text_structure.xml
18.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PosełZbigniewKuźmiuk">Witam wszystkich. Stwierdzam, że w obu Komisjach jest kworum. W porządku obrad przewidziano debatę nad powołaniem podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia poselskich projektów ustaw o zmianie ustaw o samorządzie gminnym, samorządzie powiatowym i samorządzie województwa, o zmianie ustawy z dnia 16 lipca 1998 r. - Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw, o bezpośrednim wyborze wójta gminy, o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz innych ustaw, oraz o zmianie ustawy - Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw. Czy ktoś ma uwagi do przedstawionego przeze mnie porządku obrad? Nikt nie zgłasza uwag. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu to uznam, że połączone Komisje przyjęły zaproponowany porządek obrad. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że połączone Komisje Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz Ustawodawcza przyjęły zaproponowany porządek obrad.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełRyszardKalisz">Na wstępie chcę powiedzieć, że prezydia Komisji proponują powołać podkomisję nadzwyczajną do rozpatrzenia wspomnianych przez posła Zbigniewa Kuźmiuka ustaw. Prezydia Komisji ustaliły, że podkomisja będzie składać się z 14 członków - 6 przedstawicieli Komisji Ustawodawczej i 8 przedstawicieli Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Proponuję, żeby wybrana podkomisja nadzwyczajna ukonstytuowała się jeszcze w dniu 10 stycznia 2002 r. Uważam, że połączone Komisje powinny ustalić szybki termin zakończenia prac podkomisji nadzwyczajnej. Pierwsze efekty powinniśmy poznać już pod koniec przyszłego tygodnia.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełEugeniuszKłopotek">W III kadencji Sejmu uczestniczyłem w pracach nad projektami ustaw - Ordynacja wyborcza do Sejmu i Senatu. Zrozumiałem wtedy, jak trudno pracować w licznej podkomisji nad projektami ustaw. Uważam, że należy zmniejszyć liczebność podkomisji nadzwyczajnej. Stanowisko podkomisji, w której znajdują się liczni członkowie, jest zwykle wypracowywane w drodze ciągłych kompromisów, a następnie jest zmieniane przez Komisję. Biorąc pod uwagę konieczność szybkiego tempa prac, sądzę, że należy ograniczyć liczebność podkomisji nadzwyczajnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełRyszardKalisz">Wydaje mi się, że poseł Eugeniusz Kłopotek ma rację, mówiąc, że duża liczebność podkomisji nie wpływa dobrze na tempo prac. Chcę jednak zwrócić uwagę, że liczebność podkomisji ma wpływ również na liczbę przedstawionych stanowisk i propozycji. Przyczyni się to niewątpliwie do ograniczenia dyskusji połączonych Komisji nad projektami ustaw. Jeżeli chodzi o Komisję Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, to chcę powiedzieć, że liczba 8 reprezentantów pozwoli na pełną reprezentację w podkomisji wszystkich klubów parlamentarnych. Uważam, że 14 członków podkomisji nadzwyczajnej nie stanowi zbyt dużej liczby. Biorąc pod uwagę liczbę ustaw i nowelizacji, którymi będzie zajmować się podkomisja, uważam, że liczba 14 członków jest optymalna. Uważam, że nie należy ograniczać liczebności członków podkomisji nadzwyczajnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełWitoldGintowtDziewałtowski">Wydaje mi się, że poseł Eugeniusz Kłopotek ma jednak rację. Chcę zwrócić uwagę, że zbyt duża liczebność członków podkomisji może źle wpływać nie tylko na tempo prac legislacyjnych, ale również powstawanie kłopotów związanych z frekwencją na posiedzeniach podkomisji. Składam wniosek o ograniczenie liczby członków podkomisji do 12 osób - 7 reprezentantów Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz 5 reprezentantów Komisji Ustawodawczej.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełRyszardKalisz">Uważam, że dalsza dyskusja na temat liczebności członków podkomisji nadzwyczajnej jest niecelowa. Uważam, że należy poddać obie propozycje pod głosowanie. Przypominam, że propozycja prezydium połączonych Komisji zakłada, że podkomisja liczyć będzie 14 członków - 8 reprezentantów Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz 6 reprezentantów Komisji Ustawodawczej. Poseł Witold Gintowt-Dziewałtowski zgłosił wniosek o ograniczenie liczebności członków podkomisji do 12–7 reprezentantów Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz 5 reprezentantów Komisji Ustawodawczej.