawiedliwości.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Marszałek Sejmu w dniu 21 marca 2019 r. skierował rządowy o zmianie ustawy – Prawo farmaceutyczne oraz ustawy o działalności leczniczej (druk nr 3303) do Komisji Zdrowia do pierwszego czytania. Wyżej wymieniony projekt ustawy został notyfikowany Komisji Europejskiej. Komisja Europejska wyraziła zgodę na zastosowanie trybu pilnego w odniesieniu do notyfikowanego projektu ustawy z druku nr 3303.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Informuję, że do tego projektu wpłynęły opinie Biura Analiz Sejmowych – prawna i merytoryczna. Zostały one wysłane do państwa posłów i zamieszczone na iPadach poselskich w folderze SDI. Dostępne są również w formie papierowej.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Przystępujemy do pierwszego czytania projektu ustawy z druku nr 3303. W celu uzasadnienia projektu ustawy oddaję głos przedstawicielowi Ministerstwa Sprawiedliwości.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Bardzo proszę, panie ministrze, oddaję panu głos, z tym, że za dosłownie dwanaście minut… albo ma pan tyle czasu, albo zrobimy krótką przerwę na głosowania.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawiedliwościŁukaszPiebiak">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawiedliwościŁukaszPiebiak">Państwo przewodniczący, panie ministrze, Wysoka Komisjo, oczywiście, postaram się szybko, przed tą przerwą, przedstawić ten projekt.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawiedliwościŁukaszPiebiak">Projektowana nowelizacja ustawy – Prawo farmaceutyczne ma przede wszystkim na celu likwidację procederu tzw. odwróconego łańcucha dystrybucji leków deficytowych. Proceder ten polega na pozyskiwaniu leków z rynku detalicznego, np. aptek, przez hurtownie farmaceutyczne, które następnie leki te odsprzedają za granicę za cenę wielokrotnie wyższą od dopuszczalnej ceny krajowej w przypadku leków refundowanych. Powoduje on braki leków na rynku, a w konsekwencji stanowi poważne zagrożenie dla życia i zdrowia pacjentów.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawiedliwościŁukaszPiebiak">W projekcie przewiduje się, po pierwsze, penalizację określonych zachowań osób prowadzących apteki, hurtownie i inne podmioty, mające na celu skuteczne przeciwdziałanie obrotowi i wywozowi leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych za granicę a także penalizację zachowań paserów biorących udział w tym procederze.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawiedliwościŁukaszPiebiak">Projektowane przepisy przewidują odpowiedzialność karną za naruszenie zakazu zbywania leków przez aptekę w celach i podmiotom innym niż określone w ustawie lub zakazu zbywania leków przez podmiot wykonujący działalność leczniczą, szpital lub przychodnię – art. 126b ust. 1 prawa farmaceutycznego. Po drugie, naruszenie zakazu nabywania leków przez hurtownie od podmiotów innych niż producent, wytwórca lub inny hurtownik – art. 126b ust. 2, działanie pasera biorącego udział w odwróconym łańcuchu dystrybucji leków – art. 126b ust. 3 i penalizacja wywozu i zbycia za granicę leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych bez wymaganego zgłoszenia, wbrew sprzeciwowi GIF-u lub przed upływem terminu do zgłoszenia sprzeciwu – art. 126 ust. 1 i 2 prawa farmaceutycznego. Czyli przechodzimy z reżimu administracyjnego na reżim prawa karnego. Dodatkowo przewiduje się w projekcie zaostrzenie odpowiedzialności karnej za wyżej wymienione zachowania w przypadku obrotu lekami o znacznej wartości – art. 126b ust. 4 i nielegalnego obrotu lekiem zagrożonym brakiem dostępności – art. 126b ust. 5 prawa farmaceutycznego.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawiedliwościŁukaszPiebiak">Z drugiej strony, projekt wprowadza do ustawy wyraźny zakaz nabywania leków z aptek przez hurtownie. Hurtownia może kupować leki tylko od ściśle określonych podmiotów – art. 78b. Tworzy zamknięty katalog podmiotów, którym apteka lub punkt apteczny może zbyć leki oraz doprecyzowuje przepisy jednoznacznie wskazując, że celem funkcjonowania aptek i punktów aptecznych jest bezpośrednie zaopatrywanie ludności w produkty lecznicze poprzez wskazanie sposobu zbycia i przekazania produktów leczniczych – art. 86a.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawiedliwościŁukaszPiebiak">Dalej, wprowadza się wyraźny zakaz nabywania przez podmiot wykonujący działalność leczniczą (szpital, przychodnie, NZOZ, lekarza, pielęgniarkę) jakichkolwiek leków w celu innym niż udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawiedliwościŁukaszPiebiak">Wprowadza się nowe uprawnienie dla inspektorów do zarządzania otwarcia podlegającego kontroli obiektu, lokalu, pomieszczenia lub znajdujących się w nim schowków. Przewiduje się także możliwość dokonania oględzin takiego obiektu lub schowka. Wprowadza się obowiązek udzielania przez Policję lub Straż Graniczną niezbędnej pomocy inspektorom przeprowadzającym inspekcję lub kontrolę, gdy natrafia na opór lub gdy jest to niezbędne w celu zapewnienia niezakłóconego przeprowadzenia czynności kontrolnych.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawiedliwościŁukaszPiebiak">Drugim celem projektu jest poszerzenie normowanego zakresu sprzedaży wysyłkowej.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawiedliwościŁukaszPiebiak">Jeśli państwo przewodniczący pozwolą, pan minister Cieszyński uzasadniłby tę część projektu.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">To wszystko, czy tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMSŁukaszPiebiak">Pan minister Cieszyński uzupełniłby…</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Tak, ale – jeśli chodzi o pana wypowiedź…</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PodsekretarzstanuwMSŁukaszPiebiak">Z mojej strony – tak, dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Proszę bardzo, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaJanuszCieszyński">Bardzo dziękuję, pani przewodnicząca.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaJanuszCieszyński">Szanowni państwo, chcielibyśmy powiedzieć… rzeczywiście, to przedłożenie rządowe zawierało przepisy doprecyzowujące te kwestie związane ze sprzedażą wysyłkową. Natomiast, w wyniku dyskusji i po rozmowach z przedstawicielami Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość, rząd będzie rekomendował poprawkę do tego projektu, którą – jak rozumiem – przedłoży Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość, w zakresie powrotu do stanu prawnego sprzed zmian, które zostały wprowadzone w roku ubiegłym. Czyli, mówimy tu o zmianach w ustawie, o której dzisiaj mówimy, dotyczących właśnie sprzedaży wysyłkowej oraz wycofaniu zmian z ustawy o zmianie ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia, która była przedmiotem prac Komisji i Wysokiej Izby w zeszłym roku.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaJanuszCieszyński">Dlatego – w naszej ocenie – dyskusja nad tą częścią projektu może okazać się bezprzedmiotowa, jeśli Wysoka Komisja raczy tę poprawkę przyjąć.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Rozumiem, panie ministrze, że ta część projektu ustawy, która wzbudzała jednak pewne kontrowersje, zostanie wycofana poprawkami, czy tak?</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Pan poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełTomaszLatos">Dziękuję bardzo, pani przewodnicząca.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PosełTomaszLatos">Tak, ja mam przygotowaną stosowną poprawkę, którą w trakcie procedowania ustawy zgłoszę.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PosełTomaszLatos">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Proszę bardzo, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PodsekretarzstanuwMZJanuszCieszyński">Jeszcze gwoli uzasadnienia, dlaczego zdecydowaliśmy się na ten krok.