text_structure.xml 41.1 KB
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PosełJanSzczepaniak">Rozpoczynamy posiedzenie połączonych Komisji, których celem jest rozpatrzenie poprawek Senatu do uchwały o gospodarce komunalnej.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PosełJanSzczepaniak">Witam wszystkich przybyłych posłów i bez zbędnych wstępów przystąpimy od razu do rozpatrzenia porządku dnia.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PosełJanSzczepaniak">Czy jest przedstawiciel Senatu? Nie ma. W takim razie o prezentację tych poprawek poprosimy posła sprawozdawcę Wita Majewskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełWitMajewski">Pierwsza moja uwaga będzie ogólna, tzn., że wszystkie poprawki Senatu są natury redakcyjno-legislacyjnej, nie ma poprawek, które by zmieniały koncepcję ustawy bądź dotyczyły merytorycznych rozwiązań, które przyjęliśmy w Sejmie.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PosełWitMajewski">Poprawka 1 jest poprawką redakcyjną i proponuję ją odrzucić. Polega ona na zmianie wyrazu: „polegającej” na wyraz „polegające”. Nasza formuła jest poprawniejsza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełJanSzczepaniak">Czy ktoś chciałby zabrać głos w tej sprawie? Czy jest sprzeciw co do rekomendacji jej odrzucenia?</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PosełJanSzczepaniak">Jeśli nie, Komisja będzie rekomendowała odrzucenie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełWitMajewski">Poprawka 2 dotyczy art. 1 ust. 1 i jest propozycja zamiany wyrazów: „przez gminę zadań własnych” i zastąpienie ich wyrazami: „przez gminę jej zadań, a w szczególności zadań własnych”. Może to być poprawniejsza formuła, bo może dotyczyć innych zadań zleconych, realizowanych przez gospodarkę komunalną.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PosełWitMajewski">Proponuję przyjęcie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełJanSzczepaniak">Czy ktoś chciałby zabrać głos w sprawie tej poprawki? Czy jest zgoda na przyjęcie rekomendacji przez naszą Komisję? Sprzeciwu nie widzę, Komisja będzie więc rekomendowała przyjęcie tej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PosełJanSzczepaniak">Przechodzimy do poprawki nr 3.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełJanRokita">Czy można jeszcze na chwilę powrócić do poprawki nr 2?</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PosełJanRokita">Art. 1 w ust. 1 koreluje ze zmianą w ustawie o samorządzie terytorialnym, która m.in. powiada, że zadania użyteczności publicznej, są zadaniami własnymi. Gdyby więc miały być jeszcze jakieś inne zadania niż zadania własne, to rodzi się pytanie: jakie miałyby to być zadania?</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PosełJanRokita">Zadania zlecone nie są zadaniami z dziedziny gospodarki komunalnej i nie są zadaniami z dziedziny użyteczności publicznej. Są to zadania rządowe. Prima facie mam wrażenie, że nie bardzo rozumiem intencje Senatu, bo jakie inne zadania miałyby być zadaniami własnymi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełWitMajewski">Intencja Senatu była taka, że powołane w wyniku tego spółki i inne formy, w których będzie realizowana gospodarka komunalna, w określonych sytuacjach mogą wykraczać poza zadania własne gminy i realizować inne elementy zadań zleconych. Stąd ta poprawka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełJanRokita">To nie gospodarka komunalna powinna się tym zajmować, to są zadania rządowe, którymi powinna zająć się gmina.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełWitMajewski">W sumie, objęte tą ustawą podmioty będą realizowały te zadania - taka była intencja Senatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełJanRokita">Ust. 1 mówi o tym, że to nie podmioty, o których mowa jest dalej, wykonują zadania własne i inne zadania, tylko powiada, że gospodarka komunalna polega na wykonywaniu zadań własnych i jeżeliby wprowadzić poprawkę Senatu, to jakich innych zadań miałoby to dotyczyć?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełJanuszSzymański">Rozumiem, że pan poseł Rokita składa rekomendację odrzucenia tej poprawki. Podzielam tę argumentację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełJanRokita">Tak, wnoszę o nieprzyjmowanie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosełWitMajewski">Nie upieram się, przy przyjęciu tej poprawki, bo - jak mówiłem - są to poprawki niemerytoryczne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełJanuszSzymański">Czy jest zgoda na rekomendowanie izbie odrzucenia tej poprawki z argumentacją, którą przed chwilą przedstawił poseł J. Rokita.