text_structure.xml 60.9 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącaposełAleksandraNatalliŚwiat">Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Na podstawie listy obecności stwierdzam kworum. Porządek dzienny został państwu doręczony.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącaposełAleksandraNatalliŚwiat">Czy ktoś ma uwagi do zaproponowanego porządku obrad?</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącaposełAleksandraNatalliŚwiat">Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącaposełAleksandraNatalliŚwiat">W takim razie przystępujemy do realizacji pierwszego punktu porządku dziennego. Bardzo proszę panią minister Elżbietę Suchocką-Roguską o przedstawienie wniosków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFinansówElżbietaSuchockaRoguska">Minister Finansów na podstawie art. 133 ust. 5 ustawy o finansach publicznych zwrócił się do Komisji z wnioskiem o zmianę przeznaczenia rezerwy celowej ujętej w ustawie budżetowej w części 83 poz. 20 „Zobowiązania wymagalne Skarbu Państwa, w tym: opłata dla Gminy Różan z tytułu lokalizacji na jej terenie Krajowego Składowiska Odpadów Promieniotwórczych, refundacja spółdzielniom mieszkaniowym kosztów uzasadnionych prac związanych z podziałem nieruchomości oraz ewidencją gruntów i budynków, środki dla samorządowych kolegiów odwoławczych na finansowanie obowiązku tzw. przymusu adwokackiego w postępowaniu kasacyjnym”. Kwotę 40.000 tys. zł planuje się przeznaczyć na następujące cele:</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFinansówElżbietaSuchockaRoguska">– 20.000 tys. zł dla Instytutu Pamięci Narodowej – Komisji Ścigania Zbrodni Przeciwko Narodowi Polskiemu na sfinansowanie wzrostu wynagrodzeń wynikającego z rozporządzenia Rady Ministrów z 6 marca 2007 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek,</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFinansówElżbietaSuchockaRoguska">– 15.500 tys. zł dla Biura Ochrony Rządu na sfinansowanie zakupu 31 nowych środków transportowych, sprzętu antypodsłuchowego, sprzętu do zabezpieczenia działań pirotechnicznych, a także sprzętu uzbrojenia oraz łączności,</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFinansówElżbietaSuchockaRoguska">– 4.500 tys. zł dla Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego na sfinansowanie kosztów funkcjonowania dwóch nowych jednostek operacyjnych, to jest Biura Operacji Specjalnych ABW oraz Centrum Analiz ABW, powołanych w strukturach ABW 2 kwietnia 2007 r. oraz zakupu niezbędnego uzbrojenia.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFinansówElżbietaSuchockaRoguska">Jeśli chodzi o wydatki Biura Ochrony Rządu oraz Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, to więcej informacji uzyskacie państwo od przedstawicieli tych jednostek.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFinansówElżbietaSuchockaRoguska">Proszę o pozytywne zaopiniowanie wniosków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Otwieram dyskusję. Kto z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełStanisławStec">Jaki jest aktualny budżet Instytutu Pamięci Narodowej? Wiem, że w tym roku jest to najwyższy budżet w historii tej instytucji. W świetle ostatniego orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego wydaje się, że IPN będzie bezrobotny. Czy w związku z tym musimy przeznaczać na tę instytucję dodatkowe środki? Proszę powiedzieć, jak po tej podwyżce wzrośnie budżet IPN w stosunku do 2006 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełPawełArndt">Zapewne nie musielibyśmy teraz zadawać pytań, gdybyśmy mieli możliwość przygotowania się do tej dyskusji. Niestety dokumenty otrzymaliśmy dopiero dzisiaj.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PosełPawełArndt">Jaka jest pełna kwota rezerwy celowej poz. 20? Minister Finansów proponuje, aby tę rezerwę uszczuplić o 40.000 tys. zł. Kosztem jakich zadań to się odbędzie? Tytuł rezerwy wskazuje na to, że środki były przeznaczone na realizację kilku zadań.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PosełPawełArndt">Chciałbym także nawiązać do wypowiedzi posła Stanisława Steca. Jakie są dzisiaj płace w Instytucie Pamięci Narodowej? Dlaczego dzisiaj musimy starać się o dodatkowe pieniądze na podwyższenie wynagrodzeń pracowników tej instytucji? O podwyżki starają się lekarze i nauczyciele, a rząd prawie potajemnie chce zwiększyć wynagrodzenia pracowników IPN.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełWiesławJędrusik">Jest taka scena w filmie „Alternatywy 4”, jak wyłączają prąd na całym osiedlu i wszyscy zbierają się u bardzo wpływowego obywatela Nowickiego, aby oglądać tam mecz. Obywatel Nowicki dzwoni tam, gdzie trzeba i wtedy mu odpowiadają, że albo zasilą osiedle, albo urządzenia zagłuszające Radio Wolna Europa. Jak państwo pamiętacie, nie można było wyłączyć urządzeń zagłuszających. Tak właśnie jest w naszym państwie pod rządami obecnej koalicji. Na wszystko może brakować pieniędzy, na służbę zdrowia, na wynagrodzenia dla nauczycieli, ale zawsze znajdą się środki dla Instytutu Pamięci Narodowej i służb represji.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PosełWiesławJędrusik">Nie wiem, czy to jest celowe, ale dodatkowe wydatki na Biuro Ochrony Rządu oraz Instytut Pamięci Narodowej próbuje się ukryć przed opinią publiczną. Nie wniesiono tych wydatków do ustawy budżetowej, która jest omawiana na posiedzeniach Sejmu, tylko po cichu, próbuje się to załatwić w Komisji Finansów Publicznych. Czy naprawdę w Polsce nie ma większych potrzeb niż dofinansowanie IPN i BOR? Czy rzeczywiście mamy do czynienia z tanim państwem? Czy to są najważniejsze grupy społeczne dla obecnej koalicji rządzącej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełMariaPasłoWiśniewska">To rzeczywiście jest specyficzna etyka, występować do parlamentu o podwyżki dla urzędników państwowych. Zresztą to nie jest pierwszy raz. Tydzień temu rozpatrywaliśmy wniosek w sprawie podwyżek wynagrodzeń dla pracowników Narodowego Funduszu Zdrowia. Występowanie z tego rodzaju propozycjami w chwili, gdy trwają strajki lekarzy i nauczycieli, świadczy o całkowitym braku rozpoznania sytuacji społecznej i lekceważeniu obywateli.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PosełMariaPasłoWiśniewska">Pamiętam dyskusję, która się toczyła, gdy rozpatrywaliśmy projekt ustawy budżetowej na ten rok. Była zażarta walka o utworzenie tej rezerwy, ponieważ wszyscy uważali, że realizowane dzięki tym środkom zadania są niezwykle ważne. Dzisiaj bez skrupułów proponuje się zmniejszenie tej rezerwy tylko dlatego, że w marcu 2007 r. Rada Ministrów wydawała rozporządzenie w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej. Wygląda to tak, jakby to Rada Ministrów kształtowała budżet państwa. Ja się z tym nie zgadzam. Przyjęliśmy inny model funkcjonowania finansów publicznych. Jeśli Rada Ministrów wydaje tego rodzaju rozporządzenie, to powinno się to wcześniej policzyć i przeanalizować tak, aby wydatki „zmieściły się” w budżecie zaakceptowanym przez parlament. Decyzje parlamentu nie mogą być iluzoryczne, tymczasem w wielu przypadkach takie właśnie są.