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PodsekretarzstanuwMZJanuszCieszyński">Tu, rzeczywiście, absolutnie nie ma mowy o tym, żeby ten cel, który przyświecał projektodawcom przy wprowadzaniu tych zmian, uległ zmianie. Natomiast, szanowni państwo, okazuje się, że mamy taką sytuację międzynarodową, która nas skłania do wykonania pewnych ruchów.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#PodsekretarzstanuwMZJanuszCieszyński">Jak wiedzą wszyscy z państwa, którzy śledzą z uwagą wydarzenia na rynku farmaceutycznym właśnie w związku ze sprzedażą wysyłkową, w ostatnim okresie była, powiedziałbym, bardzo kontrowersyjna decyzja Komisji Europejskiej wobec Niemiec, w której (właśnie odnośnie do aptek działających przez internet) nakazano Niemcom w terminie bardzo krótkim, bo dwóch miesięcy, dokonanie fundamentalnej zmiany na rynku aptek a mianowicie odejścia od marż sztywnych, powołując się na europejskie swobody przepływu.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#PodsekretarzstanuwMZJanuszCieszyński">W naszej ocenie, oznacza to, że powinniśmy raz jeszcze pochylić się nad tym, jak osiągnąć cel, który przyświeca rządowi w osiągnięciu właśnie tej korzyści dla osób z niepełnosprawnościami, ale jednocześnie nie tworząc sytuacji, które mogą nam grozić takim działaniem, o którym mówiłem przed chwilą.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#PodsekretarzstanuwMZJanuszCieszyński">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Dziękuję za uzasadnienie projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Przypominam, że pierwsze czytanie obejmuje debatę w sprawie zasad ogólnych projektów ustaw. Będą zadawane pytania przez posłów a następnie udzielane odpowiedzi przez wnioskodawcę.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Zanim otworzę debatę, ogłaszam piętnastominutową przerwę.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#komentarz">[Po przerwie]</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Kontynuujemy posiedzenie Komisji Zdrowia po przerwie.</u>
<u xml:id="u-13.6" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Otwieram debatę.</u>
<u xml:id="u-13.7" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Zgodnie z tym, co powiedziałam, najpierw udzielę głosu paniom i panom posłom, później strona społeczna.</u>
<u xml:id="u-13.8" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos w tej kwestii?</u>
<u xml:id="u-13.9" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">W tym momencie nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-13.10" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Czy strona społeczna… proszę bardzo, otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-13.11" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Nie ma zgłoszeń, tyle osób na sali i nikt nie chce zabrać głosu.</u>
<u xml:id="u-13.12" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Proszę bardzo, pan… proszę się przedstawić do mikrofonu.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#WiceprezesNaczelnejRadyAptekarskiejMarekTomków">Dziękuję bardzo, pani przewodnicząca – Marek Tomków, Naczelna Rada Aptekarska.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#WiceprezesNaczelnejRadyAptekarskiejMarekTomków">Szanowni państwo, odnosząc się do przedłożonego projektu, chcielibyśmy zwrócić uwagę na art. 86 – to jest w pkt 9 niniejszego projektu. Wymieniony został katalog podmiotów, do których apteka może zbywać produkty lecznicze. W tym katalogu…</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Przepraszam bardzo.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Przerwę panu, ponieważ jesteśmy w trakcie pierwszego czytania. Jeżeli będziemy procedować poszczególne artykuły i będzie zastrzeżenie odnośnie do artykułu… jak najbardziej udzielę panu głosu, dobrze?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#WiceprezesNRAMarekTomków">Rozumiem, dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Jeżeli są w tej chwili jakieś uwagi ogólne, to bardzo proszę, ale – jak powiedziałam – jesteśmy na etapie pierwszego czytania.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Nie widzę zgłoszeń. Czy, w takim razie, nikt z państwa nie chce zabrać głosu? Czy strona rządowa chce coś jeszcze dodać?</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Jeżeli nie, będziemy przystępowali do… rozumiem, że wyczerpaliśmy całość w debacie i stwierdzam zakończenie pierwszego czytania – to jest ważna regułka, dlatego muszę ją przeczytać.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Nie ma, niestety, pana przewodniczącego, więc znowu musimy czekać… może ktoś z państwa zadzwoni do przewodniczącego, żeby przyszedł.</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Proponuję w takim razie przystąpić do rozpatrzenia projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-17.5" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Czy są uwagi do tytułu ustawy?</u>
<u xml:id="u-17.6" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PosełTomaszLatos">Mam pytanie do Biura Legislacyjnego.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PosełTomaszLatos">Ponieważ – według mnie – w konsekwencji poprawki, nad którą za chwilę będziemy głosować, ulegnie zmianie również tytuł ustawy, nie wiem, czy powinniśmy teraz skorygować tytuł, czy po przyjęciu poprawki wrócić do tytułu? Wydaje mi się, że tak byłoby najlepiej w tej sytuacji.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#PosełTomaszLatos">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Ja tylko chciałabym przypomnieć paniom i panom posłom, żeby się państwo zalogowali, ponieważ będziemy głosować przy użyciu kart. Czy wszyscy...</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PosełTomaszLatos">Ja bym prosił, żeby przedstawiciele Biura Legislacyjnego nie tylko kiwaniem głowy potwierdzili to, co mówiłem.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PosełTomaszLatos">Prosiłbym, żeby państwo zabrali głos w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#LegislatorwBiurzeLegislacyjnymKancelariiSejmuRobertDurlik">Pani przewodnicząca, panie przewodniczący – tak, oczywiście, możemy teraz przyjąć ten tytuł, a następnie, przy okazji rozpatrywania zmiany pierwszej, pan przewodniczący przedstawi pakiet swoich poprawek a właściwie poprawkę, która składa się z kilku elementów.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#LegislatorwBiurzeLegislacyjnymKancelariiSejmuRobertDurlik">Ale jest to spójna koncepcja, w konsekwencji przyjęcia tej poprawki – to jest zapisane w jej treści – niejako automatycznie ulegnie zmianie tytuł projektu ustawy. Oczywiście, wtedy do tytułu już nie musimy wracać. Po prostu w pakiecie przyjmiemy zmianę do tych wymienionych zmian: dodanie art. 2, skreślenie artykułów i zmianę tytułu ustawy, przypis nawet zmienimy.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#LegislatorwBiurzeLegislacyjnymKancelariiSejmuRobertDurlik">Tak więc, będzie to cała koncepcja.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#LegislatorwBiurzeLegislacyjnymKancelariiSejmuRobertDurlik">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Mam taką propozycję, żebyśmy głosowali na razie bez użycia maszynki. Jeżeli nie będzie sprzeciwu to będziemy, po prostu, głosowali w ten sposób i będziemy przyjmowali artykuły, natomiast będziemy głosowali nad poprawkami. Czy jest zgoda?</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Dobrze, w takim razie, wracamy do tytułu. Kto z państwa jest przeciwko temu tytułowi?</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Nie widzę zgłoszeń. Rozumiem, że tytuł ustawy został przegłosowany.</u>
