text_structure.xml 28.7 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewDolata">Otwieram posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Na podstawie listy obecności stwierdzam kworum. Porządek dzienny posiedzenia został państwu doręczony. Proponuję, aby porządek obrad uzupełnić o punkt „sprawy różne”.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewDolata">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że ta propozycja została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewDolata">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewDolata">Przystępujemy do pierwszego czytania rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o ochronie zwierząt i ustawy o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (druk nr 1150). Bardzo proszę pana ministra Marka Chrapka o uzasadnienie przedmiotowego projektu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiMarekChrapek">Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zwierząt i ustawy o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt został opracowany w związku z wejściem w życie z dniem 5 stycznia 2007 r. rozporządzenia Rady w sprawie ochrony zwierząt podczas transportu i ma na celu wykonanie przepisów w nim zawartych. Obecnie obowiązujące przepisy krajowe w zakresie transportu zwierząt miały charakter dostosowawczy i były transpozycją prawa Unii Europejskiej. W związku z tym, że przepisy, na podstawie których w prawie krajowym określono zasady transportu zwierząt, zostaną uchylone z dniem 5 stycznia 2007 r., koniecznie jest również uchylenie polskich przepisów.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiMarekChrapek">Rozporządzenie określa:</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiMarekChrapek">– warunki dla podmiotów zajmujących się transportem,</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiMarekChrapek">– wymagania stawiane środkom transportu,</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiMarekChrapek">– wymagania w zakresie dopuszczalności transportu w zależności od gatunku zwierząt kręgowych, ich stanu fizjologicznego i stanu zdrowia,</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiMarekChrapek">– maksymalny czas podróży,</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiMarekChrapek">– zagęszczenie zwierząt w trakcie transportu,</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiMarekChrapek">– warunki mikroklimatyczne,</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiMarekChrapek">– wymagane dokumenty i ich wzory,</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiMarekChrapek">– zasady kontroli,</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiMarekChrapek">– odstępstwa od stosowania przepisów tego rozporządzenia.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiMarekChrapek">Wymienione warunki transportu zwierząt kręgowych z dniem wejścia w życie tych przepisów stają się normą prawną obowiązującą wszystkie kraje członkowskie. Przedłożony projekt ustawy umożliwi stosowanie przepisów rozporządzenia poprzez wskazanie właściwych organów odpowiedzialnych za nadzór nad ich przestrzeganiem, gromadzenie informacji, wystawianie odpowiednich dokumentów oraz nakładanie sankcji karnych. W projekcie ustawy powiatowy lekarz weterynarii został wskazany jako organ, który wykonuje zadania i uprawnienia właściwej władzy, w tym przeprowadza określone kontrole oraz wydaje na wniosek decyzje w sprawie: zezwoleń dla przewoźników na transport zwierząt, licencji dla kierowców i osób obsługujących zwierzęta w czasie transportu (przepisy dotyczące licencji wejdą w życie z dniem 5 stycznia 2008 r.), świadectw zatwierdzenia dla środków transportu drogowego i statków przeznaczonych do transportu zwierząt, udzielania upoważnienia do prowadzenia szkoleń kierowców i osób obsługujących zwierzęta w czasie transportu, osób zajmujących się obsługą i opieką nad zwierzętami w miejscach gromadzenia zwierząt.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiMarekChrapek">Zmianie uległy również przepisy karne za naruszenie przepisów obowiązujących podczas transportu zwierząt w zakresie określonym w unijnym rozporządzeniu. Pozostałe rozwiązania znajdujące się przedłożonym projekcie ustawy wynikają z konieczności doprecyzowania niektórych przepisów ustawy, albo konieczności dostosowania ustawy do aktualnego stanu prawnego. W projekcie ustawy proponuje się wprowadzenie przepisu zabraniającego wypalania, wymrażania znaków identyfikacyjnych na skórze zwierząt stałocieplnych, jako czynności, która powoduje u zwierząt zbędny i długotrwały ból oraz określenie sankcji karnych za to przestępstwo.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiMarekChrapek">Ponadto projekt ustawy wprowadza przepis, który pozwoli wyeliminować przypadki niehumanitarnego uboju w rzeźniach spowodowane zbyt późnym wykonywaniem czynności wykrwawiania. Ogłuszanie a następnie wykrwawianie zwierząt bez zbędnej zwłoki, w jednym pomieszczeniu daje gwarancję, że zwierzę podczas wykrwawiania jest pozbawione świadomości i wrażliwości na ból, co stanowi podstawę humanitarnego i prawidłowo wykonanego uboju. Pozwala także na prowadzenie uboju i wykrwawiania w jednym pomieszczeniu.