text_structure.xml 11.6 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PosełJanRulewski">Otwieram posiedzenie Komisji. Kontynuując prace nad nadesłanymi, pięcioma projektami ustaw i zgodnie z przyjętymi w głosowaniach kierunkowych rozstrzygnięciami, powinniśmy dziś podjąć dalsze decyzje organizacyjne. Nie przewidujemy więc na obecnym posiedzeniu dyskusji merytorycznej ani nad zgłoszonymi projektami, ani też nad wnioskami, jakie zostały już dotychczas przedstawione przez członków Komisji lub ekspertów.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PosełJanRulewski">Prezydium Komisji uznało, że zebrane materiały i posiadane informacje upoważniają nas do podjęcia pracy w zespołach bądź podkomisjach. Naszym zdaniem, usprawni to pracę i pozwoli na szybsze jej zakończenie. Zgodnie z tym, o czym już dyskutowaliśmy i czym zajmowaliśmy się dotychczas proponujemy powołanie czterech zespołów roboczych (podkomisji):</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PosełJanRulewski">1. do spraw samorządu terytorialnego,</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PosełJanRulewski">2. do spraw samodzielnych podstawowych ZOZ-ów i kas chorych,</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PosełJanRulewski">3. do spraw przedsiębiorstw państwowych (publicznych podmiotów prawnych),</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PosełJanRulewski">4. do spraw jednostek gospodarczych wykorzystujących majątek publiczny.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PosełJanRulewski">Apelowaliśmy wcześniej do członków Komisji, aby dobrowolnie zgłaszali, w którym zespole zechcą pracować. Apel został wysłuchany częściowo, bowiem 10 posłów, łącznie z członkami prezydium, takie deklaracje złożyło. Pozostali członkowie zostali przydzieleni do poszczególnych zespołów zgodnie z tym, jakimi zagadnieniami zajmują się przede wszystkim w swej działalności poselskiej. Powstała w ten sposób lista czterech zespołów, którą państwu przedstawiliśmy na piśmie. Nie jest ona zamknięta i ostateczna, a więc możliwe są przesunięcia i zmiany. Poza preferencjami merytorycznymi nie stosowaliśmy przy zestawieniu poszczególnych zespołów żadnych preferencji osobistych. Podobnie rzecz się miała w odniesieniu do ekspertów, którzy przydzieleni zostali do każdego zespołu.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#PosełJanRulewski">Jeśli chodzi o posiadane już materiały do pracy merytorycznej to stwierdzamy, że pierwsze trzy zespoły dysponują kompletnym zestawem niezbędnym do prac redakcyjnych. Problem jest przy zespole czwartym, gdzie nie mamy dostatecznych materiałów umożliwiających jego pracę. Z winy rządu nie otrzymaliśmy nawet tej informacji, o którą prosiliśmy, mimo że strona rządowa sama sugerowała, prowokując nas niejako do wystąpienia z zapytaniem, jakie podmioty występują pod nazwą „jednostki gospodarcze wykorzystujące majątek publiczny”. Wiadomo, że jest to materia złożona. Jeszcze w dniu wczorajszym doszedłem do wniosku, że takim podmiotem mogłaby być Naczelna Rada Zatrudnienia, która w ramach projektowanej ustawy otrzyma świadczenia, wcześniej był tylko wzrost kosztów. Powstaje więc pytanie, czy Rada ta również objęta zostanie planem naszego działania?</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#PosełJanRulewski">W zespole tym jest jednak wiele ważnych problemów do załatwienia i dlatego uważamy, że mimo indolencji rządu nie należy hamować jego prac, choć wiemy, że będą one szczególnie trudne i mogą trwać dłużej niż w innych zespołach.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#PosełJanRulewski">Zastanawialiśmy się czy mają to być podkomisje, czy zespoły? Praktyka Sejmu jest taka, że w podobnych sytuacjach powołuje się zespoły świadczące o daleko posuniętej autonomii Komisji. Regulamin jednak powiada, że zespoły służą opracowywaniu poprawek. Dyskutując nad tą sprawą w prezydium uważaliśmy, że zespoły przygotują szkic sprawozdania, na tyle pełny i czytelny, aby można go było rozpatrywać na posiedzeniu całej Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#PosełJanRulewski">Gdybyśmy powołali podkomisje, to zgodnie z jej prawami i przywilejami każda oddzielnie byłaby zobowiązana do złożenia gotowego sprawozdania, z pominięciem słowa szkic. Preferujemy więc, jako prezydium, powołanie zespołów, ale ostateczną decyzję podejmiecie państwo jako członkowie Komisji Nadzwyczajnej.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#PosełJanRulewski">Stawiam więc zasadnicze pytanie: czy godzicie się państwo podjąć dalsze prace w zaproponowanych przez prezydium zespołach? Czy są jakieś zastrzeżenia do tej propozycji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełJerzyCzepułkowski">Chciałbym wiedzieć, czy prezydium przyjęło i zaakceptowało zgłoszone przez nas w trakcie dotychczasowej dyskusji uwagi? Jeśli zaproponowany podział na zespoły nie jest ostateczny, wówczas ja nie mam uwag, ale jeśli pan przewodniczący zechce nas przekonywać, aby wszystko zostało tak, jak zaplanowało prezydium, wówczas mam zastrzeżenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełJanRulewski">Uważam, że wystąpienie pana posła jest bardzo ugodowe i cieszę się, że zgłosił chęć pracy w zespole.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PosełJanRulewski">Przyjmujemy, że nie ma zastrzeżeń co do podziału na zespoły...