<u xml:id="u-23.4" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Art. 1… proszę bardzo, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PosełTomaszLatos">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#PosełTomaszLatos">Już do art. 1 mamy pakiet poprawek, które chciałbym przedstawić, właściwie pan minister już o nich wspomniał.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#PosełTomaszLatos">Może powiem krótko, ponieważ państwo dostali skserowane i podpisane przez mnie poprawki. One dotyczą w art. 1 zarówno pkt 1, jak i 5, 6, 11, 13, a także po art. 2 dodania art. 2... mam natomiast pytanie do przedstawicieli Biura Legislacyjnego: czy mam traktować tę poprawkę jako łączną, czy artykułami?</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#PosełTomaszLatos">Gdybym mógł prosić…</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#LegislatorRobertDurlik">Panie przewodniczący, ta poprawka to jest spójna koncepcja – nie możemy jej podzielić, więc musimy ją przyjąć łącznie. Czyli, łącznie przyjmujemy wszystkie jej elementy, łącznie z zapisaniem art. 2, ze zmianą przepisu o wejściu w życie, skreśleniem art. 4 i 5, ze zmianą tytułu. To jest jedna, spójna koncepcja. W jednym głosowaniu przyjmujemy cały pakiet i już potem nie rozpatrujemy zmian i artykułów, które zostały skreślone w następstwie przyjęcia tej propozycji.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#LegislatorRobertDurlik">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">W takim razie, proszę przeczytać całą proponowaną poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PosełTomaszLatos">Dobrze.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#PosełTomaszLatos">Dziękuję, pani przewodnicząca.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#PosełTomaszLatos">W takim razie przeczytam, tak żeby była pełna jasność. Otóż, „W art. 1 skreślić: 1) – pkt 1; 2) – pkt 5 i 6; 3) – pkt 11; 4) – pkt 13. Drugie – po art. 2 dodać art. 2a w brzmieniu: „Art. 2a. W ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1515 i 2429) wprowadza się następujące zmiany: 1) w art. 3 uchyla się pkt 1; 2) w art. 12 uchyla się pkt 3. Trzecie – skreślić art. 4 i 5, czwarte – w art. 6 pkt. 2 nadać brzmienie: „2, w art. 2, który wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2019 r.”.</u>
<u xml:id="u-27.3" who="#PosełTomaszLatos">Teraz przeczytam konsekwencje i uzasadnienie.</u>
<u xml:id="u-27.4" who="#PosełTomaszLatos">W konsekwencji ulegnie zmianie tytuł projektowanej ustawy na: „o zmianie ustawy – Prawo farmaceutyczne oraz niektórych innych ustaw”. Drugie – konieczne będzie wprowadzenie przy tytule ustawy nowego odnośnika w brzmieniu: „Niniejszą ustawą zmienia się ustawę z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej oraz ustawę z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia oraz niektórych innych ustaw”.</u>
<u xml:id="u-27.5" who="#PosełTomaszLatos">Uzasadnienie już było krótko przedstawione przez pana ministra, ale pozwolę sobie je powtórzyć.</u>
<u xml:id="u-27.6" who="#PosełTomaszLatos">W związku z wątpliwościami dotyczącymi implementacji przepisów w zakresie sprzedaży wysyłkowej produktów leczniczych i wyrobów medycznych, proponuje się rezygnację z proponowanych zmian wymienionych przeze mnie przed chwilą. Proponuje się także uchylenie pkt 1 w art. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia oraz niektórych innych ustaw, które wchodzą w życie 1 lipca 2019 r. Poprawka w tej treści pozwoli Ministrowi Zdrowia na przyspieszenie prac legislacyjnych związanych z ustawą o zawodzie farmaceuty a także pozwoli na przeanalizowanie potencjalnych skutków decyzji Komisji Europejskiej w sprawie regulacji rynku niemieckiego, związanej z działalnością podmiotów prowadzących sprzedaż wysyłkową.</u>
<u xml:id="u-27.7" who="#PosełTomaszLatos">Szanowni państwo, myślę, że jeszcze w uzupełnieniu powiem (bo oczywiście wszystkie te argumenty, które zostały przez ministerstwo przytoczone, ja teraz przytoczyłem), że zdecydowanie prostsze będzie przyjęcie tych niezwykle istotnych rozwiązań, związanych z nielegalnym wywozem leków z Polski, ale także dzięki temu rozdzieleniu, sprawę będzie można przyjąć szybciej i prościej. Jednak, oczywiście, jest też kwestia druga. Wydaje się, że tego typu przepisy są dużo bardziej transparentne i również będą wspierać... czyli, nieprzyjęcie tych zmian, które były pierwotnie proponowane… te, które są proponowane w poprawce, będą służyły również wsparciu tych działań antywywozowych dzięki większej i lepszej transparentności przepisów, które w innej formie mogłyby nasuwać różnego rodzaju wątpliwości.</u>
<u xml:id="u-27.8" who="#PosełTomaszLatos">Myślę, że to jest dobre rozwiązanie. Wiem również, że chyba wiele środowisk zwracało na to uwagę, ale przede wszystkim jest to dobre rozwiązanie dla pacjentów.</u>
<u xml:id="u-27.9" who="#PosełTomaszLatos">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Dziękuję bardzo, panie pośle, za tak obszerne wyjaśnienie i rozumiem, że też w przypadku innych ustaw będzie taka elastyczność i podejście do sprawy, to dobrze rokuje.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PosełTomaszLatos">Pani przewodnicząca, jak pani wie, na mnie zawsze można liczyć.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Tak jest…</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PosełTomaszLatos">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Zanim poddam to pod głosowanie, proszę o stanowisko Ministerstwa Sprawiedliwości i Ministerstwa Zdrowia w tej kwestii.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PodsekretarzstanuwMZMaciejMiłkowski">Popieramy poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Pan minister sprawiedliwości jako wnioskodawca, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#DyrektorDepartamentuLegislacyjnegoPrawaKarnegoMinisterstwaSprawiedliwościKarinaBednik">Ze strony Ministerstwa Sprawiedliwości – oczywiście, popieramy poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Pani ma upoważnienie, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#DyrektordepartamentuwMSKarinaBednik">Dyrektor Departamentu Legislacyjnego w Ministerstwie Sprawiedliwości…</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Czy ma pani upoważnienie?</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#DyrektordepartamentuwMSKarinaBednik">Ogólne, tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PodsekretarzstanuwMZMaciejMiłkowski">Ja powiem… te przepisy były procedowane przez Ministerstwo Zdrowia i były uzgodnione z Ministerstwem Sprawiedliwości. My za nie odpowiadaliśmy.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Dobrze, rozumiem. Czyli Ministerstwo Zdrowia za tę część ustawy odpowiada, tak?</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Dobrze.</u>
<u xml:id="u-41.2" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Mam jeszcze pytanie do Biura – rozumiem, że jest to jedno głosowanie i równocześnie zmieniamy tytuł?</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#LegislatorRobertDurlik">Tak, pani przewodnicząca.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Dobrze.</u>
<u xml:id="u-43.1" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Poddaję to pod głosowanie przy użyciu kart, bardzo proszę panie i panów posłów o głosowanie.</u>
<u xml:id="u-43.2" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Kto jest za przyjęciem?</u>
<u xml:id="u-43.3" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-43.4" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-43.5" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Głosowało 13 posłów, idealnie – za było 13, nikt się nie wstrzymał i nikt nie był przeciw.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PosełTomaszLatos">Chciałbym podziękować Wysokiej Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">W takim razie przystępujemy do dalszego procedowania.</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Bardzo bym prosiła przedstawicieli Biura Legislacyjnego, żeby zwracali na mnie uwagę, czy nie opuszczę jakiejś zmiany, dobrze?</u>
