text_structure.xml
69.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Otwieram posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Porządek dzienny posiedzenia został państwu doręczony. Czy ktoś z państwa ma uwagi do zaproponowanego porządku obrad? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Bardzo proszę o zabranie głosu pana ministra Jana Ardanowskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiJanArdanowski">Bardzo państwa przepraszam za tryb rozpatrywania przedmiotowego projektu ustawy oraz za ten nadzwyczajny pośpiech, ale wystąpiliśmy do marszałka Sejmu z prośbą, aby nowelizacja została przyjęta jeszcze w trakcie tego posiedzenia Sejmu. Zbliża się okres, w którym rolnicy będą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie. Nowe terminy zostały zapisane w projektowanej ustawie. Komisja Europejska wymaga, aby został dochowany termin 15 maja. W ten sposób rolnicy będą mogli składać wnioski przez dwa miesiące.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiJanArdanowski">Został już rozstrzygnięty przetarg na druk materiałów dla Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Jeśli nie wystąpią żadne trudności, w środę zostanie podpisana umowa. Firma, która wygrała przetarg, zobowiązała się do tego, że w określonym terminie prześle rolnikom wnioski spersonalizowane łącznie z załącznikiem graficznym. Dlatego prosimy, aby Komisja przyjęła tę ustawę w tym wyjątkowym trybie.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiJanArdanowski">Ustawa określa termin składania wniosków. Będzie to następowało od 15 marca do 15 maja br. Przepisy stanowią, że producent rolny będzie składał wniosek o wydanie płatności na formularzu udostępnionym przez Agencję. W przypadku rolnika, który nie jest jeszcze zarejestrowany, wniosek będzie składany na pustym formularzu. Pozostali beneficjanci otrzymają formularz spersonalizowany wraz z załącznikiem graficznym. Będzie to fragment mapy, ukazujący pola należące do rolnika. Producent rolny będzie mógł nanieść tam zmiany, które od poprzedniego roku mogły zaistnieć.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiJanArdanowski">Niektórzy twierdzą, że to jest utrudnienie. To nieprawda. To jest ewidentne ułatwienie. Rolnik nie będzie musiał poszukiwać map. Mapy dotyczące jego gospodarstwa będą dołączone do wniosku. Ustawa stanowi, że materiał graficzny jest częścią składową wniosku i musi zostać przesłany do Agencji.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiJanArdanowski">Ustawa doprecyzowuje kwestię wypłaty zaliczek dla rolników. Do tej pory przepisy w tym zakresie nie były jasne. Poprzedni rząd starał się o przyspieszenie realizacji dopłat, ale nic z tego nie wyszło. Planowano wypłatę zaliczek, ale nie było podstaw prawnych, aby podjąć takie działania. Chcemy, aby minister rolnictwa i rozwoju wsi miał możliwość podjęcia decyzji o wypłacie zaliczek, oczywiście po uzyskaniu zgody Komisji Europejskiej. Minister musiałby przedstawić argumenty przemawiające za podjęciem takiej decyzji. Tutaj chodzi o klęski żywiołowe lub inne masowe zjawiska losowe. Po rozpoczęciu nowego roku finansowego w Unii Europejskiej, czyli po 15 października br., rząd mógłby uruchomić wypłatę zaliczek.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiJanArdanowski">To są główne zmiany w tej ustawie. Bardzo proszę o ich przyjęcie.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Proponuję, aby dyskusję prowadzić dopiero przy rozpatrywaniu poszczególnych przepisów.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmuDariuszDąbkowski">Przypominam, że najpierw trzeba zakończyć pierwsze czytanie. W ramach procedury pierwszego czytania są jeszcze pytania i odpowiedzi. Jeśli nie będzie pytań, można zakończyć pierwsze czytanie i przystąpić do rozpatrywania przepisów ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Czy ktoś z państwa ma pytania?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełMarekStrzaliński">Federacja Związku Pracodawców-Dzierżawców i Właścicieli Rolnych zwróciła się do Agencji o możliwość otrzymania formularza wniosku w postaci elektronicznej. Odpowiedź była negatywna. Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa stwierdziła, że nie ma możliwości przekazania wniosku w formie elektronicznej. Wydaje mi się, że to jest dosyć niezwykłe, aby w dobie powszechnej informatyzacji nie można było przekazać odpowiedniego pliku. Przecież Agencja posiada odpowiednie środki techniczne, aby umieścić formularz na przykład na własnych stronach internetowych.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełMarekStrzaliński">Czy prośba Federacji Związku Pracodawców-Dzierżawców i Właścicieli Rolnych była rozpatrzona z całą starannością i czy rzeczywiście nie ma możliwości przekazania elektronicznej wersji wniosku? Zmierzamy w kierunku informatyzacji gospodarki i rolnictwo nie powinno pozostawać w tyle.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełStanisławStec">Proponuję, aby po wysłuchaniu odpowiedzi na pytanie zadane przez posła Marka Strzalińskiego, zakończyć pierwsze czytanie i przystąpić do rozpatrzenia poszczególnych przepisów.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Jeszcze dwóch posłów prosiło o udzielenie głosu. Potem zamknę dyskusję i przystąpimy do rozpatrywania projektu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełKazimierzPlocke">Czy został już rozstrzygnięty przetarg na wydruk wniosków spersonalizowanych?</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PosełKazimierzPlocke">W art. 3a ust. 2 czytamy:</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PosełKazimierzPlocke">„2. Agencja przesyła formularz oraz materiał graficzny, o których mowa w art. 22 ust. 2 rozporządzenia nr 1782/2003, producentowi rolnemu, który złożył wniosek o przyznanie płatności w poprzednim roku”.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#PosełKazimierzPlocke">W materiałach dotyczących funkcjonowania Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, które wcześniej otrzymaliśmy, była mowa, że wnioski spersonalizowane będą wysyłane bezpośrednio z firmy, która wygrała przetarg. Teraz proponuje się przepis, który stanowi, że jest to zadanie Agencji. To z pewnością wydłuży czas uzyskiwania wniosków oraz zapewne zwiększy koszty operacji. Proszę o wyjaśnienie tej kwestii.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#PosełKazimierzPlocke">Ostatnia sprawa dotyczy szkód, które mają mieć wpływ na wypłatę zaliczek. Jakie będą relacje pomiędzy wielkością szkód, a wysokością zaliczek?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełStanisławKalemba">Wiemy, że są trudności z przeniesieniem praw do uzyskiwania płatności bezpośrednich z poprzedniego na nowego właściciela gospodarstwa. Chodzi na przykład o przypadki, w których rolnik korzysta z możliwości przejścia na rentę strukturalną. Czy ta sprawa w nowych przepisach jest dostatecznie uregulowana?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Bardzo proszę przedstawicieli rządu i Agencji o udzielenie odpowiedzi na zadane pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWJanArdanowski">Jak już powiedziałem, przetarg na wydruk i dystrybucję wniosków został rozstrzygnięty. Firma, z którą będzie podpisana umowa, roześle wnioski bezpośrednio do rolników. Nie będzie zatem żadnych dodatkowych kosztów. Przepis został tak sformułowany, ponieważ firma nie rozsyła tych wniosków we własnym imieniu. Wnioski są rozsyłane w imieniu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWJanArdanowski">Jeśli chodzi o wypłatę zaliczek, to kraj członkowski musi udowodnić, że zaistniały jakieś okoliczności, które usprawiedliwiają wniosek do Komisji Europejskiej o wyrażenie zgody na wcześniejszą wypłatę części dopłat. Tu nie można precyzyjnie określić skali klęski. To może być powódź, anomalie pogodowe lub atak jakichś gryzoni. Tego się nie da przewidzieć, więc trudno to precyzyjnie określić. Obowiązkiem kraju członkowskiego jest udowodnienie Komisji Europejskiej, że wystąpiło zjawisko uzasadniające wypłatę zaliczek. Można maksymalnie wypłacić 50% dopłaty bezpośredniej.