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełRyszardHayn">Ponieważ moje nazwisko nie znalazło się w żadnym zespole chcę pana poinformować, że zapisałem się do pierwszego, czyli tego, który będzie się zajmował samorządem terytorialnym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełJanRulewski">Bardzo pana przepraszam za to pominięcie, tym bardziej że to właśnie pan zaproponował taki podział pracy i nasze sugestie wyniknęły z pana wniosku. Jeszcze raz przepraszam i biorę na siebie całą winę za to niedopatrzenie.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PosełJanRulewski">Skoro nie ma innych zastrzeżeń chcę jeszcze zwrócić uwagę i myślę, że zostanie to także zaakceptowane, że członkowie prezydium będą brać udział w pracach zespołów jako goście informując przy tym prezydium o tempie prowadzonych w nich prac.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PosełJanRulewski">Pozostaje nam rozstrzygnięcie - kto z państwa jest za tym, aby proponowane grupy robocze miały charakter podkomisji?</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PosełJanRulewski">W głosowaniu za wnioskiem opowiedziało się 9 posłów, 1 poseł był przeciwny, przy braku głosów wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#PosełJanRulewski">Stwierdzam, że przyjęliśmy wariant, aby pracować w podkomisjach, co nakłada na nas obowiązek, aby po przerwie dokonać ukonstytuowania się w obrębie każdej z zaproponowanych podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#PosełJanRulewski">Chciałbym jeszcze przekazać państwu inne informacje, jakie przygotowało prezydium na dzisiejsze spotkanie organizacyjne. Otóż do każdej z podkomisji zaproponowaliśmy udział ekspertów. W pierwszej jest to: pan W. Kaczmarek; w drugiej: prof. J. Senyszyn; w trzeciej: prof. C. Kosikowski, prof. J. Wratny i prof. R. Grodzicki, zaś w czwartej: prof. J. Wratny i prof. B. Ziemianin. Przewidziano również tzw. „rezerwę prezydium”, w której są: prof. P. Winczorek i prof. L. Florek. Istnieje oczywiście możliwość zarówno „wypożyczania” ekspertów z innych podkomisji, jak i korzystanie z owej „rezerwy”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Czy lista ekspertów jest zamknięta? Jeśli nie, to chciałbym włączyć do drugiej podkomisji jeszcze osoby reprezentujące praktyków, którzy byliby naszymi ekspertami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełJanRulewski">Lista jest praktycznie zamknięta, ponieważ upłynął termin, do którego każdy mógł zgłaszać nazwiska osób, jego zdaniem przydatnych w pracach Komisji. Rozumiem, że pan chce zgłosić formalny wniosek o uzupełnienie tej listy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Tak, chciałbym zgłosić do podkomisji zajmującej się samodzielnymi podstawowymi ZOZ-ami i kasami chorych, pana Jacka Kamińskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełJanRulewski">Czy są uwagi do tej propozycji? Jeśli nie, rozumiem, że została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PosełJanRulewski">Chciałbym też poinformować o tym, że każda z podkomisji będzie miała obsługę kancelaryjną, przy czym w pierwszej będą to osoby, które aktualnie obsługują naszą Komisję Nadzwyczajną. Podkomisję drugą prosimy, aby zapewniła sobie taką pomoc ze strony sekretariatu Komisji Zdrowia, w trzeciej będą to osoby z sekretariatu Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, zaś w czwartej, z naszej Komisji Nadzwyczajnej.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PosełJanRulewski">W czasie pracy podkomisji, prezydium będzie służyło wszelką pomocą w uzyskiwaniu dodatkowych materiałów informacyjnych i ekspertyz, a także będzie pilnowało terminowości składania sprawozdań. Proponujemy jednocześnie, aby wszystkie podkomisje zakończyły swe prace do końca września, które będą sukcesywnie przekazywane do prezydium Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#PosełJanRulewski">Ponieważ już od pewnego czasu wyraźnie zauważalna jest absencja przedstawiciela rządu, prezydium wystąpi z żądaniem ustanowienia takiego przedstawiciela rządu, który będzie obecny podczas dalszych naszych prac i będzie nam służył pomocą w rozwiązywaniu powstających problemów, jak też informacją na zadawane pytania.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#PosełJanRulewski">Czy są uwagi dotyczące przyjętego trybu prac?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełMaciejPoręba">Moja uwaga dotyczy wyznaczonego terminu zakończenia prac podkomisji. Wydaje mi się, że jest on zbyt krótki, co może się odbić na jakości. W lipcu mamy jeszcze tylko jedno posiedzenie Sejmu, a potem będą wakacje. Zostaje nam więc zaledwie półtora miesiąca. Proponuję wydłużyć ten termin, przynajmniej o miesiąc.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełJanRulewski">Jest to wniosek formalny. Rozumiem, że byłby on szczególnie korzystny dla zespołu trzeciego i czwartego, które mają najtrudniejsze zadania. Poddaję więc go pod głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PosełJanRulewski">Kto z państwa jest za przesunięciem o miesiąc terminu zakończenia prac wszystkich podkomisji?</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PosełJanRulewski">W głosowaniu za wnioskiem opowiedziało się 6 posłów, przeciwnych było 3 posłów, 2 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#PosełJanRulewski">Zgodnie z wnioskiem posła Macieja Poręby, korygujemy termin zakończenia prac, ustalając go na koniec października.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#PosełJanRulewski">Czy są jeszcze jakieś uwagi? Nie słyszę. Zamykam posiedzenie Komisji Nadzwyczajnej.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>