text_structure.xml
24.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PosełJanMariaJackowski">Otwieram posiedzenie Komisji Kultury i Środków Przekazu. Witam bardzo serdecznie posłów, przedstawicieli Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, dyrektora Stefana Lubiszewskiego z Najwyższej Izby Kontroli oraz dyrektora Towarzystwa im. Fryderyka Chopina.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PosełJanMariaJackowski">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje: pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o ochronie Dziedzictwa Chopinowskiego (druk nr 1414) wraz z autopoprawką (druk nr 1414-A) — uzasadnia poseł Zdzisław Podkański. Nie słyszę sprzeciwu wobec zaproponowanego porządku dziennego. Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty. Proszę o zabranie głosu posła Zdzisława Podkańskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełZdzisławPodkański">Mając na uwadze ciężki dzień i tak oczywistą sprawę, jaką jest zabezpieczenie Dziedzictwa Chopinowskiego, ograniczę się do bardzo krótkiego wprowadzenia.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełZdzisławPodkański">Tak się złożyło, że w tym roku przypada 150. rocznica śmierci, a w przyszłym roku 190. rocznica urodzin Fryderyka Chopina. Nie muszę w tym gronie mówić na temat Chopina i jego roli oraz znaczenia dla polskiego dziedzictwa kulturowego, a także dla dziedzictwa światowego.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PosełZdzisławPodkański">Biorąc pod uwagę fakt, że istnieje pewne niebezpieczeństwo rozproszenia, a nawet utraty zbiorów oraz pilną potrzebę wspomagania różnych instytucji i organizacji, m.in. Towarzystwa im. Fryderyka Chopina, grupa posłów zaproponowała projekt ustawy, który generalnie zmierza do wyrazistej pomocy państwa w zakresie opieki i rewaloryzacji miejsc związanych z Fryderykiem Chopinem, konserwacji i pomnażania Chopinowskich zbiorów muzealnych, dokończenia edycji narodowego wydania „Dzieł” Fryderyka Chopina oraz wyposażenie na własność w obiekty, które znajdują się w administracji Towarzystwa im. Fryderyka Chopina. Myślę tu zwłaszcza o Pałacu Ostrogskich. Tak się składa, że Towarzystwo im. Fryderyka Chopina radzi sobie nie najgorzej. Gdyby nie pomoc Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, to nawet Międzynarodowy Konkurs Chopinowski nie mógłby dojść do skutku i nie odbywałby się w takiej oprawie i na takim poziomie. Mimo zaradności Towarzystwa środki ciągle są niewystarczające. Wynika to z niedostatku kwot przyznawanych przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, jak również rangi, znaczenia i potrzeb związanych z propagowaniem Dziedzictwa Chopinowskiego.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PosełZdzisławPodkański">Na koniec chciałbym przeprosić za to, że ten projekt ustawy budził pewne zastrzeżenia. Przyjąłem je jako uzasadnienie, ponieważ intencją było przede wszystkim uzyskanie uchwały. Później po prostu doszliśmy do wniosku, że tego typu wartość i rozwiązanie powinny wiązać się z konkretną ustawą.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PosełZdzisławPodkański">Chciałbym podziękować wszystkim za wkład pracy, ponieważ uchwała już została przyjęta przez Sejm. Biorąc pod uwagę krytyczne uwagi w imieniu posłów-wnioskodawców naniosłem autopoprawki, które w zdecydowanej części niwelują ewentualne niedopracowania oraz wychodzą naprzeciw konkretnym zgłoszeniom, zwłaszcza takich osób, jak prof. Działocha czy innych znawców prawa.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełJanMariaJackowski">Otwieram dyskusję.