text_structure.xml
28 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Dzień dobry państwu. Otwieram posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Witam przedstawicieli rządu, witam zaproszonych gości, panie i panów posłów.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Dzisiaj mamy trzy punkty. Rozpatrzenie projektu dezyderatu w sprawie sytuacji na terenach dotkniętych klęską nawałnic deszczowych i gradowych. Drugi punkt to rozpatrzenie sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o ochronie zwierząt (druk nr 1370). I ewentualnie trzeci, sprawy różne.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">W pierwszym punkcie, jeżeli chodzi o dezyderat, wszyscy państwo otrzymaliście go wcześniej. Wynika on z dyskusji, która odbyła się na jednym z posiedzeń Komisji. Mamy tutaj wnioski do pana Donalda Tuska, prezesa Rady Ministrów. Kilka szczegółowych wniosków, które wynikały z dyskusji z udziałem przedstawicieli rolników. Była tutaj zgoda. Czy są jakieś pytania? Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełKrystynaPoślednia">Panie przewodniczący, dyskusja nad sytuacją, nad dezyderatem była w momencie, kiedy praktycznie zaczęła się u nas sytuacja z nawalnymi deszczami i gradobiciem. Praktycznie po dyskusji inne, powiedziałabym, obszary produkcji rolnej też zostały dotknięte podtopieniami, zalaniami czy zniszczeniami plantacji. Dezyderat ten troszeczkę nie odnosi się do obecnej rzeczywistości. Może w preambule powinien być bardzo ogólny zwrot, dlatego że trudno powiedzieć, żeby Komisja wnosiła o wypłacenie 6 tys. zł. Są pewne procedury prawne i trudno nam to powiedzieć. Mamy wnosić, kiedy jest to powiedziane w przepisach prawa. I jeszcze Komisja zwraca się o objęcie przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi osobistego nadzoru nad wypłatami odszkodowań dla rolników dotkniętych klęską. Myślę, że w przepisach dotyczących działów w państwie akurat tą kwestią zajmują się wojewodowie. Podlega to pod inny resort. Oczywiście pieniądze w budżecie państwa są zapewnione.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełKrystynaPoślednia">Mamy tutaj tylko uznanie. Nie wiem, może powinien być oddzielny dezyderat, żeby plantacje truskawek uznać jako rośliny wieloletnie i wpisać je do odpowiednich rozporządzeń. Mamy faktycznie dość emocjonalny dezyderat w odpowiedzi na sytuację, która się wtedy zdarzyła i wizytę tych rolników, którzy praktycznie z dnia na dzień utracili swoje plony. Tak trochę wyszłoby na to, że my posłowie do końca nie znamy przepisów prawa i mówimy, że wnosimy o wypłatę 6 tys. zł, kiedy jest to zapisane w innych ustawach. Dajemy to pod osobisty nadzór Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, itd. itd. Chyba trzeba by było troszeczkę dezyderat ten przeredagować bądź w ogóle nie uchwalać dezyderatu, tylko powiedzieć, żeby widząc, jakie są skutki pogodowe i jak oddziaływają na plony i prace rolników, objąć to szczególnym nadzorem. Wypisywanie tych rzeczy w taki sposób trochę wykraczałoby poza kompetencje Komisji i posłów. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Dziękuję. Rozumiem, że jest to głos przeciw. Przypomnę, że Komisja przyjęła zasadę, że dezyderatów nie uchwalmy na tym samym posiedzeniu, tylko później przedstawiamy na jednym z kolejnych posiedzeń. Każdy może sobie wyrobić zdanie. Głos za. Myślę, że pan Dariusz Bąk, pan poseł Dariusz Bąk.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełDariuszBąk">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, pani posłanka, która mówi, że nie jest to sprawa Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, jest w błędzie. Dwa lata temu, w 2011 roku, minister rolnictwa i rozwoju wsi skierował środki dla tych, których uprawy zostały uszkodzone w wyniku klęski żywiołowej. Dotyczy to regionu paprykowego – podaję jako przykład – w województwie radomskim. Dzisiaj nie może być tak, że minister rolnictwa i rozwoju wsi nie widzi problemu strat. Skoro przyznał pomoc socjalną, zasadnym jest, żeby również teraz wyasygnował pomoc właśnie dla poszkodowanych. Dlatego, panie przewodniczący, jestem za tym, że minister rolnictwa i rozwoju wsi jest właściwą osobą, do której kierujemy dezyderat. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Pan poseł Sawicki, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełMarekSawicki">Oczywiście, zgadzam się z panem przewodniczącym Jurgielem, że dezyderat należy przyjąć na kolejnym posiedzeniu i przepracować go. Natomiast, powiem szczerze, że po przeczytaniu tegoż dezyderatu zaproponuję jeszcze dopisanie do niego wielu innych zadań, między innymi naprawy dróg, naprawy wałów przeciwpowodziowych oraz odsunięcia od zarządzania obszarami wsi jakichkolwiek innych ministrów. Niech zajmuje się tym tylko i wyłącznie Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi, wtedy z pewnością w terenie będzie porządek.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Pan poseł Ajchler.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełRomualdAjchler">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, jestem całkowicie za tym, żeby uchwalić dezyderat, a to z dwóch powodów. Nie może być tak, że wyłącza się grupę rolników, którzy w chwili obecnej przeszli to, co przeszli w wyniku klęski żywiołowej, gdyż tak to należy określić na tych terenach i w tych gminach, w których to miało miejsce. Przecież rolnicy ci stracili ogromny, cały swój majątek, stracili zbiory. Gospodarstwa te niczym nie różnią się od gospodarstw, gdzie w przeszłości wystąpiła powódź. Tam też gospodarstwa straciły cały swój majątek.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PosełRomualdAjchler">Po wielokroć prosiłem ministra rolnictwa i rozwoju wsi i do dnia dzisiejszego moja prośba jest aktualna, żeby z rzetelną starannością zabrał się do opracowania ustawy o ubezpieczeniach po to, żebyśmy z tymi sprawami, o których mówimy dzisiaj, w przyszłości nie mieli już do czynienia, po to, żeby ustawa ta działała w taki sposób, w jaki sobie życzą rolnicy, związki zawodowe, które o tym mówią, i inne organizacje pracujące na wsi, a nie odwlekali tego tematu, nie słuchali ministra finansów, dlatego że on ciągle na nic nie ma pieniędzy. Panie przewodniczący, uważam, że powinniśmy nie odkładać dezyderatu, tylko rozstrzygnąć go dzisiaj, ponieważ rolnicy czekają na pomoc.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Dziękuję bardzo. W takim razie przystępujemy do głosowania. Panie pośle, każdy klub wypowiedział się. Jeżeli pan musi, to proszę bardzo, ale dzisiaj mieliśmy tylko zdecydować. Każdy ma postawić wnioski. Bardzo proszę, ale krótko, ponieważ mamy ważniejszy punkt.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełRobertTelus">Panie przewodniczący, bardzo krótko. Jako współautor dezyderatu chciałbym powiedzieć dwa słowa. Po pierwsze, dezyderat był przygotowany na wcześniejszym posiedzeniu Komisji. Myślę, że odkładanie go na następne posiedzenie Komisji nie jest sensowne. Myślę, że powinniśmy przegłosować, tym bardziej że rolnicy oczekują pomocy. Dezyderat nie był przygotowany, jak wynika z wypowiedzi pani poseł...</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Panie pośle, nie dyskutujmy. Jest demokracja.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełRobertTelus">Tak, oczywiście.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Był przygotowany, każdy dostał wcześniej, teraz można zgłosić poprawki do dezyderatu.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełRobertTelus">Oczywiście, że można, chciałbym tylko powiedzieć jedną rzecz.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Jeszcze pan minister chciał się wypowiedzieć. Wybiegów nie róbmy. Proszę merytorycznie. Tak jak powiedziałem, jest przyjęta procedura. Dzisiaj jest dezyderat. Możemy głosować każdy wniosek. Na tym podobno polega demokracja.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PosełRobertTelus">Panie przewodniczący...