text_structure.xml 28.9 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Otwieram posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Porządek dzienny został państwu doręczony. Czy ktoś z państwa ma uwagi do przedstawionego porządku obrad?</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Bardzo proszę pana ministra Krzysztofa Jurgiela o uzasadnienie projektu ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MinisterrolnictwairozwojuwsiKrzysztofJurgiel">W imieniu rządu mam zaszczyt przedstawić projekt ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego. Projekt ustawy wprowadza rozwiązania prawne i organizacyjne, których przyjęcie jest konieczne w celu dostosowania przepisów krajowych do konsekwencji reformy rynku tytoniu wprowadzonej rozporządzeniem Rady 864/2004.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#MinisterrolnictwairozwojuwsiKrzysztofJurgiel">Podstawową zmianą Wspólnej Polityki Rolnej w zakresie regulacji rynku tytoniu jest zniesienie mechanizmu kwotowania produkcji surowca tytoniowego począwszy od 2006 r. Zniesienie kwotowania produkcji surowca tytoniowego obowiązuje we wszystkich państwach Unii Europejskiej, w tym również w państwach stosujących uproszczony system dopłat bezpośrednich w odniesieniu do płatności uzupełniających, finansowanych wyłącznie z budżetu krajowego. Zachodzi zatem konieczność usunięcia z obecnie obowiązującej ustawy przepisów dotyczących przyznawania kwot produkcji surowca tytoniowego producentom i grupom producentów tytoniu oraz administrowania tymi kwotami.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#MinisterrolnictwairozwojuwsiKrzysztofJurgiel">W projekcie ustawy w odniesieniu do rynku tytoniu przyjęto konstrukcję przepisów krajowych odzwierciedlających przepisy wspólnotowe możliwe do zastosowania w uproszczonym systemie płatności bezpośrednich. Zgodnie z zaleceniami Komisji Europejskiej państwa członkowskie, które zdecydowały się na stosowanie uproszczonego systemu dopłat bezpośrednich powinny wprowadzić rozwiązania prawne zbliżające je do systemu stosowanego w krajach piętnastki. Za wdrożeniem analogicznych rozwiązań przemawia również fakt, iż po zakończeniu okresu stosowania uproszczonego systemu dopłat bezpośrednich, najpóźniej w 2008 r. wszystkie przepisy Unii Europejskiej będą obowiązywały Polskę bezpośrednio i wprost.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#MinisterrolnictwairozwojuwsiKrzysztofJurgiel">Projekt ustawy, zgodnie z ustaleniami reformy, zakłada, że płatności dla producentów surowca tytoniowego będą wypłacane do każdej ilości surowca wyprodukowanego w Polsce w ramach umów na uprawę. Takie rozwiązanie powoduje konieczność stosowania redukcji stawki płatności w przypadku, gdy faktyczna produkcja w danym roku zbioru przekroczy dotychczasową przyznaną Polsce kwotę produkcji 37.933 tony. Jest to wielkość, która od 2006 r. będzie wykorzystana wyłącznie do określonej maksymalnej krajowej koperty płatności uzupełniających dla plantatorów tytoniu.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#MinisterrolnictwairozwojuwsiKrzysztofJurgiel">Przyjęto zatem następujący mechanizm przyznawania płatności uzupełniających dla plantatorów surowca tytoniowego:</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#MinisterrolnictwairozwojuwsiKrzysztofJurgiel">– określenie maksymalnej stawki płatności uzupełniających dla producentów surowca tytoniowego do 15 sierpnia,</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#MinisterrolnictwairozwojuwsiKrzysztofJurgiel">– określenie współczynnika zabezpieczającego przed wypłatą płatności w nadmiernej wysokości do 31 sierpnia.