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiMarekChrapek">W przedłożonym projekcie proponuje się również rozszerzenie katalogu odstępstw w przypadku uśmiercania zwierząt będących w zaawansowanej ciąży o przypadki związane z koniecznością bezzwłocznego uśmiercania zwierząt ze względów humanitarnych oraz w związku z decyzją nakazującą zabicie lub ubój zwierząt wydaną przez powiatowego lekarza weterynarii w przypadku zwalczania chorób zakaźnych zwierząt. Obecnie obowiązujący przepis zezwala na uśmiercanie zwierząt w zaawansowanej ciąży jedynie w badaniach naukowych.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiMarekChrapek">W celu ujednolicenia stosowanej dotychczas terminologii używanej w zakresie transportu zwierząt, proponuje się wprowadzenie stosowanych zmian w ustawie o ochronie zdrowia zwierząt oraz o zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt. W obowiązującej ustawie przewóz został zdefiniowany jako tranzyt w rozumieniu prawa celnego. Pojęcie to odnosi się do sytuacji, w której zwierzęta byłyby przewożone przez terytorium Polski z państw trzecich. Wykreślenie definicji przewozu i zastosowanie pojęcia „tranzytu” spowoduje, że przepisy odnoszące się do transportu oraz przewozu zwierząt oraz rejestracji podmiotów zajmujących się transportem będą jednoznacznie stosowane i interpretowane.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiMarekChrapek">W przedłożonym projekcie ustawy zawarto przepisy przejściowe, w których proponuje się: zachowanie ważności decyzji w sprawie dopuszczenia środka transportu drogowego do przewozu zwierząt, utrzymanie praw nabytych w stosunku do osób, które odbyły szkolenia dla kierowców i konwojentów na podstawie dotychczasowych przepisów i w dniu wejścia w życie projektowanej ustawy posiadają kwalifikacje niezbędne do transportu zwierząt potwierdzone przez powiatowego lekarza weterynarii.</u>
          <u xml:id="u-2.17" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiMarekChrapek">Proponuję, aby ustawa weszła w życie 5 stycznia 2007 r., a w odniesieniu do obowiązku posiadania licencji przez kierowców i osoby obsługujące zwierzęta podczas transportu z dniem 5 stycznia 2008 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewDolata">Otwieram dyskusję. Kto z państwa chciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełMarekStrzaliński">Ustawa wprowadza dziesięć operacji, do prowadzenia których zobligowany jest powiatowy lekarz weterynarii: przeprowadzanie kontroli, wydawanie zezwolenia, wydawanie licencji, zatwierdzanie świadectw, prowadzenie rejestrów, wydawanie decyzji o upoważnieniu do organizowania szkoleń, powoływanie komisji egzaminacyjnych, wydawanie zaświadczeń, potwierdzanie kwalifikacji etc. To jest cały zestaw praw, których wykonanie wymaga zaangażowania sił i środków. Natomiast, w uzasadnieniu czytamy, że wprowadzenie ustawy nie powoduje żadnych skutków finansowych.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PosełMarekStrzaliński">Jak pan minister wyobraża sobie obciążanie jakiegoś podmiotu nowymi obowiązkami bez generowania skutków finansowych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewDolata">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewDolata">Bardzo proszę pana ministra Marka Chrapka o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWMarekChrapek">Jeśli chodzi o większość wymienionych wyżej zadań, to Inspekcja Weterynaryjna wykonuje to już w tej chwili. Natomiast, wydawanie licencji rozpocznie się od 5 stycznia 2008 r., więc środki na ten cel znajdą się w kolejnej ustawie budżetowej. Wydane świadectwa na środki transportu drogowego i morskiego zachowują ważność przez pięć lat. Niemniej jednak, lekarze weterynarii już teraz wydają takie świadectwa. Trudno zatem mówić o znacznym zwiększeniu zadań Inspekcji Weterynaryjnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewDolata">Stwierdzam zakończenie pierwszego czytania projektu ustawy z druku nr 1150. W związku z tym, że projekt ma na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej, marszałek Sejmu ustalił dla Komisji termin złożenia sprawozdania na dzień 7 grudnia bieżącego roku. W związku z tym proponuję, abyśmy niezwłocznie przystąpili do rozpatrzenia tego projektu.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewDolata">Czy są inne propozycje? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewDolata">Przystępujemy do rozpatrzenia projektu.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewDolata">Czy ktoś z państwa ma uwagi do tytułu ustawy? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewDolata">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła tytuł ustawy.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewDolata">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-7.6" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewDolata">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 1 w art. 1.</u>
