text_structure.xml 44.2 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Otwieram posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Porządek dzienny przewiduje rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego (druki nr 3080 i 3100) i, ewentualnie, punkt drugi – sprawy różne, wolne wnioski.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">(Głos z sali: Nic nie słychać, panie przewodniczący.)</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">No, niestety, taka jest ta sala, ale nie było innej. Postaram się głośniej.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Mamy do rozpatrzenia pięć poprawek. Bardzo proszę, pierwsza poprawka, czy ktoś z klubu chce referować?</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Panie pośle, pierwsza poprawka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełRomualdAjchler">Panie pośle, włożyłem wiele wysiłku na posiedzeniu plenarnym w uzasadnienie, w związku z tym każdy z członków sejmowej Komisji jest świadom i wie, o co chodzi. Generalnie, chodzi o to, żeby nie było tego ścinania, tej gilotyny, żeby było tylko te 5%. Chodzi o to, żeby te 5% zostało, a jeśli chodzi o sprawę łubinu to popieramy to, co pierwotnie rząd zaproponował a mianowicie 150 ha.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PosełRomualdAjchler">Warto byłoby się temu programowi jeszcze przyjrzeć z tego powodu, że głównym celem była przede wszystkim produkcja białka krajowego jeśli chodzi o motylkowe, a tutaj ogranicza się tę powierzchnię, więc – albo będziemy importować soję w dalszym ciągu w tej wielkości 2 mln ton, albo rozwiniemy na tyle program uprawy roślin motylkowych, strączkowych i zastąpią białko importowane.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PosełRomualdAjchler">Tak, że uważam, że powinniśmy to minimum, które tu jest zrobić czyli łubin, jedna sprawa, i te 5%. Za jednym razem, panie przewodniczący, w uzasadnieniu tych dwóch poprawek.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PosełRomualdAjchler">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Stanowisko rządu do pierwszej poprawki – za lub przeciw, bo temat jest znany.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Panie ministrze?</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Tylko mikrofon bliżej, bo sala rzeczywiście jest fatalna. Rząd jest za, tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiTadeuszNalewajk">Panie przewodniczący, przepraszam za chwilę zwłoki.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiTadeuszNalewajk">Jeśli chodzi o poprawkę o zwiększenie powierzchni, od której byłoby płacone rośliny motylkowate – rząd jest przeciw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełZbigniewDolata">Panie przewodniczący, można?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Dobrze. Teraz głos za, głos przeciw, proponuję.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Pan poseł Dolata.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełZbigniewDolata">Panie przewodniczący, mam pytanie a właściwie prośbę o uzasadnienie, żeby pan minister uzasadnił, bo do tej pory ministerstwo deklarowało, że wspiera rozwój produkcji roślin strączkowych i zastąpienie komponentów białkowych genetycznie modyfikowanych, pochodzących z soi importowanej za grube pieniądze, a teraz się okazuje, że rząd jest przeciwko rozwojowi krajowych źródeł białka roślinnego. To jest jakaś dość istotna i nagła, niespodziewana zmiana stanowiska. Tutaj samo stwierdzenie, że rząd jest przeciw, to jest chyba jednak zdecydowanie za mało. Trzeba by to jakoś uzasadnić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Bardzo proszę, jest prośba pana posła, żeby szerzej to uzasadnić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWTadeuszNalewajk">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWTadeuszNalewajk">Po pierwsze, przy konsultacjach z Komisją, Komisja nie zgodziła się na degresywność, bo państwo wiecie, była idea degresywności. Po drugie, warto również wspomnieć w tym miejscu – my nie jesteśmy jako rząd i ministerstwo przeciwni uprawie roślin motylkowatych – roślina motylkowata, to nie jest tylko białko, ale w nowej perspektywie jest zaliczana także do roślin proekologicznych. Wiemy, o co chodzi, chodzi o zastąpienie białka sojowego białkiem roślin motylkowatych, ale mówię troszkę szerzej, jeśli chodzi o same rośliny motylkowate.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWTadeuszNalewajk">Uprzejmie również informuję Wysoką Komisję, że gospodarstw powyżej 75 ha, które mamy w rejestrze agencji, jest 212 sztuk w Polsce.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Dobrze, przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki? (12)</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Kto jest przeciw? (10)</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Nie widzę. Poprawka została pozytywnie zaopiniowana.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Poprawka druga, dotyczy art. 15 ust. 3–6. Panie ministrze, opinia rządu?</u>