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PosełJanuszSzymański">Przechodzimy do poprawki 3, ona również dotyczy art. 1 ust. 1,</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PosełWitMajewski">W związku z odrzuceniem poprawki 2, powinniśmy również rekomendować odrzucenie poprawki 22, bo ona się łączy z tą poprawką.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PosełJanuszSzymański">Czy Biuro Legislacyjne zgadza się na ten związek poprawki 2 i 22?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PosełJanRokita">Poprawki te korelują z ustawą o samorządzie terytorialnym i są to tego samego charakteru poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PosełJanuszSzymański">Czyli poprawkę 2 i 22 należy łącznie rozpatrywać w Sejmie. Czy jest zgoda na tę zmianę?</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PosełJanuszSzymański">Przechodzimy do poprawki nr 3.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PosełWitMajewski">Poprawka 3 dotyczy również art. 1 ust. 1 i chodzi tu o pewne zwroty użyte w ust. 1 i 2. Senat uważa, że należałoby poprawić nasz zapis: „gospodarka komunalna zaspokaja zbiorowe potrzeby wspólnoty samorządowej”, a powinno być: „w celu zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej”. Pojęcie „ludności” dla Senatu jest szersze niż „wspólnoty samorządowej”, bo może obejmować osoby przebywające na terenie gminy, nie wchodzące w skład wspólnoty samorządowej. Jest to niuans bez znaczenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PosełJanRokita">Merytorycznie to - moim zdaniem - nie ma żadnego znaczenia. Natomiast nasze sformułowanie było sformułowaniem przejętym z ustawy o samorządzie terytorialnym.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PosełJanRokita">W ustawie o samorządzie terytorialnym w art. 7 jest powiedziane: „zadania własne są wykonywane w celu zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej”, tak że jest to integralnie przejęte z ustawy o samorządzie terytorialnym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PosełWitMajewski">Tak więc poprawkę nr 3 odrzucamy, tak jak poprzednie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PosełJanRokita">Możemy przyjąć tę poprawkę bądź pozostawić nasz tekst, bo to niczego nie zmienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PosełJanuszSzymański">Jaką rekomendację proponuje poseł sprawozdawca?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PosełJanRokita">Panie przewodniczący, proponowałbym odrzucenie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PosełJanuszSzymański">Poseł sprawozdawca podziela również tę argumentację. Czy jest więc zgoda na odrzucenie tej poprawki?</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PosełJanuszSzymański">Komisja w sprawozdaniu rekomendować będzie odrzucenie tej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#PosełJanuszSzymański">Przechodzimy do poprawki 4.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PosełWitMajewski">Poprawka 4 dotyczy zawężenia w art. 2 spółek prawa handlowego do 2 form: „spółek z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółki akcyjnej”. W 9 artykule precyzujemy, o jakie spółki nam chodzi. Senat twierdzi, że zawężenie do tych dwóch spółek powinno nastąpić już w art. 2.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PosełJanRokita">Spółka cywilna oczywiście nie, natomiast nie widzę powodu pozbawiać tego prawa spółek komandytowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PosełJanuszSzymański">Oczywiście - moim zdaniem - też nie powinno się pozbawiać spółek komandytowych tego prawa. Senat zawęża te formy, a intencją naszej Komisji, a później Sejmu nie było ograniczanie tych form organizacyjno-prawnych do 2 spółek prawa handlowego.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PosełJanuszSzymański">Jak rozumiem, pan poseł Rokita i poseł sprawozdawca Wit Majewski proponują odrzucenie tej poprawki. Czy jest zgoda na odrzucenie tej poprawki? Jest zgoda na jej odrzucenie.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#PosełJanuszSzymański">Przechodzimy do poprawki nr 5.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PosełWitMajewski">Poprawka nr 5 dotyczy art. 3 ust. 1, w zasadzie ma charakter redakcyjny i nic nie zmienia. Senat precyzuje tylko, że dotyczy to ustawy o zamówieniach publicznych.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#PosełWitMajewski">Ustawa o zamówieniach publicznych ma swój żywot i wszyscy wiedzą, kogo ona obowiązuje. Tak więc nie trzeba o tym pisać. Senat twierdzi jednak, że dla jasności informacyjnej trzeba by to było zapisać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PosełJanRokita">Problemem jest to, że pojawiły się wątpliwości wśród prawników, czy to, że piszemy, iż kontrakty mogą być zawierane na zasadach ogólnych, nie oznacza, że eliminuje się wtedy przepisy ustawy o zamówieniach publicznych.