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PosełMariaPasłoWiśniewska">Drugi wniosek dotyczy zwiększenia nakładów na aparat represji. Tego zupełnie nie rozumiem. Dzieje się to w sytuacji, gdy większość Polaków – jak wynika z sondaży – uważa, że demokracja w kraju jest zagrożona. Jeżeli rząd uważa, że nic złego się nie dzieje, to po co tak wielkie sumy na funkcjonowanie aparatu represji? Bo jak inaczej nazwać nowe jednostki operacyjne, zakup sprzętu antypodsłuchowego czy uzbrojenia? Nie będę głosować za przyjęciem tego wniosku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełAleksandraNatalliŚwiat">Wydaje mi się, że czym innym jest wyposażenie jednostek, które zapewniają bezpieczeństwo wewnętrzne i zewnętrzne kraju, a czym innym zagrożenie demokracji. Gdyby założyć, że pani poseł ma rację, należałoby w każdym kraju zlikwidować policję. Po co utrzymywać aparat represji zagrażający demokracji? Wydaje się, że taka teza jest absurdalna. Tego rodzaju tok myślenia jest dosyć ryzykowny.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PosełAleksandraNatalliŚwiat">Rozumiem, że pani poseł Maria Pasło-Wiśniewska nie podziela mojej opinii. To jest tylko moja opinia. Uważam, że zarówno policja jak i Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Centralne Biuro Antykorupcyjne itd. są instytucjami, które zapewnić bezpieczeństwo obywatelom. Z wszystkich badań opinii publicznej wynika, jak ważne jest dla obywateli poczucie bezpieczeństwa. Sprawne działanie tych służb na ogół nie jest postrzegane jako zagrożenie demokracji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełJarosławStawiarski">Mam pytanie do przedstawicieli Ministerstwa Finansów, BOR, ABW i IPN. O ile procent rosną państwa wydatki? Wydaje mi się, że powinniśmy to wszystko odnosić do uchwalonej ustawy budżetowej. Wiem, że pani poseł Maria Pasło-Wiśniewska była prezesem dużego banku. Poseł Wiesław Jędrusik był starostą. Nigdzie nie jest tak, że budżet jest realizowany bez zmian. Nie spotkałem się z sytuacją, żeby nie można było wprowadzić do budżetu pewnych zmian.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PosełJarosławStawiarski">Zgadzam się z opinią wyrażoną przez panią poseł Aleksandrę Natalli-Świat, że potrzebne nam jest poczucie bezpieczeństwa. Uważam, że głosy o represyjności ABW czy BOR są bardzo nieodpowiedzialne. Być może za dwa lata to Donald Tusk będzie chroniony przez Biuro Ochrony Rządu. Jednostka do spraw operacji specjalnych ma nam pomóc w walce z przestępczością zorganizowaną i korupcją. Prawdę mówiąc, spodziewałem się, że ktoś z państwa odwoła się do tego, co się niedawno wydarzyło w Katowicach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełKazimierzKleina">Pani poseł Aleksandra Natalli-Świat mówiła o poczuciu bezpieczeństwa. Problem polega na to, że tu się proponuje wydatki na zwiększenie poczucia bezpieczeństwa rządu. Przypominam, że wniosek dotyczy zwiększenia o 15.500 tys. zł nakładów na Biuro Ochrony Rządu, a więc ochrony niewielkiej grupy Polaków.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PosełKazimierzKleina">Kiedy byłem starostą, nigdy nie odważyłem się w ciągu roku prosić radę o dodatkowe środki na zwiększenie wynagrodzeń pracowników starostwa. Jeśli prosiłbym o przesunięcie środków w budżecie, to tylko na wydatki inwestycyjne i na rozwój powiatu. Natomiast tutaj wydaje się pieniądze na urzędników. Zaprzeczamy głoszonym hasłom o tanim państwie. To nie jest tanie państwo. Budżet IPN został znacząco zwiększony w stosunku do 2006 r. Nie mówię już o poprzednim roku. Teraz proponuje nam się przesunięcie dodatkowych 20.000 tys. zł i wmawia nam się, że wszystko jest w porządku. Uważam, że to nie jest w porządku, ponieważ mógłbym wymienić znacznie ważniejsze cele, na które brakuje pieniędzy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącaposełAleksandraNatalliŚwiat">Traktujemy ten rząd jako element państwa. Pan poseł może go traktować jako wrogi element i uważać, że wydatki na Biuro Ochrony Rządu są zbędne. Sprawność ochrony rządu jest jednym z elementów systemu funkcjonowania państwa. Tanie państwo to jest sprawne państwo. Wiem, że chętnie zaproponowalibyście państwo likwidację wszystkich służb, a potem mówiłoby się, że państwo nie działa sprawnie, bo rząd źle rządzi. Tak też można, ale chyba nie o to chodzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełKazimierzKleina">W ubiegłym roku i na początku obecnego roku zwrócili się do mnie przedstawiciele kilku spółdzielni mieszkaniowych, abym działał na rzecz refundacji kosztów związanych z podziałem nieruchomości. To leży w kompetencji wojewody, więc wystosowałem odpowiednie pismo do wojewody pomorskiego. Odpowiedział mi, że nie ma na to środków. To był koniec 2006 r. W tej chwili proponuje się zmniejszenie rezerwy, która została utworzona między innymi po to, aby realizować ten cel. Czy to oznacza, że spółdzielnie mieszkaniowe nadal nie będą otrzymywać dotacji na działania związane z podziałem nieruchomości? W praktyce spółdzielcy sami finansują te wydatki, wpłacają pieniądze do kasy spółdzielni, która potem im to refunduje, gdy otrzyma środki od wojewody. Czy przesunięcie 20.000 tys. zł na inne cele spowoduje, że refundacja tych wydatków nastąpi rok później? Czy w budżecie wystarczy pieniędzy na realizację tego typu zadań?</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PosełKazimierzKleina">Jaka jest w tej chwili średnia płaca w Instytucie Pamięci Narodowej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosełJakubSzulc">Mam pytanie do pani minister Elżbiety Suchockiej-Roguskiej. O ile zostaną podniesione płace w IPN? Jaką część w budżecie stanowią środki, które chcemy przeznaczyć na IPN, ABW i BOR? Ile procent budżetu IPN stanowi te 20.000 tys. zł? To samo dotyczy Biura Ochrony Rządu i Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego? Jaki jest procentowy udział tych środków w ich budżecie?</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PosełJakubSzulc">Sejm przed dwoma tygodniami uchwalił ustawę dotyczącą spółdzielczości mieszkaniowej, na mocy której spółdzielnie mieszkaniowe będą musiały dosyć szybko wykonać prace związane z podziałem nieruchomości oraz ewidencją gruntów i budynków. Czy w takim razie zasadna jest decyzja o zmniejszeniu o 40.000 tys. zł środków przeznaczonych na refundację kosztów tych działań?