text_structure.xml 62.1 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PosełRyszardGranicki">Otwieram posiedzenie Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PosełRyszardGranicki">Witam wszystkich przybyłych. Dzisiejsze posiedzenie poświęcone jest rozpatrzeniu projektu budżetu na 1996 r. Krajowego Biura Wyborczego wraz z rezerwą celową na przeprowadzenie wyborów.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PosełRyszardGranicki">Sprawozdawca Komisji pan poseł Żelazowski w dniu dzisiejszym jest nieobecny w kraju. Od jutra będzie pracował razem z nami. Z tego powodu zastąpię go na tym posiedzeniu.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PosełRyszardGranicki">Uprzedzając wszystko co dalej nastąpi, chciałbym powiedzieć, że w dniu 11 listopada br. prezydent podpisał ustawę o zmianie ustawy Ordynacja wyborcza do Sejmu RP, której projektodawcą była nasza Komisja. Ta ustawa zmienia sposób organizacji administracji wyborczej. W związku z tym od 1 stycznia 1996 r. ulegną zmianie konsekwencje finansowe dla budżetu Krajowego Biura Wyborczego. Przejmie ono do swojego budżetu pracowników wojewódzkich biur wyborczych. Niejasna jest sprawa dotycząca wojewódzkich komisarzy wyborczych. Są oni zawieszeni w próżni.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PosełRyszardGranicki">Oznacza to, że w projekcie budżetu, który został przekazany w ramach budżetu, nie mówię tu o otrzymanym załączniku (w formie zeszyciku), trzeba dokonać dość istotnego przeliczenia. Za chwilę otrzymają państwo materiał pomocniczy - wyciąg z załącznika do budżetu w części dotyczącej budżetu wojewodów. W tym dokumencie określa się mniej więcej zakres potencjalnych zmian, które mogą nastąpić. Nie bilansuje się to kwotowo, w stosunku do kwot podanych wcześniej. Ten materiał nie obejmuje także środków na etaty. Środki dla pracowników wojewódzkich biur wyborczych są wliczone w budżet urzędów wojewódzkich. Nie są one wydzielone w środkach na funkcjonowanie wojewódzkich biur wyborczych.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PosełRyszardGranicki">W zestawieniach, które mają państwo przed sobą tych kwot nie uwzględniono. Są one zamieszczone w innej części budżetu wojewodów.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PosełRyszardGranicki">Konsekwencją tego jest przyjęcie takiego rozwiązania, że w toku prac Komisji będziemy musieli dokonać przesunięć wewnątrz budżetu zdejmując z budżetu wojewodów odpowiednie kwoty i przesuwając je do budżetu Krajowego Biura Wyborczego. Musimy to zrobić przed przesłaniem projektu do Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#PosełRyszardGranicki">Wystąpią jeszcze inne komplikacje, o których będziemy mówić za chwilę.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#PosełRyszardGranicki">Proszę pana ministra o przedstawienie założeń projektu budżetu Krajowego Biura Wyborczego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#KierownikKrajowegoBiuraWyborczegoKazimierzCzaplicki">Nawiązując do wypowiedzi pana przewodniczącego w sprawie zmian związanych z funkcjonowaniem administracji wyborczej, chciałbym podziękować Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich za podjęcie tego trudu i wniesienie inicjatywy ustawodawczej. Ta inicjatywa zaowocowała przyjęciem w dniu 22 września br. ustawy o zmianie ustawy Ordynacja wyborcza do Sejmu RP oraz niektórych innych ustaw.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#KierownikKrajowegoBiuraWyborczegoKazimierzCzaplicki">Ustawa ta została ogłoszona w Dzienniku Ustaw nr 132 z datą 25 listopada 1995 r. Oznacza to, że wchodzi ona w życie od 1 stycznia 1996 r., zgodnie z zapisem art. 8 tej ustawy.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#KierownikKrajowegoBiuraWyborczegoKazimierzCzaplicki">Ustawa o zmianie ustawy Ordynacja wyborcza do Sejmu RP wprawdzie reguluje nową strukturę organizacyjną aparatu wyborczego, jednak u jej podłoża leżała sprawa uporządkowania sfery publicznych finansów przeznaczonych na wybory. Dotychczas te kwestie były regulowane przez kolejne ordynacje, prawo budżetowe, ustawę o samorządzie terytorialnym, ustawę o referendum gminnym. W konsekwencji było kilka źródeł i dysponentów tych środków. Sposób rozliczania tych środków był jednolity - rozliczała je Państwowa Komisja Wyborcza, a Krajowe Biuro Wyborcze składało publiczne sprawozdanie z tych wydatków w ramach budżetu.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#KierownikKrajowegoBiuraWyborczegoKazimierzCzaplicki">Ustawa o zmianie Ordynacji wyborczej do Sejmu dokonała również zmian w ustawie Prawo budżetowe. Zgodnie z tymi zmianami środki na zadania zlecone gminom w zakresie wyborów są środkami odrębnymi od środków na zadania zlecone gminom w zakresie administracji rządowej. Zgodnie z przepisem nowego prawa wyborczego środki te powinny się znajdować (czyli być planowane i rozdysponowane) przez dysponenta tych środków w odpowiedniej części budżetu państwa.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#KierownikKrajowegoBiuraWyborczegoKazimierzCzaplicki">Zmiany, o których mówimy powodują, że od 1 stycznia 1996 r. (chociaż ustawa obowiązuje od 1 grudnia 1995 r.) Krajowe Biuro Wyborcze składa się z dwóch części. Możemy powiedzieć, że jest to centrala - czyli zespoły biura, które mieszczą się w Warszawie przy ul. Wiejskiej - oraz delegatury wojewódzkie, które do tej pory były jednostkami organizacyjnymi działającymi przy urzędach wojewódzkich, nie będące jednak w strukturach urzędach wojewódzkich.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#KierownikKrajowegoBiuraWyborczegoKazimierzCzaplicki">Pracownicy tych biur z dniem 1 grudnia 1996 r. stają się pracownikami Krajowego Biura Wyborczego. W związku z tym zaszła konieczność przygotowania projektu budżetu Krajowego Biura Wyborczego uwzględniającego nową sytuację prawną.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#KierownikKrajowegoBiuraWyborczegoKazimierzCzaplicki">W projekcie, który państwo otrzymali oraz w przedłożeniu rządowym wyliczeń dokonano pod rządami dotychczas obowiązujących przepisów. Środki omawiane w projekcie omawiały tylko centralną część Krajowego Biura Wyborczego.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#KierownikKrajowegoBiuraWyborczegoKazimierzCzaplicki">Zgodnie z art. art. 7 i 8 ustawy o zmianie ustawy Ordynacja wyborcza do Sejmu RP, do czasu wydania nowych przepisów regulujących organizację i zakres działania Krajowego Biura Wyborczego, ale nie dłużej niż do końca br., zachowały moc obowiązujące dotychczas przepisy prawne.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#KierownikKrajowegoBiuraWyborczegoKazimierzCzaplicki">Do 31 grudnia br. wojewodowie są zobowiązani zapewnić wojewódzkim biurom wyborczym obsługę administracyjną, techniczną, gospodarczą i finansowo-kasową. Gospodarka finansowa Krajowego Biura Wyborczego i wojewódzkich biur wyborczych jest prowadzona na dotychczasowych zasadach do 31 grudnia br. W ten sam sposób odbywa się do końca roku realizacja środków z budżetu państwa przeznaczonych na przeprowadzanie wyborów i referendum.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#KierownikKrajowegoBiuraWyborczegoKazimierzCzaplicki">W tej ustawie znalazł się bardzo ważny zapis. Zgodnie z art. 8 wojewodowie mają obowiązek zapewnienia dalszego korzystania z lokali biurowych oraz nieodpłatnie przekażą Krajowemu Biuru Wyborczemu sprzęt i wyposażenie użytkowany przez wojewódzkie biura wyborcze według stanu na dzień 31 lipca 1995 r. Zapis ten wprowadzony był po to, żeby na wstępie, przy organizacji nowej struktury, nie było potrzeby zapewnienia wojewódzkim biurom wyborczym wszystkiego od nowa. Nikt nie widział takiej potrzeby.