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWJanArdanowski">Na pozostałe pytania odpowiedzą pan dyrektor Leszek Juszczak oraz pan prezes Marek Janiec.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#ZastępcaprezesaAgencjiRestrukturyzacjiiModernizacjiRolnictwaMarekJaniec">Chciałbym wyjaśnić sprawę składania wniosków drogą elektroniczną. Na stronie internetowej Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa znajduje się formularz wniosku, co jest pierwszym krokiem na drodze przygotowania systemu do zdalnego przekazywania wniosków. Natomiast w tym roku nie będzie jeszcze możliwości masowego przyjmowania wniosków w formie elektronicznej. Uruchamiamy program pilotażowy. Dla grupy kilku tysięcy wnioskodawców stworzymy możliwość przekazywania wniosków o dopłaty obszarowe w formie elektronicznej. Docelowo będzie się to odbywało poprzez złożenie podpisu elektronicznego. Taka możliwość najwcześniej wystąpi w 2007 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#DyrektorDepartamentuPłatnościBezpośrednichwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiLeszekJuszczak">Chciałbym się wypowiedzieć na temat przekazywania gospodarstwa rolnego w świetle przepisów dotyczących dopłat bezpośrednich. Jeżeli od momentu złożenia wniosku do chwili uzyskania decyzji nastąpi przeniesienie własności gospodarstwa rolnego, to w myśl art. 74 rozporządzenia Komisji Europejskiej nr 796, płatność przysługuje osobie, która wchodzi w posiadanie gospodarstwa rolnego. Ten przepis jest jednoznaczny. Pracownicy biur powiatowych Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa znają ten przepis i informują o tym rolników.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PosełAndrzejFedorowicz">Chciałbym się tylko upewnić, czy przeprowadzono analizę kosztów wydrukowania i rozesłania wniosków. Wiem, że w biurach powiatowych znajduje się 2,6 mln niewykorzystanych formularzy dotyczących identyfikacji zwierząt. To także było zamówione i zmarnowane. Takie informacje otrzymujemy z oddziałów regionalnych Agencji. Jeśli tym razem ma być tak samo, to chciałbym się upewnić, czy przypadkiem nie jest taniej kopiować te wnioski w biurach powiatowych Agencji.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PosełStanisławKalemba">Chciałbym doprecyzować moje pytanie. Właściciel gospodarstwa złożył wniosek o dopłatę bezpośrednią w wymaganym terminie. Potem przyjął rentę strukturalną jeszcze przed otrzymaniem płatności. Podobno nowy właściciel gospodarstwa ma 14 dni na wystąpienie o przyznanie płatności. Znam sytuację, gdy pracownicy Agencji nie informowali rolnika w tym względzie w wystarczający sposób i dlatego wniosek wpłynął po terminie. Teraz ten rolnik występuje o przywrócenie terminu administracyjnego. Chodzi o kilkadziesiąt tysięcy złotych.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PosełStanisławKalemba">Czy ta sprawa jest uregulowana w ustawie czy tylko w rozporządzeniu Komisji Europejskiej?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PosełWojciechMojzesowicz">To jest bardzo złożona kwestia. Ja także otrzymuję sygnały od rolników, że w tym względzie są pewne trudności. Pracownicy biur powiatowych Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa nie dopilnowali terminów i nie poinformowali rolników. Dzisiaj mamy problem. Została przyznana renta strukturalna, ale jeśli w ciągu dwóch tygodni nie ponowiono wniosku o przyznanie płatności, to nowy właściciel gospodarstwa nie otrzyma pieniędzy. Musimy się zastanowić, jak z tej sytuacji wybrnąć. To wynika z ewidentnych zaniedbań pracowników Agencji. Nie może być tak, że rolnik zostanie za to ukarany.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Zastanówmy się wspólnie, jak z tego wybrnąć. W moim powiecie osiemdziesięciu rolników otrzymało renty strukturalne, a tymi przypadkami zajmuje się tylko dwóch pracowników biura powiatowego Agencji. Nic dziwnego, że nie mogą wszystkiego dopilnować. Tak nie może być. Zastanówmy się, co możemy zrobić, aby młody rolnik, który przejmuje gospodarstwo nie był na samym początku ukarany.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PosełMarekSawicki">Ten sam problem dotyczy płatności do prowadzenia działalności na terenach o niekorzystnych warunkach gospodarowania. Przepisy stanowią, że osoba przejmująca działkę zobowiązuje się do powiadomienia Agencji w ciągu 35 dni. Tymczasem pracownicy niektórych biur powiatowych Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa rolników przynoszących takie oświadczenia odsyłali do domu. Zapewniali, że nie są potrzebne żadne oświadczenia i że rolnicy otrzymają pieniądze. Dzisiaj ci rolnicy otrzymują decyzje z wezwaniem do zwrotu dopłat. Poradziłem tym rolnikom, aby odwoływali się do prezesa Agencji. Będziemy też kierować wnioski do sądu. Nie może tak być, że rolnik ponosi straty na skutek niekompetencji urzędników.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWJanArdanowski">Nie chciałbym się wypowiadać na temat funkcjonowania Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Ta sprawa budzi wiele emocji. Wystarczy przypomnieć ostatnie posiedzenie Komisji. Zwrócę uwagę prezesowi Agencji, że nie wystarczy informacja w przepisach źródłowych. Rolnik składający wniosek o rentę strukturalną lub dopłatę ONW musi być precyzyjnie poinformowany o przysługujących mu prawach, ale również o terminach. Jeśli rolnik się do tych zaleceń nie zastosuje, będzie sam sobie winien.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWJanArdanowski">Poseł Andrzej Fedorowicz mówił o zamawianiu wniosków. Firma wydrukuje tyle wniosków, ile jest osób zgłoszonych do systemu. Nie można tego porównywać do procedury rejestracji zwierząt. Firma wygrała przetarg i będzie drukować wnioski zawierające konkretne dane. To będzie określona liczba wniosków. Puste formularze są przeznaczone dla rolników, którzy zdecydują się pierwszy raz złożyć wniosek o przyznanie płatności. Te formularze zostały jeszcze z ubiegłego roku. Nic w tej kwestii nie zmieniliśmy, więc dotychczasowy druk jest ważny do czasu wyczerpania nakładu.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWJanArdanowski">Jak państwo wiecie, postanowiliśmy, że nowy system jednolitej płatności obszarowej SPS zostanie uruchomiony 1 stycznia 2009 r. Do tego czasu będą stosowane obecne formularze. Nie chcemy tutaj eksperymentować. Rolnicy nauczyli się wypełniać te wnioski i trzeba to utrzymać do czasu wdrożenia nowego systemu SPS. Tutaj żadnych dodatkowych kosztów nie będzie.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Przystępujemy do rozpatrzenia projektu ustawy o zmianie ustawy o płatnościach bezpośrednich do gruntów rolnych.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Czy ktoś z państwa ma uwagi do zmiany nr 1 w art. 1?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PosełStanisławKalemba">W zmianie nr 1 proponuje się, aby w art. 3 dodać ust. 4 i 5. W ust. 4 czytamy, że wniosek, o którym mowa w ust. 1, składa się w terminie od dnia 15 marca do dnia 15 maja br. Czy te terminy będą także obowiązywać w kolejnych latach.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWJanArdanowski">Chcemy uniknąć sytuacji, w której co roku byłby inny termin składania wniosków. Do czasu przejścia na system SPS będzie obowiązywał termin 15 marca–15 maja br. W szczególnych przypadkach, gdyby się wydarzyło coś niedobrego, minister rolnictwa i rozwoju wsi będzie mógł wydłużyć okres przyjmowania wniosków.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Czy ktoś z państwa ma jeszcze uwagi do art. 1?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSDariuszDąbkowski">Przypominam, że mamy już koniec lutego. Jeśli ten termin ma być realny, to ustawa musi być odpowiednio wcześniej ogłoszona w Dzienniku Ustaw. Apeluję o monitorowanie dalszych prac legislacyjnych w tym względzie. Gdyby wystąpiły jakieś opóźnienia, Senat musiałby wprowadzić przepis przejściowy, aby umożliwić płynne przejście do nowego sposobu realizacji płatności.