text_structure.xml 28.9 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Szanowni państwo, witam, bardzo proszę o zajęcie miejsc, wyciszenie rozmów na sali, ewentualnie przeniesienie tych rozmów poza salę. Proszę także wszystkich państwa o wyciszenie telefonów, pierwszy sprawdzam, bo potem te telefony bardzo nam przeszkadzają. Szanowni państwo, witam, otwieram 167 posiedzenie Komisji Polityki Społecznej i Rodziny. W projekcie porządku dzisiejszego posiedzenia mamy dwa punkty: rozpatrzenie senackiego projektu ustawy o działaczach opozycji antykomunistycznej oraz osobach represjonowanych z powodów politycznych, druk nr 2137 oraz, w punkcie drugim, rozpatrzenie sprawozdania podkomisji stałej do spraw rynku pracy o senackim projekcie ustawy o zmianie ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy, druk nr 2152. Czy do takiej propozycji porządku posiedzenia są uwagi, są zastrzeżenia? Nie słyszę, zatem uznaję, iż Komisja przyjęła porządek posiedzenia. Przystępujemy do jego realizacji.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Szanowni państwo, pierwsze czytanie senackiego projektu ustawy o działaczach opozycji antykomunistycznej oraz osobach represjonowanych z powodów politycznych odbyło się na plenarnym posiedzeniu Sejmu. Tamże właśnie projekt Senatu został przedstawiony szeroko przez wicemarszałka Senatu, pana senatora Jana Wyrowińskiego. Po konsultacjach, zwłaszcza z Biurem Legislacyjnym i ustaleniu całego szeregu kwestii wymagających dalszego wyjaśnienia i doprecyzowania, proponuję, by projekt ten skierować do podkomisji nadzwyczajnej i tam, w podkomisji nadzwyczajnej, przeprowadzić dyskusję o szczegółowych rozwiązaniach. Czy wobec takiej propozycji są uwagi lub jest sprzeciw? Nie słyszę sprzeciwu. Pan mecenas Cichy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#LegislatorBogdanCichy">Chcieliśmy tylko zwrócić uwagę na tę okoliczność, że w druku nr 2342 jest projekt, który odnosi się do podobnej kwestii. W naszym przekonaniu może wskazanym byłoby rozważenie, aby podkomisja nie rozpoczynała pracy nad tym projektem, który pan przewodniczący proponuje skierować do podkomisji w tym momencie, do chwili, kiedy ten projekt z druku nr 2342 będzie już po pierwszym czytaniu. On jest skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu plenarnym, na tym posiedzeniu nie ma tego projektu, sądzę, że może być na następnym, więc może żeby podkomisja chwilkę zaczekała i rozpoczęła pracę w momencie, kiedy te projekty będą. A Komisja ewentualne rozważyłaby podjęcie decyzji o wspólnym ich rozpatrzeniu, bo to są projekty bardzo zbliżone.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Panie mecenasie, tylko chciałbym się upewnić, czy skierowanie dzisiaj tego projektu do podkomisji, bez rozpoczęcia nad nim prac, stałoby w kolizji z przyjęciem decyzji o wspólnym sprawozdaniu? Czy możemy dzisiaj skierować ten projekt do podkomisji, powołać podkomisję, a następnie, gdy pojawi się ten drugi projekt, również skierować go do tej samej podkomisji i podjąć uchwałę o ich wspólnym rozpatrzeniu i sporządzeniu wspólnego sprawozdania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#LegislatorBogdanCichy">Panie przewodniczący, mogą być dwa rozwiązania. Mogą państwo tej czynności nie dokonywać dzisiaj, możecie zaczekać na ten, mówiąc krótko, drugi projekt, ale mogą też państwo skierować, z taką prośbą do podkomisji, żeby nie rozpoczynała prac.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Czy nie będzie przeszkody regulaminowej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#LegislatorBogdanCichy">Nie, nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">To proponuję, byśmy ten pierwszy projekt dzisiaj skierowali, powołali podkomisję, a gdy pojawi się drugi projekt, skierujemy go do tej samej podkomisji i wtedy podejmiemy uchwałę o wspólnym rozpatrzeniu i wspólnym sprawozdaniu. Czy do takiej propozycji jest sprzeciw? Nie słyszę sprzeciwu, zatem uznaję, że Komisja przyjęła taką propozycję postępowania.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Proponuję zatem powołać podkomisję nadzwyczajną w składzie jedenastoosobowym, tak by uwzględnić – tak jak dotychczas to robiliśmy w Komisji – parytet poszczególnych klubów. Czy wobec takiej propozycji jest sprzeciw? Nie słyszę, zatem uznaję, iż propozycja została przyjęta. W tej sytuacji chciałbym zaproponować, by kluby przedstawiły swoich kandydatów do powoływanej podkomisji. Czy Klub Prawa i Sprawiedliwości może przedstawić swoich kandydatów? Pan przewodniczący Szwed?