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#KierownikKrajowegoBiuraWyborczegoKazimierzCzaplicki">To wszystko, co wojewódzkie biura wyborcze miały użyczone z urzędów wojewódzkich powinno być im przekazane nieodpłatnie do dalszego użytkowania, tak jak to się dzieje między jednostkami budżetowymi.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#KierownikKrajowegoBiuraWyborczegoKazimierzCzaplicki">W związku z tym te koszty nie są wliczone do projektu budżetu na 1996 r.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#KierownikKrajowegoBiuraWyborczegoKazimierzCzaplicki">W projekcie budżetu Krajowego Biura Wyborczego na 1996 r. przewidujemy tylko jeden rozdział. Jest to część XVI, rozdział 99.11. Przedstawione jest tam finansowanie bieżącej działalności Państwowej Komisji Wyborczej i Krajowego Biura Wyborczego.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#KierownikKrajowegoBiuraWyborczegoKazimierzCzaplicki">W zakresie części XVI wydatki budżetowe zaplanowane zostały łącznie na działalność zespołów Krajowego Biura Wyborczego i działalność wojewódzkich biur wyborczych.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#KierownikKrajowegoBiuraWyborczegoKazimierzCzaplicki">Ze względu na nową organizację zachodzi potrzeba zapewnienia w projekcie budżetu wydatków w wysokości odpowiedniej do rozmiarów tej nowej działalności. W projekcie przedstawiamy, że wydatki w części XVI na 1996 r. powinny wynosić 15,748 mln zł w następujących paragrafach klasyfikacji budżetowej: świadczenia pieniężne na rzecz osób fizycznych - par. 21 i par. 25, wydatki bieżące, dotacje celowe na zadania zlecone gminom oraz wydatki majątkowe. To są cztery podstawowe grupy wydatków budżetowych.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#KierownikKrajowegoBiuraWyborczegoKazimierzCzaplicki">W świadczeniach pieniężnych na rzecz osób fizycznych przewidziano wynagrodzenia dla członków Państwowej Komisji Wyborczej. Są one ustalane według zasad określonych zarządzeniem marszałka Sejmu. W tej pozycji mieszczą się także wynagrodzenia wojewódzkich komisarzy wyborczych. Są one planowane na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 maja 1994 r.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#KierownikKrajowegoBiuraWyborczegoKazimierzCzaplicki">Dotychczas środki na wynagrodzenia wojewódzkich komisarzy wyborczych były planowane w rezerwie celowej budżetu państwa w części 83, w ramach środków na wybory uzupełniające do rad gmin i referenda gminne. Ponieważ były w rezerwie, to w różnym trybie i terminie były one uruchamiane. Powodowało to pewne komplikacje. Rzutowało to na wysokość wydatków ponoszonych bezpośrednio na działalność wyborczą. Powodowało to także liczne utrudnienia w klasyfikacji budżetowej tych wydatków.</u>
          <u xml:id="u-2.17" who="#KierownikKrajowegoBiuraWyborczegoKazimierzCzaplicki">Status wojewódzkich komisarzy wyborczych określony Ordynacją wyborczą do rad gmin stanowi, że są to pełnomocnicy Państwowej Komisji Wyborczej na obszar województwa w zakresie wyborów do rad gmin oraz referendów gminnych.</u>
          <u xml:id="u-2.18" who="#KierownikKrajowegoBiuraWyborczegoKazimierzCzaplicki">Proponujemy, żeby tę sprawę uregulować poprzez przeniesienie z rezerwy celowej, z części 83, środków na wybory uzupełniające do rad gmin, do budżetu Krajowego Biura Wyborczego (do par. 25). Tam właśnie byłyby wynagrodzenia dla Państwowej Komisji Wyborczej jako stałego organu wyborczego oraz dla wojewódzkich komisarzy wyborczych jako pełnomocników Państwowej Komisji Wyborczej na obszarze województwa.</u>
          <u xml:id="u-2.19" who="#KierownikKrajowegoBiuraWyborczegoKazimierzCzaplicki">Instytucja komisarzy wyborczych jest instytucją stałą. Występuje tu kadencyjność. Wojewódzcy komisarze wyborczy działają przez okres 3,5 roku, ponieważ ma pół roku przed upływem kadencji rad gmin nie przeprowadza się wyborów uzupełniających. Ustawa Ordynacja wyborcza do rad gmin stwierdza, że na pół roku przed upływem 4-letniej kadencji pełnomocnictwa komisarzy wyborczych wygasają.</u>
          <u xml:id="u-2.20" who="#KierownikKrajowegoBiuraWyborczegoKazimierzCzaplicki">Instytucja jako taka jest stała. Występuje tu tylko kadencyjność osób.</u>
          <u xml:id="u-2.21" who="#KierownikKrajowegoBiuraWyborczegoKazimierzCzaplicki">W grupie wydatków bieżących zaplanowano wynagrodzenia, w tym wynagrodzenia osobowe (par. 11) dla pracowników Krajowego Biura Wyborczego. Mamy w chwili obecnej następującą sytuację etatową. Krajowe Biuro Wyborcze w dotychczasowym kształcie zawsze liczyło 25 etatów kalkulacyjnych. Tak było od początku powstania Biura w 1991 r. Tę liczbę proponujemy utrzymać bez zmian. Nie zwiększamy obsady etatowej w obecnych zespołach Krajowego Biura Wyborczego.</u>
          <u xml:id="u-2.22" who="#KierownikKrajowegoBiuraWyborczegoKazimierzCzaplicki">Pozostaje kwestia dotycząca etatów w wojewódzkich biura wyborczych. W momencie utworzenia tych jednostek, jako stałych jednostek organizacyjnych w sierpniu 1991 r. na mój wniosek, minister pracy w porozumieniu z ministrem finansów przyznał limit płacowy na 224 etaty. Taki stan został przyjęty po obliczeniu wielkości obszarowej województw, liczby obwodów, liczby jednostek terytorialnych itd.</u>
          <u xml:id="u-2.23" who="#KierownikKrajowegoBiuraWyborczegoKazimierzCzaplicki">Powodowało to występowanie w województwach zróżnicowania etatowego. Różnice te wynikały właśnie z przyjętych kryteriów. Największe biura były w Warszawie i Katowicach. W 1991 r. biura te miały przyznane po 6 etatów. Pozostałe biura miały odpowiednio mniej etatów. Najmniejsze biura otrzymały po 4 etaty.</u>
          <u xml:id="u-2.24" who="#KierownikKrajowegoBiuraWyborczegoKazimierzCzaplicki">Na tej podstawie stworzono fundusz płac w 1991 r. Kwoty na ten fundusz zostały przekazane do budżetu wojewodów. W latach 1992–1995 następowało zmniejszenie liczby etatów kalkulacyjnych w województwach. Działo się tak z różnych powodów. Przede wszystkim wynikało to z konieczności utrzymania się w ramach liczby etatów funduszu płac przeznaczonego dla całego urzędu wojewódzkiego. Tak przynajmniej utrzymywali wojewodowie.</u>
          <u xml:id="u-2.25" who="#KierownikKrajowegoBiuraWyborczegoKazimierzCzaplicki">Spowodowało to zmniejszanie liczby etatów w wojewódzkich biurach wyborczych. Można powiedzieć, że w niektórych województwach nastąpiło drastyczne zmniejszenie liczby etatów. Można tu podać przykład Elbląga, gdzie w pewnym momencie pozostał tylko 1 pracownik - kierownik biura. Stało się tak dlatego, że nie było funduszu płac na wynagrodzenie dla innych pracowników, pomimo to że przyznane były etaty kalkulacyjne, a ich liczba się nie zmieniała.</u>
          <u xml:id="u-2.26" who="#KierownikKrajowegoBiuraWyborczegoKazimierzCzaplicki">Sytuacja ta spowodowała zawieranie umów zlecenia, umów okresowych na czas określony, co umożliwiało zmieszczenie się w narzuconych w ramach budżetu wojewody środkach na fundusz płac.</u>
          <u xml:id="u-2.27" who="#KierownikKrajowegoBiuraWyborczegoKazimierzCzaplicki">Z naszych danych wynika, że w chwili obecnej w wojewódzkich biurach wyborczych jest zatrudnionych 179 osób. Można powiedzieć, że jest o liczba umowna, gdyż np. w woj. opolskim 3 osoby zatrudnione są tylko na czas określony. Jest to zatrudnienie rotacyjne. Jeśli biurom zostają jakieś pieniądze, to zatrudniają część osób na 3 miesiące, później następne osoby itd. Sytuacja ta absolutnie nie sprzyja stabilizacji kadry. W tej pracy stabilizacja i doświadczenie jest równie istotne, jak w każdej innej dziedzinie z zakresu administracyjnego.</u>
