text_structure.xml
38.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">Otwieram posiedzenie Komisji Zdrowia. Stwierdzam kworum. Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych projektu ustawy budżetowej na rok 2019 r. (druk nr 2864), w zakresie: części budżetowej 46 – Zdrowie; części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 43, 57 i 91; części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działu 851 – Ochrona zdrowia; części budżetowej 66 – Rzecznik Praw Pacjenta; a także zaopiniowanie projektu zmiany planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia na rok 2018.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam jego przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">Przystępujemy do realizacji pierwszego punktu porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">Sejm w dniu 4 października 2018 r. skierował projekt ustawy budżetowej na rok 2019 do Komisji Finansów Publicznych oraz innych komisji sejmowych w celu rozpatrzenia. Marszałek Sejmu postanowieniem z dnia 4 października 2018 r. dokonał podziału części budżetowych pomiędzy poszczególne komisje sejmowe. Zgodnie z tym postanowieniem cztery części budżetowe i plany finansowe należą do właściwości Komisji Zdrowia. Na bieżącym posiedzeniu rozpatrzymy i zaopiniujemy dla Komisji Finansów Publicznych części należące do właściwości naszej Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">Posłowie, członkowie Komisji, otrzymali informacje o projekcie budżetu w danych częściach przygotowane przez dysponentów części budżetowych oraz opracowania Biura Analiz Sejmowych w formie elektronicznej. Wszystkie te materiały są dostępne na państwa iPadach.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">Rozpatrywanie projektu budżetu będzie odbywać się w następującym porządku: wystąpienia przedstawicieli naczelnych organów administracji państwowej i innych urzędów, takich jak minister zdrowia i rzecznik praw pacjenta, wystąpienie posła wyznaczonego do koreferowania – poseł Masłowska – następnie pytania posłów. Po zamknięciu dyskusji przegłosujemy ewentualne poprawki, wnioski o pozytywne zaopiniowanie, jeśli takie zostaną złożone, i wybierzemy posła do reprezentowania Komisji Zdrowia na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">Czy ktoś wnosi uwagi? Jeśli nie, to oddaję głos ministrowi zdrowia. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMarcinCzech">Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo, jeśli państwo pozwolą – to była też prośba ze strony pana przewodniczącego – żeby zwięźle…</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">Panie ministrze, jedna sekunda. Szanowni państwo, będziemy musieli głosować przy użyciu kart. To jest budżet, proszę więc o przygotowanie kart do głosowania. Chyba że mamy problem z kartami… Jednak karty. To jest budżet. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMZMarcinCzech">Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo, pozwolą państwo, że nie będę omawiał bardzo szczegółowo poszczególnych zadań, lecz przedstawię wyłącznie najistotniejsze dane dotyczące wydatków planowanych w ochronie zdrowia, a szczególnie w części 46 – Zdrowie. Na wstępie pragnę poinformować, że wskazana w przekazanym państwu materiale informacja dotycząca wysokości nakładów na 2019 r. uległa zmianie. Nie jest to 4,92% PKB, jak wskazano wcześniej, ale 4,90% PKB. Zmiana ta wynika z opublikowanej w październiku przez Główny Urząd Statystyczny korekty wartości nominalnej PKB. Korekta ta oznacza jednak, że środki zaplanowane na rok 2019 są nadal o ponad 800 000 tys. zł wyższe od wartości referencyjnej określonej w ustawie. Ogółem wydatki w dziale ochrony zdrowia zaplanowane w budżecie państwa na 2019 r. wynoszą bez rezerw celowych 7 949 841 tys. zł, w tym wydatki bieżące – 6 831 472 tys. zł. Wydatki majątkowe to 1 032 687 tys. zł, a środki na współfinansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej – 85 682 tys. zł. Łącznie z rezerwami celowymi wydatki w ochronie zdrowia wynoszą 8 439 894 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PodsekretarzstanuwMZMarcinCzech">Uwzględniając ujęte w planie Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych wydatki na staże i specjalizacje medyczne oraz wydatki Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych, na ochronę zdrowia zaplanowano wydatki w wysokości 10 682 947 tys. zł, natomiast włączając wydatki zaplanowane w części 46, w Budżecie środków europejskich na ochronę zdrowia zaplanowano środki w wysokości 11 565 773 tys. zł. Dodając do powyższego środki ujęte w NFZ, na 2019 r. przewiduje się nakłady w ochronie zdrowia w łącznej wysokości 97 600 000 tys. zł, a więc o ponad 7 600 000 tys. zł więcej niż w roku 2018. Środki te stanowią 4,9% PKB i są o ponad 800 000 tys. zł wyższe od wartości referencyjnej określonej w ustawie.