          <u xml:id="u-7.7" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewDolata">Czy ktoś ma uwagi do tej zmiany? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-7.8" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewDolata">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła zmianę nr 1.</u>
          <u xml:id="u-7.9" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewDolata">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-7.10" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewDolata">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 2.</u>
          <u xml:id="u-7.11" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewDolata">Czy ktoś z państwa ma uwagi do zmiany nr 2? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-7.12" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewDolata">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła zmianę nr 2.</u>
          <u xml:id="u-7.13" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewDolata">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-7.14" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewDolata">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 3.</u>
          <u xml:id="u-7.15" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewDolata">Czy ktoś ma uwagi do zmiany nr 3?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmuMichelRyba">W zmianie nr 3 w art. 24g proponujemy poprawkę redakcyjną polegającą na skreśleniu wyrazów „w zależności od osób, których dotyczy szkolenie”. Wówczas art. 24g otrzyma brzmienie: „Art. 24g. Koszty szkolenia ponoszą odpowiednio przewoźnicy, o których mowa w art. 6 ust. 4 rozporządzenia nr 1/2005, albo operatorzy punktów gromadzenia, o których mowa w art. 9 ust. 2 rozporządzenia nr 1/2005.”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewDolata">Bardzo proszę o stanowisko rządu w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWMarekChrapek">Zgadzam się z przedstawicielem Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewDolata">Czy ktoś z państwa ma inne uwagi do zmiany nr 3?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełAndrzejFedorowicz">Mam uwagę do art. 24e, który stanowi, że podmiot upoważniony do prowadzenia szkolenia niezwłocznie po jego zakończeniu, albo komisja egzaminacyjna niezwłocznie po przeprowadzeniu egzaminu, sporządza protokół etc. Moim zdaniem wyraz „albo” należy zastąpić wyrazem „oraz”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewDolata">Proszę o stanowisko rządu w sprawie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWMarekChrapek">Rząd opowiada się za pozostawieniem tego przepisu w obecnym brzmieniu. Nie każde szkolenie kończy się egzaminem. Dlatego użyto takiego sformułowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewDolata">Proszę o opinię przedstawiciela Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSMichelRyba">Zgadzam się z panem ministrem. Jeśli szkolenie kończy się egzaminem, to protokół sporządza komisja. W pozostałych przypadkach zajmuje się tym podmiot prowadzący szkolenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PosełAndrzejFedorowicz">Wycofuję poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewDolata">Czy ktoś ma inne uwagi do zmiany nr 3? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewDolata">Przystępujemy do głosowania nad przyjęciem zmiany nr 3 wraz z poprawką zaproponowaną przez przedstawiciela Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu. Poprawka polega na wykreśleniu słów „w zależności od osób, których dotyczy szkolenie”. Wówczas art. 24g otrzyma brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewDolata">„Art. 24g. Koszty szkolenia ponoszą odpowiednio przewoźnicy, o których mowa w art. 6 ust. 4 rozporządzenia nr 1/2005, albo operatorzy punktów gromadzenia, o których mowa w art. 9 ust. 2 rozporządzenia nr 1/2005.”.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewDolata">Kto z państwa jest za przyjęciem zmiany nr 3 wraz z ze zgłoszoną poprawką?</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewDolata">Stwierdzam, że przy 21 głosach za, 1 przeciwnym i braku wstrzymujących się, Komisja przyjęła zmianę nr 3 wraz z poprawką.</u>
          <u xml:id="u-18.5" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewDolata">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 4. Czy ktoś ma uwagi do tej zmiany?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrezesPolskiejLigiOchronyZwierzątLizaKodymFlanagan">W imieniu organizacji pozarządowych chciałabym zgłosić uwagę do art. 34 ust. 2. Proponowany przepis w znaczący sposób zmienia obecne przepisy ustawy o ochronie zwierząt. Według naszej wiedzy, ta zmiana nie ma nic wspólnego z dostosowaniem prawa do przepisów Unii Europejskiej. Jest wręcz przeciwnie – powiększa różnicę między unijnymi standardami a prawem krajowym. Zniesienie izolacji akustycznej pomieszczenia, do którego wprowadza się ubijane zwierzę, od miejsca w którym zwierzę się wykrwawia, znacznie pogarsza standardy tych czynności i nie jest zgodne z przepisami Unii Europejskiej. Nie bardzo rozumiemy, czemu to rozwiązanie służy. Naszym zdaniem to jest pogorszenie standardów i jakości żywności.