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PosełStanisławKalemba">W art. 3 ust. 5 czytamy, że minister właściwy do spraw rozwoju wsi może określić w drodze rozporządzenia, w danym roku, dłuższy termin składania wniosków o przyznanie płatności. Czy to będzie miało konsekwencje finansowe dla rolników? Chodzi o kary nakładane na rolników za niedotrzymanie podstawowego terminu.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWJanArdanowski">Sankcje za opóźnienie w składaniu wniosku istnieją i będą utrzymane. Tutaj chodzi o coś innego. Jeśli Komisja Europejska wyrazi zgodę na wydłużenie okresu przyjmowania wniosków, to żadnych kar z tego tytułu nie będzie.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PosełAleksanderGrad">Wiem, że przygotowywana jest zmiana definicji działki, do której można uzyskać dopłaty. Chodzi o grupy upraw. Czy dzisiaj już wiadomo, że Komisja zaakceptuje dotychczas stosowaną definicję?</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWJanArdanowski">W tej sprawie trwa wymiana korespondencji między Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi a Komisją Europejską. Komisja Europejska nie udzieliła do tej pory odpowiedzi, ale nie możemy czekać. Zbliża się termin składania wniosków, więc utrzymujemy to, co do tej pory było stosowane. Jeżeli Komisja Europejska zdecyduje, że trzeba coś zmienić, to będziemy to robić od przyszłego roku.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PosełAleksanderGrad">To jest delikatna kwestia. Taka decyzja może rodzić pewne sankcje ze strony Komisji Europejskiej, która uzna, że w Polsce niezgodnie z procedurą są przyjmowane wnioski. Rozumiem presję czasu, ale uważam, że za chwilę możemy mieć poważny kłopot.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Mam pytanie do przedstawiciela Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Czy istnieje takie zagrożenie?</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#ZastępcaprezesaARiMRMarekJaniec">Agencja uważa, że ta kwestia zależy od decyzji państwa członkowskiego. Od początku tej dyskusji uważaliśmy, że zmiana definicji działki niewiele pomoże rolnikowi. Ponadto ta ogólna definicja może być zastosowana do trybu wypłat, który obecnie obowiązuje. Wprowadzanie zmian w ostatniej chwili i przygotowywanie nowego wzoru wniosku oznacza niepowodzenie kampanii dopłat bezpośrednich 2006/2007.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PosełAleksanderGrad">Gdyby Komisja Europejska była złośliwa, to mogłaby to wykorzystać przeciwko Polsce.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWJanArdanowski">Naprawdę nie mogliśmy dłużej czekać. Wielokrotnie zastanawialiśmy się wspólnie z przedstawicielami Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, czy należy jeszcze czekać na decyzję Komisji Europejskiej. Musielibyśmy zmienić wzór druku, rozszerzyć tabelę, zmienić liczbę kolumn etc. Wtedy się okaże, że nie dotrzymamy żadnych terminów. Zbliża się okres składania wniosków przez rolników. Dlatego podjęliśmy decyzję, która może być przedmiotem kontrowersji. Uważamy, że te decyzje pozostają w gestii kraju członkowskiego. To my decydujemy o tym, jak ma wyglądać druk. Definicja działki się w tym mieści. Rolnik zgodnie z instrukcją może wpisać uprawę zbóż. Grupa roślin do których otrzymuje się jednakowe dopłaty, może być w tym wniosku wpisana. Jeśli układ działek jest taki, że podobne uprawy graniczą ze sobą, to można to wpisać do wniosku podając sumaryczną wielkość działki.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWJanArdanowski">Nie sądzę, aby to był jakiś problem w relacjach z Komisją Europejską. Nie potrafię powiedzieć, co będzie, jeśli Komisja Europejska będzie złośliwa. To nie byłby pierwszy taki przypadek, gdy Komisja Europejska byłaby złośliwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PosełAleksanderGrad">W takim razie, o co państwo wystąpiliście do Komisji Europejskiej? Skoro nie ma problemu i można to zrobić w ramach obecnego wniosku, to jaka jest treść wystąpienia ministra rolnictwa i rozwoju wsi do Komisji Europejskiej?</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PosełJózefPilarz">Mam pytanie do pana ministra Jana Ardanowskiego. Rolnicy mają składać wnioski od 15 marca do 15 maja. Dzisiaj jest 22 lutego 2006 r. a jeszcze nie ma gotowych formularzy. Zanim ustawa wejdzie w życie, będzie koniec kwietnia. Może zatem powstać pewne zamieszanie.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#PosełJózefPilarz">Czy ten dodatek graficzny do wniosku będzie zawierał mapę działek należących do danego rolnika? Jeżeli tak, to przy najmniejszych błędach będziemy mieli poważny problem.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PosełAleksanderGrad">Chciałbym zadeklarować, że posłowie Platformy Obywatelskiej nie będą składali żadnych poprawek do przedmiotowego projekt ustawy, aby pomóc ministrowi rolnictwa i rozwoju wsi zrealizować plany w terminie. Jeśli inni posłowie postąpią w ten sam sposób, to ustawa zostanie przyjęta w odpowiednim terminie i być może zdążymy do 15 marca.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#PosełAleksanderGrad">Zwróciłem uwagę na definicję działki, bo to nie jest tylko problem samego wniosku. Problem leży po stronie systemu informatycznego, który przy braku zgody Komisji Europejskiej musi być przebudowany. To jest kluczowa sprawa. Pan minister Jan Ardanowski stwierdził, że nie musimy się tym przejmować, bo mamy wykładnię prawną, że sami o tym decydujemy. Prawda jest taka, że obowiązuje nas rozporządzenie Komisji Europejskiej, a tam jest inny przepis niż w naszym prawodawstwie.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Czy przebudowa systemu informatycznego będzie bardzo kosztowna?</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWJanArdanowski">Obawiam się przebudowy systemu, bo to jest zwykle niezmiernie kosztowne. Dlatego wystąpiliśmy do Komisji Europejskiej o utrzymanie w Polsce dotychczasowego sposobu deklarowania działki. Wstępnie obiecano nam, że Komisja Europejska nie będzie tu stwarzać żadnych trudności. Mam zatem nadzieję, że nie trzeba będzie przebudowywać systemu informatycznego. Jeśli natomiast, jak to ujął poseł Aleksander Grad, Komisja Europejska okaże się złośliwa, pojawi się potrzeba przebudowy systemu. To będzie poważny problem.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWJanArdanowski">Jeśli chodzi o załączniki graficzne, to zawierają one mapę działek ewidencyjnych rolnika. Jeśli w ciągu ostatniego roku nastąpiła zmiana kształtu działki, to rolnik będzie to musiał zaznaczyć na dostarczonej mapie.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Dziękuję panu posłowi Aleksandrowi Gradowi za tę deklarację. Wszystkim nam zależy na tym, aby ustawa została przyjęta w terminie. Między innymi dlatego przesunąłem termin posiedzenia Komisji z piątku na dzisiaj, za co państwa przepraszam.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Czy ktoś z państwa ma jeszcze jakieś uwagi do art. 1? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-39.2" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła art. 1.</u>
<u xml:id="u-39.3" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Sprzeciwu nie słyszę,</u>
<u xml:id="u-39.4" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 3a.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSDariuszDąbkowski">Pan poseł Wojciech Mojzesowicz wyraźnie pytał, czy są uwagi do art. 1. Art. 1 to jest cała jednostka redakcyjna, zawierająca zmiany nr 1–4. Art. 2 stanowi, że ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Jeszcze raz pytam, czy są uwagi do art. 1?</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PosełKazimierzPlocke">Chciałbym wiedzieć, jaka firma wygrała przetarg na wydruk wniosków i ile to będzie kosztować.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWJanArdanowski">Niestety nie mogę odpowiedzieć na to pytanie. W dalszym ciągu jest to tajemnica handlowa, ponieważ można jeszcze składać odwołania w sprawie wyniku przetargu.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PosełWojciechPomajda">Jeśli chodzi o zasadność wprowadzenia tych zmian, to właściwie nie ma o czym dyskutować. Są one potrzebne. Chciałbym jednak zwrócić państwa uwagę na przepis, który umożliwia wypłatę zaliczek. Czy w ten sposób nie otworzymy puszki Pandory? Praktycznie każdego roku mamy jakąś klęskę. Zawsze będą roszczenia i zawsze będą pretensje. Zawsze będzie albo powódź, albo susza, a zatem będą też wnioski o wypłatę zaliczek.</u>
