text_structure.xml 10.1 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejMaciejewski">Dzień dobry państwu. Otwieram posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Witam panie i panów posłów. Witam przedstawicieli Ministerstwa Zdrowia na czele z panem Zbigniewem Królem. Witam przedstawicieli innych instytucji – przepraszam, nie mam przed sobą listy gości. Witam samorządowców, panie i panów posłów. Dzisiejszy porządek dzienny przewiduje rozpatrzenie uchwały Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych – druk nr 2140. Czy są uwagi odnośnie do porządku dziennego? Nie słyszę. Stwierdzam jego przyjęcie.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejMaciejewski">Proszę państwa, wpłynął do nas druk nr 2140. Senat zgłosił trzy poprawki. Proponuję następujący tryb procedowania – przedstawienie poprawki przez pana senatora… Czy obecny jest przedstawiciel Senatu? Nie ma. Następnie wysłuchamy stanowiska rządu, ewentualnych uwag Biura Legislacyjnego, głosów za i przeciw, a następnie przegłosujemy poprawkę. Czy jest sprzeciw wobec takiego trybu procedowania? Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam jego przyjęcie.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejMaciejewski">Przechodzimy do poprawki pierwszej. Rozumiem, że pan poseł wnioskodawca będzie chciał się do niej odnieść?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełSzymonSzynkowskivelSęk">Gwoli państwa informacji, bardzo króciutko omówiłbym te poprawki. Ta pierwsza poprawka Senatu ma na celu doprecyzowanie co w ustawie znaczy sformułowanie, iż zakazuje się spożywania alkoholu i wymieniony jest cały katalog miejsc. W projekcie ustawy jest sformułowanie „za wyjątkiem miejsc do tego przeznaczonych”. To sformułowanie senatorowie ocenili jako niewystarczająco precyzyjne i zaproponowali poprawkę, aby napisać „za wyjątkiem miejsc przeznaczonych do ich spożycia na miejscu, w punktach sprzedaży tych napojów”. Chodzi tu np. o ogródki piwne, gdy mamy miejsce, które często znajduje się przy ulicy, w przestrzeni publicznej, ale jednocześnie jasno jest wskazane, że jest to miejsce przeznaczone do spożywania alkoholu. Ten przepis ma charakter precyzujący i oddaje obowiązujące brzmienie tego przepisu. W toku prac legislacyjnych, z powodu omyłki to sformułowanie wyleciało, a senatorowie to wyłapali i proponują poprawkę, którą rekomenduję przyjąć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejMaciejewski">Dziękuję. Pan minister?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaZbigniewKról">Przychylamy się do stanowiska przedstawionego przez pana posła.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejMaciejewski">Dziękuję. Biuro Legislacyjne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#LegislatorUrszulaSęk">Nie zgłaszamy uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejMaciejewski">Dziękuję. Czy ktoś ma jakieś pytania lub wątpliwości? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejMaciejewski">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia poprawki pierwszej. Nie słyszę. Stwierdzam jej przyjęcie. Przechodzimy do poprawki drugiej. Proszę bardzo, pan poseł wnioskodawca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełSzymonSzynkowskivelSęk">W poprawce drugiej senatorowie proponują, aby w związku z tym, że projekt ustawy przewiduje generalny zakaz spożywania alkoholu w miejscach publicznych, wprowadzić możliwość wyłączenia poszczególnych stref od tego zakazu decyzją rady gminy. Ten przepis, aby rada gminy mogła wprowadzić w drodze uchwały w określonym miejscu publicznym na terenie gminy to odstępstwo od zakazu spożywania napojów alkoholowych. Jeśli rada uzna że nie będzie miało to negatywnego wpływu na kształtowanie polityki społecznej w zakresie przeciwdziałania alkoholizmowi. Ma służyć temu, aby narzędzie, które będzie w dyspozycji samorządów było elastyczne. Nie można wykluczyć sytuacji, w której z jakichś przyczyn, na odcinku bulwaru rzecznego, choćby w Warszawie, rada miasta uzna, że spożywanie alkoholu nie stoi w sprzeczności ze wskazanymi tu przepisami. Będzie mogła wyłączyć ten obszar spoza generalnej klauzuli zakazów. Jako były samorządowiec sądzę, że takie rozwiązanie jest właściwe i przychylam się do niego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejMaciejewski">Dziękuję. Pan minister?