text_structure.xml
12.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PosełJanuszPiechociński">Otwieram posiedzenie Komisji Infrastruktury. W porządku dziennym mamy rozpatrzenie tylko jednej poprawki zgłoszonej w drugim czytaniu do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym. Pan poseł Edward Maniura zaproponował, aby w art. 4 w ust. 2 wyrazy „100 zł” zastąpić wyrazami „50 zł”. Wszyscy dobrze wiemy o co chodzi, dyskusja na ten temat została bowiem przeprowadzona jeszcze na posiedzeniu Komisji, na którym pan poseł Edward Maniura sygnalizował zgłoszenie poprawki. Pan poseł słowa dotrzymał i dzisiaj musimy rozstrzygnąć, jaka pozostanie w projekcie ustawy wysokość opłaty za wymianę licencji krajowej na licencję wspólnotową. Czy pan poseł chciałby przedstawić jakieś dodatkowe uzasadnienie do zgłoszonej poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełEdwardManiura">Powiem dlaczego ja sam miałem wątpliwości co do wysokości opłaty i co utwierdziło mnie w przekonaniu, że należy o połowę obniżyć kwotę proponowaną przez rząd, a więc ze 100 do 50 zł. Otrzymałem wstępną kalkulację minimalnych kosztów całej operacji wymiany licencji związanej z procesem unijnego licencjonowania w międzynarodowym transporcie drogowym. W kalkulacji tej znalazła się pozycja „etaty”. Etatów, które będą wykorzystywane przez osiem miesięcy trwania operacji wymiany licencji jest 12. O ile mi wiadomo, licencje wspólnotowe mają być wydane do dnia 1 maja 2004 roku. Przyjmując, że 1 listopada ruszy cała procedura wymiany licencji, do 1 maja przyszłego roku. Będzie to nie osiem miesięcy, ale sześć. Skoro tylko pół roku potrzebnych będzie dodatkowych 12 etatów na całą operację, to mam podstawę do mniemania, że podobne przeszacowanie kosztów będzie można dokona również w innych pozycjach kalkulacji kosztów. Jak powiedział pan przewodniczący, dużo wcześniej zapowiadałem zgłoszenie propozycji obniżenia wysokości stawki opłat za wymianę licencji - i słowa dotrzymałem. W imieniu Klubu Parlamentarnego Platformy Obywatelskiej zgłosiłem tę poprawkę w trakcie drugiego czytania rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełJanuszPiechociński">Jest pewien problem z wymianą licencji, o czym pan poseł nie powiedział. Licencje powinni dostać wszyscy zainteresowani przewoźnicy nie później niż w 3 miesiące od daty złożenia kompletnego wniosku. Taki ostateczny zapis znalazł się w projekcie ustawy na skutek zmian dokonanych przez Komisję na ostatnim posiedzeniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełEdwardManiura">Ale to jest dodatkowy zapis.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełJanuszPiechociński">Takie jest ostateczne przedłożenie Komisji przedstawione w sprawozdaniu. Dyskusje na ten temat już odbyliśmy na posiedzeniu Komisji. Pytaliśmy się przedstawicieli rządu i strony społecznej, czy lepiej zapisać datę graniczną złożenia wniosku o wymianę licencji, jako dzień 31 stycznia 2004 r., czy też umieścić w ustawie bardziej łagodny zapis, w którym współodpowiedzialność za proces wymiany licencji spoczywa także na przedsiębiorcach, a nie tylko na rządzie. W związku z tym przedsiębiorcy, którzy złożą wniosek o wymianę licencji na wspólnotową w dniu 30 kwietnia 2004 roku, zgodnie z ustawą będą mogli ją otrzymać w trzy miesiące później. Stąd wzięła się określona liczba miesięcy, a wraz z nią kalkulacja kosztów całej operacji wymiany licencji. Czy można prosić przedstawiciela rządu o stanowisko?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyWitoldGórski">Ja bym obstawał przy opłacie 100-złotowej, ale też nie będę się kłócił o 50 złotych, jeśli by to miało opóźnić cały proces wymiany licencji dla przedsiębiorców.