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PodsekretarzstanuwMZMarcinCzech">Wydatki ministra zdrowia w części 46 zaplanowane zostały w wysokości ponad 5 400 000 tys. zł i są o 300 000 tys. zł wyższe od środków zaplanowanych na ten cel w ustawie budżetowej na 2018 r. Z powyższej kwoty ponad 3 500 000 tys. zł przeznaczone jest na finansowanie zadań w ramach działu Ochrona zdrowia. Zadania te związane są z realizacją programów polityki zdrowotnej, świadczeń wysokospecjalistycznych, ratownictwa medycznego, finansowaniem bezpłatnych leków dla osób po 75. roku życia, zadaniami inspekcji sanitarnej i inspekcji farmaceutycznej, Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych oraz innych jednostek realizujących zadania ochrony zdrowia, w tym dotyczące zdrowia publicznego.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PodsekretarzstanuwMZMarcinCzech">W zakresie budżetu Ministra Zdrowia, łącznie z rezerwami będącymi w dyspozycji MZ, istotne zwiększenie wydatków w stosunku do 2018 r. dotyczy finansowania następujących zadań. Po pierwsze, leki dla osób powyżej 75. roku życia – wzrost planowanych wydatków to 90 000 tys. zł, do łącznej wysokości 733 000 tys. zł. Po drugie, realizacja programów polityki zdrowotnej – środki na ten cel zostały zwiększone o ponad 61 000 tys. zł do łącznej kwoty 1 046 000 tys. zł, co pozwoli zapewnić finansowanie 17 programów realizowanych przez ministra zdrowia, w tym dwóch programów wieloletnich w obszarze chorób nowotworowych i transplantacji. Po trzecie, realizacja świadczeń wysokospecjalistycznych – środki na ten cel zostały zwiększone o ponad 94 000 tys. zł do łącznej kwoty 544 000 tys. zł, co stanowi zapewnienie potrzeb zdrowotnych w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#PodsekretarzstanuwMZMarcinCzech">Na 2019 r. zabezpieczone zostały środki dotyczące realizacji zadań ministra zdrowia wynikających z ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o zmianie ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym oraz niektórych innych ustaw, w tym finansowanie zadań Krajowego Centrum Monitorowania Ratownictwa Medycznego – 30 000 tys. zł, oraz ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów oraz niektórych innych ustaw nakładających nowe zadania na Głównego Inspektora Farmaceutycznego – 29 000 tys. zł. Dodatkowo zaplanowane zostały środki związane z optymalizacją procesów w ochronie zdrowia, uszczelnieniem systemu ochrony zdrowia oraz optymalizacją finansową oraz organizacją jednostek nadzorowanych przez ministra zdrowia w wysokości ponad 8000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#PodsekretarzstanuwMZMarcinCzech">Istotne wydatki z budżetu w części 46 dotyczą nakładów na realizację inwestycji w szpitalach klinicznych i ogólnych o łącznej kwocie 551 000 tys. zł, z czego 467 000 tys. zł dotyczy siedmiu inwestycyjnych programów wieloletnich w Krakowie, Gdańsku, Łodzi, Bydgoszczy, Lublinie i Zabrzu. Spadek wydatków planowanych na rok 2019 w części 46 – Zdrowie w stosunku do planu po zmianach na rok 2018 spowodowany jest przede wszystkim zmianami wynikającymi z ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, zgodnie z którymi minister zdrowia rozpoczął finansowanie działalności naukowej nadzorowanych przez niego uczelni medycznych, natomiast minister nauki i szkolnictwa wyższego przejął finansowanie działalności dydaktycznej i pomocy materialnej Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, Collegium Medicum Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Collegium Medicum im. Ludwika Rydygiera w Bydgoszczy oraz Wydziału Lekarskiego i Nauk o Zdrowiu Uniwersytetu Zielonogórskiego… Słucham? Przyspieszamy. Tak jest. Już