text_structure.xml 19.9 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Otwieram posiedzenie Komisji Ustawodawczej i witam wszystkich zebranych. Porządek obrad został dostarczony państwu na piśmie. Czy są uwagi do porządku obrad? Nie ma. W związku z tym stwierdzam, że porządek obrad został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Mam propozycję, żebyśmy w odwrotnej kolejności rozpatrzyli proponowane punkty, ponieważ pan poseł Wit Majewski musi też być na posiedzeniu innej Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PosełJerzyJaskiernia">W pierwszej kolejności rozpatrzymy orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego z 23 października 1996 r. - druk nr 2003.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PosełJerzyJaskiernia">Bardzo proszę pana posła Majewskiego o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełWitMajewski">Tę zmianę o finansowaniu gmin parlament wprowadził przepis w sprawie subwencji wyrównawczej dotyczącej tego, że gminy, które mają powyżej 150% średnich dochodów krajowych na mieszkańca, powinny tą nadwyżką dzielić się z gminami biednymi, a więc środki te nie przechodzą do budżetu centralnego, ale są bezpośrednio kierowane jako dodatkowa subwencja dla gmin najbiedniejszych. Najbogatsze miasta, czyli 74 gminy w kraju mają z tego tytułu obowiązki, zaś liczne gminy najbiedniejsze mają korzyści.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PosełWitMajewski">Natomiast część gmin takich miast, jak: Bogatynia, Legnica i Ustroń Morski złożyła wniosek do Trybunału Konstytucyjnego, podnosząc dwie sprawy. Po pierwsze - że obowiązek wpłaty nadwyżki na subwencję wyrównawczą narusza konstytucyjną zasadę ochrony własnych dochodów gminy.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PosełWitMajewski">Poza tym ustawa, która została ogłoszona 30 grudnia 1995 r. z mocą wsteczną zmieniła przepisy o opracowaniu budżetów gmin, gdzie gminy mają obowiązek do października złożyć projekt do regionalnej izby obrachunkowej i w IV kwartale mogą uchwalić budżet. Tak zresztą niektóre z tych gmin postąpiły.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PosełWitMajewski">Natomiast ustawą z 30 grudnia 1995 r. myśmy te przepisy zawiesili. Oczywiście z mocą wsteczną, bo wszystkie te obowiązki gminy mogły już na podstawie istniejących przepisów wykonać.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PosełWitMajewski">Minister finansów wcześniej informował gminy, że będzie taka subwencja wyrównawcza, która jest projektowana i że w związku z tym te terminy opracowania budżetu przesuwają się. Ale Trybunał Konstytucyjny uznał, że informacja ministra finansów nie ma tutaj nic do rzeczy, ponieważ gminy obowiązują terminy ustawowe, a ustawa o zmianie ustawy o finansowaniu gmin zniosła je z mocą wsteczną.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PosełWitMajewski">Trybunał Konstytucyjny postanowił, że w tej części, w której wprowadzono subwencję wyrównawczą nie narusza to Konstytucji, czyli samą ideę subwencji Trybunał Konstytucyjny zaakceptował jako dopuszczalną konstytucyjnie. Natomiast uznał, że wejście tych przepisów z mocą wsteczną narusza zasady państwa prawa, przewidziane w art. 1 Konstytucji.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PosełWitMajewski">W związku z tym jest propozycja, żeby orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego uznać, bo są to fakty niepodważalne. Faktycznie tak było, że z mocą wsteczną nałożono na gminy inne terminy opracowania budżetu, a konsekwencje finansowe będą takie, że subwencji na 1996 r. - zdaniem Trybunału Konstytucyjnego - nie da się obronić jako wprowadzonej zgodnie z Konstytucją.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PosełWitMajewski">Rząd będzie musiał niektórym gminom, które wpłaciły na tę subwencję część swoich dochodów, te dochody za 1996 r. - będzie musiał zwrócić. Część gmin tych subwencji nie wpłaciła, zasłaniając się tym, że sprawa jest w Trybunale Konstytucyjnym i w związku z tym to nie jest dla nich zobowiązujące.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#PosełWitMajewski">Wnioski dla Komisji Ustawodawczej proponuję następujące. Po pierwsze - uznać orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego w tej części, iż przepisy te zostały wprowadzone z mocą wsteczną i przez to naruszyły art.1 Konstytucji. Następnie w związku z tym, że ustawa o finansowaniu gmin jest aktualnie w opracowaniu sejmowym, można by w porozumieniu z rządem dokonać pewnych zapisów w tej ustawie, która by rozliczała 1996 r. z tej subwencji.