text_structure.xml
23.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PosełKrzysztofKamiński">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych oraz Komisji Transportu i Łączności poświęcone pierwszemu czytaniu rządowego projektu ustawy o ratyfikacji protokołu o wprowadzeniu zmian do Porozumienia o utworzeniu międzynarodowego systemu i organizacji łączności kosmicznej „INTERSPUTNIK”, przyjętego podczas XXV Jubileuszowej Sesji Rady INTERSPUTNIK w Moskwie dnia 30 listopada 1996 r. (druk nr 2022).</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PosełKrzysztofKamiński">Ze strony Komisji Transportu i Łączności obrady będzie prowadził pan przewodniczący Mirosław Styczeń, a w imieniu przewodniczącego Czesława Bieleckiego ja.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PosełKrzysztofKamiński">Witam panią minister Barbarę Tuge-Erecińską - przedstawiciela MSZ. Witam przedstawiciela Ministerstwa Łączności pana ministra Marka Rusina. Procedura posiedzenia jest następująca. Przedstawiciele obu resortów krótko zaprezentują parlamentarzystom ustawę i potrzebę jej ratyfikacji, a my w procesie legislacyjnym zaopiniujemy projekt ustawy.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PosełKrzysztofKamiński">W związku z tym, jeżeli nie usłyszę sprzeciwu co do tej propozycji, to uznam, że została zaakceptowana. Sprzeciwu nie widzę. Przechodzimy do realizacji porządku posiedzenia. O zabranie głosu proszę panią minister Barbarę Tugę-Erecińską, aby w imieniu Ministerstwa Spraw Zagranicznych omówiła projekt.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychBarbaraTugeErecińska">Panowie przewodniczący, Wysokie Komisje. Międzynarodowy system i organizacja łączności kosmicznej INTERSPUTNIK powstała na mocy sporządzonego w dniu 15 listopada 1971 r. w Moskwie Porozumienia o utworzeniu międzynarodowego systemu i organizacji łączności kosmicznej INTERSPUTNIK. Porozumienie to zostało - zgodnie z artykułem 2 ust. 2 - ratyfikowane przez Polskę w dniu 15 września 1972 r. i weszło w życie w stosunku do naszego kraju w dniu 20 października 1972 r.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychBarbaraTugeErecińska">Tekst Porozumienia o utworzeniu międzynarodowego systemu i organizacji łączności kosmicznej INTERSPUTNIK został opublikowany w Dzienniku Ustaw Nr 40 z 1974 r. poz. 234. Stronami Porozumienia są 23 państwa.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychBarbaraTugeErecińska">Począwszy od 1991 r. w ramach powstałej na podstawie powyższego porozumienia organizacji INTERSPUTNIK, wychodząc naprzeciw dokonującym się w Europie i na świecie przemianom geopolitycznym i ekonomicznym, rozpoczęto prace ukierunkowane na dostosowanie istniejących zasad działalności oraz struktury INTERSPUTNIK do obowiązujących w sferze gospodarki rynkowej.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychBarbaraTugeErecińska">Wynikiem wieloletnich prac legislacyjnych przedstawicieli wszystkich członków organizacji jest przyjęty podczas XXV Jubileuszowej Sesji Rady INTERSPUTNIK w Moskwie 30 listopada 1996 r. Protokół o wprowadzeniu zmian do Porozumienia o utworzeniu międzynarodowego systemu i organizacji łączności kosmicznej INTERSPUTNIK. Protokół ten - po przystąpieniu do niego dwunastu państw członkowskich organizacji INTERSPUTNIK - wszedł w życie 12 października 1999 r.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychBarbaraTugeErecińska">Istotą tego dokumentu jest zmiana struktury charakteru i organizacji, a co za tym idzie, stworzenie możliwości dla komercjalizacji usług i eksploatacji systemu satelitarnego INTERSPUTNIK.