text_structure.xml 14.1 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PosełTadeuszWrona">Otwieram posiedzenie połączonych Komisji. Witam wszystkich obecnych. Porządek obrad został państwu doręczony na piśmie. Czy ktoś z państwa ma uwagi do porządku obrad? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PosełTadeuszWrona">Stwierdzam, że porządek obrad został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PosełTadeuszWrona">Przystępujemy do rozpatrzenia sprawozdania z wykonania budżetu państwa w 2000 r. w zakresie zadań realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego. Proszę panią minister o przedstawienie sprawozdania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówHalinaWasilewskaTrenkner">W ustawie budżetowej na 2000 r. wydatki, które w tej chwili omawiamy, zostały zaplanowane na kwotę 630.212 tys. zł. Wydatki te zostały zrealizowane w kwocie 629.559 tys. zł, co stanowiło 99,9 proc. planu po zmianach.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówHalinaWasilewskaTrenkner">Przedstawię państwu układ tych wydatków, które były realizowane przez różne szczeble samorządu terytorialnego. Na zadania realizowane przez powiaty przeznaczono 392.942 tys. zł, co stanowiło 62,4 proc. przekazanych dotacji. Gminom przekazano 235.619 tys. zł, czyli 37,4 proc. ogółu dotacji. Samorządy województw otrzymały 998 tys. zł, czyli 0,2 proc. Dotacje były przekazywane na różne cele.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówHalinaWasilewskaTrenkner">Przedstawię państwu wydatki w podziale na realizację poszczególnych zadań. Powiaty otrzymały 40.466 tys. zł na funkcjonowanie powiatowych inspektoratów nadzoru budowlanego, 216.690 tys. zł na koszty funkcjonowania powiatowych urzędów pracy, na koszty utrzymania urzędników jednostek terenowych Państwowej Straży Pożarnej 3420 tys. zł, na koszty utrzymania urzędników jednostek terenowych Policji 40.090 tys. zł, na realizację zadań określonych w ustawie o obywatelstwie polskim, w ustawie Prawo wodne, ustawie Prawo geodezyjne i kartograficzne oraz w ustawie o gospodarce nieruchomościami - 80.537 tys. zł, na działalność powiatowych komisji poborowych - 11.222 tys. zł. Tak wyglądały wydatki bieżące.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówHalinaWasilewskaTrenkner">Dotacje na cele inwestycyjne wyniosły 517 tys. zł. Środki te zostały podzielone w następujący sposób. Na wyposażenie w sprzęt powiatowych inspektoratów nadzoru budowlanego przeznaczono 448 tys. zł. Na zakup sprzętu komputerowego dla powiatów województwa lubelskiego przeznaczono 62 tys. zł. Na zakup sprzętu komputerowego dla powiatowej komisji poborowej w Koszalinie przeznaczono 7 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówHalinaWasilewskaTrenkner">Na zadania zlecane przez administrację rządową gminom przekazano 235.619 tys. zł, co stanowiło 100 proc. planu po zmianach. Zakres tych zadań obejmował obowiązki administracyjne, które są wykonywane przez gminy. Wśród tych zadań było prowadzenie urzędów stanu cywilnego, prowadzenie ewidencji ludności, wydawanie dowodów osobistych, realizacja czynności związanych z wykonywaniem powszechnego obowiązku obrony oraz rejestracja działalności gospodarczej. Przewidywano, że dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej, wykonywane przez województwa wyniosą 998 tys. zł. Wydatki te zostały zrealizowane w 97,1 proc. planu po zmianach. Środki zostały przeznaczone na realizację następujących zadań. W województwie śląskim wydano 927 tys. zł na realizację zadań wynikających z ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne. Marszałek województwa realizuje zadania z zakresu geodezji i kartografii przy pomocy geodety województwa, który wchodzi w skład urzędu marszałkowskiego.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówHalinaWasilewskaTrenkner">W tym samym województwie, w dziale 91 - Administracja państwowa, zaplanowano dodatkową dotację na finansowanie kosztów prowadzenia wojewódzkich baz danych, wchodzących w skład krajowego systemu informacji o terenie. W pozostałych województwach środki na ten cel były umieszczone w innych działach. Województwo śląskie utrzymało stary podział budżetowy, który obowiązywał w poprzednim układzie administracyjnym. Z tego powodu wydatki te zostały umieszczone w dziale 91.