kończę, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#PodsekretarzstanuwMZMarcinCzech">Na finansowanie i współfinansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej na 2019 r. w ustawie budżetowej, w części 46 – Zdrowie w budżecie państwa – w Budżecie środków krajowych i w Budżecie środków europejskich – zaplanowano łącznie 949 538 tys. zł wobec 628 506 tys. zł w roku 2018, co oznacza wzrost o 51% w stosunku do planu w ustawie budżetowej na rok 2018. W budżecie państwa wzrost ten wyniósł 3,9%, a Budżet środków europejskich zwiększył się o 62,4%, co wskazuje na znaczenie finansowania refundowanego z Unii Europejskiej w części 46 – Zdrowie. Na uwagę zasługuje również znaczny wzrost środków na finansowanie kształcenia podyplomowego lekarzy, lekarzy dentystów oraz pielęgniarek i położnych. W projekcie ustawy budżetowej na rok 2019, w planie finansowym Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, ujęto na ten cel środki w wysokości 2 200 000 tys. zł, tj. 190% planu na rok 2018. Środki te pozwolą na sfinansowanie obowiązkowego stażu podyplomowego dla ponad 4500 lekarzy i lekarzy dentystów, którzy podjęli staż w roku 2018 i w latach poprzednich, a także dla ponad 4600 przyszłorocznych absolwentów wydziałów lekarskich i lekarsko-dentystycznych, z uwzględnieniem skutków podwyższenia wynagrodzeń zasadniczych stażystów, dofinansowanie ok. 22 tys. rezydentur, z uwzględnieniem skutków podwyższenia wynagrodzeń zasadniczych rezydentów. W roku 2019 planowane jest uruchomienie 600 rezydentur w wiosennym postępowaniu kwalifikacyjnym oraz 3600 w jesiennym postępowaniu kwalifikacyjnym, a także dofinansowanie minimum 8495 miejsc szkoleniowych na specjalizacjach dla pielęgniarek i położnych.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#PodsekretarzstanuwMZMarcinCzech">Kończąc, należy zauważyć również, że w rezerwach celowych zabezpieczone zostały środki na podwyższenie wynagrodzeń dla pielęgniarek i położnych zatrudnionych w jednostkach finansowanych z budżetu państwa, a także środki dla wojewodów na podwyżki dla ratowników medycznych oraz dyspozytorów medycznych zatrudnionych w zespołach ratownictwa medycznego. Zabezpieczone zostały również środki na podwyżki wynikające z ustawy z dnia 8 czerwca 2017 r. o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego pracowników wykonujących zawody medyczne zatrudnionych w podmiotach leczniczych działających w formie jednostek budżetowych. Dziękuję bardzo za uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">Bardzo dziękuję. Zanim rozpoczniemy dyskusję, poproszę o głos rzecznika praw pacjenta. Panie ministrze, bardzo proszę o sprawną pracę. Takie mamy tu zasady. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#DyrektorgeneralnywBiurzeRzecznikaPrawPacjentaJarosławFiks">Panie przewodniczący, króciutko. Jarosław Fiks, dyrektor generalny. W przyszłym roku biuro nie planuje realizacji wydatków ze środków Unii Europejskiej. Dochody budżetu na poziomie 28 tys. zł to są głównie kary i grzywny nakładane na podstawie ustawy. Rzecznik ma obowiązek nakładania tych kar.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#DyrektorgeneralnywBiurzeRzecznikaPrawPacjentaJarosławFiks">Jeśli chodzi o wydatki bieżące, jest wzrost o 4,5%. Na tę kwotę składa się głównie zwiększenie wynagrodzeń z tytułu zwiększenia kwoty bazowej w służbie cywilnej. Jeśli chodzi o budżet zadaniowy, rzecznik praw pacjenta realizuje swoje zadania w funkcji 20. Są tu prowadzenie postępowań wyjaśniających oraz działania informacyjne. Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">Bardzo panu dziękuję. Jeszcze pani poseł Masłowska. Panią też bardzo proszę o sprawne przedstawienie opinii.