<u xml:id="u-45.2" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Rozumiem, że teraz mamy w art. 1 zmianę drugą?</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#LegislatorRobertDurlik">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Czy jest sprzeciw wśród posłów?</u>
<u xml:id="u-47.1" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Nie ma, rozumiem, że zmiana została…</u>
<u xml:id="u-47.2" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Panie ministrze?</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PodsekretarzstanuwMZMaciejMiłkowski">Nie…</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Co – tak, czy nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#PodsekretarzstanuwMZMaciejMiłkowski">Popieramy wniosek.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Bez uwag.</u>
<u xml:id="u-51.1" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Rozumiem, że zmiana druga została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-51.2" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Zmiana trzecia, czy ktoś z posłów chciałby zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-51.3" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Teraz nad zmianą nie głosujemy, przy pomocy kart tylko wtedy, kiedy będzie sprzeciw. Tak się umówiliśmy.</u>
<u xml:id="u-51.4" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Zmiana trzecia, czy ktoś jest przeciwny?</u>
<u xml:id="u-51.5" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Nie.</u>
<u xml:id="u-51.6" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Zmiana czwarta, czy jest sprzeciw odnośnie do tej zmiany?</u>
<u xml:id="u-51.7" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Proszę bardzo, Biuro.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#LegislatorRobertDurlik">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, chcielibyśmy tylko zwrócić uwagę i poddać pod rozwagę, ewentualnie, być może, na drugie czytanie, potencjalną konieczność uzupełnienia przepisu ust. 10, który zawiera delegację dla ministra właściwego do spraw wewnętrznych do wydania rozporządzenia.</u>
<u xml:id="u-52.1" who="#LegislatorRobertDurlik">To rozporządzenie ma określić m.in. sposób i tryb rozliczania kosztów udzielania przez Policję lub Straż Graniczną pomocy, takiej, gdy dopraszamy funkcjonariusza do przeprowadzenia kontroli. Dostrzegamy, czytając również treść załączonego do projektu ustawy rozporządzenia, iż w tym upoważnieniu nie zawarto delegacji do określenia w rozporządzeniu wysokości tych kosztów. Jest mowa o sposobie i trybie rozliczenia kosztów, natomiast nie ma mowy o tym, że ministra upoważnia się również do ustalenia w rozporządzeniu wysokości tych kosztów a rozporządzenie pewne parametry zawiera w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-52.2" who="#LegislatorRobertDurlik">Dlatego wydaje się nam, że aby była zgodność między przepisem upoważniającym a rozporządzeniem, które wydawane jest zgodnie z zapisem konstytucji (art. 52) na podstawie ustawy i w celu jej wykonania, ta delegacja powinna być uzupełniona także o parametr w postaci wysokości kosztów tej pomocy udzielanej przez Policję lub Straż Graniczną.</u>
<u xml:id="u-52.3" who="#LegislatorRobertDurlik">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Czy pan minister odniesie się w tej chwili, czy po prostu będziecie myśleć nad tym problemem?</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#PodsekretarzstanuwMZMaciejMiłkowski">Będziemy myśleć, tu jest tryb rozliczania kosztów…</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Cieszę się… nie ma wysokości, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#PodsekretarzstanuwMZMaciejMiłkowski">Nie ma wysokości.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Zatem, ewentualnie przy drugim czytaniu proszę nad tym tematem się zastanowić.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#PodsekretarzstanuwMZMaciejMiłkowski">Ta zmiana może być, uzgodniliśmy.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Dobrze.</u>
<u xml:id="u-59.1" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Czy ktoś ma jeszcze jakieś uwagi do tej zmiany? Do zmiany czwartej…</u>
<u xml:id="u-59.2" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Posłowie? Nie widzę zgłoszeń. Czy jest sprzeciw? Nie ma. Zmiana czwarta została przegłosowana.</u>
<u xml:id="u-59.3" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Piątej nie ma, szóstej nie ma, zmiana siódma.</u>
<u xml:id="u-59.4" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Czy ktoś chciałby zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-59.5" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Czy jest sprzeciw? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-59.6" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Zmiana siódma zostaje przyjęta.</u>
<u xml:id="u-59.7" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Zmiana ósma, czy ktoś z państwa zabierze głos?</u>
<u xml:id="u-59.8" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Posłowie, czy jest sprzeciw?</u>
<u xml:id="u-59.9" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-59.10" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Zmiana ósma została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-59.11" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Zmiana dziewiąta, czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-59.12" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#WiceprezesNRAMarekTomków">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-60.1" who="#WiceprezesNRAMarekTomków">Marek Tomków, Naczelna Rada Aptekarska.</u>
<u xml:id="u-60.2" who="#WiceprezesNRAMarekTomków">Tak jak wspominałem już wcześniej, art. 86 bardzo precyzyjnie wymienia katalog podmiotów, do których apteka może sprzedawać produkty lecznicze. Tutaj mamy wymienionych kilka sytuacji, a więc: bezpośrednie zaopatrywanie ludności, również zaopatrywanie podmiotów wykonujących działalność leczniczą czy wreszcie domy pomocy społecznej, jeżeli takie leki otrzymają od apteki bezpłatnie.</u>
<u xml:id="u-60.3" who="#WiceprezesNRAMarekTomków">W naszej ocenie, bardzo często dochodzi do sytuacji, że nawet domy dziecka czy szkoły i przedszkola zakupują zwykłe leki OTC, leki przeciwbólowe czy krople żołądkowe i biorą na to fakturę. W związku z tym traktowani są jako przedsiębiorcy. Chcielibyśmy uniknąć sytuacji, w której takie osoby mogłyby podlegać odpowiedzialności karnej. Czyli, nawet gdyby ktoś z pań lub panów posłów zakupił na biuro poselskie proste leki przeciwbólowe i wziął na to faktury to byłby podmiotem nieuprawnionym. Byłoby to o tyle nielogiczne, że te same leki można by kupić na stacji benzynowej czy w sklepie bez żadnej odpowiedzialności.</u>
<u xml:id="u-60.4" who="#WiceprezesNRAMarekTomków">Dlatego też, w naszej ocenie, warto byłoby rozważyć dodanie w art. 86, w ust. 1, pkt 4 w brzmieniu: „w celu zaopatrywania podmiotów innych niż wymienione w pkt 1 i 2, w produkty lecznicze o kategorii dostępności, o której mowa w art. 23a ust. 1 pkt 1, z wyłączeniem aptek, punktów aptecznych oraz innych podmiotów uprawnionych do prowadzenia obrotu produktami leczniczymi”.</u>
<u xml:id="u-60.5" who="#WiceprezesNRAMarekTomków">Oznaczałoby to, że apteka nie może sprzedać leków OTC innej aptece, innemu punktowi aptecznemu czy do sklepu, natomiast w sytuacji, kiedy chciałyby to zakupić np. szkoła, dom dziecka czy przedszkole, nie niosłoby to za sobą żadnego ryzyka odpowiedzialności karnej.</u>