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełPrzemysławGosiewski">Wydaje mi się, że jest ważne, czy obie propozycje zapewniają zachowanie zasady reprezentatywności klubów parlamentarnych. Uważam, że w podkomisji powinny być reprezentowane wszystkie kluby parlamentarne.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełRyszardKalisz">W przypadku przyjęcia wniosku posła Witolda Gintowt-Dziewałtowskiego Liga Polskich Rodzin nie będzie reprezentowana z ramienia Komisji Ustawodawczej. W przypadku przyjęcia propozycji prezydium połączonych Komisji LPR będzie miała jednego reprezentanta z ramienia Komisji Ustawodawczej. Jak widać, różnica jest zasadnicza.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełZbigniewKuźmiuk">Nie ulega wątpliwości, że większa liczebność członków podkomisji pozwoli na zachowanie reprezentacji w podkomisji wszystkim klubom parlamentarnym. Poddam pod głosowanie propozycję prezydiów Komisji. Kto jest za przyjęciem propozycji prezydiów połączonych Komisji, która zakłada, że podkomisja nadzwyczajna będzie liczyć 14 członków - 8 reprezentantów Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz 6 reprezentantów Komisji Ustawodawczej? Stwierdzam, że połączone Komisje Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz Ustawodawcza 34 głosami za, przy 6 głosach przeciw i 2 wstrzymujących się, przyjęły propozycję prezydiów połączonych Komisji. Proszę o zgłaszanie kandydatów na członków podkomisji nadzwyczajnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełWitoldGintowtDziewałtowski">Składam wniosek o pięciominutową przerwę, w trakcie której kluby będą w stanie ustalić listy kandydatów.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełZbigniewKuźmiuk">Zarządzam pięciominutową przerwę.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PosełZbigniewKuźmiuk">Proszę o przedstawianie kandydatów na członków podkomisji nadzwyczajnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełRyszardKalisz">W imieniu Komisji Ustawodawczej pragnę zgłosić 6 kandydatów na członków podkomisji. Zgłaszam posłankę Aleksandrę Gramałę z SLD, posła Eugeniusza Kłopotka z PSL, posła Adama Markiewicza z SLD, posła Wojciecha Szaramę z PiS, posła Roberta Strąka z LPR oraz posła Krystiana Łuczaka z SLD.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełJózefŻywiec">Chcę dowiedzieć się, w jaki sposób dokonano wyboru kandydatów. Słyszę, że wymieniono już 6 kandydatów, ale wśród nich nie ma żadnego kandydata z Samoobrony.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełZbigniewKuźmiuk">Prezydia połączonych Komisji proponują, żeby z Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej w skład podkomisji weszło 3 przedstawicieli SLD, 2 przedstawicieli PO, 1 przedstawiciel PSL, 1 przedstawiciel PiS oraz 1 przedstawiciel Samoobrony. Z ramienia Komisji Ustawodawczej w skład podkomisji wejdzie 1 przedstawiciel LPR.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PosełPrzemysławGosiewski">Uważam, że z Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej w skład podkomisji powinien wejść reprezentant LPR. Jeżeli przyjęto, że 8 członków tej Komisji wchodzi w skład podkomisji, to należy zachować zasadę reprezentatywności klubów parlamentarnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PosełRyszardKalisz">Pozwolę sobie rozwiać wątpliwości posła Przemysława Gosiewskiego. Należy stwierdzić, że zasada parytetu jest niezwykle ważna w pracy podkomisji nadzwyczajnej. Dlatego prezydia połączonych Komisji zdecydowały, że należy zachować tę zasadę. Zwracam uwagę, że zachowano tę zasadę i każdy klub parlamentarny ma proporcjonalną reprezentację w składzie podkomisji. Dlatego właśnie sprzeciwiałem się propozycji posła Witolda Gintowt- Dziewałtowskiego, który proponował ograniczenie liczby członków podkomisji do 12 członków. Przyjęcie propozycji prezydiów połączonych Komisji umożliwiło włączenie reprezentanta LPR w skład podkomisji z ramienia Komisji Ustawodawczej. Kandydatem na reprezentanta LPR z ramienia Komisji Ustawodawczej jest poseł Robert Strąk.