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#MinisterrolnictwairozwojuwsiKrzysztofJurgiel">Współczynnik ten określony na podstawie wielkości kontraktacji surowca tytoniowego pozwoli na określenie stawki płatności, jaka może być wykorzystana do udzielenia producentom płatności przed zakończeniem wszystkich dostaw surowca tytoniowego do przetwarzania. Rozwiązanie to umożliwi producentom uzyskanie części płatności w czasie trwania skupu surowca tytoniowego, a jednocześnie zabezpieczy przed nadmierną wypłatą środków, w ilości przekraczającej maksymalną kwotę, która może być wykorzystana w przypadku płatności dla surowca tytoniowego. Wypłata dopłat w trakcie trwania skupu po stawce zabezpieczającej przed wypłatą płatności w nadmiernej wysokości i ewentualna wypłata płatności wyrównawczej z urzędu w przypadku odbywa się, gdy ilość surowca tytoniowego objęta umowami na uprawę jest większa od krajowej kwoty produkcji tytoniu przyznanej Polsce, a ilość surowca tytoniowego dostarczonego pierwszemu przetwórcy jest mniejsza od ilości surowca objętej umowami na uprawę.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#MinisterrolnictwairozwojuwsiKrzysztofJurgiel">Ponadto projekt ustawy w odniesieniu do rynku tytoniu reguluje:</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#MinisterrolnictwairozwojuwsiKrzysztofJurgiel">– zasady wpisu do rejestru pierwszych przetwórców oraz skreślania z rejestru,</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#MinisterrolnictwairozwojuwsiKrzysztofJurgiel">– zasady obrotu surowcem tytoniowym,</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#MinisterrolnictwairozwojuwsiKrzysztofJurgiel">– odbiór surowca tytoniowego (zatwierdzenia punktów odbioru surowca, odmowa zatwierdzenia oraz cofanie tego zatwierdzenia w drodze decyzji),</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#MinisterrolnictwairozwojuwsiKrzysztofJurgiel">– warunki przyznawania płatności,</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#MinisterrolnictwairozwojuwsiKrzysztofJurgiel">– nadawanie praw do płatności,</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#MinisterrolnictwairozwojuwsiKrzysztofJurgiel">– kwestie związane z zawieraniem umów na uprawę surowca tytoniowego,</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#MinisterrolnictwairozwojuwsiKrzysztofJurgiel">– kontrolę,</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#MinisterrolnictwairozwojuwsiKrzysztofJurgiel">– przekazywanie informacji przez przetwórców surowca tytoniowego do Agencji Rynku Rolnego,</u>
          <u xml:id="u-2.17" who="#MinisterrolnictwairozwojuwsiKrzysztofJurgiel">– przekazywanie informacji przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi do Komisji Europejskiej,</u>
          <u xml:id="u-2.18" who="#MinisterrolnictwairozwojuwsiKrzysztofJurgiel">– kary za nieprzekazywanie informacji przez pierwszych przetwórców.</u>
          <u xml:id="u-2.19" who="#MinisterrolnictwairozwojuwsiKrzysztofJurgiel">Ustawa zawiera też zmiany dotyczące rynku owoców i warzyw. Wprowadza przepisy dotyczące przekazywania przez ministra właściwego do spraw rynków rolnych do Komisji Europejskiej informacji określonych w załączniku nr 3 do Rozporządzenia Komisji nr 1433/2003 ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia w odniesieniu do funduszy operacyjnych, programów operacyjnych i pomocy finansowej. Ponadto proponuje się wprowadzenie przepisu umożliwiającego zmianę zatwierdzonego planu dochodzenia do uznania raz do roku na trzy miesiące przed kwartałem, którego te zmiany dotyczą. Zmiana uwzględnia zgłoszone postulaty ze strony producentów.</u>
          <u xml:id="u-2.20" who="#MinisterrolnictwairozwojuwsiKrzysztofJurgiel">Ustawa zawiera także nowe przepisy dotyczące rynku chmielu. Proponuje się nowe brzmienie art. 20 ust. 4 pkt 1 i 2, co wynika z konieczności wdrożenia przepisów Unii Europejskiej. Wydane przez marszałka województwa decyzje w sprawie uznania dotyczyć będą tylko grup producentów. Zrezygnowano z uznawania związków tych grup. Art. 23 ust. 6 ma charakter porządkowy. Przepis sankcjonuje dotychczasowy sposób przekazywania do Głównego Urzędu Statystycznego informacji na temat powierzchni i wielkości zbioru chmielu z podziałem na województwa.</u>
          <u xml:id="u-2.21" who="#MinisterrolnictwairozwojuwsiKrzysztofJurgiel">Projekt był konsultowany z organizacjami funkcjonującymi na rynku tytoniu. Chciałbym zaproponować dwie poprawki, które wynikają z przedłużającego się procesu legislacyjnego. Proponuję, aby w art. 3 ust. 2 i 3 otrzymały nowe brzmienie. Chodzi o przedłużenie z 30 marca do 30 kwietnia terminu zawarcia umowy na uprawę tytoniu. Jeśli nawet proces legislacyjny zakończy się jeszcze w tym miesiącu, to moglibyśmy nie zdążyć do 30 marca z podpisywaniem umów. Do 15 maja wydłużamy także termin przekazania informacji przez przetwórcę do Agencji Rynku Rolnego.</u>