<u xml:id="u-44.1" who="#PosełWojciechPomajda">Czy aby wypłacić zaliczkę na poczet dopłat bezpośrednich Agencja musi przeprowadzić kontrolę administracyjną i kontrolę na miejscu? Czy zaliczka będzie wypłacana w oparciu o zaufanie do beneficjanta na podstawie wyliczeń z ubiegłego roku? Jeśli będzie stosowany ten drugi sposób, to co się stanie w systemie, gdy zostanie złożony ten właściwy wniosek? Co będzie z windykacją należności, gdy okaże się, że zaliczki zostały wypłacone niezgodnie z tym, co przysługuje danemu rolnikowi? Czy ten przepis nie wywoła roszczeń, które będą się pojawiały każdego roku?</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PosełStanisławKalemba">W zmianie nr 3 czytamy, że w art. 5 uchyla się ust. 2. Proszę o uzasadnienie tej zmiany.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Myślę, że pan poseł Wojciech Pomajda zwrócił uwagę na ważny problem. Jak każdy rolnik chciałbym jak najszybciej otrzymać dopłaty bezpośrednie. Przyznam jednak, że nie wyobrażam sobie wypłaty zaliczek na dużą skalę. Czy przy obecnej wydajności systemu w ogóle realne jest uruchomienia wypłat zaliczek? Otrzymujemy informacje, że pracownicy biur powiatowych Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa muszą długo czekać, zanim system komputerowy potwierdzi wprowadzoną przez nich zmianę.</u>
<u xml:id="u-46.1" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Idea jest słuszna, ale w praktyce może się okazać, że niewiele z tego wyniknie. W zeszłym roku zapowiadano, że rolnicy dotknięci klęską suszy otrzymają dopłaty bezpośrednie w pierwszej kolejności. Nic z tego nie wyszło, bo nie było takich możliwości. Przypuśćmy, że w jednym powiecie aż 30% rolników wystąpi o wypłatę zaliczek. To będzie olbrzymi problem.</u>
<u xml:id="u-46.2" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Dziwię się, że pan prezes Marek Janiec nie protestuje. Przecież pan odpowiada za system informatyczny. Oczywiście możemy wprowadzić to rozwiązanie, ale nie może być tak, że chcemy dobrze, a nic z tego nie wyjdzie. Czy system jest w stanie przyjąć te wnioski? Kto będzie analizował, czy rolnikowi przysługuje taka zaliczka? Czy jesteście państwo w stanie z tym sobie poradzić?</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PosełHenrykKowalczyk">Myślę, że problem wypłaty zaliczek jest sztucznie wyolbrzymiany. Przecież jeśli wystąpi jakaś klęska, to o wypłacie zaliczek zdecyduje minister rolnictwa i rozwoju wsi. To nie będzie tak, że poszczególni rolnicy będą składać wnioski o wypłatę zaliczek. Prawdę mówiąc, nie widzę problemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#ZastępcaprezesaARiMRMarekJaniec">Oczywiście bardzo dokładnie przeanalizowaliśmy możliwość wypłaty zaliczek w 2005 r. Podstawowy problem nie polegał na braku gotowości technicznej. Myślę, że poradzilibyśmy sobie. Istniały natomiast przeszkody prawne. Po to jest dzisiejsza debata, aby te przeszkody prawne usunąć.</u>
<u xml:id="u-48.1" who="#ZastępcaprezesaARiMRMarekJaniec">Procedura obsługi byłaby taka, że Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi określiłoby obszary, na których należałoby dopuścić możliwość wypłat zaliczkowych. Aby rolnik mógł otrzymać zaliczkę musi być zakończona pełna kontrola. Musimy wiedzieć, jakie środki należą się producentowi rolnemu. Następnie wygenerujemy listy zleceń płatności w dwóch częściach. Jedna z nich dotyczy zaliczki, druga pełnej dopłaty. Lista trafia do pionu finansowo-księgowego, który ma już w tej chwili narzędzia, aby podzielić płatność na dwie części. Pierwsza część płatności jest realizowana natychmiast po weryfikacji. Druga część jest wypłacana w określonym ustawowo terminie, czyli po 1 grudnia.</u>
<u xml:id="u-48.2" who="#ZastępcaprezesaARiMRMarekJaniec">Ta ścieżka jest zdefiniowana. W tej chwili są już gotowe opisy analityczne konieczne dla wprowadzenia zmian w systemie informatycznym. Dzisiaj przyjęliśmy harmonogram wdrożenia tych zmian. W związku z tym ufam, że to zadanie Agencja wykona z powodzeniem.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PosełMarekSawicki">Zwracam się do pana ministra Jana Ardanowskiego. Zanim przyjmiecie państwo deklaracje pana prezesa Marka Jańca, to oceńcie jego dotychczasowe dokonania w tworzeniu systemu informatycznego IACS. Jeśli uznacie, że pan prezes odniósł sukces i jest chociaż teoretyczna możliwość spełnienia jego obietnic, to Komisja poprze ten projekt. Obawiam się jednak, że za rok minister rolnictwa i rozwoju wsi będzie zbierał baty.</u>
<u xml:id="u-49.1" who="#PosełMarekSawicki">Wszyscy doskonale wiemy, że system nie funkcjonuje prawidłowo. W moim powiecie trzeba czekać cztery godziny na weryfikację wniosku o przyznanie płatności obszarowej. Proszę nam tu dzisiaj nie opowiadać bajek, że teoretycznie jesteście gotowi obsługiwać wypłatę zaliczek. Gratuluję dobrego samopoczucia. Weźcie się lepiej do roboty. To co zbudowała firma Hewlett-Packard dla Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa to jest wielki skandal. To jest wielki przekręt. Albo pan prezes się przyczyni do tego, abyśmy ujawnili, dlaczego ten system nie funkcjonuje i ile to kosztowało, albo proszę nie wprowadzać nowego kierownictwa resortu w błąd. Już kilku ministrów wprowadziliście państwo w błąd.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#PosełStanisławStec">Chciałbym się ustosunkować do wypowiedzi pana posła Marka Sawickiego. Myślę, że pańska ocena pracy pana prezesa Marka Jańca jest wysoce krzywdząca. Pan prezes zrobił bardzo wiele dla poprawy funkcjonowania systemu informatycznego wspomagającego pracę Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Jeśli pan prezes mówi, że Agencja będzie gotowa do realizacji pewnych zadań, to ja mu wierzę. Bardzo proszę, aby nie obciążać go błędami, które popełniali jego poprzednicy.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Myślę, że to nie jest kwestia prezesa Marka Jańca. Kiedy patrzę na to wszystko, uważam, że wypłacanie zaliczek jest nierealne. Przy obecnym natłoku prac realizacja wypłat zaliczkowych jest nierealna.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#PosełWojciechPomajda">Dyskutujemy o sprawie bardzo istotnej dla całego systemu płatności bezpośrednich. Ponadto musimy dbać o to, aby do rolników trafiały precyzyjne informacje.</u>
<u xml:id="u-52.1" who="#PosełWojciechPomajda">Bardzo proszę posła Marka Sawickiego, aby jednak nie czynił takich osobistych wycieczek. Akurat pan prezes Marek Janiec ma wielkie zasługi w budowaniu systemu informatycznego, jednego z nielicznych, który zadziałał, jeśli weźmiemy pod uwagę skalę tego przedsięwzięcia. Pan poseł Marek Sawicki zdaje sobie z tego sprawę, a mimo to uprawia na tej sali demagogię. Trudności były i będą. System będzie funkcjonował przez kolejnych pięć lat. Taka jest natura tego typu systemów, że zawsze będą występowały jakieś problemy. One wynikają z różnych poprawek, zmieniających się przepisów i konieczności zmieniania systemu. Nie szukajmy zatem na siłę winnego. Cieszmy się, że w ubiegłym roku rolnicy otrzymali pieniądze. Było to możliwe dzięki ogromnemu wysiłkowi pracowników Agencji, w tym także pana prezesa Marka Jańca.</u>