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Bardzo proszę panią minister Elżbietę Suchocką-Roguską o udzielenie odpowiedzi na pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#SekretarzstanuwMFElżbietaSuchockaRoguska">Wysłanie polskich żołnierzy do Afganistanu i udział w tej misji zwiększa zagrożenie terrorystyczne. Zwiększenie nakładów na BOR i ABW ma na celu podjęcie działań zmniejszających możliwość przeprowadzania ataków terrorystycznych. Z tego względu Minister Finansów przyjął tę propozycję i wystąpił z wnioskiem do Komisji.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#SekretarzstanuwMFElżbietaSuchockaRoguska">Rezerwa celowa, o której tutaj mowa, wynosi 123 mln zł. Jest to jedyna rezerwa, która może być zwiększana w trakcie roku budżetowego. Zgodnie z art. 154 ustawy o finansach publicznych, w przypadku wystąpienia oszczędności w innych wydatkach, środki mogą być przeniesione w celu pokrycia zobowiązań Skarbu Państwa.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#SekretarzstanuwMFElżbietaSuchockaRoguska">Poseł Kazimierz Kleina poruszył problem refundacji dla spółdzielni. W ubiegłym roku nie było żadnych problemów ze sfinansowaniem jakichkolwiek wydatków z rezerwy związanej z zobowiązaniami. Ta rezerwa była wielokrotnie zwiększana. Jeżeli wojewoda wystąpiłby w odpowiednim czasie do Ministra Finansów, to z całą pewnością spółdzielnia mogłaby otrzymać środki. Wydatki z tej rezerwy realizujemy na bieżąco. Nie ma żadnych opóźnień. Uszczuplenie rezerwy o 40.000 tys. zł nie wywoła żadnych problemów związanych z regulacją zobowiązań Skarbu Państwa. Obecnie nie mamy żadnych sygnałów o jakiejś sprawie prowadzonej przeciwko Skarbowi Państwa, która miałaby pochłonąć znaczące środki. W związku z tym na bieżąco realizujemy wydatki, które zazwyczaj dotyczą wypłaty odszkodowań za nieruchomości zajęte w związku z budową dróg oraz zasądzenia wypłaty odszkodowań bądź rent dla osób poszkodowanych przez służbę zdrowia. Sporadycznie wpływają wnioski o środki dla spółdzielni mieszkaniowych na sfinansowanie podziału nieruchomości.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#SekretarzstanuwMFElżbietaSuchockaRoguska">Chciałabym uspokoić posła Pawła Arndta, że nie wskazuje się pozycji, z której zabiera się środki. To są ogólnie zobowiązania. Do Ministerstwa Finansów wpływają wnioski, następnie podejmowane są decyzje i płatności są regulowane na bieżąco.</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#SekretarzstanuwMFElżbietaSuchockaRoguska">Bardzo proszę przedstawiciela Instytutu Pamięci Narodowej o odpowiedź na szczegółowe pytania. Przypominam, że IPN podlega bezpośrednio Sejmowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrezesInstytutuPamięciNarodowejKomisjiŚciganiaZbrodniPrzeciwkoNarodowiPolskiemuJanuszKurtyka">Pytaliście państwo, jakie jest obecnie średnie wynagrodzenie w Instytucie Pamięci Narodowej. Wynosi ono około 3 tys. zł. W IPN od dwóch lat nie było znaczących podwyżek. Na Instytut nakładane są nowe zadania, a wynagrodzenia pozostają na dotychczasowym poziomie. Gdyby IPN otrzymał te dodatkowe środki, wynagrodzenia wzrosłyby o około 1 tys. zł. W ten sposób osiągnęlibyśmy poziom płac, który w ubiegłym roku był w biurze Rzecznika Interesu Publicznego. W 2006 r. urzędnicy biura Rzecznika Interesu Publicznego zarabiali średnio około 4 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PrezesInstytutuPamięciNarodowejKomisjiŚciganiaZbrodniPrzeciwkoNarodowiPolskiemuJanuszKurtyka">W 2006 r. budżet IPN wynosił 131 mln zł, w 2007 r. – 170 mln zł. Te dodatkowe środki były prawie wyłącznie przeznaczone na sfinansowanie zaległych inwestycji, które realizowano nawet od pięciu lat. W ten sposób uzyskaliśmy również pieniądze na budowę sieci komputerowej. Instytut właściwie nie posiada sieci komputerowej, a infrastruktura informatyczna pochodzi z lat 2000–2001. Część środków przeznaczono na reorganizację związaną z nowymi zadaniami zleconymi przez parlament. W IPN pracuje około 1800 osób, w tym prawie połowa to archiwiści, czyli osoby zarabiające stosunkowo mało. Średnia pensja jest wyższa, ponieważ mamy również pion śledczy, gdzie pracują prokuratorzy. Wiadomo, że oni otrzymują znacznie wyższe wynagrodzenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#SekretarzstanuwMFElżbietaSuchockaRoguska">Bardzo proszę o wypowiedź przedstawiciela Biura Ochrony Rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#ZastępcaszefaBiuraOchronyRządumjrJacekLipski">Biuro Ochrony Rządu nie zajmuje się tylko ochroną osób sprawujących kierownicze stanowiska w państwie. W większym stopniu jesteśmy zaangażowani w ochronę obiektów służących tym osobom, jak również polskich placówek dyplomatycznych. Szczególnie dotyczy to placówek w krajach, gdzie występują duże zagrożenia terrorystyczne. W tych działaniach uczestniczy około 10% naszych funkcjonariuszy.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#ZastępcaszefaBiuraOchronyRządumjrJacekLipski">Jeszcze raz powtarzam, że chodzi o ambasady w krajach, gdzie występuje duże zagrożenie terrorystyczne. Można się o tym przekonać za pośrednictwem mediów. Chodzi o takie kraje, jak Afganistan i Irak. Konieczne jest odpowiednie doposażenie naszych funkcjonariuszy. Te działania będą intensywniejsze w związku z angażowaniem się Polski w różnego rodzaju misje stabilizacyjne.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#ZastępcaszefaBiuraOchronyRządumjrJacekLipski">Biuro Ochrony Rządu zajmuje się także ochroną delegacji obcych państw. Zapewniamy bezpieczeństwo wizyt zagranicznych.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#ZastępcaszefaBiuraOchronyRządumjrJacekLipski">Chronimy siedzibę Sejmu i Senatu poprzez rozpoznanie pirotechniczno-radiologiczne. Z uwagi na nowe wymogi w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa musimy prosić o środki na doposażenie BOR w niezbędny sprzęt. Chodzi o to, aby zapewnić bezpieczeństwo osób zajmujących wysokie stanowiska państwowe, posłów oraz pracowników placówek dyplomatycznych.</u>
