text_structure.xml 7.59 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PosełJerzyCiemniewski">Witam wszystkich zaproszonych gości. Otwieram posiedzenie połączonych Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PosełJerzyCiemniewski">O zabranie głosu proszę przedstawiciela rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#DyrektorwMinisterstwieSprawiedliwościZbigniewSzcząstka">Prawo upadłościowe jest starym aktem prawnym, gdyż pochodzi z 34 roku. W międzyczasie praktyka sądów upadłościowych i praktyka gospodarcza domagała się radykalnej zmiany przepisów. Rząd przygotował projekt, który przewiduje 4 elementarne zmiany w prawie upadłościowym.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#DyrektorwMinisterstwieSprawiedliwościZbigniewSzcząstka">Po pierwsze, organizacja postępowania upadłościowego. Zmiana ma przyspieszyć i upraszczać etapy postępowania upadłościowego poprzez wprowadzenie rygorystycznie przestrzeganych terminów zarówno dla samych podmiotów, jak i dla sądów upadłościowych. W tym zakresie zmianie ulegnie specjalizacja sądów, czyli wydzielone zostaną sądy powszechne, jednostki wyspecjalizowane do przeprowadzenia procesu upadłości. Zmiana ta reguluje kwestie wynagrodzenia komorników w sposób odbiegający od projektu poselskiego.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#DyrektorwMinisterstwieSprawiedliwościZbigniewSzcząstka">Po drugie, ekonomiczna efektywność postępowania upadłościowego. Projekt zmierza do wyeliminowania zbędnych procesów upadłościowych, to jest takich, których majątek nie wystarcza na przeprowadzenie postępowania upadłościowego, choć przedstawia realną wartość, jednak objęty jest wyłącznymi prawami egzekwowanymi poza upadłością.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#DyrektorwMinisterstwieSprawiedliwościZbigniewSzcząstka">Po trzecie, w zakresie sprawiedliwego podziału funduszy masy upadłościowej projekt zmierza do ochrony wierzycieli, zabezpieczonych prawnorzeczowo, a więc zabezpieczonych hipoteką, zastawą, wpisem do rejestru. Obecnie istnieje dualizm postępowań. Postępowanie z wniosków egzekucyjnych wierzycieli prawnorzeczowych toczy się odrębnie i nie wchodzi w skład postępowania upadłościowego. Powoduje to, że mniejsza liczba składników majątku podlega postępowaniu. Proponujemy, aby postępowanie upadłościowe obejmowało wszystkie wierzytelności osobiste, także te, które są zabezpieczone prawami rzeczowymi.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#DyrektorwMinisterstwieSprawiedliwościZbigniewSzcząstka">W konsekwencji prowadzi to do nowelizacji art. 204 Prawa upadłościowego, aby sposób podziału masy polegał na tym, iż prawnorzeczowi wierzyciele będą brali efektywny udział w tym postępowaniu i nie będą wyprzedzani przez wierzycieli uprzywilejowanych. Chodzi głównie o skarb państwa i należności podatkowe. Rząd dokonał wyważenia interesów i ogranicza szczególne uprawnienia skarbu państwa, skracając okres należności podatkowych, które podlegają uprzywilejowaniu w postępowaniu upadłościowym, wyprzedzając część tych należności przez należności zabezpieczone prawnorzeczowo.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#DyrektorwMinisterstwieSprawiedliwościZbigniewSzcząstka">Po czwarte, projekt zawiera przepisy zaostrzające sankcje za zwłokę w występowaniu z wnioskiem o upadłość przez samego upadłego. Obecne przepisy posiadają niewystarczające sankcje i dlatego w nowelizacji wprowadzane są przepisy szczególnego trybu sankcji cywilnej, uznającej charakter wyłączenia z działalności gospodarczej osób, które nie złożyły wniosku o upadłość.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#DyrektorwMinisterstwieSprawiedliwościZbigniewSzcząstka">Zdajemy sobie sprawę, że projekt będzie wymagać korekty poprzez dostosowanie przepisów do ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym. Jest to jednak postępowanie czysto techniczne,</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełJerzyCiemniewski">Otwieram dyskusję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełKazimierzPańtak">Chciałbym przypomnieć, że powołaliśmy podkomisję, która jeszcze nie podjęła pracy, ponieważ oczekiwaliśmy na zapowiedziany rządowy projekt ustawy. Projekt ten trzeba skierować do podkomisji, która szybko musi podjąć działania, ponieważ nowelizacja prawa upadłościowego leży zarówno w interesie wierzycieli, budżetu państwa i ochrony obrotu gospodarczego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełHenrykSiedlecki">Chciałbym zgłosić wniosek do art. 204. W ten sposób podkomisja będzie mogła go rozpatrzyć już na tym etapie. Dotyczy on podziału funduszu masy upadłościowej, ponieważ w procedurze kolejności wypłat pominięci są rolnicy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełJerzyCiemniewski">Zgodnie z regulaminem Sejmu, pierwsze czytanie projektu ustawy nie obejmuje zgłaszania poprawek. Pańskie wnioski mogą być uwzględnione, jednak formalnie nie mamy podstaw do przyjęcia poprawek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełHenrykSiedlecki">Zdaję sobie sprawę z takiego podporządkowania, jednak chciałbym, aby podkomisja rozważyła tę kwestię już teraz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełJerzyCiemniewski">Czy są inne wnioski? Nie widzę. Proponuję, aby Komisje przekazały projekt ustawy o zmianie rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 24 października 1934 r. - Prawo upadłościowe i niektórych innych ustaw, do powołanej wcześniej podkomisji dla rozpatrzenia poselskiego projektu ustawy, dotyczącego tej samej materii. W skład podkomisji wchodzą posłowie: Kazimierz Pańtak, Sergiusz Karpiński, Wit Majewski Wiesław Opęchowski, Anna Skowrońska-Łuczyńska, Stanisław Rogowski i Jacek Taylor.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PosełJerzyCiemniewski">Czy ktoś z posłów chce wziąć jeszcze udział w pracach podkomisji?</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PosełJerzyCiemniewski">Zgłasza się pan poseł Krzysztof Budnik. Stwierdzam, że skład podkomisji został rozszerzony.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#PosełJerzyCiemniewski">Przechodzimy do omówienia 2 punktu porządku dziennego, czyli powołania podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia komisyjnego projektu ustawy o komornikach sądowych i egzekucji.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#PosełJerzyCiemniewski">Z ramienia Komisji Ustawodawczej proponuję, aby w skład podkomisji nadzwyczajnej weszli posłowie: Eugeniusz Januła, Wiesław Ciesielski i Krzysztof Budnik. Chciałbym prosić o przedstawienie kandydatur z Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełKazimierzPańtak">Z naszej Komisji wytypowani są posłowie: Aleksander Bentkowski, Lidia Błądek, Jerzy Wierchowicz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełJerzyCiemniewski">Czy jest zgoda na przyjęcie takiego składu podkomisji? Sprzeciwu nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PosełJerzyCiemniewski">Dziękuję za udział w obradach. Zamykam posiedzenie połączonych Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>