text_structure.xml 12.2 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PosłankaBarbaraImiołczyk">Otwieram posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, które poświęcone jest wyrażeniu opinii o rządowym projekcie ustawy o cenach (druk nr 1995).</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PosłankaBarbaraImiołczyk">Projekt ustawy został skierowany przez marszałka Sejmu do pierwszego czytania do Komisji Finansów Publicznych. Komisja zwróciła się do nas z prośbą o opinię na temat owego projektu ustawy, ponieważ dotyczy on również problemów samorządu terytorialnego. Pan poseł Włodzimierz Puzyna, przewodniczący podkomisji stałej do spraw finansów, przygotował dla nas rekomendację.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PosłankaBarbaraImiołczyk">Witam pana Jerzego Chudzickiego, prezesa Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej, który przedstawi nam uwagi Izby do omawianego projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PosłankaBarbaraImiołczyk">Chcę również poinformować, że ustawa nie została jeszcze zaopiniowana przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu ani przez organizacje samorządowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełWłodzimierzPuzyna">Nowa ustawa ma spełnić trzy cele.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PosełWłodzimierzPuzyna">Po pierwsze, potwierdzić gwarancję zasady swobody ustalania cen i ochronę tej zasady przed administracyjnymi ograniczeniami. Wyjątkiem są ograniczenia uzasadnione ważnym interesem publicznym.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PosełWłodzimierzPuzyna">Po drugie, celem ustawy jest ochrona interesów przedsiębiorców i nabywców towarów i usług, które mogą być zagrożone w przypadku nadużycia swobody ustalania cen.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PosełWłodzimierzPuzyna">Po trzecie, ochronę konsumentów przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi, co jest wymogiem art. 76 konstytucji.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PosełWłodzimierzPuzyna">Ustawa potwierdza generalną zasadę swobody ustalania cen i opisuje te ograniczenia, które wynikają z interesu nadrzędnego. Prawo ograniczania swobody ustawa przypisuje Radzie Ministrów. Rząd może ustalić w drodze rozporządzenia ceny urzędowe lub marże handlowe urzędowe na towary i usługi w sytuacjach szczególnie uzasadnionych względami gospodarczymi, ze względu na ważny interes publiczny. Rada Ministrów określa również tryb, w którym może się to dziać, precyzując w ustawie obszary, w których można się spodziewać cen urzędowych.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PosełWłodzimierzPuzyna">Głównym polem działania ustawy będą sprawy związane z funkcjonowaniem służby zdrowia. Na mocy ustawy można przewidzieć, że ceny urzędowe i marże handlowe urzędowe będą na pewno funkcjonowały w przypadku rynku środków farmaceutycznych i materiałów medycznych, preparatów diagnostycznych, sprzętu medycznego jednorazowego użytku, czyli tych artykułów, które są finansowane całkowicie lub częściowo ze środków publicznych. Ustawa wyraźnie określa, że może nastąpić takie urzędowe uregulowanie cen. Ustawa przewiduje stworzenie Międzyresortowego Zespołu do Spraw Cen Urzędowych i Marż Handlowych Urzędowych jako organu, który będzie pełnił rolę opiniodawczo-doradczą w zakresie ustalania cen urzędowych na towary farmaceutyczne.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PosełWłodzimierzPuzyna">Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej zajmuje się tą ustawą, dlatego że zawiera ona również katalog cen urzędowych, których wysokość mogą ustalać jednostki samorządu terytorialnego. Mówi o tym art. 7.