text_structure.xml 14.4 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PosełCzesławBielecki">W imieniu przewodniczącego Komisji Spraw Zagranicznych i swoim własnym otwieram posiedzenie połączonych Komisji Spraw Zagranicznych oraz Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PosełCzesławBielecki">Witam posłów i zaproszonych gości. Porządek dzienny posiedzenia został państwu przedłożony. Jeśli nie usłyszę uwag do porządku dziennego, uznam, że porządek został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PosełCzesławBielecki">Nie ma uwag, zatem przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Proszę o zabranie głosu ministra Andrzeja Ananicza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejAnanicz">Konwencja o ochronie środowiska morskiego obszaru Morza Bałtyckiego została podpisana 9 kwietnia 1992 r. przez państwa nadbałtyckie, to jest: Danię, Estonię, Finlandię, Litwę, Niemcy, Polskę, Rosję i Szwecję, a 24 września 1992 r. przez Europejską Wspólnotę Gospodarczą. Konwencja helsińska z 1992 r., choć zawiera wiele nowych idei, jest sukcesorską Konwencji helsińskiej o ochronie środowiska morskiego obszaru Morza Bałtyckiego z 1974 r., której Polska od wielu lat jest stroną.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejAnanicz">Celem Konwencji jest ochrona morskiego obszaru Morza Bałtyckiego, która realizowana jest poprzez wspólnie podejmowane decyzje i uzgodnienia oraz szeroką współpracę w dziedzinie ochrony środowiska. Konwencja w kompleksowy sposób reguluje zasady dotyczące ochrony środowiska Morza Bałtyckiego, obejmując zagadnienia związane z ochroną wód, atmosfery i powierzchni Ziemi.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejAnanicz">W stosunku do Konwencji z 1974 r. wzmacnia zobowiązania państw stron przez zmianę już istniejących postanowień oraz przez wprowadzenie nowych uregulowań. Do Konwencji wprowadzono nowe zapisy dotyczące:</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejAnanicz">- zagwarantowania społeczeństwu dostępu do informacji o wydanych pozwoleniach na wprowadzenie zanieczyszczeń do środowiska i warunkach tych pozwoleń, a także o wynikach badań kontrolnych i badań sprawdzających zgodność z cechami jakości wody lub warunkami pozwoleń,</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejAnanicz">- zakazu rozmyślnego spalania odpadów lub innych substancji na morzu w celu ich termicznego zniszczenia,</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejAnanicz">- przeprowadzania ocen oddziaływania na środowisko zaplanowanej działalności, która może wywierać ujemny wpływ na środowisko obszaru Morza Bałtyckiego,</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejAnanicz">- włączenia wód wewnętrznych państw stron do obszaru działania Konwencji z 1992 r.,</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejAnanicz">- powiadamiania i konsultacji w sprawie aktów zniszczeń,</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejAnanicz">- ochrony przyrody i różnorodności biologicznej,</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejAnanicz">- zapobiegania zanieczyszczeniom wynikającym z działalności przybrzeżnej.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejAnanicz">Większość postanowień Konwencji helsińskiej z 1992 r. została już wprowadzona do polskiego porządku prawnego, dzięki czemu, mimo braku formalnego aktu ratyfikacji Konwencji, jej postanowienia są wykonywane przez stronę polską.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejAnanicz">Skutki finansowe ratyfikacji to:</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejAnanicz">1) coroczna składka członkowska na rzecz HELCOM (Komisji Helsińskiej) - składkę tę Polska opłaca regularnie na mocy art. 15 Konwencji z 1974 r., nie jest to więc nowe zobowiązanie finansowe,</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejAnanicz">2) koszty związane z włączeniem do Państwowego Monitoringu Środowiska - koszty te są i będą ponoszone bez względu na fakt ratyfikacji Konwencji,</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejAnanicz">3) koszty wynikające z obowiązku bezpośredniego udziału strony polskiej w pracach Komisji Helsińskiej i jej ciał roboczych - będą one pokrywane przez Polskę bez względu na fakt ratyfikacji Konwencji, nie jest to więc nowe zobowiązanie.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejAnanicz">Nadrzędną korzyścią z ratyfikacji Konwencji będzie poprawa obrazu Polski jako państwa istotnie zaangażowanego w ochronę środowiska Morza Bałtyckiego, a także przyczynienie się do dalszej harmonizacji polskiego systemu ochrony środowiska z systemami innych państw zachodnich, co jest niezbędne dla naszej integracji z Unią Europejską.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejAnanicz">Oczywiste jest, że ochrona środowiska jest w interesie wszystkich społeczności tego obszaru.</u>