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PosełJanOrkisz">Chcę zwrócić uwagę, że wśród przedstawionych kandydatów nie wymieniono reprezentantów UP.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PosełJacekFalfus">Zwracam uwagę, że poseł Ryszard Kalisz mówił o zachowaniu parytetów w Komisji Ustawodawczej, natomiast nie wspomniał o zachowaniu parytetów w Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Uważam, że należy zachować parytety również w Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Zgłaszam wniosek o zachowanie parytetów w doborze członków podkomisji z ramienia Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PosełJerzyCzerwiński">Zapytuję prezydia połączonych Komisji, na jakiej podstawie wyłączają reprezentantów LPR z udziału w podkomisji z ramienia Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PosełZbigniewKuźmiuk">Pragnę wyjaśnić, że prezydia połączonych Komisji uznały, że w podkomisji powinny być reprezentowane wszystkie kluby parlamentarne wyłącznie w ujęciu całościowym, wychodząc z założenia, że nie ma potrzeby, żeby wszystkie kluby parlamentarne były reprezentowane w podkomisji z ramienia obu komisji. Można powiedzieć, że skład podkomisji jest odzwierciedleniem liczby mandatów poszczególnych klubów parlamentarnych. Nietrudno dostrzec, że Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej posiada 8 przedstawicieli w podkomisji, natomiast Komisja Ustawodawcza - 6 przedstawicieli.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PosełRyszardKalisz">Jeżeli LPR zgodzi się, żeby przedstawiciela LPR w podkomisji wybrać spośród członków Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, a nie Komisji Ustawodawczej, to nie ma sensu kontynuować dyskusji. Zwracam jedynie uwagę, że najważniejsze jest, żeby praca podkomisji miała charakter merytoryczny, co pozwoli na zachowanie odpowiedniego tempa prac. W Komisji Ustawodawczej pracuje poseł Robert Strąk, prawnik, który doskonale orientuje się również w problematyce samorządów, i dobry poseł. Wydaje mi się, że nie jest właściwe upieranie się, że reprezentantem LPR w podkomisji powinien być członek Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Składam wniosek o ogłoszenie pięciominutowej przerwy, która pozwoli posłom LPR na wypracowanie stanowiska w sprawie kandydata LPR na członka podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PosełZbigniewKuźmiuk">Zarządzam pięciominutową przerwę.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PosełRyszardKalisz">Zdaję sobie sprawę, że merytoryczna praca musi czasami ustąpić przed parytetami. Na podstawie stanowiska wypracowanego przez posłów LPR prezydia połączonych Komisji uzgodniły, że kandydatem LPR na członka podkomisji zostanie poseł Jerzy Czerwiński wybrany spośród członków Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Tym samym prezydium Komisji Ustawodawczej wycofuje kandydaturę posła Roberta Strąka na członka podkomisji. Prezydia połączonych Komisji proponują, żeby nie zmieniać w podkomisji liczby członków, natomiast żeby w skład podkomisji weszło 9 członków Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz 5 członków Komisji Ustawodawczej. Czy ktoś zgłasza uwagi do propozycji prezydiów połączonych Komisji? Nikt nie zgłasza uwag. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że połączone Komisje przyjęły propozycję prezydiów połączonych Komisji. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że połączone Komisje Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz Ustawodawcza przyjęły propozycję prezydiów połączonych Komisji. Prezydium Komisji Ustawodawczej proponuje, żeby członkami podkomisji nadzwyczajnej z ramienia Komisji zostali posłanka Aleksandra Gramała z SLD, poseł Adam Markiewicz z SLD, poseł Krystian Łuczak z SLD, poseł Eugeniusz Kłopotek z PSL i poseł Wojciech Szarama z PiS.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PosełZbigniewKuźmiuk">Prezydium Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej proponuje, żeby członkami podkomisji nadzwyczajnej z ramienia Komisji zostali poseł Jan Kochanowski z SLD, poseł Jerzy Czepułkowski z SLD, poseł Witold Gintowt-Dziewałtowski z SLD, poseł Bogdan Zdrojewski z PO, poseł Waldy Dzikowski z PO, poseł Józef Szczepańczyk z PSL, poseł Przemysław Gosiewski z PiS, posłanka Renata Rochnowska z Samoobrony oraz poseł Jerzy Czerwiński z LPR.