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PosełWłodzimierzPuzyna">Rada gminy w katalogu cen urzędowych może ustalać ceny urzędowe za usługi przewozowe transportu zbiorowego oraz ceny za przewozy taksówkami. W mieście stołecznym Warszawie uprawnienia ustalania cen w tym zakresie będą przysługiwały Radzie Warszawy. Rada powiatu może natomiast ustalać ceny urzędowe na usługi przewozowe transportu zbiorowego. W ramach regulacji cen rada gminy będzie także określała strefy cenowe obowiązujące przy przewozie osób i ładunków taksówkami.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#PosełWłodzimierzPuzyna">W projekcie ustawy bierze się pod uwagę również kwestię ochrony konsumenta. Jest tu mowa o mechanizmie obniżania cen w przypadku, gdy towar nie odpowiada jakościowym lub ilościowym parametrom wynikającym z norm.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#PosełWłodzimierzPuzyna">Moim zdaniem, konstrukcja i treść ustawy nie budzą wątpliwości. Pozostaje jedynie do rozstrzygnięcia jeden problem. Czy katalog tych cen, które będą mogły być urzędowo uregulowane przez jednostki samorządu terytorialnego, jest właściwie skonstruowany? Może należałoby ten katalog rozszerzyć lub uszczuplić?</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#PosełWłodzimierzPuzyna">Mam w tym miejscu jedną wątpliwość. Wiadomo, że sejmiki wojewódzkie, w zakresie swoich kompetencji, mają również przypisane zadania z zakresu usług przewozowych transportu zbiorowego, np. w tej kategorii mieści się kolej regionalna. Wydaje mi się, że należałoby się zastanowić, czy nie przebudować ust. 2 w art. 7, nadając sejmikowi wojewódzkiemu uprawnienia podobne do uprawnień rady powiatu. Trudno sobie wyobrazić, co może się jeszcze wydarzyć, np. logiczne byłoby skonsolidowanie transportu zbiorowego i transportu kołowego na szczeblu regionalnym. Wydaje mi się, że można by rozważyć zapisanie ust. 2 w formule: „Sejmik wojewódzki lub rada powiatu mogą ustalać ceny urzędowe za usługi przewozowe transportu zbiorowego, za które odpowiadają w zakresie swoich kompetencji”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#WiceprezesIzbyGospodarczejKomunikacjiMiejskiejStanisławKarasek">Chciałbym omówić artykuł, który dotyczy komunikacji gminnej. Otóż mówi on o tym, że rada gminy może ustalać ceny urzędowe za usługi transportu zbiorowego. Naszym zdaniem jest on prawidłowy, co więcej - z naszego rozpoznania wynika, że jest on zgodny z odpowiednimi zapisami w innych krajach Unii Europejskiej. Jest on również zgodny z ustawą o samorządzie terytorialnym, która mówi o tym, że transport na obszarze gminy jest zadaniem własnym gminy. W artykule tym jest jednak coś, co naszym zdaniem jest nieprawidłowe. Otóż radzie gminy przyznaje się prawo do ustalania cen urzędowych, bo rada gminy odpowiada za transport, ustala ceny, a wpływy z biletów idą na rzecz gminy. Z drugiej jednak strony na mocy ustawy bardzo wiele kategorii pasażerów uzyskuje uprawnienia do ulgowych lub bezpłatnych przejazdów. Również rada gminy ma prawo przyznawać w drodze ustawowej prawo do ulgowych przejazdów, ale oczywiście finansuje to z własnych środków. Jest pięć kategorii obywateli, którzy mają uprawnienia do bezpłatnych przejazdów i cztery kategorie uprawnionych do ulg pięćdziesięcioprocentowych, co bardzo pogarsza wyniki finansowe przedsiębiorstw komunalnych. Gminy nie mają wystarczających środków na odtwarzanie taboru i prowadzenie właściwej polityki komunikacyjnej. W związku ze wzrostem motoryzacji ludzie, którzy płacą pełnopłatne bilety, odchodzą do komunikacji indywidualnej, a komunikacja komunalna w coraz większym zakresie wozi te grupy pasażerów, które mają uprawnienia do ulg. PKS i PKP mają w drodze ustawowej zagwarantowane rekompensaty z tytułu utraconych wpływów z powodu ulg przyznanych w drodze ustawowej. Komunikacja komunalna takich uprawnień do rekompensat nie ma.