text_structure.xml
47.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PosełRyszardGrodzicki">Otwieram posiedzenie Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich. Porządek dzisiejszego posiedzenia obejmuje rozważenie możliwości wykonania inicjatywy uchwałodawczej w celu zmiany Regulaminu Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, która jest efektem prac podkomisji ds. zmian regulaminu Sejmu. Następnie rozpatrzenie funkcjonowania i działalności Ośrodka Informatyki Kancelarii Sejmu oraz zatwierdzenie terminów posiedzeń Komisji w sierpniu 1995 r.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PosełRyszardGrodzicki">Komisja Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów zwróciła się do Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich o dokonanie zmian w Regulaminie Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej w części dotyczącej rozpatrywania budżetu państwa.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PosełRyszardGrodzicki">Projektowana zmiana porządkuje tryb postępowania, pozostawiając Prezydium Sejmu możliwość wydania uchwały, określającej szczegółowo tryb pracy nad projektem budżetu w komisjach sejmowych, który będzie określał termin zakończenia prac nad budżetem lub inne szczegółowe uregulowania, wynikające z toku prac nad budżetem.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PosełRyszardGrodzicki">Następna zmiana dotyczy wniosku, który wypłynął od posłów Unii Pracy - członków Komisji Sprawiedliwości, aby w Sejmie Rzeczypospolitej Polskiej istniała komisja zajmująca się. także z nazwy, prawami człowieka, a nie tylko w zakresie swoich obowiązków, o których mowa w załączniku do regulaminu Sejmu.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PosełRyszardGrodzicki">Proponuje się w art. 1, zmiana 1. aby art. 19 ust. 1 pkt 20 otrzymał brzmienie: „20) Sprawiedliwości i Praw Człowieka”; a także w art. 1 zmiana 6 uzupełnienia nazwy Komisji Sprawiedliwości w brzmieniu: „w załączniku do uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej - Przedmiotowy zakres działania komisji sejmowych - w pkt. 20 po wyrazie „Sprawiedliwości” dodaje się wyrazy „i Praw Człowieka”.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PosełRyszardGrodzicki">Czy ktoś z państwa ma uwagi?</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PosełRyszardGrodzicki">Jeżeli nie, to przechodzimy do analizy dalszych zmian w projekcie uchwały.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#PosełRyszardGrodzicki">Czy do preambuły art. 1 ktoś z państwa ma uwagi? Jeśli nie, to proponuję brzmienie: „W uchwale Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992 r. - Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski nr 26 poz. 185 i nr 34 poz. 239, z 1993, nr 13 poz. 89 i nr 63 poz. 562, z 1994 r. nr 47 poz. 379 i nr 62 poz. 545 oraz z 1995 r. nr 8 poz. 111) wprowadza się następujące zmiany:”</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#PosełRyszardGrodzicki">W zmianie 2. art. 58 jest rozbity na ustępy, które otrzymują nowe brzmienie. Kto z państwa ma uwagi do treści ust. 1 art. 58 zmiany 2. w nowej redakcji? Jeśli nie ma, to art. 58 ust. 1 otrzymuje nowe brzmienie: „Projekty, a także sprawozdania, o których mowa w art. 57, Sejm kieruje do rozpatrzenia do Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów”.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#PosełRyszardGrodzicki">Do ust. 2 mam uwagę, która związana jest z początkową treścią ust. 3, dotyczącą wniosków, opinii i propozycji poprawek odrzuconych przez Komisję. W ust. 2 nie ma mowy o przyjętych propozycjach poprawek. Proponuję napisać jednym ciągiem „wnioski, opinie - wraz z uzasadnieniami”.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#PosełRyszardGrodzicki">Czy jeszcze ktoś ma uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełStefanCeranka">Mam propozycje, mianowicie, aby wnioski i opinie mniejszości, które nie znajdują uznania Komisji, podpisała określona liczba osób, np. 10.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełRyszardGrodzicki">W tym przypadku nie chodzi o wnioski mniejszości, ponieważ jest to procedura ustawodawcza. W sierpniu rozpoczniemy pracę nad kompleksową zmianą regulaminu Sejmu, dotyczącą procedury ustawodawczej i wtedy tego typu propozycja zostanie uwzględniona.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PosełRyszardGrodzicki">Czy ktoś z państwa ma inne uwagi do propozycji zgłoszonej przeze mnie? Jeśli nie ma, to ust. 2 otrzymuje brzmienie: „Poszczególne części tych projektów i sprawozdań rozpatrują także właściwe komisje sejmowe, które przekazują Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów sprawozdania zawierające wnioski, opinie i propozycje poprawek - wraz z uzasadnieniem”.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PosełRyszardGrodzicki">W ust. 3 jest zdanie odrębne, a nie wnioski mniejszości, ponieważ jest to opinia przedstawiona Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów. Zdanie odrębne posła byłoby prezentowane tak, aby komisja budżetu była poinformowana i będzie podejmowała ostateczną decyzję, bilansując całościowo budżet państwa, uwzględniając słuszne postulaty odrzucane do tej pory przez Komisję.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PosełRyszardGrodzicki">Czy są uwagi do treści ust. 3? Jeśli nie ma, to rozumiem, że został zaakceptowany w następującym brzmieniu: „Wnioski, opinie i propozycje poprawek odrzucone przez Komisje, na żądanie wnioskodawców dołącza się do sprawozdania jako zdanie odrębne”.