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#PosełJanRokita">Ta poprawka wyjaśnia ten problem i - moim zdaniem - powinna być przyjęta.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PosełJanuszSzymański">Jakie jest stanowisko w tej sprawie Biura Legislacyjnego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Uważam, że to jest zbędne, bo ustawa o zamówieniach publicznych obowiązuje wszystkich.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PosełJanuszSzymański">Poseł Jan Rokita rekomenduje przyjęcie tej poprawki, czy jest na to zgoda? Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#PosełJanuszSzymański">Myślę, że to sprecyzowanie nie wnosi tu żadnej dysharmonii czy niespójności w naszej regulacji.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#PosełJanuszSzymański">Przechodzimy do poprawki nr 6.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PosełWitMajewski">Poprawka 6 ma charakter wyłącznie ortograficzny. Jest niekonsekwentna, bo jeżeli Senat proponuje to jako wtrącenie, to powinien zaproponować dwa przecinki, a zaproponował jeden. Przecinek w tym układzie jest niepotrzebny i nie możemy go przyjąć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PosełJanuszSzymański">Proponuję odrzucenie tej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#PosełJanuszSzymański">Przechodzimy do poprawki nr 7.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PosełWitMajewski">Poprawka 7 dotyczy art. 3 ust. 2, gdzie po wyrazie: „zadań” Senat proponuje wstawić wyrazy: „z zakresu gospodarki komunalnej”. Poprawka ta ma charakter czysto redakcyjny, a przecież kontekst ust. 1 i 2 wyjaśnia dokładnie, o co tu chodzi. Senat zwiększa ilość słów, które nic nie wyjaśniają ani nic nie wnoszą nowego. Proponuję odrzucenie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PosełJanuszSzymański">Czy jest zgoda na rekomendowanie izbie odrzucenia tej poprawki? Tak. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#PosełJanuszSzymański">Przechodzimy do poprawki 8.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PosełWitMajewski">Poprawka 8 również ma charakter redakcyjny i dotyczy art. 4 ust. 1 pkt 1. Senat proponuje nadać nowe brzmienie punktowi 1: „w wyborze sposobu i formy prowadzenia gospodarki komunalnej”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PosełJanRokita">Panie przewodniczący, ta poprawka jest błędna. Gmina nie dokonuje generalnego wyboru jednej formy prowadzenia działalności gospodarki komunalnej, tylko gmina decyduje, że np. w kwestii wodociągów przyjmuje taką formę działania, a w kwestii zieleni miejskiej inną. Tak więc może wybrać wiele form działania. Poprawka Senatu mówi o tym, że rada gminy dokonuje wyboru jednej formy prowadzenia działalności komunalnej - to błąd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PosełWitMajewski">Można powiedzieć, że kiedy gmina decyduje, to zdecyduje zawsze o jednej formie działalności gospodarczej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PosełJanuszSzymański">Sądzę, że jest jasność co do tego, że powinniśmy tę poprawkę odrzucić, bo wprowadza dysharmonię naszego modelu ustawy. Czy jest zgoda na odrzucenie?</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#PosełJanuszSzymański">Komisja rekomenduje izbie odrzucenie poprawki nr 8.</u>
          <u xml:id="u-41.2" who="#PosełJanuszSzymański">Przechodzimy do poprawki 9.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PosełWitMajewski">Poprawka 9 dotyczy art. 10 i wiąże się z art. 9. Jest to poprawka interpretacyjno-redakcyjna i proponuję jej odrzucenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PosełJanuszSzymański">Widzę w poprawkach Senatu „szkołę radzymińską”. Rozumiem, że ze strony posła sprawozdawcy mamy rekomendację odrzucenia poprawki 9. Czy jest zgoda na takie stanowisko?</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#PosełJanuszSzymański">Komisja rekomenduje izbie w swoim sprawozdaniu odrzucenie poprawki 9.</u>
          <u xml:id="u-43.2" who="#PosełJanuszSzymański">Przechodzimy do poprawki 10.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PosełWitMajewski">Poprawka 10 ma również charakter redakcyjny i dotyczy art. 10 ust. 2, gdzie Senat proponuje zastąpienie wyrazów: „spowoduje dla gminy” wyrazami: „przyniesie gminie”.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#PosełWitMajewski">Proponuję odrzucenie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PosełJanuszSzymański">Czy jest zgoda na odrzucenie tej poprawki? Jest zgoda.</u>
          <u xml:id="u-45.1" who="#PosełJanuszSzymański">Komisja rekomenduje izbie odrzucenie poprawki 10.</u>