          <u xml:id="u-2.22" who="#MinisterrolnictwairozwojuwsiKrzysztofJurgiel">Ponadto proponujemy, aby w art. 3 dodać ust. 4 w brzmieniu:</u>
          <u xml:id="u-2.23" who="#MinisterrolnictwairozwojuwsiKrzysztofJurgiel">„4. Producenci surowca tytoniowego, którzy zawarli umowy na uprawę tytoniu oraz umowy kontraktacji na 2006 r. przed dniem wejścia w życie ustawy mogą ubiegać się o przyznanie płatności uzupełniającej na zasadach określonych w ust. 1, jeśli te umowy spełniają wymagania określone w art. 33d ustawy, o której mowa w art. 1 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą”.</u>
          <u xml:id="u-2.24" who="#MinisterrolnictwairozwojuwsiKrzysztofJurgiel">To jest przepis przejściowy, który pozwala sankcjonować umowy zawarte przed uchwaleniem niniejszej ustawy.</u>
          <u xml:id="u-2.25" who="#MinisterrolnictwairozwojuwsiKrzysztofJurgiel">Mam przed sobą tę poprawkę. Za chwilę podpisze się pod nią trzech posłów i zmiana zostanie wprowadzona.</u>
          <u xml:id="u-2.26" who="#MinisterrolnictwairozwojuwsiKrzysztofJurgiel">Otwieram dyskusję. Kto z państwa chciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#WiceprezesPolskiegoZwiązkuProducentówChmieluZdzisławWójcik">Chciałbym się wypowiedzieć w kwestii proponowanej zmiany art. 20, gdzie planuje się skreślenie zapisu o uznawaniu związków grup producentów. W art. 23 w ust. 2 pkt 2 wyrazy „związki grup producentów” pozostawiono. Być może należałoby jednak pozostawić możliwość rejestracji związków, ponieważ przepisy unijne nie zakazują takich działań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Jeśli chodzi o szczegółowe uwagi, to proszę je zgłaszać podczas rozpatrywania konkretnych przepisów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełKrzysztofCzarnecki">Czy ustalono z Unią Europejską kwestie związane z rejonizacją kraju? W ustawie dotyczącej nasiennictwa również występują rynki lokalne, które są określone jako powiat. Czy w tym przypadku też tak musi być? Czy rynkiem lokalnym nie może być rynek krajowy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Czy ktoś z państwa ma inne pytania? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Bardzo proszę przedstawicieli Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi o udzielenie odpowiedzi na zadane pytanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuWspólnejOrganizacjiRynkówRolnychMinisterstwaRolnictwaiRozwojuWsiJoannaCzapla">Rozporządzenie unijne stanowi, że można uprawiać surowiec tytoniowy w uznanych rejonach uprawy. W Polsce wydzielono w tym celu określone powiaty biorąc pod uwagę tradycyjne obszary uprawy tytoniu. Chodzi również o to, aby w momencie zniesienia systemu kwotowania w Unii Europejskiej, nie przekroczyć limitu, który wynegocjowaliśmy, a który jest zapisany w Traktacie akcesyjnym, ponieważ to by skutkowało redukcją stawki dopłat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Przystępujemy do rozpatrzenia projektu ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Czy ktoś z państwa ma uwagi do tytułu ustawy?</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła tytuł ustawy.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Czy ktoś z państwa ma uwagi do zmian nr 1–9 w art. 1?</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-8.7" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła zmiany nr 1–9.</u>
          <u xml:id="u-8.8" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-8.9" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 10, która stanowi, że w art. 20 w ust. 4 pkt 1 i 2 otrzymują brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-8.10" who="#PosełWojciechMojzesowicz">„1) uznania grupy producentów chmielu;</u>
          <u xml:id="u-8.11" who="#PosełWojciechMojzesowicz">2) cofnięcia uznania grupie producentów chmielu”.</u>