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#PosełWitMajewski">Tym gminom, które wpłaciły, trzeba będzie zwrócić i jakoś pogodzić z subwencją 1997 r., bo teraz ta subwencja będzie już dalej funkcjonowała. A więc trzeba to jakoś rozliczyć i trzeba w tej ustawie wprowadzić odpowiednie zapisy.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#PosełWitMajewski">Jeżeli Komisja Ustawodawcza uznałaby za zgodne zalecenie przyjęcia przez Wysoką Izbę orzeczenia, to podjąłbym się przeprowadzenia roboczych rozmów z Ministerstwem Finansów, żeby naprawić to orzeczenie w trakcie prac nad zmianą przepisów o finansowaniu gmin w tym roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są uwagi lub pytania do posła - referenta?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełKazimierzPańtak">Ten drugi wniosek jest może zbyt daleko idący, bo to jest kwestia potrącenia i rozliczenia i my nie musimy tego ustawowo regulować. Orzeczenie się obroniło co do zasady, a to co wyniknęło po drodze z pewnych kłopotów legislacyjnych, to nasza Komisja zawsze zwraca uwagę na to, żeby nie podejmować takich działań, aby prawo działało wstecz. Ale tam były inne okoliczności, które w uzasadnieniu są podane. Tak więc należy przyjąć konkluzję pana posła.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Pierwszą decyzję, jaką musimy podjąć, to kwestia stosunku do orzeczenia w ramach rekomendacji Sejmowi. Zgłoszono propozycję uznania orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego za zasadne.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy ktoś z państwa jest przeciwny tej konkluzji, bądź się wstrzymał? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PosełJerzyJaskiernia">Stwierdzam, że Komisja postanowiła uznać orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego za zasadne.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PosełJerzyJaskiernia">Drugi problem, to co z tego ma wynikać. Tutaj zgłoszono propozycję, żeby pan poseł Majewski był w kontakcie z przedstawicielami rządu, ponieważ tu mogą być różne formy. Czy ktoś z przedstawicieli rządu chciałby w tej fazie zabrać głos i powiedzieć, jak państwo sobie wyobrażają próbę wyjścia z tej sytuacji, czy też byłoby to jeszcze przedwczesne? Nikt się nie zgłasza, w związku z czym tę sprawę odkładamy.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#PosełJerzyJaskiernia">Takie postępowanie jest oczywiście sprawą zasadną, jeśli Komisja Ustawodawcza podejmuje inicjatywę, ale to dopiero następuje po akceptacji przez Sejm rekomendacji. W chwili obecnej stwierdzamy, że Komisja Ustawodawcza postanowiła rekomendować Sejmowi uznanie orzeczenia K. 1/96 za zasadne. Natomiast w momencie, kiedy Sejm stosowną decyzję podejmie powstanie problem, jakie działania tutaj trzeba podjąć. Czy jest tu potrzebna aktywność typu ustawodawczego, czy w innej formie kompensacyjnej będzie sprawa rozwiązana, jak tutaj to sygnalizował pan poseł Pańtak.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#PosełJerzyJaskiernia">Na razie tę sprawę odkładamy, bo to już teraz wykracza poza temat naszego posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#PosełJerzyJaskiernia">Przechodzimy do punktu drugiego porządku obrad - rozpatrzenie sprawozdania podkomisji o rządowym projekcie ustawy o zmianie niektórych upoważnień do wydawania aktów wykonawczych - druk nr 1529.</u>
          <u xml:id="u-5.7" who="#PosełJerzyJaskiernia">Proszę pana posła Pańtaka o krótkie wprowadzenie, ponieważ do spraw szczegółowych powrócimy przy poszczególnych zagadnieniach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełKazimierzPańtak">Przypominam, że pierwsze czytanie ustawy odbyło się na forum naszej Komisji. Zostało to zaakceptowane i skierowane do podkomisji, której przewodniczyłem. Projekt ustawy ma na celu zmianę przepisów zawierających upoważnienia ustawowe wielu ustaw, o których tutaj mowa i myśmy szczegółowo to przepracowali. Gdyby były pytania, to w trakcie omawiania będę na nie mógł odpowiadać. Tekst szczegółowy ze zmianami został państwu dostarczony.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Będziemy obecnie rozpatrywali projekt w brzmieniu przygotowanym przez podkomisję, kierowaną przez pana posła Pańtaka. Rozumiem, że to sprawozdanie uwzględnia wszystkie aspekty poprawności legislacyjnej i innej, które tutaj wchodzą w rachubę.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Zresztą jest tutaj obecny przedstawiciel Biura Legislacyjnego i tego typu deklaracja będzie tutaj potwierdzana.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy do tytułu ustawy ktoś z państwa wnosi uwagi? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy do art. 1 są uwagi? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy do art. 2 są uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełKazimierzPańtak">Chcę oszczędzić roztrząsania tego w powiązaniu z Kodeksem cywilnym. Próbowałem to wprowadzić w czasie odbywającej się nowelizacji Kodeksu cywilnego, ale nie uzyskałem poparcia rządu. Głosy w tej sprawie były dyskusyjne i pan prokurator Śnieżko, który reprezentował Ministerstwo Sprawiedliwości twierdził, że można żyć bez tego przepisu.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PosełKazimierzPańtak">Myśmy jednak nie znaleźli argumentów, żeby odstąpić od tej nowelizacji. Wobec tego wycofałem wniosek, który zgłosiłem w drugim czytaniu i dalej pozostały wątpliwości.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PosełKazimierzPańtak">Może pan dyrektor zechciałby nam powiedzieć o konieczności tej zmiany. Niedawno została opublikowana zmiana Kodeksu cywilnego i to jest już kolejna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#DyrektorgeneralnywUrzędzieRadyMinistrówAleksanderProksa">Chciałem wyjaśnić, że mimo, iż minister - szef URM prezentuje projekt tej ustawy, to te zmiany powstały na skutek wniosków zgłaszanych przez resorty.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#DyrektorgeneralnywUrzędzieRadyMinistrówAleksanderProksa">Jeśli chodzi o art. 384, to właściwym resortem nie jest Ministerstwo Sprawiedliwości, tylko Ministerstwo Przemysłu i Handlu, jako że tam była ulokowana problematyka konsumentów i tam jest przygotowywany projekt aktu wykonawczego do art. 384.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#DyrektorgeneralnywUrzędzieRadyMinistrówAleksanderProksa">A więc z punktu widzenia tej tzw. „kuchni rządowej” nie przygotowuje aktu wykonawczego do art. 384 minister sprawiedliwości, tylko minister przemysłu i handlu. Do tej pory to czynił i tak aktualnie obowiązujące rozporządzenie z 1995 r. zostało przygotowane w tym ministerstwie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Panie dyrektorze, pytanie jest, czy aktualne brzmienie art. 2 jest - w pańskiej ocenie - właściwe?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#DyrektorAleksanderProksa">Tak, jest właściwe, ponieważ...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Nie ma potrzeby dalszego uzasadniania. Proszę o zgłaszanie się wówczas, kiedy pan podważa to, co wypracowała podkomisja, bo tutaj nie ma potrzeby wyjaśniania szczegółów.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Pan poseł Pańtak sygnalizował, że były tutaj tylko pewne wątpliwości. Jeżeli rząd nie wnosi uwag, to traktujemy sprawę za zamkniętą.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są inne uwagi? Nie ma. Art. 2 uważam za uzgodniony.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#PosełJerzyJaskiernia">Art. 3 - mamy tutaj nieco więcej zmian, które będę czytał kolejno. Zmiany: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 i 17. Rozumiem, że nie ma w związku z tymi zmianami nowych propozycji do art. 3 ani ze strony rządu, ani ze strony posłów - art. 3 przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy do art. 4 są uwagi? Nie ma. Czy do art. 5 są uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosełKazimierzPańtak">Chcę powiedzieć, że w tym wypadku, to życie wnosi uwagi, a nie ja, ponieważ w tej chwili jest też ta sprawa w Komisji Nadzwyczajnej ds. Reformy Centrum, bo jest nowelizacja ustawy o przedsiębiorstwach.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PosełKazimierzPańtak">Zadaję sobie więc sam pytanie i zwracam się do przedstawiciela Biura Legislacyjnego, czy w związku z tym, że dzisiaj w podkomisji też nowelizujemy ustawę o przedsiębiorstwach państwowych, czy nie należałoby przenieść tam art. 5 ze względów praktycznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Bardzo proszę pana legislatora o wypowiedź, gdzie ten artykuł powinien być umieszczony?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Z punktu widzenia ekonomiki legislacyjnej, to tam gdzie sugerował pan przewodniczący. Natomiast tutaj decyzja należy do państwa, czy przenosimy, czy nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Muszę zapytać o stanowisko rządu, bo tutaj już jesteśmy w fazie zamykania tego projektu, a tam się to dopiero toczy. A więc jak w ocenie rządu, gdzie ten artykuł powinien się znaleźć?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#DyrektorAleksanderProksa">Chciałem zwrócić uwagę, że art. 5 i art. 6 dotyczą tego samego, bo dotyczą one tej samej kategorii przedsiębiorstw. Teraz przesunięcie treści art. 5 do Komisji Nadzwyczajnej spowoduje, że ten art. 6 zostanie osamotniony.