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełStanisławSzwed">Tak, to będzie moja osoba i poseł Jacek Świat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Czyli panowie: Stanisław Szwed i Jacek Świat. Klub Platformy Obywatelskiej zgłasza następujące osoby: panią poseł Magdalenę Kochan, panią poseł Agnieszkę Hanajczyk, panią poseł Iwonę Kozłowską, pana posła Rajmunda Millera i mnie, Sławomira Piechotę. Klub Polskiego Stronnictwa Ludowego zgłasza pana posła Henryka Smolarza. Pan poseł Smolarz to potwierdza. Proszę, Klub Twój Ruch? Pani Zofia Popiołek. Proszę o wskazanie kandydatury Klub Sojuszu Lewicy Demokratycznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełRomualdAjchler">Nie ma go, ale przypuszczam, że Tadeusz Tomaszewski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Pan przypuszcza, ale tu trzeba, żeby została wskazana osoba.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełRomualdAjchler">Nie przypuszczam, tylko zgłaszam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Czyli pan poseł zgłasza pana posła Tadeusza Tomaszewskiego. Rozumiem, że pan poseł Tadeusz Tomaszewski zaocznie i pracowicie przyjmuje to zgłoszenie. Klub Solidarnej Polski? Nie ma w tej chwili członków Klubu, to przyjmuję, że jeżeli Klub Solidarnej Polski przedstawi swoją kandydaturę, to uzupełnimy skład podkomisji o przedstawiciela również tego Klubu i dla tego Klubu rezerwujemy jeszcze jedno miejsce.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Proponuję powołać podkomisję nadzwyczajną w składzie zaproponowanym przed chwilą. A zatem przypomnę: pani poseł Magdalena Kochan, pani poseł Agnieszka Hanajczyk, pani poseł Iwona Kozłowska, pan poseł Rajmund Miller, Sławomir Piechota, pan poseł Henryk Smolarz, pan poseł Stanisław Szwed, pan poseł Jacek Świat, pani poseł Zofia Popiołek, pan poseł Tadeusz Tomaszewski i jedno miejsce dla Klubu Solidarnej Polski. Czy jest zgoda dla takiej podkomisji? Nie słyszę sprzeciwu, a zatem uznaję, iż podkomisja została powołana. Proponuję trzy minuty przerwy, by podkomisja się ukonstytuowała.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Na tym zakończymy punkt pierwszy i przystąpimy – po trzyminutowej przerwie – do rozpatrywania sprawozdania podkomisji do spraw rynku pracy. Proszę osoby powołane do podkomisji o podejście do stołu prezydialnego w celu ukonstytuowania podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#komentarz">(Po przerwie)</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Jest propozycja, abym ja przewodniczył podkomisji nadzwyczajnej. Czy jest zgoda dla takiej propozycji? Rozumiem, że jest zgoda. Bardzo państwu dziękuję, zatem będę przewodniczył tej podkomisji, zgodnie z ustaleniami.</u>
          <u xml:id="u-13.5" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Przed przystąpieniem do omówienia drugiego punktu porządku dziennego bardzo proszę panią. Proszę o przedstawienie się, proszę wybaczyć. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#WiceprzewodniczącaStowarzyszeniaPolskiejPartiiNiepodległościowejAlinaCybulaBorowińska">Cybula-Borowińska, Stowarzyszenie Polskiej Partii Niepodległościowej. Panie przewodniczący, jesteśmy ze stowarzyszeń, czy będziemy zawiadamiani o posiedzeniach podkomisji? I czy będziemy mogli brać udział w posiedzeniach podkomisji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Oczywiście, że tak. Właśnie podkomisja jest miejscem takiej – powiedziałbym – swobodnej dyskusji. Umożliwi nam wysłuchanie wszystkich państwa. Nie trzeba być nawet z organizacji, żeby być zainteresowanym, wziąć udział w posiedzeniu i móc przedstawiać argumenty, proponować inne rozwiązania. Jesteśmy absolutnie na to otwarci. Umówiłem się też z panem senatorem Wyrowińskim, dzisiaj jest też pan senator Rulewski, który uczestniczył w tych wstępnych konsultacjach roboczych, że też będą brali udział w pracach tej podkomisji, tak, żebyśmy z tych dwóch projektów, także z tego projektu, którego wnioskodawcą jest pan poseł Stanisław