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełGabrielaMasłowska">Jeśli chodzi o część 46, to rzeczywiście na uwagę zasługuje fakt, że wydatki na ochronę zdrowia są zaplanowane na poziomie wyższym, aniżeli by to wynikało z przyjętego harmonogramu wzrostu wydatków zbliżających nas do sześcioprocentowego wskaźnika. Wspomniany był tu wskaźnik 4,90 wobec 4,84 wymaganych harmonogramem. To pozwala mieć nadzieję, że ten harmonogram będzie skutecznie realizowany. Jeśli chodzi o kwestie dyskusyjne, czy może raczej wątpliwe, to…</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">Pani poseł, na sekundę przerwę. Proszę o ciszę na sali. Wysłuchajmy się wzajemnie – praca będzie szła sprawniej. Proszę, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełGabrielaMasłowska">Należałoby zwrócić uwagę na finansowanie staży i specjalizacji w zawodach medycznych w 2019 r., co zgodnie z ustawą o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy na 2019 r. powoduje, że rząd proponuje dofinansowanie staży podyplomowych i specjalizacji w zawodach pielęgniarki i położnej oraz lekarza i lekarza dentysty ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Na ten cel planuje się przeznaczyć 2 243 000 tys. zł, tj. ponad 80% wszystkich planowanych wydatków. Trzeba by poddać pod dyskusję nie tyle kwestię zasadności finansowania staży i specjalizacji z tego źródła, o czym często dyskutowaliśmy, ale to, czy fundusz posiada tak duże środki, aby w sposób trwały finansować powyższe zadania. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">Bardzo pani poseł dziękuję za wystąpienie. Otwieram dyskusję. Bardzo proszę, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełJózefaHrynkiewicz">Panie przewodniczący, panie ministrze, szanowni państwo, ja mam prośbę do pana ministra o przedstawienie na piśmie szczegółowego rozliczenia wydatków inwestycyjnych na program wieloletni „Nowa siedziba Szpitala Uniwersyteckiego Kraków-Prokocim”. Tam już wydano chyba 1 230 000 tys. zł, czy więcej. Chciałabym więc wiedzieć, jakie są nadzieje na to, że te wydatki na ten szpital się skończą. Chciałabym też wiedzieć, na co te pieniądze poszły. Co tak drogo kosztowało? Ja rozumiem, że 30 tys. zapłacono za wycinkę drzew, które porosły na terenie tego budowanego szpitala paręnaście czy parę lat temu, ale takie wydatki z funduszów publicznych po prostu muszą podlegać kontroli Komisji Zdrowia. To pierwsza moja prośba.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PosełJózefaHrynkiewicz">Druga moja prośba, o wyjaśnienie – jeśli pan minister zechce nam wyjaśnić – dlaczego tak niskie są wydatki na naukę w naukach medycznych. To jest jedna z najbardziej kosztochłonnych dziedzin nauki. Ona jest nie tylko kosztochłonna, ale też niezwykle użyteczna praktycznie i badania w tym zakresie muszą być prowadzone, choćby badania, w których się uczestniczy, pewne odtwórcze działania. Nie będę tego tłumaczyć, bo wiadomo na posiedzeniu tej Komisji, o co chodzi. A wydaje mi się, że tak niskie wydatki jak 138 962 tys. zł wystarczyłyby pewnie na jeden większy program badawczy.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">Bardzo dziękuję. Czy jeszcze ktoś z państwa posłów? Momencik, posłowie. Panie ministrze, ja mam pytanie… Proszę o ciszę na sali, szanowni państwo. Mam dwa krótkie pytania. Proszę o wskazanie w budżecie środków na wzrost finansowania płac pielęgniarek, ale innych niż będące w nadzorze ministra zdrowia.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">Drugie. Czy państwo przewidują finansowanie ze środków publicznych procedury in vitro? Jeszcze pani poseł Małecka-Libera ma pytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełBeataMałeckaLibera">Dziękuję bardzo. Mam jeszcze jedno krótkie pytanie dotyczące funduszu hazardowego. Widzę, że w tym projekcie zmniejszają państwo o 36% ten fundusz, który jest później przekazywany na zadania z zakresu zdrowia publicznego i profilaktykę. Chciałabym zapytać, dlaczego nie ma wzrostu i dlaczego prognostycznie nie ma wzrostu w planowanej liczbie osób, które będą korzystać z badań przesiewowych, tylko cały czas przez następne lata jest ta sama liczba osób. Nie widzę tutaj żadnego wzrostu i zwiększenia proporcji, jeżeli chodzi o zwiększenie liczby badań profilaktycznych ogółem.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">Dziękuję. Pani poseł Chybicka.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PosełAlicjaChybicka">Panie ministrze, ja mam pytanie dotyczące wzrostu finansowania edukacji w zakresie szczepień. W świetle aktualnych ruchów antyszczepionkowych powinien być to wzrost bardzo znaczący. My cofamy się do czasów króla Ćwieczka. Ministerstwo Zdrowia powinno podjąć szeroką akcję edukacyjną dla każdego obywatela, łącznie z całą ochroną zdrowia, bo ja już nie jestem pewna po 40 latach nauczania i wtłaczania do głów, że to jest dobrodziejstwo naszych czasów, że ktoś może myśleć inaczej. Czy przewidziano takie środki? Czy takie ruchy ministerstwo przewidziało w tym budżecie, bo ja nie mogę tu tego znaleźć?