          <u xml:id="u-2.28" who="#KierownikKrajowegoBiuraWyborczegoKazimierzCzaplicki">W rozmowach prowadzonych na forum Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich mówiliśmy o potrzebie ujednolicenia i uporządkowania tych spraw. Często powracała sprawa odbudowania minimum kadrowego, które jak uważamy, zabezpiecza prawidłowe funkcjonowanie całej struktury wyborczej w województwach.</u>
          <u xml:id="u-2.29" who="#KierownikKrajowegoBiuraWyborczegoKazimierzCzaplicki">W projekcie przyjęliśmy fundusz płac delegatur wojewódzkich dla 224 etatów kalkulacyjnych. Jest to powrót do stanu z 1991 r. Bardzo prosimy o zaakceptowanie tej propozycji.</u>
          <u xml:id="u-2.30" who="#KierownikKrajowegoBiuraWyborczegoKazimierzCzaplicki">Nie jest to tylko powrót statystyczny i historyczny. Od 1991 r. zmieniły się warunki i zakres działania wojewódzkich biur wyborczych. W 1991 r. wybory uzupełniające do rad gmin przeprowadzane były sporadycznie w toku kadencji. Obecnie, a zwłaszcza po zmianie ustawy o samorządzie terytorialnym, każdorazowe wygaśnięcie mandatu radnego w okręgu jednomandatowym powoduje konieczność przeprowadzenia wyborów uzupełniających w tym okręgu. Doszła nowa instytucja, którą jest referendum gminne. Obecnie coraz częściej mieszkańcy jednostek samorządowych sięgają po ten instrument oddziaływania na pracę swoich radnych, rad i administracji.</u>
          <u xml:id="u-2.31" who="#KierownikKrajowegoBiuraWyborczegoKazimierzCzaplicki">Mamy też ustawę o referendum. Zgodnie z tą ustawą ważne zadania przypadają do realizacji wojewódzkim komisjom wyborczym i wojewódzkim biurom wyborczym. Prze-prowadzają one referendum i ustalają jego zbiorcze wyniki na poziomie gmin.</u>
          <u xml:id="u-2.32" who="#KierownikKrajowegoBiuraWyborczegoKazimierzCzaplicki">Doszła także nowa instytucja rejestru wyborców. Jest ona nowa w tym sensie, że funkcjonuje dopiero od 1,5 roku.</u>
          <u xml:id="u-2.33" who="#KierownikKrajowegoBiuraWyborczegoKazimierzCzaplicki">Ostatnie wybory prezydenta wykazały, że bez dobrego rejestru wyborców każde wybory mogą nieść za sobą domniemanie, że coś było nie w porządku. Nie mówię już o sprawach referendów. Jeśli referendum ma być skuteczne, to musi być spełniony wymóg odpowiedniej frekwencji. Frekwencję liczy się od liczby osób uprawnionych.</u>
          <u xml:id="u-2.34" who="#KierownikKrajowegoBiuraWyborczegoKazimierzCzaplicki">Rejestr wyborców prowadzony jest jako zadanie zlecone w gminie. Żeby rejestr był skuteczną i niepodważalną instytucją, to musi być nad nim sprawowany nadzór i kontrola jego działalności. Te zadania muszą wykonywać wojewódzkie biura wyborcze we współpracy z wydziałami spraw obywatelskich.</u>
          <u xml:id="u-2.35" who="#KierownikKrajowegoBiuraWyborczegoKazimierzCzaplicki">Zgodnie z przepisami Ordynacji wyborczej do Sejmu RP i uchwałą Państwowej Komisji Wyborczej główny ciężar realizacji tych zadań spoczywa właśnie na tych jednostkach. Oznacza to konieczność spenetrowania obszarów ewidencji ludności. Właśnie na tym zasadza się przecież ta cała instytucja. Jeżeli ewidencja ludności jest dobrze prowadzona, to rejestr wyborców także będzie dobrze prowadzony. Tu potrzebne jest współdziałanie. Potrzebne jest również prowadzenie kontroli, które mogą przeprowadzać tylko pracownicy wojewódzkich biur wyborczych. Mamy w tym zakresie dobre doświadczenia w części województw.</u>
          <u xml:id="u-2.36" who="#KierownikKrajowegoBiuraWyborczegoKazimierzCzaplicki">Jeżeli jednak wojewódzka komisja zatrudnia pracowników na 2,5 etatach, to osoby te nie miałyby czasu, żeby zająć się tą działalnością. Uważamy, że w związku z nowymi zadaniami niezbędne jest przywrócenie stanu etatowego z 1991 r.</u>
          <u xml:id="u-2.37" who="#KierownikKrajowegoBiuraWyborczegoKazimierzCzaplicki">Chcę zwrócić uwagę na to, że tych zadań może przybywać. Są przecież nowe propozycje. Ustawa o izbach rolniczych mówi, że pierwsze wybory do izb rolniczych zarządza wojewoda, który przeprowadza je przy pomocy wojewódzkich biur wyborczych. Jest to przecież wyspecjalizowany aparat, powołany właśnie do realizacji takich zadań. Podobna sytuacja występuje w projekcie ustawy o samorządzie gospodarczym. W jednym z projektów przewiduje się włączenie Państwowej Komisji Wyborczej i całego pionu wyborczego, w kwestie związane z wyborem organów samorządu gospodarczego.</u>
          <u xml:id="u-2.38" who="#KierownikKrajowegoBiuraWyborczegoKazimierzCzaplicki">W projektach budżetów wojewodów przyjęto fundusz płac dla 196 etatów kalkulacyjnych. Prosilibyśmy o przyznanie 224 etatów kalkulacyjnych. Powstaje tu różnica 28 etatów, na które potrzebne by były dodatkowe środki.</u>
          <u xml:id="u-2.39" who="#KierownikKrajowegoBiuraWyborczegoKazimierzCzaplicki">Ustalając zasady naliczania poziomu wynagrodzeń i środków potrzebnych dla pracowników wojewódzkich biur wyborczych wyszliśmy z założenia, że pracownik wojewódzkiego biura wyborczego na stanowisku starszego inspektora (bo nazewnictwo byłoby utrzymane takie, jak w innych urzędach administracji państwowej) nie może być wyżej ustawiony w tabeli niż jego odpowiednik w innej komórce urzędu wojewódzkiego. Nie wydaje się jednak zasadne, żeby było tak, jak do tej pory. Do chwili obecnej utrzymuje się takie zjawisko, że starszy inspektor wojewódzki w wojewódzkim biurze wyborczym usytuowany jest na poziomie referenta w urzędzie wojewódzkim.</u>
          <u xml:id="u-2.40" who="#KierownikKrajowegoBiuraWyborczegoKazimierzCzaplicki">Właśnie takie sytuacje mieliśmy do tej pory ze względu na ograniczenia funduszu płac liczone od etatów kalkulacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-2.41" who="#KierownikKrajowegoBiuraWyborczegoKazimierzCzaplicki">Zgodnie z zarządzeniem ministra-szefa Urzędu Rady Ministrów, wydanego wspólnie ze mną, kierownik wojewódzkiego biura wyborczego miał być uposażony na poziomie dyrektora urzędu. To uposażenie mieści się na poziomie dyrektora wydziału. Jest oczywiste, że kierownik nie miał tyle zarabiać. Jego zarobki miały się mieścić w takich widełkach.</u>
          <u xml:id="u-2.42" who="#KierownikKrajowegoBiuraWyborczegoKazimierzCzaplicki">W chwili obecnej mamy takie sytuacje, że dyrektor wojewódzkiego biura wyborczego jest uposażony jak zastępca naczelnika oddziału. Dosłownie taka jest sytuacja.</u>
          <u xml:id="u-2.43" who="#KierownikKrajowegoBiuraWyborczegoKazimierzCzaplicki">Powinniśmy więc przyjąć, że w ramach zmian pracownicy wojewódzkich biur wyborczych stają się pracownikami Krajowego Biura Wyborczego. Nie ma racjonalnych przesłanek do tego, żeby byli oni wynagradzani znacznie wyżej niż urzędnicy wojewódzcy administracji rządowej. Zachodzi jednak potrzeba wyrównania ich zarobków w ramach posiadanych środków. Stąd właśnie wynika kalkulacja, którą państwu przedstawiłem w projekcie budżetu.</u>
          <u xml:id="u-2.44" who="#KierownikKrajowegoBiuraWyborczegoKazimierzCzaplicki">W ramach tych 224 etatów kalkulacyjnych zachodzi potrzeba zatrudnienia na częściach etatów głównych księgowych dla każdej jednostki. Wojewódzkie biura wyborcze będą miały względną samodzielność finansową w ramach budżetu Krajowego Biura Wyborczego. Kierownik wojewódzkiego biura wyborczego będzie odpowiadał za gospodarkę finansową środkami, które będą przekazane do jego dyspozycji.</u>
          <u xml:id="u-2.45" who="#KierownikKrajowegoBiuraWyborczegoKazimierzCzaplicki">Wyobrażamy sobie, że księgowi powinni być zatrudnieni na 1/4 etatu. Tak właśnie sugerowaliśmy na odbytej naradzie. Pozostawiając kierownikom samodzielność w doborze pracowników wskazujemy jednak, że najkorzystniejsze jest utrzymywanie w tym zakresie więzi personalnych z urzędem wojewódzkim. Zatrudnienie pracownika księgowości urzędu wojewódzkiego pomoże minimalnym kosztem utrzymać dyscyplinę finansową wojewódzkiego biura wyborczego.</u>