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#PosełRyszardGrodzicki">W przypadku ust. 4 zmiana ustawy o Najwyższej Izbie Kontroli nie powoduje w tej części konieczności zmiany brzmienia tego przepisu i jeśli nikt z członków Komisji nie wnosi uwag, proponuję w następujące brzmienie: „Przedłożone przez Najwyższą Izbę Kontroli uwagi do sprawozdań z wykonania ustawy budżetowej i innych planów finansowych państwa Prezydium Sejmu kieruje odpowiednio do właściwych komisji sejmowych, rozpatrujących poszczególne części sprawozdań”.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#PosełRyszardGrodzicki">Ust. 5 dotyczy terminów składania sprawozdań przez Komisję i, jeśli nie ma zastrzeżeń, proponuję brzmienie tego przepisu: „Prezydium Sejmu, na wniosek Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów określa tryb prac w komisjach sejmowych w sprawach projektów i sprawozdań, o których mowa w art. 57”.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#PosełRyszardGrodzicki">W ust. 6 przedstawiciele Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów uczestniczą w posiedzeniach, przekazując merytoryczne uwagi i zastrzeżenia. Czy są inne propozycje zmian? Jeśli nie ma rozumiem, że Komisja akceptuje następujące brzmienie: „W posiedzeniach właściwych komisji sejmowych, na których rozpatrywane są poszczególne części projektów i sprawozdań, o których mowa w art. 57, uczestniczą przedstawiciele Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów”.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#PosełRyszardGrodzicki">W ust. 7 wprowadzamy obowiązek złożenia dodatkowych opinii właściwych komisji sejmowych w zależności od omawianej problematyki.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#PosełRyszardGrodzicki">Czy są uwagi do tej propozycji? Jeśli nie rozumiem, że akceptujemy w brzmieniu: „Komisja Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów oraz komisje rozpatrujące części budżetowe mogą występować do właściwych komisji sejmowych o dodatkowe opinie, a także zwracać się do nich z zapytaniami, w celu uzyskania informacji w sprawie poszczególnych części projektów lub sprawozdań, o których mowa w art. 57”.</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#PosełRyszardGrodzicki">Przechodzimy do omawiania zmiany 3., w której dodaje się art. 58a. W świetle tego przepisu sprawozdawcy reprezentujący tzw. komisje resortowe są związani stanowiskiem komisji i nie mogą referować własnych pomysłów jako stanowiska komisji. Nakłada on na członków Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów obowiązek opiniowania sprawozdań przedłożonych przez komisje resortowe.</u>
<u xml:id="u-3.10" who="#PosełRyszardGrodzicki">W związku z tym proponuję, aby na końcu pierwszego zdania dopisać „i propozycji poprawek”.</u>
<u xml:id="u-3.11" who="#PosełRyszardGrodzicki">Czy jest akceptacja takiego zapisu? Wobec tego, w kontekście zmiany, ust. 1 otrzymuje brzmienie: „Na posiedzeniu Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów, przedłożone sprawozdania właściwych komisji sejmowych do poszczególnych części projektów i sprawozdań, o których mowa w art. 57, przedstawiają przedstawiciele tych komisji. Nie mogą oni przedstawiać nie zawartych w sprawozdaniu właściwych komisji wniosków, opinii i propozycji poprawek. Przedstawiciele Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów, którzy uczestniczyli w pracach właściwych komisji sejmowych przedstawiają na piśmie stanowisko w sprawie przedłożonych przez te komisje sprawozdań”.</u>
<u xml:id="u-3.12" who="#PosełRyszardGrodzicki">W ust. 2 wprowadza się zasadę pisemności zgłaszania poprawek na posiedzeniach Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów.</u>
<u xml:id="u-3.13" who="#PosełRyszardGrodzicki">Czy są uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Proponuję w tym ustępie zwrot „muszą być zgłoszone na piśmie” zastąpić „zgłaszane są na piśmie”.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełRyszardGrodzicki">Czy ktoś jeszcze proponuje zmiany? Nie widzę. Rozumiem, że po wprowadzeniu poprawki ust. 2 akceptujemy w brzmieniu: „Wszystkie poprawki do projektu ustawy budżetowej w trakcie posiedzenia Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów zgłaszane są na piśmie”.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PosełRyszardGrodzicki">Zmiana 4. odnosi się do art. 59 w ust. 1. W zmianie 4a proponuje się uściślenie, wprowadzając po wyrazach „w art. 57” wyrazy „i art. 58 ust. 2”. Czy są uwagi? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PosełRyszardGrodzicki">W zmianie 4b skreśla się wyrazy „a także wniosków przekazanych przez Komisję”.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#PosełRyszardGrodzicki">Czy są uwagi? Nie widzę. Rozumiem, że zmiana 4. została zaakceptowana.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#PosełRyszardGrodzicki">Zmiana 5. polega na dodaniu nowych art. 59a i art. 59b. Precyzuje ona postępowanie na forum Sejmu i określa termin dodatkowego sprawozdania do projektu ustawy budżetowej.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#PosełRyszardGrodzicki">Czy są uwagi do art. 59a? Jeśli nie, rozumiem, że art. 59a w brzmieniu: „W razie zaistnienia konieczności przedstawienia dodatkowego sprawozdania do projektu ustawy budżetowej, Sejm rozpatruje je na najbliższym posiedzeniu po zakończeniu prac Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów” - został zaaprobowany.</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#PosełRyszardGrodzicki">Art. 59b ust. 1. Jeśli Komisja Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów stwierdzi, że wpływy i wydatki w częściach budżetowych nie bilansują się, może wprowadzić propozycję, aby wpływy i wydatki w budżecie bilansowały się w całości.</u>