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoArkadiuszRybicki">Chciałbym przedstawić stanowisko rządu, które zostało określone na wczorajszym posiedzeniu Rady Ministrów. Stanowisko to mówi, iż poselski projekt ustawy o ochronie Dziedzictwa Chopinowskiego uwzględnia problemy, związane z zapewnieniem lepszej ochrony, pomocy i wsparcia Dziedzictwa Chopinowskiego, które zasługuje na szczególną uwagę. Sama idea uchwalenia wymienionego projektu jest słuszna i nie budzi żadnych zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoArkadiuszRybicki">Jednak po zapoznaniu się z tekstem poselskiego projektu ustawy - i poprawkami - Rada Ministrów odmawia jego poparcia. Trudno zgodzić się z zawartą w poselskim projekcie ustawy propozycją zobowiązania Rządu RP do zapewnienia corocznie środków finansowych z budżetu państwa dla Towarzystwa im. Fryderyka Chopina.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoArkadiuszRybicki">Należy zauważyć, że w aktualnym stanie prawnym, zgodnie z odpowiednim artykułem ustawy o finansach publicznych, jednostki nie zaliczane do sektora finansów publicznych oraz fundacje i stowarzyszenia mogą otrzymywać dotacje celowe na realizację zadań zleconych na podstawie umów, zawartych z dysponentem części budżetowej — w tym przypadku z ministrem kultury i dziedzictwa narodowego, do którego kompetencji należą sprawy z zakresu kultury itd.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoArkadiuszRybicki">Przyjęcie projektu ustawy w proponowanym brzmieniu spowoduje niczym nie uzasadnioną preferencję w przekazywaniu środków z budżetu państwa dla Towarzystwa im. Fryderyka Chopina, nie tylko w stosunku do innych podmiotów propagujących twórczość Chopina, ale wszystkich jednostek, nie zaliczonych do sektora finansów publicznych oraz fundacji i stowarzyszeń. Ponadto stworzyłoby to podstawę prawną, zobowiązującą do dofinansowania z budżetu państwa niemal całej działalności Towarzystwa im. Fryderyka Chopina w sytuacji, gdy pozostałe podmioty o podobnym statusie mogłyby otrzymywać jedynie dotacje celowe na zadania zlecone na podstawie umów zawartych w trybie art. 71 ustawy o finansach publicznych.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoArkadiuszRybicki">Rada Ministrów zgadza się ze stwierdzeniem, iż wiodącą rolę w ochronie Dziedzictwa Chopinowskiego pełni Towarzystwo im. Fryderyka Chopina w Warszawie, jednak obok niekwestionowanej roli Towarzystwa w działalności na rzecz ochrony Dziedzictwa Chopinowskiego ważne zadania pełnią inne instytucje i stowarzyszenia, dla których troska o zachowanie Dziedzictwa Chopinowskiego stanowi zadanie priorytetowe.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoArkadiuszRybicki">Działająca od wielu lat Polska Akademia Chopinowska - Stowarzyszenie Artystyczno-Naukowe w Warszawie aktywnie uczestniczy w pracach badawczych nad spuścizną po wielkim kompozytorze. W bieżącym roku była ona głównym organizatorem II Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego w Warszawie, reaktywowanego po 39 latach i uwieńczonego pełnym sukcesem. Utrzymuje stałe kontakty z muzykologami z całego świata, zajmującymi się życiem i twórczością Fryderyka Chopina. Podobną działalność prowadzi Międzynarodowa Federacja Towarzystw Chopinowskich i Biblioteka Narodowa.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoArkadiuszRybicki">W projekcie ustawy pominięta została również rola Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego i jego działalność naukowo-badawcza, a także rola Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie i jej działalność naukowa, artystyczna i popularyzatorska, związana z postacią patrona uczelni.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoArkadiuszRybicki">Muzyka Chopina jest najbardziej „eksportowym” towarem polskim na rynku kultury. Oprócz walorów patriotycznych i muzycznych ma również ogromne walory komercyjne. Towarzystwo im. Fryderyka Chopina uzyskuje znaczne wpływy z biletów, licencji, płyt, sponsoringu itd. Precyzyjnego uregulowania wymaga problem zobowiązań państwa i działalności komercyjnej. Jest to odrębna sprawa. Jednoznaczne stwierdzenie, że państwo wspiera tylko Towarzystwo im. Fryderyka Chopina mogłoby zniechęcić innych potencjalnych i przyszłych miłośników propagowania Chopina. Należy to uwzględnić i nie wymieniać konkretnego towarzystwa czy organizacji jako beneficjenta wsparcia ze strony państwa.