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PosełRyszardKalisz">Czy ktoś zgłasza uwagi względem przedstawionych kandydatur? Nikt nie zgłasza uwag. Zapytuję, czy ktoś z wymienionych osób nie zgadza się na uczestnictwo w pracach podkomisji nadzwyczajnej? Nie słyszę sprzeciwu. Uznaję, że wszyscy wymienieni zgadzają się na udział w pracach podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PosełZbigniewKuźmiuk">Poddam pod głosowanie skład podkomisji nadzwyczajnej. Przystępujemy do głosowania. Kto jest za powołaniem w przedstawionym przed chwilą składzie podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia poselskich projektów ustaw o zmianie ustaw o samorządzie gminnym, samorządzie powiatowym i samorządzie województwa; o zmianie ustawy z dnia 16 lipca 1998 r. - Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw; o bezpośrednim wyborze wójta gminy; o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz innych ustaw, oraz o zmianie ustawy - Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw?Stwierdzam, że połączone Komisje Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz Ustawodawcza 37 głosami za, wobec braku głosów przeciw i 3 wstrzymujących się, powołały podkomisję nadzwyczajną. Jak powiedział poseł Ryszard Kalisz, wybrani członkowie podkomisji nadzwyczajnej proszeni są o pozostanie po posiedzeniu połączonych Komisji w celu ukonstytuowania podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PosełRyszardKalisz">Wydaje mi się, że zachodzi pilna konieczność ustalenia terminów prac podkomisji. Czy ktoś zgłasza jakieś propozycje? Nikt nie zgłasza propozycji. Uważam, że dwa tygodnie powinny wystarczyć podkomisji na rozpatrzenie wszystkich projektów ustaw. Podkomisja powinna złożyć sprawozdanie do dnia 25 stycznia 2002 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PosełEugeniuszKłopotek">Wydaje mi się, że termin do 25 stycznia 2002 r., w którym podkomisja musi przedstawić sprawozdanie połączonym Komisjom, jest zupełnie nierealny. Proszę zwrócić uwagę, na liczbę projektów ustaw, które będzie rozpatrywać podkomisja. Zwracam również uwagę, że projekty ustaw nie zostały zgłoszone przez jeden klub parlamentarny, ale przez wiele klubów parlamentarnych. Nie wyobrażam sobie, żeby podkomisja mogła przez dwa tygodnie rzetelnie rozpatrzyć wszystkie projekty ustaw. Mogę sobie jedynie wyobrazić, jak burzliwy będą miały przebieg posiedzenia połączonych Komisji, które na nowo będą musiały szczegółowo rozpatrywać projekty ustaw.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PosełRyszardKalisz">Co proponuje poseł Eugeniusz Kłopotek?</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PosełEugeniuszKłopotek">Uważam, że należy wyznaczyć termin przedstawienia sprawozdania przez podkomisję na 10 lutego 2002 r. Jest to termin realny, w którym będzie wystarczająco dużo czasu na rzetelne rozpatrzenie projektów ustaw.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PosełWitoldGintowtDziewałtowski">Poseł Ryszard Kalisz zaproponował termin 25 stycznia 2002 r., biorąc pod uwagę konieczność szybkiej pracy nad projektami ustaw. Oczywiście, Komisje nie są w stanie narzucić podkomisji tempa prac nad projektami ustaw. Możemy przyjąć, że podkomisja będzie starała się pracować w jak najszybszym tempie, ale nie obiecujemy, że uda się nam przygotować sprawozdanie na 25 stycznia 2002 r. Niewykluczone, że w trakcie prac podkomisji okaże się, że propozycja posła Eugeniusza Kłopotka jest bardziej realna.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PosełRyszardKalisz">Wydaje mi się, że nie ma potrzeby głosować nad terminem przedstawienia przez podkomisję sprawozdania. Rozumiem, że członkowie podkomisji nadzwyczajnej zdają sobie sprawę, że należy intensywnie, szybko i dobrze prowadzić prace nad projektami ustaw. Możemy przyjąć, że podkomisja postara się przedstawić sprawozdanie pod koniec stycznia 2002 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PosełZbigniewKuźmiuk">Czy ktoś pragnie zabrać głos w sprawach różnych? Nikt się nie zgłasza. Wobec wyczerpania porządku obrad zamykam posiedzenie połączonych Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz Ustawodawczej.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>