Szwed, wypracowali rozwiązanie, które będzie przedłożone Sejmowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#WiceprzewodniczącaSPPNAlinaCybulaBorowińska">Czyli, będziemy zawiadamiani o posiedzeniach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Mam prośbę o śledzenie informacji na naszej stronie internetowej, naszej Komisji, o wyznaczonych posiedzeniach podkomisji, bo nam czasami trudno odnaleźć wszystkie osoby i dotrzeć z takim zawiadomieniem. Dużo prościej chyba będzie, jeżeli państwo będziecie na stronie internetowej Sejmu obserwowali zawiadomienia o posiedzeniu podkomisji. Wstępnie myśleliśmy o następnym posiedzeniu, ale w związku z tym, że będzie ten drugi projekt na posiedzeniu plenarnym, to dopiero jak odbędzie się pierwsze czytanie tego drugiego projektu na posiedzeniu plenarnym, wtedy dopiero wyznaczymy posiedzenie podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#WiceprzewodniczącaSPPNAlinaCybulaBorowińska">Czyli do 1 czerwca nie mamy na co liczyć?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Proszę pani, jestem w takiej sytuacji przekonany, że nie pośpiech, a jak najlepsze regulacje powinny być tutaj naszym celem. Mimo zrozumienia, że jest to ważna rocznica, mając świadomość, ile jest tam elementów, które trzeba bardzo starannie przedyskutować, uważam, że musimy taką bardzo dokładną dyskusję przeprowadzić. To będzie jedno albo dwa posiedzenia podkomisji, pewnie około sześciu godzin, takie typowe posiedzenie podkomisji. Dzisiaj następny etap dokonał się, dzisiaj na tym kończymy. Dziękuję państwu bardzo.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Mam bardzo gorącą prośbę, aby państwo posłowie zechcieli przesiąść się do środkowego rzędu. To bardzo potem ułatwia nam prowadzenie dyskusji i liczenie głosów. I to jest również prośba do pani poseł Iwony i pana posła Marka, aby się przesiedli tutaj, abyśmy mogli być w takim kręgu wzajemnie widzących się osób w czasie dyskusji. Pani przewodnicząca niech da dobry przykład, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PosełIzabelaKatarzynaMrzygłocka">Panie przewodniczący, tu jest bardzo dobre miejsce, ponieważ wszystkich państwa widzimy. A później siedzimy tyłem do Biura Legislacyjnego i nie mamy komfortu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Siedzenie – rozumiem – za tym filarem jest…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PosełIzabelaKatarzynaMrzygłocka">Nie za filarem, tylko żeby wszystkich widzieć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">W takim razie pani przewodnicząca zechce zacząć omawiać ten punkt.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PosełIzabelaKatarzynaMrzygłocka">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, szanowni państwo, podkomisja stała do spraw rynku pracy rozpatrzyła senacki projekt na posiedzeniu 24 kwietnia. Przedmiotowy projekt rozszerza katalog postanowień, które w efekcie skutkują uruchomieniem mechanizmu zaspakajania roszczeń pracowników ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Obecnie katalog tych postanowień nie uwzględnia postanowienia o wszczęciu powtórnego postępowania upadłościowego, to znaczy, takie postanowienie nie stanowi przesłanki o niewypłacalności.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PosełIzabelaKatarzynaMrzygłocka">W celu zapewnienia ochrony pracownikom w art. 3 ust. 1 przedmiotowej ustawy rozszerzono wspomniany wcześniej katalog postanowień, to jest, dodano pkt 6, zawierający dodatkową przesłankę niewypłacalności pracodawcy. Punkt 6 obejmuje sytuację, w której sąd wydaje postanowienie o wszczęciu wtórnego postępowania upadłościowego wobec przedsiębiorcy polskiego. Pozwoli to tym samym zagwarantować prawo do wypłaty świadczeń z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Bezsprzecznie, zmiana jest oczekiwana i bardzo potrzebna. Obecnie, ze względu na tę lukę prawną, istnieją niezaspokojone roszczenia pracownicze. Wypłata dodatkowych świadczeń nie zagrozi płynności Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, a zwiększy się poziom ochrony roszczeń pracowniczych.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#PosełIzabelaKatarzynaMrzygłocka">Podkomisja w trakcie posiedzenia przyjęła uwagę legislacyjną, która jest wynikiem nowelizacji ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Korekta polega na zachowaniu spójności obydwu nowelizacji. Zmiana dotyczy odesłania w art. 3 ust. 2 ustawy.</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#PosełIzabelaKatarzynaMrzygłocka">Poprawka do art. 4 przedmiotowego projektu wprowadza prawidłowy, czternastodniowy termin vacatio legis. Zmiana była podyktowana m. in. wymogami prawidłowej legislacji.</u>