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoArkadiuszRybicki">Reasumując, Rada Ministrów popiera inicjatywę uchwalenia nowej ustawy o ochronie Dziedzictwa Chopinowskiego i realizację założeń projektodawców. Jednak wobec przedstawionych zastrzeżeń Rada Ministrów uznaje, iż przedmiotowy projekt nie spełnia tych wymagań i winien zostać gruntownie przepracowany. Rada Ministrów odmawia poparcia poselskiego projektu ustawy o ochronie Dziedzictwa Chopinowskiego wraz z jego autopoprawkami.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełJanMariaJackowski">Dziękuję panu ministrowi. Głos w dyskusji zabiorą w kolejności: poseł Jan Byra, posłanka Iwona Śledzińska-Katarasińska i poseł Zbigniew Leraczyk.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełJanByra">Rzeczywiście jest tak, że polskie prawo finansowe nie przewiduje dotacji podmiotowych, lecz dotacje przedmiotowe na konkretne cele. Poprawka dotycząca art. 2 ust. 2 - niestety - kłóci się z obecnie obowiązującym prawem.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełJanByra">W art. 1 ust. 2 mówi się o całkowitym zakazie zbywania poza granicę Polski; są przecież przepisy prawne określające to, kiedy i co wolno wywozić. Czy zapis w ust. 2 nie koliduje z obowiązującym prawem?</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PosełJanByra">Zwracam także uwagę na to, że poprawiony ust. 4 w art. 2 jest gorszy niż w zapisie podstawowym. Mamy tutaj zapis: „na własność gruntów stanowiących własność Skarbu Państwa, wraz ze znajdującym się na nich zamkiem Ostrogskich w Warszawie”. Z tego zapisu można by wnioskować, że te grunty nie są w żaden sposób określone. Można tu nawet myśleć o wszystkich gruntach, które są dzisiaj we władaniu skarbu państwa.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PosełJanByra">Chciałbym prosić o wyjaśnienie tego, jaka jest forma prawna Towarzystwa im. Fryderyka Chopina.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosłankaIwonaŚledzińskaKatarasińska">Dzisiaj po raz pierwszy słyszałam stanowisko rządu. Projekt wyjściowy - bez autopoprawki - był już przedmiotem debaty w Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka, ponieważ tam go skierował marszałek Sejmu, mając bardzo negatywne opinie i ekspertyzy. Autopoprawka technicznie konsumuje uwagi wypowiadane w tamtej dyskusji, ale nie zmienia istoty, czyli uprzywilejowania jednego towarzystwa. Mówiono już o tym, że w obronie Dziedzictwa Chopinowskiego działa bardzo wiele instytucji. Mogę przygotować projekt np. o ochronie Dziedzictwa Szymanowskiego, ponieważ działa bardzo aktywne Towarzystwo im. Karola Szymanowskiego. I zaczynając od Chopina przejdziemy przez cały panteon polskiej kultury. To chyba nie jest najlepsza droga.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PosłankaIwonaŚledzińskaKatarasińska">Pytanie kierowane do ministra Arkadiusza Rybickiego. Rząd dostrzegł znaczenie Dziedzictwa Chopinowskiego. Czy w takim razie rząd może pokusić się o jakąś regulację ustawową? Wtedy sytuacja byłaby o wiele jaśniejsza i prostsza, a posłowie nie wychodziliby z inicjatywami o bardzo szlachetnych intencjach, ale mijającymi się z możliwościami państwa czy też z ustawami. Być może, że te inicjatywy wyprzedzają lub idą obok polityki kulturalnej państwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełJanMariaJackowski">Proponuję, aby minister Arkadiusz Rybicki i poseł-wnioskodawca zabrali głos po dyskusji. Chciałbym zaproponować Komisji powołanie dzisiaj podkomisji, która przedstawi nam sprawozdanie. Mając taką perspektywę, sądzę, że w tej chwili nie będziemy w stanie rozstrzygnąć wszystkich kwestii spornych.