          <u xml:id="u-10.7" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Najpierw jeszcze legislator, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#LegislatorwBiurzeLegislacyjnymKancelariiSejmuDariuszDąbkowski">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#LegislatorwBiurzeLegislacyjnymKancelariiSejmuDariuszDąbkowski">Tu jest kwestia merytorycznie państwa nieinteresująca, ale trochę istotna z punktu widzenia brzmienia tej poprawki. Chciałbym tutaj zapytać pana ministra lub posła wnioskodawcę o jeden istotny aspekt (tylko i wyłącznie) – co do zapisu, co do formy poprawki. W postulowanym nowym brzmieniu ust. 3 i w postulowanym nowym brzmieniu ust. 4 jest lit. b w pkt – i teraz zwróćcie państwo uwagę na tiret, czyli takie najniższe jednostki redakcyjne tekstu prawnego. W ostatnim tiret jest mowa o zrzeszeniu „organizacji producentów uznanym na podstawie rozporządzenia nr 1308/2013, do którego należy organizacja producentów, której jest członkiem” i, proszę zwrócić uwagę, że później następuje wyliczenie: „w której rolnik zobowiązuje się do wytwarzania i dostarczania grupie, organizacji lub zrzeszeniu”.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#LegislatorwBiurzeLegislacyjnymKancelariiSejmuDariuszDąbkowski">W mojej ocenie ten fragment nie powinien być częścią ostatniego tiret, tak jak zostało to napisane, lecz częścią podsumowania w lit. b do wyższych tiret. Musi to być przesunięte.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#LegislatorwBiurzeLegislacyjnymKancelariiSejmuDariuszDąbkowski">W związku z tym prosiłbym pana posła wnioskodawcę o upoważnienie, żeby Biuro Legislacyjne mogło tego dokonać. To jest tylko i wyłącznie redakcja.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#LegislatorwBiurzeLegislacyjnymKancelariiSejmuDariuszDąbkowski">A po drugie, czy tam na końcu tego tiret: „który jest członkiem”, powinien być przecinek, czy też nie powinno być tego przecinka? W pozostałych fragmentach ustępu jest podobna konstrukcja i ten przecinek jest. Pan poseł też napisał ten przecinek, ale żeby nie było wątpliwości, czy Biuro Legislacyjne powinno skreślić ten przecinek – tak jak państwo macie w zestawieniu poprawek – czy też, tak jak pan poseł napisał, ten przecinek powinien być? Merytorycznie to nie ma znaczenia, ale co do formy zapisu, to jest istotne.</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#LegislatorwBiurzeLegislacyjnymKancelariiSejmuDariuszDąbkowski">Tak, że – oczywiście – poproszę o pomoc współpracowników pana ministra, aby tę kwestię w sposób niewątpliwy wyjaśnić.</u>
          <u xml:id="u-11.6" who="#LegislatorwBiurzeLegislacyjnymKancelariiSejmuDariuszDąbkowski">Dziękuję uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Czy poseł wnioskodawca z Polskiego Stronnictwa Ludowego jest, czy rząd wypowie się do uwagi pana mecenasa?</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Może rząd, bo rozumiem, że była współpraca przy poprawce. Bardzo proszę, pan mecenas.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWTadeuszNalewajk">To jest PSL poprawka, więc rząd jest władny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#DyrektorDepartamentuPrawnoLegislacyjnegoMRiRWGrzegorzWykowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, zgadzam się z moim przedmówcą, że ten ostatni tiret to jest cześć wspólna do tych trzech tiret powyżej, czyli umowa ma być zawarta z grupą producentów, organizacją, zrzeszeniem i odpowiednio w każdej z tych umów rolnik ma się zobowiązać do wytwarzania i dostarczania – odpowiednio – grupie, organizacji lub zrzeszeniu określonej ilości ziemniaków skrobiowych z określonej powierzchni. Podobnie w ust. 4, tam jest mowa o pomidorach w pkt 1 lit b, na końcu. Czyli niewątpliwie jest to część wspólna, bo jest mowa o grupie, organizacji, jak i o zrzeszeniu, które występują w tych trzech poprzedzających tiret w lit. b, w jednym i drugim ustępie.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#DyrektorDepartamentuPrawnoLegislacyjnegoMRiRWGrzegorzWykowski">Natomiast, kwestia zredagowania tego z przecinkiem i z tą kreską bądź bez? Chciałbym zwrócić uwagę, że w całym projekcie tego typu części wspólne zapisywane były bez tej kreski, z przecinkiem. Podobnie, mogę wskazać jako przykład art. 16 ust. 2 pkt 1 lit. a. Tam część wspólna jest po przecinku, który jest po drugim tiret i zaczyna się od wyrazów: „co potwierdza pismo, rejestr”. To jest część wspólna zarówno do pierwszego jak i do drugiego tiret, tak że z punktu widzenia jednolitości przepisów raczej trzeba by wskazać, żeby to napisać tak jak jest w całym projekcie, czyli z przecinkiem po ostatnim tiret i bez tej kreski na początku części wspólnej.