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#WiceprezesIzbyGospodarczejKomunikacjiMiejskiejStanisławKarasek">Wnoszę o uzupełnienie art. 7 zapisem tego rodzaju: „Utracone wpływy w komunikacji komunalnej z tytułu uprawnień do ulgowych i bezpłatnych przejazdów przyznawanych w drodze ustawowej są gminom rekompensowane. Zasady określania wysokości tych rekompensat i tryb ich pokrywania określi minister finansów w porozumieniu z ministrem transportu i gospodarki komunalnej w drodze rozporządzenia”. Takie rekompensaty od 1 stycznia 2001 roku byłyby łatwe do wykonania, ponieważ wówczas w komunikacji komunalnej będą obowiązywały kasy fiskalne. Czyli utracone wpływy z tytułu ulg będą rejestrowane w sposób ścisły poprzez kasy fiskalne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosłankaBarbaraImiołczyk">Czy ktoś z państwa chce zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełWłodzimierzPuzyna">Proponowane rozwiązanie wydawałoby się logiczne. Wielokrotnie poruszaliśmy ten problem w naszych pracach. Samorządy przejmując pakiet zadań wraz z budżetami, przejęły również system, w którym te ulgi już istniały i były objęte budżetami samorządowymi w momencie, gdy przeszedł w 1990 roku transformację. Dopracowaliśmy się w systemie finansowym zasady, że wszelkie ustawowe uszczuplenia dochodów, wprowadzane obecnie i zmieniające stan dotychczasowy, są rekompensowane przez odpowiednie kategorie subwencji. Starych ulg nie rekompensuje się, ponieważ były one objęte strukturą budżetu przejętego przez samorząd. Przeciwko takiej logice trudno nam było protestować. Można uczynić próbę odmiennej interpretacji, ale jej rezultat jest łatwy do przewidzenia, zwłaszcza że budżet jest dość skąpy. W przypadku pojawienia się nowych ulg, przysługiwałyby uprawnienia do rekompensat. Sprawa starych ulg, które były wkomponowane w strukturę budżetu przejętego przez samorząd, jest raczej nie do wygrania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosłankaBarbaraImiołczyk">Jeśli nie macie państwo innych uwag, proponuję, abyśmy zaopiniowali pozytywnie projekt ustawy o cenach przekazany nam przez Komisję Finansów Publicznych. Należałoby jednak uwzględnić jedną uwagę, tzn. przyjąć ust. 2 w art. 7 zaproponowany przez pana posła Włodzimierza Puzynę, czyli: „Sejmik wojewódzki lub rada powiatu może ustalić ceny urzędowe za usługi przewozowe transportu zbiorowego, za które odpowiadają w zakresie swoich kompetencji”. Taka była propozycja, o ile dobrze zapisałam. Wydaje się to ze wszech miar zasadne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełWłodzimierzPuzyna">Proponuję dopisanie rozważenie możliwości re-kompensaty ulg. Należałoby włączyć do naszej opinii propozycję pana Stanisława Karaska. Proponuję następujący tekst naszej opinii: „Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej aprobuje treść projektu ustawy o cenach zawartego w druku 1995. Równocześnie Komisja proponuje: po pierwsze - uzupełnienie art. 7 przez nadanie ust. 2 brzmienia: „Sejmik wojewódzki lub rada powiatu może ustalić ceny urzędowe za usługi przewozowe transportu zbiorowego, za które odpowiadają w zakresie swoich kompetencji”, i po drugie - rozważenie możliwości wprowadzenia dodatkowego artykułu o brzmieniu: „Utracone wpływy w komunikacji komunalnej z tytułu uprawnień do ulgowych i bezpłatnych przejazdów przyznawanych w drodze ustawowej są gminom rekompensowane. Zasady określania wysokości tych rekompensat i tryb ich pokrywania określi minister finansów w porozumieniu z ministrem transportu i gospodarki komunalnej w drodze rozporządzenia”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosłankaBarbaraImiołczyk">Czy aprobujecie państwo tak sformułowaną propozycję opinii? Nie słyszę głosów sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PosłankaBarbaraImiołczyk">Stwierdzam, że Komisja jednomyślnie przyjęła propozycję opinii, sformułowaną przez pana posła Włodzimierz Puzynę.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PosłankaBarbaraImiołczyk">Zamykam posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>