          <u xml:id="u-2.46" who="#KierownikKrajowegoBiuraWyborczegoKazimierzCzaplicki">Pozostały jeszcze pochodne, nagrody z zakładowego funduszu nagród. Takie nagrody przewidujemy tylko dla pracowników obecnego Krajowego Biura Wyborczego. Zgodnie z przepisami ustawy o zakładowym funduszu nagród zakładamy, że dla pracowników wojewódzkich biur wyborczych nagrody te byłyby wypłacone przez urzędy wojewódzkie.</u>
          <u xml:id="u-2.47" who="#KierownikKrajowegoBiuraWyborczegoKazimierzCzaplicki">Pochodne od wynagrodzeń naliczone są według odpowiednich stawek procentowych. Są one skutkiem przyjętych wynagrodzeń.</u>
          <u xml:id="u-2.48" who="#KierownikKrajowegoBiuraWyborczegoKazimierzCzaplicki">Inne koszty, jak mogą państwo zauważyć, wzrastają. Czasami wydaje się, że ten wzrost jest bardzo duży. Chcę zwrócić uwagę na to, że te wszystkie koszty dotychczas były także ponoszone. Nie były one jednak bezpośrednio uwidoczniane w wydatkach w budżetach wojewodów.</u>
          <u xml:id="u-2.49" who="#KierownikKrajowegoBiuraWyborczegoKazimierzCzaplicki">Jest to pierwszy projekt budżetu dla zmienionej struktury organizacyjnej. Z tego wynika potrzeba pokazania pełnych kosztów. Z tego powodu także porównanie dotychczasowych pozycji z pozycjami zaplanowanymi na 1996 r. wskazuje na bardzo duży wzrost.</u>
          <u xml:id="u-2.50" who="#KierownikKrajowegoBiuraWyborczegoKazimierzCzaplicki">W projekcie budżetu przewidujemy także przesunięcie środków z rezerwy celowej na par. 88 jako dotacja celowa na finansowanie zadań bieżących zleconych gminom. Wiąże się to z zapisem nowelizowanego prawa budżetowego, który mówi, że środki na inne zadania zlecone gminom powinny być planowane we właściwej części budżetu państwa. Dla środków na zadania zlecone gminom w zakresie wyborów właściwą częścią jest część XVI - Krajowe Biuro Wyborcze. To są m.in. środki na prowadzenie rejestru wyborców. Jest to stałe zadanie.</u>
          <u xml:id="u-2.51" who="#KierownikKrajowegoBiuraWyborczegoKazimierzCzaplicki">Do tej pory było ono finansowane w taki sposób, że opóźniano wykonanie tego zadania. Uruchamiane były zaliczkowo środki na ten cel w ramach wydatków na wybory uzupełniające do rad gmin. Powstaje tu problem dotyczący dyscypliny finansowej. Nowe przepisy zakładają, że jeśli nowa ustawa nakłada zadania zlecone, to musi zapewnić środki na ich wykonanie, a także musi określić czas, w którym będą one przekazane. Jeśli tak się nie stanie, to gminy mają możliwość dochodzenia roszczeń.</u>
          <u xml:id="u-2.52" who="#KierownikKrajowegoBiuraWyborczegoKazimierzCzaplicki">Dlatego bardzo istotne jest, aby w ramach planowania uwzględniać środki przeznaczone na zadania zlecane gminom. Istotne jest, żeby środki te były przekazywane samorządom niezwłocznie. Chodzi o to, żeby samorządy wiedziały, że za wykonanie tych zadań dostają określone środki.</u>
          <u xml:id="u-2.53" who="#KierownikKrajowegoBiuraWyborczegoKazimierzCzaplicki">W ramach wydatków majątkowych przyjęto generalną zasadę, że do tych wydatków przyjmujemy tylko te pozycje, które są naprawdę niezbędne. Zaplecze informatyczne Krajowego Biura Wyborczego, które spełnia bardzo istotną rolę (oczywiście pomocniczą) od 1991 r. w ustalaniu wyników wyborów, wymaga co pewien czas określonej modernizacji. Największą pozycją w tych wydatkach będzie zakup nowego komputera. Pamięć posiadanego komputera, który funkcjonuje w Krajowym Biurze Wyborczym, okazuje się po prostu za mała, ze względu na liczbę danych, które zawiera skomputeryzowane archiwum wyborcze.</u>
          <u xml:id="u-2.54" who="#KierownikKrajowegoBiuraWyborczegoKazimierzCzaplicki">Potrzebujemy także pewnej kwoty na uzupełnienie wyposażenia łączności w lokalnych sieciach i ośrodkach informatycznych znajdujących się obecnie w wojewódzkich biurach wyborczych. Część sprzętu była użyczona wojewódzkim biurom wyborczych przez Krajowe Biur Wyborcze. Ten sprzęt stanie się własnością jednostek organizacyjnych Krajowego Biura Wyborczego. Sprzęt ten musi być uzupełniony dla zapewnienia pełnej łączności i możliwości telekomunikacji informatycznej między Państwową Komisją Wyborczą i organami wyborczymi. Głównie do tych celów były używane środki łączności.</u>
          <u xml:id="u-2.55" who="#KierownikKrajowegoBiuraWyborczegoKazimierzCzaplicki">Jako źródło pokrycia projektowanych wydatków przewidujemy dwie możliwości. Jak już powiedziałem w projekcie przedstawionym w przedłożeniu rządowym, w części XVI budżetu zaplanowana była kwota 2,798 mln zł. W projektach budżetów wojewódzkich, w rozdziale 91.41 zaplanowano kwotę 3,853 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-2.56" who="#KierownikKrajowegoBiuraWyborczegoKazimierzCzaplicki">Jeśli państwo przyjmą kwoty przedstawione w naszym projekcie budżetu, pozostałaby do pokrycia kwota ok. 9 mln zł. Z przeprowadzonego przez nas rozpoznania wynika, że mogłaby ona być pokryta poprzez zmiany w rezerwie celowej. Należałoby wyłączyć z rezerwy kwotę przeznaczoną na zadania zlecone. Te środki po prostu zmieniłyby swoje miejsce. Nie znalazłyby się w części 83, a przeszłyby do części 16 par. 25.</u>
          <u xml:id="u-2.57" who="#KierownikKrajowegoBiuraWyborczegoKazimierzCzaplicki">Część tej kwoty można by było pokryć ze środków przeznaczonych w łącznej rezerwie celowej na wybory uzupełniające do Senatu oraz referendum konstytucyjne ogólnokrajowe. Jest tam zaplanowana kwota ok. 100 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-2.58" who="#KierownikKrajowegoBiuraWyborczegoKazimierzCzaplicki">Gdyby państwo wyrazili na to zgodę, należałoby po prostu dokonać przesunięcia środków z tej rezerwy. Z naszych obliczeń wynika, że istnieje taka możliwość. Można tak zrobić, jeśli nie znajdzie się innego rozwiązania i jeśli nie będzie potrzeby przeliczenia budżetu wojewodów od nowa.</u>
          <u xml:id="u-2.59" who="#KierownikKrajowegoBiuraWyborczegoKazimierzCzaplicki">Generalnie rzecz biorąc projekt budżetu Krajowego Biura Wyborczego w nowej strukturze organizacyjnej i z nowymi zadaniami, do którego włączone są wynagrodzenia dla wojewódzkich komisarzy wyborczych i dotacji celowych na zadania zlecone gminom z zakresu wyborczego, zamykałby się kwotą 15,748 mln zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełRyszardGrodzicki">Dziękuję. Czy Ministerstwo Finansów ma jakieś uwagi w sprawie tego projektu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#DoradcaministrafinansówIrenaZawiska">Trudno jest ustosunkować się do całości tego projektu. Jest to sprawa przyjęcia pewnych założeń i metody.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#DoradcaministrafinansówIrenaZawiska">Jeżeli przyjmiemy założenie, że budżet docelowy ma stanowić kwotę... Sprawdzimy to w tabeli nr 1, która zawiera wszystkie wydatki, łącznie z dotacją w par. 88.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#DoradcaministrafinansówIrenaZawiska">Pytamy o źródła pokrycia tej kwoty. Zaczynam rachunek. Obecny budżet Krajowego Biura Wyborczego to 2,798 mln zł. To co jest w dyspozycji wojewodów - 3,853 mln zł. Te kwoty mamy w budżecie.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#DoradcaministrafinansówIrenaZawiska">Rezerwa na zadania zlecone wynosi 3,476 mln zł. Daje to łączną kwotę 10,127 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#DoradcaministrafinansówIrenaZawiska">W konfrontacji z planem docelowym obliczonym na 15,748 mln zł powstaje różnica w wysokości 5,621 mln zł. Rozumiem, że właśnie o taką kwotę należałoby zmniejszyć rezerwę celową, a nie o 9,097 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#DoradcaministrafinansówIrenaZawiska">W przeprowadzonym przez Krajowe Biuro Wyborcze rachunku zgubiono kwotę 3,476 mln zł. Tak mi się przynajmniej wydaje. Może się mylę?</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#DoradcaministrafinansówIrenaZawiska">9 mln zł to za dużo. Zrobię prosty rachunek. Potrzebujecie państwo 15 mln zł. Zróbmy odwrotny rachunek - będę teraz odejmować.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#DoradcaministrafinansówIrenaZawiska">Potrzebujecie państwo docelowo, łącznie z dotacją dla gmin, 15,748 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#DoradcaministrafinansówIrenaZawiska">Co się na to składa? Składa się na to obecny państwa budżet w wysokości 2,798 mln zł. Tę kwotę odejmuję.</u>