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#DyrektorDepartamentuPrawnoLegislacyjnegoMRiRWGrzegorzWykowski">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Rząd jest za poprawką, czy przeciw, panie ministrze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWTadeuszNalewajk">Rząd jest za poprawką.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Jeszcze pan mecenas.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#LegislatorDariuszDąbkowski">Jeszcze jedna kwestia, o której zapomniałem – poprawkę numer 2 należy rozpatrywać łącznie z poprawką numer 5, bo tworzą całość.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#LegislatorDariuszDąbkowski">Dziękuję stronie rządowej za wyjaśnienia i, oczywiście działając z upoważnienia Komisji i posłów wnioskodawców, poprawię treść zestawienia poprawek i w ustawie będzie to już – tak jak tutaj zostało wspomniane – w sposób jednolity zapisane.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#LegislatorDariuszDąbkowski">Dziękuję uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Pan Dunin.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PosełArturDunin">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PosełArturDunin">Chciałbym zadać pytanie panu mecenasowi – panie mecenasie, czy można wprowadzić modyfikację poprawki, czy jest taka możliwość?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#LegislatorDariuszDąbkowski">Niestety, takiej możliwości nie ma – albo przyjmujemy, albo odrzucamy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PosełArturDunin">Czyli, nie mogę zmienić jednego słowa.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PosełArturDunin">Rozumiem, dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Kto jest za przyjęciem poprawki drugiej i piątej? (24)</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-23.4" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-23.5" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Nie widzę – jednomyślnie, 24 głosy za przyjęciem.</u>
          <u xml:id="u-23.6" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Poprawka trzecia. Jakie jest stanowisko rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWTadeuszNalewajk">Tutaj jest zmiana ilości sztuk, w przypadku owiec i kóz, jeśli dobrze pamiętam.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWTadeuszNalewajk">Jesteśmy przeciw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Rząd jest przeciw.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Czy są jakieś pytania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PosełRomualdAjchler">Mam pytanie, panie przewodniczący, do autora.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PosełRomualdAjchler">Panie przewodniczący, chciałbym wiedzieć, czy chodzi o to, żeby do jednej kozy dopłacać i owcy?</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PosełRomualdAjchler">Nie rozumiem tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWTadeuszNalewajk">To może ja wytłumaczę, jeśli pan przewodniczący pozwoli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWTadeuszNalewajk">Sytuacja jest taka, że jeżeli ktoś ma 10 sztuk to ma płacone za wszystkie 10, po prostu musi mieć stado, minimum 10 sztuk. Poprawka idzie w kierunku takim, żeby zmniejszyć, że jeżeli byłoby 2 sztuki, byłoby płacone za 2 sztuki (w przypadku kóz) i za 5 sztuk (w przypadku owiec).</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWTadeuszNalewajk">Idea jest taka, za każdą owcę a minimum, że stado jest dziesięć maciorek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Jeszcze pan poseł Olejniczak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PosełCezaryOlejniczak">Chciałbym zapytać wnioskodawców, bo w ust. 2 mówi się o jednej sztuce. Jak zrozumiałem na posiedzeniu plenarnym pana posła Popiołka, bo on tutaj występował w imieniu tego klubu, to chodziło o krowy mleczne, tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Dobrze, wszystko jasne. Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Kto jest za przyjęciem poprawki? (10)</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-34.3" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Kto jest przeciw? (15) Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-34.4" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-34.5" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Poprawka nie uzyskała akceptacji.</u>
          <u xml:id="u-34.6" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">I ostatnia, czwarta poprawka, dotycząca redukcji ze 100% do 5%. Sprawa jest jasna.</u>