          <u xml:id="u-19.4" who="#ZastępcaszefaBiuraOchronyRządumjrJacekLipski">Jeśli chodzi o skalę wydatków, to przedmiotowa kwota wynosi około 9% budżetu BOR. W tej chwili budżet Biura Ochrony Rządu wynosi około 169 mln zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PosełStanisławStec">Ilu funkcjonariuszy Biura Ochrony Rządu przebywa w Afganistanie? Pan major Jacek Lipski mówił, że BOR zajmuje się ochroną obiektów w Afganistanie. Z ostatnich doniesień prasy wynika, że w Afganistanie potrzebny jest raczej sprzęt do naprawy uzbrojenia. Widzieliśmy podziurawione transportery. Mówiono o skradzionych telefonach.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PosełStanisławStec">Co się stało, że w kilka miesięcy od uchwalenia budżetu BOR potrzebuje nagle 31 nowych samochodów? Jakie to będą „środki transportowe”?</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#PosełStanisławStec">Mam jeszcze prośbę do pana prezesa Janusza Kurtyki. Bardzo proszę o informację na piśmie w sprawie średniego wynagrodzenia w Instytucie Pamięci Narodowej. Chciałbym porównać te dane z budżetem IPN, który niedawno zatwierdziliśmy. Ważne jest to, żebyśmy posiadali wiarygodne informacje, potwierdzone pańskim podpisem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PosełAndrzejPałys">Mam pytanie do przedstawiciela Biura Ochrony Rządu. Mówił pan o ochronie rządu, Sejmu, Senatu, placówek dyplomatycznych i wielu innych obiektów oraz urzędów, które istnieją nie od dzisiaj. To wszystko jest zawarte w budżecie. Proszę nie bronić tez, które są nie do obrony. Pan dzisiaj występuje w takiej roli. Sejm i Senat istnieją dłużej niż ten rząd, więc proszę nie używać argumentów, które nie mają sensu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zadać pytanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PosełRyszardKaczyński">Mam pytanie do prezesa IPN pana Janusza Kurtyki. Ile wynosi minimalna płaca brutto w grupie pracowników nienależących do korpusu służby cywilnej?</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PosełRyszardKaczyński">Czy są jeszcze jakieś pytania?</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#PosełRyszardKaczyński">Nie widzę zgłoszeń. Bardzo proszę przedstawicieli IPN i BOR o udzielenie odpowiedzi na zadane pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PrezesIPNJanuszKurtyka">Płaca ta wynosi około 1700 zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#ZastępcaszefaBORmjrJacekLipski">Jeśli chodzi o Afganistan, to Biuro Ochrony Rządu zapewnia tylko ochronę fizyczną ambasady. Chronimy placówkę dyplomatyczną z uwagi na bardzo wysoki stopień zagrożenia. Tam też jest potrzebne odpowiednie wyposażenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PosełStanisławStec">Po co myśmy się tam w ogóle pchali?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#ZastępcaszefaBORmjrJacekLipski">To już jest decyzja polityczna. Biuro Ochrony Rządu jest apolityczne.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#ZastępcaszefaBORmjrJacekLipski">Jeśli chodzi o środki transportu, to mamy bardzo wyeksploatowany sprzęt. Z uwagi na dużą aktywność ochranianych osób niektóre samochody przejechały już ponad 200 tys. km. Eksploatacja tak zużytych samochodów jest znacznie droższa. Taki sprzęt częściej ulega awariom. Ponadto nie mamy wystarczającej liczby samochodów. Oceniamy, że jesteśmy w stanie pokryć około 80% potrzeb. Biorąc pod uwagę intensywność działań ochronnych po prostu brakuje nam środków transportu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Czy są jeszcze jakieś pytania?</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Proponuję przyjęcie dwóch opinii. Projekty przedstawię za chwilę. Przeprowadzimy dwa głosowania.</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">„Opinia nr 87 Komisji Finansów Publicznych dla Ministra Finansów w sprawie zmiany przeznaczenia rezerwy celowej uchwalona na posiedzeniu w dniu 23 maja 2007 r.</u>
          <u xml:id="u-28.4" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 23 maja 2007 r. rozpatrzyła wniosek Ministra Finansów dotyczący zmiany przeznaczenia środków finansowych z rezerwy celowej poz. 20 »Zobowiązania wymagalne Skarbu Państwa, w tym: opłata dla Gminy Różan z tytułu lokalizacji na jej terenie Krajowego Składowiska Odpadów Promieniotwórczych, refundacja spółdzielniom mieszkaniowym kosztów uzasadnionych prac związanych z podziałem nieruchomości oraz ewidencją gruntów i budynków, środki dla samorządowych kolegiów odwoławczych na finansowanie obowiązku tzw. przymusu adwokackiego w postępowaniu kasacyjnym« zaplanowanej w ustawie budżetowej na 2007 r.</u>
          <u xml:id="u-28.5" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Komisja Finansów Publicznych zgodnie z art. 133 ust. 5 ustawy o finansach publicznych pozytywnie opiniuje propozycję przeznaczenia kwoty 20.000 tys. zł dla Instytutu Pamięci Narodowej – Komisji Ścigania Zbrodni Przeciwko Narodowi Polskiemu na sfinansowanie wzrostu wynagrodzeń wynikającego z rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 marca 2007 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu Służby Cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek (Dz. U. nr 45 poz. 290).”</u>
          <u xml:id="u-28.6" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-28.7" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Kto z państwa jest za przyjęciem opinii w przedstawionym brzmieniu?</u>
          <u xml:id="u-28.8" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Stwierdzam, że przy 21 głosach za, 8 przeciw i braku wstrzymujących się, Komisja przyjęła opinię.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PosełStanisławStec">Bardzo proszę, aby dokładniej liczyć głosy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Czy to jest wniosek o reasumpcję głosowania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PosełStanisławStec">Nie, ja tylko proszę, aby w przyszłości sekretarze Komisji dokładniej liczyli głosy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PosełRenataRochnowska">Zgłaszam wniosek o reasumpcję głosowania. Nie chcę, aby były jakieś podejrzenia o to, że źle policzono głosy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Nie poddam tego wniosku pod głosowanie. Powtórzymy głosowanie dotyczące przyjęcia opinii nr 87.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Kto z państwa jest za przyjęciem tej opinii?</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Stwierdzam, że przy 19 głosach za, 9 przeciw i braku wstrzymujących się, Komisja przyjęła opinię nr 87.</u>
          <u xml:id="u-33.3" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Przedstawię teraz projekt opinii nr 88:</u>
          <u xml:id="u-33.4" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">„Opinia nr 88 Komisji Finansów Publicznych dla Ministra Finansów w sprawie zmiany przeznaczenia rezerwy celowej uchwalona na posiedzeniu w dniu 23 maja 2007 r.</u>
          <u xml:id="u-33.5" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 23 maja 2007 r. rozpatrzyła wniosek Ministra Finansów dotyczący zmiany przeznaczenia środków finansowych z rezerwy celowej poz. 20 »Zobowiązania wymagalne Skarbu Państwa, w tym: opłata dla Gminy Różan z tytułu lokalizacji na jej terenie Krajowego Składowiska Odpadów Promieniotwórczych, refundacja spółdzielniom mieszkaniowym kosztów uzasadnionych prac związanych z podziałem nieruchomości oraz ewidencją gruntów i budynków, środki dla samorządowych kolegiów odwoławczych na finansowanie obowiązku tzw. przymusu adwokackiego w postępowaniu kasacyjnym« zaplanowanej w ustawie budżetowej na 2007 r.</u>