          <u xml:id="u-2.17" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejAnanicz">Konwencja, mimo że nakłada na Polskę wiele zobowiązań, jest jednocześnie ważnym instrumentem ochrony naszych interesów jako państwa bałtyckiego. Działania przewidziane w ramach Konwencji są spójne z polityką społeczno-gospodarczą państwa, opartą na zapisanej w Konwencji i w aktach niższego rzędu zasadzie zrównoważonego rozwoju.</u>
          <u xml:id="u-2.18" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejAnanicz">Przedstawiając powyższe proszę Komisję o przyjęcie rządowego projektu ustawy o ratyfikacji Konwencji o ochronie środowiska morskiego obszaru Morza Bałtyckiego, sporządzonej w Helsinkach 9 kwietnia 1992 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełCzesławŚleziak">Dziękuję panu ministrowi za uzasadnienie. Proponuję następujący sposób procedowania - w pierwszej części posłowie zgłaszać będą pytania, w drugiej części przejdziemy do dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PosełCzesławŚleziak">Czy są jakieś pytania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełLonginPastusiak">Ratyfikacja Konwencji o ochronie środowiska Bałtyku jest sprawą niezwykle pilną. Problem Bałtyku polega na tym, że po pierwsze - jest to akwen bardzo mały, po drugie - bardzo płytki, średnia głębokość Bałtyku wynosi 57 m, po trzecie - Bałtyk ma wyjątkowo słabą wymianę wód przez cieśniny, po czwarte - ma wiele „trucicieli”, jakimi są państwa uprzemysłowione. To są 4 elementy, które powodują, że ta Konwencja jest szalenie ważna.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PosełLonginPastusiak">Mam dwa pytania do ministra spraw zagranicznych. Jak wiadomo, konwencja może wejść w życie, gdy ratyfikują ją wszystkie państwa nadbałtyckie. Polska i Rosja są jedynymi krajami, które dotychczas nie ratyfikowały Konwencji. My jesteśmy na etapie procesu ratyfikacji, więc zbliżamy się do momentu wejścia w życie Konwencji.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PosełLonginPastusiak">Czy Ministerstwo Spraw Zagranicznych ma informacje o stanie ratyfikacji tej Konwencji w Rosji? Realizacja Konwencji zależy od decyzji ostatniego państwa, a więc Rosji. Dodam, że Rosja jest jednym z największych trucicieli Bałtyku.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PosełLonginPastusiak">Druga uwaga dotyczy tej części materiału przygotowanego przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych, w której przedstawia się skutki finansowe ratyfikacji Konwencji. Jeśli mamy do czynienia z walutą mniej znaną, taką jak fińskie marki, prosiłbym, żeby koszty podawać w dolarach lub złotówkach.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PosełLonginPastusiak">W pkt. 2 i 3 na str. 8 materiału dobrze byłoby podać szacunkowe koszty związane z włączeniem do monitoringu oraz wynikające z udziału strony polskiej w pracach Komisji Helsińskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełCzesławŚleziak">Czy są jeszcze jakieś pytania? Nikt się nie zgłasza. Proszę pana ministra o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#SekretarzstanuAndrzejAnanicz">Według informacji, które posiadam, Rosja ratyfikowała Konwencję. W związku z tym ona wejdzie w życie po ratyfikacji przez Polskę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełLonginPastusiak">W materiale Ministerstwa Spraw Zagranicznych pisze się, że Rosja nie ratyfikowała tej Konwencji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#SekretarzstanuAndrzejAnanicz">Jest to wiadomość z ostatniej chwili.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#DyrektorDepartamentuWspółpracyzZagranicąwMinisterstwieOchronyŚrodowiskaZasobówNaturalnychiLeśnictwaMieczysławOstojski">Składka została podana w markach fińskich, ponieważ w takiej walucie płacimy tę składkę.