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">Dziękuję bardzo. Jeszcze pan się zgłasza. Proszę o przedstawienie się i poinformowanie, kogo pan reprezentuje.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#RelacjiZewnętrznychFundacjiOnkologicznejALIVIAWojciechWiśniewski">Wojciech Wiśniewski, Fundacja Onkologiczna ALIVIA. Ja mam jedno pytanie. Mianowicie, mam przed sobą dokument podpisany przez pana prezesa Andrzeja Jacynę z 15 października, przesłany do pana Jakuba Bydłonia, dyrektora Departamentu Dialogu Społecznego, w którym podano sumaryczne koszty podwyżek wynagrodzeń. To chyba w ślad za pytaniem pana przewodniczącego. Pan prezes Jacyna informuje ministerstwo, że łączny koszt podwyżek w 2019 r. wynosi ok. 6 300 000 tys. zł. Mam pytanie, czy my nie omawiamy tutaj projektu, który będzie musiał być znowelizowany, bo wzrost wydatków NFZ między tym, co dzisiaj Komisja opiniuje, a 2019 r., to kwota o 2 500 000 tys. zł niższa. Mam więc pytanie, czy NFZ nie będzie potrzebował dotacji z budżetu państwa, co będzie wymagało nowelizacji ustawy budżetowej, aby pokryć koszty tego wzrostu wynagrodzeń. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">Bardzo dziękuję. Zamykam dyskusję i proszę o przygotowanie kart do głosowania. Udzielam głosu ministrowi zdrowia. Pan minister zdrowia, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaSławomirGadomski">Dzień dobry państwu, bardzo przepraszam, że się spóźniłem, ale pochłonęła mnie onkologia na posiedzeniu parlamentarnego zespołu. Dobrze, że minister Czech godnie mnie zastąpił.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaSławomirGadomski">Panie przewodniczący, szanowni państwo, postaram się bardzo krótko odpowiedzieć na te pytania. Pierwsze dotyczyło inwestycji w Prokocimiu. Odnośnie do zasady, nie było w ostatnim czasie zmian wartości tej inwestycji i pewnych przeszacowań. Ta inwestycja ma dzisiaj poziom zaawansowania ok. 74% i planowane jest jej zakończenie w 2019 r. – z budżetu. Obiekt stoi gotowy, sam go zwiedzałem w ostatnim czasie. Tak więc w ocenie władz uniwersytetu nie ma zagrożenia niezakończenia prac budowlanych w terminie.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaSławomirGadomski">Nauka. Dlaczego takie środki? Warto wskazać, że środki na naukę, które znajdują się w dyspozycji ministra zdrowia, uległy dość dużym zmianom. W związku ze zmianami ustawowymi, w szczególności z tzw. ustawą 2.0, w gestii ministra zdrowia zostało finansowanie uczelni medycznych, natomiast collegia medica, części dużych uniwersytetów, są finansowane przez ministra nauki i szkolnictwa wyższego. Zatem budżet ten uległ tak naprawdę pewnym przesunięciom. Pewne nowe zadania zostały nałożone na ministra zdrowia, a inne oddaliśmy w gestię ministra nauki i szkolnictwa wyższego.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaSławomirGadomski">Podsumowując sytuację w zakresie nakładów na naukę, faktycznie mówimy o utrzymaniu poziomu czy o pewnym wzroście na poziomie 0,7%, natomiast należy też zauważyć, że w związku z pewnymi zmianami ustawowymi w tym roku pojawiły się dodatkowe środki dla uczelni, w tym uczelni medycznych. Chociażby w sierpniu czy wrześniu tego roku zapadła decyzja o podziale obligacji dla uczelni medycznych na cele przede wszystkim inwestycyjne. Jest to kwota 333 000 tys. zł dla uczelni medycznych pozostających pod nadzorem ministra zdrowia. Dodatkowo warto wspomnieć, że w rezerwach celowych jest kwota na wynagrodzenia w uczelniach ogółem – ponad 900 000 tys. zł – z której będą finansowane również podwyżki dla kadry w uczelniach medycznych.</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaSławomirGadomski">Odnosząc się do pytania dotyczącego podwyżek dla pielęgniarek, pytanie dotyczące Narodowego Funduszu Zdrowia zostawię może do dyskusji o zmianie planu finansowego NFZ…</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">Panie ministrze, przepraszam. Ja pytałem, czy w budżecie…</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PodsekretarzstanuwMZSławomirGadomski">Nie, ja mówiłem o tym pytaniu ogólnym, najpierw o pielęgniarki. Natomiast tak, w budżecie państwa została zaalokowana kwota środków na podwyżki dla pielęgniarek i położnych w jednostkach podległych ministrowi zdrowia.