text_structure.xml
12.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełArkadiuszCzartoryski">Otwieram posiedzenie Komisji do Spraw Kontroli Państwowej. Witam serdecznie naszych gości: panią Annę Tomczyk – głównego inspektora pracy wraz ze współpracownikami, pana Wojciecha Misiąga – wiceprezesa Najwyższej Izby Kontroli wraz ze współpracownikami. Witam panie i panów posłów.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełArkadiuszCzartoryski">Czy są uwagi dotyczące dzisiejszego porządku obrad? Przypominam, że porządek obrad przewiduje rozpatrzenie projektu planu pracy Komisji na okres od 1 stycznia do 30 czerwca 2012 r. oraz sprawy bieżące. Nie widzę zgłoszeń. Dziękuję bardzo. Przyjęliśmy porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełArkadiuszCzartoryski">Szanowni państwo, na dzisiejszym posiedzeniu mamy rozpatrzyć projekt planu pracy Komisji na okres od 1 stycznia do 30 czerwca 2012 r. Projekt planu pracy powstał na podstawie materiałów przesłanych przez Państwową Inspekcję Pracy, Najwyższą Izbę Kontroli i regionalne izby obrachunkowe. Został opracowany przez prezydium Komisji do Spraw Kontroli Państwowej.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącyposełArkadiuszCzartoryski">Na początku chciałbym wnieść pewną autopoprawkę w punktach 11 i 12, ponieważ wkradł się błąd techniczny. Proszę państwa o naniesienie poprawek. W punkcie 11 jest „Informacja Prezesa NIK oraz Prokuratora Generalnego o skuteczności postępowań karnych wszczętych po zawiadomieniach prokuratury przez Państwową Inspekcję Pracy w 2011 r.” powinno być „Informacja Głównego Inspektora Pracy oraz Prokuratora Generalnego o skuteczności postępowań karnych wszczętych po zawiadomieniach prokuratury przez Państwową Inspekcję Pracy w 2011 r.”.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczącyposełArkadiuszCzartoryski">W punkcie 12 jest „Informacja Głównego Inspektora Pracy oraz Prokuratora Generalnego o skuteczności postępowań karnych wszczętych po zawiadomieniach prokuratury przez Najwyższą Izbę Kontroli w 2011 r.” powinno być „Informacja Prezesa NIK oraz Prokuratora Generalnego o skuteczności postępowań karnych wszczętych po zawiadomieniach prokuratury przez Najwyższą Izbę Kontroli w 2011 r.”.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczącyposełArkadiuszCzartoryski">Członkowie Komisji znacznie wcześniej otrzymali projekt planu pracy. Chciałbym przede wszystkim wysłuchać opinii pani minister i pana prezesa na temat projektu planu pracy, czy nie będzie problemów z jego zrealizowaniem.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczącyposełArkadiuszCzartoryski">Proszę bardzo, pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#GłównyinspektorpracyAnnaTomczyk">Nie będzie problemów. Te tematy były nam znane. Jesteśmy przygotowani do ich realizacji. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełArkadiuszCzartoryski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczącyposełArkadiuszCzartoryski">Proszę, panie prezesie.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#WiceprezesNajwyższejIzbyKontroliWojciechMisiąg">Panie przewodniczący, szanowni państwo, wszystkie tematy, które dotyczą informacji NIK o wynikach kontroli są zgodne z naszym harmonogramem. Na razie nie widzimy zagrożeń ich realizacji w terminie proponowanym w projekcie planu.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#WiceprezesNajwyższejIzbyKontroliWojciechMisiąg">Mam dwie prośby związane z pkt 6 projektu planu pracy, który dotyczy rozpatrzenia informacji Prezesa Najwyższej Izby Kontroli o skuteczności realizacji funkcji kontrolnych NIK w aspekcie obowiązujących przepisów prawnych. Prosiłbym o rozważenie możliwości późniejszego obradowania nad tym tematem. Najlepiej wtedy, kiedy Komisja będzie rozpatrywała sprawozdanie z wykonania planu pracy Najwyższej Izby Kontroli.