          <u xml:id="u-4.9" who="#DoradcaministrafinansówIrenaZawiska">Składa się na to także kwota uwzględniona w budżecie wojewodów, która wynosi 3,853 mln zł. Tę kwotę odejmuję.</u>
          <u xml:id="u-4.10" who="#DoradcaministrafinansówIrenaZawiska">Należy także policzyć to, co znajduje się obecnie w rezerwie celowej w odrębnej pozycji na dotacje - 3,476 mln zł. To też odejmuję.</u>
          <u xml:id="u-4.11" who="#DoradcaministrafinansówIrenaZawiska">Powstaje różnica w wysokości 5,621 mln zł. To jest właśnie kwota, którą należałoby zdjąć z rezerwy w kwocie 107,692 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-4.12" who="#DoradcaministrafinansówIrenaZawiska">Przeprowadzony przez państwa rachunek jest trochę mylący, chociaż być może jest on dobrze wyprowadzony.</u>
          <u xml:id="u-4.13" who="#DoradcaministrafinansówIrenaZawiska">Przy okazji od razu chciałam powrócić do kwoty 3,853 mln zł. Jest to rzeczywiście suma wydatków zaproponowanych przez wojewodów w swoim projekcie budżetu, przedstawionym w pełnej szczegółowości w układzie rozdziałów. Rozdział - „Biura wyborcze” - 91.41 - zawiera w sobie taką kwotę.</u>
          <u xml:id="u-4.14" who="#DoradcaministrafinansówIrenaZawiska">Jeżeli przyjmiemy, że zakładowy fundusz nagród wraz z wydatkami pochodnymi miał być wypłacony u dotychczasowego pracodawcy - nazwijmy umownie, że jest nim wojewoda - to należałoby te pieniądze wyjąć, gdyż są one także uwzględnione w planie. W kwocie 3,853 mln zł znajduje się zakładowy fundusz nagród w kwocie 147 tys. zł plus wydatki pochodne w wysokości 46%. Wobec tego tę kwotę należy wyjąć w całości wraz z zakładowym funduszem nagród, a wtedy nagrody Krajowe Biuro Wyborcze wypłaci u siebie lub należy pomniejszyć tę kwotę o fundusz nagród, które wypłaci wojewoda.</u>
          <u xml:id="u-4.15" who="#DoradcaministrafinansówIrenaZawiska">Rozumiem, że pan minister wolałby nie wypłacać tych nagród u siebie, gdyż nie wiadomo, jakie będą potrącenia. Cała dokumentacja dotycząca wypłat z roku przedplanowego znajduje się u wojewodów.</u>
          <u xml:id="u-4.16" who="#DoradcaministrafinansówIrenaZawiska">Wtedy z tych wydatków bieżących należałoby wyjąć nie 3,853 mln zł, tylko 3,639 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-4.17" who="#DoradcaministrafinansówIrenaZawiska">Przy okazji powiem, że do Sejmu została przekazana cała baza budżetu państwa na dyskietkach. Są to bardzo szczegółowe dane. Gdyby chcieć te dane uzyskać z dyskietki należy zaprogramować część 85 dział 91 rozdział 91.41. Wtedy otrzyma się szczegółowy przekrój we wszystkich paragrafach.</u>
          <u xml:id="u-4.18" who="#DoradcaministrafinansówIrenaZawiska">W uzasadnieniu są podane zazwyczaj dane ogólne, które nie są możliwe do rozszyfrowania. Nie jest to materiał, który może służyć za podstawę do dokonywania zmian w budżecie. Taką podstawą może być tylko taki dokument, w którym znajduje się pełna baza w dużej szczegółowości budżetowej, czyli w paragrafach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełRyszardGrodzicki">Czy ten rozdział obejmuje także fundusz płac w wojewódzkich biurach wyborczych?</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PosełRyszardGrodzicki">W materiałach, które braliśmy z uzasadnienia, znajdowało się wyraźne zastrzeżenie, że dane dotyczą wydatków tzw. materialnych nieosobowych. Wydatki osobowe były wliczone w fundusz płac urzędu wojewódzkiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#DoradcaIrenaZawiska">W tym dokumencie znajdują się także wynagrodzenia osobowe. Jest to par. 11. W tym paragrafie zapisano 2,115 mln zł. W odniesieniu do planistycznych 196 etatów pokazuje to poziom płacy w wysokości 899 zł. Jest to więc niespełna 9 mln starych zł na jeden etat.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#DoradcaIrenaZawiska">Z urzędu doliczyliśmy do puli wojewódzkiej 90 zł, ponieważ rozporządzenie Rady Ministrów tę sprawę przesądziło. Tę kwotę dodajemy po równo do wszystkich rozdziałów na etaty kalkulacyjne. Do tych 196 etatów znajdujących się w przekroju wojewódzkim ta kwota została doliczona.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#DoradcaIrenaZawiska">W obrębie rozdziałów, np. tak dużego rozdziału jak „Urząd wojewódzki”, to podział 90 zł mógłby być zróżnicowany. Jeżeli wojewódzkie biuro wyborcze miało swój rozdział, to otrzymało po 90 zł na każdy etat. Być może jest to zbyt mała kwota, ale właśnie tak to zostało przyjęte.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#DoradcaIrenaZawiska">W tym budżecie są dosyć skromne wydatki, mały fundusz socjalny. Także zakupy i koszty podróży, materiały, energia - występują w śladowych ilościach. Jeden wojewoda kazał sobie za to płacić, inny mieścił te kwoty w kosztach własnych.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#DoradcaIrenaZawiska">Mamy tu więc do czynienia z kwotami zamieszczonymi w projektach budżetów wojewodów zweryfikowane o październikowe podwyżki z wydatkami i pochodnymi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełRyszardGrodzicki">Nie będę pytał o stanowisko Najwyższej Izby Kontroli, ponieważ nie ma na sali przedstawiciela tej instytucji.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PosełRyszardGrodzicki">W związku z opublikowaniem ustawy w Dzienniku Ustaw nr 132 poz. 640, która tym samym wchodzi w życie i zaczyna być stosowana, uważam że w naszej opinii do Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów powinniśmy przyjąć całkiem odmienny tryb postępowania niż w stosunku do innych części budżetu, które opiniujemy.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PosełRyszardGrodzicki">Od razu trzeba powiedzieć, że następuje reorganizacja Krajowego Biura Wyborczego. W związku z tym odnoszenie się do poprzednich wskaźników nie ma najmniejszego sensu.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PosełRyszardGrodzicki">Spróbuję to państwu zilustrować. W dniu wczorajszym otrzymałem z naszego biura personalnego wykaz płac w jednostkach centralnych administracji państwowej. Ten wykaz powstał wówczas, gdy Sejm chciał pokazać, że jest postponowany w funduszu płac. Krajowe Biuro Wyborcze znalazło się w tym wykazie na trzecim miejscu ze średnią płacą na poziomie 1.782 zł.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#PosełRyszardGrodzicki">W dniu dzisiejszym Biuro Analiz Ekonomicznych Kancelarii Sejmu dostarczyło mi pełne zestawienie. Okazuje się, że wysokość płac w Krajowym Biurze Wyborczym w III kwartale osiąga 1.389 zł. Jest więc różnica 400 zł. Jest to różnica zasadnicza. Z drugiej strony średnia za trzy kwartały jest dość wysoka.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#PosełRyszardGrodzicki">Byłoby pytanie, skąd to się bierze? Dlaczego średnia za trzy kwartały jest taka, natomiast w III kwartale płace są w sposób istotny niższe? Zakładam, że w tych danych nie ma błędu maszynowego. Ta średnia jest dużo niższa.</u>