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#DyrektorDepartamentuWspółpracyzZagranicąwMinisterstwieOchronyŚrodowiskaZasobówNaturalnychiLeśnictwaMieczysławOstojski">Jeśli chodzi o koszty monitoringu, to zgodnie z ustaleniami stron monitoring jest realizowany w ramach monitoringu państwowego. Państwowa Inspekcja Ochrony Środowiska dysponuje środkami finansowymi na monitoringi w zależności od zadań ustala, jaką część pieniędzy przeznacza na daną część monitoringu. Monitoring praktycznie jest już realizowany. Jest to tylko kwestia przekazania danych. Trudno jest w tej chwili wyodrębnić koszty monitoringu, które są związane wyłącznie z realizacją konwencji helsińskiej.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#DyrektorDepartamentuWspółpracyzZagranicąwMinisterstwieOchronyŚrodowiskaZasobówNaturalnychiLeśnictwaMieczysławOstojski">Monitoring jest realizowany bez względu na to, czy Konwencja będzie realizowana, czy nie. Jest to kwestia ewentualnej korekty monitoringu i analizy wyników zebranych w ramach monitoringu.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#DyrektorDepartamentuWspółpracyzZagranicąwMinisterstwieOchronyŚrodowiskaZasobówNaturalnychiLeśnictwaMieczysławOstojski">Jeśli chodzi o koszty związane z uczestnictwem w posiedzeniach HELCOM, są to koszty osobowe związane z podróżami i z pobytem. Mamy na to zarezerwowane środki w budżecie. Prowadzimy elastyczną politykę. W zależności od potrzeb staramy się tymi środkami oszczędnie dysponować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełCzesławŚleziak">Kto z posłów chciałby jeszcze zadać pytanie? Nie widzę zgłoszeń, zatem przechodzimy do fazy dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PosełCzesławŚleziak">Kto z posłów chciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełStanisławŻelichowski">Wnoszę o przyjęcie projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PosełStanisławŻelichowski">Pan dyrektor Mieczysław Ostojski rozpoczyna pracę w Komisji Helsińskiej bodaj od sierpnia br. Dobrze byłoby, żeby udział strony polskiej w pracach tej Komisji zaowocował tym, że środki ze składek będą przeznaczane w większym stopniu na realizację zadań wynikających z Konwencji niż na utrzymanie biurokracji europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PosełStanisławŻelichowski">Szwedzka agenda dla Bałtyku wynika z konkurencji między Finlandią a Szwecją, a także z faktu, że Komisja Helsińska nie wykonuje swoich zadań w takim zakresie, jak oczekiwałaby tego społeczność międzynarodowa.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#PosełStanisławŻelichowski">Byłoby dobrze, żeby udział strony polskiej w pracach Komisji Helsińskiej zaznaczył się tym, że środki będą wykorzystane na realizację zadań wynikających z Konwencji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełCzesławŚleziak">Czy ktoś z posłów chciałby jeszcze zabrać głos? Nikt się nie zgłasza.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PosełCzesławŚleziak">Zgodnie ze sformułowanym wnioskiem poddam pod głosowanie konkluzję, że połączone Komisje rekomendują przyjęcie projektu ustawy o ratyfikacji Konwencji o ochronie środowiska morskiego obszaru Morza Bałtyckiego. Kto jest za przyjęciem takiej konkluzji?</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PosełCzesławŚleziak">W głosowaniu za wnioskiem opowiedziało się 29 posłów, nikt nie był przeciwny, 1 poseł wstrzymał się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#PosełCzesławŚleziak">Pozostaje nam wybranie posła sprawozdawcy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosełCzesławBielecki">Proponuję pana posła Czesława Śleziaka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełCzesławŚleziak">Proszę o inne propozycje. Nie widzę, wobec tego wyrażam zgodę.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PosełCzesławŚleziak">Kto z posłów jest za przyjęciem mojej kandydatury na posła sprawozdawcę?</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PosełCzesławŚleziak">W głosowaniu Komisje jednogłośnie wybrały na sprawozdawcę posła Czesława Śleziaka.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#PosełCzesławŚleziak">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny. Dziękuję za udział w obradach.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#PosełCzesławŚleziak">Zamykam posiedzenie połączonych Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>