<u xml:id="u-52.2" who="#PosełWojciechPomajda">Apeluję także, aby Komisja dokładnie przemyślała sprawę wypłaty zaliczek. To nie polega na tym, że pan prezes Marek Janiec lub pan minister Jan Ardanowski obiecają, że wszystko będzie dobrze funkcjonować. Jeśli przepis zostanie przyjęty, to zapewne będą się starali, aby był wykonany. Natomiast trzeba przemyśleć ten problem od strony praktycznej. W Polsce jest 1,5 mln beneficjantów. Aby była możliwa wypłata zaliczek proces kontroli administracyjnej i kontroli na miejscu musi być zakończony na pełnej populacji. Jeżeli pan prezes Marek Janiec twierdzi, że dopiero wówczas można rozpocząć proces naliczania i podzielić płatność na dwie części, to pytam, po co to wtedy dzielić? Po co przeprowadzać dwa procesy? W ten sposób mogą wystąpić kolejne błędy.</u>
<u xml:id="u-52.3" who="#PosełWojciechPomajda">Za kilka dni, gdy Sejm przyjmie nowelizację tej ustawy, zostanie ogłoszony komunikat – rolnicy w przyszłym roku mogą spodziewać się wypłaty zaliczek. Wtedy to nie będzie problem Sojuszu Lewicy Demokratycznej. To będzie problem rządu oraz Komisji, która to rozwiązanie poparła.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#PosełMarekSawicki">Po to zwracałem się do pana prezesa Marka Jańca, aby bacząc na dotychczasowe doświadczenia, nie popełniał kolejnych błędów. Zwracam się do pana posła Wojciecha Pomajdy. To zdaje się za pańskich rządów w Agencji, rozpoczęto przyjmowanie wniosków związanych z sektorowymi programami operacyjnymi i Planem Rozwoju Obszarów Wiejskich, mimo, że było wiadomo, że system do obsługi wielu programów nie jest jeszcze gotowy. Do dzisiaj niezgodnie z prawem rolnicy otrzymują pisma, w którym są informowani o odroczeniu wydania decyzji o przyznaniu płatności. Ciekaw jestem, czy gdyby ci rolnicy wystąpili do sądu, Agencja nie musiałaby wypłacać odszkodowań.</u>
<u xml:id="u-53.1" who="#PosełMarekSawicki">A zatem, aby uniknąć tego typu zamieszania i politycznej hucpy przestrzegam. To nie kto inny, jak pan prezes Marek Janiec na jednym z poprzednich posiedzeń Komisji stwierdził, że system nie pozwala na wcześniejsze rozpatrywanie wniosków i można to robić dopiero od 1 listopada. Wnioski są zbierane wcześniej, ale ich opracowanie rozpoczyna się dopiero 1 listopada. Tak nam to wyjaśniał pan prezes Marek Janiec. Możemy sięgnąć do biuletynu. Potem jest tak, że w okresie, gdy rolnicy już powinni otrzymywać decyzje o przyznaniu płatności, to Agencja wzywa jedną trzecią beneficjantów do poprawiania wniosków. Jeśli chcecie państwo wypłacać zaliczki, a wnioski będą rozpatrywane po 1 listopada, to praktycznie już będzie za późno. Może zatem nie wprowadzajmy kolejnych elementów propagandy sukcesu w Agencji. Tam potrzebny jest spokój i porządek. Zamiast porządkować i stabilizować sytuację, cały czas szukacie linii obrony zakładając, że ktoś was w przyszłości zaatakuje. Dlaczego rolnik w moim powiecie idzie do biura powiatowego poprawić dane we wniosku o płatności obszarowe i czeka przed komputerem razem z pracownikiem Agencji przez trzy lub cztery godziny?</u>
<u xml:id="u-53.2" who="#PosełMarekSawicki">Pan poseł Wojciech Pomajda powiedział, że trzeba się cieszyć, że w ubiegłym roku wypłacono rolnikom pieniądze. Przy tym zaangażowaniu ludzi i środków, można było to wszystko wypłacić bez systemu komputerowego.</u>
<u xml:id="u-53.3" who="#PosełMarekSawicki">Może się panu wydawać, że ja opowiadam głupoty. Przyjdzie czas, gdy pan się przekona, że to nie były głupoty. Dzisiaj wiadomo, że system kosztował około 1 mld zł. Za te pieniądze można było to zrobić na liczydłach. Proszę tu nie opowiadać, że system jest wspaniały, że wykonawca systemu jest doskonały, a nadzór ze strony Agencji jest poprawny. On jest niestety daleki od poprawności. Czas pokaże, kto miał rację. To nie jest rola posłów. Od badania takich spraw są inne instytucje.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Proponuję, aby tutaj nie poruszać wątków związanych z funkcjonowaniem Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Komisja powołała podkomisję, która ma zbadać te sprawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#PosełLechKuropatwiński">Uważam, że te sprawy trzeba poważnie rozważyć. Na pewno jest tak, że środki na wypłatę zaliczek muszą się znaleźć w budżecie państwa. Czy budżet państwa poradzi sobie z problemem wypłaty zaliczek?</u>
<u xml:id="u-55.1" who="#PosełLechKuropatwiński">Pan poseł Wojciech Pomajda mówił, że trzeba dziękować Agencji za to, że rolnicy otrzymali środki w ubiegłym roku. Uważam, że pan poseł żartował. Rolnikom się te wypłaty należały. Oni dostali pieniądze na pewno później niż je powinni otrzymać. W tym roku ta sytuacja się powtórzy. Być może realizacja dopłat bezpośrednich będzie trwała do końca sierpnia.</u>
<u xml:id="u-55.2" who="#PosełLechKuropatwiński">Jeśli nawet umożliwimy wypłatę zaliczek, to na czyj wniosek będzie się to odbywać? Czy o wyborze terenów, na których będzie można wypłacać zaliczki, będzie decydował wójt, starosta czy wojewoda? Zrealizujmy dopłaty bezpośrednie w odpowiednim czasie, a rolnicy i tak będą zadowoleni. Nie powtarzamy błędu pana ministra Wojciecha Olejniczaka, który obiecał wypłaty, na które trzeba było czekać kolejne trzy miesiące. Takie działania powodują frustrację rolników. Skoro jest już ustawa, to niech ona będzie. Wypłacajmy środki w odpowiednim czasie, a rolnicy będą zadowoleni.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#PosełStanisławKalemba">Przypominam, że do tej pory w przypadku wystąpienia klęski żywiołowej rolnik mógł korzystać z kredytów preferencyjnych. Ta możliwość się kończy. Takich kredytów już nie będzie. W moim województwie w ubiegłym roku straty rolników wynosiły ponad 400 mln zł. O tym słyszymy prawie na każdym spotkaniu z rolnikami.</u>
<u xml:id="u-56.1" who="#PosełStanisławKalemba">Jeśli rolnik otrzymałby płatności w grudniu, to na wiosnę te środki już by zagospodarował. W przeciwnym wypadku nie ma takiej możliwości. A zatem to jest bardzo praktyczny problem. W Wielkopolsce straty niektórych gospodarstw wynosiły nawet od 40 do 50% plonów.</u>
<u xml:id="u-56.2" who="#PosełStanisławKalemba">Była tutaj mowa o obszarach, na których będą wypłacane zaliczki. Jakie to będą obszary? Czy chodzi o powiaty, województwa czy gminy? Czy jeśli gospodarstwo danego rolnika zostanie dotknięte klęską suszy, to będzie on składał indywidualny wniosek, jeśli jego grunty znajdą się w obszarze określonym w rozporządzeniu? Jak to będzie realizowane przez system? Jeśli przepis zostanie przyjęty, to zaliczki trzeba będzie wypłacać. Nie dopuszczam takiej sytuacji, w której ustawę znowelizujemy, a praktycznie ten instrument nie będzie stosowany. Lepiej nie łudzić rolników.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#PosełAndrzejFedorowicz">Czy dzisiaj system jest gotów do przeprowadzenia opisywanej tu operacji? Pan prezes Marek Janiec stwierdził, że Agencja wypłaci połowę dopłaty bezpośredniej. Drugą część środków rolnik otrzyma później. Tymczasem o wysokości zaliczki zdecyduje minister rolnictwa i rozwoju wsi w rozporządzeniu. Czy zatem system jest zdolny do wykonania takiego zadania? Czy możliwe jest wypłacanie innej zaliczki dla każdego z beneficjantów?</u>
<u xml:id="u-57.1" who="#PosełAndrzejFedorowicz">Myślę, że zmieniono wymowę tych przepisów. Przecież minister otrzyma tylko możliwość podjęcia decyzji o wypłacie zaliczek. To nie będzie obligatoryjne. Natomiast do naszych obowiązków należy uchwalenie takiej ustawy, która będzie sprzyjała rolnikom i umożliwiała pewne działania. Wykonanie przepisów powierzamy rządowi i Agencji. Mam nadzieję, że pan prezes zadeklaruje złożenie dymisji, jeśli system nie będzie w stanie obsługiwać tych zaliczek.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#PosełKazimierzPlocke">Bardzo proszę pana ministra Jana Ardanowskiego, aby rząd wycofał z projektu ustawy przepis dotyczący wypłaty zaliczek. Wprowadzając ten przepis możemy stworzyć jeszcze większe problemy niż mamy teraz. System nie jest przygotowany do realizacji zaliczek, które muszą być wypłacone przynajmniej w dwóch ratach. Są też kwestie zabezpieczenia finansowego w budżecie państwa. Przyjmując to rozwiązanie możemy tylko pogorszyć sytuację. Najpierw ustalmy, czy system działa dobrze, gdy realizuje się dopłaty bezpośrednie w ustawowym terminie.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Jeśli przyjmiemy ten przepis, to Agencja będzie musiała być przygotowana do wypłaty środków. W związku z tym mam pytanie do pana prezesa Marka Jańca. Czy będzie można realizować zaliczki posługując się obecnie funkcjonującym systemem informatycznym? Chodzi o to, aby znowu nie było tak, że trzeba będzie jakiejś firmie zapłacić za nowy moduł systemu, bez względu na to, czy będziemy z niego korzystali czy nie. System musi być w pełnej gotowości. Jeśli przyjmiemy ten przepis, to Agencja będzie musiała być zawsze gotowa do wypłacenia zaliczek.</u>