<u xml:id="u-60.6" who="#WiceprezesNRAMarekTomków">Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-61.1" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Ta poprawka wydaje się logiczna. Chciałabym w takim razie pana ministra poprosić o opinię w tej kwestii – proszę bardzo, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#PodsekretarzstanuwMZMaciejMiłkowski">To jest zbyt poważna zmiana, żebyśmy teraz stwierdzili, czy to nam nie zmienia całkowicie sytuacji, ponieważ tu jest katalog zamknięty i w tym momencie może być sytuacja taka, że całą zmianę ustawową, tę, którą próbujemy zrobić, jeden taki drobny zapis może wypaczyć.</u>
<u xml:id="u-62.1" who="#PodsekretarzstanuwMZMaciejMiłkowski">Musimy chwilę się zastanowić, czy można prosić o pięć minut przerwy?</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Pięć minut przerwy, proszę bardzo.</u>
<u xml:id="u-63.1" who="#komentarz">[Po przerwie]</u>
<u xml:id="u-63.2" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Zatrzymaliśmy się w momencie, kiedy strona społeczna zgłosiła poprawkę.</u>
<u xml:id="u-63.3" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Czy ktoś z posłów będzie przejmował tę poprawkę.</u>
<u xml:id="u-63.4" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Proszę bardzo, pan poseł Miller…</u>
<u xml:id="u-63.5" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Ja mam jeszcze taką uwagę, ponieważ zwrócono mi uwagę, że nie widzę ręki w górze – jeżeli ktoś z państwa podnosi rękę a ja tego nie widzę, to proszę reagować i ja na pewno głosu udzielę.</u>
<u xml:id="u-63.6" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Widzę… tu, widzę… za chwilę panu udzielę głosu.</u>
<u xml:id="u-63.7" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Proszę bardzo, pan poseł Miller – pan przejmuje tę poprawkę, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#PosełRajmundMiller">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Dobrze.</u>
<u xml:id="u-65.1" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Chciałabym jeszcze spytać przedstawicieli Biura Legislacyjnego, czy do samej poprawki mają jakieś uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#LegislatorRobertDurlik">Nie mamy uwag legislacyjnych, to jest poprawka merytoryczna.</u>
<u xml:id="u-66.1" who="#LegislatorRobertDurlik">Dziękujemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-67.1" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Pan minister… jedno słowo – jest pan za poprawką w tym momencie, czy nie, tylko tyle.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#PodsekretarzstanuwMZMaciejMiłkowski">Nie jesteśmy w tym momencie za poprawką.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Dobrze, dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-69.1" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Poddaję w takim razie pod głosowanie…</u>
<u xml:id="u-69.2" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Panie pośle, proszę przeczytać dokładnie poprawkę i jeszcze jedno-dwa zdania uzasadnienia.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#PosełRajmundMiller">Jeszcze raz przeczytam tę poprawkę, uzasadnienie słyszeliśmy. W pkt 9, dotyczącym art. 86a, proponuje się w art. 86a, w ust. 1 dodać pkt 4 w brzmieniu: „w celu zaopatrywania podmiotów innych niż wymienione w pkt 1 i 2, w produkty lecznicze o kategorii dostępności, o której mowa w art. 23a ust. 1 pkt 1, z wyłączeniem aptek, punktów aptecznych oraz innych podmiotów uprawnionych do prowadzenia obrotu produktami leczniczymi”.</u>
<u xml:id="u-70.1" who="#PosełRajmundMiller">Proszę państwa, dodam tylko to, że faktycznie mogą zaistnieć sytuacje paradoksalne, w których (tak jak mówił mój przedmówca) podmiot zakupi produkty OTC w aptece na fakturę i będzie ukarana zarówno osoba sprzedająca te produkty OTC, jak i starostwo czy szkoła, czy przedszkole, czy inny podmiot, którego nie jesteśmy dzisiaj w stanie przewidzieć, bo życie przynosi rozwiązania. Zostanie ukarany i to będzie penalizowane. Natomiast kupno tych samych produktów w sklepach sieciowych lub w sklepach spożywczych na tej samej zasadzie nie będzie podlegało penalizacji.</u>
<u xml:id="u-70.2" who="#PosełRajmundMiller">Ja przed chwilą wysłuchałem dyskusji na temat tego, że nie kupuje tego szkoła czy starosta, tylko pielęgniarka w gabinecie zabiegowym, ale – proszę państwa – w ten sposób ograniczamy dostęp, jeżeli chodzi o produkty, np. do środków przeciwbólowych. Ja jestem lekarzem i nie wyobrażam sobie, żeby dziecko, które zgłosi się po pomoc, czy też dorosły w innym podmiocie, byli odcięci od dostępu do tych produktów, czyli tego, co może udostępnić pielęgniarka. Trzeba będzie wzywać pogotowie ratunkowe, żeby udzielić pierwszej pomocy.</u>
<u xml:id="u-70.3" who="#PosełRajmundMiller">Państwo tutaj w dyskusji mówili o kwestii dostępności produktów z pseudoefedryną, ale przy dzisiejszej kontroli aptek, w sytuacji, w której – jeżeli pamiętam z prawa farmaceutycznego – apteka może sprzedać indywidualnej osobie nie na fakturę jedno opakowanie produktu z pseudoefedryną to, niestety, wg dzisiejszego prawa istnieje możliwość obejścia tego. Są tzw. wycieczki kupujących – stoi w aptece 20–30 osób, które kupują produkt z pseudoefedryną, czyli z jednej apteki, np. mają 30 opakowań.</u>
<u xml:id="u-70.4" who="#PosełRajmundMiller">Jest więc otwarta ścieżka dostępu do surowców, które mogą potem służyć do produkcji amfetaminy. Jeżeli to wprowadzimy to nie sądzę, aby jakakolwiek apteka sprzedała 30 opakowań leku z pseudoefedryną, bo my mamy nad tym kontrolę i wtedy można przeprowadzić kontrolę tej apteki. Nikt z odpowiedzialnych osób prowadzących aptekę nie odważy się na sprzedaż tylu tych środków, bo ci, którzy to sprzedają, będą podlegali kontroli… tak. Ponieważ dozwolona jest sprzedaż jednego, to ci, którzy produkują te produkty, po prostu omijają to w sposób bardzo skuteczny a nam zależy na tym, żeby ta ustawa penalizowała tych, którzy są związani z tzw. odwróconą dystrybucją leków i wywozem leków za granicę.</u>
<u xml:id="u-70.5" who="#PosełRajmundMiller">Nie róbmy więc takiej sytuacji, że za tę samą rzecz stanie przed sądem oskarżona osoba z apteki (i poniesie konsekwencje) i podmiot, który to kupił, a ktoś nam pokaże, że takie same produkty OTC można kupić w sklepie sieciowym na tej samej zasadzie i nie będzie to podlegało penalizacji. Prawo w tym kraju musi być równe wobec wszystkich.</u>
<u xml:id="u-70.6" who="#PosełRajmundMiller">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-71.1" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Jest zgłoszenie, proszę bardzo – do mikrofonu, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#PrezeszarząduZwiązkuPracodawcówAptecznychPharmaNETMarcinPiskorski">Marcin Piskorski, Związek Pracodawców Aptecznych.</u>
<u xml:id="u-72.1" who="#PrezeszarząduZwiązkuPracodawcówAptecznychPharmaNETMarcinPiskorski">My, wspierając poprawkę zgłoszoną przez samorząd aptekarski, chcielibyśmy zgłosić swoją, która jest być może pełniejsza i łatwiejsza do przeprowadzenia.</u>
<u xml:id="u-72.2" who="#PrezeszarząduZwiązkuPracodawcówAptecznychPharmaNETMarcinPiskorski">Mianowicie, aby w art. 1 pkt 9 wprowadzić następujące brzmienie: „w celu bezpośredniego zaopatrywania ludności, w tym jednostkom organizacyjnym pomocy społecznej, placówkom zapewniającym całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, domom dziecka i innym placówkom opiekuńczo-wychowawczym oraz nieodpłatnie pacjentowi, wyłącznie na potrzeby jego leczenia”.</u>
<u xml:id="u-72.3" who="#PrezeszarząduZwiązkuPracodawcówAptecznychPharmaNETMarcinPiskorski">Chciałem jeszcze, korzystając z głosu, zwrócić uwagę paniom i panom posłom na to, bo przed chwilą decyzją Wysokiej Komisji uniemożliwiliśmy osobom niepełnosprawnym i pacjentom otrzymywanie wyrobów medycznych i leków do domów – my tu, w rogu, postawiliśmy kwartalne zaopatrzenie osoby niepełnosprawnej w pieluchomajtki, to jest kilkadziesiąt kilogramów, kilka dużych paczek.</u>