</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Pan minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiTadeuszNalewajk">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, byłem na ostatnim posiedzeniu Komisji, kiedy byli przedstawiciele z gminy Magnuszew i rozumiem sytuację. Dzisiaj o godz. 12.00 lub 12.30 jest konferencja Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Na posiedzeniu kierownictwa we wtorek podjęliśmy przyjęcie odpowiedniego programu, łącznie z programem pomocowym, który będzie rozpatrywany na posiedzeniu Rady Ministrów. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Panie ministrze, jeżeli dezyderat przejdzie, w odpowiedzi na dezyderat przedstawicie całą informację, jakie zadania zrobiliście, a my wypełnimy swoje zadanie, że zwróciliśmy na to uwagę, jeżeli będzie taka decyzja. Bardzo panią proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PosełKrystynaPoślednia">Panie przewodniczący, nie zrozumiano mnie do końca. Wypowiedziałam się tylko w ten sposób, że dezyderat był przygotowany wtedy, kiedy nie było takich skutków nawalnych deszczy i gradobić, tylko były one częściowe i punktowe. W tej chwili dużo większy obszar Polski został objęty takimi, a nie innymi niszczącymi skutkami nawalnych deszczy i gradobić. Boję się, że projekt nie wyczerpuje wszystkich oczekiwanych od nas w dezyderacie spraw, ponieważ wtedy robiliśmy to tylko na podstawie opinii tych gości, którzy byli na posiedzeniu Komisji. Dzisiaj mamy jeszcze jedno posiedzenie Komisji. Być może trzeba będzie uzupełnić o to, o czym powiedział także pan poseł Marek Sawicki. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Pan poseł Korzeniowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PosełLeszekKorzeniowski">Panie przewodniczący, dzisiaj rano było wystąpienie pana ministra Kalemby w jednej z sieci telewizyjnych. Wyraźnie odniósł się do tematu, o którym mówi dezyderat, a więc chyba nie ma powodu, dla którego mielibyśmy go nie przyjąć. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Jest wniosek za. Pani poseł, nie o to chodzi, że pani nie rozumiemy, tylko każdy inaczej myśli na ten temat. Pani ma prawo zgłosić wniosek, procedurę zachowaliśmy, a demokracja, jeszcze raz przypominam... Przegłosujemy pani wniosek. Najdalej idący jest wniosek o przyjęcie dezyderatu, jeżeli nie ma poprawek. Głosujemy.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Kto jest za przyjęciem dezyderatu, proszę o podniesienie ręki. Dziękuję bardzo. Kto jest przeciw? Nie widzę. Kto się wstrzymał? Trzy, cztery.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">23 posłów za, 0 przeciw, 4 wstrzymujących się.</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Dezyderat uzyskał akceptację.</u>
<u xml:id="u-23.4" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Teraz prosimy pana ministra o w miarę szybką odpowiedź na jednym z posiedzeń Komisji. Mam nadzieję w lipcu, na początku.</u>
<u xml:id="u-23.5" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Dziękuję. Kończymy ten punkt.</u>
<u xml:id="u-23.6" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Przechodzimy do punktu drugiego: rozpatrzenie sprawozdania podkomisji w sprawie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Przypomnę, że od momentu zgłoszenia ustawy przez rząd, a nawet wcześniej, od momentu, kiedy był wyrok Trybunału, do Komisji, do posłów wpływały różnego rodzaju pisma od różnych organizacji z wyjaśnieniem strony humanitarnej, ekonomicznej rozstrzygnięć, nad którymi dyskutujemy. Ponadto odbyła się tutaj długa debata. Każdy mógł zabrać głos podczas dyskusji. Podkomisja też obradowała, odbyła się tam debata.</u>
<u xml:id="u-23.7" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Dlatego jako przewodniczący będę proponował taką procedurę, że wysłuchamy sprawozdania podkomisji. Potem ewentualnie poprawki lub nie do sprawozdania i przejdziemy do głosowania, chyba że posłowie Komisji – tylko z Komisji – będą chcieli jakiś wyjaśnień, dlatego że to my decydujemy. Przy głosowaniu, że tak powiem, trzeba tych posłów, którzy będą mieli ewentualne pytania czy to do strony rządowej, czy to do pani poseł sprawozdawcy, być może do jakiejś organizacji też mogą mieć pytanie... Wtedy tak byśmy robili. Proponuję przyjęcie takiej procedury. Jeżeli nie ma innych wniosków, przyjmujemy procedurę.</u>