          <u xml:id="u-45.2" who="#PosełJanuszSzymański">Przechodzimy do poprawki 11.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PosełWitMajewski">Poprawka 11 jest również poprawką redakcyjną i dotyczy art. 10 ust. 3. Jest to inny sposób określenia tego samego. My piszemy: „Ograniczenia, dotyczące tworzenia spółek prawa handlowego i przystępowania przez gminę do tych, o których mowa w ust. 1 i 2”, Senat proponuje zastąpić to wyrazami: „wynikające z ust. 1 i 2 ograniczenia dotyczące tworzenia spółek prawa handlowego i przystępowania do nich przez gminę”.</u>
          <u xml:id="u-46.1" who="#PosełWitMajewski">Proponuję odrzucenie tej poprawki, bo nasz tekst jest wystarczająco jasny i czytelniejszy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PosełJanuszSzymański">Proszę państwa, trzeba tu zauważyć, że istnieje jakaś konkurencja pomiędzy Biurem Legislacyjnym Senatu a Biurem Legislacyjnym Kancelarii Sejmu. Trzeba zrobić spotkanie i wyjaśnić sobie stanowiska.</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#PosełJanuszSzymański">Przechodzimy do poprawki 12.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PosełWitMajewski">Poprawka 12 ma charakter legislacyjny i dotyczy art. 12 ust. 1. Nasz przepis wyjaśniał, że stosuje się odpowiednie przepisy Kodeksu cywilnego, Senat skreśla nam to wyjaśnienie. Przecież to nie ma żadnego znaczenia, czy my to zapiszemy, czy nie, bo przecież Kodeks cywilny obowiązuje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PosełJanuszSzymański">Jakie na ten temat jest zdanie przedstawicielki Biura Legislacyjnego KS?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Moim zdaniem, przepisy Kodeksu cywilnego będziemy musieli stosować i tak, i tak. Według mnie, chodzi tu o ogólne przepisy dotyczące czynności prawnych, brak oświadczenia woli itp. Jeżeli wykreślimy nasze sformułowanie, to i tak to niczego nie zmieni, bo przepisy Kodeksu cywilnego będą obowiązywać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PosełWitMajewski">Nasz zapis miał charakter informacyjny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PosełJanuszSzymański">Sądzę, że powinniśmy pozostawić wersję sejmową, bo są przecież różne gminy. Nie wszystkie gminy są gminami wielkomiejskimi, gdzie nie trzeba tłumaczyć pewnych sformułowań.</u>
          <u xml:id="u-52.1" who="#PosełJanuszSzymański">Jeśli chodzi o poprawkę 12 będziemy wnioskowali o jej odrzucenie.</u>
          <u xml:id="u-52.2" who="#PosełJanuszSzymański">Przechodzimy do poprawki 13.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PosełWitMajewski">Poprawka 13 dotyczy art. 14 ust. 1 i ma charakter legislacyjny. Senat proponuje nadać nowe brzmienie ust. 1: „Przedsiębiorstwa komunalne, w stosunku do których rada gmin do dnia 30 czerwca 1997 r. nie postanowiła o wyborze formy organizacyjno-prawnej lub o ich prywatyzacji, od dnia 1 lipca 1997 r. podlegają procedurze przekształcenia w jednoosobową spółkę gminy”. Proponuję uwzględnić tu to, że napisaliśmy, iż: „ulegają przekształceniu z dniem 1 lipca 1997 r.”, a Senat proponuje: „podlegają procedurze przekształcenia”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PosełJanuszSzymański">Problem polega na tym, czy pan poseł dobrze rozpoznał tę poprawkę, czy to tylko jest zmiana redakcyjna? Jaka jest zdanie na ten temat przedstawicielki Biura Legislacyjnego KS?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Moim zdaniem jest to merytoryczna poprawka, dlatego że my piszemy, iż z mocy prawa z dniem 1 lipca ulega to przekształceniu, a Senat proponuje z dniem 1 lipca otworzyć dopiero procedurę przekształcenia. Jest więc to jak najbardziej poprawka merytoryczna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PosełWitMajewski">Chcę powiedzieć, że my piszemy, iż z dniem 1 lipca „ulegają przekształceniu”, a Senat proponuje: „podlegają procedurze”.</u>
          <u xml:id="u-56.1" who="#PosełWitMajewski">Jeżeli my skreślimy „z mocy prawa”, to i tak to z mocy prawa następuje, bo przecież nie wolą gminy, a wolą tej ustawy podlegają procedurze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PosełJanuszSzymański">Wydaje mi się, że powinniśmy wersję senacką, jako wersję nieostrą, wprowadzającą wątpliwości - odrzucić. Przecież to wcale to nie oznacza, że z dniem 1 lipca te podmioty ulegną takiemu przekształceniu, z tej poprawki to nie wynika. Z przepisów tej poprawki wynika, że z dniem 1 lipca może być rozpoczęta procedura przekształceniowa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#PrzedstawicielKancelariiPrezydentaRPGrzegorzBiałoruski">Różnica jest zasadnicza z tego względu, że w wersji sejmowej dzień, w którym obecnie jednostki organizacyjne stają się spółkami, jest dzień 1 lipca. Natomiast w brzmieniu senackim mamy tylko stwierdzenie, że po dniu 1 lipca może się zacząć dopiero procedura przekształceniowa. Nie wiadomo, kiedy ona ma się zacząć, czy miesiąc, czy pół roku, czy rok po tej dacie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PosełWitMajewski">Ta uwaga jest poprawna. Natomiast w tym przypadku to, co Senat proponuje, jest dokładnie tym samym, co my zaproponowaliśmy.</u>