          <u xml:id="u-24.4" who="#PosełIzabelaKatarzynaMrzygłocka">Podkomisja rozpatrzyła szczegółowo projekt. Zaistniałe wątpliwości wyjaśnili zarówno przedstawiciele Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej jak i Biuro Legislacyjne. Chciałabym podkreślić, że poprawki zostały przyjęte jednogłośnie. Wnoszę o przyjęcie sprawozdania. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Dziękuję pani przewodniczącej. Czy pan minister na tym etapie chciałby dodać swoje uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpołecznejJacekMęcina">Nie, chcę tylko podkreślić, że stanowisko rządu jest pozytywne. Po komitecie stałym wskazywaliśmy też szczegółowo – w trakcie prac podkomisji i na pierwszym posiedzeniu Komisji – znaczenie tej regulacji, która w nowych warunkach, rozszerzającej się działalności transgranicznej, działalności gospodarczej o charakterze transgranicznym, nie może dyskryminować pracowników, którym – zgodnie z przepisami ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy – należą się równe warunki.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpołecznejJacekMęcina">Chcę też podkreślić, że – tak naprawdę – ta przesłanka jest zgodna z duchem prawa europejskiego i rozporządzenia o upadłości, które doprecyzowuje cele tej regulacji. Zatem, popieramy oczywiście tę propozycję. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Dziękuję. Przystępujemy zatem do rozpatrzenia sprawozdania przedłożonego przez podkomisję.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Tytuł ustawy. Czy są uwagi do tytułu ustawy? Czy jest sprzeciw wobec zamiaru przyjęcia tytułu ustawy? Nie słyszę, zatem przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Art. 1, proponuję w całości. Czy są uwagi do art. 1? Czy jest sprzeciw wobec zamiaru przyjęcia art. 1? Bardzo proszę, pani przewodnicząca Mrzygłocka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PosełIzabelaKatarzynaMrzygłocka">Ja nie mam sprzeciwu wobec przyjęcia, ale już po pracach podkomisji zauważyliśmy, że jeszcze jedna poprawka powinna zostać przyjęta. Ja tę poprawkę oczywiście przejmę, ale poproszę ministerstwo, żeby ją przedstawiło.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Panie ministrze, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#SekretarzstanuwMPiPSJacekMęcina">Panie przewodniczący, szanowni państwo, otóż, w trakcie naszych prac zmieniły się zapisy europejskie dotyczące pomocy publicznej. Zatem, w porozumieniu zresztą z UOKiK, proponujemy zmianę treści art. 23 ust. 5, która jest bardzo korzystna z punktu widzenia pomocy udzielanej podmiotom gospodarczym, ponieważ nowe rozporządzenie unijne pozwala nam rezygnować z przesłanki trudnej sytuacji. Przypomnę, że dotychczas nie mogliśmy udzielać pomocy de minimis podmiotom w trudnej sytuacji. Nowe brzmienie rozporządzenia daje taką możliwość. Zatem, jeśli pan przewodniczący pozwoli, proponujemy dodatnie tej zmiany w art. 23 ust. 5. Otrzymałaby brzmienie: „Dysponent Funduszu Pracy może określić warunki zwrotu należności, w szczególności rozłożyć na raty, odroczyć termin spłaty należności lub odstąpić w całości lub w części od dochodzenia zwrotu należności lub umorzyć w całości lub w części należności, nie dochodzić zwrotu należności lub prowadzić postępowanie egzekucyjne w stosunku do przedsiębiorców, zgodnie z zasadami udzielania pomocy de minimis określonymi we właściwych przepisach prawa Unii Europejskiej, dotyczącymi pomocy de minimis”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Dziękuję. W którym miejscu i w jaki sposób ma być ta poprawka wpisana w sprawozdanie podkomisji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#LegislatorBogdanCichy">Jeżeli państwo pozwolą, to my byśmy już to technicznie poprowadzili. Ona polegałaby na tym, że art. 1 brzmiałby, że w ustawie – itd. – wprowadza się następujące zmiany, dwukropek, zmiana pierwsza w art. 3, punkt 1 i 2 byłyby oznaczone jako a i b. Były dodany punkt drugi, że art. 23 ust. 5 otrzymuje brzmienie, tak jak pan minister był łaskaw przed chwilą powiedzieć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Rozumiem, że pani przewodnicząca Mrzygłocka formalnie przejmuje tę poprawkę.