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychBarbaraTugeErecińska">Zasadniczą zmianą wynikającą z zapisów Protokołu o wprowadzeniu zmian jest oddzielenie kompetencji administracyjno-regulatorskich od funkcji operatorskich, tzn. czysto eksploatacyjnych. Podział taki funkcjonuje i sprawdza się w innych światowych i europejskich organizacjach satelitarnych między innymi INTERSAT i EUTELSAT. Na mocy Protokołu o wprowadzeniu zmian stworzony został m.in. nowy organ INTERSPUTNIK pod nazwą Komitet Eksploatacyjny, którego zadaniem ma być szybkie wypracowanie i podejmowanie decyzji związanych z działalnością organizacji. Zmieniona struktura organizacji INTERSPUTNIK przewiduje powołanie instytucji uczestnika - wyznaczonego przez członka organizacji, tj. przez rząd danego państwa członkowskiego. Zapisy Protokołu o wprowadzeniu zmian określają na nowo kompetencje Rady - najwyższego organu decyzyjnego INTERSPUTNIK, w skład którego wchodzą przedstawiciele rządów poszczególnych państw członkowskich organizacji. Jest to art. 9 Protokołu o wprowadzeniu zmian.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychBarbaraTugeErecińska">Zmianie ulegają również przepisy określające kompetencje dyrektora generalnego. Jest to art. 11 Protokołu o wprowadzeniu zmian. Obecnie Dyrektor generalny - w ramach udzielonych mu pełnomocnictw - kieruje się w działaniu postanowieniami Rady i Komitetu Eksploatacyjnego. Dotychczas była to działalność realizowana na zasadzie jednoosobowego kierownictwa.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychBarbaraTugeErecińska">Protokół o wprowadzeniu zmian wprowadza ponadto nowe zasady wykorzystania funduszu statutowego organizacji określając dziedziny działalności zezwalający na jego użytkowanie. Mówi o tym artykuł 13 Protokołu. Warto wskazać, iż organizacja INTERSPUTNIK poczyniła już w przeszłości krok w kierunku komercjalizacji. W roku 1982 zawarto Wysoki Protokół do Porozumienia z 1971 r. Przewidziany w nim system funkcjonowania oraz powołane w nim organy, dostosowany był jednak do ówczesnego ustroju gospodarczo-politycznego krajów członkowskich. Mowa tu m.in. o rublach transferowych w systemie rozrachunku gospodarczego. Polska ratyfikowała powyższy Protokół w 1984 r. Protokół ten jednak nie wszedł w życie. Dopiero przepisy Protokołu o wprowadzeniu zmian z 1996 r. uwzględniają zasady gospodarki rynkowej, a także interesy obecnych i przyszłych użytkowników systemu INTERSPUTNIK.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychBarbaraTugeErecińska">Biorąc powyższe pod uwagę, a także przewidzianą w Protokole strukturę i nowe organy można przyjąć, iż de facto mamy do czynienia z powołaniem nowej organizacji. Wypełniona zatem zostaje przesłanka do art. 89 ust. 1 pkt 3 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej, który przewiduje dla ratyfikacji umowy dotyczącej członkostwa Rzeczpospolitej Polskiej w organizacji międzynarodowej wymóg zgody wyrażanej w ustawie.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychBarbaraTugeErecińska">Ponadto, pragnę zwrócić uwagę, że zgodnie z artykułem 241 ust. 1 Konstytucji RP z dnia 2 kwietnia 1997 r. umowy międzynarodowe ratyfikowane dotychczas przez Polskę na podstawie obowiązujących w czasie ich ratyfikacji przepisów konstytucyjnych i ogłoszone w dzienniku Ustaw uznawane są za umowy ratyfikowane za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie jeżeli z treści ustawy wynika, że dotyczy ona kategorii spraw wymienionych w art. 89 ust. 1 Konstytucji RP. Tak więc do Protokołu o wprowadzeniu zmian z 1996 r. ma zastosowanie taka sama procedura jak do porozumienia pierwotnego z 1971 r.