<u xml:id="u-5.7" who="#PosełRyszardGrodzicki">Czy do treści ust. 1 są uwagi? Jeśli nie, to art. 59b ust. 1 brzmi: „Marszałek Sejmu może odroczyć głosowanie nad całością projektów, o których mowa w art. 57 ust. 1, na czas potrzebny do stwierdzenia, czy wskutek przyjęcia poprawki, nie zachodzą sprzeczności pomiędzy poszczególnymi przepisami oraz, czy wpływy i wydatki w częściach budżetowych bilansują się”.</u>
<u xml:id="u-5.8" who="#PosełRyszardGrodzicki">Czy do art. 59b ust. 2 są uwagi? Jeśli nie, to art. 59b ust. 2 brzmi: „W przypadku stwierdzenia sprzeczności Komisja Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów przedstawia propozycję odpowiednich poprawek”.</u>
<u xml:id="u-5.9" who="#PosełRyszardGrodzicki">Czy do art. 2 projektu uchwały ktoś z państwa ma uwagi? Jeśli nie to art. 2 otrzymuje brzmienie: „Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia”.</u>
<u xml:id="u-5.10" who="#PosełRyszardGrodzicki">Kto z członków Komisji jest za wykonaniem inicjatywy uchwałodawczej polegającej na przedstawieniu Sejmowi projektu uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej w sprawie zmiany Regulaminu Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej w treści przyjętej przez Komisję?</u>
<u xml:id="u-5.11" who="#PosełRyszardGrodzicki">Przy 1 głosie wstrzymującym, projekt uchwały został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-5.12" who="#PosełRyszardGrodzicki">Kto z członków Komisji będzie sprawozdawcą?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełStefanCeranka">Proponuję pana posła R. Grodzickiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełRyszardGrodzicki">Czy są inne propozycje? Kto z państwa jest za tym, abym ja był posłem sprawozdawcą?</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PosełRyszardGrodzicki">Głosowało 7 posłów za, głosów przeciwnych nie było, 3 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PosełRyszardGrodzicki">Posłem sprawozdawcą został R. Grodzicki.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PosełRyszardGrodzicki">Zamykam punkt pierwszy.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#PosełRyszardGrodzicki">Ponieważ nie ma jeszcze przedstawiciela Ośrodka Informatyki Kancelarii Sejmu, proponuję przejść do spraw bieżących.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#PosełRyszardGrodzicki">Prezydium Sejmu ustaliło, że do 10 sierpnia br. Komisja Regulaminowa i Spraw Poselskich ma przedstawić Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za 1994 r. Pod koniec lipca Najwyższa Izba Kontroli przedstawi swoje opinie do części budżetu państwa. W związku z tym posiedzenia naszej Komisji mogą rozpocząć się na początku sierpnia.</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#PosełRyszardGrodzicki">Ponieważ 5, 12 i 22 lipca br. planowane są posiedzenia Sejmu, więc aby mieć dłuższy okres urlopowy niż 10 dni, prezydium Komisji proponuje odejście od zasady wolnych od posiedzeń Komisji poniedziałków i 7 sierpnia br. zaplanowało odbycie pierwszego posiedzenia Komisji na temat: Kancelaria Prezydenta (działalność podstawowa i gospodarstwo pomocnicze) i Kancelaria Senatu (bez Wspólnoty Polskiej), ponadto w stosunku do tych części budżetowych będą uwzględniane dodatkowe opinie komisji sejmowych i proponuję, aby Komisja upoważniła prezydium Komisji do wystąpienia o nie do właściwych komisji sejmowych.</u>
<u xml:id="u-7.7" who="#PosełRyszardGrodzicki">8 sierpnia br. (wtorek) proponuje się rozpatrzenie budżetu Kancelarii Sejmu i Krajowego Biura Wyborczego wraz z rezerwą celową związaną z zabezpieczeniem środków na dodatkowe wybory uzupełniające do Senatu i do rad gmin.</u>
<u xml:id="u-7.8" who="#PosełRyszardGrodzicki">9 sierpnia br. (środa) planuje się wspólne posiedzenie z Komisją Ustawodawczą w sprawie projektów ustaw z druków nr nr 778 i 1073 oraz projektu uchwały (druk nr 667).</u>
<u xml:id="u-7.9" who="#PosełRyszardGrodzicki">W przypadku niewyrażenia zgody przez Komisję Ustawodawczą na wspólne posiedzenie w tym terminie, która twierdzi, że nie rozpatruje sprawozdania z wykonania budżetu i w związku z tym do 22 sierpnia br. ma przerwę urlopową, będą pracowały podkomisje naszej Komisji nad kompleksową zmianą regulaminu Sejmu.</u>
<u xml:id="u-7.10" who="#PosełRyszardGrodzicki">10 sierpnia br. (czwartek) proponuje się rozpatrzenie budżetu Wspólnoty Polskiej - i sądzę, że do tego czasu otrzymamy opinię z Komisji Łączności z Polakami za Granicą - oraz zakończenie rozpatrywania budżetu Kancelarii Senatu.</u>
<u xml:id="u-7.11" who="#PosełRyszardGrodzicki">10 lub 11 sierpnia br. proponuje się zakończenie rozpatrywania budżetu Kancelarii Prezydenta oraz, po otrzymaniu opinii cząstkowych Komisji Obrony Narodowej, Komisji Sprawiedliwości oraz Komisji Kultury i Środków Przekazu, dokończenie wspólnego posiedzenia z Komisją Ustawodawczą i ewentualne posiedzenie rutynowe Komisji w związku z wnioskiem o uchylenie immunitetu poselskiego.</u>
<u xml:id="u-7.12" who="#PosełRyszardGrodzicki">Do 22 sierpnia br. nie planuje się posiedzeń lub ewentualnie z Komisją Ustawodawczą w sprawie dokończenia prac nad drukiem nr 1073.</u>
<u xml:id="u-7.13" who="#PosełRyszardGrodzicki">22 sierpnia br. (wtorek) lub 23 sierpnia br., w zależności od terminu posiedzenia Sejmu, proponuje się posiedzenie rutynowe na temat spraw bieżących, które do tego czasu wpłyną do Komisji.</u>
<u xml:id="u-7.14" who="#PosełRyszardGrodzicki">Około 30 sierpnia br. może odbyć się jeszcze wspólne posiedzenie z Komisją Ustawodawczą.</u>