<u xml:id="u-72.4" who="#PrezeszarząduZwiązkuPracodawcówAptecznychPharmaNETMarcinPiskorski">Mam nadzieję, że po wyjaśnieniu tej sytuacji prawnej, którą zgłaszał pan minister, będziemy mogli wrócić do procedowania rozwiązań, które są standardem w większości krajów Europy Zachodniej.</u>
<u xml:id="u-72.5" who="#PrezeszarząduZwiązkuPracodawcówAptecznychPharmaNETMarcinPiskorski">Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-73.1" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Czy ktoś z posłów chce przejąć tę poprawkę?</u>
<u xml:id="u-73.2" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Pan poseł…</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#PosełTomaszLatos">Nie, ale chcę zabrać głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Dobrze.</u>
<u xml:id="u-75.1" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Było pytanie, czy ktoś przejmuje… nie.</u>
<u xml:id="u-75.2" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Proszę bardzo, pan poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#PosełTomaszLatos">Dziękuję bardzo, pani przewodnicząca.</u>
<u xml:id="u-76.1" who="#PosełTomaszLatos">Wysoka Komisjo, szanowni państwo, pojawił się jeszcze kolejny wariant poprawki dotyczącej tej części procedowanej ustawy. Ja nie ukrywam, że widzę problem, który przy tych przepisach ewentualnie powstaje. Natomiast wydaje mi się, już nawet z pobieżnej analizy, z tego, że pojawia się inne, alternatywne rozwiązanie, że dobrze byłoby, żebyśmy wrócili do tej sprawy w dalszym toku prac legislacyjnych. Trudno tak z marszu, ad hoc, przyjąć rozwiązanie, odnośne do którego będziemy pewni, że jest właściwe, najlepsze, choć przyznaję (tak jak powiedziałem przed chwilą), że w moim przekonaniu jest o czym rozmawiać i nad czym dyskutować. Wyraziłem w czasie przerwy taką opinię i rozumiem stanowisko, które tutaj przedstawił pan poseł Miller. Tak samo jak i następny głos rozumiem, który trochę w tym samym kierunku, ale w inny sposób, idzie.</u>
<u xml:id="u-76.2" who="#PosełTomaszLatos">Moja propozycja jest więc taka.</u>
<u xml:id="u-76.3" who="#PosełTomaszLatos">Rozumiem, że ministerstwo nie jest w tej chwili gotowe, nie ma wszystkich danych, żeby odnieść się do tej sprawy – proponuję, abyśmy wrócili do tej sprawy w dalszym ciągu legislacji (jest drugie czytanie, wreszcie mamy Senat), aby ewentualnie po analizie móc powiedzieć ostatecznie „tak” lub „nie”, lub wybrać jeszcze inne rozwiązanie.</u>
<u xml:id="u-76.4" who="#PosełTomaszLatos">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Dziękuję. Szanowni państwo posłowie, ponieważ została przejęta ta poprawka, ja ją poddam pod głosowanie. Obojętne, czy zostanie przegłosowania, czy nie, zostanie ślad i to też będzie w jakiś sposób dyscyplinować państwa do powrotu do tej sprawy.</u>
<u xml:id="u-77.1" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">W związku z tym, poddaję poprawkę pod głosowanie.</u>
<u xml:id="u-77.2" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki?</u>
<u xml:id="u-77.3" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-77.4" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Kto się wstrzymał…</u>
<u xml:id="u-77.5" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Gdzie nie działa...</u>
<u xml:id="u-77.6" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-77.7" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Zamykam głosowanie, proszę bardzo.</u>
<u xml:id="u-77.8" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Głosowało 16 posłów – 7 było za, 8 przeciw, 1 się wstrzymał.</u>
<u xml:id="u-77.9" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Proszę bardzo, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#PosełRajmundMiller">Pani przewodnicząca, w takim razie zgłosimy tę poprawkę w drugi czytaniu jako wniosek mniejszości.</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-79.1" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Zmiana dziesiąta…</u>
<u xml:id="u-79.2" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Przepraszam, jeszcze Biuro.</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#LegislatorRobertDurlik">Pani przewodnicząca, słowo doprecyzowania, bo to są dwie różne kategorie: „w drugim czytaniu”, czy „wniosek mniejszości”. Jeżeli pan poseł zgłasza wniosek mniejszości teraz to umieścimy to w sprawozdaniu i będzie to poddane pod głosowanie w trzecim czytaniu, ale już nie trzeba tego ponawiać w drugim czytaniu. Albo teraz nie umieszczamy tego jako wniosek mniejszości a zgłaszają to państwo w drugim czytaniu…</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Ja zrozumiałam, że jest to wniosek mniejszości zgłoszony w tej chwili, przed drugim czytaniem.</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#LegislatorRobertDurlik">Pan poseł powiedział jednocześnie, jakby to zbił.</u>
<u xml:id="u-82.1" who="#LegislatorRobertDurlik">Rozumiemy więc, że to będzie wniosek mniejszości?</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Tak jest.</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#LegislatorRobertDurlik">Dobrze, dziękujemy bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-85.1" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Zmiana dziesiąta, czy są uwagi do tej zmiany?</u>
<u xml:id="u-85.2" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Czy ktoś chciałby zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-85.3" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#PodsekretarzstanuwMSŁukaszPiebiak">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-86.1" who="#PodsekretarzstanuwMSŁukaszPiebiak">Pani przewodnicząca, ja tylko gwoli formalności, do protokołu.</u>
<u xml:id="u-86.2" who="#PodsekretarzstanuwMSŁukaszPiebiak">Ponieważ nie mogę do końca uczestniczyć w posiedzeniu, chciałbym udzielić upoważnienia pani dyrektor Karinie Bednik i panu sędziemu Bartoszowi Jakubowskiemu, gdyby były jakieś pytania, na które powinienem odpowiedzieć.</u>
<u xml:id="u-86.3" who="#PodsekretarzstanuwMSŁukaszPiebiak">Ponieważ mam inne posiedzenie komisji, nie mogę być w dwóch miejscach jednocześnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-87">
<u xml:id="u-87.0" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">To jest pana problem, panie ministrze, że pan ma dwa posiedzenia komisji naraz. Ja przyjmuję to upoważnienie i rozumiem, że Minister Zdrowia zostaje z nami do końca?</u>
<u xml:id="u-87.1" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Dobrze, dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-87.2" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Zmiana dziesiąta, czy ktoś z państwa ma uwagi do zmiany dziesiątej?</u>
<u xml:id="u-87.3" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Jeżeli nie będzie sprzeciwu, uznam, że zmiana dziesiąta została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-87.4" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Zmiana 11 została wykreślona.</u>
<u xml:id="u-87.5" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Zmiana 12, czy ktoś z państwa zabiera głos w tej kwestii?</u>
<u xml:id="u-87.6" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Jest zgłoszenie, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-88">
<u xml:id="u-88.0" who="#PrezeszarząduZPAPharmaNETMarcinPiskorski">Marcin Piskorski, Związek Pracodawców Aptecznych.</u>
<u xml:id="u-88.1" who="#PrezeszarząduZPAPharmaNETMarcinPiskorski">Chciałbym zgłosić poprawkę, która umożliwiłaby realizację zapisu, który był w pierwotnym projekcie rządowego przedłożenia a mianowicie uczestnictwo aptek w Karcie Dużej Rodziny…</u>
<u xml:id="u-88.2" who="#PrezeszarząduZPAPharmaNETMarcinPiskorski">Przepraszam… pani poseł, czy mam przeczytać, czy po prostu podejść do stołu prezydialnego…</u>