<u xml:id="u-59.1" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Wypłata zaliczek oznacza koszt rzędu 1,5–2 mld zł. Te pieniądze muszą pochodzić z budżetu państwa. Musielibyśmy zatem posiadać wolne środki. Znając naszą mentalność, jeśli teraz przyjmiemy ten przepis, to każdy minister rolnictwa i rozwoju wsi będzie poddany naciskom, aby rozpocząć wypłatę zaliczek. A zatem to nie jest tylko kwestia stworzenia możliwości.</u>
<u xml:id="u-59.2" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Czy rząd podtrzymuje swój wniosek? Jeśli tak, to zapewne członkowie paktu stabilizacyjnego będą to rozwiązanie popierać. Przypominam, że przebieg posiedzenia Komisji jest rejestrowany i będzie można to wszystko kiedyś sobie przypomnieć. Rozwiązanie jest korzystne dla rolników. Jednak już w ubiegłym roku obiecywano, że dopłaty bezpośrednie będą w pierwszej kolejności realizowane tam, gdzie wystąpiła susza. Nic z tego wyszło. Dlaczego Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa nie zrealizowała tych zapowiedzi? Całe powiaty są objęte klęską suszy. Dlaczego nie wypłacicie tym rolnikom środków wcześniej? Bo nie ma takiej możliwości.</u>
<u xml:id="u-59.3" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Potem posłowie spotykają się z rolnikami, którzy mają do nas pretensje. Mówią, że nie dotrzymujemy obietnic. Dlatego apeluję do pana ministra Jana Ardanowskiego, aby jeszcze to wszystko przemyśleć.</u>
<u xml:id="u-59.4" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Mam jeszcze pytanie do pana prezesa Marka Jańca. Czy trzeba będzie modyfikować system i ile to będzie kosztować?</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWJanArdanowski">Dziękuję za te wszystkie uwagi. Znaczną część państwa obaw podzielam. Zgadzam się z opinią, że odpowiedzialność rządu jest tutaj kluczowa i że kilka osób poda się do dymisji, jeśli coś nie wyjdzie. Chciałbym jednak, aby oddzielić od tej sprawy kwestie związane z funkcjonowaniem Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz systemu informatycznego wspomagającego system IACS. Wierzę, że podkomisja powołana przez Komisję, przyczyni się do wyjaśnienia mechanizmów tworzenia systemu. Może dowiemy się wreszcie, dlaczego ten system tak źle działa. Bardzo proszę, aby podkomisja rozpoczęła pracę. Dostarczymy państwu wszelkie niezbędne dane.</u>
<u xml:id="u-60.1" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWJanArdanowski">Rozporządzenie nr 1782/2003 w art. 28 stanowi, że Komisja Europejska może przewidzieć płatności zaliczkowe oraz upoważnić państwa członkowskie w zależności od sytuacji budżetowej do przekazania przed dniem 1 grudnia płatności zaliczkowych w regionach, w których ze względu na nadzwyczajne okoliczności rolnicy stoją w obliczu dotkliwych trudności finansowych. Można wypłacić do 50% należnych dopłat lub do 80% należnych płatności w przypadku, gdy zaliczki zostały już przewidziane.</u>
<u xml:id="u-60.2" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWJanArdanowski">Jeśli nie damy takiej możliwości, spotkamy się z zarzutem, że była okazja wprowadzenia do ustawy mechanizmu, który byłby korzystny dla rolników, ale z tej okazji nie skorzystano. Uważamy, że niezależnie od aktualnego stanu Agencji, po przyjęciu nowelizacji trzeba będzie się przygotować do wypłaty zaliczek. Przecież to rozwiązanie nie jest wprowadzane po to, aby obowiązywać przez jeden rok. Przygotowujemy mechanizm, który będzie wykorzystywany przez wiele lat, oczywiście o ile wystąpi taka konieczność oraz o ile znajdą się na to środki w budżecie państwa.</u>
<u xml:id="u-60.3" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWJanArdanowski">Jeśli chodzi o uznanie obszaru dotkniętego klęską żywiołową, to obowiązuje tutaj określona procedura. O tym nie decyduje minister rolnictwa i rozwoju wsi. Pan poseł Wojciech Pomajda stwierdził, że zostanie otwarta puszka Pandory i że natychmiast organizacje rolnicze będą się domagać wypłaty zaliczek. Domagać się mogą, ale rozporządzenie określi precyzyjnie, jakie warunki muszą zaistnieć i jakie są obiektywne kryteria stwierdzenia klęski na danym obszarze. Uznaniowość w szacowaniu klęsk żywiołowych już się kończy. W ustawie dotyczącej dopłat do ubezpieczeń majątkowych w rolnictwie precyzyjnie określono pojęcie suszy. To będzie określane na podstawie danych uzyskiwanych ze stacji meteorologicznych, a nie na podstawie subiektywnych wniosków komisji powołanej przez sołtysa czy wójta. Chcemy wprowadzić mechanizm, który umożliwia świadczenie pomocy rolnikom w ściśle określonych sytuacjach. To nie będzie następowało na skutek nacisków społecznych. To będzie szczegółowo zdefiniowane.</u>
<u xml:id="u-60.4" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWJanArdanowski">Jeśli Komisja uzna, że to rozwiązanie jest zbędne, to trudno. Chcemy jednak przyjąć przepis, który umożliwi Agencji działanie w kierunku dostosowania systemu do obsługi zaliczek. Jeżeli gdzieś wystąpi klęska, to przynajmniej będziemy mieli narzędzie, aby pomóc poszkodowanym. W przeciwnym wypadku system będzie sprawny, pieniądze w budżecie będą, ale nie będzie podstawy prawnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Posłowie mają prawo pytać. Dzisiaj dyskutujemy jeszcze spokojnie, ale jeśli wprowadzimy to rozwiązanie, to mimo iż pochodzimy z tego samego regionu i z tej samej formacji politycznej, będziemy pana z tego rozliczać. Mamy niedobre doświadczenia. Obiecaliśmy, że rolnicy poszkodowani w wyniku suszy otrzymają wcześniej dopłaty bezpośrednie. Niestety nie udało się tego zrobić. Jeśli jednak taka jest wola rządu, to my to rozwiązanie poprzemy. Państwo będziecie to wykonywać.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWJanArdanowski">Jeszcze raz powtarzam, że należy oddzielić tę sprawę od aktualnego stanu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Ja także jestem zaniepokojony sytuacją w tej instytucji. Wielokrotnie zapewniano mnie o wykonaniu zadań w określonym terminie i nigdy go nie dotrzymano. Nie będę już informował rolników, że w styczniu otrzymają decyzje o przyznaniu środków w związku z działaniem dotyczącym dostosowania gospodarstw do standardów Unii Europejskiej. Te pieniądze będą wtedy, kiedy będą.</u>
<u xml:id="u-62.1" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWJanArdanowski">Natomiast nie możemy zamykać przed sobą pewnych możliwości. Ten mechanizm jest bardzo praktyczny z punktu widzenia producentów rolnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#PosełKazimierzPlocke">Rozumiem, że rząd opowiada się za przyjęciem przepisu umożliwiającego wypłatę zaliczek. Mam jeszcze pytanie do pana prezesa Marka Jańca. Czy system jest przygotowany do wypłaty zaliczek? Jeśli nie jest, to rozumiem, że trzeba będzie zastosować nowy moduł. Ile to będzie kosztowało? Mam nadzieję, że nie będzie tak, jak w przypadku programu wsparcia młodych rolników. Ludzie złożyli wnioski, wszystko było przygotowane, ale pieniędzy nie otrzymali.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Na poprzednim posiedzeniu Komisji usłyszeliśmy, że Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa jest w trudnej sytuacji finansowej. Jeśli ustawa zostania przyjęta w proponowanym kształcie, to Agencja będzie musiała wdrożyć nowy moduł oprogramowania. Ile to będzie kosztować?</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#ZastępcaprezesaARiMRMarekJaniec">Oczywiście zmiana w systemie będzie kosztować. Jak już powiedziałem, dzisiaj przyjęto harmonogram prac Jest już gotowa analiza. Natomiast nie mam jeszcze wyceny. Wyjaśniałem już, które elementy systemu muszą być zmienione. Mówiłem o podziale płatności na dwa zlecenia oraz o zmianie formularza decyzji. Obecnie stosowany przez Agencję system finansowo-księgowy pozwala na rozdzielenie płatności na dwie części i jej realizację w dwóch terminach. Oczywiście wymaga to modyfikacji systemu raportowania, ponieważ w sprawozdawczości trzeba uwzględnić kwotę wypłaconych zaliczek. O koszcie przeprowadzenia tych zmian będzie można mówić na początku przyszłego tygodnia.</u>