<u xml:id="u-7.15" who="#PosełRyszardGrodzicki">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełAndrzejGaberle">Proponuję, aby we wtorek dodać Wspólnotę Polską po południu, zamiast w czwartek.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełRyszardGrodzicki">Jeżeli otrzymamy do poniedziałku opinię z Komisji Łączności z Polakami za Granicą do części Wspólnota Polska, to w poniedziałek możemy zakończyć ten temat posiedzenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełAndrzejGaberle">Sugerowałbym prezydium Komisji, aby połączyć posiedzenia i zmniejszyć ich częstotliwość.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełRyszardGrodzicki">Jesteśmy uzależnieni od innych komisji, bo jeśli otrzymamy od Komisji Sprawiedliwości sprawozdanie z wykonania budżetu Kancelarii Prezydenta w części dotyczącej Krajowej Rady Sądownictwa, to wtedy możemy zwrócić się do niej z prośbą o opinię.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełAndrzejGaberle">Dołożę wszelkich starań, aby opinia Komisji Sprawiedliwości była już 8 sierpnia br.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełJózefGrabek">Jaki jest termin zakończenia pracy Sejmu przed wakacjami?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełRyszardGrodzicki">Posiedzenie Sejmu będzie 12 lipca br. i między 22 a 24 lipca br., w celu rozpatrzenia weta prezydenckiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PosełJózefGrabek">Jest to tzw. pełnia szczęścia. Jeśli chodzi o moje uwagi, to podobałoby mi się bardzo, gdyby nasze pierwsze posiedzenie zaczynało się w miesiąc po ostatnim przed wakacjami. Jak to pogodzić z ideą zbliżenia modelu pracy posła zawodowego do modelu wynikającego ze stosunku pracy, Kodeksu pracy. Jeszcze jedna uwaga formalna: mówimy 7 sierpnia a nie 7 sierpień.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PosełWładysławAdamski">Odnoszę wrażenie, że Prezydium Sejmu niewłaściwie planuje wszelkie posiedzenia i prace parlamentu, np. lipiec br. był w harmonogramie prac Sejmu przeznaczony na przerwę wakacyjną. Wielu posłów zaplanowało wypoczynek, ponosząc związane z nim koszty. Proponuję, aby nasza Komisja zwróciła się do Prezydium Sejmu z wnioskiem, żeby Prezydium Sejmu refundowało koszty, które posłowie ponieśli w związku z zaplanowanym wypoczynkiem w przerwie wakacyjnej.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PosełWładysławAdamski">Proponuję przekazać opinię naszej Komisji o niepoważnym traktowaniu parlamentarzystów i błędnym kierowaniu pracami Sejmu przez Prezydium Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PosełStanisławRogowski">Czy są jeszcze uwagi dotyczące terminów spotkań Komisji i prac Sejmu? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PosełStanisławRogowski">Popieram panów głosy dotyczące planowania pracy posła. W naszym kraju nie ma zmian systemowych ani sytuacji nadzwyczajnej, która wymagałaby ciągłej pracy parlamentu.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#PosełStanisławRogowski">Planowanie posiedzeń Sejmu przez Prezydium Sejmu wymaga zmian. Nikt nie wie, kiedy ma przemawiać, brak właściwej informacji ze strony urzędników obsługujących posiedzenie. Mam zamiar złożyć skargę na niegrzeczne traktowanie posłów.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#PosełStanisławRogowski">Jako poseł popieram wnioski panów o zwrócenie się do Prezydium Sejmu w sprawie refundowania poniesionych kosztów za planowany wypoczynek.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PosełLudwikTurko">Popieram wniosek, ale zwracanie się do Prezydium Sejmu w takiej formie budzi moje zastrzeżenia. Natomiast uważam, że przy nowelizacji regulaminu Sejmu można wprowadzić limitowanie czasu na każdy punkt porządku dziennego.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PosełZdzisławTuszyński">Sądzę, że jako Komisja Regulaminowa i Spraw Poselskich nie powinniśmy występować z takim wnioskiem, ze względu na etykę.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PosełAndrzejGaberle">Uważam, że należałoby wystąpić z inicjatywą dotyczącą długości wystąpień sprawozdawców Komisji i przedstawicieli rządu, dlatego że np. debata trwa 2 godziny, a sprawozdawca mówi 1,5 godziny.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PosełStanisławRogowski">Popieram wniosek pana posła, który powinniśmy uwzględnić przy nowelizacji regulaminu Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PosełWładysławAdamski">Sądzę, że jako Komisja Regulaminowa i Spraw Poselskich mamy prawo i obowiązek wystąpienia w imieniu ogółu posłów i prezentowania opinii w tym temacie. Poseł powinien mieć zapewnione przysługujące mu prawo do wypoczynku, tak jak każdy pracownik.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#PosełWładysławAdamski">W pracach nad nowelizacją regulaminu Sejmu będę postulował zmiany zmierzające do wzmocnienia pozycji Komisji w stosunku do Prezydium Sejmu, ponieważ Prezydium Sejmu nie uwzględnia opinii przedstawianych przez Komisje.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#PosełWładysławAdamski">W sprawie refundacji kosztów proponuję zwrócić się z zapytaniem, czy w takiej sytuacji Prezydium Sejmu przewiduje zwrot kosztów, a także o niepoważnym traktowaniu parlamentarzystów w związku z ciągłymi zmianami i brakiem właściwych informacji na temat terminów posiedzeń Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PosełStanisławRogowski">Sądząc z dyskusji, że Komisja zgadza się na wystąpienie z pismem do Prezydium Sejmu, w którym wyrazimy nasze ubolewanie i niezadowolenie z tego, że Prezydium Sejmu wcześniej przedstawiło program posiedzeń Sejmu, później od niego odeszło - i jest to niezgodne z zasadami racjonalnego postępowania.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#PosełStanisławRogowski">Każdy organ powinien dobrze funkcjonować. Możemy wspomnieć o zaplanowanych wczasach, opłaconych przez posłów, i spytać, czy w takim przypadku Prezydium Sejmu nie widzi możliwości zrefundowania poniesionych kosztów za te dni, w które odbywają się posiedzenia Sejmu. Takie stanowisko zajmuje większość posłów i oczekujemy odpowiedzi od Prezydium Sejmu, jakie w tej sprawie proponuje rozwiązanie.