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PrezesPolskiejLigiOchronyZwierzątLizaKodymFlanagan">Uprzejmie zwracamy uwagę na ten fakt i prosimy Komisję o zajęcie stanowiska w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWMarekChrapek">Zastanawiam się, czy pani prezes wie, w jaki sposób przeprowadza się teraz ubój zwierząt. Zwierzę zostaje ogłuszone w jednym pomieszczeniu, następnie jest transportowane do innego pomieszczenia, w którym dochodzi do wykrwawienia. Często się zdarza, że w tym czasie zwierzę odzyskuje świadomość. To jest właśnie niehumanitarne. Proponujemy, aby zwierzęta były pojedynczo wprowadzane do pomieszczenia, tam ogłuszane i wykrwawiane. Wydaj mi się, że ta zmiana zmierza w kierunku obniżenia cierpienia zwierząt.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzedstawicielTowarzystwaOpiekinadZwierzętamiWojciechMuża">Uczestniczyłem w szkoleniu, które odbywało się w Brukseli, a dotyczyło uboju zwierząt. Nie zgadzam się z opinią, wyrażoną przez pana ministra. Obecnie praktyka jest taka, że zwierzęta są ogłuszane i uśmiercane w tym samym miejscu. Mamy na to dokumenty dowodowe w postaci filmów. Izolacja akustyczna jest niezbędna – jakość mięsa pogarsza się, jeśli ubijane zwierzęta przebywają w tym samym pomieszczeniu. Są na to dowody naukowe. Była nawet na ten temat konferencja w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Nie wiem, czy likwidacja izolacji akustycznej jest dobra z punktu widzenia jakości mięsa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PosełMarekStrzaliński">Moim zdaniem, proponowany przepis zmusza osoby prowadzące ubój do tego, aby oddzielnie trzymać zwierzęta oczekujące na śmierć i w odrębnym pomieszczeniu dokonywać ogłuszenia i wykrwawienia. Uważam, że ta regulacja oznacza racjonalizację postępowania i humanizację tego procesu. Myślę, że taka propozycja jest do przyjęcia zważywszy na różny stan zakładów, w których dokonuje się uboju.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewDolata">Proszę o opinię przedstawiciela Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PrzedstawicielUrzęduKomitetuIntegracjiEuropejskiejBogusławMajczyna">Naszym zdaniem ta poprawka nie narusza przepisów Unii Europejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewDolata">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła zmianę nr 4.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewDolata">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewDolata">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 5.</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewDolata">Czy ktoś ma uwagi do tej zmiany?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PrezesPolskiejLigiOchronyZwierzątLizaKodymFlanagan">Mam uwagę do zmiany nr 6.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewDolata">Rozpatrujemy zmianę nr 5. Czy ktoś ma uwagi do tej zmiany?</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewDolata">Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewDolata">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła zmianę nr 5.</u>
          <u xml:id="u-27.3" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewDolata">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-27.4" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewDolata">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 6.</u>
          <u xml:id="u-27.5" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewDolata">Czy ktoś ma uwagi do zmiany nr 6?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PosełJózefPilarz">W ust. 1 czytamy, że kto narusza wymienione tam przepisy, podlega karze aresztu lub grzywny. Czy nie powinno być odwrotnie? Wydaje mi się, że najpierw stosuje się karę grzywny, a dopiero potem karę aresztu.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PosełJózefPilarz">Czy kolejność ma jakieś znaczenie prawne? Słyszę, że zdaniem przedstawiciela Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu, nie ma to znaczenia. Taki sam zapis znajduje się w obecnie obowiązującej ustawie.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#PosełJózefPilarz">Czy ktoś ma inne uwagi do zmiany nr 6?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrezesPolskiejLigiOchronyZwierzątLizaKodymFlanagan">Przy okazji tej nowelizacji pominięto odpowiedzialność karną wynikającą z naruszenia art. 19 (dotyczącego zwierząt w ogrodach zoologicznych), art. 28, 29 (dotyczących zwierząt laboratoryjnych oraz bezdomnych) oraz art. 30. Nie wydaje nam się zasadne pominięcie tych artykułów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWMarekChrapek">Art. 19 i 20 zostały uchylone już przy przyjmowaniu poprzedniej ustawy. Podobnie jest w pozostałych przypadków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewDolata">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła zmianę nr 6.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewDolata">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewDolata">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 7.</u>