          <u xml:id="u-34.7" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Rząd jest za, czy przeciw?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWTadeuszNalewajk">Rząd jest przeciw.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWTadeuszNalewajk">Panie przewodniczący, jeżeli można, bo nie wszyscy posłowie byli na debacie plenarnej. Dawałem wykaz własnościowy, jeśli chodzi o to, ilu hektarów to dotyczy – dotyczy 393 tys. hektarów. Co do spółek Skarbu Państwa uprzejmie informuję, że to dotyczy gospodarstw, które mają powyżej 1362 ha powierzchni i tych gospodarstw jest w Polsce 13 sztuk, jeśli chodzi o Skarb Państwa.</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWTadeuszNalewajk">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Pan poseł Ajchler.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PosełRomualdAjchler">Panie przewodniczący, panie ministrze, jeśli dobrze pamiętam tę liczbę to około 400–380 tys. ha. Chciałbym, żeby pan powiedział, ile w tej chwili ta ustawa obejmuje milionów hektarów? Może kruszymy kopie niepotrzebnie?</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#PosełRomualdAjchler">W moim przekonaniu, biorąc pod uwagę całą sytuację, jaką mamy tutaj w dopłatach, nie wiem, czy warto jest psuć to, co z wielkim trudem zrobiliśmy. Wypowiadałem się na ten temat, nie można, raz już ludzi z PGR-ów oszukano. A ta poprawka będzie przede wszystkim uderzała w spółki strategiczne, a w tych spółkach strategicznych poza tym, czym one się zajmują (myślę tu o postępie w działalności roślinnej i zwierzęcej) to jeszcze tam pracują ludzie. Nie można przecież robić w ten sposób, że tych ludzi się traktuje tak, jak się traktuje, przecież mają zobowiązania, itd.</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#PosełRomualdAjchler">Boję się, że jeżeli państwo to zrobicie, to za chwilę zaczniecie mówić, że trzeba te spółki strategiczne sprywatyzować, bo sobie nie radzą i będziecie sprzedawać, czy kombinować coś innego z tymi gospodarstwami. Te spółki poprzejmowały stada ogierów, ogromne pieniądze na to kładą, bo gdyby nie te spółki strategiczne to wiele stad już by nie było. I teraz nie chcecie tego poprzeć, bo idzie o 400 tys. ha? To jest nieporozumienie, panie ministrze. Pomyślcie gospodarsko. Cztery lata temu o dzierżawie mówiliście: „nie ma co”. Dzisiaj zmieniliście zdanie i dobrze, ale cztery lata straciliśmy, wiele kwestii, które były, łącznie z drenażem rolników, w związku ze sprzedażą i cenami ziemi wydrenowaliście z pieniędzy wieś. I teraz jeszcze po to, aby dopłacić do jednej owcy czy do drugiej kozy, zabieracie tym spółkom pieniądze.</u>
          <u xml:id="u-37.3" who="#PosełRomualdAjchler">Ja to mówię złośliwie i w skrócie, ale tak się nie robi. Byłem niedawno na odbiorze obory na 450 sztuk, najnowocześniejszej. Oni kalkulują, do przodu już, że pieniądze takie czy inne dostają. Jednym pociągnięciem im się to zabiera. To jest zwyczajnie nieuczciwe.</u>
          <u xml:id="u-37.4" who="#PosełRomualdAjchler">Dlatego też zwracam się do Komisji. Jeśli dopłacamy do kilkunastu milionów hektarów a tutaj mówimy o 400 tysiącach to, jaka to jest skala? Zniszczycie państwowe spółki strategiczne, w których jest postęp biologiczny w produkcji roślinnej i zwierzęcej, nieodpowiedzialną decyzją, albo chciejstwem jednego z ministrów.</u>
          <u xml:id="u-37.5" who="#PosełRomualdAjchler">Tak się nie robi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Dziękuję bardzo, panie pośle.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Dziękuję za cierpliwość, że pan próbuje rząd przekonać, ale trudno jest.</u>
          <u xml:id="u-38.2" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Jeszcze pan Ardanowski i pan Kowalczyk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PosełJanKrzysztofArdanowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, dyskusja nad degresywnością pokazuje, że tu nie o to chodzi, by jakiekolwiek pieniądze w przypadku dużych gospodarstw zaoszczędzić, chodzi raczej o pewien wydźwięk propagandowy, jestem o tym absolutnie przekonany.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#PosełJanKrzysztofArdanowski">Argumenty, które podnosi rząd są nieprecyzyjne, nielogiczne a w dużej mierze – niejasne. Z jednej strony mówimy o tym, że trzeba w Polsce wspierać gospodarstwa towarowe, że podstawową masę surowców rolniczych produkują gospodarstwa towarowe. Ubolewam nad strukturą własnościową tych dużych gospodarstw, że jest tam znaczna część gospodarstw zagranicznych, tylko ktoś niestety takie decyzje podejmował w Polsce i ten wypływ ziemi do tych gospodarstw zagranicznych nastąpił. Natomiast, w tej sytuacji, jaka w tej chwili jest, próbuje się postawić sprawę również w taki sposób: czy jesteś za latyfundystami i obszarnikami, żeby dać obszarnikom pieniądze, czy jesteś za rolnikami indywidualnymi, za gospodarstwami chłopskimi? Albo – albo, albo tych kochasz, albo tych kochasz.</u>