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychBarbaraTugeErecińska">Wejście w życie Protokołu o wprowadzeniu zmian do Porozumienia o utworzeniu międzynarodowego systemu i organizacji łączności kosmicznej INTERSPUTNIK nie pociąga za sobą obciążeń finansowych dla państwa, ani nie spowoduje konieczności wprowadzenia zmian w obowiązującym ustawodawstwie.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychBarbaraTugeErecińska">Panowie przewodniczący, panie i panowie posłowie. Mając na uwadze korzyści jakie przyniesie związanie Polski postanowieniami Protokołu o wprowadzeniu zmian do Porozumienia o utworzeniu międzynarodowego systemu i organizacji łączności kosmicznej INTERSPUTNIK, proszę Wysokie Komisje o przyjęcie rządowego projektu ustawy o ratyfikacji wymienionego Protokołu.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieŁącznościMarekRusin">W zakresie treści Protokołu mogę się tylko przyłączyć do końcowego wniosku pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełKrzysztofKamiński">W tej chwili przystępujemy do zadawania pytań przedstawicielom rządu.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełKrzysztofKamiński">Czy wśród 24 państw, które są członkami tej organizacji są państwa, które należą do Unii Europejskiej lub NATO? Skąd bierze się to pytanie? Osobiście INTERSPUTNIK kojarzy mi się z Tierieszkową, Łajką, a mówiąc poważnie - generalnie z czymś co minęło.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PosełKrzysztofKamiński">Jeżeli chodzi o łączność kosmiczną, to istnieją systemy Unii Europejskiej i systemy NATO. Na czym polega korzyść w obecności Polski w strukturze z lat siedemdziesiątych?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PodsekretarzstanuMarekRusin">Powiem kilka słów o tym, czym dzisiaj jest INTERSPUTNIK, gdyż faktycznie jest to jeden z tych mastodontów, które istniały w czasach przed rokiem 1990, który nie tylko przetrwał, ale również dobrze się rozwija.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PodsekretarzstanuMarekRusin">Po pierwsze, INTERSPUTNIK dzisiaj, to w rozumieniu pojęć zachodnich „service provider”. Zasadniczo nie posiada własnych satelitów i zajmuje się udostępnianiem pojemności transmisyjnych na satelitach, które dzierżawi przede wszystkim od rosyjskich organizacji. W tej chwili INTERSPUTNIK posiada już jednego satelitę, który był ustawiony przy pomocy spółki, która powstała z Lockheadem Martinem.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PodsekretarzstanuMarekRusin">W najbliższym czasie planuje się wystrzelenie serii małych satelitów. Oryginalność tego planu polega na tym, że te niewielkie satelity są po kilka transponderów, natomiast mogą być wystrzeliwane w bardzo prosty sposób przez różne organizacje zachodnie, z którymi ta operacja ma być wykonana. Takie satelity będą bardzo elastyczne i dopasowane do zapotrzebowania.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#PodsekretarzstanuMarekRusin">Warto powiedzieć, że INTERSPUTNIK posiada 7 plus 1 - siedem własnych i jeden dzierżawiony, na którym ma 44 transpondery. Jest to więc dosyć średniej klasy satelitarny międzynarodowy „service provider”. Być może INTERSPUTNIK w miarę wzrastania zasobów będzie posiadał ich więcej.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#PodsekretarzstanuMarekRusin">Z państw Unii Europejskiej Niemcy są członkiem organizacji. Ponadto, poza krajami z byłego obozu socjalistycznego znajdują się m.in. Indie. Można powiedzieć, że zasadniczo INTERSPUTNIK „żeruje” na pewnej niszy ekologicznej w świecie, w którym organizacje satelitarne ledwo dyszą. Organizacja ma znakomitą niszę. Są to kraje środkowej Azji. Ciekawostką jest to, że INTERSPUTNIK posiada dobrze usytuowane swoje stacje. Jedną ze stacji - geograficznie dobrze usytuowanej - jest stacja w Polsce, tj. Psary, która swoimi antenami może „widzieć” zarówno satelity nad Oceanem Indyjskim, jak i Atlantyckim. W związku z tym organizacja wykorzystuje urządzenie w Polsce m.in. do tranzytowania ruchu telekomunikacyjnego i broadcastingu, na czym dobrze zarabia.