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełJanuszPiechociński">To nie jest, panie ministrze, kwestia kłótni o wysokość stawki opłat, ale tego, czy środki zgromadzone z tytułu pobierania opłaty za wymianę licencji, wystarczą na sfinansowanie całej operacji. Ponieważ środki na przeprowadzenie operacji nie zostały przez resort infrastruktury zabezpieczone w budżecie, czy uda się ją przeprowadzić za pieniądze uzyskane z opłat? Zgodnie z propozycją pana posła Edwarda Maniury, będą to środki o połowę mniejsze.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PodsekretarzstanuwMIWitoldGórski">Zaraz szczegółowo to wyjaśni pan dyrektor Maciej Wroński.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#DyrektorDepartamentuTransportuDrogowegowMinisterstwieInfrastrukturyMaciejWroński">Mam przy sobie szczegółową kalkulację kosztów minimalnych związanych z procesem unijnego licencjonowania. Jeśli państwo będziecie mieli takie życzenie, to odczytam poszczególne składniki tej kalkulacji. Ogólnie szacujemy, że koszt wydania wszystkich licencji wspólnotowych, łącznie z wypisami, będzie wynosił 1 mln 154 tys. 722 zł. Po podzieleniu tej kwoty na liczbę podmiotów ubiegających się o licencję wychodzi, że koszt obsługi jednego podmiotu będzie wynosił około 97 zł. W tym stanie rzeczy stawka opłaty w wysokości 100 zł zaproponowana przez nas w przedłożeniu rządowym jest jak najbardziej uzasadniona.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełJanuszPiechociński">Czy jeszcze ktoś chciał zabrać głos w tej sprawie? Jeśli nie ma chętnych, przystępujemy do zaopiniowania poprawki. Kto jest za rekomendowaniem poprawki pana posła Edwarda Maniury? Stwierdzam, że Komisja 15 głosami, przy 4 przeciwnych i 1 wstrzymującym się, postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie poprawki pana posła Edwarda Maniury. Czy ktoś z państwa posłów chciałby się wypowiedzieć?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosłankaElżbietaPielaMielczarek">Po takim wyniku głosowania uzasadnione jest chyba zadanie pytania. Skoro koszt wydania licencji będzie wynosił prawie 100 zł, a pobierana opłata wyniesie 50 zł, to brakujące 47 zł będzie musiał pokryć budżet państwa. Proszę o deklarację rządu w tej sprawie, bo nie wiem, kto pokryje tę różnicę.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełJanuszPiechociński">W trzecim czytaniu projektu ustawy rząd zapewne odpowie na pytanie, która zadała pani posłanka. Czy pan dyrektor chciał uzupełnić swoją wypowiedź? Z jakiej pozycji budżetu pokryjecie te wydatki?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#DyrektordepartamentuwMIMaciejWroński">W naszej ocenie, nie bardzo istnieje taka możliwość. W związku z tym być może trzeba będzie zwiększyć inne opłaty, które będą pobierane od przewoźników, żeby pokryć koszty operacji wymiany licencji.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełJanuszPiechociński">Jeśli zatem Sejm podtrzyma propozycję zmiany opłaty za wymianę licencji ze 100 do 50 zł przegłosowaną przez Komisję, to resort infrastruktury, działając w ramach upoważnienia wynikającego z rozporządzenia ministra, sięgnie po dodatkowe rozwiązania. Czy w tej sprawie są jeszcze pytania lub uwagi? Czy w sprawach różnych ktoś z państwa chciałby się wypowiedzieć?