          <u xml:id="u-39.2" who="#PosełJanKrzysztofArdanowski">Proponowałem, żeby ministerstwo rolnictwa rozważyło (a takie analizy ma), jakie będą skutki degresywności od 5% nakazywanych przez Unię do 100% określonych przez ministra rolnictwa, 5%, 10, 20, 30, 40 do 100? Może jednak tym gospodarstwom należy zostawić jakąś niewielką – może nie w stu procentach dostępną – część środków w ramach wsparcia bezpośredniego, bo w przeciwnym wypadku doprowadzimy do istotnego pogorszenia konkurencyjności tych gospodarstw, co w przypadku gospodarstw skarbowych będzie skutkowało tym, że za rok ktoś powie „trzeba je likwidować”, „trzeba je prywatyzować”, ponieważ nie radzą sobie z rachunkiem ekonomicznym. To jest jeden argument.</u>
          <u xml:id="u-39.3" who="#PosełJanKrzysztofArdanowski">Drugi – wskazanie, na co te pieniądze mają być, te 19 mln euro, które w tym roku ma być oszczędzone? Na co ma iść? Na wsparcie dla rolników w Naturze 2000 i na OSN-ach? Czyli tak: „Chłopy, jeżeli dostaną latyfundyści, to wy nie dostaniecie na OSN-ach i gospodarstwa, które są w Naturze 2000”. Tym gospodarstwom, które są na terenach wrażliwych, na trenach szczególnie narażonych, należy się wsparcie jak psu zupa a nie uzależnianie tego wsparcia od tego, czy się dzierżawcom pieniądze zabierze, czy nie.</u>
          <u xml:id="u-39.4" who="#PosełJanKrzysztofArdanowski">To jest skandaliczne stawianie sprawy, w tym momencie, niezostawiające też – prawdę powiedziawszy – posłom jakichś możliwości znalezienia kompromisu między konkurencyjnością gospodarstw dużych a jakąś logiką wsparcia dla tych gospodarstw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Pan poseł Kowalczyk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PosełHenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo, chociaż po części odpowiedź uzyskałem z wypowiedzi posła Ardanowskiego.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#PosełHenrykKowalczyk">Chciałem zapytać właśnie o te skutki finansowe degresywności, bo informacja o tym, że jest prawie 400 tys. ha i ileś tam gospodarstw to, oczywiście, nic nie znaczy, bo one w pierwszej części, do 150 tys. euro będą brać pełne dopłaty, dopiero później te skutki degresywności. Czy te skutki degresywności to jest właśnie poziom 18 mln euro, czy 19 mln euro, bo to jest niezwykle istotne?</u>
          <u xml:id="u-41.2" who="#PosełHenrykKowalczyk">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Czy to było pytanie do pana ministra?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PosełHenrykKowalczyk">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWTadeuszNalewajk">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo – tak jak powiedziałem – dotyczy to 143 gospodarstw w Polsce, które mają powierzchnię powyżej 1362 ha.</u>
          <u xml:id="u-45.1" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWTadeuszNalewajk">Ale chwileczkę, teraz ja mam głos, panie pośle, ja panu nie przeszkadzałem. Chcę po prostu wytłumaczyć, na czym stoimy.</u>
          <u xml:id="u-45.2" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWTadeuszNalewajk">Druga kwestia, to jest 100% powyżej 150, ale jednolitej płatności obszarowej – 30% zazielenienia, to jest konstrukcja, jeśli chodzi o płatności bezpośrednie; dostaje każdy podmiot, który gospodaruje na polskiej ziemi z dopłaty, czyli te dobra co produkuje, związane z bioróżnorodnością. Druga kwestia, degresywność powoduje (to państwo wiecie), że te środki są automatycznie przesuwane do filara rozwoju obszarów wiejskich. Pan poseł powiedział, są przeznaczone na modernizację, na te dwa nowe działania – OSN i Natura 2000. I nikt nie chce antagonizować polskich rolników, tylko że przy degresywności po prostu, jeśli to będzie kwota (nie pamiętam do końca) ponad 100 mln, pójdzie na rozwój obszarów wiejskich. Nie jest argumentem, że popieramy takich czy innych latyfundystów, jak pan poseł powiedział.</u>
          <u xml:id="u-45.3" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWTadeuszNalewajk">Generalnie, jeśli chodzi o dopłaty bezpośrednie to mówimy, że jest kierunek przesunięcia dostępności dla mniejszych gospodarstw i tego ani minister Sawicki, ani cały resort nie ukrywa, zresztą jest to w dokumentach zaproponowanych do tych rozwiązań. Dlatego ja podczas plenarnej debaty powiedziałem, że jak będzie duży problem to jesteśmy w stanie, bo taką możliwość mamy, wystąpić o zmianę tejże degresywności. W plenarnej debacie wymieniałem, co możemy co roku robić, co możemy raz w całej perspektywie finansowej wykonywać. To jest moja deklaracja poprzez ministra Sawickiego, jeśli byłby naprawdę problem z tymi kilkunastoma gospodarstwami to jesteśmy w stanie występować. Dzisiaj jest tak sytuacja, jaką proponujemy.</u>