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#PodsekretarzstanuMarekRusin">Generalnie trzeba powiedzieć, że ta organizacja, mając niewielkie zasoby potrafi na siebie zarobić. Czyli jest dosyć aktywna. Bardzo dobrze wykorzystuje nisze typu Uzbekistan, Turkmenistan, Kazachstan itd., które z różnych przyczyn nie są chętnie nawiedzane przez innych operatorów. Jakie Polska ma z tego zyski? My posiadamy stację z dawnych czasów. W związku z tym można powiedzieć, że jest to samofinansująca się machina, która wykorzystywana jest zarówno do realizacji łączności telekomunikacyjnej między różnymi państwami, jak również do przenoszenia ruchu z Dalekiego Wschodu na kontynent amerykański.</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#PodsekretarzstanuMarekRusin">W tej chwili z samego faktu przynależności do organizacji nie ponosimy żadnych kosztów. W roku 1972 r. wpłaciliśmy trzynaście tysięcy dolarów tytułem wpisowego. Obecnie nasz udział w funduszu do podziału, który jest obliczany w zależności od ruchu, w pieniądzach realnych wynosi ok. czternastu tysięcy. Od tego naliczana jest dywidenda.</u>
<u xml:id="u-5.7" who="#PodsekretarzstanuMarekRusin">Jak do tej pory przynależność do organizacji nie przynosi strat i przynosi niewielki zysk. Jak powiedziałem posiadamy urządzenia, które nie wymagają większych nakładów na obsługę. Znajdują się w centrum nadawczym w Psarach k. Kielc.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełJózefKorpak">Jakie konkretne korzyści dla Polski wynikają z racji przynależności do organizacji? To, że są urządzenia do odbioru i przekazu to jest jakby jeden element. Czy członkostwo i korzyści bycia w organizacji są wyliczalne? Jaka jest struktura tej organizacji? Ile ta organizacja zatrudnia osób?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełKrzysztofKamiński">Czyją jest własnością?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełJózefKorpak">Dziękuję panie przewodniczący za podpowiedź. Mogę dołączyć to pytanie jako kolejne. Czy organizacja działa na zasadzie prawa handlowego - np. spółki akcyjnej, czy na innej? Jakie są perspektywy rozwoju organizacji? Mamy ratyfikować Porozumienie. W związku z tym powinniśmy myśleć o przyszłości organizacji INTERSPUTNIK. To, że mamy zainstalowane urządzenia, które istnieją od lat siedemdziesiątych może oznaczać, że będą funkcjonowały może jeszcze przez rok, a następnie będą wymagały napraw lub inwestycji.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PosełJózefKorpak">Jaka jest przyszłość tej organizacji? Czy warto, aby w to przedsięwzięcie angażować rząd i społeczeństwo polskie?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełHenrykDługosz">Nie chciałbym kolegom odpowiadać, ale będąc posłem z województwa świętokrzyskiego, idąc tylko tokiem wypowiedzi pana ministra Rusina, przypomnę, że kiedyś Centrum Nadawcze w Psarach było samodzielnym zakładem Telekomunikacji Polskiej.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PosełHenrykDługosz">W 1990 r. Zakład Łączności Satelitarnej w Psarach przyniósł państwu ok. 8 bilionów zysku netto. Bardzo duże pieniądze zarabiał m.in. na tym, co nazywa się transmisją danych z jednego na drugiego satelitę. Zakład jest położony w takim miejscu i tak wyposażony, że może to robić. Poza tym chciałem powiedzieć, że urządzenia są w bardzo dobrym stanie.