          <u xml:id="u-8.12" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Czy ktoś z państwa ma uwagi do zmiany nr 10?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#WiceprezesPolskiegoZwiązkuProducentówChmieluZdzisławWójcik">Jak już powiedziałem, mam uwagi do art. 20. Chodzi o pozostawienie tutaj zapisu umożliwiającego uznanie związku grup producentów. W rozporządzeniu nie wspomina się o tym, że tego robić nie wolno.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#WiceprezesPolskiegoZwiązkuProducentówChmieluZdzisławWójcik">Proponuję także, aby w art. 20 ust. 1 pkt 4 lit. „e)” po słowach „powierzchni uprawy chmielu – na podstawie zgłoszenia producenta chmielu” dopisać słowa „lub grupy producentów chmielu”. Taki przepis koresponduje z art. 20a ust. 3.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Bardzo proszę o opinię przedstawiciela Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmuDariuszDąbkowski">Poprawkę musiałaby przejąć grupa trzech posłów. To jest zmiana merytoryczna. Wydaje się, że w tej kwestii powinni się wypowiedzieć przedstawiciele rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Skoro wspieramy grupy producentów rolnych, to chyba jest to zasadna poprawka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#MinisterrolnictwairozwojuwsiKrzysztofJurgiel">Rząd opowiada się za przyjęciem tej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#MinisterrolnictwairozwojuwsiKrzysztofJurgiel">W takim razie bardzo proszę o doprecyzowanie proponowanej zmiany. Posłowie Andrzej Fedorowicz, Wojciech Mojzesowicz i Marek Sawicki przejmą tę poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSDariuszDąbkowski">W art. 20 ust. 1 pkt 4 w lit. „e)” na końcu dodaje się słowa „lub grupy producentów chmielu”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Czy ktoś z państwa ma uwagi do tej propozycji? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła tę poprawkę.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 11. Czy ktoś z państwa ma uwagi do tej zmiany? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła zmianę nr 11.</u>
          <u xml:id="u-15.5" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-15.6" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 12. Czy ktoś z państwa ma uwagi do tej zmiany?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PosełSławomirZawiślak">Mam uwagę do art. 33f ust. 6 pkt 2. W tej chwili ten przepis ma następujące brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PosełSławomirZawiślak">„6. Minister właściwy do spraw rynków rolnych, określi w drodze rozporządzenia:” [...].</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#PosełSławomirZawiślak">„2) rejony uprawy tytoniu, z uwzględnieniem podziału terytorialnego kraju i tradycyjnie wyodrębnionych rejonów uprawy tytoniu oraz grupy odmian tytoniu przeznaczone do uprawy w poszczególnych rejonach i odmiany tytoniu należące do poszczególnych grup odmian tytoniu, po zasięgnięciu opinii Krajowej Rady Izb Rolniczych, związków rolniczych zrzeszeń branżowych producentów surowca tytoniowego o zasięgu krajowym oraz Krajowego Stowarzyszenia Przemysłu Tytoniowego.”.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#PosełSławomirZawiślak">Proponuję, aby słowa „związków rolniczych zrzeszeń branżowych producentów surowca tytoniowego o zasięgu krajowym” zastąpić słowami „związków producentów surowca tytoniowego o zasięgu krajowym”.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#PosełSławomirZawiślak">Chodzi o to, że niektóre związki producentów tytoniu nie mają statusu rolniczych zrzeszeń branżowych, a mimo to są samodzielne i są organizacjami o zasięgu krajowym. Przepis w brzmieniu proponowanym w przedłożonym projekcie ustawy wyklucza te związki z procesu konsultacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Proszę o opinię rządu w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#MinisterrolnictwairozwojuwsiKrzysztofJurgiel">Proponuję, aby wykreślić słowa „rolniczych zrzeszeń branżowych”. Wówczas pkt 2 otrzyma następujące brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#MinisterrolnictwairozwojuwsiKrzysztofJurgiel">„2) rejony uprawy tytoniu, z uwzględnieniem podziału terytorialnego kraju i tradycyjnie wyodrębnionych rejonów uprawy tytoniu oraz grupy odmian tytoniu przeznaczone do uprawy w poszczególnych rejonach i odmiany tytoniu należące do poszczególnych grup odmian tytoniu, po zasięgnięciu opinii Krajowej Rady Izb Rolniczych, związków producentów surowca tytoniowego o zasięgu krajowym, a więc Krajowego Stowarzyszenia Przemysłu Tytoniowego i Polskiego Stowarzyszenia Przemysłu Tytoniowego”.