</div>
<div xml:id="div-89">
<u xml:id="u-89.0" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Proszę przeczytać tę poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-90">
<u xml:id="u-90.0" who="#PrezeszarząduZPAPharmaNETMarcinPiskorski">W art. 1 dodaje się zmianę w zakresie art. 94a ustawy – Prawo farmaceutyczne, który otrzymuje brzmienie: „Zabroniona jest reklama aptek i punktów aptecznych oraz ich działalności. Nie stanowi reklamy informacja dotycząca: a) nazwy, lokalizacji, godzin pracy, adresu strony internetowej oraz danych kontaktowych apteki lub punktu aptecznego; b) usług farmaceutycznych, o których mowa w art. 86 ust. 2 tej ustawy; c) opieki farmaceutycznej, o której mowa w art. 2 ust. 7 ustawy z dnia 19 kwietnia 1991 r. – o izbach aptekarskich; d) możliwości realizacji recept lub zleceń w postaci elektronicznej; e) obowiązku, o którym mowa w art. 44 ust. 1 z dnia 12 maja 2011 o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych; f) realizacji uprawnień przysługujących z Karty Dużej Rodziny, o której mowa w art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 5 grudnia o Karcie Dużej Rodziny; g) realizacji uprawnień przysługujących z programów skierowanych do seniorów, organizowanych przez samorządy terytorialne; h) realizacji uprawnień przysługujących z programów ubezpieczeń zdrowotnych, w tym ubezpieczeń lekowych”.</u>
<u xml:id="u-90.1" who="#PrezeszarząduZPAPharmaNETMarcinPiskorski">Na zakończenie chciałbym dodać, że 26 marca – o ile dobrze pamiętam – prezydent Ostrowa Wielkopolskiego skierował list otwarty, zdaje się do pana premiera, z prośbą, aby lokalne apteki mogły brać udział w lokalnych programach seniorskich, ponieważ dzisiejsze brzmienie ustawy też tego nie umożliwia.</u>
<u xml:id="u-90.2" who="#PrezeszarząduZPAPharmaNETMarcinPiskorski">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-91">
<u xml:id="u-91.0" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-91.1" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Zaraz oddam głos, tylko chciałam w tej kwestii usłyszeć opinię pana ministra po wysłuchaniu tej propozycji.</u>
</div>
<div xml:id="div-92">
<u xml:id="u-92.0" who="#PodsekretarzstanuwMZMaciejMiłkowski">Pierwsza podstawowa rzecz – cel tej ustawy jest zupełnie inaczej określony. Jest to walka z nielegalnym wywozem i „odwróconym łańcuchem dystrybucji” a ta zmiana jest zupełnie niezwiązana z tym zakresem.</u>
<u xml:id="u-92.1" who="#PodsekretarzstanuwMZMaciejMiłkowski">W ministerstwie cały czas analizujemy ten temat i możliwość używania Karty Dużej Rodziny w sprzedaży aptecznej, ale myślimy, że to nie jest na miejscu w tym zakresie.</u>
</div>
<div xml:id="div-93">
<u xml:id="u-93.0" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-93.1" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Czy ktoś z posłów chce przejąć tę poprawkę?</u>
<u xml:id="u-93.2" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-93.3" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-93.4" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Widzę jeszcze, że zgłasza się pan z prawej strony, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-94">
<u xml:id="u-94.0" who="#WiceprezesNRAMarekTomków">Dziękuję bardzo, pani przewodnicząca.</u>
<u xml:id="u-94.1" who="#WiceprezesNRAMarekTomków">Jeżeli nikt z panów posłów nie przejmuje tej poprawki to nasza wypowiedź jest już zbędna.</u>
<u xml:id="u-94.2" who="#WiceprezesNRAMarekTomków">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-95">
<u xml:id="u-95.0" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-95.1" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">W takim razie wracamy do zmiany 12. Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos i czy jest sprzeciw wobec tej zmiany?</u>
<u xml:id="u-95.2" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Nie widzę zgłoszeń, zmiana 12 została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-95.3" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Zmiana 13. została wykreślona.</u>
<u xml:id="u-95.4" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Zmiana 14. Proszę bardzo, czy ktoś chce zabrać głos? Czy jest sprzeciw?</u>
<u xml:id="u-95.5" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Nie widzę zgłoszeń, zmiana 14 została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-95.6" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Zmiana 15, czy ktoś chce zabrać głos? Czy jest sprzeciw?</u>
<u xml:id="u-95.7" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Nie widzę zgłoszeń, została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-95.8" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Zmiana 16, czy ktoś z państwa chce zabrać głos? Czy jest sprzeciw?</u>
<u xml:id="u-95.9" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-95.10" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Zmiana 17, czy jest sprzeciw?</u>
<u xml:id="u-95.11" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-95.12" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Zmiana 18, czy jest sprzeciw?</u>
<u xml:id="u-95.13" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Proszę… czy pani poseł coś ma do tej zmiany?</u>
<u xml:id="u-95.14" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Nie.</u>
<u xml:id="u-95.15" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Zmiana 18, czy ktoś jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-95.16" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-95.17" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Zmiana 19… nie słyszę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-95.18" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Zmiana 20… nie widzę zgłoszeń, została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-95.19" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Art. 2, czy ktoś z państwa ma uwagi do art. 2? Czy jest sprzeciw?</u>
<u xml:id="u-95.20" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-95.21" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Po artykule został 2a… art. 3, w tej chwili. Czy ktoś z państwa chce zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń. Czy jest sprzeciw?</u>
<u xml:id="u-95.22" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Nie widzę zgłoszeń, artykuł został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-95.23" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Art. 4 i 5 zostały skreślone, art. 6 z wcześniej przyjętą poprawką. Czy ktoś chciałby zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-95.24" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Nie widzę zgłoszeń, art. 6 z poprawką został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-95.25" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Głosujemy nad całością ustawy, teraz z użyciem…</u>
<u xml:id="u-95.26" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Przepraszam, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-96">
<u xml:id="u-96.0" who="#LegislatorRobertDurlik">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, chcielibyśmy zauważyć, że ten projekt ustawy podlegał notyfikacji Komisji Europejskiej, tzw. notyfikacji technicznej, zgodnie z dyrektywą 2015/1535. Ta dyrektywa przewiduje taką sytuację.</u>
<u xml:id="u-96.1" who="#LegislatorRobertDurlik">Jeżeli państwa członkowskie w projekcie dokonają zmian, które w istotny sposób wpływają na zakres jego zastosowania, skracają wyjściowo przewidziany harmonogram wdrożenia, dodają więcej specyfikacji, wymagań lub zaostrzają wymagania, w takiej sytuacji dyrektywa nakłada na państwa członkowskie obowiązek ponownej notyfikacji.</u>