          <u xml:id="u-59.1" who="#PosełWitMajewski">Z mocy prawa, z mocy tej ustawy z dniem 1 lipca przedsiębiorstwa nie mają racji bytu - inaczej to nie ma sensu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#PosełJanuszSzymański">Panie pośle W. Majewski, czy pan zgadza się z naszą rekomendacją, abyśmy tę poprawkę odrzucili?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#PosełWitMajewski">Nie, i to trzeba wyjaśnić, co oznacza w naszej ustawie z dniem 1 lipca? Czy nadal te przedsiębiorstwa mogą funkcjonować?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#PosełJanRokita">Moim zdaniem, problem polega na tym, że w wersji Senatu znika z ustawy reguła przekształcenia przedsiębiorstw, w stosunku do których rada nie podejmie decyzji ex lege. Podstawy do tego, żeby one się przekształciły ex lege, wtedy w ogóle w ustawie nie ma. Ta podstawa jest tylko w art. 14.</u>
          <u xml:id="u-62.1" who="#PosełJanRokita">Senat wykreślił słowa, że w ogóle coś z mocy ustawy się dzieje. I tu jest błąd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#PosełJanuszSzymański">Ja cały czas na to wskazuję. My zaznaczyliśmy ostrą granicą i ostry sposób przekształcenia z dniem 1 lipca. Z tym dniem przedsiębiorstwa zostają z mocy prawa przekształcone, a według propozycji Senatu z tym dniem ta procedura dopiero się rozpoczyna. Przedstawiciel Kancelarii Prezydenta RP słusznie stwierdza, że jest to proces w czasie nieograniczony.</u>
          <u xml:id="u-63.1" who="#PosełJanuszSzymański">Nasz zapis w sposób ostry określa, że z mocy prawa przekształcamy te przedsiębiorstwa. Dlatego proponuję po dyskusji poprawkę 13 odrzucić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#PosełWitMajewski">Dokładnie, tak trzeba zrobić, bo inaczej nie zmusimy do podjęcia takiej decyzji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#PosełJanuszSzymański">Tak więc po uzgodnionym stanowisku co do poprawki 13, przechodzimy do poprawki 14.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#PosełWitMajewski">Poprawka 14 ma charakter redakcyjny i dotyczy art. 14 ust. 2. My w swoim sformułowaniu użyliśmy wyrazów: „przepisy ustawy nie stanowią”, Senat proponuje je zastąpić wyrazami: „ustawa nie stanowi”.</u>
          <u xml:id="u-66.1" who="#PosełWitMajewski">Proponuję odrzucenie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#PosełJanuszSzymański">Chciałem się zapytać przedstawicielki Biura Legislacyjnego KS, jak jest w całej ustawie, czy my konsekwentnie używamy zwrotu: „przepisy ustawy”. Jeśli tak, to trzeba tę poprawkę odrzucić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#PosełWitMajewski">Senat tłumaczy swoją poprawkę tym, że jest to krótsze sformułowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#PosełJanuszSzymański">Jeżeli my konsekwentnie we wszystkich przepisach stosujemy stwierdzenie: „przepisy ustawy stanowią”, to musi ono być i tutaj.</u>
          <u xml:id="u-69.1" who="#PosełJanuszSzymański">Jest rekomendacja odrzucenia tej poprawki. Czy jest na to zgoda? Jest zgoda.</u>
          <u xml:id="u-69.2" who="#PosełJanuszSzymański">Przechodzimy do poprawki 15.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#PosełJanRokita">Poprawka 15 wiąże się z poprawką 13 i konsekwentnie trzeba ją wykreślić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#PosełJanuszSzymański">Tak, chciałem to samo podkreślić, ale jakie jest zdanie posła sprawozdawcy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#PosełWitMajewski">Panie przewodniczący, poprawka 15 dotyczy art. 15 ust. 1, i Senat proponuje nadać ustępowi 1 nowe brzmienie: „Zarząd gminy wszczyna procedurę przekształcenia, o której mowa w art. 14 ust. 1, postanawiając o rodzaju spółki oraz ustalając jej statut (akt założycielski). W terminie 14 dni od wszczęcia procedury przekształcenia zarząd gminy składa wniosek o wpisanie spółki do rejestru handlowego”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#PosełJanRokita">My nie mamy teraz procedury, te przedsiębiorstwa przekształcają się ex lege.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#PosełJanuszSzymański">Oczywiście, ja jeszcze zastanawiam się nad tym, że poprawka 16 dotyczy tego samego problemu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#PosełWitMajewski">Poprawka 16 jest poprawką legislacyjną i ją właśnie trzeba wykreślić. To jest to, o czym mówił przedstawiciel Kancelarii Prezydenta pan Białoruski. Rzeczywiście nie ma gwarancji, że z dniem 1 lipca ta spółka zostanie zarejestrowana. Ta procedura musi trwać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#PosełJanuszSzymański">Proszę państwa, przecież ja przed chwilą powiedziałem, że poprawka 13 łączy się z poprawkami 15 i 16. Pan poseł sprawozdawca twierdzi, że te poprawki nie wiążą się ze sobą. Czy przedstawicielka Biura Legislacyjnego może się w tej sprawie wypowiedzieć?