          <u xml:id="u-45.4" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWTadeuszNalewajk">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Pan Dunin i pan Ajchler, jeszcze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PosełArturDunin">Panie ministrze, kiedy byście musieli rozpocząć w Brukseli rozmowy o tym, że…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Panie przewodniczący, troszeczkę głośniej, bo my chcemy też słyszeć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PosełArturDunin">To jeszcze raz. Panie ministrze, chciałbym zapytać, kiedy powinniście rozpocząć rozmowy, tak żeby od przyszłego roku dokonać tych zmian?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Pan poseł Ajchler.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PosełRomualdAjchler">Panie ministrze, odpowiadając na pytanie, czy odnosząc się do tego, pan jeszcze bardziej utwierdził mnie w tym, żeby upierać się przy tej poprawce, z bardzo prostego powodu.</u>
          <u xml:id="u-51.1" who="#PosełRomualdAjchler">Otóż, dlaczego inne państwa Unii Europejskiej, bliscy sąsiedzi, Niemcy, po byłym NRD, nie ruszają tych spraw, nie tną? Tam jest w miarę stabilizacja. A u nas konstruktorzy, myśliciele, co chwilę coś wymyślają rolnikom w Polsce. I to jest głównym dzisiaj postulatem, o którym rolnicy mówią. Rolnicy chcą stabilizacji, także stabilizacji przepisów.</u>
          <u xml:id="u-51.2" who="#PosełRomualdAjchler">Panie ministrze, największe straty w rolnictwie za ubiegły rok, obniżka dochodów za ubiegły rok – to Polska… przepraszam, chyba Finlandia miała trochę więcej.</u>
          <u xml:id="u-51.3" who="#PosełRomualdAjchler">I jeszcze państwo kombinujecie. Nie rozumiem, czy nie możecie tego zostawić? Ewentualnie, dokonać analizy i w roku 2015 zobaczymy jak to pójdzie. Może nie 5% a 10%, ale trzeba to wyliczyć. Potem powiecie, że opozycja nie pomaga, że opozycja wam przeszkadza, ale jak się coś zaproponuje, to wy mówicie, że wy macie rację. Zawsze macie rację! No, nie do końca tak jest. Ja też nie zawsze mam rację, chociaż bronię swojego stanowiska jak je przedstawiam.</u>
          <u xml:id="u-51.4" who="#PosełRomualdAjchler">Ale, panie ministrze, proszę sobie wyobrazić, „Gałopol” Wielkopolska, gospodarstwo, które liczy 3,5 tys. ha przejęło stado ogierów z dwustuletnią tradycją, Niemcy nawet nie dali rady tego zlikwidować. Jak państwo im zostawicie 150 tys. euro – właśnie w tym „Gałopolu” wybudowano nowoczesną oborę, no, XXI wiek – zostawicie ich bez pieniędzy, powiecie: „nie radzicie sobie, trzeba sprzedać.”</u>
          <u xml:id="u-51.5" who="#PosełRomualdAjchler">Tak to ma wyglądać? Tak robi dobry gospodarz?</u>
          <u xml:id="u-51.6" who="#PosełRomualdAjchler">Zgódźcie się na to. Przekonamy pana ministra Sawickiego, że przyjrzymy się przez ten rok jak to będzie wyglądać a, ewentualnie, byłaby wola, żeby w przyszłym roku przyjrzeć się temu i być może w jakimś miejscu się spotkamy.</u>
          <u xml:id="u-51.7" who="#PosełRomualdAjchler">Nigdy nie pracowałem w PGR-ach, ale walczę o to, żeby tych ludzi dobrze traktować i traktować dobrze rolnictwo, bo wiem, ile tam jest postępu, ilu naukowców pracowało. Zmarnuje to się wszystko za jednym pociągnięciem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Dziękuję, panie pośle.</u>
          <u xml:id="u-52.1" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Jeszcze poseł Ardanowski i będziemy głosowali.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PosełJanKrzysztofArdanowski">Wysoka Komisjo, ja w dalszym ciągu argumentacji pana ministra nie rozumiem, może mam dzisiaj słabszy dzień pod względem intelektualnym.</u>
          <u xml:id="u-53.1" who="#PosełJanKrzysztofArdanowski">Z jednej strony wiemy o tym (zresztą za zgodą ministra rolnictwa to się działo),że spółki strategiczne Skarbu Państwa przejęły na siebie dodatkowe ciężary, obowiązki związane z postępem biologicznym, pogarszając swój wynik finansowy, ponieważ, np., utrzymanie przez wspomniany tu „Gałopol” najstarszego w Polsce stada ogierów w Sierakowie było możliwe tylko dlatego, że wsparcie dla hodowli koni odbywało się kosztem obór, kosztem produkcji polowej. Te gospodarstwa z faktu, że realizują w imieniu Skarbu Państwa (notabene jestem zaskoczony, że one mają formę spółki, która ma przynosić pieniądze, one powinny być wprost zarządzane przez Skarb Państwa i wtedy nie byłoby tych dylematów), ale – pomijając ten wątek – te gospodarstwa mają być ukarane, nawet te 13, o których pan mówi, zabraniem części pieniędzy na wsparcie bezpośrednie, które de facto w tej chwili decyduje o tym, czy jakiś kierunek produkcji jest opłacalny, czy też nie. Mówiłem w debacie plenarnej, że jeżeli zabieramy z jakiegoś działu gospodarki wsparcie bezpośrednie to właściwie skazujemy ten dział gospodarki, czy ten typ gospodarstw, na ogromne problemy a docelowo – na upadek.</u>