          <u xml:id="u-7.6" who="#PosełRyszardGrodzicki">Prosiliśmy o obecność na dzisiejszym posiedzeniu przedstawiciela Biura Analiz Ekonomicznych dlatego, że dysponuje on bazą danych dotyczących budżetu. W opinii skierowanej do Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów będziemy musieli jednak dokonać tych przeliczeń. Trzeba będzie tam dać nowy projekt budżetu Krajowego Biura Wyborczego. Będziemy musieli zdjąć odpowiednie środki z budżetu wojewodów w układzie 49 województw. Trzeba będzie zdjąć środki z odpowiednich funduszów celowych, w których zaplanowane są środki na płace wojewódzkich komisarzy wyborczych i przenieść je do par. 25.</u>
          <u xml:id="u-7.7" who="#PosełRyszardGrodzicki">Trzeba będzie spojrzeć na możliwość wyjęcia środków i zwiększenia puli Krajowego Biura Wyborczego o kwotę 5 tys. zł - jeśli dobrze zrozumiałem. Nie wiem, czy będzie można zrobić to od razu, czy też dopiero po uzyskaniu upoważnienia ministra finansów do przekazania tych środków po wejściu w życie budżetu. Musimy przyjąć pewien algorytm postępowania.</u>
          <u xml:id="u-7.8" who="#PosełRyszardGrodzicki">Albo my to wykonamy, zdejmiemy te środki zmniejszając rezerwę centralną pozostającą w dyspozycji ministra finansów, albo też upoważnimy ministra finansów, żeby w ciągu roku dokonał odpowiedniego przesunięcia z rezerwy celowej na rzecz Krajowego Biura Wyborczego.</u>
          <u xml:id="u-7.9" who="#PosełRyszardGrodzicki">Jest to problem. Jest to już druga instytucja, w której musimy dokonać przesunięć budżetowych. W Kancelarii Prezydenta jest podobna sytuacja. Będziemy musieli upoważnić ministra finansów do przekazania środków na ewentualne ruchy personalne.</u>
          <u xml:id="u-7.10" who="#PosełRyszardGrodzicki">Musimy więc ustalić sposób postępowania. Przyznam, że Komisja sama tego nie wymyśli, gdyż nie jesteśmy specjalistami od zagadnień dotyczących kształtowania budżetu państwa. Bez porady ze strony Ministerstwa Finansów nie będziemy w stanie znaleźć właściwego rozwiązania. To trzeba zrobić.</u>
          <u xml:id="u-7.11" who="#PosełRyszardGrodzicki">Chciałbym zasygnalizować państwu jeszcze jedną sprawę, o której dzisiaj nie było mowy. W dłuższej perspektywie czasowej rozważenie tej sprawy staje się konieczne. Dotychczasowy system głosowania związany z kartami drukowanymi, na których odbijane są stemple, w ramach aktualnej techniki są bardzo łatwe do podrobienia. Wystarczy wziąć taką kartę i w relatywnie krótkim czasie odbić ją w 150 tys. egzemplarzy na kserografie w sposób uniemożliwiający odróżnienie oryginału.</u>
          <u xml:id="u-7.12" who="#PosełRyszardGrodzicki">W związku z tym kwestią czasu jest konieczność przejścia w głosowaniach na system elektroniczny. Czeka nas w przyszłości podjęcie takiego wysiłku. Być może nie stanie się to w przyszłym roku. Być może jednak już w 1997 r. stanie przed nami problem eksperymentalnego głosowania w trakcie wyborów uzupełniających do rad gmin z użyciem techniki elektronicznej. To jest najtańszy i najprostszy sposób na przeprowadzenie takiego eksperymentu.</u>
          <u xml:id="u-7.13" who="#PosełRyszardGrodzicki">Ta sprawa wiąże się z nakładami. Trzeba będzie zakupić odpowiedni sprzęt i odpowiednie wyposażenie komputerowe.</u>
          <u xml:id="u-7.14" who="#PosełRyszardGrodzicki">Jeśli jednak poważnie myślimy o rozwijaniu demokracji bezpośredniej w postaci referendów na wszystkich możliwych szczeblach. Po wprowadzeniu powiatów i województw samorządowych odbywać się będą referenda także i na tym poziomie.</u>
          <u xml:id="u-7.15" who="#PosełRyszardGrodzicki">W br. rozwinął się ruch przeprowadzania referendów gminnych nie związanych z odwoływaniem rad gminy, ale ustalających wewnętrzne sprawy gminy. Trzeba się liczyć z tym, że prędzej czy później będziemy musieli przygotować kolejny skok jakościowy dla Krajowego Biura Wyborczego.</u>
          <u xml:id="u-7.16" who="#PosełRyszardGrodzicki">Na szczęście ta sprawa nie dotknie nas już teraz.</u>
          <u xml:id="u-7.17" who="#PosełRyszardGrodzicki">Obawiam się jednak, że przy przesunięciu funduszu płac dla wojewódzkich komisarzy wyborczych w tym roku, Krajowe Biuro Wyborcze nie będzie miało 224 etatów w terenie, ale 224 plus 49. Nie wiem, czy Komisja Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów przeżyje taki wskaźnik statystyczny. Tak to się będzie czytało.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#DoradcaIrenaZawiska">Chciałabym coś państwu zasugerować. Na tym etapie można by było pozostawić pieniądze u wojewody. One byłyby zablokowane.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#DoradcaIrenaZawiska">W prawie budżetowym istnieje taka instytucja w art. 49, która stanowi, że jeżeli zaplanowano zbyt duże środki, to podlegają one blokadzie - można je przenieść do rezerwy.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#DoradcaIrenaZawiska">Moglibyśmy więc te środki przenieść do rezerwy i dołożyć w trybie wykonania do budżetu Krajowego Biura Wyborczego. Moglibyśmy też dokonać przemieszczenia tych środków pomiędzy dwoma kontrahentami. Taką sytuację także przewiduje prawo budżetowe. Jeśli wykonujemy ustawę, to możemy dokonać przeniesień międzydziałowych. Decyzję w tej sprawie podejmuje minister finansów na wniosek zainteresowanych stron.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#DoradcaIrenaZawiska">Obawiam się jednak, że w tym przypadku, jedna strona, którą byłby wojewoda nie byłaby tym zainteresowana. Mogłyby na tym tle powstawać różne spory. W międzyczasie z tym budżetem mogłyby się zdarzyć różne rzeczy. Ten budżet nie jest szczegółowo prezentowany w ustawie budżetowej. Jest tu pewne niebezpieczeństwo.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#DoradcaIrenaZawiska">Zmiana, o której mówimy owocuje nie tylko zmianą w budżecie 49 województw. Trzeba dokonać odpowiednich zmian w książce z etatami kalkulacyjnymi. Z zał. nr 10 trzeba wyjąć te wszystkie etaty. To wszystko trzeba zweryfikować.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#DoradcaIrenaZawiska">W tej chwili rząd przygotuje autopoprawkę. Rada Ministrów ma ją rozpatrywać w dniu 8 grudnia. Poprawka związana jest z realizacją ustawy o dużych miastach. Owocuje to ogromną zmianą budżetową prawie we wszystkich działach (również w oświacie, zdrowiu). Administracja odejmuje 1108 etatów na zadania pilotażowe. Będzie tu duży ruch.</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#DoradcaIrenaZawiska">Te sprawy można by było połączyć. Gdyby pan minister Borowski zechciał te dwie sprawy połączyć i zebrał od wojewodów odpowiednie informacje, to można by było wszystkie poprawki jednocześnie wprowadzić do budżetu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełRyszardGrodzicki">W dniu wczorajszym wystąpiłem do pana ministra Borowskiego z pisemną prośbą o przedstawienie nam szczegółowych obciążeń budżetu wojewodów kosztami dotychczasowego działania wojewódzkich biur wyborczych w układzie 1996 r. Jednocześnie prosiłem pana ministra o przedstawienie nam planu etatów według wiedzy posiadanej przez Urząd Rady Ministrów. Podejrzewam, że wojewodowie będą próbowali zwiększyć liczbę etatów pozostających - jak to zwykle bywa. Na pewno będą chcieli stracić jak najmniej etatów.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PosełRyszardGrodzicki">Chciałbym móc te dane porównać.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PosełRyszardGrodzicki">Możliwość, o której pani mówiła, istnieje. Trzeba jednak tę sprawę rozważyć. Na pewno nie zrobimy tego na posiedzeniu Komisji. Także na posiedzeniu Komisji nie dokonamy niezbędnych przeliczeń.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#PosełRyszardGrodzicki">W związku z tym proponowałbym, aby Komisja zobowiązała posła sprawozdawcę łącznie z przedstawicielem Krajowego Biura Wyborczego oraz z Biurem Analiz Ekonomicznych Kancelarii Sejmu do przeprowadzenia odpowiednich wyliczeń. Mam nadzieję, że w tych pracach weźmie udział przedstawiciel ministra finansów.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#PosełRyszardGrodzicki">Chodzi o to, żeby Ministerstwo Finansów trzymało rękę na pulsie. W tych sprawach bardzo łatwo jest popełnić błąd. Trzeba przecież zmienić plan etatów w układzie 49 województw. Zmiany są drobne w liczbach absolutnych, ale jest ich dużo.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#PosełRyszardGrodzicki">Nie jest to przecież tylko problem płac. Są także tzw. koszty pochodne, które także trzeba przenieść. Składki ZUS, fundusze nagród, itd.</u>