          <u xml:id="u-33.6" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Komisja Finansów Publicznych zgodnie z art. 133 ust. 5 ustawy o finansach publicznych pozytywnie opiniuje propozycję przeznaczenia kwot:</u>
          <u xml:id="u-33.7" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">– 15.500 tys. zł dla Biura Ochrony Rządu na sfinansowanie zakupu 31 nowych środków transportowych, sprzętu antypodsłuchowego, sprzętu do zabezpieczenia działań pirotechnicznych, a także sprzętu uzbrojenia oraz łączności,</u>
          <u xml:id="u-33.8" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">– 4.500 tys. zł dla Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego na sfinansowanie kosztów funkcjonowania dwóch nowych jednostek operacyjnych, to jest Biura Operacji Specjalnych ABW oraz Centrum Analiz ABW, powołanych w strukturach ABW 2 kwietnia 2007 r. oraz zakupu niezbędnego uzbrojenia.”.</u>
          <u xml:id="u-33.9" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-33.10" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Kto z państwa jest za przyjęciem opinii w przedłożonym brzmieniu?</u>
          <u xml:id="u-33.11" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Stwierdzam, że przy 18 głosach za, 11 przeciwnych i braku wstrzymujących się, Komisja przyjęła opinię nr 88.</u>
          <u xml:id="u-33.12" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Przystępujemy do realizacji drugiego punktu porządku dziennego – rozpatrzenie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o opłacie skarbowej (druk nr 1663).</u>
          <u xml:id="u-33.13" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Pierwsze czytanie przedmiotowego projektu ustawy odbyło się na posiedzeniu Sejmu 8 maja 2007 r. Sejm skierował projekt do rozpatrzenia przez Komisję Finansów Publicznych. Posiadamy tylko jedną opinię w tej sprawie. Za chwilę sekretarze Komisji rozdadzą kopie tego dokumentu.</u>
          <u xml:id="u-33.14" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Bardzo proszę pana ministra Jacka Dominika o uzasadnienie projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PodsekretarzstanuwMFJacekDominik">Projekt ustawy ma na celu przywrócenie znaków opłaty skarbowej, które zostały zlikwidowane ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. Można by było je wykorzystać do końca 2007 r. Okazało się, że liczba znaków zgromadzonych przez obywateli zdecydowanie przekracza zakładane przez nas wcześniej wartości. Przepisy nie pozwalają na zwrot znaków podmiotom, które wcześniej zajmowały się ich sprzedażą. W związku z tym mamy do czynienia z luką prawną. Chodzi o to, że zakupione znaki opłaty skarbowej nie mogły być formalnie wykorzystane. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom Minister Finansów podjął decyzję o szybkiej nowelizacji ustawy dotyczącej opłaty skarbowej i przywróceniu w 2007 r. możliwości wykorzystania zakupionych wcześniej znaków.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#PodsekretarzstanuwMFJacekDominik">To jest zasadniczy cel nowelizacji. Sposób wykorzystania znaków opłaty skarbowej nie ulega zmianie. Odbywa się to poprzez naklejanie znaków o odpowiednim nominale i ich kasowanie to jest skreślanie.</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#PodsekretarzstanuwMFJacekDominik">Projektowana ustawa zawiera kilka przepisów doprecyzowujących sposób funkcjonowania nowych form opłaty skarbowej poprzez wpłaty bezgotówkowe oraz wpłaty gotówkowe na konto. Pojawiały się problemy interpretacyjne. Banki nie chciały przyjmować opłat w takiej formie. Wprowadziliśmy zmiany, aby nie było żadnych trudności w uiszczaniu opłat skarbowych.</u>
          <u xml:id="u-34.3" who="#PodsekretarzstanuwMFJacekDominik">Wprowadziliśmy również możliwość przesyłania potwierdzonej kopii dowodu zapłaty opłaty skarbowej przez adwokatów, radców prawnych, doradców podatkowych. Wcześniej trzeba było wysyłać oryginał, co powodowało problemy czysto proceduralne.</u>
          <u xml:id="u-34.4" who="#PodsekretarzstanuwMFJacekDominik">Tak naprawdę to jest bardzo prosta nowelizacja, która nie zawiera żadnych zmian systemowych, oczywiście poza przywróceniem znaków opłaty skarbowej. Mam nadzieję, że powyższy projekt zostanie szybko uchwalony przez parlament i umożliwi wykorzystanie jeszcze dostępnych na rynku znaków opłaty skarbowej.</u>
          <u xml:id="u-34.5" who="#PodsekretarzstanuwMFJacekDominik">Chciałbym wyjaśnić, że znaki opłaty skarbowej nie były drukowane od wielu miesięcy. Powstała sytuacja nie wynika z naszej winy. To jest efekt postępowania obywateli. Kampania informacyjna dotycząca zmian w tym systemie trwała od wiosny 2006 r. Mówiliśmy o tym na wielu konferencjach prasowych i w wielu wywiadach. Stosowna informacja była również umieszczona na stronach internetowych Ministerstwa Finansów. Także Sejm i Senat były informowane, że taki będzie stan prawny od 2007 r. W związku z tym nie przewidywaliśmy, że to będzie tak wielki problem. Obywatele wiedzieli, że należy wykorzystać znaki opłaty skarbowej z odpowiednim wyprzedzeniem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Przystępujemy do rozpatrzenia projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Czy ktoś z państwa ma uwagi do tytułu ustawy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PosełStanisławStec">Nie mam uwag do tego projektu. On jest bardzo potrzebny. Mam pytanie do pana ministra Jacka Dominika. Czy właściwy jest termin 31 grudnia 2007 r.? Czy to jest wystarczająco dużo czasu, aby zostały wykorzystane wszystkie znaki opłaty skarbowej? Związek Banków Polskich proponuje, aby ten okres wydłużyć do końca 2008 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Proponuję, aby zgłaszać uwagi przy okazji rozpatrywania poszczególnych przepisów.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Czy ktoś z państwa ma jeszcze jakieś ogólne pytania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PosełPawełArndt">Czy pan minister Jacek Dominik otrzymał opinię przygotowaną przez Związek Banków Polskich? Proponuje się tam wydłużenie okresu przyjmowania znaków opłaty skarbowej. Pan minister przed chwilą przyznał, że tych znaków jest więcej niż przypuszczano. Może zatem propozycja przedstawicieli banków jest warta rozważenia.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#PosełPawełArndt">Druga kwestia dotyczy możliwości wykorzystania urzędowych blankietów wekslowych. Bardzo proszę, aby pan minister ustosunkował się do propozycji Związku Banków Polskich.