          <u xml:id="u-53.2" who="#PosełJanKrzysztofArdanowski">Teraz mówi pan „zobaczymy za rok, jeżeliby się okazało, że w spółkach Skarbu Państwa sytuacja się pogarsza, to wtedy zastosujemy jakieś rozwiązania”, a ja pytam przecież o to, że w spółkach Skarbu Państwa nie dzieje się dobrze, że nie było odpowiedniego nadzoru właścicielskiego nad efektywnością zarządzania (po raz kolejny przypomnę wyjazdowe posiedzenie naszej Komisji w Walewicach i to, co tam zobaczyliśmy), więc – jeżeli wiemy, że w tych spółkach nie dzieje się dobrze, jeżeli nie mają dobrego wyniku finansowego, bo na to również ministerstwo i Agencja Nieruchomości Rolnych zwracały uwagę – to, jaki jest sens tym bardziej zabierania tym spółkom w tej chwili pieniędzy? Jeżeli za rok pojawią się możliwości wsparcia (bo pan takich możliwości nie wyklucza) to pytam się, dlaczego, przygotowując te rozwiązania, dotyczące wsparcia bezpośredniego już od najbliższego roku, wcześniej nie dyskutowano na temat znalezienia tych rozwiązań, o których pan mówi, że będą możliwe za rok?</u>
          <u xml:id="u-53.3" who="#PosełJanKrzysztofArdanowski">Czy, gdyby posłowie nie zwrócili na to uwagi, to ta sprawa by przeszła bez echa? Tak nie wolno! Jeżeli mamy być odpowiedzialni za polskie rolnictwo, za to, co jest w nim strategiczne, co służy również rozwojowi rolnictwa w innych obszarach własności, nie wolno w ten sposób traktować gospodarstw Skarbu Państwa. One powinny pozostać jako perły w Skarbie Państwa, powinny realizować pewne zadania, których nie będą przejmowały spółki kapitałowe, choćby ze względu na brak rentowności czy niską opłacalność poszczególnych działań.</u>
          <u xml:id="u-53.4" who="#PosełJanKrzysztofArdanowski">Ja nie rozumiem tego stanowiska i tego oporu ministerstwa rolnictwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Jeszcze poseł Olejniczak chciał zabrać głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PosełCezaryOlejniczak">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-55.1" who="#PosełCezaryOlejniczak">Panie ministrze, panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, ja również do tego głosu, którym przede mną pan poseł Ardanowski w pewien sposób mnie wyręczył. Chciałem zapytać pana ministra, żeby pan precyzyjnie odpowiedział, które to spółki zostaną objęte tą modulacją i tym obcięciem, bo pan powiedział na sali plenarnej, że nie wszystkie spółki strategiczne, tylko 11 czy 13, bodajże. Czy również na tej liście jest stadnina koni w Walewicach, o której tutaj pan poseł Ardanowski wspominał?</u>
          <u xml:id="u-55.2" who="#PosełCezaryOlejniczak">I jeszcze raz chciałem zapytać, kiedy państwo przedstawią raport z działania tego zespołu, który państwo powołali, na temat spółek strategicznych Skarbu Państwa, bo tam państwo zamierzaliście część spółek przeznaczyć (jak to się mówi) do prywatyzacji? I chciałbym porównać tę listę, którą pan minister ma, te 11 czy 13 spółek, z tą listą, o której państwo wspominaliście, nad którą pracuje zespół do tak zwanej prywatyzacji tychże spółek strategicznych.</u>
          <u xml:id="u-55.3" who="#PosełCezaryOlejniczak">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Pani Masłowska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PosełGabrielaMasłowska">Jedno zdanie tylko – panie ministrze, proszę się nie dziwić, że nas bardzo bulwersuje ta sprawa, bo przecież na posiedzeniu Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi była już omawiana sprawa tych spółek. Wobec tego to, o czym przed chwilą mówił pan poseł, zestawienie tych decyzji z kondycją przedstawioną na posiedzeniu Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi po prostu wskazuje na to, że państwo zmierzacie do ich likwidacji, czy po prostu ich sprzedaży, na co – uważam – absolutnie pozwolić nie można, jeśli one zajmują się wdrażaniem postępu technicznego czy w ogóle szeroko rozumianego postępu w rolnictwie, biologicznego, itd.</u>
          <u xml:id="u-57.1" who="#PosełGabrielaMasłowska">Jestem przeciwna takim decyzjom.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Czy pan minister chciał jeszcze coś powiedzieć?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWTadeuszNalewajk">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, chciałem odpowiedzieć na pytanie pana posła Dunina.</u>