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#PosełStanisławRogowski">Czy Komisja wyraża zgodę na taką treść pisma? Nie widzę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#PosełStanisławRogowski">Przechodzimy do rozpatrzenia działalności Ośrodka Informatyki Kancelarii Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#DyrektorOśrodkaInformatykiZbigniewJabłoński">Chciałem państwu przedstawić działalność Ośrodka Informatyki Kancelarii Sejmu od początku II kadencji Sejmu do 31 maja 1995 r.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#DyrektorOśrodkaInformatykiZbigniewJabłoński">Zadania Ośrodka Informatyki określone są przez par. 42 Regulaminu organizacyjnego Kancelarii Sejmu. Obsługuje je pięć wydziałów:</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#DyrektorOśrodkaInformatykiZbigniewJabłoński">1. Wydział Systemów Obsługi Procesu Legislacyjnego,</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#DyrektorOśrodkaInformatykiZbigniewJabłoński">2. Wydział Dokumentowania Ustawodawstwa,</u>
<u xml:id="u-24.4" who="#DyrektorOśrodkaInformatykiZbigniewJabłoński">3. Wydział Systemów Obsługi Administracyjnej,</u>
<u xml:id="u-24.5" who="#DyrektorOśrodkaInformatykiZbigniewJabłoński">4. Wydział Oprogramowania Narzędziowego i Sieci Komputerowej,</u>
<u xml:id="u-24.6" who="#DyrektorOśrodkaInformatykiZbigniewJabłoński">5. Wydział Techniczny.</u>
<u xml:id="u-24.7" who="#DyrektorOśrodkaInformatykiZbigniewJabłoński">Zadania te można podzielić następująco:</u>
<u xml:id="u-24.8" who="#DyrektorOśrodkaInformatykiZbigniewJabłoński">- analizowanie potrzeb jednostek organizacyjnych Kancelarii Sejmu w zakresie systemów informacyjnych (bazy danych, sprzęt i oprogramowanie),</u>
<u xml:id="u-24.9" who="#DyrektorOśrodkaInformatykiZbigniewJabłoński">-projektowanie, realizowanie i wdrażanie systemów informacyjnych w biurach Kancelarii Sejmu,</u>
<u xml:id="u-24.10" who="#DyrektorOśrodkaInformatykiZbigniewJabłoński">- współdziałanie z innymi biurami Kancelarii Sejmu w dokonywaniu zakupów sprzętu i oprogramowania komputerowego - Ośrodek Informatyki pełni rolę koordynatora,</u>
<u xml:id="u-24.11" who="#DyrektorOśrodkaInformatykiZbigniewJabłoński">-prowadzenie serwisu i nadzoru eksploatacyjnego nad systemami informatycznymi Kancelarii Sejmu - dotyczy to sprzętu i oprogramowania,</u>
<u xml:id="u-24.12" who="#DyrektorOśrodkaInformatykiZbigniewJabłoński">- działalność informacyjna i szkoleniowa (w zakresie działania Ośrodka Informatyki).</u>
<u xml:id="u-24.13" who="#DyrektorOśrodkaInformatykiZbigniewJabłoński">Jeśli chodzi o zasady, to według stanu na 31 maja 1995 r. w Ośrodku Informatyki zatrudnionych jest 41 osób. 30 osób to pracownicy na stanowiskach samodzielnych i kierowniczych.</u>
<u xml:id="u-24.14" who="#DyrektorOśrodkaInformatykiZbigniewJabłoński">W przypadku zasobów technicznych, to w Kancelarii Sejmu eksploatowane są obecnie:</u>
<u xml:id="u-24.15" who="#DyrektorOśrodkaInformatykiZbigniewJabłoński">- system komputerowy HP3000 (dotychczas podstawowy system baz danych KS, którego żywotność szacować należy na ok. 1–1,5 roku),</u>
<u xml:id="u-24.16" who="#DyrektorOśrodkaInformatykiZbigniewJabłoński">- system komputerowy HP9000 (docelowy system baz danych na następnych 6–8 lat); jednostka zakupiona w 1993 r. - obecnie trwa opracowywanie i sukcesywne wdrażanie programów dla niej przygotowywanych,</u>
<u xml:id="u-24.17" who="#DyrektorOśrodkaInformatykiZbigniewJabłoński">- 543 komputery stacjonarne (w tym 175 wyeksploatowanych i zużytych technicznie i moralnie komputerów z procesorem 80286),</u>
<u xml:id="u-24.18" who="#DyrektorOśrodkaInformatykiZbigniewJabłoński">- 122 komputery przenośnie (w tym 61 nowoczesnych, z procesorem 80486 i 80386),</u>
<u xml:id="u-24.19" who="#DyrektorOśrodkaInformatykiZbigniewJabłoński">- 167 drukarek laserowych,</u>
<u xml:id="u-24.20" who="#DyrektorOśrodkaInformatykiZbigniewJabłoński">- 101 drukarek igłowych,</u>
<u xml:id="u-24.21" who="#DyrektorOśrodkaInformatykiZbigniewJabłoński">- 35 drukarek atramentowych.</u>
<u xml:id="u-24.22" who="#DyrektorOśrodkaInformatykiZbigniewJabłoński">Niezależnie od sprzętu wymienionego wyżej, biura poselskie na terenie kraju eksploatują 460 zestawów komputerowych, zakupionych dla ich potrzeb.</u>
<u xml:id="u-24.23" who="#DyrektorOśrodkaInformatykiZbigniewJabłoński">Przedstawię teraz państwu podstawowe zadania Ośrodka Informatyki i jego problemy.</u>
<u xml:id="u-24.24" who="#DyrektorOśrodkaInformatykiZbigniewJabłoński">Jednym z zadań jest modernizacja i rozbudowa struktury sieci komputerowej Kancelarii Sejmu.</u>
<u xml:id="u-24.25" who="#DyrektorOśrodkaInformatykiZbigniewJabłoński">W grudniu ub.r. została oddana do eksploatacji sieć komputerowa Kancelarii Sejmu i prawie wszystkie pomieszczenia biurowe (oprócz budynku G i nowego Domu Polskiego) są podłączone do sieci komputerowej. Trwają prace nad dostępem do sieci i baz danych odległych (sieć INTERNET), takie testowe przyłączenie do sieci istnieje od 4 lat. Docelowo zamierzamy poprawić parametry łączności z sieciami zewnętrznymi.</u>
<u xml:id="u-24.26" who="#DyrektorOśrodkaInformatykiZbigniewJabłoński">Drugim zadaniem jest opracowanie założeń oraz realizacja systemu informacyjnego wspomagającego prace parlamentu. Obecnie wszystkie prace parlamentu, wspomagane komputerowo za pomocą centralnego HP3000, przenoszone są na nowy sprzęt HP9000 oraz zmieniane i udoskonalane dla parlamentarzystów i procesu legislacyjnego. Pochodną systemu legislacyjnego jest system informacji prawnej.</u>