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">W tej chwili rozpatrujemy tytuł ustawy. Proszę zgłosić te uwagi w odpowiednim momencie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PosełKazimierzKleina">Czy po przyjęciu tej ustawy obywatel będzie mógł wpłacać opłatę skarbową w kasach urzędów skarbowych? Rozumiem, że każda gmina może podpisywać umowy agencyjne, ale to nie jest dobre rozwiązanie. Czy szukaliście państwo sposobu, aby ten problem rozwiązać w najprostszy sposób? Obywatel powinien mieć możliwość wniesienia opłaty w kasie urzędu skarbowego.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#PosełKazimierzKleina">Rozmawiałem na ten temat z naczelnikami urzędów skarbowych oraz wójtami i burmistrzami, i wiem, że ciągle są z tym problemy. Jednak wina leży głównie po stronie urzędów skarbowych. Myślę, że powinniśmy przyjąć takie rozwiązanie, które będzie służyło ludziom a nie urzędom.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PodsekretarzstanuwMFJacekDominik">Pytaliście państwo, czy czas do 31 grudnia 2007 r. wystarczy do wykorzystania wszystkich znaków opłaty skarbowej. Wiele zależy od tego, kiedy zostanie uchwalona projektowana ustawa. Miejmy nadzieję, że to nastąpi szybko i że okres do końca roku wystarczy na zużycie znaków opłaty skarbowej. Trudno powiedzieć, ile znaków jest jeszcze w dyspozycji obywateli. Wiemy, ile znaków zakupiono. Nikt natomiast nie wie, ile znaków zużyto, ile zniszczono i ile znaków się jeszcze nadaje do użycia. Z naszych wstępnych analiz wynikało, że rok wystarczy, aby zużyć wszystkie znaki opłaty skarbowej. Jeśli prace nad ustawą się przeciągną, to być może trzeba będzie pomyśleć nad zmianą terminu zawartego w art. 2. To jest kwestia techniczna. Pod koniec procesu legislacyjnego będziemy wiedzieli, kiedy ustawa wejdzie w życie. Wtedy będzie można stwierdzić, czy proponowany termin jest wystarczający.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#PodsekretarzstanuwMFJacekDominik">Jeśli chodzi o blankiety wekslowe, to mamy pewien problem. Te dokumenty, podobnie jak znaki opłaty skarbowej, nie były drukowane od dłuższego czasu. Jeszcze w ubiegłym roku docierały do nas sygnały, że tych blankietów brakuje. Potem się okazało, że one są, ale zostały zmagazynowane przez banki. Te nadmierne zakupy były dokonywane na ich odpowiedzialność. Ustawa przewidywała zniesienie ważności blankietów wekslowych od 2007 r. Projekt ustawy był ogólnie znany. Banki mogły przewidzieć, że od 1 stycznia 2007 r. nie będą korzystały z blankietów oraz że zostanie zniesiona opłata skarbowa przy wystawianiu weksli. W związku z tym nie ma nawet tytułu prawnego do posiadania takich blankietów. Nie wiem, dlaczego mimo wszystko postanowiono gromadzić te druki. To jest tajemnica banków. Nie wiadomo, dlaczego zamiast systematycznie pozbywać się tych blankietów, banki nadal je gromadziły. Teraz pojawia się problem formalny. Blankiet można by wykorzystać, ale na nim figuruje opłata skarbowa, której w tej chwili się nie pobiera. W związku z tym powstaje pytanie, co z tymi drukami można zrobić. Znowu odpowiedzialność przenosi się na państwo. Ktoś podejmował nieracjonalne działania wiedząc, że to do niczego nie będzie mu potrzebne. Oczywiście, możemy dyskutować, na ile racjonalne jest kupowanie nadmiernej liczby blankietów wekslowych w sytuacji, gdy wiadomo, że ich się nie wykorzysta. Albo jaki zapas blankietów jest wystarczający do zapewnienia sprawnej działalności banku.</u>
          <u xml:id="u-41.2" who="#PodsekretarzstanuwMFJacekDominik">Opinię Związku Banków Polskich otrzymaliśmy dzisiaj rano, tak jak i posłowie. Nie mieliśmy zatem możliwości szczegółowego zapoznania się ze wszystkimi argumentami. Natomiast zwracam uwagę na problem, jak wykorzystać blankiet wekslowy, który formalnie nie może być już przedmiotem obrotu i do niczego nie służy. Jak usunąć z tego blankietu opłatę skarbową, której się już nie pobiera? To jest inna sytuacja niż w przypadku znaków opłaty skarbowej, które mogą być używane w czynnościach, które podlegają takiej opłacie. Weksel już tej opłacie nie podlega. Blankiet został zakupiony na odpowiedzialność banku. Nie było przymusu gromadzenia tych druków.</u>
          <u xml:id="u-41.3" who="#PodsekretarzstanuwMFJacekDominik">Jeśli chodzi o możliwość dokonywania wpłat w urzędach skarbowych lub w innych urzędach, to ustawa przewiduje możliwość wprowadzenia instytucji inkasa. Tylko od gminy zależy, czy wprowadzi takie ułatwienie i podpisze umowę z jakimś urzędem, gdzie takie opłaty mogą być dokonywane. A zatem, ustawa przewiduje taką możliwość. Nie ma żadnych przeszkód, aby tak było. Natomiast to od decyzji gmin zależy, czy spełnią oczekiwania swoich mieszkańców.</u>
          <u xml:id="u-41.4" who="#PodsekretarzstanuwMFJacekDominik">Ustanowienie inkasa należy do kompetencji rady gminy. To ona decyduje, gdzie chce takie instytucje ustanowić. Rozumiem, że radni posłuchają sugestii mieszkańców gminy. Jeżeli jest potrzeba pobierania opłaty w urzędzie w takiej formie, to przepisy tego nie zabraniają. Rada gminy może ustanowić inkaso w urzędzie skarbowym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Bardzo proszę, abyśmy jednak przystąpili do omawiania poszczególnych przepisów ustawy.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Jeszcze raz pytam, czy są uwagi do tytułu ustawy?</u>
          <u xml:id="u-42.2" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-42.3" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła tytuł ustawy.</u>
          <u xml:id="u-42.4" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-42.5" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 1 w art. 1. Jest propozycja dodania nowej zmiany oznaczonej nr 1. Proszę o przedstawienie tej zmiany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PosełAleksandraNatalliŚwiat">Za chwilę otrzymacie państwo tę poprawkę na piśmie. Teraz ją tylko uzasadnię. Chodzi o to, aby nie było opłaty skarbowej tam, gdzie jest pobierana opłata konsularna. To są opłaty pobierane przez konsulów za wykonywane przez nich czynności. Takie czynności są obłożone opłatą konsularną i dodatkowo – opłatą skarbową. Chodzi o to, aby w takim przypadku opłaty skarbowej nie pobierano. Często jest tak, że przelew tej kwoty kosztuje więcej niż wynoszą pobrane środki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Do tej kwestii wrócimy, gdy wszyscy posłowie otrzymają poprawkę na piśmie.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 2 oznaczonej w druku nr 1.</u>