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełArkadiuszCzartoryski">Pod koniec roku?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#WiceprezesNIKWojciechMisiąg">W połowie roku.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełArkadiuszCzartoryski">Przepraszam, w połowie roku. Chodzi o sprawozdanie z wykonania planu pracy NIK.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#WiceprezesNIKWojciechMisiąg">Wydaje nam się, że jest to naturalny moment do rozpatrywania kwestii skuteczności funkcji kontrolnych NIK. Z góry deklaruję, że nasze sprawozdanie będzie wprost odnosiło się do tej kwestii.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#WiceprezesNIKWojciechMisiąg">W moim przekonaniu, jednym z podstawowych czynników decydujących o skuteczności funkcjonowania NIK jest dobór tematów do kontroli i sposób planowania. Obecnie w Najwyższej Izbie Kontroli trwają prace nad dobrą procedurą planistyczną, czyli taką, która pozwoli nam lepiej typować podmioty do kontroli. W sektorze finansów publicznych jest ponad 60 tys. jednostek. Jesteśmy w stanie skontrolować – jak państwo słyszeliście wczoraj – nieco ponad 2 tys., czasami do 2,5 tys. jednostek rocznie. Zatem niesłychanie istotne jest to, żebyśmy „szli tam, gdzie jest coś ważnego do znalezienia”. Chcieliśmy zakończyć te prace. Nasza ocena skuteczności będzie wtedy bardziej pełna.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#WiceprezesNIKWojciechMisiąg">Druga prośba dotyczy sprecyzowania oczekiwań państwa związanych z tym tematem. Możemy rozważać ten temat niejako w dwóch płaszczyznach. Pierwsza – to kwestia zapewnienia mechanizmów skutecznego działania – tzn. co NIK robi i może zrobić, aby skuteczność działania była jeszcze większa niż jest, bowiem zawsze może być lepsza.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#WiceprezesNIKWojciechMisiąg">Drugi aspekt dotyczy sposobu monitorowania i prezentowania danych, które pokazują tę skuteczność.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#WiceprezesNIKWojciechMisiąg">Jeśli można prosić o sprecyzowanie, czy Komisję interesuje bardziej pierwszy aspekt, czy drugi, czy też oba, to bardzo ułatwiłoby to nam przygotowanie takich materiałów, które będą odpowiadały państwa oczekiwaniom i potrzebom. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełArkadiuszCzartoryski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczącyposełArkadiuszCzartoryski">Czy ze strony naszych gości są jeszcze uwagi? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczącyposełArkadiuszCzartoryski">Czy państwo posłowie mają uwagi?</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#PrzewodniczącyposełArkadiuszCzartoryski">Proszę, pani poseł Julia Pitera.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełJuliaPitera">Proponowałabym, żebyśmy może spróbowali pokierować pracą Komisji nie tylko w kierunku słuchania sprawozdań i zapoznawania się z pracą instytucji, ale również żebyśmy podjęli działania o charakterze kreatywnym. Przygotowałam wstępnie 6 tematów, które – jak myślę – dobrze wpłynąłby na ten kierunek działania.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PosełJuliaPitera">Pierwszy temat – Przegląd systemu kontroli państwa pod względem skuteczności – osiąganych rezultatów, efekty nie tylko finansowe, ale też takie, które wpływają na zmianę funkcjonowania państwa. Omówilibyśmy tutaj zarówno organy kontroli podległe Sejmowi, jak i te, które kontrolują samorząd terytorialny. Następnie kontrola zarządcza, audyt w administracji państwowej. Drugi temat – Wymiana informacji, współpraca, uzyskiwanie efektu synergii pomiędzy instytucjami kontrolnymi. Trzeci – Obciążenie kontrolami przedsiębiorców. Otrzymuję wiele skarg w tym zakresie. Kontrole nakładają się. Może warto byłoby, żebyśmy o tym pomówili. Czwarty – Rola NIK jako ośrodka wiedzy i propagowania np. dobrych praktyk, czyli w jaki sposób Izba upowszechnia pewne praktyki, kierunki działania i wiedzę, którą dysponuje. Piąty temat – Audyt i kontrola w administracji państwowej. Jest nowa ustawa. Warto byłoby zapoznać się z tym. Szósty – Funkcje oceniające w państwie.