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówHalinaWasilewskaTrenkner">Marszałek województwa dolnośląskiego otrzymał dotację na finansowanie utraconych w 1999 r. zarobków lekarzom wchodzącym w skład powiatowych komisji lekarskich. Dotacja ta wynosiła 71 tys. zł. Samorząd województwa realizuje to zadanie z zakresu administracji rządowej.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówHalinaWasilewskaTrenkner">W wielkim skrócie przedstawiłam państwu wszystkie zadania, które były finansowane w tym dziale. Rozumiem, że przedmiotem zainteresowania Komisji może być także rozkład wydatków w poszczególnych grupach i województwach. Posiadam materiały, które pozwolą na przedstawienie tych danych, jeśli będą państwo tym zainteresowani.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełTadeuszWrona">Proszę o zabranie głosu przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#ZastępcadyrektoradepartamentuwNajwyższejIzbieKontroliKrzysztofKarczyński">Kontrolerzy Najwyższej Izby Kontroli stwierdzili niewiele uchybień przy realizacji budżetu w zakresie dotacji na zadania administracji rządowej. Podam państwu kilka przykładowych uchybień. Wojewoda podlaski, który prowadził postępowanie w sprawie wyłonienia inwestora zastępczego na realizację, modernizację i rozbudowę międzynarodowego drogowego przejścia granicznego w Kuźnicy przyjął, że kryterium ceny będzie stanowiło tylko 45 proc. ogółu czynników decydujących o wyborze oferty. Doprowadziło to do wytypowania inwestora, który oferował cenę prawie trzykrotnie wyższą od ceny oferowanej przez konkurentów, którzy także spełniali wszystkie kryteria zawarte w specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Można powiedzieć, że od strony formalnej wszystko było w porządku. Jednak zastrzeżenia budzi racjonalność tego działania.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#ZastępcadyrektoradepartamentuwNajwyższejIzbieKontroliKrzysztofKarczyński">Wojewoda pomorski nie egzekwował od gmin i powiatów terminowego zwrotu niewykorzystanych dotacji, na łączną kwotę 83 tys. zł. Wojewoda opolski utworzył nieformalną rezerwę w rozdziale - Urzędy marszałkowskie, na kwotę ok. 400 tys. zł. Następnie rezerwę tę rozdysponował na potrzeby powiatowych urzędów pracy. Mogę stwierdzić, że w trakcie kontroli prowadzonych w jednostkach samorządu terytorialnego nie stwierdzono występowania istotnych nieprawidłowości przy wykorzystaniu dotacji. Warto jednak zaznaczyć, że nie zawsze przekazane kwoty wystarczały na realizację zadań. We wszystkich województwach sygnalizowano, iż zbyt małe środki zostały przekazane na działalność powiatowych urzędów pracy. Było to nowe zadanie, które jest realizowane przez powiaty od 2000 r. Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie ocenia wykonanie budżetu w omawianym zakresie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełTadeuszWrona">Koreferat w imieniu obu Komisji przedstawi poseł Jerzy Barzowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełJerzyBarzowski">Postaram się, żeby moja wypowiedź była także krótka. Wiemy, że od lat zadania zlecone z zakresu administracji rządowej, które są powierzane gminom, nie zmieniają się. Dotyczą one prowadzenia ewidencji ludności, wydawania dowodów osobistych oraz prowadzenia urzędu stanu cywilnego. Od lat gminy dobrze wykonują te zadania.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PosełJerzyBarzowski">Wydaje się, że od kilku lat przekazywane gminom środki nie wystarczają na właściwą realizację tych zadań. Realizacja tych zadań wymaga coraz większych nakładów, w tym inwestycyjnych. Gminy zwracają się do wojewodów o zwiększenie dotacji na realizację tych zadań, jednak nie zostaje ona zwiększona. Pewnym wytłumaczeniem może być trudna sytuacja budżetu państwa.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PosełJerzyBarzowski">Wydaje się jednak, że realizacja postanowień nowej ustawy o dowodach osobistych wymagać będzie pewnych nakładów inwestycyjnych. Na te zadania powinny zostać zwiększone nakłady inwestycyjne dla gmin. Większe środki powinny otrzymać także urzędy stanu cywilnego. Znacznie więcej środków należałoby przeznaczać na zadania inwestycyjne. Z przedstawionych materiałów wynika, że wojewodowie nie zawsze uwzględniają wnioski gmin w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PosełJerzyBarzowski">Przy każdej okazji powtarzam, że do tej pory nie stworzono mechanizmu, który spowodowałby, żeby wojewodowie zgłaszali potrzeby gmin w tym zakresie do budżetu państwa. Od czterech lat nie ma jasnych kryteriów, którymi powinni kierować się wojewodowie, przyjmując takie wnioski. Nie wiadomo także, na jakich zasadach dzielą środki w tym dziale.