          <u xml:id="u-44.2" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Czy są uwagi do tej zmiany?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#LegislatorAgnieszkaRyśPawłowska">Mam uwagę do art. 8 ust. 4. Znajduje się tam odwołanie do art. 3, w którym oprócz czynności urzędowej, wydania zaświadczenia lub zezwolenia jest jeszcze mowa o wydaniu pozwolenia i koncesji. Zasadne byłoby uzupełnienie ust. 4, aby przywołane były wszystkie czynności podlegające opłacie skarbowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Proszę o stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PodsekretarzstanuwMFJacekDominik">Przyjmujemy tę uwagę. Przepis może zostać uzupełniony. To jest doprecyzowanie. Skoro odwołujemy się do art. 3, to nie ograniczajmy tego, co zostało poprzednio zapisane. To jest bardzo słuszna uwaga.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Jak brzmi ten przepis po wprowadzeniu zmiany?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#LegislatorAgnieszkaRyśPawłowska">Proponuję, aby po wyrazie „zezwolenia” dodać słowa „(pozwolenia, koncesji)”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
          <u xml:id="u-50.1" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-50.2" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja zaakceptowała tę zmianę.</u>
          <u xml:id="u-50.3" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-50.4" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 2.</u>
          <u xml:id="u-50.5" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Czy są uwagi do tej zmiany?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#LegislatorAgnieszkaRyśPawłowska">Biuro Legislacyjne Kancelarii Sejmu prosi o rozważenie możliwości doprecyzowania pkt 1 w art. 10. W zdaniu wstępnym w pkt 1 pojawia się treść, która jest potem powtórzona w lit. b). Zdanie wstępne kończy się sformułowaniem „w szczególności przez określenie”, a lit. b) niczego nie wnosi, nie zawiera nowej treści normatywnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#DyrektorDepartamentuPodatkówiOpłatLokalnychwMFJustynaPrzekopiak">Ten przepis został sformułowany w taki sposób ze względu na konieczność precyzyjnego określenia kompetencji organu wydającego akt wykonawczy. Nie chcieliśmy po prostu, aby cokolwiek tutaj umknęło. Naszym zdaniem sposób potwierdzania przez organy administracji rządowej i samorządowej zapłaty opłaty skarbowej jest szerszym pojęciem niż sposób sporządzania adnotacji, o którym mowa w lit. b). A zatem, przepis lit. b) dotyczy tylko i wyłącznie adnotacji, natomiast pkt 1 adnotacji oraz sposobu potwierdzania wniesienia opłaty skarbowej, który obejmuje na przykład konieczność przedkładania dowodu zapłaty.</u>
          <u xml:id="u-52.1" who="#DyrektorDepartamentuPodatkówiOpłatLokalnychwMFJustynaPrzekopiak">Przypominam, że art. 92 konstytucji nakłada na ustawodawcę obowiązek wyraźnego określenia zakresu wytycznych umieszczonych w akcie wykonawczym. Jeśli zdaniem przedstawicielek Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu przepis jest zbyt precyzyjny, można go uprościć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#LegislatorAgnieszkaRyśPawłowska">Proponujemy inną redakcję tego przepisu, która pozwoli wyeliminować powtórzenia, które zmniejszają czytelność art. 10. Art. 10 stanowi, że minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, i dalej pojawia się sformułowanie „w szczególności przez określenie”. Proponujemy, aby słowo „określenie” zastąpić słowami „wskazanie sposobu”. Wtedy w lit. b) oraz w pkt 2 skreślilibyśmy słowa „sposobu” oraz „sposób”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Proszę o stanowisko rządu w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#DyrektordepartamentuwMFJustynaPrzekopiak">Rozumiem, że przepis otrzymałby następujące brzmienie: „[...]w szczególności przez wskazanie sposobu:</u>
          <u xml:id="u-55.1" who="#DyrektordepartamentuwMFJustynaPrzekopiak">a) dokumentowania zapłaty opłaty skarbowej,</u>
          <u xml:id="u-55.2" who="#DyrektordepartamentuwMFJustynaPrzekopiak">b) sporządzania adnotacji potwierdzających zapłatę opłaty skarbowej, zwolnienie od niej lub wyłączenie obowiązku jej zapłaty,</u>
          <u xml:id="u-55.3" who="#DyrektordepartamentuwMFJustynaPrzekopiak">2) dokonywania zwrotu” i dalej jak w druku.</u>
          <u xml:id="u-55.4" who="#DyrektordepartamentuwMFJustynaPrzekopiak">Rząd popiera taką poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Czy są inne uwagi do zmiany nr 2?</u>
          <u xml:id="u-56.1" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-56.2" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła zmianę nr 2 wraz z poprawką.</u>
          <u xml:id="u-56.3" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-56.4" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Wracamy do rozpatrzenia poprawki, którą uzasadniała pani poseł Aleksandra Natalli-Świat.</u>
          <u xml:id="u-56.5" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Czy ktoś z państwa ma uwagi do tej poprawki?</u>
          <u xml:id="u-56.6" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Słyszę, że potrzebujecie państwo czasu na zapoznanie się z tą propozycją. W takim razie przystępujemy do rozpatrzenia art. 2.</u>
          <u xml:id="u-56.7" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Mam pytanie do przedstawicielki Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu. Czy art. 2 i 3 należy rozpatrywać łącznie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#LegislatorAgnieszkaRyśPawłowska">Nie widzimy takiej potrzeby.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Czy ktoś z państwa ma uwagi do art. 2?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PosełStanisławStec">Proponuję, aby słowa „do dnia 31 grudnia 2007 r.” zastąpić słowami „do 31 grudnia 2008 r.”. Chodzi o to, aby się zabezpieczyć na wypadek przedłużenia procesu legislacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Jakie jest w tej sprawie stanowisko rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#PodsekretarzstanuwMFJacekDominik">Jak już powiedziałem wcześniej, sądziliśmy, że ustawa będzie uchwalona szybciej. Jeżeli proces legislacyjny się opóźni, to nie widzę podstaw, aby nie zmieniać tego terminu. Nie po to nowelizujemy ustawę, aby nadal pozostały niewykorzystane znaki opłaty skarbowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Czy są inne uwagi do art. 2?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#LegislatorAgnieszkaRyśPawłowska">Mamy drobną uwagę redakcyjną. W art. 10 ust. 2 po słowie „albo” należy dodać słowo „na”. Chodzi o fragment „albo na jego wypisie, odpisie lub kopii”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Czy są inne uwagi do art. 2?</u>
