text_structure.xml 14.3 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełBogdanRzońca">Dzień dobry państwu. Otwieram wspólne posiedzenie sejmowych Komisji Infrastruktury oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełBogdanRzońca">Witam na naszym posiedzeniu pana ministra Andrzeja Bittela. Myślę, że jest też pan dyrektor z Najwyższej Izby Kontroli, pan Emiljan. Bardzo serdecznie witamy.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełBogdanRzońca">Stwierdzam kworum. W związku z tym, że mamy kworum, możemy przystąpić do realizacji porządku dziennego dzisiejszego posiedzenia, w którym mamy rozpatrzenie odpowiedzi ministra infrastruktury i budownictwa na dezyderat nr 4/1 Komisji Infrastruktury oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej skierowany do prezesa Rady Ministrów w sprawie przygotowania zmian w ustawie o publicznym transporcie zbiorowym i innych przepisach w celu umożliwienia budowy innowacyjnych środków transportu Zbiorowego.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącyposełBogdanRzońca">Czy do porządku obrad Wysokie Komisje zgłaszają jakieś uwagi? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczącyposełBogdanRzońca">Wobec tego – jeśli nie ma uwag – stwierdzam przyjęcie porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczącyposełBogdanRzońca">Niezwłocznie przystąpimy do realizacji tego porządku. W tym momencie bardzo proszę o zabranie głosu pana ministra Andrzeja Bittela.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyiBudownictwaAndrzejBittel">Dziękuje bardzo. Nie wiem, czy mam też referować odpowiedź. Czy uznajemy, że jest znana?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełBogdanRzońca">Pokrótce.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMIiBAndrzejBittel">Pokrótce. Szanowni państwo, na skutek prac podkomisji, a później prac Komisji Infrastruktury i Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej został przyjęty dezyderat, który został skierowany do prezesa Rady Ministrów. W ramach odpowiedzi na ten dezyderat chciałem poinformować, że Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa podjęło działania rozpoznawcze – bo tak je trzeba nazwać – związane z tą sprawą. Wystąpiliśmy do Agencji Kolejowej Unii Europejskiej oraz do prezesa Urzędu Transportu Kolejowego z prośbą o to, żeby wesprzeć nas merytorycznie w tym zakresie i wskazać, w których państwach członkowskich Unii Europejskiej zostały opracowane warunki techniczne, eksploatacyjne i inne przepisy dotyczące systemów kolei jednoszynowych. Prosiliśmy o wskazanie tych przepisów, bądź o ich udostępnienie.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PodsekretarzstanuwMIiBAndrzejBittel">Niestety, odpowiedź, która przyszła z Agencji Kolejowej Unii Europejskiej, nie dała odpowiedzi na nasze pytania. Wskazano w niej, że ta Agencja nie ma wiedzy na temat przepisów regulujących systemy kolei jednoszynowych w krajach członkowskich. Odpowiedź uzupełniono stwierdzeniem, że ten rodzaj transportu znajduje się poza zakresem dyrektyw Unii Europejskiej. Taki jest stan rzeczy. Postanowiliśmy poszukać, czy spróbować sięgnąć do innych źródeł, już na własną rękę. Udało nam się ustalić, że na stronie internetowej Eisenbahn-Bundesamt, czyli niemieckiego odpowiednika UTK, jest dość duże opracowanie, dotyczące niewprowadzonego w życie ze względu na koszty, ze względu na rachunek ekonomiczny, projektu systemu kolei magnetycznej Maglev na trasie Berlin – Hamburg. Jest to szczegółowe koncepcyjne, techniczne opracowanie, liczące prawie tysiąc stronic. Jednak nie ma ono ram prawnych. To też trzeba sobie jasno powiedzieć. Można powiedzieć, że to są te działania, które podjęliśmy ze swojej strony. Mamy świadomość, że tego typu przedsięwzięcie, co do którego w tym momencie nie ma w Polsce doświadczeń – to trzeba sobie jasno powiedzieć; nie ma doświadczeń w tym zakresie – będzie wymagało szerokich prac koncepcyjnych, szerokich prac analitycznych i długotrwałego procesu opracowywania warunków technicznych. Tak naprawdę nie ma pewności, że na koniec ktoś z tego pomysłu mógłby skorzystać.