<u xml:id="u-23.8" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Bardzo proszę panią poseł Dorotę Niedzielę o przedstawienie sprawozdania podkomisji. Przepraszam, pan poseł Maliszewski jeszcze. Nie, nie, przepraszam, na posiedzeniu podkomisji do referowania został wybrany pan poseł Maliszewski. Przepraszam.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PosełMirosławMaliszewski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, panie ministrze, w dniu 11 czerwca podkomisja nadzwyczajna przyjęła sprawozdanie. W czasie prac nad projektem została zgłoszona poprawka dotycząca art. 1 ustawy mówiąca o konieczności zgłoszenia jego konsekwencji, także poprawka, która dotyczyła art. 35 (czyli tego, który stanowi o karach), polegająca na dodaniu pkt 2 mówiącego o karach dla tych, którzy nie dokonają stosownego zgłoszenia. Podkomisja większością głosów przyjęła sprawozdanie. Zostało ono przedłożone Wysokiej Komisji. W imieniu podkomisji proszę o jego przyjęcie. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Dziękuję bardzo. Proszę o stanowisko rządu w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWTadeuszNalewajk">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, stanowisko rządu jest popierające dla projektu ustawy. Powiem szczególnie w czterech kwestiach.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWTadeuszNalewajk">Po pierwsze, projekt wprowadza wyższy standard ochrony zwierząt aniżeli ten, który jest ustanowiony, uchwalony w rozporządzeniu 1099. Nie podlega to dyskusji.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWTadeuszNalewajk">Druga kwestia jest taka, że w projekcie tym jest propozycja identyfikacji uboju na terenie Rzeczypospolitej Polskiej poprzez wymóg zgłaszania do powiatowego lekarza weterynarii – czytaj, podstawowego organu administracji rządowej, jeżeli chodzi o weterynarię – jako do pierwszej instancji oczywiście liczby zwierząt, kiedy, jakie.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWTadeuszNalewajk">Kolejna kwestia to sankcja za niewywiązywanie się z owej procedury, czyli zgłoszenia. Od razu powiem, że na posiedzeniu podkomisji były dywagacje w tym względzie, dlaczego nie zezwolenie, że decyzje itd. Myślę, że w jednym i w drugim można wykazać mitręgę albo omijać sformułowania. Za to samo jest ta sama sankcja łącznie do dwóch lat pozbawienia wolności. Jest to druga kwestia.</u>
<u xml:id="u-26.4" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWTadeuszNalewajk">Trzecia kwestia to oczywiście sprawa poszanowania praw mniejszości narodowych z art. 35 i 53 Konstytucji, a także europejskiej Karty Praw Podstawowych.</u>
<u xml:id="u-26.5" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWTadeuszNalewajk">Myślę, że czwarta kwestia też jest bardzo istotna. Jest to sprawa jednolitego konkurowania naszych przedsiębiorców na rynku europejskim. Mówię to w tym kontekście, że na dzień dzisiejszy dwadzieścia krajów... To znaczy tak, w jedenastu krajach ubój jest wykonywany tak jak w rozporządzeniu 1099, czyli bez żadnych ograniczeń, łącznie z tym, że Francja do 15% swojego uboju, 200 tys. wołowiny, 200 tys. drobiu eksportuje na zewnątrz. Siedem państw stosuje pewne ograniczenia, jeden kraj, czyli Słowenia stosuje zakaz, jeden kraj Szwecja stosuje pół na pół, zakazuje koszeru, uboju rytualnego poprzez szechitę, natomiast dopuszcza halal.</u>
<u xml:id="u-26.6" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWTadeuszNalewajk">Są to cztery podstawowe sprawy zawarte w naszym uzasadnieniu rządowym w kontekście tejże ustawy. Na pierwszym posiedzeniu podkomisji mieliśmy zalecenie, żeby dokładnie wykazać. Mamy wykaz, jeżeli chodzi o kraje Unii Europejskiej prowadzące ubój, mamy informacje z wydziałów konsularnych ambasad i Ministerstwa Spraw Zagranicznych, co prawda nieprawne.</u>