<u xml:id="u-65.1" who="#ZastępcaprezesaARiMRMarekJaniec">Chciałbym państwa poinformować, że proponowane zmiany stanowią zaledwie około 4% wszystkich zmian, jakie są wprowadzane do systemu także w związku z perspektywą finansową na lata 2007–2013 oraz przygotowaniami do systemu SPS. Natura tego typu systemów jest taka, że niestety ciągle trzeba je modyfikować.</u>
<u xml:id="u-65.2" who="#ZastępcaprezesaARiMRMarekJaniec">Muszę się jeszcze odnieść do wypowiedzi posła Marka Sawickiego. Pan poseł stwierdził, że wnioski zbieranie w trakcie kampanii są rozpatrywane dopiero od 1 listopada. Ta informacja nie jest prawdziwa. Już w maju, gdy kończymy rejestrację danych, informujemy Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Komisję o wielkości powierzchni zgłoszonej we wnioskach. Gdyby było tak, jak mówi pan poseł Marek Sawicki, nie moglibyśmy na przykład przeprowadzić typowania do kontroli na miejscu. Typowanie odbywa się w czerwcu. Gdyby było tak, jak mówi pan poseł Marek Sawicki, nie moglibyśmy rozpocząć realizacji dopłat 1 grudnia. Nie ma takiej agencji płatniczej w Europie, która od 1 listopada do 1 grudnia byłaby w stanie obsłużyć 1,5 mln wniosków.</u>
<u xml:id="u-65.3" who="#ZastępcaprezesaARiMRMarekJaniec">Gdyby ocena systemu informatycznego oraz agencji płatniczej była taka, jaką przedstawił poseł Marek Sawicki, nie otrzymalibyśmy akredytacji i nie byłoby pozytywnych ocen ze strony audytorów Komisji Europejskiej. Ponadto nie otrzymalibyśmy certyfikacji na wydatki za ubiegły rok. Wczoraj podczas spotkania w siedzibie Ministerstwa Finansów, taki certyfikat został Agencji udzielony.</u>
<u xml:id="u-65.4" who="#ZastępcaprezesaARiMRMarekJaniec">Oczywiście, jako człowiek honoru podam się do dymisji, jeśli zaliczki nie będą realizowane w określonym terminie. Natomiast oczekuję od pana posła Marka Sawickiego, że jako człowiek honoru przeprosi za te rzucane na mnie kalumnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#PosełMarekSawicki">Publicznie oświadczam, że jeśli w wyniku pracy podkomisji okaże się, że system informatyczny jest w pełni sprawny i został zbudowany bez nadużyć finansowych, to oczywiście przeproszę pana prezesa. Oświadczam również, że za te pieniądze, które wziął wykonawca prac, można kupić akredytację nawet w Unii Europejskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#PosełTadeuszDębicki">Komisja bierze na siebie dużą odpowiedzialność. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że jednak wystąpią jakieś problemy z wypłatą zaliczek. Ponadto jeśli ktoś ma otrzymać zaliczkę w wysokości 80%, to dlaczego nie wypłacić takiej osobie od razu pełnej płatności? Po co potem drugi raz stosować tę samą kosztowną procedurę? O zaliczki będą się starali przede wszystkim właściciele małych gospodarstw. Mam poważne wątpliwości, co do tego rozwiązania. Pan prezes Marek Janiec nie potrafi dzisiaj powiedzieć, ile będzie kosztował nowy moduł systemu informatycznego. Nie mamy zatem wystarczających danych, aby podejmować dzisiaj decyzję.</u>
<u xml:id="u-67.1" who="#PosełTadeuszDębicki">Tutaj nie chodzi o dymisje. Rolnika to nie obchodzi. Jego nie interesują sprawy honoru. Powinniśmy się zastanowić, czy proponowane rozwiązanie jest korzystne, także z punktu widzenia rządu. Na pewno będą problemy. Minister rolnictwa i rozwoju wsi będzie za to odpowiedzialny. Czy nie lepiej wypłacić środki na czas, aby rolnicy byli zadowoleni?</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#PosełKazimierzPlocke">Rozumiem, że o kosztach stworzenia nowego modułu programu informatycznego zostaniemy powiadomieni za tydzień. A zatem otrzymamy tę informację jeszcze przed drugim czytaniem przedmiotowego projektu ustawy. Wtedy będziemy mogli podjąć ostateczną decyzję. Dziwię się tylko, że zabrakło środków na wsparcie dla młodych rolników, natomiast bez trudu znają się środki na nowy moduł programu informatycznego.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#PosełAndrzejFedorowicz">W Polsce obowiązuje trójpodział władzy. Istnieje władza ustawodawcza, wykonawcza i sądownicza. Te władze są równe i od siebie niezależne. Rząd przedkłada Sejmowi projekt ustawy, a więc bierze na siebie odpowiedzialność za wdrażanie proponowanych rozwiązań. Władza ustawodawcza ma tylko stworzyć warunki prawne do realizacji zadań. Jeśli rząd oferuje chęć wykonania tego zadania, to mamy obowiązek poprzeć ustawę. Potem będziemy państwa rozliczać. Dlatego pytałem, czy pan prezes jest gotów podać się do dymisji. W Polsce od 200 lat nie rozlicza się osób, które zaciągnęły jakieś zobowiązania. Dlatego w Polsce jest źle. Kiedyś jak się wieszało zdrajców, to w kraju było lepiej.</u>
<u xml:id="u-69.1" who="#PosełAndrzejFedorowicz">Chodzi o to, że dzisiaj nie egzekwujemy prawa. Jeśli rząd deklaruje wykonanie zadania, to mamy obowiązek poprzeć ustawę. Przepis jest fakultatywny. Zaliczki będą wypłacane na podstawie decyzji ministra rolnictwa i rozwoju wsi, który wyda w tej sprawie rozporządzenie.</u>
<u xml:id="u-69.2" who="#PosełAndrzejFedorowicz">Jeszcze raz powtarzam, że mamy dać rządowy narzędzie do wykonania zadania. To jest nasz obowiązek, jako władzy ustawodawczej. Nie przekraczajmy swoich uprawnień. Rząd chce otrzymać narzędzie i powinniśmy mu je dać.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWJanArdanowski">Chciałbym tylko wyjaśnić, że nie ma możliwości wypłacenia całej płatności przed 1 grudnia. Niezależnie od tego, czy zaliczka będzie wynosiła 50 czy 80% płatności, nie wolno zrealizować całej dopłaty bezpośredniej przed 1 grudnia.</u>
<u xml:id="u-70.1" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWJanArdanowski">Można się zastanawiać, czy warto wprowadzać wypłatę zaliczek. Przypominam, że w ubiegłym roku wystąpiła klęska suszy i rolnicy mieli pretensję, że rząd nie uruchomił wypłat zaliczkowych. Chodzi o to, żeby mieć właściwie narzędzie. Posiadanie narzędzia a skorzystanie z niego, to są dwie różne rzeczy.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Problem polega na tym, że bez względu na to, czy będziemy korzystać z tego rozwiązania czy nie, to i tak wydamy pieniądze na nowy moduł programu informatycznego. Nie uzyskaliśmy odpowiedzi na pytanie, ile to będzie kosztowało.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWJanArdanowski">Myślę, że to będzie koszt rzędu kilku milionów złotych. Nie ma żadnych podstaw do tego, aby modyfikacja systemu kosztowała więcej niż kilka milionów złotych. Dlatego nie ma sensu porównywanie tych wydatków z środkami potrzebnymi do realizacji działań SPO czy PROW.</u>
<u xml:id="u-72.1" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWJanArdanowski">Powstaje pytanie, czy Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi odbierze rolnikom prawo do uzyskiwania zaliczek.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Komisja nie odbierze rolnikom tego prawa. Poprzemy to rozwiązanie. Mamy jednak obowiązek przedyskutować tę sprawę. Mamy prawo pytać. Pan prezes Marek Janiec nie potrafi odpowiedzieć na niektóre pytania. Musimy przecież dbać o budżet państwa. Mam nadzieję, że otrzymamy odpowiedź przed drugim czytaniem przedmiotowego projektu ustawy i że dowiemy się, że Agencja jest przygotowana do sfinansowania prac nad tym modułem.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#ZastępcaprezesaARiMRMarekJaniec">Takich informacji mogę udzielić już teraz. W ramach zawartej umowy na utrzymanie i rozwój systemu, mamy określoną pulę środków. Z tej puli są finansowane różne zmiany, w tym te dotyczące wypłaty zaliczek. A zatem Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa nie będzie się ubiegać o dodatkowe środki.</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-75.1" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Kto z państwa jest za przyjęciem zmian zawartych w art. 1?</u>