          <u xml:id="u-9.6" who="#PosełRyszardGrodzicki">Trzeba także przerzucić środki na wydatki pozaosobowe do budżetu Krajowego Biura Wyborczego. Mamy dodatkowo taki dyskomfort, że ustawa Ordynacja wyborcza do Sejmu RP wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1996 r. Nie wiadomo, kiedy wejdzie w życie ustawa budżetowa. Styczeń będzie najprawdopodobniej realizowany w układzie dotychczasowym.</u>
          <u xml:id="u-9.7" who="#PosełRyszardGrodzicki">Z tego względu poprawka byłaby najlepszym rozwiązaniem. Ta poprawka rzutowałaby na możliwość realizacji budżetu od 1 stycznia 1996 r. zgodnie z projektem, niezależnie od tego, kiedy Sejm i Senat zakończą prace nad budżetem i kiedy zostanie on opublikowany.</u>
          <u xml:id="u-9.8" who="#PosełRyszardGrodzicki">Przygotowanie tych zmian na tym etapie będzie musiało być przeprowadzone wspólnymi siłami.</u>
          <u xml:id="u-9.9" who="#PosełRyszardGrodzicki">W związku z tym proponowałbym, żeby Komisja zobowiązała do przedstawienia odpowiednich rozwiązań. W tym tygodniu mamy jeszcze kilka posiedzeń budżetowych. W tym momencie nie mogę nawet powiedzieć, kiedy moglibyśmy przedstawić sprawozdanie. Będzie to zależało od tempa prac i możliwości skorzystania z danych zapisanych na dyskietkach. To wszystko musi się bilansować. Proponowane zmiany muszą być zgodne z regulaminem Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-9.10" who="#PosełRyszardGrodzicki">Z tych powodów opinię o projekcie budżetu Krajowego Biura Wyborczego uchwalalibyśmy - być może - z pewnym opóźnieniem. Realna możliwość rozpatrzenia projektu istnieje w piątek o godz. 15. Dobrze by było nie ściągać Komisji w pełnym składzie na posiedzenie w przyszłym tygodniu. Do tej sprawy możemy powrócić najpóźniej w piątek.</u>
          <u xml:id="u-9.11" who="#PosełRyszardGrodzicki">W czwartek mamy jeszcze serię porannych posiedzeń w sprawie budżetu. Gdyby udało się wprowadzić poprawki do czwartku, to Komisja mogłaby uchwalić opinię do szefa Urzędu Rady Ministrów lub do ministra finansów. Chyba raczej minister finansów pilotuje zmiany w budżecie. Przy całym szacunku dla ministra Borowskiego uważam, że zmiany projektu ustawy budżetowej nadzoruje pan wicepremier Kołodko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#DoradcaIrenaZawiska">Takie zmiany przygotowywane są w Urzędzie Rada Ministrów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełRyszardGrodzicki">Postaramy się jeszcze dzisiaj nawiązać kontakt z panem ministrem Borowskim, żeby tę sprawę uzgodnić i zobligować go do konkretnego działania.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PosełRyszardGrodzicki">Rozumiem, że w kontekście pani wypowiedzi musiałoby podlegać korekcie to, co przedstawił pan minister. Nie wiem, czy pismo, które dzisiaj dostałem już uwzględnia te propozycje, czy też nie.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PosełRyszardGrodzicki">Jeśli nie, to trzeba będzie opracować nowe pismo.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#PosełRyszardGrodzicki">Musimy zacząć działać bardzo szybko. Jeśli będziemy mieli zapewnienie ze strony ministra Borowskiego, że w budżecie wojewodów zostaną dokonane odpowiednie korekty, to korekta budżetu będzie możliwa po złożeniu odpowiedniej informacji o zwiększeniu tego budżetu na wniosek Krajowego Biura Wyborczego. Budżet Krajowego Biura Wyborczego włączany jest do budżetu państwa poza ministrem finansów. Tak to trzeba będzie załatwić.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#PosełRyszardGrodzicki">W tej sprawie będą dwa wnioski. Będzie poprawka Rady Ministrów uwzględniająca wniosek Krajowego Biura Wyborczego.</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#PosełRyszardGrodzicki">Wtedy Komisja miałaby komfortową sytuację. W zasadzie Komisja nie musiałaby już nic opiniować, poza tym że moglibyśmy powiedzieć, iż zainicjowaliśmy zmiany w budżecie w tym zakresie. Na tym nasza rola by się skończyła.</u>
          <u xml:id="u-11.6" who="#PosełRyszardGrodzicki">To jednak trzeba zrobić.</u>
          <u xml:id="u-11.7" who="#PosełRyszardGrodzicki">Proponowałbym, aby w dniu dzisiejszym przerwać analizę budżetu Krajowego Biura Wyborczego i niezwłocznie przystąpić do prac.</u>
          <u xml:id="u-11.8" who="#PosełRyszardGrodzicki">Prosiłbym pana ministra o udzielenie informacji, o które proszono w trakcie wypowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#KierownikKBWKazimierzCzaplicki">Nie ma żadnej różnicy w odniesieniu do kwoty potrzebnej na funkcjonowanie Krajowego Biura Wyborczego. Po prostu przyjęta została inna metoda prezentacji.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#KierownikKBWKazimierzCzaplicki">Być może w wyliczeniach na str. 13 popełniliśmy pewien błąd.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#KierownikKBWKazimierzCzaplicki">Kwota potrzebna - 15,748 mln zł jest bezdyskusyjna. W projekcie ustawy budżetowej w dwóch częściach występują biura wyborcze. Jest to część 16 - Krajowe Biuro Wyborcze - z wydatkami w wysokości 2,798 mln zł i rozdział 91.41 - budżet wojewodów - 3,853 mln zł. W związku z tym można policzyć, że do 15 mln zł brakuje 9 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#KierownikKBWKazimierzCzaplicki">Na te 9 mln zł składa się, m.in. kwota 3,476 mln zł, przeznaczona na zadania zlecone gminom. Te środki powinny być przeniesione z rezerwy celowej do budżetu Krajowego Biura Wyborczego zgodnie z ustawą Prawo budżetowe. Na tę kwotę składają się również wynagrodzenia dla wojewódzkich komisarzy wyborczych. Ta kwota znajduje się w dużej rezerwie przeznaczonej na wybory uzupełniające do rad gmin itd.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#KierownikKBWKazimierzCzaplicki">Przedkładając projekt budżetu ministrowi finansów do włączenia, te kwoty pokazywaliśmy.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#KierownikKBWKazimierzCzaplicki">Zatrzymam się na chwilę przy wojewódzkich komisarzach wyborczych. Może powstać wrażenie, że w województwach przyznaje się dodatkowo 49 etatów. Naprawdę tak nie jest. Te kwoty nie mieszczą się w par. 11 - „Fundusz wynagrodzeń”. Są one zapisane w par. 25. Te kwoty znajdą się w budżecie Krajowego Biura Wyborczego tam, gdzie znajduje się Państwowa Komisja Wyborcza.</u>
          <u xml:id="u-12.6" who="#KierownikKBWKazimierzCzaplicki">Ma to jeden walor - są środki na wynagrodzenia dla wojewódzkich komisarzy wyborczych. Jeżeli one są w rezerwie celowej na wybory do rad gmin, to one są uruchamiane zaliczkowo. Po odpowiednim wystąpieniu te środki są przekazywane. Pani Zawiska może to potwierdzić, że zazwyczaj dzieje się to w marcu lub kwietniu. Natomiast wynagrodzenia wojewódzkim komisarzom wyborczym trzeba wypłacać od stycznia. Do tej pory taki problem nie powstał.</u>