<u xml:id="u-26.7" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWTadeuszNalewajk">Myślę, że warto również dodać, jeżeli chodzi o wątek gospodarczy, że główni gracze na rynku europejskim – są to: Hiszpania, Anglia, Francja, Włochy – praktycznie stosują ubój bez ograniczeń. Mówię o rynku wołowiny i mięsa drobiowego, co dla nas nie jest bez znaczenia. Mówiłem już na posiedzeniu podkomisji i powiem też tutaj na plenarnym, że miałem interesantów, czyli rolników z różnych stron Polski. Cena żywca w związku z tym od 1 stycznia spadła do 2–3 zł w zależności od rejonu. Jak mówię, nie możemy być też obojętni na czynniki ekonomiczne, czyli równe warunki konkurencji polskich rolników z rolnikami z Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-26.8" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWTadeuszNalewajk">Wnoszę, panie przewodniczący, o uchwalenie ustawy. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Dziękuję bardzo. Przystępujemy do procedowania sprawozdania podkomisji. Ustawa z dnia… o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Czy są uwagi do tytułu ustawy? Nie widzę. Uważam, że tytuł został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Art. 1 jako cały, ponieważ dwie poprawki – panie mecenasie, gdyby coś było nie tak, proszę zwracać uwagę – stanowią... Dwie poprawki. Jeszcze zapytam, ponieważ na posiedzeniu podkomisji łącznie rozpatrywaliśmy cały artykuł. Czy poprawki pierwsza i druga w art. 1 mają być ewentualnie głosowane razem jako jeden artykuł? Tak? Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#LegislatorRadosławRadosławski">Panie przewodniczący, na posiedzeniu podkomisji poprawkę rozpatrywaliśmy łącznie, ponieważ wiązała się ona, wszystkie elementy poprawki były z nią związane.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Teraz trzeba oddzielnie, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#LegislatorRadosławRadosławski">Tutaj proponujemy rozdzielnie, to znaczy, punkt po punkcie, a w ramach pkt 1 litery. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">I jeszcze w ramach tych punktów litery też? Dlaczego?</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#LegislatorRadosławRadosławski">Zgodnie ze zwyczajem parlamentarnym. Oczywiście przyjmuje się różnie, ale zazwyczaj w przypadku przyjmowania nowelizacji Komisja przyjmuje w ramach punktów litery.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Proponuję Komisji, żebyśmy debatowali nad całą poprawką, chyba że będzie inny wniosek. A więc art. 1, zmiana nr 1, którą przedyskutowała podkomisja. Czy są tutaj propozycje poprawek bądź jakichś zmian? Pan poseł Maliszewski ma do drugiej, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PosełMirosławMaliszewski">Mam do pkt 2.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">W zmianie nr 1 nie ma. Czy są jakieś wnioski, jeżeli chodzi o zmianę nr 1? Nie ma. Została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Przechodzimy do zmiany nr 2. Pan poseł Maliszewski, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PosełMirosławMaliszewski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, chciałbym zgłosić poprawkę do pkt 2.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Proszę tutaj dostarczyć na piśmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PosełMirosławMaliszewski">Tak, tak. Proponuje się, żeby w projekcie ustawy o zmianie ustawy o ochronie zwierząt w art. 35 ust. 1, czyli nowelizującej, pkt 1 nadać brzmienie: „1) zabija, uśmierca zwierzę albo dokonuje uboju zwierzęcia z naruszeniem przepisów art. 6 ust. 1, art. 33, art. 34 ust. 1, 1d, 2–4 lub art. 4 ust. 1 lub 4 rozporządzenia nr 1099/2009”. Proponuję nadać taką treść. Niewiele to zmienia, tylko usprawnia, precyzuje dokładny przepis, że nie jest to pkt od 1 do 4, tylko jest wymieniony ust. 1...</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Do mikrofonu. Proszę do mikrofonu, bo nie słychać.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PosełMirosławMaliszewski">...ust. 1d i ust. 2–4. Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Pan mecenas otrzymał poprawkę?</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#LegislatorRadosławRadosławski">Znamy treść poprawki. Naszym zdaniem faktycznie doprecyzowuje ona przepis w ten sposób, żeby zakresy normowania pkt 1 i 2 nie pokrywały się.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">A więc jest to doprecyzowanie. Czy w związku z tym są jakieś inne wioski? Jeżeli nie ma wniosków, to uznaję, że poprawka druga ze zmianą została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-43.1" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Art. 2. Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia. Nie widzę wniosków.</u>
<u xml:id="u-43.2" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Przystępujemy do głosowania nad całym projektem ustawy z poprawką, która była zgłoszona. Proszę teraz dokładnie liczyć, ponieważ nie można się tutaj pomylić.</u>
<u xml:id="u-43.3" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Kto jest za przyjęciem sprawozdania podkomisji, proszę o podniesienie ręki. Kto jest przeciw? Ile? 9 przeciw. Kto się wstrzymał? 1 osoba wstrzymała się.</u>
<u xml:id="u-43.4" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">17 osób za, 9 przeciw, 1 wstrzymała się.</u>
<u xml:id="u-43.5" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Sprawozdanie zostało przyjęte.</u>
<u xml:id="u-43.6" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Wybór posła sprawozdawcy.</u>
<u xml:id="u-43.7" who="#komentarz">(Głos z sali: Proponuję pana posła Maliszewskiego.)</u>
<u xml:id="u-43.8" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Trzeba zgłosić posła sprawozdawcę.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PosełJanKrzysztofArdanowski">Proponuję pana przewodniczącego Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Bardzo proszę. Czy są inne kandydatury? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PosełKrzysztofBorkowski">Proponuję pana posła Maliszewskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Czy pan poseł Maliszewski wyraża zgodę?</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PosełMirosławMaliszewski">Wyrażam.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Jeżeli jest zgoda, to ja pewnie zrezygnuję. Myślałem, że nie będzie głosowania w tym. Czy są inne kandydatury? Ja rezygnuję, ponieważ pan poseł Maliszewski jako poseł koalicji. Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-49.1" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Termin dla UKIE do kiedy dajemy? Do jutra do godz. 10.00 termin dla UKIE.</u>
<u xml:id="u-49.2" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">W tym punkcie to wszystko.</u>
<u xml:id="u-49.3" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Sprawy różne. Czy są jakieś głosy?</u>
<u xml:id="u-49.4" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Dziękuję państwu za obecność na posiedzeniu Komisji. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#PosełDorotaNiedziela">A sprawy bieżące, panie przewodniczący? W sprawach bieżących.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Posiedzenie zostało zamknięte, ale kto chciał?</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#PosełDorotaNiedziela">Ja.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Pani poseł Niedziela. Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#PosełDorotaNiedziela">W sprawach bieżących chciałabym się zgłosić z prośbą o uwzględnienie rotacyjnego zgłoszenia stałego doradcy, ponieważ ustalenia sprzed roku były takie, że stałym doradcą...</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Proszę przez prezydium.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#PosełDorotaNiedziela">Tylko do prezydium?</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Tak, do przedstawiciela.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#PosełDorotaNiedziela">OK. Dobrze.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>