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Czy do tej poprawki, zgłoszonej przez pana ministra Męcinę, są uwagi? Nie słyszę. A zatem, co do całego art. 1, z tą dodatkową poprawką, przedstawioną przez pana ministra Męcinę, a zgłaszaną przez panią przewodniczącą Mrzygłocką, czy są uwagi lub sprzeciw wobec zamiaru przyjęcia art. 1 w tej skorygowanej wersji? Nie słyszę, zatem cały art. 1 zostaje przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Art. 2. Czy do art. 2 są uwagi? Czy jest sprzeciw wobec zamiaru przyjęcia art. 2? Nie słyszę, zatem przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-33.3" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Art. 3. Czy są uwagi do art. 3? Czy jest sprzeciw? Nie słyszę, a zatem, przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-33.4" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Art. 4. Czy do art. 4 są uwagi? Czy jest sprzeciw? Nie słyszę, a zatem, przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-33.5" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Poddaję pod głosowanie cały projekt ustawy oparty o sprawozdanie podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-33.6" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem tej ustawy? Dziękuję. Czy ktoś z państwa jest przeciwny? Nie słyszę. Czy ktoś wstrzymał się od głosu? Także nie słyszę. Proszę o podanie wyników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#SekretarzKomisji">Za 22 głosy, bez głosów przeciwnych i wstrzymujących się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Jednomyślnie, 22 głosy za, nie było sprzeciwu, nikt nie wstrzymał się od głosu. Zatem, ustawa została przyjęta. Proponuję, by sprawozdawcą była przewodnicząca podkomisji, pani poseł Mrzygłocka. Czy są inne propozycje? Czy jest sprzeciw? Nie słyszę. Wyznaczam termin na przedstawienie opinii przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych na 14 maja br. Bardzo proszę, pan poseł Ajchler.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PosełRomualdAjchler">Dziękuję. Chciałem – panie przewodniczący, Wysoka Komisjo – przede wszystkim podziękować Komisji za sprawną pracę nad projektem ustawy, a szczególnie pani przewodniczącej podkomisji stałej. Dotrzymała pani przewodnicząca słowa. Jednak też mam prośbę do pana przewodniczącego, polegającą na tym, aby sprawozdanie, o którym tu mówimy, mogło być rozpatrzone na bieżącym posiedzeniu Sejmu. Dlaczego na bieżącym posiedzeniu Sejmu? Otóż, jestem po rozmowie z panią marszałek Kopacz, jeżeli Komisja zdążyłaby ze sprawozdaniem, wówczas jutro pani marszałek umieściłaby sprawozdanie w porządku obrad i mogłoby dojść do drugiego czytania. Sprawa jest o tyle pilna, że ludzie bardzo się niecierpliwią tą kwestią. Zresztą, trwa to już rok, półtora roku oczekują na środki, które są im słusznie należne, a my naprawiamy – tak, prawdę mówiąc – błąd Sejmu, który nie przewidział, że takie sytuacje mogą mieć miejsce. Naprawiamy błąd Sejmu, bowiem tą ustawą zrównujemy podmioty gospodarcze, które ogłaszają upadłość, bądź za granicą, bądź w kraju. Teraz, po uchwaleniu tej ustawy, przepisy prawa są równe. Dlatego ta prośba.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#PosełRomualdAjchler">Rzeczywiście ustawa nie jest skomplikowana, a więc można by było doprowadzić do uchwalenia tej ustawy na bieżącym posiedzeniu. Oczywiście, zależy to od Komisji i od opinii pana przewodniczącego. Myślę, że można by, zdecydowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Pan minister Męcina. Panie ministrze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#SekretarzstanuwMPiPSJacekMęcina">Ja także chciałem podziękować pani przewodniczącej podkomisji, panu posłowi, za współpracę, ale jednocześnie chcę sprostować, że naprawiamy przede wszystkim błąd syndyka, bo wielokrotnie mówiłem na posiedzeniu Komisji, że właściwe postępowanie syndyka, który natychmiast by działał, dawało taką możliwość