          <u xml:id="u-12.7" who="#KierownikKBWKazimierzCzaplicki">Jeżeli wojewódzki komisarz wyborczy nie otrzyma swojego ustawowego wynagrodzenia w terminie, powstaje problem należności. Wypłatę wynagrodzenia powinno mu się gwarantować. Ten element przesądza także o tym, że wynagrodzenia dla wojewódzkich komisarzy wyborczych powinny znaleźć się w budżecie, a nie w rezerwach celowych. Rezerwy celowe zawsze traktowane są w ten sposób, że zostaną uruchomione, kiedy powstanie odpowiednia potrzeba. Zakłada się, że jeśli takiej potrzeby nie będzie, to te środki nie będą uruchomione.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#DoradcaIrenaZawiska">Wynagrodzenia wojewódzkich komisarzy finansuje się ze środków na wybory. Zawsze były one wypłacane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#KierownikKBWKazimierzCzaplicki">Tak było w 1990 r. Tak zaczęto to robić tylko i wyłącznie dlatego, że nie potrafiono wtedy znaleźć dobrego rozwiązania.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#KierownikKBWKazimierzCzaplicki">Teraz mamy inną sytuację. Ustawa określa te sprawy inaczej.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#KierownikKBWKazimierzCzaplicki">Jeżeli brakuje środków na wybory uzupełniające do rad gmin, które były uruchomione zaliczkowo, to przecież w takiej sytuacji bierze się na ten cel nawet środki przeznaczone na wynagrodzenia komisarzy. Jest to możliwe dlatego, że paragraf ten nie jest blokowany. Zawarta jest w nim tylko ogólna kwota. Jeśli tu się weźmie, to gdzie indziej zaczyna brakować.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#KierownikKBWKazimierzCzaplicki">Nasza propozycja wynika tylko z chęci zaprowadzenia porządku prawnego.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#KierownikKBWKazimierzCzaplicki">Dlatego właśnie ostateczna kwota, o którą należałoby pomniejszyć rezerwy celowe, o ile uznają to państwo za zasadne i podejmą taką decyzję, to 5 mln zł, o których mówiła pani Zawiska.</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#KierownikKBWKazimierzCzaplicki">Pan przewodniczący pytał o różnice dotyczące średnich płac. Średnia płaca za trzy kwartały obejmuje zawsze wypłaty z zakładowego funduszu nagród. Nagrody za 1994 r. były wypłacane w 1995 r. Wszystkie inne tytuły, np. ekwiwalenty dla kierowców i inne, są również wliczane do średniej płacy. Wynika to z przyjętej przez Główny Urząd Statystyczny metodologii liczenia średnich płac. Oni to wszystko zliczają.</u>
          <u xml:id="u-14.6" who="#KierownikKBWKazimierzCzaplicki">W III kwartale uwzględnione są czyste wynagrodzenia angażowe. Stąd właśnie bierze się ta różnica.</u>
          <u xml:id="u-14.7" who="#KierownikKBWKazimierzCzaplicki">Różnica pomiędzy 1.700 zł a 1.300 zł bierze się także stąd, że w Krajowym Biurze Wyborczym nie ma pracowników prowadzących podstawową działalność usługową. Nie ma tu sprzątaczek, woźnych, robotników magazynowych itp. W Krajowym Biurze Wyborczym zatrudnieni są eksperci, główni specjaliści itd. Wszystkie stanowiska, to stanowiska urzędnicze. Stąd właśnie wzięła się wyższa średnia w porównaniu z innymi jednostkami.</u>
          <u xml:id="u-14.8" who="#KierownikKBWKazimierzCzaplicki">Każda inna duża jednostka, która jest niżej usytuowana w średnim wynagrodzeniu niż Krajowe Biuro Wyborcze, zatrudnia takie osoby, co w znaczący sposób rzutuje na wysokość średnich płac. W Krajowym Biurze Wyborczym pracuje kierownik, 2 dyrektorów, 8 głównych specjalistów i 4 starszych specjalistów.</u>
          <u xml:id="u-14.9" who="#KierownikKBWKazimierzCzaplicki">Proponuję powrócić do tej sprawy za rok. Zobaczycie państwo, jak bardzo liczba etatów w wojewódzkich biurach wyborczych będzie rzutowała na średnią płacę.</u>
          <u xml:id="u-14.10" who="#KierownikKBWKazimierzCzaplicki">W br. 4 osoby otrzymują nagrody jubileuszowe w najwyższej wysokości. Te nagrody także są wliczane do średniej płacy. W ub.r. wypłaciliśmy trzem pracownikom nagrody w wysokości 300% wynagrodzenia. To także jest wliczone do średniej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PosełRyszardGrodzicki">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby usłyszeć jakieś wyjaśnienia? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PosełRyszardGrodzicki">Rekomendujemy więc dokonanie konkretnych zmian w projekcie budżetu Krajowego Biura Wyborczego wraz ze wszystkimi konsekwencjami. Rozumiem, że Biuro Analiz Ekonomicznych Kancelarii Sejmu włączy się do tych prac. Wspólnie z państwem będziemy próbowali zrobić to jak najszybciej.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#PosełRyszardGrodzicki">Jednocześnie prowadzić będziemy korespondencję z Urzędem Rady Ministrów. Być może Urząd włączy te wszystkie zmiany do projektu zmian wynikających z innej ustawy - ustawy o wielkich miastach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#KierownikKBWKazimierzCzaplicki">Była mowa o włączeniu do tych prac Urzędu Rady Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#KierownikKBWKazimierzCzaplicki">Chciałbym prosić Komisję o jedną rzecz. Mam nadzieję, że Komisja uwzględni moją prośbę. Ustawa Ordynacja wyborcza do Sejmu RP w nowym kształcie nakłada obowiązek na ministra -szefa Urzędu Rady Ministrów dotyczący wydania rozporządzenia określającego zasady współdziałania wojewodów z kierownikami wojewódzkich biur wyborczych - czyli z delegaturami. Prosiłbym o to, żeby te prace zostały szybko podjęte w Urzędzie Rady Ministrów. Jednocześnie prosiłbym, aby zasady współpracy określone były w takim duchu, żeby nie podnosić kosztów. To co jest możliwe urzędy wojewódzkie powinny świadczyć na rzecz wojewódzkich biur wyborczych. Także odwrotnie, wojewódzkie biura wyborcze mogą świadczyć na rzecz urzędów.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#KierownikKBWKazimierzCzaplicki">Gdyby Komisja zdecydowała, że możliwe jest przekazanie takiego apelu, to byłbym państwu bardzo zobowiązany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PosełRyszardGrodzicki">W kontaktach z Urzędem Rady Ministrów zaproponujemy także i ten element.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PosełRyszardGrodzicki">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w sprawach różnych? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#PosełRyszardGrodzicki">Chciałbym poinformować, że planowane na godz. 15 posiedzenie Komisji, w czasie którego planowaliśmy zakończyć prace nad budżetem Kancelarii Sejmu oraz wykonać inicjatywę uchwałodawczą w sprawie zmiany regulaminu Sejmu, nie odbędzie się. Dopiero o godz. 12 zakończyliśmy posiedzenie podkomisji w sprawie wstępnego projektu tych zmian. Uważamy, że członkowie Komisji powinni się nad tą sprawą zastanowić. W dniu dzisiejszym w skrytkach znajdą państwo ten projekt. Sprawą tą zajmiemy się jutro po południu.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#PosełRyszardGrodzicki">Także jutro po południu będziemy kończyć rozpatrywanie projektu budżetu Kancelarii Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#PosełRyszardGrodzicki">W dniu dzisiejszym kończymy już naszą działalność.</u>
          <u xml:id="u-17.5" who="#PosełRyszardGrodzicki">Przypominam, że następne posiedzenie Komisji odbędzie się jutro o godz. 11, na którym być może zakończymy rozpatrywanie projektu budżetu Kancelarii Senatu.</u>
          <u xml:id="u-17.6" who="#PosełRyszardGrodzicki">Dziękuję państwu, zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>