text_structure.xml 7.31 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PosełRajmundMoric">Otwieram posiedzenie Komisji. Poświecone jest ono rozpatrzeniu poprawek zgłoszonych w drugim czytaniu do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Stwierdzam, że mamy kworum niezbędne do ich rozpatrzenia.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PosełRajmundMoric">Witam zaproszonych gości, posłów i przedstawicieli mediów.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PosełRajmundMoric">Rozpatrujemy poprawki zgłoszone w imieniu Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez posła Sylwestra Pawłowskiego. Prosiłbym o ich zarekomendowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełSylwesterPawłowski">Na posiedzeniu plenarnym Sejmu, podczas drugiego czytania, w imieniu Klubu Sojuszu Lewicy Demokratycznej zgłosiłem poprawki, które macie państwo przed sobą. W uzasadnieniu mogę poinformować, że poprawki są następstwem dyskusji, jakie przeprowadziliśmy na posiedzeniach podkomisji zajmującej się tym projektem ustawy oraz w Komisji. Są one efektem analiz eksperckich przedstawionych na posiedzeniu Komisji przez Krzysztofa Patera oraz uwag artykułowanych przez przedstawicieli reprezentujących środowisko osób niepełnosprawnych. Jeśli nie pojawi się dwukrotnie zapowiadany przez ministra na posiedzeniach Komisji projekt nowej ustawy, propozycje mają na celu zagwarantowanie w 2007 r. i w latach następnych tego, by z budżetu państwa 55 proc. środków było przeznaczone na realizację art. 46a ust. 1 pkt 1 przedmiotowej ustawy. W związku z powyższym w art. 1, w zmianie 2 jest przepis stanowiący, że w 2006 r. utrzymuje się wysokość dotacji z budżetu państwa na poziomie 25 proc., a 75 proc. środków będzie pochodziło z PFRON. W kolejnych latach 55 proc. środków gwarantowanych byłoby z budżetu państwa.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PosełSylwesterPawłowski">Tyle dodatkowego uzasadnienia. Myślę, że idea towarzysząca tym poprawkom jest wszystkim posłom znana, bo wynika z przeprowadzonych wcześniej dyskusji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpołecznejPawełWypych">Poprawki zostały zgłoszone w miniony piątek. Nie były przedmiotem obrad Rady Ministrów. Nasze argumenty prezentowaliśmy wcześniej, więc nie mogę odnieść się całościowo do tych propozycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmuBogdanCichy">Z naszej strony jest propozycja, by poprawki w pkt 1 i 2 rozpatrywać łącznie i łącznie poddać je pod głosowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełRajmundMoric">Otwieram dyskusję. Kto chciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PrezesKrajowegoZwiązkuRewizyjnegoSpółdzielniInwalidówiSpółdzielniNiewidomychJerzySzreter">Co oznaczają proponowane poprawki w porównaniu do tekstu przyjętego w sprawozdaniu? Zamiast 25 proc. wpisują 55 proc. środków. Oznacza to powiększenie o ponad 100 proc. środków. W obowiązującej ustawie, zgodnie z tym, co przyjęto w 2002 r., wszystkie środki pochodzące z VAT miały wracać na dofinansowanie. Potem okazało się, że nie było takiej potrzeby, więc incydentalnie wskaźnik obniżano do 55 proc. Punkt 2 dotyczy środków określonych w tegorocznym budżecie, więc ich wystarczy. Wskaźnik 55 proc. jest ponad dwa razy większy, ale to jest prawie o połowę mniej niż w obowiązującej ustawie. Po drugie, według wszelkich obliczeń pozostawienie przepisu o 25 proc. oznacza, że w przyszłym roku na ten cel zabraknie kilkaset milionów złotych. Zanim na dobre zaczniemy dyskusję o nowelizacji ustawy już będziemy wiedzieli, o ile trzeba zmniejszyć wydatki. Wydaje się, że lepiej jest zmniejszać wydatki po dyskusji merytorycznej. Uważam, że te poprawki należy przyjąć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełRajmundMoric">Kto jeszcze chciałby zabrać głos? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PosełRajmundMoric">Nad poprawką już dyskutowaliśmy. Umożliwia ona zrealizowanie tego, czego rząd oczekuje w 2006 r., pozostawiając przedmiotową regulację na lata 2007 i dalej, chyba że rząd przedstawi do tego czasu inne rozwiązanie ustawowe. Pragnę zwrócić uwagę na to, że nasz ekspert na poprzednim posiedzeniu wykazywał w dyskusji możliwość zagrożenia finansowego w następnych latach. Poprawka idzie w tym kierunku, aby rząd zrealizował to, co zagwarantował w ustawie budżetowej na 2006 r. Później obowiązywać będzie dotychczasowy stan prawny, chyba że rząd przedstawi inne rozwiązanie.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PosełRajmundMoric">Czy poprawki są zgodne z prawem unijnym?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PrzedstawicielUrzęduKomitetuIntegracjiEuropejskiejArkadiuszRatajczak">Tak, nie wnosimy żadnych zastrzeżeń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełRajmundMoric">Rozumiem, że nie ma innych głosów w dyskusji. Znamy stanowisko wnioskodawców i opinię rządu oraz stanowisko gości i UKIE. W związku z tym przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PosełRajmundMoric">Kto jest za przyjęciem poprawek zgłoszonych przez posła Sylwestra Pawłowskiego?</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PosełRajmundMoric">Stwierdzam, że Komisja 27 głosami, przy braku głosów przeciwnych i 1 wstrzymującym się, postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie poprawek zgłoszonych przez posła Sylwestra Pawłowskiego w imieniu Klubu Sojuszu Lewicy Demokratycznej.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#PosełRajmundMoric">Pozostał nam wybór posła sprawozdawcy. Dotychczasowym był poseł Andrzej Mańka. W imieniu prezydium Komisji proponuję, aby poseł pozostał sprawozdawcą. Czy są inne kandydatury? Nikt nie zgłasza. Rozumiem, że poseł przyjmuje ten obowiązek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełAndrzejMańka">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełRajmundMoric">Przystępujemy zatem do głosowania. Kto jest za powierzeniem funkcji sprawozdawcy posłowi Andrzejowi Mańce?</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PosełRajmundMoric">Stwierdzam, że Komisja 26 głosami, przy braku głosów przeciwnych i wstrzymujących się, powierzyła funkcję sprawozdawcy posłowi Andrzejowi Mańce.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PosełRajmundMoric">Należy sobie życzyć, abyśmy częściej mieli taką jednomyślność na posiedzeniach Komisji. Dziękuję posłom i gościom za uczestniczenie w obradach.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#PosełRajmundMoric">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>