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">A w niepodległych?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PodsekretarzstanuwMZSławomirGadomski">W niepodległych ministrowi zdrowia, a posiadających kontrakt z NFZ są w budżetach wojewodów i są finansowane ze środków NFZ.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">Czyli w budżecie ministra zdrowia nie ma tych środków.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PodsekretarzstanuwMZSławomirGadomski">W budżecie ministra zdrowia są tylko naszych podległych jednostek i w stacjach sanitarno-epidemiologicznych. Jest to zwiększenie o kwotę 13 700 tys. zł.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">Dziękuję bardzo. Jeszcze in vitro.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PodsekretarzstanuwMZSławomirGadomski">Jeszcze in vitro. Dzisiaj nie są planowane zmiany w programie prokreacyjnym, który tak naprawdę został uruchomiony w 2016 r., a można powiedzieć, że rozpędził się w 2017 r. Dzisiaj wszystkie założenia programu prokreacyjnego pozostają w mocy.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#PodsekretarzstanuwMZSławomirGadomski">Było jeszcze jedno pytanie pani poseł, o profilaktykę. Wydaje mi się, że dzisiaj budżet państwa nie odnosi się do tego pytania bezpośrednio. Dzisiaj, w szczególności w ramach profilaktyki onkologicznej, zadania z tego zakres są realizowane w dużej części w ramach Narodowego Programu Zwalczania Chorób Nowotworowych. Narodowy program odnośnie do zasady utrzymuje tę kwotę, którą miał – 250 000 tys. zł rocznie, ale też warto zauważyć, że zadania, które są w narodowym programie, będą jeszcze podlegać dyskusji i modyfikacji. Tam gros środków przez wiele lat było przeznaczanych na cele inwestycyjne, przede wszystkim na twardy sprzęt – akceleratory czy sprzęt do diagnostyki obrazowej. Natomiast przy dzisiejszym nasyceniu rynku i wypełnieniu map potrzeb zdrowotnych w wielu regionach gros tych środków – moim zdaniem – będzie przekierowane na inne zadania, w tym z zakresu profilaktyki onkologicznej, w ramach której już dzisiaj toczą się pewne prace związane ze zwiększeniem jej istotności. Warto też zauważyć, że z Narodowego Programu Zwalczania Chorób Nowotworowych przeznacza się ok., 20 000 tys. zł na to, czego – jak się wydaje – najbardziej brakuje, czyli wzmacnianie świadomości profilaktyki przeciwnowotworowej. I to są środki, które pośrednio również mają wpłynąć na zwiększenie zgłaszalności czy to w mammografii, raku jelita grubego czy raku szyjki macicy.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">Jeszcze poseł Chybicka pytała o szczepienia.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PodsekretarzstanuwMZSławomirGadomski">Tak. Jeszcze jedno pytanie pani poseł Chybickiej. Edukacja w zakresie szczepień ochronnych jest zadaniem, które już dzisiaj leży w gestii głównego inspektora sanitarnego i będzie dalej realizowane w ramach budżetu, który GIS posiada.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">Dziękuję bardzo. Zamykam dyskusję. Pan poseł Latos się zgłasza. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PosełTomaszLatos">Dziękuję. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, składam wniosek o pozytywną opinię do wspomnianego projektu. Do obu części.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">Ja składam wniosek przeciwny, o negatywne zaopiniowanie. Będziemy głosować w kolejności zgłoszeń. Czyli najpierw głosujemy nad pana wnioskiem o pozytywne zaopiniowanie części budżetowej w zakresie ministra zdrowia i rzecznika praw pacjenta.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">Czy ktoś wnosi sprzeciw? Jeśli nie, to przystępujemy do głosowania. Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem części budżetowej? Kto jest za? Kto jest przeciw? Tak, część 46. Kto się wstrzymał? Podaję wyniki głosowania.</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">Za 15 posłów, 9 przeciw, nikt się nie wstrzymał. Jest pozytywna opinia. W związku z tym głosowanie nad wnioskiem przeciwnym jest bezzasadne.</u>