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Tak, te wszystkie poprawki łączą się ze sobą i należy je traktować łącznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#PosełJanuszSzymański">Panie pośle, musimy te poprawki również łącznie umieścić w sprawozdaniu i wszystkie trzy odrzucić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#PosełWitMajewski">Panie przewodniczący, czy może pan posła sprawozdawcę dopuścić do głosu?</u>
          <u xml:id="u-79.1" who="#PosełWitMajewski">Jeszcze raz podkreślam, że te trzy poprawki nie wiążą się ze sobą. Po prostu z mocy prawa z dniem 1 lipca procedura przekształcenia musi się zacząć, natomiast nie ma gwarancji, że przedsiębiorstwo będzie 1 lipca wpisane do rejestru. To my postanawiamy w art. 15 ust. 2. To musi potrwać jeden lub dwa tygodnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-80">
          <u xml:id="u-80.0" who="#PosełJanuszSzymański">Panie pośle sprawozdawco, chcę panu powiedzieć, że instytucja przekształcenia z mocy prawa właśnie ma tę swoją logikę, że z dniem 1 lipca z mocy prawa te podmioty są już przekształcone.</u>
          <u xml:id="u-80.1" who="#PosełJanuszSzymański">Natomiast intencją Senatu było to, żeby z dniem 1 lipca dopiero wszcząć tę procedurę przekształcenia. Wcale to nie musi oznaczać, że ona w tym dniu zostanie zakończona. Senat przyjął inną koncepcję, że te przedsiębiorstwa nie będą przekształcane z mocy prawa. W związku z tym z tą koncepcją Senatu zawartą w poprawce 13 wiąże się regulacja zawarta w poprawce 14 i 15.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-81">
          <u xml:id="u-81.0" who="#PosełWitMajewski">Jeszcze raz podkreślam, że te poprawki nie wiążą się ze sobą.</u>
          <u xml:id="u-81.1" who="#PosełWitMajewski">Musimy działać spokojnie, tak żebyśmy nie popełnili błędu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-82">
          <u xml:id="u-82.0" who="#PosełJanuszSzymański">Jakie jest zdanie na ten temat przedstawiciela Kancelarii Prezydenta?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-83">
          <u xml:id="u-83.0" who="#PrzedstawicielKancelariiPrezydentaRPGrzegorzBiałoruski">Panie pośle, rzecz polega na tym, że są 2 opcje: sztywna - datowana na 1 lipca 1997 r. i elastyczna, łagodna, rozpoczynająca 1 lipca całą procedurę przekształceniową.</u>
          <u xml:id="u-83.1" who="#PrzedstawicielKancelariiPrezydentaRPGrzegorzBiałoruski">Ponieważ państwo zdecydowaliście, że następuje przekształcenie z mocy prawa, w związku z tym art. 15 ust. 2 i data w nim umieszczona ma znaczenie następujące, że jeżeli tej daty nie będzie, to doprowadzamy do sytuacji istnienia dwóch bytów prawnych na tej samej bazie majątkowej. Nie wykreślamy przedsiębiorstwa komunalnego, a jednocześnie z mocy prawa przekształcamy je w spółkę. Musi być zapis, który powie, że jednego dnia z rejestru się coś wykreśla tego samego dnia, albo następnego w innym rejestrze dokonuje się wpisu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-84">
          <u xml:id="u-84.0" who="#PosełWitMajewski">Jeszcze raz podkreślam, że ten przepis w art. 15 ust. 2 mówi o tym, iż to następuje 1 lipca. Jeżeli my z dniem 1 lipca z mocy prawa rozpoczynamy procedury przekształcenia...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-85">
          <u xml:id="u-85.0" who="#PosełJanuszSzymański">Panie pośle, to już jest przekształcone. Problem polega na tym, że pan nie chce zrozumieć, na czym polega instytucja przekształcenia ex lege.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-86">
          <u xml:id="u-86.0" who="#PosełWitMajewski">Jak spółka może działać, jeżeli nie ma statutu, nie jest wpisana do rejestru itd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-87">
          <u xml:id="u-87.0" who="#PosełJanuszSzymański">Władze gminy muszą to zrobić do 1 lipca.</u>
          <u xml:id="u-87.1" who="#PosełJanuszSzymański">Te poprawki wiążą się ze sobą i na tym polega sens, że przyjmujemy fikcję prawną. Oczywiście idealnym modelem jest model taki, że z dniem 1 lipca wszystko jest gotowe, wybrane są zarządy, napisane statuty itd. Ale przyjmujemy tę fikcję prawną, że jest to przekształcone z mocy ustawy.</u>
          <u xml:id="u-87.2" who="#PosełJanuszSzymański">Proszę państwa, poprawki 13, 15 i 16 łączą się ze sobą i wnoszę o negatywne ich zaopiniowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-88">