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełZbigniewLeraczyk">Będę kontynuować myśl przedstawioną przez posłankę Iwonę Śledzińską-Katarsińską. Czy nie byłoby słuszniej, gdyby projekt ustawy zaproponowało nam ministerstwo, skoro w swoim stanowisku uważa, że ochrona Dziedzictwa Chopinowskiego jest istotnym elementem naszej kultury. Myślę, że byłoby to najlepsze. Byłaby tu potrzebna deklaracja ministra, a z naszej strony wyznaczenie terminu realizacji przygotowania projektu tej ustawy.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PosełZbigniewLeraczyk">Drugą drogą jest oczywiście powołanie podkomisji. Wolałbym jednak, aby to była ta pierwsza droga, czyli próba przygotowania projektu ustawy przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Chciałbym podkreślić, że zgadzam się z wszystkimi uwagami zawartymi w stanowisku rządu. Do tego projektu ustawy sam mam kilkanaście uwag. Proponuję jednak, byśmy najpierw rozstrzygnęli sprawę zasadniczą, a ewentualnie potem możemy o tym mówić w podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełJanMariaJackowski">Rozumiem, że poseł Zbigniew Leraczyk i posłanka Iwona Śledzińska-Katarasińska złożyli wniosek formalny o odrzucenie projektu ustawy w pierwszym czytaniu. Proszę o zabranie głosu pana ministra Arkadiusza Rybickiego, a następnie posła Zdzisława Podkańskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PodsekretarzstanuArkadiuszRybicki">Ogromna ilość ustaw reguluje obowiązki Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz rządu odnośnie do ochrony dóbr kultury, lecz nie towarzystw. Wydaje mi się, że zbędne jest enumeratywne wymienianie kogokolwiek - Chopina, Szymanowskiego, Wieniawskiego, Mickiewicza, Słowackiego itd. Ten projekt nie był projektem ministerstwa. Zaprezentowaliśmy go na posiedzeniu rządu i rząd uznał, że jest potrzebny jakiś projekt, będziemy nad nim pracować, ale mamy do czynienia z trudnościami natury zasadniczej.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PodsekretarzstanuArkadiuszRybicki">Wydaje mi się, że ochrona dóbr kultury w Polsce jest wystarczająco uregulowana ustawowo. Po prostu nie mamy pieniędzy na różne rzeczy.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosłankaGrażynaSołtyk">Wydaje mi się, że niezupełnie „od rzeczy” jest obejmowanie wyjątkowego twórcy szczególną ochroną. Takie precedensy miały już miejsce — np. wydanie sejmowe „Dzieł” Adama Mickiewicza. Nikt nie dziwił się, że w sytuacji szczególnej powstawała taka inicjatywa. Wydaje mi się, że jest tu tylko problem dobrego skonstruowania, by nie preferować jednej instytucji, natomiast zajęcie się nazwiskiem szczególnym nie jest niczym niedobrym. Za każdym razem urząd decyduje o tym, czy dane nazwisko jest godne szczególnej uwagi, czy też nie. 150. rocznica śmierci Fryderyka Chopina jest stosowną okolicznością, by jakoś uhonorować to nazwisko.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełJanMariaJackowski">Czy ktoś jeszcze pragnąłby zabrać głos w dyskusji?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#TowarzystwoimFryderykaChopinaAlbertGrudziński">Towarzystwo im. Fryderyka Chopina jest największą w świecie instytucją chopinowską, która w 1934 r. została powołana właśnie po to, by opiekować się spuścizną chopinowską, by robić wszystko na rzecz Chopina. Towarzystwo im. Fryderyka Chopina posiada największe na świecie zbiory chopinowskie, największe na świecie muzeum.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#TowarzystwoimFryderykaChopinaAlbertGrudziński">Przypomnę, że po wojnie było tylko 13 pozycji autografów Chopina, w tej chwili na ostatniej największej na świecie wystawie, zorganizowanej przez Towarzystwo im. Chopina w 150. rocznicę śmierci, pokazaliśmy z własnych zbiorów 407 pozycji, a jeszcze bardzo dużo zostało w sejfie.