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PosełHenrykDługosz">W związku z pytaniami pana posła Korpaka i pana przewodniczącego chciałem zaprosić panów do Psar, aby organizacja INTERSPUTNIK nigdy panom nie kojarzyła się z Tierieszkową.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełJózefKorpak">Czuję się dotknięty. Zadawałem pytanie panu ministrowi, a na moje pytanie odpowiadał poseł, który dodatkowo skojarzył mnie z Tierieszkową. Uważam, że jest to poważne posiedzenie dwóch Komisji, na którym padają poważne pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełKrzysztofKamiński">Dbając o powagę zostawmy wzajemne uszczypliwości. Zaproszenie do Psar jest przyjęte.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełMirosławStyczeń">Mam pytanie związane w jakiś sposób z INTERSPUTNIK-iem, aczkolwiek nie do końca chyba łączące się z tą organizacją. Dlaczego Polska jest jedynym krajem środkowoeuropejskim, który nie posiada prawa do umieszczenia własnego satelity. Z tego co wiem takie prawo posiadają np. Białoruś, Ukraina, Czechy, Słowacja, Węgry, itd. Jak to się stało i dlaczego do tego doszło?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PodsekretarzstanuMarekRusin">Postanowienia dwóch międzynarodowych konferencji, tj. z 1977 r. i 1988 r. przyznały Polsce dwie narodowe pozycje. Jedna - minus 1, czyli 1 długości zachodniej, która jest przewidziana dla możliwości transmisji broadcastingowej - wszystkie państwa otrzymały pakiet pięciokanałowy - oraz druga pozycja, która przewidziana jest zasadniczo dla łączności telekomunikacyjnych i jest to wycinek łuku, którego środkiem jest 14,2 i plus minus 10 stopni. W każdej chwili można starać się o umieszczenie satelity. Każda organizacja może wystąpić do ministra łączności o skoordynowanie jeszcze innego punktu. Wspomniane przeze mnie dwa punkty są dla kraju, a jest ich jeszcze więcej.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PodsekretarzstanuMarekRusin">Po drugie, urządzenia w Psarach znajdują się w bardzo dobrym stanie. W tej chwili należą one do jednych z najnowocześniejszych w łączności, zwłaszcza w ruchu telekomunikacyjnym. Zatem jeszcze przez wiele lat mogą być eksploatowane.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PodsekretarzstanuMarekRusin">Po trzecie, jeżeli chodzi o państwo polskie, to nie partycypujemy w żadnych kosztach. Istotą zmian, nad którymi dzisiaj dyskutujemy jest przejście organizacji ze struktury międzyrządowej, a więc ściśle administracyjnej do struktury rządowo-operatorskiej. Wyłania się organ, złożony z operatorów, delegowanych przez państwa członkowskie i oni zajmują się sprawami czysto komercyjno-handlowo-trafficowymi, a sprawy regulacyjne, czyli te, które decydują o ogólnych ramach tej organizacji, pozostają w rękach Rady. Generalnie, taki trend obowiązuje na świecie. Krótko mówiąc, organizacja INTERSPUTNIK dryfuje w kierunku organizacji międzynarodowej normalnie zarządzanej, gdzie sprawy polityczne i regulacyjne są w rękach przedstawicieli państw-członków, a czysto ruchowe są odłączone od tych spraw i nimi zajmuje się Komitet Eksploatacyjny, który można porównać do „Board of Governors” w istniejących współcześnie organizacjach. Biznesplany, które opracowane są na lata następne przewidują, że 2001 r. będzie okresem bardzo istotnych reinwestycji tego co organizacja wypracowała przez dziesięć lat. Mam protokół z ostatniego posiedzenia, który przewiduje, że w przyszłym roku Polska powinna otrzymać ok. 615 tysięcy dolarów z tytułu dywidendy. Jaki jest zysk? Ruch nie jest duży, ale istnieje, zwłaszcza państw niszy ekologicznej, np. Indie, Pakistan, Nepal, itp. Gdybyśmy chcieli