          <u xml:id="u-88.0" who="#PosełWitMajewski">Proszę państwa, tę fikcję prawną oczywiście możemy przyjąć, tylko musimy odpowiedzieć na pytanie, co się dzieje z przedsiębiorstwem komunalnym w tym czasie, kiedy ta fikcja prawna obowiązuje. Ono jest normalnym przedsiębiorstwem komunalnym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-89">
          <u xml:id="u-89.0" who="#PosełJanuszSzymański">Od 1 lipca to przedsiębiorstwo komunalne jest spółką.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-90">
          <u xml:id="u-90.0" who="#PosełWitMajewski">Przecież to przedsiębiorstwo zawiera nadal umowy, wypłaca pensje itd. Ono musi funkcjonować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-91">
          <u xml:id="u-91.0" who="#PosełJanuszSzymański">Czy pan poseł sprawozdawca W. Majewski domaga się ode mnie przegłosowania tych poprawek?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-92">
          <u xml:id="u-92.0" who="#PrzedstawicielKancelariiPrezydentaRPGrzegorzBiałoruski">Proszę państwa, pragnę zwrócić uwagę, że Kodeks handlowy zna taką konstrukcję i do momentu zarejestrowania w sądzie rejestrowym spółki, ale po sporządzeniu statutu spółka ma tzw. ułomną osobowość prawną. Może działać, natomiast w tym czasie wzmożona jest ochrona interesów osób trzecich. Proszę jeszcze zwrócić uwagę na art. 14 ust. 1, gdzie jest data 30 czerwca, są więc jak gdyby dwa dni przejścia z jednej formuły w drugą.</u>
          <u xml:id="u-92.1" who="#PrzedstawicielKancelariiPrezydentaRPGrzegorzBiałoruski">Tak więc z dniem 30 czerwca likwiduje się przedsiębiorstwo komunalne, a z dniem 1 lipca wszyscy przyjmują, że to przedsiębiorstwo stało się spółką i jest domniemanie, że osoby występujące w imieniu tej spółki mają do tego uprawnienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-93">
          <u xml:id="u-93.0" who="#PosełJanRokita">Zwracam uwagę, że w naszym projekcie jest artykuł 17, w którym powiada się, że z dniem 1 lipca spółka przymusowo będzie posiadała organy. Dotychczasowy dyrektor stanie się przymusowo prezesem spółki. Gdyby nie chciał, to gmina ma obowiązek powołać pełen zarząd z dniem 1 lipca. Tak więc spółka ma organy i może działać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-94">
          <u xml:id="u-94.0" who="#PosełJanuszSzymańskim">To wynika nawet z przepisów Kodeksu handlowego. Proszę się nie gniewać, że byłem taki szybki, ale dla mnie było to oczywiste. Jednak wyposażyliśmy posła sprawozdawcę w argumenty, bo mogą z sali paść pytania na ten temat.</u>
          <u xml:id="u-94.1" who="#PosełJanuszSzymańskim">Tak więc poprawki 13, 15, 16 muszą być razem rozpatrzone i odrzucone.</u>
          <u xml:id="u-94.2" who="#PosełJanuszSzymańskim">Przechodzimy do poprawki 17. Poprawka ta dotyczy art. 17 ust. 2, jest to zastąpienie naszego zapisu: „Pierwszy zarząd spółki powołuje zarząd gminy”. Senat proponuje zastąpienie tego zwrotu wyrazami: „Pierwszy zarząd spółki jest powoływany przez zarząd gminy”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-95">
          <u xml:id="u-95.0" who="#PosełWitMajewski">Proponuję przyjęcie tej poprawki, jako że Senat miał tu wątpliwości, czy to nie spółka powołuje zarząd gminy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-96">
          <u xml:id="u-96.0" who="#PosełJanuszSzymański">Czy jest zgoda na to, abyśmy przyjęli poprawkę 17? Jest rekomendacja.</u>
          <u xml:id="u-96.1" who="#PosełJanuszSzymański">Przechodzimy do poprawki 18. Poprawka 18 łączy się z poprawkami 13, 15 i 16, a więc też powinniśmy rekomendować jej odrzucenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-97">
          <u xml:id="u-97.0" who="#PosełWitMajewski">Myśmy już raz ustalili, że te poprawki dotyczące przekształcenia należy rozpatrywać łącznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-98">
          <u xml:id="u-98.0" who="#PosełJanuszSzymański">Przechodzimy do poprawki 19.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-99">
          <u xml:id="u-99.0" who="#PosełWitMajewski">Poprawka 19 dotyczy art. 18 ust. 2 i ma charakter redakcyjny. My już wcześniej zapisaliśmy, że statut jest aktem założycielskim i chyba nie musimy przy każdym użyciu wyrazu „statut” zaznaczać, że jest to akt założycielski. Proponuję odrzucenie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-100">
          <u xml:id="u-100.0" who="#PosełJanuszSzymański">Jaka jest opinia w tej sprawie przedstawicielki Biura Legislacyjnego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-101">
          <u xml:id="u-101.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Pozostawienie tej poprawki niczego nie zmienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-102">