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#MinisterrolnictwairozwojuwsiKrzysztofJurgiel">Myślę, że to rozwiązuje ten problem.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#MinisterrolnictwairozwojuwsiKrzysztofJurgiel">Bardzo proszę o opinię przedstawiciela Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSDariuszDąbkowski">Mam tylko wątpliwość, czy koniecznie należy wymieniać te związki z nazwy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#MinisterrolnictwairozwojuwsiKrzysztofJurgiel">Rzeczywiście, można tych związków nie wymieniać z nazwy. Zgadzam się z opinią przedstawiciela Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#MinisterrolnictwairozwojuwsiKrzysztofJurgiel">Chodzi o to, że w przyszłości mogą powstać inne związki i wtedy trzeba by było nowelizować ustawę. Bardzo proszę, aby wnioskodawca odczytał poprawkę w proponowanym brzmieniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PosełSławomirZawiślak">Proponuję, aby w art. 33f ust. 6 pkt 2 nadać brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PosełSławomirZawiślak">„2) rejony uprawy tytoniu, z uwzględnieniem podziału terytorialnego kraju i tradycyjnie wyodrębnionych rejonów uprawy tytoniu oraz grupy odmian tytoniu przeznaczone do uprawy w poszczególnych rejonach i odmiany tytoniu należące do poszczególnych grup odmian tytoniu, po zasięgnięciu opinii Krajowej Rady Izb Rolniczych, związków producentów surowca tytoniowego o zasięgu krajowym oraz Krajowego Stowarzyszenia Przemysłu Tytoniowego.”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła pkt 2 w proponowanym brzmieniu.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 13. Czy ktoś z państwa ma uwagi do tej zmiany? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła zmianę nr 13.</u>
          <u xml:id="u-22.5" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-22.6" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 2. Czy ktoś z państwa ma uwagi do art. 2?</u>
          <u xml:id="u-22.7" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-22.8" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła art. 2.</u>
          <u xml:id="u-22.9" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-22.10" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 3. Do tego przepisu zgłoszono dwie poprawki. Chodzi o zmianę terminów w ust. 2 i 3.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSDariuszDąbkowski">Te poprawki zostały przygotowane przez rząd w porozumieniu z Biurem Legislacyjnym Kancelarii Sejmu i mają charakter formalnoprawny, a dotyczą przepisów przejściowych przedmiotowej ustawy. W związku z długotrwałością procesu legislacyjnego wydaje się niezbędna zmiana terminów określonych w ust. 2 i 3.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSDariuszDąbkowski">Dodanie ust. 4 jest spowodowane koniecznością objęcia reżimem ustawy również tych przedsiębiorców, którzy podpiszą umowy przed dniem wejścia w życie tej ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Czy ktoś z państwa ma uwagi do art. 3 w proponowanym nowym brzmieniu? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła art. 3 wraz ze zgłoszonymi poprawkami,</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 4–6. Czy ktoś z państwa ma uwagi do tych przepisów?</u>
          <u xml:id="u-24.4" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-24.5" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła art. 4–6.</u>