          <u xml:id="u-59.1" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWTadeuszNalewajk">Chcąc, żeby było nowe rozwiązanie w następnym, 2016 roku, musimy do maja wystąpić do Komisji Europejskiej. Chodzi o redukcję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#PosełArturDunin">Dobrze, a czy można liczyć, panie ministrze, że takie rozwiązanie…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWTadeuszNalewajk">Tak, taka była moja deklaracja na plenarnym posiedzeniu, po wczorajszej dyskusji kierownictwa resortu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#PosełArturDunin">Bardzo serdecznie dziękuję, przyjmuję tę deklarację.</u>
          <u xml:id="u-62.1" who="#PosełArturDunin">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-63.1" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Biuro prezydialne wystąpi z pismem do resortu o informację w sprawie prac tego zespołu. I druga sprawa była, jaki jest wpływ zmniejszenia tych dotacji, w związku z tym – redukcji, na kondycję tych spółek, na wynik finansowy, jaki to może mieć wpływ? Żeby taka analiza była przeprowadzona dla Komisji.</u>
          <u xml:id="u-63.2" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Pan jeszcze chciał odpowiedzieć na temat zespołu, panie ministrze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWTadeuszNalewajk">Ja bezpośrednio go nie nadzoruję, nadzoruje go minister Plocke, ale – jak pan przewodniczący powiedział – jesteśmy w stanie dać wszystkie informacje, łącznie z wykazem spółek oraz, ile mają hektarów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Dobrze, dziękuję. Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-65.1" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki? (10)</u>
          <u xml:id="u-65.2" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-65.3" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Kto jest przeciw? (10)</u>
          <u xml:id="u-65.4" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Kto się wstrzymał? (0)</u>
          <u xml:id="u-65.5" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Oj, co się wtedy dzieje? Poprawka nie przeszła, dziesięć do dziesięciu. Szkoda, no, ale takie jest życie. Poprawka nie uzyskała akceptacji.</u>
          <u xml:id="u-65.6" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">I teraz, w związku ze zmianą regulaminu (w jakimś sensie), muszę skierować pytanie do rządu: czy poprawki będące wynikiem prac Komisji zawierają postanowienia sprzeczne z prawem Unii Europejskiej i czy zasadne jest wystąpienie przez Komisję o opinię do Ministra Spraw Zagranicznych?</u>
          <u xml:id="u-65.7" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Zasadne, tak? Jest zasadne.</u>
          <u xml:id="u-65.8" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Do kiedy dajemy termin, bo jutro mają być głosowania, tak?</u>
          <u xml:id="u-65.9" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Pan mecenas.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#LegislatorDariuszDąbkowski">Regulamin wprost wskazuje, że to Komisja jest władna wyznaczyć ten termin, ale powołam się, bo państwo mają świadomość, że jest pismo pana marszałka w tej sprawie, który w jednym z akapitów wskazuje, że najlepszy termin to jest termin pięciu dni roboczych i jednocześnie byłbym wdzięczny, zobowiązany za przesłanie jemu wniosków Komisji o przedstawienie opinii w krótszym terminie, np. wynikającym z tempa prac sejmowych. I teraz trzeba się zastanowić, czy…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Głosowania mają być jutro, około godz. 9.00. Do jutra do godziny 8.00 dajemy termin. Jak ministerstwo się nie wyrobi to już sprawa rządu. Proponujemy jutro do godz. 8.00.</u>
          <u xml:id="u-67.1" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Nie ma innych propozycji.</u>
          <u xml:id="u-67.2" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Poseł sprawozdawca, kto będzie? Poprzednio był poseł Dunin.</u>
          <u xml:id="u-67.3" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Czy wyraża pan zgodę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#PosełArturDunin">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Wyraża zgodę.</u>
          <u xml:id="u-69.1" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Czy są inne kandydatury?</u>
          <u xml:id="u-69.2" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Nie widzę. Poseł Dunin będzie nas reprezentował.</u>
          <u xml:id="u-69.3" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Czy są pytania w drugim punkcie, sprawy różne?</u>
          <u xml:id="u-69.4" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-69.5" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Na tym porządek dzienny został wyczerpany.</u>
          <u xml:id="u-69.6" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Informuję, że protokół z dzisiejszego posiedzenia będzie wyłożony do przejrzenia w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-69.7" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>