<u xml:id="u-75.2" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Stwierdzam, że Komisja jednomyślnie przyjęła proponowane zmiany.</u>
<u xml:id="u-75.3" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Czy ktoś z państwa ma uwagi do art. 2? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-75.4" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-75.5" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Kto z państwa jest za przyjęciem art. 2?</u>
<u xml:id="u-75.6" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Stwierdzam, że Komisja jednomyślnie przyjęła art. 2.</u>
<u xml:id="u-75.7" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Kto z państwa jest za przyjęciem projektu ustawy?</u>
<u xml:id="u-75.8" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Stwierdzam, że Komisja jednomyślnie przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach bezpośrednich do gruntów rolnych.</u>
<u xml:id="u-75.9" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Pozostał nam jeszcze obowiązek wyboru posła sprawozdawcy. Proszę o zgłaszanie kandydatur.</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#PosełKazimierzPlocke">Zgłaszam kandydaturę posła Marka Sawickiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Czy są inne kandydatury? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-77.1" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Czy pan poseł się zgadza?</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#PosełMarekSawicki">Tak, zgadzam się.</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-79.1" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Kto z państwa jest za wyborem posła Marka Sawickiego na funkcję sprawozdawcy Komisji?</u>
<u xml:id="u-79.2" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Stwierdzam, że 15 głosami, przy braku głosujących przeciw i dwóch wstrzymujących się, Komisja zaakceptowała tę kandydaturę.</u>
<u xml:id="u-79.3" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Bardzo proszę przedstawiciela Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej o wyrażenie opinii o zgodności przyjętego projektu z prawem Unii Europejskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#PrzedstawicielUrzęduKomitetuIntegracjiEuropejskiejBogusławMajczyna">W imieniu sekretarza Komitetu Integracji Europejskiej stwierdzam, że projekt ustawy w brzmieniu rekomendowanym przez Komisję jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Przystępujemy do rozpatrzenia ostatniego punktu porządku obrad – sprawy bieżące.</u>
<u xml:id="u-81.1" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#PosełMarekStrzaliński">Na jednym z poprzednich posiedzeń Komisji została powołana podkomisja do spraw zbadania funkcjonowania systemu informatycznego w Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Minęło kilka tygodni, a podkomisja nie ukonstytuowała się i nie rozpoczęła pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Podkomisja się ukonstytuowała. Przewodniczącym podkomisji został wybrany poseł Marek Sawicki.</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#PosełMarekStrzaliński">To znaczy, że ukonstytuowała się w sposób niezgodny z prawem. Byłem na każdym posiedzeniu Komisji i nie zarejestrowałem tego faktu.</u>
<u xml:id="u-84.1" who="#PosełMarekStrzaliński">Dopiero dzisiaj zrozumiałem po wypowiedziach posła Marka Sawickiego, czym się ma zajmować ta podkomisja. Wydaje mi się, że to nie jest materia dla podkomisji. To jest temat dla prokuratury lub Najwyższej Izby Kontroli. Sądzę, że należy rozważyć celowość utrzymywania tej podkomisji.</u>
<u xml:id="u-84.2" who="#PosełMarekStrzaliński">Jeśli poseł Marek Sawicki podtrzymuje zarzuty wobec Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w sprawie zmarnowanych pieniędzy i „przekrętów”, które miały miejsce, to trzeba rozważyć skierowanie wniosku do odpowiednich organów zajmujących się wyjaśnianiem tego typu zjawisk. Jeśli to by się miało dziać na forum parlamentu, to mogłaby się tym zająć tylko komisja śledcza posiadająca stosowne uprawnienia.</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#PosełMarekSawicki">Chciałbym państwa poinformować, że podkomisja czeka na stosowne dokumenty, do których przygotowania zobowiązała się Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Nie będziemy zajmować się wątkami, które leżą w polu zainteresowania organów ścigania. Rozmawiałem z przedstawicielem Najwyższej Izby Kontroli, który poinformował mnie, że NIK prowadzi w tej sprawie niezależną kontrolę. Podkomisja nie będzie zatem wyręczać NIK. Natomiast na podstawie przedłożonych dokumentów oraz po spotkaniach z zarządem Agencji przygotujemy stosowne wnioski dla Komisji. To Komisja zdecyduje o tym, co się dalej będzie działo z tym materiałem.</u>
<u xml:id="u-85.1" who="#PosełMarekSawicki">Zwracam się do posła Marka Strzalińskiego. Podobnie jak ja, ma pan prawo do oceny sytuacji panującej w Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Proszę mi tego prawa nie odmawiać. Spotykam się z rolnikami i wiem, jakie są mankamenty jeśli chodzi o funkcjonowanie tej instytucji.</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#PosełMarekStrzaliński">Nie odnosiłem się do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Nie powiedziałem o tym ani słowa. Proszę nie wkładać w moje ustaw czegoś, czego nie powiedziałem. Natomiast poseł Marek Sawicki formułował dzisiaj zarzuty. Nadal uważam, że tego rodzaju zarzuty nie mogą być przedmiotem obrad podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-87">
<u xml:id="u-87.0" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Zwracam się do państwa, aby nie wywoływać paniki w sprawie ptasiej grypy. Nie róbmy z tego politycznej zabawy. W ten sposób zniszczymy rynek i zniechęcimy konsumentów do kupowania mięsa drobiowego. Nie wykorzystujmy ptasiej grypy do politycznych gier, bo to jest szkodliwe dla gospodarki. Nie prześcigajmy się w wypowiadaniu opinii o złym przygotowaniu służb weterynaryjnych. Starajmy się wyciszyć tę sprawę, dbając jednocześnie o bezpieczeństwo konsumentów.</u>
<u xml:id="u-87.1" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Mówmy, że w Polsce są zdrowe stada zwierząt i że walczymy z koncentracją produkcji. Mówmy, że żywność w naszym kraju jest zdrowa. Bardzo serdecznie państwa o to proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-88">
<u xml:id="u-88.0" who="#PosełMarekStrzaliński">Odnoszę wrażenie, że pan poseł nie słyszał mojej wypowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-89">
<u xml:id="u-89.0" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Mówił pan, że służby są nieprzygotowane.</u>
</div>
<div xml:id="div-90">
<u xml:id="u-90.0" who="#PosełMarekStrzaliński">Oświadczam, że pan nie słyszał mojej wypowiedzi. Przecież ja takich rzeczy nie mówiłem. Mówiłem rzeczy ważne, istotne. Stwierdziłem, że nie prowadzi się powszechnej edukacji społeczeństwa co do niezbędnych racjonalnych zachowań w tym zakresie. Mówiłem, że niespójne komunikaty wydawane przez Głównego Lekarza Weterynarii i Głównego Inspektora Sanitarnego powodują zamieszanie. Co innego o spożywaniu mięsa drobiowego mówi jeden pan, a co innego mówi drugi. To generuje straty i wywołuje panikę na rynku. To jest niedopuszczalne, aby dwaj przedstawiciele rządu mówili w tej sprawie różnym głosem.</u>
<u xml:id="u-90.1" who="#PosełMarekStrzaliński">Czy to są uwagi, których nie należało powiedzieć?</u>
</div>
<div xml:id="div-91">
<u xml:id="u-91.0" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Zamykam posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>