          <u xml:id="u-64.1" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-64.2" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Zwracam się do posła Stanisława Steca. Fakt, że zasiada pan w prezydium Komisji, nie zwalnia pana z obowiązku złożenia poprawki na piśmie. Zmiana jest jednak prosta, więc jeśli Komisja wyrazi zgodę, to tym razem odstąpimy od tej zasady.</u>
          <u xml:id="u-64.3" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła art. 2 wraz z poprawkami, w tym jedną dotyczącą zmiany, na 31 grudnia 2008 r., terminu dokonywania opłat skarbowych znakami opłaty skarbowej.</u>
          <u xml:id="u-64.4" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-64.5" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 3.</u>
          <u xml:id="u-64.6" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Czy ktoś z państwa ma uwagi do art. 3?</u>
          <u xml:id="u-64.7" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-64.8" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła art. 3 w brzmieniu z przedłożenia rządowego.</u>
          <u xml:id="u-64.9" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-64.10" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 4.</u>
          <u xml:id="u-64.11" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Czy ktoś z państwa ma uwagi do art. 4?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#LegislatorAgnieszkaRyśPawłowska">Proponujemy, aby w art. 4 wyrazy „wyłącznie znakami opłaty skarbowej albo w sposób określony w art. 3” zastąpić słowami „w sposób określony w art. 2 lub art. 3”. Skoro przywołujemy przepis określający sposób zapłaty opłaty skarbowej, to bądźmy konsekwentni. Albo określmy to opisowo, albo odwołajmy się do art. 2 i 3.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Jakie jest w tej sprawie stanowisko rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#DyrektordepartamentuwMFJustynaPrzekopiak">Rząd opowiada się za przyjęciem poprawki zgłoszonej przez przedstawicielkę Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu. Rozumiem, że słowa „wyłącznie znakami opłaty skarbowej albo w sposób określony w art. 3” zastępujemy słowami „w sposób określony w art. 2 lub art. 3”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Czy są inne uwagi do art. 4?</u>
          <u xml:id="u-68.1" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-68.2" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła art. 4 wraz z poprawką.</u>
          <u xml:id="u-68.3" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-68.4" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 5.</u>
          <u xml:id="u-68.5" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Czy ktoś z państwa ma uwagi do art. 5?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#PosełAleksandraNatalliŚwiat">Czy w związku ze zmianą w art. 2, nie powinniśmy tutaj wprowadzić nowej daty? Skoro w art. 2 zapisaliśmy, że znaki opłaty skarbowej mogą być używane do 31 grudnia 2008 r., to tutaj też by to należało zmienić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">To jest oczywiste. Czy są inne uwagi do art. 5?</u>
          <u xml:id="u-70.1" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła art. 5 wraz z poprawką polegającą na zmianie terminu na 31 grudnia 2008 r.</u>
          <u xml:id="u-70.2" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-70.3" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 6 i 7.</u>
          <u xml:id="u-70.4" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Czyś są uwagi do art. 6 i 7?</u>
          <u xml:id="u-70.5" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-70.6" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła art. 6 i 7 w brzmieniu z przedłożenia rządowego.</u>
          <u xml:id="u-70.7" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-70.8" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Jest jeszcze poprawka zgłoszona przez panią poseł Aleksandrę Natalli-Świat. Czy ktoś z państwa ma uwagi do tej poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#PosełPawełArndt">W zmianie nr 1 w art. 8 ust. 4 wprowadziliśmy poprawkę dodając słowa „(pozwolenia, koncesji). Wydaje się, że należałoby skorelować treść zgłoszonej poprawki z nowym brzmieniem art. 8.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Proszę o opinię przedstawicielkę Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#LegislatorAgnieszkaRyśPawłowska">Nasza uwaga pozostaje aktualna. Także w zgłoszonej poprawce po wyrazie „zezwolenia” należy dodać wyrazy „(pozwolenia, koncesji).</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Proszę o przedstawienie nowego brzmienia tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#LegislatorAgnieszkaRyśPawłowska">„4. Adnotacji, o której mowa w ust. 3, nie dokonuje się, w przypadku gdy dokonanie czynności urzędowej, wydanie zaświadczenia lub zezwolenia (pozwolenia, koncesji) nie podlega opłacie skarbowej na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 lit. e, art. 3 lub art. 3a”.</u>
          <u xml:id="u-75.1" who="#LegislatorAgnieszkaRyśPawłowska">Pozostała treść poprawki pozostaje bez zmian.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
          <u xml:id="u-76.1" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-76.2" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła tę poprawkę.</u>
          <u xml:id="u-76.3" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-76.4" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Czy są uwagi do całości projektu ustawy?</u>
          <u xml:id="u-76.5" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-76.6" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła projekt ustawy.</u>
          <u xml:id="u-76.7" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-76.8" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Pozostał nam jeszcze obowiązek wyboru posła sprawozdawcy. Proszę o zgłaszanie kandydatur.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#PosełRenataRochnowska">Zgłaszam kandydaturę posła Stanisława Ożoga.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Czy są inne propozycje?</u>
          <u xml:id="u-78.1" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-78.2" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja poparła tę kandydaturę.</u>
          <u xml:id="u-78.3" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-78.4" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Komitet Integracji Europejskiej przedstawi opinię o projekcie do piątku, 25 maja 2007 r.</u>
          <u xml:id="u-78.5" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Protokół z dzisiejszego posiedzenia zostanie wyłożony do przejrzenia w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-78.6" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Zamykam posiedzenie Komisji Finansów Publicznych.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>