<u xml:id="u-24.27" who="#DyrektorOśrodkaInformatykiZbigniewJabłoński">Ośrodek Informatyki jest autorem centralnej bazy danych, będącej rejestrem aktów normatywnych. Baza ta zawiera informacje o polskim prawie od 1918 r. do chwili obecnej. Dane te są na bieżąco aktualizowane. Trwają prace nad unowocześnieniem oprogramowania tego systemu, a także nad włączeniem do bazy - tekstów aktów. Zwrócono się z inicjatywą współpracy w tej dziedzinie do Urzędu Rady Ministrów.</u>
<u xml:id="u-24.28" who="#DyrektorOśrodkaInformatykiZbigniewJabłoński">Planujemy także wykorzystanie sprzętu znajdującego się w biurach poselskich na terenie kraju do zbudowania sieci łączności pomiędzy Kancelarią Sejmu a posłami w terenie.</u>
<u xml:id="u-24.29" who="#DyrektorOśrodkaInformatykiZbigniewJabłoński">Ma to na celu uzyskiwanie informacji szybciej i taniej niż do tej pory, a także zmniejszenie obiegu korespondencji w Kancelarii Sejmu, rejestracji korespondencji itp.</u>
<u xml:id="u-24.30" who="#DyrektorOśrodkaInformatykiZbigniewJabłoński">Spowoduje to wzrost kosztów, ale z upływem czasu koszty będą się zmniejszać.</u>
<u xml:id="u-24.31" who="#DyrektorOśrodkaInformatykiZbigniewJabłoński">Chciałbym nawiązać do „Strategicznego planu rozwoju informatyki Kancelarii Sejmu”.</u>
<u xml:id="u-24.32" who="#DyrektorOśrodkaInformatykiZbigniewJabłoński">Działalność Ośrodka Informatyki związana jest ściśle z pracą wszystkich praktycznie biur Kancelarii Sejmu. Stąd też, wobec rosnącego zapotrzebowania odbiorców na nowe systemy informacyjne, koniecznym stało się opracowanie planu rozwoju informatyki w Kancelarii Sejmu. Dokument taki zatytułowany „Strategiczny plan rozwoju informatyki Kancelarii Sejmu” powstał w 1993 r. Zawiera plan działań na lata 1993–1997.</u>
<u xml:id="u-24.33" who="#DyrektorOśrodkaInformatykiZbigniewJabłoński">Jeśli chodzi o problemy, to należałoby wymienić:</u>
<u xml:id="u-24.34" who="#DyrektorOśrodkaInformatykiZbigniewJabłoński">- Rosnące nasycenie sprzętem (przede wszystkim - objęcie obsługą biur poselskich),</u>
<u xml:id="u-24.35" who="#DyrektorOśrodkaInformatykiZbigniewJabłoński">- Nowe zadania inwestycyjne (budowa sieci komputerowej), a także budowa nowych systemów danych - nie są związane ze wzrostem stanu osobowego Ośrodka Informatyki.</u>
<u xml:id="u-24.36" who="#DyrektorOśrodkaInformatykiZbigniewJabłoński">- Poziom wynagradzania w Kancelarii Sejmu nie daje możliwości pozyskania do pracy wysoko kwalifikowanych informatyków. Realnym staje się niebezpieczeństwo (wobec obniżania się relatywnej płacy - w porównaniu z innymi jednostkami administracji publicznej, nie wspominając o bankach i firmach prywatnych), zmniejszenia się stanu zatrudnienia.</u>
<u xml:id="u-24.37" who="#DyrektorOśrodkaInformatykiZbigniewJabłoński">- Zbyt mała liczba i powierzchnia pomieszczeń będących w posiadaniu Ośrodka Informatyki niezwykle utrudnia właściwe wykonywanie zadań.</u>
<u xml:id="u-24.38" who="#DyrektorOśrodkaInformatykiZbigniewJabłoński">- Brak stabilnej polityki budżetowej dotyczącej informatyzacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PosełLudwikTurko">Ośrodek Informatyki Kancelarii Sejmu zajmuje specyficzne kluczowe miejsce w Kancelarii Sejmu ze względu na wysoki stopień utechnicznienia swojej działalności.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#PosełLudwikTurko">Uważam, że przedstawione przez pana dyr. Z. Jabłońskiego problemy były tymi najważniejszymi, dotyczącymi Ośrodka Informatyki.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#PosełLudwikTurko">Chciałbym ograniczyć się do działalności Ośrodka Informatyki Kancelarii Sejmu, widzianej z punktu widzenia użytkownika - posła.</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#PosełLudwikTurko">Działalność Ośrodka Informatyki ukierunkowana jest przede wszystkim na potrzeby wewnętrzne Kancelarii Sejmu.</u>
<u xml:id="u-25.4" who="#PosełLudwikTurko">Sugerowałbym, aby dodać punkt w Regulaminie organizacyjnym Kancelarii Sejmu, który mówiłby, że działalność Ośrodka Informatyki powinna częściowo zaspokajać zapotrzebowanie posłów na działalność informacyjną w zakresie prac poselskich, a dotyczy to głównie prac legislacyjnych, ekspertyz, dostępu do baz danych.</u>
<u xml:id="u-25.5" who="#PosełLudwikTurko">Rozumiem, że przy obecnej strukturze zatrudnienia Ośrodka Informatyki Kancelarii Sejmu ten rozszerzony zakres zadań byłby trudny do realizacji, ponieważ przeglądając bazy danych i oprogramowanie, które powstaje w Ośrodku Informatyki przy 41 osobach zatrudnionych, widać, że ten zespół, mający ambicje tworzenia, nie jest w stanie stworzyć systemu odpowiedniego oprogramowania.</u>
<u xml:id="u-25.6" who="#PosełLudwikTurko">Wydział Systemów Obsługi Administracyjnej zatrudnia 4 osoby, a jednocześnie stworzył i nadzoruje 14 systemów oprogramowania użytkowego.</u>
<u xml:id="u-25.7" who="#PosełLudwikTurko">Docierałem do poszczególnych baz danych i na podstawie katalogu baz danych, który się powiększa i obejmuje szeroki zakres danych Sejmu i Senatu, stwierdziłem, że te bazy danych opracowywane są dla użytkowników profesjonalistów, natomiast nie służą tym, którzy nie mają przygotowania informatycznego.</u>
<u xml:id="u-25.8" who="#PosełLudwikTurko">Osobowe bazy danych dotyczące posłów i senatorów powinny być aktualizowane co miesiąc, a są nieaktualne od ponad pół roku.</u>
<u xml:id="u-25.9" who="#PosełLudwikTurko">Osobowe bazy danych obejmują Sejm i Senat, w związku z tym chciałbym się dowiedzieć, jaki jest zakres współpracy z Ośrodkiem Informatyki Senatu - szczególnie, że w informacji wyszczególnione są senackie bazy danych, natomiast brak wzmianki na temat współpracy obu ośrodków informatyki w zakresie tworzenia oprogramowania użytkowego.</u>