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PodsekretarzstanuwMIiBAndrzejBittel">Rodzi się pytanie, czy jest taka możliwość? Nie rozpoznałem tego i tego nie wiem. To jest takie pytanie otwarte do tych, którzy są zainteresowani. Może nie jest to wskazówka, bo jest to słowo zbyt daleko idące. Powiedzmy sobie, że jest to taka myśl rzucona na wiatr. Jeśli są podmioty zainteresowane realizacją tego typu innowacyjnego rozwiązania, to być może w ramach szeroko rozumianych programów innowacyjnych warto byłoby spróbować opracować taką koncepcję techniczno-programową i stwierdzić, czy od strony ekonomicznej, kosztowej i warunków, które trzeba byłoby spełnić, da się ona zaimplementować na polski rynek transportu zbiorowego. Wiemy, że na Malcie był taki pomysł – jeśli będzie trzeba, pan naczelnik uzupełni moją wypowiedź. Był nawet zgłoszony do dofinansowania ze środków europejskich, ale został odrzucony, jako nieefektywny ekonomicznie. Nie został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PodsekretarzstanuwMIiBAndrzejBittel">Tak na to patrzymy. Oczywiście, po znalezieniu odpowiedniego finansowania, którego dziś nie ma – to trzeba sobie jasno powiedzieć – i po opracowaniu stosowanych warunków technicznych widzimy taką możliwość. Niemniej jednak, w naszej ocenie powinna być ona spięta z wprowadzaniem do porządku prawnego IV pakietu kolejowego. Dziękuję uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełBogdanRzońca">Dziękuję panu ministrowi. Czy państwo posłowie chcieliby odnieść się do wypowiedzi, do dezyderatu i do odpowiedzi na dezyderat? Otwieram dyskusję w tej materii. Bardzo proszę, pan poseł Wojciech Buczak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełWojciechBuczak">Dziękuję, panie przewodniczący. Szanowni członkowie Komisji, szanowni państwo, mamy właśnie jakby taką pętlę, bo nasz dezyderat – nasz, czyli Komisji Infrastruktury oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej – to było zwrócenie się do rządu o przygotowanie przepisów, które umożliwiałyby stosowanie nowoczesnych, innowacyjnych środków transportu do publicznego transportu zbiorowego. Z rozmów, które przeprowadziłem w Urzędzie Transportu Kolejowego wynika, że – oczywiście – w Polsce tego typu środków transportu, które rozpatrywaliśmy na poprzednich posiedzeniach Komisji, się nie stosuje. Są to np. pojazdy jednoszynowe, o których mówiły m.in. władze Rzeszowa. Ale takie środki są stosowane w niektórych krajach europejskich, np. we Włoszech i w Niemczech. Tam nie jest to regulowane przepisami ustawowymi. Odpowiedź, którą uzyskałem w Urzędzie Transportu Kolejowego jest taka, że jeżeli u nas, w Polsce, najpierw przygotujemy propozycję, jak mogłoby to wyglądać od strony technicznej, to Urząd Transportu Kolejowego jest gotów do tego, żeby przedstawić propozycję, jak to ma wyglądać od strony bezpieczeństwa, czy odbiorów technicznych.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PosełWojciechBuczak">Jeżeli teraz będziemy w takiej sytuacji, że nie ma przepisów, które dają możliwość, np. samorządowi Rzeszowa zgłoszenia takiego projektu transportu zbiorowego, a nie ma takiej możliwości, bo ustawa nie przewiduje tego typu środków transportu, to koło się zamyka. Nie ma takiej możliwości. Stąd postulat do Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, żeby wspólnie z Urzędem Transportu Kolejowego przystąpiło do prac na nad przygotowaniem kompleksowych zmian przepisów. Skąd wziął się ten problem? Grupa posłów z klubu Kukiz 15 zgłosiła projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie zbiorowym, który sprowadzał się jedynie do zmiany definicji. Po obradach Komisji, a także po pracach specjalnie powołanej podkomisji wiemy, że ten projekt był ułomny i niewystarczający. Trzeba przygotować kompleksową zmianę przepisów. Myślę, że taki projekt może przygotować wyłącznie ministerstwo, czy wspólnie kilka ministerstw, a nie grupa posłów.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PosełWojciechBuczak">Stąd podtrzymuję postulat, żeby jednak do takich prac przystąpić, abyśmy mogli dalej procedować nad projektem ustawy zmieniającej ustawę o transporcie zbiorowym właśnie w takim kierunku, że dopuszczamy stosowanie w transporcie zbiorowym różnych innych, nowych środków transportu, a nie wyłącznie tych, które stosujemy do tej pory.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełBogdanRzońca">Dziękuję bardzo. Czy w dyskusji mamy jeszcze jakieś głosy w tej materii? Nie widzę. Panie ministrze, czy w tej chwili chciałby się pan odnieść do tej wypowiedzi? Nie. Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczącyposełBogdanRzońca">Wobec tego, że nie ma innych głosów, zamykam dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczącyposełBogdanRzońca">Teraz pozostaje nam decyzja o tym, co zrobić z treścią odpowiedzi na dezyderat. Państwo mają ten dezyderat przed sobą. Zdaje się, nie ma innego wyjścia i w tej chwili trzeba przyjąć odpowiedź na ten dezyderat, co proponuję. Rzeczywiście, jesteśmy w pewnej pętli prawnej. Czy wobec tej propozycji są inne głosy? Panowie z prezydium? Panie przewodniczący?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełAndrzejMaciejewski">Proszę państwa, miałbym takie zdanie, żeby jednak mimo wszystko zobowiązać ministerstwo. Wprawdzie w końcówce odpowiedzi mamy stwierdzenie, że propozycję z przedmiotowego dezyderatu będzie można zrealizować nie wcześniej, niż wraz z implementacją IV pakietu kolejowego, jako wspólną inicjatywę legislacyjną. W tym momencie to jest jakieś przysłowiowe światełko w tunelu, jakaś otwarta furtka. Ale chciałbym, żeby to było bardziej zobowiązujące dla ministerstwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełBogdanRzońca">Jak mam rozumieć głos pana przewodniczącego? Czy popiera pan mój wniosek? Powiedziałem, żeby przyjąć odpowiedź na dezyderat taką, jaka jest. Czy mamy przyjąć…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełAndrzejMaciejewski">Tak, ale ze zobowiązaniem ministerstwa do podjęcia prac nad koncepcją, czy do dyskusji nad tymi wątkami, o których wcześniej wspominał kolega poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyposełBogdanRzońca">Pan poseł Wojciech Buczak. Wobec tego zgłaszam taki wniosek. Kto z państwa jest przeciw przyjęciu odpowiedzi na dezyderat nr 4/1? Jeśli ktoś jest przeciw, proszę zgłosić taką uwagę. Czy jest sprzeciw? Nie ma sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczącyposełBogdanRzońca">Wobec powyższego stwierdzam, że przyjęliśmy odpowiedź na dezyderat. W protokole mamy wypowiedź pana przewodniczącego Maciejewskiego i wypowiedź pana posła Buczaka. Wobec tego, panie ministrze, będziemy się jeszcze nad tym w Komisji zastanawiać, ale przyjmujemy za dobrą monetę ostatni akapit odpowiedzi. Jest w nim mowa o tym, że będzie to przedmiotem prac przy IV pakiecie kolejowym. Ten pakiet będzie przedmiotem rozlicznych dyskusji jeszcze w tym roku, być może również na posiedzeniach naszych Komisji, ale także na rozlicznych konferencjach, chociażby na najbliższej konferencji, która odbędzie się niedługo w Gdańsku. Będzie na niej omawiany IV pakiet kolejowy. Proszę przypomnieć, kiedy to będzie. Będzie to 26 września br.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PrzewodniczącyposełBogdanRzońca">Część z państwa parlamentarzystów potwierdziła udział w tych targach kolejowych. Jest tam też przewidziana dyskusja o IV pakiecie kolejowym, bo będzie tam nie tylko wystawa, ale również część konferencyjna. Jeśli ktoś z państwa posłów chciałby jeszcze dołączyć do tego wyjazdu, to – oczywiście – zaproszenie jest otwarte. Być może będzie tam też możliwość zaprezentowania tego pytania, które padło ze strony Komisji odnośnie do nowych rozwiązań technologicznych w obszarze transportu osobowego.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#PrzewodniczącyposełBogdanRzońca">Zgłasza się jeszcze pani poseł Anna Paluch. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełAnnaPaluch">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, prosiłabym o szersze kolportowanie informacji o takich wydarzeniach, jak konferencja na temat IV pakietu. Rozumiem, że członkowie prezydium otrzymali zaproszenie. Proszę dać również szansę innym członkom Komisji, żeby w ogóle rozważyli możliwość udziału, bo to jest coś nowego, do czego w jakiś sposób powinniśmy się przygotować. Np. ja chętnie bym się z tymi kwestiami zapoznała. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącyposełBogdanRzońca">Pani poseł, zdecydowanie tak. Podjąłem dzisiaj decyzję, że pojadę na te targi. Jeśli pani zechce się dołączyć, to zapraszam. Oczywiście, każdy z państwa posłów może pobrać zaproszenie. Bardzo proszę o przesłanie materiałów odnośnie do konferencji i całej wystawy. To będzie 26 września br., a więc jest jeszcze troszkę czasu do tego momentu.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczącyposełBogdanRzońca">Proszę państwa, wobec tego zamykam posiedzenie Komisji Infrastruktury oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Przyjęliśmy odpowiedź na dezyderat. Bardzo państwu dziękuję.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>