          <u xml:id="u-24.6" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-24.7" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 7. Przepis stanowi, że ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. Czy ktoś z państwa ma uwagi do art. 7?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSDariuszDąbkowski">Apeluję, aby w toku dalszych prac legislacyjnych dopilnować tego, aby termin wejścia w życie ustawy było skorelowany z tymi terminami, które są określone we wcześniejszych przepisach. Zagrożenie jest niewielkie, ale jeśli by się tak stało, bardzo proszę, aby dopilnować zmiany tego terminu podczas rozpatrywania projektu ustawy przez Senat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#MinisterrolnictwairozwojuwsiKrzysztofJurgiel">Proponuję, aby art. 7 nadać następujące brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#MinisterrolnictwairozwojuwsiKrzysztofJurgiel">„Art. 7. Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Proszę o opinię przedstawiciela Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSDariuszDąbkowski">Ustawa nakłada pewne rygory. W związku z tym konieczne jest zachowanie przynajmniej krótkiego okresu vacatio legis. Zazwyczaj używa się okresu 14 dni. Proponuję, aby pozostawić art. 7 w dotychczasowym brzmieniu, a zmiany, jeśli będą konieczne, wprowadzić w Senacie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#MinisterrolnictwairozwojuwsiKrzysztofJurgiel">Proponuję okres 7 dni.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PosełWojciechMojzesowicz">W takim razie art. 7 otrzyma brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#PosełWojciechMojzesowicz">„Art. 7. Ustawa wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia”.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Czy ktoś z państwa ma uwagi do tej poprawki? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-30.3" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła art. 7 w nowym brzmieniu,</u>
          <u xml:id="u-30.4" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-30.5" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Przystępujemy do głosowania nad całością projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-30.6" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Kto z państwa jest za przyjęciem projektu ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego?</u>
          <u xml:id="u-30.7" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Stwierdzam, że Komisja jednomyślnie przyjęła projekt ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#MinisterrolnictwairozwojuwsiKrzysztofJurgiel">Chciałbym państwu serdecznie podziękować za tak sprawną i szybką pracę. Mam nadzieję, że drugie czytanie przedmiotowego projektu ustawy odbędzie się jeszcze w trakcie obecnego posiedzenia Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#MinisterrolnictwairozwojuwsiKrzysztofJurgiel">Bardzo proszę przedstawiciela Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej o wyrażenie opinii o zgodności projektu ustawy z prawem Unii Europejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PrzedstawicielUrzęduKomitetuIntegracjiEuropejskiejMarcinDrwęcki">Projektowana ustawa o zmianie ustawy o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego jest zgodna z prawem Unii Europejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Pozostał nam jeszcze obowiązek wyboru posła sprawozdawcy. Zgłaszam kandydaturę posła Jarosława Żaczka. Czy są inne kandydatury?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PosełAndrzejFedorowicz">Zgłaszam kandydaturę posła Mirosława Maliszewskiego, który jest specjalistą od owoców miękkich.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Czy są jeszcze jakieś kandydatury? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Kto z państwa jest za tym, aby sprawozdawcą Komisji został poseł Jarosław Żaczek?</u>
          <u xml:id="u-35.3" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Stwierdzam, że 15 głosami, przy 4 przeciwnych i jednym wstrzymującym się, Komisja poparła kandydaturę posła Jarosława Żaczka.</u>
          <u xml:id="u-35.4" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Zamykam posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>