          <u xml:id="u-31.3" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewDolata">Czy ktoś z państwa ma uwagi do tej zmiany? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-31.4" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewDolata">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła zmianę nr 7.</u>
          <u xml:id="u-31.5" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewDolata">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-31.6" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewDolata">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 2–5.</u>
          <u xml:id="u-31.7" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewDolata">Czy ktoś z państwa ma uwagi do art. 2–5? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-31.8" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewDolata">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła art. 2–5.</u>
          <u xml:id="u-31.9" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewDolata">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSMichelRyba">W art. 5 przyjęto, że ustawa wchodzi w życie 5 stycznia 2007 r. To jest już nieodległy termin. Jeśli by się okazało, że Senat zgłosi jakieś poprawki, to trzeba pamiętać o przesunięciu tego terminu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewDolata">Dziękuję za tę uwagę.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewDolata">Przystępujemy do głosowania nad całością projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewDolata">Kto z państwa jest za przyjęciem całości projektu ustawy?</u>
          <u xml:id="u-33.3" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewDolata">Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie przyjęła przedmiotowy projekt ustawy.</u>
          <u xml:id="u-33.4" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewDolata">Pozostał nam jeszcze obowiązek wyboru posła sprawozdawcy. Proszę o zgłaszanie kandydatur.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PosełWojciechPomajda">Zgłaszam kandydaturę posła Marka Strzalińskiego. Poseł Marek Strzaliński ma szeroką wiedzę w zakresie dotyczącym ustawy, w związku z tym jest w stanie precyzyjnie przedstawić ten projekt na forum Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewDolata">Czy pan poseł Marek Strzaliński się zgadza?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PosełMarekStrzaliński">Tak, zgadzam się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewDolata">Czy są inne kandydatury? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewDolata">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja zaakceptowała tę kandydaturę.</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewDolata">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-37.3" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewDolata">Proszę o opinię przedstawiciela Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PrzedstawicielUKIEBogusławMajczyna">Projektowana ustawa wraz z przyjętą poprawką jest zgodna z prawem Unii Europejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewDolata">Na tym zakończyliśmy rozpatrywanie projektu ustawy o zmianie ustawy o ochronie zwierząt i ustawy o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewDolata">Przystępujemy do realizacji drugiego punktu porządku obrad – sprawy różne.</u>
          <u xml:id="u-39.2" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewDolata">Kto z państwa chciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Trzy tygodnie temu omawialiśmy sytuację na rynku trzody chlewnej. Zapoznaliśmy się ze stanowiskiem Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi w tej sprawie. Otrzymaliśmy też stosowny materiał. Niestety na tym się skończyło. Wtedy za kg trzody płacono 3,30 – 3,40 zł. Dzisiaj ceny spadły do poziomu 2,90 – 3 zł.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Bardzo proszę pana przewodniczącego, aby na najbliższym posiedzeniu Komisji ponownie omówić sytuację na rynku trzody chlewnej. Produkcją trzody zajmuje się od 500 do 600 tys. gospodarstw. Sytuacja tych producentów jest coraz gorsza. Koszt produkcji pozostaje dzisiaj w granicach 3,70–3,80 zł. Oznacza to, że na każdym tuczniku rolni traci od 50 do 60 zł. Chciałbym wiedzieć, co Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi zrobiło w ciągu tych trzech tygodni, aby poprawić sytuację producentów trzody chlewnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewDolata">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PosełTadeuszDębicki">Chciałbym, aby na następnym posiedzeniu Komisja wysłuchała informacji Głównego Inspektora Ochrony Roślin i Nasiennictwa w sprawie wykonywania przepisów ustawy.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#PosełTadeuszDębicki">Prezydium Komisji omówi oba wnioski na jutrzejszym posiedzeniu.</u>
          <u xml:id="u-42.2" who="#PosełTadeuszDębicki">Zamykam posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>