realizować ruch telekomunikacyjny po ziemi, to płacilibyśmy tranzyt. W przypadku uczestnictwa w organizacji i wykorzystania Psar nie płacimy nic. TP S.A. zyskuje na tym czyste, „żywe” pieniądze. Sposób połączenia można porównać do skoku. Reasumując, jest to realizacja łączności tam, gdzie normalną drogą musielibyśmy płacić myto za przepuszczenie przez kolejne kraje. Podam przykład. Dzięki możliwościom technicznym przesyłu na kontynent amerykański ostatnio otworzyliśmy szybkie połączenie do Meksyku i dzięki temu nie musieliśmy płacić za dzierżawę kabli atlantyckich. W Psarach mamy bardzo dynamiczny zarząd, który cały czas dopasowuje możliwości do potrzeb.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełKrzysztofKamiński">Zgodnie z Regulaminem Sejmu pierwsze czytanie obejmuje zadawanie pytań przedstawicielom wnioskodawców. W związku z brakiem dalszych pytań stwierdzam, że tę fazę zakończyliśmy. Czy do tekstu ustawy upoważniającej prezydenta panie lub panowie posłowie chcą wprowadzić poprawki lub zgłaszają uwagi? Nie widzę. Wobec tego poddam pod głosowanie rekomendację Komisji przesłania ustawy do drugiego czytania Sejmowi oraz wyłonienie z grona Komisji posła sprawozdawcy.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PosełKrzysztofKamiński">Kto z pań i panów posłów jest za tym, aby nadać bieg ustawie do drugiego czytania i wyznaczyć posła sprawozdawcę?</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PosełKrzysztofKamiński">Stwierdzam, że w wyniku głosowania, tj. 20 głosów posłów za, przy braku sprzeciwu i wstrzymujących się, obie Komisje pozytywnie zaopiniowały projekt ustawy upoważniającej prezydenta do ratyfikacji.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#PosełKrzysztofKamiński">Obecnie proszę o zgłaszanie kandydatów na posła sprawozdawcę.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PosełMirosławStyczeń">Zgłaszam kandydaturę posła Józefa Korpaka.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PosełKrzysztofKamiński">Czy są inne kandydatury? Nie widzę.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PosełJózefKorpak">Panie przewodniczący, zadawałem pytania dlatego, że do końca nie byłem doinformowany, ale być może jest ktoś z posłów, kto jest bardziej doinformowany.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PosełMirosławStyczeń">Albo pan przyjmuje propozycję, albo ją pan odrzuca.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PosełJózefKorpak">Raczej nie wyrażam zgody.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PosełAndrzejUrbańczyk">Zgłaszam kandydaturę posła Antoniego Kobielusza.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PosełKrzysztofKamiński">Czy są inne kandydatury? Czy pan poseł Kobielusz wyraża zgodę?</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PosełAntoniKobielusz">Tak, wyrażam zgodę.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PosełKrzysztofKamiński">Wobec tego poddam pod głosowanie kandydaturę pana posła Antoniego Kobielusza na posła sprawozdawcę.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#PosełKrzysztofKamiński">Kto z pań i panów posłów jest za tym, aby rolę sprawozdawcy powierzyć panu posłowi Antoniemu Kobieluszowi?</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#PosełKrzysztofKamiński">Stwierdzam, że Komisje 21 głosami posłów za, przy 1 wstrzymującym się i braku sprzeciwu kandydaturę pana posła Antoniego Kobielusza zaakceptowały.</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#PosełKrzysztofKamiński">Na tym wyczerpaliśmy porządek obrad. Dziękuję przedstawicielom rządu, paniom posłankom i panom posłom. Zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>