<u xml:id="u-25.10" who="#PosełLudwikTurko">Porównując bazy danych w Sejmie i w Senacie widzimy, że są one tworzone są według odmiennych kluczy, tzn. dane zgromadzone o senatorach są odmienne od danych zgromadzonych o posłach. W przypadku senatorów brak informacji na temat ukończonych kierunków studiów, natomiast w przypadku posłów można się dowiedzieć o kierunku studiów, ale systematyka kierunku studiów tworzona jest w sposób dowolny.</u>
<u xml:id="u-25.11" who="#PosełLudwikTurko">Brak jest jednolitego kryterium tworzenia bazy danych.</u>
<u xml:id="u-25.12" who="#PosełLudwikTurko">Ważną dziedziną, nie istniejącą obecnie w działalności Ośrodka Informatyki, jest kwestia uruchomienia szkoleń, którymi byliby objęci posłowie, celem wykorzystania w dalszej pracy poselskiej.</u>
<u xml:id="u-25.13" who="#PosełLudwikTurko">Chciałbym przekazać uwagi, na podstawie zebranych opinii, w związku z wyposażeniem w sprzęt komputerowy biur poselskich. Jeśli chodzi o sprzęt, to nikt nie ma zastrzeżeń, ale są narzekania na zbyt małą pamięć operacyjną (4 MW) zainstalowaną w komputerze i współczesne programy działają za wolno.</u>
<u xml:id="u-25.14" who="#PosełLudwikTurko">Więcej uwag dotyczyło zainstalowanego oprogramowania, mianowicie jest mała przepustowość zainstalowanego systemu poczty elektronicznej, która w niewielkim stopniu spełnia swoje zadania, powtarza się postulat, żeby biura poselskie miały możliwość dostępu do globalnych sieci komputerowych, co ułatwiłoby korzystanie bezpośrednio z baz danych Kancelarii Sejmu.</u>
<u xml:id="u-25.15" who="#PosełLudwikTurko">W przypadku oprogramowania, stwierdziłem, że Kancelaria Sejmu wybrała jako standard edytowe oprogramowania LOTUS, a warto byłoby mieć dostęp do innych oprogramowań, bardziej rozpowszechnionych.</u>
<u xml:id="u-25.16" who="#PosełLudwikTurko">Pojawiły się pojedyncze opinie na temat kursów komputerowych dla pracowników biur organizowanych przez Kancelarię Sejmu, iż były one na zbyt niskim poziomie. Chwalono natomiast wysoki poziom kursu poczty elektronicznej.</u>
<u xml:id="u-25.17" who="#PosełLudwikTurko">Widzę konieczność kontynuowania programu rozwoju informatyki w Kancelarii Sejmu i Kancelarii Senatu, przy czym system ten powinien być zintegrowany w maksymalnym stopniu w obu kancelariach, bazy danych powinny być opracowane według jednolitych kryteriów, tak żeby użytkownik w sposób płynny mógł korzystać z obu baz danych.</u>
<u xml:id="u-25.18" who="#PosełLudwikTurko">Widzę potrzebę jak najszybszego uruchomienia systemów zaawansowanych typu systemów eksperckich. Zaniepokoiło mnie to, że nie dotrzymali terminu dwaj główni dostawcy oprogramowania zewnętrznego. W związku z tym dwa główne systemy są opóźnione.</u>
<u xml:id="u-25.19" who="#PosełLudwikTurko">To są wszystkie moje uwagi i spostrzeżenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PosełStanisławRogowski">Czy ktoś z państwa ma pytania do pana dyr. Z. Jabłońskiego lub do pana posła L. Turko - sprawozdawcy?</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PosełRyszardGrodzicki">Programy komputerowe, które są zainstalowane w biurach poselskich, związane z bazą legislacyjną, są nieprzyjazne dla posłów.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PosełJanBury">Szkolenie dla posłów jest potrzebne do pracy poselskiej, aby móc korzystać z baz danych Kancelarii Sejmu.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#PosełJanBury">Jak wysoka kwota z budżetu Kancelarii Sejmu jest potrzebna na szkolenia i zakup dobrego sprzętu komputerowego?</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#PosełJanBury">Obecnie jest instalowany system INTERNET. Czy tym systemem będą objęte biura poselskie, jeśli tak, to kiedy?</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PosełStanisławRogowski">Jaka jest średnia zarobków pracowników merytorycznych, a jaka powinna być? Jakie byłyby potrzeby lokalowe na przyszłość w świetle przedstawionych planów rozwoju sieci komputerowej w Kancelarii Sejmu?</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#DyrektorZbigniewJabłoński">Propozycja usytuowania Ośrodka Informatyki w strukturze Kancelarii Sejmu została zrealizowana.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#DyrektorZbigniewJabłoński">Ze względu na małą obsadę personalną nie możemy całkowicie zaspokoić potrzeb jednostek zewnętrznych w stosunku do Kancelarii Sejmu w rozwiązywaniu problemów związanych z informatyką.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#DyrektorZbigniewJabłoński">Odnośnie do współpracy Kancelarii Sejmu Kancelarii Senatu, to kilka lat temu Kancelaria Sejmu przygotowała wszystkie bazy danych, z których obecnie korzysta Kancelaria Senatu i do tej pory nie było potrzeby modyfikowania tego oprogramowania, które było przygotowane dla Kancelarii Sejmu.</u>
<u xml:id="u-30.3" who="#DyrektorZbigniewJabłoński">Obecnie Kancelaria Senatu korzysta ze starszej wersji tego samego oprogramowania, które w Kancelarii Sejmu jest systematycznie rozwijane, dlatego pojawiają się różnice i niejednokrotność pól w bazach danych.</u>
<u xml:id="u-30.4" who="#DyrektorZbigniewJabłoński">Ośrodek Informatyki przygotowuje określone dane i oddaje do wykorzystania innym biurom Kancelarii Sejmu, które mają obowiązek aktualizowania.</u>
<u xml:id="u-30.5" who="#DyrektorZbigniewJabłoński">Strategiczny plan rozwoju informatyki przygotowany w 1992 r. zawierał podstawowe „narzędzie znakowe” stare i nienowoczesne. W ciągu ostatnich 3 lat „narzędzie znakowe” zdezaktualizowało się. Dopiero od niedawna oprogramowanie przyjazne dla użytkownika jest możliwe do tworzenia i eksploatowania. Oprogramowanie, które istnieje do tej pory, z którego korzystają użytkownicy, ma bardziej przyjazną formę, ponieważ jest przerabiane.</u>