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Może ze względu na to, żebyśmy unikali sieroctwa legislacyjnego utrzymajmy to tutaj.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy jest zgoda? Tak, jest. A więc art. 5 przyjmujemy.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy do artykułów 6, 7, 8 i 9 są uwagi? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy tutaj przy sformułowaniu: minister obrony narodowej i minister spraw wewnętrznych i administracji nie lepiej byłoby powiedzieć minister obrony narodowej oraz minister spraw wewnętrznych i administracji? Wydaje się, że tutaj byłoby to właściwsze określenie, bo robi to wrażenie jakby tu było trzech ministrów. W związku z tym przyjmijmy wyraz „oraz” zarówno w pkt. 1, jak i w pkt. 2.</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy do artykułów: 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 są uwagi? Nie ma.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Tu jest pewne niedopatrzenie legislacyjne. Art. 21 powinien być art. 20, sugeruje to data uchwalenia. Tu mamy do czynienia z datą 2 lipca, a tam 4 lutego. Proszę o pozwolenie poprawienia tego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Oczywiście rozstrzyga tu chronologia wydania aktów prawnych.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są uwagi do art. 21? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy do artykułów: 22, 23 i 24 są uwagi? Nie ma.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#DyrektorAleksanderProska">Ponieważ zmieniliśmy numerację artykułów 20 i 21, to tutaj w art. 24 przytoczony art. 21 powinien być zmieniony na art. 20.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">W miejsce art. 21 wpisujemy art. 20, ze względu na tę zmianę, której dokonaliśmy poprzednio. Prosimy przedstawiciela Biura Legislacyjnego, aby tekst został dokładnie przeczytamy w oparciu o te zmiany, które dzisiaj zostały wprowadzone.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy do art. 25 są uwagi? Nie ma. Czy ktoś z państwa chciałby zaproponować inny przepis ponad te, które wypracowała podkomisja? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy ktoś z posłów posiada wiedzę, że któryś z przepisów rozpatrywanych jest sprzeczny z Konstytucją, w szczególności z zasadą demokratycznego państwa prawnego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PosełKazimierzPańtak">To jest taka dziwna ustawa, która już miała miejsce w parlamencie poprzedniej kadencji.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PosełKazimierzPańtak">Ponieważ na skutek zmian i reorganizacji myśmy mieli tę wątpliwość w czasie pierwszego czytania, ale przyjęliśmy, więc myślę, że tutaj też nie ma sprzeczności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy ktoś z państwa ma wiedzę, że omawiany projekt jest sprzeczny z zobowiązaniami Polski w odniesieniu do Unii Europejskiej?</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Nikt się nie zgłasza, więc stwierdzam, że nikt takiej wiedzy nie posiada.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#PosełJerzyJaskiernia">W związku z tym pytam, czy ktoś z państwa jest przeciwny rekomendacji tej ustawy, bądź się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#PosełJerzyJaskiernia">Wobec jednomyślności Komisja postanowiła rekomendować ustawę.</u>
          <u xml:id="u-24.4" who="#PosełJerzyJaskiernia">Pozostaje wybór posła sprawozdawcy.</u>
          <u xml:id="u-24.5" who="#PosełJerzyJaskiernia">Jest kandydatura pana posła Pańtaka. Czy są inne kandydatury? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-24.6" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy pan poseł wyraża zgodę? Tak.</u>
          <u xml:id="u-24.7" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy ktoś jest przeciwny tej kandydaturze, bądź się wstrzymał? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-24.8" who="#PosełJerzyJaskiernia">Jednomyślnie pan poseł Pańtak został wybrany na posła sprawozdawcę.</u>
          <u xml:id="u-24.9" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy ktoś z państwa w sprawach różnych chciałby zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-24.10" who="#PosełJerzyJaskiernia">Skoro nie ma zgłoszeń informuję, że protokół z dzisiejszego posiedzenia Komisji będzie dostępny w sekretariacie Komisji Ustawodawczej.</u>
          <u xml:id="u-24.11" who="#PosełJerzyJaskiernia">Dziękuję za udział w dzisiejszych obradach.</u>
          <u xml:id="u-24.12" who="#PosełJerzyJaskiernia">W związku z wyczerpaniem porządku obrad zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>