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#TowarzystwoimFryderykaChopinaAlbertGrudziński">Prowadzimy olbrzymią działalność koncertową, naukową, badawczą. Oprócz Konkursu Chopinowskiego co roku organizujemy dla młodzieży muzycznej konkurs na stypendia im. Chopina. Najzdolniejszym młodym ludziom wypłacamy co miesiąc stypendia. Organizujemy konkurs płytowy - Grand Prieux de Disque Fryderyk Chopin. Prowadzimy także działalność popularyzatorską, wydawniczą.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#TowarzystwoimFryderykaChopinaAlbertGrudziński">Minister Arkadiusz Rybicki wspomniał o dotacjach celowych. Towarzystwo im. Fryderyka Chopina rzeczywiście otrzymuje od ministerstwa pieniądze, ale jest to ułamek potrzeb. Instytut Muzykologii jest instytucją państwową, wspieraną przez państwo w 100%, a np. działalność bardzo przeze mnie cenionej Akademii Chopinowskiej ogranicza się tylko do tego, na co dostanie pieniądze. Kongres Muzykologiczny był w 100% finansowany przez państwo. Natomiast my prowadzimy szeroką działalność i na stałe utrzymujemy czterdziestu kilku pracowników, niezbędnych do prowadzenia i rozszerzania działalności chopinowskiej. Jest to więc instytucja naprawdę wyjątkowa w skali międzynarodowej. Kontakty i współpraca międzynarodowa jest bardzo szeroka. Jednak, aby nie zabierać czasu, nie chciałbym mówić o tym wszystkim.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#TowarzystwoimFryderykaChopinaAlbertGrudziński">Na zakończenie chcę powiedzieć, że w skali światowej Chopin ma pozycję numer jeden jako kompozytor i jako Polak.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PosełJanMariaJackowski">Zamykam dyskusję. W tej chwili głos zabierze poseł Zdzisław Podkański. Następnie w głosowaniu rozstrzygniemy, w jakim trybie będziemy dalej pracować nad tym projektem ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PosełZdzisławPodkański">Nie będę mówił o Chopinie. Jeżeli jeszcze ktoś ma wątpliwości, czy ta międzynarodowa wartość powinna być szczególnie chroniona, to zadam pytanie - który z polskich twórców jest znany na całym świecie? Myślę, że tutaj nie ma wątpliwości. Jest Chopin, a potem jest długa przerwa, a więc jest szczególną wartością. Praktycznie rzecz biorąc, rocznicę śmierci Fryderyka Chopina obeszliśmy tak, jak byśmy jej w ogóle nie chcieli - jakaś uchwała, jakiś koncert. Proszę zobaczyć, co zrobili i co robią Francuzi.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PosełZdzisławPodkański">Minister Arkadiusz Rybicki przekazał stanowisko rządu mówiące o tym, że brak jest tutaj podstaw, że jest prawo budżetowe. Nieprawda, rząd się myli, jest w błędzie. Można to przecież uchwalić. Tak uchwaliliśmy Fundację Ossolińskich. Jeżeli Sejm uchwali, to będą środki. W uchwalanym corocznie budżecie może to być odrębna pozycja - niekoniecznie zasilana przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#PosełZdzisławPodkański">Jeżeli to zostawimy w takiej formie, będzie to zalecenie dla ministerstwa, które będzie musiało przewidywać jakieś środki. Przypominam Fundację Ossolińskich. Przy fundacji mamy oddzielny akt prawny, a fundacje przecież nie miały być utrzymywane z budżetu, są więc możliwości. Kwestia tego, że nie można popierać towarzystwa. Można, gdyż nie ma ku temu przeciwnych podstaw prawnych. Ustawa o ochronie dziedzictwa została rozbita. Druga jej część do dzisiaj nie jest opracowana. Mamy tutaj jeszcze pewne nieporozumienia i niedogodności. Chcę powiedzieć, że ten projekt wprowadza całkowity zakaz. Jeżeli nie będzie całkowitego zakazu, to opierając się na dotychczasowym stanie prawnym można dokonać zbywania.