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PosłankaJoannaSosnowska">W ciągu ostatnich dni trwała tygodniowa wizyta polsko-francuskiej grupy bilateralnej, której jestem wiceprzewodniczącą. Na moją prośbę, odbyliśmy między innymi spotkanie z wiceministrem transportu Francji. Z rozmowy tej wynikło, że wiadomo już, że kwestie infrastruktury drogowej a szczególnie kolejowej, będą proponowane jako jeden z punktów rozmów podczas wizyty premiera Francji w Polsce 1 grudnia br. Ponieważ ze strony francuskiej padły pewne deklaracje, wydaje się, że byłoby dobrze, aby Komisja Infrastruktury złożyła wniosek o połączone posiedzenie z Komisją Spraw Zagranicznych w celu przygotowania się do tej wizyty. Jednocześnie nasza Komisja mogłaby także wystąpić z prośbą, abyśmy mogli mieć szanse na spotkanie z premierem Francji lub towarzyszącym mu podczas wizyty w Polsce ministrem transportu. Sprawa ta wygląda bardzo interesująco z punktu widzenia spraw zagranicznych. Jestem również członkiem Komisji Spraw Zagranicznych. Uważam, że wspólnie z tą komisją mielibyśmy sporo spraw do przedyskutowania przed wizytą premiera Francji w Polsce.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PosełJanuszPiechociński">Dziękuję za ten sygnał. Obserwujemy obecnie wzrost zaangażowania członków Komisji w obsługę delegacji zagranicznych. Dzisiaj, wspólnie z włosko -polską grupą parlamentarną, przyjęliśmy delegację parlamentu włoskiego. Rośnie zainteresowanie kapitałów krajów Unii Europejskiej realizacją wielkiego procesu infrastrukturalnego w Polsce i procesem naszej obecności w Unii po 1 maja przyszłego roku. Mam prośbę do pana ministra Witolda Górskiego, aby zasygnalizował szefowi resortu, panu wicepremierowi Markowi Polowi, o sprawie, którą poruszyła pani posłanka Joanna Sosnowska, a mianowicie, że jedną z części wizyty premiera Francji w Polsce będą kwestie infrastrukturalne i transportowe. Jeśli będzie taka potrzeba, to wystąpimy z inicjatywą, aby strona polska przedłożyła do programu wizyty pana premiera czy jego współpracowników, spotkanie ze stosowanymi komisjami sejmowymi. Wyrażam nadzieję, że Komisja Infrastruktury jest zainteresowana spotkaniem z osobami odpowiedzialnymi za politykę transportową we Francji. Czy są jeszcze inne propozycje lub informacje w sprawach różnych? Nie ma. Czy na posiedzeniu pojawił się już przedstawiciel Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej? Jeśli tak, to prosimy go o wyrażenie opinii o projekcie ustawy, do której poprawkę rozpatrywaliśmy w pierwszej części posiedzenie. Zna pan treść poprawki. Komisja większością głosów zaopiniowała ją pozytywnie. Proszę o opinię urzędu z punktu widzenia zgodności czy sprzeczności, z ustawodawstwem unijnym.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzedstawicielUrzęduKomitetuIntegracjiEuropejskiejJacekGaliński">W pierwszym słowie chciałbym przeprosić za swoje spóźnienie, które nastąpiło z przyczyn ode mnie niezależnych. To się więcej nie powtórzy. Co do poprawki, to oczywiście, zapoznaliśmy się z nią już wcześniej. Jej przyjęcie nie powoduje żadnych wątpliwości co do zgodności ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym z prawem Unii Europejskiej. W związku z tym zostaje podtrzymana wcześniejsza nasza pozytywna opinia o tym projekcie.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PosełJanuszPiechociński">Tradycyjnie podtrzymujemy wolę Komisji, aby reprezentował nas poseł sprawozdawca, który w drugim czytaniu rekomendował Wysokiej Izbie projekt ustawy. Sprawozdawcą tym był pan poseł Edward Maniura. Czy pan poseł wyraża zgodę?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PosełEdwardManiura">Tak, zgadzam się.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PosełJanuszPiechociński">Wyczerpaliśmy porządek dzienny. Posiedzenie Komisji Infrastruktury uważam za zamknięte.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>