          <u xml:id="u-102.0" who="#PosełJanuszSzymański">Proszę państwa, jest propozycja odrzucenia tej poprawki, czy jest na to zgoda? Jest zgoda, Komisja rekomenduje odrzucenie tej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-102.1" who="#PosełJanuszSzymański">Przechodzimy do poprawki 20.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-103">
          <u xml:id="u-103.0" who="#PosełWitMajewski">Poprawka 20 dotyczy art. 23 ust. 1 i proponuje się tam zastąpienie wyrazów: „przechodzą do spółki” wyrazami: „stają się majątkiem spółki”. Jest to zmiana redakcyjna.</u>
          <u xml:id="u-103.1" who="#PosełWitMajewski">Czy Biuro Legislacyjne chciałoby zabrać głos w tej sprawie?</u>
          <u xml:id="u-103.2" who="#PosełWitMajewski">Jest propozycja przyjęcia poprawki 20, czy jest na to zgoda?</u>
          <u xml:id="u-103.3" who="#PosełWitMajewski">Jest zgoda, Komisja rekomenduje przyjęcie poprawki 20.</u>
          <u xml:id="u-103.4" who="#PosełWitMajewski">Przechodzimy do poprawki 21.</u>
          <u xml:id="u-103.5" who="#PosełWitMajewski">Poprawka 20 ma charakter redakcyjny i dotyczy art. 23 ust. 3. Senat proponuje dodać po wyrazie: „przekształcenia” wyraz: „zakładu budżetowego”, a wyrazy: „zakładu budżetowego” proponuje się zastąpić wyrazami: „tego zakładu”. Zmiana ta nic nie wyjaśnia. Rekomenduję odrzucenie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-104">
          <u xml:id="u-104.0" who="#PosełJanuszSzymański">Komisja rekomenduje izbie odrzucenie tej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-104.1" who="#PosełJanuszSzymański">Poprawka 22 była już rozpatrzona i łączy się ona z blokiem poprawek wcześniejszych, tak więc przechodzimy do poprawki 23.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-105">
          <u xml:id="u-105.0" who="#PosełWitMajewski">Poprawka 23 dotyczy art. 26 mówiącego o przedsiębiorstwach komunalnych, działających w I półroczu 1997 r., to jest od 1 stycznia do 30 czerwca według jakich przepisów te przedsiębiorstwa mają działać. Proponuję przyjęcie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-106">
          <u xml:id="u-106.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Moim zdaniem, poprawka 23 łączy się z poprawkami poprzednimi, to jest 13, 15, 16 i 19 i nie dotyczy przedsiębiorstw przekształcanych ex lege.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-107">
          <u xml:id="u-107.0" who="#PosełWitMajewski">Przedsiębiorstwa mają być przekształcone od 1 lipca, a ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia. Tak więc te przedsiębiorstwa komunalne muszą wiedzieć, na podstawie jakich przepisów mają działać od 1 stycznia do 30 czerwca. Oczywiście można domniemywać, że nadal działają na podstawie istniejących przepisów, ale po co to domniemywać, skoro można zapisać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-108">
          <u xml:id="u-108.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Takiego przepisu nie potrzeba wprowadzać, ponieważ nie są to przepisy przejściowe. Do dnia 30 czerwca te przedsiębiorstwa działają przecież na podstawie dotychczasowych przepisów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-109">
          <u xml:id="u-109.0" who="#PosełJanuszSzymański">Moim zdaniem, nie ma wątpliwości, na jakiej podstawie działają przedsiębiorstwa nie przekształcone. Do dnia 30 czerwca 1997 r. działają na podstawie przepisów obowiązujących, dotychczasowych.</u>
          <u xml:id="u-109.1" who="#PosełJanuszSzymański">Wpisanie art. 26 jest konsekwencją tej konstrukcji ustawy, którą przyjął Senat. W związku z tym, że odrzuciliśmy konstrukcję senacką, uważam że przepis ten jest niepotrzebny.</u>
          <u xml:id="u-109.2" who="#PosełJanuszSzymański">Czy jest zgoda na odrzucenie tego przepisu? Sądzę, że poprawkę 23 można dołączyć do bloku poprawek związanych z poprawką nr 13. Jakie jest zdanie Biura Legislacyjnego w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-110">
          <u xml:id="u-110.0" who="#PosełWitMajewski">To jest zupełnie oddzielny przepis.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-111">
          <u xml:id="u-111.0" who="#PosełJanuszSzymański">Ponieważ jest zgoda Komisji na odrzucenie tej poprawki, a jednocześnie propozycja posła sprawozdawcy o jej oddzielne umieszczenie, Komisja rekomenduje izbie nieprzyjmowanie tej poprawki, nie dołączając jej do bloku poprawek związanych z poprawką 13.</u>
          <u xml:id="u-111.1" who="#PosełJanuszSzymański">Na posła sprawozdawcę proponuję posła Wita Majewskiego. Czy jest zgoda? Tak. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-111.2" who="#PosełJanuszSzymański">Zamykam posiedzenie połączonych Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>