na podstawie obecnych przepisów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Panie ministrze, mam wrażenie, że gdzie indziej tkwi zasadnicza przeszkoda. Jest przecież w toku postępowanie w sprawie ustawy, którą zmienialiśmy przed chwilą i to trochę byłoby w poprzek takich prostych zasad legislacyjnych. Pani przewodnicząca Mrzygłocka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PosełIzabelaKatarzynaMrzygłocka">Ja także chciałam zapytać Biuro Legislacyjne, bo czy możemy szybciej niż zostanie opublikowana ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy? Panie pośle, naprawdę my wykazujemy bardzo dużo dobrej woli i chcemy to jak najszybciej zrobić, ale musimy to robić zgodnie ze sztuką.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#PosełIzabelaKatarzynaMrzygłocka">Bardzo proszę, panie mecenasie, czy mógłby mi pan odpowiedzieć na pytanie, czy my możemy, nim ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy zostanie opublikowana, wejdzie w życie, już nad następną pracować, czy to nam trochę nie robi się bałagan?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#LegislatorBogdanCichy">Jeżeli wolno, to akurat my chcemy zgłosić odwrotną prośbę. Proszę państwa, mówiąc brutalnie i do bólu, to de facto to sprawozdanie podkomisji powinno być w momencie, kiedy stan prawny już zaistnieje, a my i tak jesteśmy w sytuacji takiej, gdzie ten stan prawny nie zaistniał. Absurdalnie, chodzi o dodany pkt 3a w zmianie drugiej. To jest w ustawie o promocji. Została już podpisana przez pana prezydenta, dlatego prosiliśmy państwa, że prace mogą trwać. Jeżeli prezydent podpisał to wiadomo, że ustawa pójdzie już do obrotu prawnego.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#LegislatorBogdanCichy">Kiedyś mieliśmy taką sytuację, że uruchomiliśmy ustawę przed podpisem prezydenta. Do głowy nam nie przyszło, że prezydent zwróci się do Trybunału Konstytucyjnego. Ustawa poszła i było takie zamieszanie w prawie, że głowa boli. W związku z tym zasada, że my zmieniamy prawo z chwilą, kiedy ono się ukształtuje, musi być zasadą podstawową. W tym momencie my od tego odstąpiliśmy. Jesteśmy na takim etapie, że pan prezydent ustawę podpisał, jest w Dzienniku Ustaw, to już wiemy, że się ukaże. Natomiast, nie wiemy dokładnie, kiedy? Są procedury w Dzienniku Ustaw. To jest bardzo obszerna ustawa, liczy ponad sto stron. Ustawa musi być przeczytana przez językoznawców – prawników, redakcja Dziennika Ustaw zatrudnia po prostu prawników – językoznawców, to jest cała procedura.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Ale, panie mecenasie, zgodnie z konstytucją dopiero publikacja…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#LegislatorBogdanCichy">No właśnie, dopiero publikacja, my i tak wyprzedzamy. Czyli, prosilibyśmy państwa, żeby po prostu nie przyspieszać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Panie mecenasie, uważam, że nie ma co prosić, musimy trzymać się oczywistych zasad i dlatego, jak zostanie tamta ustawa opublikowana, będziemy mogli. Tak jak pan mecenas zauważył, my i tak jesteśmy o krok do przodu, bo przyjmujemy to sprawozdanie mając świadomość, że tamto jest w toku, a nie jest zamknięte, czyli tamto prawo nie zostało zmienione. Bardzo proszę, jeszcze pan poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PosełRomualdAjchler">Panie przewodniczący, myślę, że to ostanie sformułowanie nas nie poróżni w tej sprawie, bo gdybym ja był posłem pierwszą kadencję... Przyglądam się procesowi legislacyjnemu i tworzeniu prawa. Pamiętam niedawno zabieranie środków Lasom Państwowym, gdzie nie było w ogóle ustawy. Nie przesadzajmy już z tym opublikowaniem ustawy, nie bądźmy świętsi od krów, przecież ludzie czekają półtora roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Nie będziemy dyskutować o Lasach Państwowych, dyskutujemy o projekcie ustawy, który przedłożyła podkomisja i zgodnie z zasadami przyzwoitej legislacji na tym etapie wyczerpujemy nasze działania.</u>
          <u xml:id="u-46.1" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Szanowni państwo, zatem, tak jak ustaliliśmy, do 14 maja opinia MSZ i na następnym posiedzeniu najpewniej drugie i trzecie czytanie. Bardzo dziękuję. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>