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PosełJuliaPitera">Proponuję te tematy, żebyśmy szerzej i przekrojowo pomówili o kontroli w państwie. Jeżeli państwo je zaakceptują, to mogę złożyć je na piśmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyposełArkadiuszCzartoryski">Czy są jeszcze uwagi? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczącyposełArkadiuszCzartoryski">Pani poseł, chciałbym – gwoli sprostowania – wyjaśnić, że przedłożony projekt planu pracy wynika nie tylko z propozycji przesłanych przez Państwową Inspekcję Pracy i Najwyższą Izbę Kontroli, ale również z propozycji złożonych przez posłów. To jest również nasza kreatywna praca, a nie tylko przesłanie z automatu.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełJuliaPitera">Mówiąc o kreatywności, miałam co innego na myśli. Przeczytałam proponowany plan. Jest tylko informacja, informacja, informacja, rozpatrzenie informacji, rozpatrzenie informacji. Są to interesujące sprawy, ale dotyczą bieżącej pracy instytucji. Natomiast nie mówimy o przekrojowej działalności kontroli w państwie. Trwają dyskusje nad usytuowaniem regionalnych izb obrachunkowych. Nie wiemy nic na temat współpracy organów kontrolnych. Warto byłoby o tym porozmawiać.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącyposełArkadiuszCzartoryski">Mamy pewien problem. Prosiliśmy o przesłanie propozycji w ciągu około miesiąca. Zgodnie z dotychczasową praktyką, kiedy propozycje tematów spłynęły do Komisji, rozpatrywało je prezydium. Następnie przesyłaliśmy je do Najwyższej Izby Kontroli i Państwowej Inspekcji Pracy w celu sprawdzenia, czy dane tematy nie były już rozpatrzone w latach ubiegłych lub czy nie są planowane np. na drugie półrocze. Posłowie, PIP i NIK nie mają propozycji pani poseł na piśmie. Mamy dwie drogi wyjścia z tej sytuacji: albo ogłosimy przerwę, w trakcie której tematy zostaną powielone i przekazane posłom, PIP i NIK. Po przerwie spotkalibyśmy się i je przyjęli, albo przełożyć przyjęcie planu pracy na kolejne posiedzenie Komisji. Ale marszałek Sejmu określił termin przyjęcia planu pracy do 15 stycznia.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczącyposełArkadiuszCzartoryski">Zatem musimy ogłosić przerwę. Jak długą przerwę potrzebujemy, aby tematy pani poseł można było wpisać do komputera, powielić i przekazać nam?</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczącyposełArkadiuszCzartoryski">Proszę, panie prezesie.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#WiceprezesNIKWojciechMisiąg">Prosiłbym panią poseł o wyjaśnienia – w dwóch słowach – dotyczące szóstego tematu.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącyposełArkadiuszCzartoryski">Chwileczkę, panie prezesie. Całkowicie zaburzymy procedowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#WiceprezesNIKWojciechMisiąg">Przepraszam, panie przewodniczący. Kiedy notowałem tematy, to w odniesieniu do pierwszych pięciu – nawet ze skrótowego omówienia – wiem o co chodzi. Natomiast w przypadku szóstego nie mam pełnej jasności. Co to znaczy funkcje oceniające w państwie?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącyposełArkadiuszCzartoryski">Szanowni państwo, proponuję ogłosić przerwę i kontynuować posiedzenie w dniu jutrzejszym o godz. 8.30. To będzie kontynuacja obecnego posiedzenia. Dziękuję bardzo. Na ten moment zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>