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaZbigniewKról">Również przychylamy się do tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejMaciejewski">Biuro Legislacyjne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#LegislatorUrszulaSęk">Nie zgłaszamy uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejMaciejewski">Dziękuję. Czy ktoś ma uwagi? Proszę bardzo, pan Wilczyński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełRyszardWilczyński">Dziękuję bardzo. Oczywiście podnosiliśmy te kwestie w trakcie prac nad ustawą, gdy była w Sejmie. Cieszę się, że ten element został uwzględniony. Generalny zakaz bez możliwości wprowadzenia wyłączeń, Platformie Obywatelskiej – głosowaliśmy przeciw tej ustawie – wydawał się za daleko idącym rozwiązaniem. Chciałem zapytać, czy nasze rozumienie miejsca publicznego w wyniku tego się zmienia? Z analizy wynika, że nadal mamy do czynienia z sytuacją ewidentnej luki prawnej. Nie jest określone co jest miejscem publicznym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejMaciejewski">Dziękuję. Czy pan poseł Wnioskodawca chce odpowiedzieć?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PosełSzymonSzynkowskivelSęk">Mogę jedynie podać argumenty, jakimi odpowiadają prawnicy, z którymi dyskutowałem na ten temat wielokrotnie. Miejsce publiczne to kategoria używana w szeregu aktów prawnych. W orzecznictwie jest to pojęcie bogato definiowane. Nie widzę powodu, aby unikać używania tego pojęcia w tym projekcie ustawy. Prawnicy, z którymi to konsultowałem nie podzielają tych wątpliwości. Zapomniałem jednak podziękować posłowi Wilczyńskiemu za wcześniejsze zwrócenie uwagi na to, że warto wprowadzić możliwość wyłączenia pewnych stref, jako takich, w których można spożywać alkohol. Dyskusja na posiedzeniu Komisji była konstruktywna i jak się okazało, senatorowie uwzględnili ten głos i stąd ta poprawka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejMaciejewski">Dziękuję. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia poprawki drugiej? Nie słyszę. Stwierdzam, że poprawka została przyjęta. Poprawka trzecia. Proszę bardzo, pan poseł wnioskodawca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PosełSzymonSzynkowskivelSęk">Poprawka trzecia jest efektem refleksji senatorów, iż warto przesunąć termin wprowadzenia w życie ustawy. Dyskutujemy nad nim i termin 1 stycznia 2018 roku byłby nieaktualny. Można zaproponować 1 lutego lub marca. Senatorowie zdecydowali, że odpowiednim okresem, który będzie dzielił opublikowanie ustawy w Dzienniku Ustaw będzie 30 dni, aby wszystkie podmioty, których ta ustawa może dotyczyć – samorządy, przedsiębiorcy, mieszkańcy, stowarzyszenia, mogli się z tą ustawą zapoznać. Przychylam się do takiego rozwiązania – co nagle, to po diable. Trzydzieści dni na zapoznanie się z projektem ustawy to czas wystarczający.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejMaciejewski">Dziękuję. Strona rządowa, proszę bardzo, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaZbigniewKról">Przychylamy się również do tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejMaciejewski">Dziękuję. Biuro Legislacyjne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#LegislatorUrszulaSęk">Popieramy tę poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejMaciejewski">Dziękuję. Czy ktoś ma jakieś uwagi? Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia poprawki trzeciej? Nie słyszę. Stwierdzam jej przyjęcie. Stwierdzam, że Komisja przyjęła sprawozdanie w sprawie uchwały Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych – druk nr 2140. Proponuję, aby posłem sprawozdawcą został poseł Gawron. Czy pan poseł wyraża zgodę? Tak. Czy są inne kandydatury? Nie. Czy jest sprzeciw? Nie ma. Stwierdzam, że wybraliśmy posła sprawozdawcę. Zamykając obrady pragnę poinformować, że jutro będziemy przyjmowali plan pracy. Jeśli ktoś ma jakieś uwagi lub propozycje, zapraszam do sekretariatu. Dziękuję, zamykam posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>