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#PosełZdzisławPodkański">Kwestia projektu, który miałby być przygotowany przez rząd. W ciągu dwóch lat, przed zmianą kierownictwa, w resorcie przygotowanych zostało 176 aktów prawnych. Jeżeli Komisja odrzuci ten projekt, to znaczy, że sprawimy ministerstwu kłopot. Ministerstwo będzie musiało pracować nad projektem, który później będzie musiał przejść przez całą obróbkę, będą konsultacje międzynarodowe i skończy się ta kadencja i być może następna uczci Chopina. Niezależnie od tego, jak to widzimy, proszę zapomnieć, że ten projekt złożył ktoś z PSL, ponieważ Chopin jest wartością narodową i światową. Proponowałbym, byśmy przeszli do głosowania. Pan minister może przynieść projekt do podkomisji, pani posłanka Iwona Śledzińska-Katarasińska przejmie ten projekt jako własny i uchwalimy projekt rządowy. Gdy zerwiemy rozpoczęty tok postępowania, to obawiam się, że ustawy nie uchwalimy.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PodsekretarzstanuArkadiuszRybicki">Jeszcze jedna informacja. Ministerstwo przeznaczyło w 1999 r. na obchody Roku Chopinowskiego kwotę 8 mln zł, a w 2000 r. zamierza przekazać na Konkurs Chopinowski kwotę 5 mln zł. Dla porównania podam, że zatrudniający 1500 osób Teatr Wielki w 2000 r. otrzyma kwotę 40 mln zł.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PosełJanMariaJackowski">Zamykam dyskusję. W toku dyskusji został złożony wniosek o odrzucenie projektu ustawy w pierwszym czytaniu. Jeżeli wniosek zostanie przyjęty, na tym zakończymy posiedzenie i wybierzemy posła sprawozdawcę. Jeżeli ten wniosek nie uzyska większości głosów, to wtedy proponuję powołanie podkomisji.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PosełJanMariaJackowski">Kto z posłów głosuje za przyjęciem wniosku o odrzucenie projektu ustawy w pierwszym czytaniu?</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#PosełJanMariaJackowski">Za przyjęciem wniosku głosowało 2 posłów, przeciw głosowało 9 posłów, nikt nie wstrzymał się od głosowania.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#PosełJanMariaJackowski">Stwierdzam, że wniosek nie uzyskał wymaganej większości głosów.</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#PosełJanMariaJackowski">W tej chwili przystępujemy do powołania podkomisji. Proponuję, aby była to mała 3-osobowa podkomisja.</u>
<u xml:id="u-18.5" who="#PosełJanMariaJackowski">Zgłaszam kandydaturę posłanki Grażyny Sołtyk, posła Zbigniewa Leraczyka i posła Jana Byry. Poseł wnioskodawca nie może być członkiem podkomisji. Słyszę, że jednak jest taka możliwość.</u>
<u xml:id="u-18.6" who="#PosełJanMariaJackowski">Wobec tego proponuję trzy- lub pięcioosobowy skład podkomisji. Im jednak podkomisja jest mniejsza, tym lepsza, więc może wystarczający jest skład trzyosobowy. Czy ma być podkomisja pięcio-, czy trzyosobowa?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PosełJanByra">W podkomisji musi być wnioskodawca. Ze względu na zachowanie parytetu proponuję skład pięcioosobowy.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PosełJanMariaJackowski">Czy jest sprzeciw wobec pięcioosobowego składu podkomisji z uwzględnieniem kandydatury posła Zdzisława Podkańskiego, który jest wnioskodawcą i jednocześnie jedynym przedstawicielem PSL w naszej Komisji?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PosełMariuszOlszewski">Zgłaszam sprzeciw. Moim zdaniem, wystarczy podkomisja trzyosobowa. Proponuję odejść od parytetów.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PosełJanMariaJackowski">Czy pan poseł Jan Byra podtrzymuje swój wniosek?</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PosełJanByra">Tak, podtrzymuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PosełJanMariaJackowski">W takim razie proponuję czteroosobową podkomisję z udziałem posła Zdzisława Podkańskiego. Proponuję powołać do podkomisji posłów: Grażynę Sołtyk, Zbigniewa Leraczyka, Jana Byrę i Zdzisława Podkańskiego.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#PosełJanMariaJackowski">Czy jest sprzeciw wobec zaproponowanego składu podkomisji? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#PosełJanMariaJackowski">Stwierdzam, że podkomisja została powołana. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>