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#PosełJerzyBarzowski">Chciałbym także powiedzieć o nowym zadaniu, które w 2000 r. realizowały powiaty. Zadanie to dotyczyło działania powiatowych urzędów pracy. Wydaje się, że powiaty powinny otrzymywać większe środki na realizację tego zadania. Co roku dodawane są nowe zadania, chociaż środki na ich realizację nie są wystarczające. Tu także mieliśmy do czynienia ze zmianą obowiązujących przepisów. Samorządy będą otrzymywać w tym zakresie coraz większe zadania. Należy sądzić, że w ślad za zadaniami pójdą także pieniądze. Mogę potwierdzić, że uwagi Najwyższej Izby Kontroli są zasadne. Niektórzy wojewodowie wydawali środki według niezbyt jasnych kryteriów. Wydatki związane z niektórymi postępowaniami mogą wzbudzać pewne wątpliwości. Uważam, że każdy tego typu przypadek powinien być dokładnie analizowany. Niektóre działania mogły być uzasadnione i wynikać z przyczyn obiektywnych. Komisje co roku postulują zwiększenie skuteczności działania w tym zakresie. Wydaje się, że z roku na rok następuje poprawa wykonania budżetu przez wojewodów. Jednak nadal występują pewne nieprawidłowości. Należy szukać mechanizmów, które będą służyć usprawnieniu wydatkowania środków publicznych w tym zakresie. Nie wnoszę żadnych uwag do przedstawionego sprawozdania. Zgłaszam wniosek o przyjęcie sprawozdania o wykonaniu budżetu w rozpatrywanym zakresie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełTadeuszWrona">Czy ktoś z państwa chciałby zgłosić uwagi lub zadać pytania? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PosełTadeuszWrona">Zgłoszono wniosek o pozytywne zaopiniowanie sprawozdania z wykonania budżetu państwa w zakresie dotacji celowych w dziale 91 - Administracja państwowa. Czy ktoś z państwa jest przeciwny przyjęciu tego wniosku? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PosełTadeuszWrona">Stwierdzam, że Komisje przyjęły pozytywną opinię o sprawozdaniu z wykonania budżetu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełJanRokita">Marszałek Sejmu przedstawił wykładnię w sprawie możliwości podejmowania decyzji przez komisje sejmowe. Powinien pan zapytać marszałka Sejmu, czy nasze Komisje w obecnym składzie mogą podejmować jakiekolwiek decyzje.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PosełJanRokita">Nie zgłaszam wniosku o sprawdzenie kworum, gdyż nie chcę sabotować prac Komisji. Jednak wykładnia marszałka w tej sprawie jest jednoznaczna. Jeśli w posiedzeniu nie uczestniczy odpowiednia liczba posłów, podjęte decyzje nie są ważne. Takie decyzje można później zmienić. Chcę jedynie zasygnalizować, że istnieje pewien problem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełTadeuszWrona">Dziękuję za zgłoszenie tego sygnału. Na pewno to wystąpienie znajdzie się w protokole z posiedzenia Komisji. Nie będę ustosunkowywać się do problemu, o którym pan mówi. Zajmiemy się tą sprawą na posiedzeniu, które zacznie się za godzinę.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PosełTadeuszWrona">Proponuję, żeby posłem sprawozdawcą został poseł Jerzy Barzowski. Czy ktoś z państwa ma uwagi do tej propozycji? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PosełTadeuszWrona">Stwierdzam, że Komisje upoważniły posła Jerzego Barzowskiego do przedstawienia przyjętego stanowiska Komisji Finansów Publicznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełZbigniewEysmont">Poseł Jan Rokita zwrócił uwagę na wykładnię przyjętą przez marszałka Sejmu. W tej sytuacji proponuję, żeby pan przewodniczący sprawdził, czy Komisje mają kworum. Przed chwilą Komisje podjęły decyzję. Jeśli Komisje nie miały kworum, nie mogły przyjąć stanowiska w sprawie wykonania budżetu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełTadeuszWrona">Dziękuję za tę wypowiedź. Decyzja została podjęta. W momencie jej podejmowania nikt nie kwestionował możliwości podjęcia decyzji przez połączone Komisje.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PosełTadeuszWrona">Dziękuję państwu za udział w obradach. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>