<u xml:id="u-33.3" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">Przystępujemy do głosowania nad wnioskiem o pozytywne zaopiniowanie budżetu w zakresie rzecznika praw pacjenta. Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem? Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Podaję wyniki głosowania.</u>
<u xml:id="u-33.4" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">Za 15 posłów, 8 przeciw, nikt się nie wstrzymał. Komisja pozytywnie opiniuje budżet.</u>
<u xml:id="u-33.5" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">Tym samym musimy wybrać posła, który będzie nas reprezentował na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych. Jakie są propozycje?</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PosełTomaszLatos">Ja w dalszym ciągu proponuję, aby to była pani poseł Masłowska.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">Czy pani poseł się zgadza? Czy ktoś wnosi sprzeciw? Jeśli nie, to pani poseł zostaje sprawozdawcą.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">Przystępujemy do drugiego punktu porządku dziennego. Proszę o przedstawienie wniosku… Szanowni państwo, pani poseł, wyjaśnijcie sobie sprawy w kuluarach... Ja zawsze pani udzielam głosu… Mogłem nie dostrzec.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">Proszę o przedstawienie wniosku dotyczącego zaopiniowania projektu zmiany planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia na rok 2018. Oddaję głos przedstawicielom NFZ. Bardzo proszę. Tylko proszę o sprawne przedstawienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#ZastępcaprezesaNarodowegoFunduszuZdrowiaAdamNiedzielski">Dziękuję, panie przewodniczący. Nazywam się Adam Niedzielski. Jestem wiceprezesem NFZ. Przyszliśmy dzisiaj na posiedzenie Komisji przedstawić i prosić o zaopiniowanie zmiany wynikającej z przeszacowania wielkości składki wpływającej do NFZ. Szczegóły przedstawi pan dyrektor Jarnutowski. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">Dyrektorze, znamy się nie od dziś – proszę sprawnie...</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoNarodowegoFunduszuZdrowiaDariuszJarnutowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, jak już wspomniał pan prezes, ta zmiana planu dotyczy przeszacowania przychodów ze składki na podstawie ich dotychczasowej realizacji z okresu ośmiu miesięcy roku 2018. Przedłożony projekt zmiany planu finansowego NFZ przewiduje zwiększenie przychodów i kosztów ogółem o kwotę 671 000 tys. zł, tj. o 0,8%, w tym: w zakresie zwiększenia przychodów ze składki należnej brutto równej przypisowi składki w roku 2018 – 528 000 tys. zł; zwiększenie kosztów poboru o 1056 tys. zł; zwiększenie kosztów świadczeń opieki zdrowotnej o kwotę 681 528 tys. zł, w tym w oddziałach wojewódzkich o 686 528 tys. zł, zwiększenie pozostałych przychodów o kwotę 152 000 tys. zł; zmniejszenie pozostałych kosztów o 8000 tys. zł; zmniejszenie przychodów finansowych o 8500 tys. zł i zmniejszenie kosztów finansowych o 2622 tys. zł. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">Bardzo dziękuję. Otwieram dyskusję. Momencik. Oddaję panu głos. Proszę się przedstawić i powiedzieć, kogo pan reprezentuje.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#FundacjiOnkologicznejALIVIAWojciechWiśniewski">Wojciech Wiśniewski, Fundacja Onkologiczna ALIVIA. Ja mam dwa pytania odnośnie do planu nowelizacji. Przede wszystkim, chciałbym zapytać, gdzie w tej nowelizacji są pieniądze na rozpoczęcie w grudniu pilotażu Krajowej Sieci Onkologicznej. Jeżeli mnie pamięć nie myli, to koszty w tym roku mają wynosić ok. 3000 tys. zł. Chciałbym więc zapytać, w której rubryce mam szukać tych pieniędzy, bo wydaje mi się, że ich tutaj nie ma. Pytanie, czy w takim razie ministerstwo chce realizować ten projekt.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#FundacjiOnkologicznejALIVIAWojciechWiśniewski">Drugie pytanie mam takie. Czy zamierzają państwo zwiększyć kwotę na finansowanie programów lekowych? Pytam, bo w tej chwili widzę na stronach Biuletynu Informacji Publicznej Opolskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ, że wartość kontraktów dla tych leków, które zostały wprowadzone do refundacji, to jest 12 zł. Takich przypadków jest kilka. Chciałbym więc zapytać, czy ta zmiana planu finansowego wystarczy, aby pacjenci mieli faktyczny dostęp do świadczeń gwarantowanych wykazanych na listach refundacyjnych. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">Dziękuję. Oddaję głos. Bardzo proszę o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#ZastępcaprezesaNFZAdamNiedzielski">Jeżeli chodzi o kwestię związaną z pilotażem onkologicznym, to oczywiście, tak jak w każdym przypadku w finansach publicznych, podstawą wydatku jest podstawa prawna. Czekamy na rozporządzenie, które – jak wszyscy wiemy – jest dopiero w trakcie konsultacji międzyresortowych i uzgodnień. Jeżeli więc to rozporządzenie się pojawi, to wtedy oczywiście nastąpi odpowiednie dostosowanie na poziomie planu finansowego.</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#ZastępcaprezesaNFZAdamNiedzielski">Jeżeli zaś chodzi o zagadnienia lekowe – jeśli pan przewodniczący pozwoli odpowiedzieć na drugą część pytania – to właśnie w planie, w pozycji 2.16.1, mamy utworzoną rezerwę lekową, której finansowanie po zmianie zostało zwiększone o 120 000 tys. zł. To jest m.in. jedna z intencji zmian planu finansowego. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">Pani poseł Małecka-Libera i pani poseł Gelert.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PosełBeataMałeckaLibera">Dziękuję. Chciałabym dopytać, bo doszły mnie słuchy, że na ten rok, 2018, brakuje w NFZ ok. 300 000 tys. zł na świadczenia gwarantowane. Czy to jest prawda?</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">Pani poseł Gelert jeszcze. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PosełElżbietaGelert">Chciałabym dopytać o punkt dotyczący schematów i programów oraz czy te 120 000 tys. zł, o których pan tu wspominał, to będzie kwota wystarczająca. Czy faktycznie zostaną wtedy pokryte wszystkie zobowiązania wobec programów i schematów w całej Polsce, w tej chwili za osiem miesięcy? Dochodzi do tego, że na leczenie pacjentów właściwie nie ma pieniędzy i wszystkie szpitale muszą obecnie pokrywać koszt leczenia ze swoich środków, czekając na to, czy NFZ łaskawie zwróci te środki. Tak więc programy lekowe i schematy to bardzo istotna sprawa. Myślę, że we wszystkich szpitalach, które akurat te programy mają. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">Dziękuję. Oddaję głos przedstawicielowi NFZ. Proszę o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoNarodowegoFunduszuZdrowiaDariuszJarnutowski">Panie przewodniczący, Dariusz Jarnutowski, dyrektor Departamentu Ekonomiczno-Finansowego. Odpowiadając na pytanie pani poseł odnośnie do deficytu 300 000 tys. zł – nic na ten temat nam nie wiadomo.</u>
<u xml:id="u-48.1" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoNarodowegoFunduszuZdrowiaDariuszJarnutowski">Natomiast odpowiadając na pytanie pani poseł o programy lekowe, to my oczekiwaliśmy na rozporządzenie ministra zdrowia z 11 października, które pozwoliło na zwiększenie budżetu refundacyjnego o kwotę ponad 523 000 tys. zł. W tej zmianie idzie 118 000 tys. zł. Pozostałe środki będą zabezpieczone w drodze przesunięcia pomiędzy właściwymi pozycjami planu finansowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">Dziękuję. Pan poseł Latos.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#PosełTomaszLatos">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, składam wniosek o pozytywne zaopiniowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">Czy przyjmują państwo taką propozycję, żeby zagłosować na zasadzie braku sprzeciwu? Czy ktoś wnosi sprzeciw odnośnie do wniosku o pozytywną opinię, który złożył poseł Latos? Wniosła pani poseł. OK. W takim razie musimy zagłosować.</u>
<u xml:id="u-51.1" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">Przystępujemy do głosowania za pomocą kart. Czy wszyscy są gotowi? Głosujemy nad wnioskiem pana posła Latosa o pozytywne zaopiniowanie zmiany planu NFZ.</u>
<u xml:id="u-51.2" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Podaję wyniki głosowania.</u>
<u xml:id="u-51.3" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">Za 14 posłów, 6 przeciw, 1 się wstrzymał. Opinia jest pozytywna. W tym przypadku nie musimy wybierać posła sprawozdawcy. Nie musimy.</u>
<u xml:id="u-51.4" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">Dziękuję. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>