<u xml:id="u-30.6" who="#DyrektorZbigniewJabłoński">Odnośnie do małej pamięci operacyjnej (4 MW), to istotnie jest bardzo mała, ale powiększenie jej wiąże się z kosztami, ponieważ każdy wydatek dla biur poselskich należy pomnożyć przez 460.</u>
<u xml:id="u-30.7" who="#DyrektorZbigniewJabłoński">Na informatykę, w tym pamięć dodatkową z budżetu Kancelarii Sejmu skreślono 65% środków. Na rozszerzenie pamięci dodatkowej potrzeba ok. 200.000 nowych zł.</u>
<u xml:id="u-30.8" who="#DyrektorZbigniewJabłoński">Szkolenia dla posłów odbywają się sukcesywnie od września do końca czerwca, zgodnie ze zgłoszonym zapotrzebowaniem. Zajmują się nimi 3 osoby, do szkoleń przeznaczonych jest 6 komputerów, a w ciągu dnia można przeprowadzić dwa kursy.</u>
<u xml:id="u-30.9" who="#DyrektorZbigniewJabłoński">Odnośnie oprogramowania dla biur poselskich, to firma LOTUS zaproponowała 90% obniżkę kosztów, w związku z tym wybraliśmy jej ofertę, ponieważ spełniła określone przez nas wymagania dotyczące zakresu oprogramowania, a jednocześnie była na nasze możliwości finansowe.</u>
<u xml:id="u-30.10" who="#DyrektorZbigniewJabłoński">Obecnie rozpowszechniamy inne edytory i jeżeli będą środki finansowe, możemy doposażyć biura poselskie.</u>
<u xml:id="u-30.11" who="#DyrektorZbigniewJabłoński">Oprogramowanie o nazwie RAP (Rejestr Aktów Prawnych) zmieniamy, przystosowując do pracy w środowisku graficznym. Dodatkowo rozszerzamy zakres bazy danych o teksty powstałych dokumentów prawnych.</u>
<u xml:id="u-30.12" who="#DyrektorZbigniewJabłoński">Jeśli chodzi o pocztę elektroniczną, to w 1992 r. Prezydium Sejmu podjęło decyzję o dostarczeniu sprzętu komputerowego do biur poselskich przez Ośrodek Informatyki Kancelarii Sejmu. Po 3 latach, w drodze przetargu, sprzęt zakupiono i dostarczono do biur poselskich, a jeszcze dodatkowo wyposażono w instalację poczty elektronicznej.</u>
<u xml:id="u-30.13" who="#DyrektorZbigniewJabłoński">Do tej pory 55 biur poselskich, tj. 6 - w Warszawie i 49 - w kraju przyłączono do instalacji sieci komputerowej Kancelarii Sejmu.</u>
<u xml:id="u-30.14" who="#DyrektorZbigniewJabłoński">Każdy klub poselski otrzymał tyle instalacji, ile wynikało z liczby członków klubu - i wskazał, które to będą instalacje.</u>
<u xml:id="u-30.15" who="#DyrektorZbigniewJabłoński">Odnośnie zarobków w Ośrodku Informatyki Kancelarii Sejmu, to średnie wynagrodzenie na stanowisku specjalisty i starszego specjalisty wynosi ok. 780 zł (netto) i w jednym przypadku 930 zł (netto).</u>
<u xml:id="u-30.16" who="#DyrektorZbigniewJabłoński">Mamy trudne warunki lokalowe. Obecnie w jednym pokoju o pow. ok. 16 m2 pracuje 5 osób i ustawionych jest 7 komputerów.</u>
<u xml:id="u-30.17" who="#DyrektorZbigniewJabłoński">Aby nie obniżyła się jakość usług Ośrodka Informatyki w znacznym stopniu, istotną sprawą w przyszłym roku jest zwiększenie liczby etatów o 5 - dla pracowników merytorycznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PosełStanisławRogowski">Ile powinien zarabiać pracownik merytoryczny zatrudniony w Ośrodku Informatyki Kancelarii Sejmu, aby był usatysfakcjonowany?</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#DyrektorZbigniewJabłoński">Średnie wynagrodzenie głównego specjalisty powinno wynosić na ok. 2.000 zł (brutto).</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PosełStanisławRogowski">Ile jeszcze pomieszczeń potrzebuje Ośrodek Informatyki?</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#DyrektorZbigniewJabłoński">Dodatkowo 3 lokale o powierzchni podobnej do zajmowanej obecnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#ZastępcaszefaKancelariiSejmuTadeuszJanusiewicz">Dotychczas był realizowany 6-letni program rozwoju informatyki na terenie Kancelarii Sejmu.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#ZastępcaszefaKancelariiSejmuTadeuszJanusiewicz">Obecnie podjęte decyzje, związane z budżetem Kancelarii Sejmu w zakresie informatyki, były rygorystyczne i nie będzie wymiany sprzętu komputerowego. Przesunięcia w budżecie Kancelarii Sejmu w ciągu roku pozwoliły zaspokoić obecny poziom informatyki, ale nie pozwalają na rozwój baz danych, który powinien nastąpić w przyszłym roku.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#ZastępcaszefaKancelariiSejmuTadeuszJanusiewicz">W ostatnim roku przybyło 500 komputerów, a nie zatrudniono nikogo.</u>
<u xml:id="u-35.3" who="#ZastępcaszefaKancelariiSejmuTadeuszJanusiewicz">Chciałbym poinformować, że otrzymaliśmy z Kancelarii Prezydenta umowę podpisaną przez przedstawicieli Kancelarii Sejmu dotycząca przejęcia powierzchni V piętra budynku, którą dotychczas zajmowała Kancelaria Prezydenta, i przeznaczenia jej na biura tzw. dziennej pracy dla posłów z Warszawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PosełLudwikTurko">Uważam, że wnioski i sugestie wykorzystamy przy pracach nad projektem budżetu na przyszły rok Kancelarii Sejmu.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#PosełLudwikTurko">Proponuję przyjęcie informacji o pracy Ośrodka Informatyki Kancelarii Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PosełStanisławRogowski">Chciałbym zasygnalizować brak informacji dla posłów o możliwości szkolenia.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#PosełStanisławRogowski">Stawiam wniosek o przyjęcie sprawozdania z pracy Ośrodka Informatyki Kancelarii Sejmu.</u>
<u xml:id="u-37.2" who="#PosełStanisławRogowski">Nie widzę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-37.3" who="#PosełStanisławRogowski">Komisja przyjęła sprawozdanie z pracy Ośrodka Informatyki Kancelarii Sejmu.</u>
<u xml:id="u-37.4" who="#PosełStanisławRogowski">Zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>