<u xml:id="u-96.2" who="#LegislatorRobertDurlik">My, nie będąc kompetentni w zakresie rozstrzygnięcia, czy ten projekt, w wyniku przyjętych dzisiaj poprawkami zmian, powinien podlegać ponownej notyfikacji, uważamy, iż zasadne byłoby rozważenie przez Wysoką Komisję zasięgnięcie opinii przynajmniej Biura Analiz Sejmowych w tym zakresie, czy projekt ten w wyniku dokonanych ingerencji nie wymaga ponownej notyfikacji, ponieważ zmiany, których dokonano – zmiany w zakresie sprzedaży wysyłkowej – dotyczą właśnie kwestii objętych notyfikacją. One wprawdzie zostały z projektu usunięte, niemniej jednak obowiązek lojalnej współpracy między państwami członkowskimi, jak się wydaje, nakłada również obowiązek poinformowania wszystkich interesariuszy o tym, iż obecnie państwo członkowskie z projektowanym zmian, które były przedmiotem notyfikacji, wycofało się.</u>
<u xml:id="u-96.3" who="#LegislatorRobertDurlik">Nam jest to bardzo trudno rozstrzygnąć. Poddajemy to pod rozwagę, bo uważamy, że zasadne byłoby wystąpienie o zasięgnięcie opinii eksperckiej Biura Analiz Sejmowych odnośnie do konieczności ponownej notyfikacji, zgodnie z art. 5 ust. 1 akapit drugi dyrektywy.</u>
<u xml:id="u-96.4" who="#LegislatorRobertDurlik">Ewentualnie Komisja może, oczywiście w trybie ogólnym, wystąpić również do Ministerstwa Spraw Zagranicznych o sporządzenie opinii odnośnie do zgodności projektu ustawy z prawem Unii Europejskiej, wyznaczając ministerstwu w takiej sytuacji termin na przedstawienie opinii. To jest taka procedura, która kiedyś funkcjonowała z automatu, dzisiaj Komisja musi sama podjąć w tym zakresie uchwałę.</u>
<u xml:id="u-96.5" who="#LegislatorRobertDurlik">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-97">
<u xml:id="u-97.0" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-97.1" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Problem jest taki, że na dzisiaj jest zaplanowane drugie czytanie a na jutro – trzecie. W związku z tym, jak rozumiem, drugie czytanie może się odbyć – jest kwestia trzeciego czytania, czy tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-98">
<u xml:id="u-98.0" who="#LegislatorRobertDurlik">Tak, ponieważ państwo członkowskie nie powinno przyjąć przepisów technicznych bez notyfikacji. Czyli uznajemy, iż w przypadku polskiej procedury ustawodawczej powinno powstrzymać się przed przeprowadzeniem trzeciego czytania, które to jakby zamyka… powoduje, że projekt staje się ustawą.</u>
<u xml:id="u-98.1" who="#LegislatorRobertDurlik">Zatem, do momentu trzeciego czytania faktycznie są jeszcze możliwości ewentualnej modyfikacji, chociażby w drodze poprawionego sprawozdania. Niemniej jednak, my tego nie chcemy oczywiście rozstrzygać. Uważamy, że samego rozstrzygnięcia wymaga kwestia tego, czy projekt przy takich zmianach, jakie zostały przyjęte (dość głębokich) wymaga ponownej notyfikacji.</u>
<u xml:id="u-98.2" who="#LegislatorRobertDurlik">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-99">
<u xml:id="u-99.0" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-99.1" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Proszę bardzo, pani się zgłasza w imieniu Ministerstwa Sprawiedliwości.</u>
</div>
<div xml:id="div-100">
<u xml:id="u-100.0" who="#DyrektordepartamentuwMSKarinaBednik">Szanowni państwo, ja chciałabym zwrócić uwagę na kwestie podstawowe z punktu widzenia Ministra Sprawiedliwości w ramach prac nad tym projektem – oczywiście, one mają charakter formalny, proceduralny – dlatego, że to, co wymagało notyfikacji, nie będzie już materią tego projektu.</u>
<u xml:id="u-100.1" who="#DyrektordepartamentuwMSKarinaBednik">Zwracam uwagę, że kwestii objętych notyfikacją nie będziemy dalej procedować, w związku z tym odpada nam wymóg formalny.</u>
<u xml:id="u-100.2" who="#DyrektordepartamentuwMSKarinaBednik">Jeśli chodzi o to, o czym pan mecenas powiedział, zakładamy, że jest to chyba niezrozumienie tematu, dlatego że zmiana istotna, o której mówi dyrektywa, to jest zmiana istotna in plus. To znaczy, że jeżeli pojawiają się dodatkowe kwestie wymagające notyfikacji to, rzeczywiście, taki obowiązek się aktualizuje. Natomiast, pragnę tylko zwrócić uwagę na to, że tutaj kwestie, które były objęte obowiązkiem notyfikacji, już nie będą materią tego projektu. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-101">
<u xml:id="u-101.0" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Proszę bardzo, pan przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-102">
<u xml:id="u-102.0" who="#PosełTomaszLatos">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-102.1" who="#PosełTomaszLatos">Szanowni państwo, oczywiście, można to jeszcze sprawdzić, jest na to chwila. Natomiast wydaje mi się, panie mecenasie, że tutaj mamy do czynienia z nową ustawą, tak naprawdę, po zmianie tytułu ustawy, po tych zmianach, które były.</u>
<u xml:id="u-102.2" who="#PosełTomaszLatos">W tej chwili rzeczywiście (tak jak powiedziała pani dyrektor, przedstawicielka Ministerstwa Sprawiedliwości) tego, co wymagało notyfikacji, już w ustawie nie ma a ustawa w związku z tym ma nawet nowy tytuł.</u>
<u xml:id="u-102.3" who="#PosełTomaszLatos">Rozumiem więc pana ostrożność. Niektóre rzeczy można jeszcze pewnie zweryfikować i sprawdzić, upewnić się, natomiast wydaje się, że sprawa jest dość jednoznaczna.</u>
<u xml:id="u-102.4" who="#PosełTomaszLatos">Dodam, że po trzecim czytaniu mamy jeszcze prace w Senacie, gdyby były jakiekolwiek wątpliwości przed przesłaniem ustawy do prezydenta. Natomiast, możemy jeszcze jako Komisja dopytać Ministerstwo Spraw Zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-102.5" who="#PosełTomaszLatos">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-103">
<u xml:id="u-103.0" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-103.1" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Ja nie zgodzę się z panem przewodniczącym, bo mamy czas do trzeciego czytania. To jest pierwsza rzecz, jeżeli tego nie rozstrzygniemy. Natomiast ja bym chciała usłyszeć jednoznaczne stanowisko przedstawiciela Ministerstwa Sprawiedliwości. Uważam po pani wypowiedzi (pani to powiedziała), że według was, waszej opinii, nie wymaga to notyfikacji, czy tak?</u>
<u xml:id="u-103.2" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Proszę to powiedzieć pełnym zdaniem: „tak” albo „nie”.</u>
</div>
<div xml:id="div-104">
<u xml:id="u-104.0" who="#DyrektordepartamentuwMSKarinaBednik">Jednoznaczne nasze stanowisko jest takie, że projekt nie wymaga notyfikacji w związku ze zmianą.</u>
</div>
<div xml:id="div-105">
<u xml:id="u-105.0" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Dobrze, przyjmuję to stanowisko.</u>
<u xml:id="u-105.1" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">W takim razie, poddaję pod głosowanie całość ustawy.</u>
<u xml:id="u-105.2" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Kto z państwa posłów jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-105.3" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Głosowało 17 posłów, wszyscy byli za, a więc projekt ustawy został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-105.4" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Pozostał nam jeszcze wybór posła sprawozdawcy.</u>
<u xml:id="u-105.5" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Proszę bardzo o zgłoszenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-106">
<u xml:id="u-106.0" who="#PosełTomaszLatos">Proponuję panią poseł Krynicką.</u>
</div>
<div xml:id="div-107">
<u xml:id="u-107.0" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-107.1" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Czy ktoś jest przeciwny tej propozycji?</u>
<u xml:id="u-107.2" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Czy pani poseł się zgadza?</u>
<u xml:id="u-107.3" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-107.4" who="#PrzewodniczącaposełBeataMałeckaLibera">Wobec powyższego, zamykam dzisiejsze posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>