text_structure.xml
39.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PosełJanLityński">Otwieram posiedzenie połączonych Komisji: Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów oraz Polityki Społecznej.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PosełJanLityński">Porządek dzienny przewiduje jeden punkt, to jest rozpatrzenie poselskiego projektu rezolucji w sprawie Międzynarodowego Roku Rodziny.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PosełJanLityński">Wspólnie z nami obraduje Komisja Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów, ponieważ projekt rezolucji niesie z sobą znaczne obciążenia finansowe.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PosełJanLityński">Proszę posła - wnioskodawcę o zreferowanie projektu rezolucji.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełMieczysławKrajewski">Ideą poselskiego projektu rezolucji jest nadanie specyficznego piętna obchodom Międzynarodowego Roku Rodziny. Chodzi o to, aby myślą przewodnią w tych obchodach stało się spojrzenie na rodzinę poprzez pryzmat sytuacji dzieci i młodzieży i aby ten właśnie punkt widzenia stał się punktem odniesienia planowanych poczynań.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełMieczysławKrajewski">Rezolucja została skonstruowana w ten sposób, że zaprezentowanemu tokowi rozumowania została podporządkowana propozycja raportu o stanie rodziny, który spełniłby dwojaką funkcję. Byłby jednym z komponentów polityki społecznej w odniesieniu do rodziny, a z drugiej strony eksponowałby sytuację dzieci i młodzieży nie tylko od strony materialnej, ale także od strony potrzeb psychicznych. Jest to kwestia samopoczucia rodziny polskiej, zdolności do jej aktywnego działania.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PosełMieczysławKrajewski">Założenia tu zaprezentowane miały być zrealizowane wysiłkiem organizacji rządowych i pozarządowych. Chodzi o to, aby płaszczyzna działania była jak najszersza, czemu dajemy wyraz w rezolucji.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PosełMieczysławKrajewski">Jest jeszcze jeden aspekt całej tej sprawy. W związku z tym, że należyte przeprowadzenie wszelkich poczynań związanych z Międzynarodowym Rokiem Rodziny wymaga środków finansowych, naszym zdaniem zamiast szczupłe środki finansowe, jakie są i będą do dyspozycji, przeznaczać na okolicznościowe seminaria i spotkania, należy skoncentrować te środki i przeznaczyć je na wypoczynek letni dzieci w tym roku.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PosełMieczysławKrajewski">Powiedziałem to bez żadnej uszczypliwości i chęci zdeprecjonowania niektórych imprez, ale należy zachować proporcje i wybrać te formy obchodów, które przyniosą dzieciom i młodzieży z polskich rodzin najwięcej radości i korzyści.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PosełMieczysławKrajewski">W 1993 r. wskutek pewnych zmian wewnątrz koalicji Ministerstwo Edukacji Narodowej istotnie zmniejszyło dotacje na wypoczynek dzieci i młodzieży.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PosełMieczysławKrajewski">Aby dojść do poziomu dotacji, jaki był przed wymienionym rokiem, należałoby mieć w chwili obecnej około 150 mld zł na ten cel.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PosełMieczysławKrajewski">Tę kwestię również należałoby w Międzynarodowym Roku Rodziny rozwikłać, tzn. dowartościować budżet. Dopiero niejako wyrównanie tych zaległości w zakresie dotacji, przywróciłoby zachwianym proporcjom normalność i równowagę.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#PosełMieczysławKrajewski">Uważam, że do tak niekorzystnej sytuacji doszło raczej na skutek decyzji politycznej.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#PosełMieczysławKrajewski">Ostatnim punktem rezolucji jest propozycja, aby dokonać oceny przestrzegania praw dziecka. Ma to bezpośredni związek z dyskusją o powołaniu instytucji Rzecznika Praw Dziecka.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#PosełMieczysławKrajewski">Główna idea polegałaby na tym, aby Międzynarodowy Rok Rodziny przesycić problematyką dzieci i młodzieży i z tej pozycji spojrzeć na sytuację polskich rodzin.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#PosełMieczysławKrajewski">Zwracam się do posłów z prośbą o poparcie projektu rezolucji.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#PosełMieczysławKrajewski">Po dyskusji z grupą poselską, która koordynuje problematykę młodzieży i dzieci, chciałem zaproponować autopoprawkę w pkt 3. Chodzi o początkowe sformułowanie tego punktu rezolucji. Proponujemy, aby rozpocząć od słów: „Sejm wnioskuje...”. Druga autopoprawka, odnosząca się również do punktu trzeciego, polega na tym, aby po kropce kończącej akapit pierwszy tego punktu dopisać następujące słowa: „z przeznaczeniem przede wszystkim dla dzieci i młodzieży z rodzin będących w trudnej sytuacji materialnej”.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełJanLityński">Proponuję, aby teraz wypowiedzieli się przedstawiciele rządu, a następnie zabiorą głos posłowie. Proponuję, aby poszczególne wypowiedzi kończyły się konkretnymi wnioskami.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PosełJanLityński">Proszę przedstawicieli rządu o zajęcie stanowiska wobec zaprezentowanej rezolucji.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#DyrektorwMinisterstwieFinansówWaldemarDługołęcki">Na wstępie muszę zaznaczyć, że nie ma oficjalnego stanowiska rządu wobec tej rezolucji. Po otrzymaniu tej rezolucji minister finansów wystąpił z wnioskiem, aby Rada Ministrów przyjęła stanowisko rządu w tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#DyrektorwMinisterstwieFinansówWaldemarDługołęcki">Wyprzedzając zatem jeszcze nie sprecyzowane stanowisko rządu, zaprezentuję stanowisko Ministerstwa Finansów. W tym roku na dofinansowanie wypoczynku letniego dzieci i młodzieży przeznacza się 313.300 mln zł. Jest to w stosunku do ub. roku o 35,4% więcej. Takie zwiększenie dotacji wyprzedza wzrost cen, a zatem i rosnących kosztów wypoczynku.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#DyrektorwMinisterstwieFinansówWaldemarDługołęcki">Prawdą jest to, co mówił poseł M. Krajewski, że w r. 1993 przeznaczono na letni wypoczynek dzieci i młodzieży o 50 mld zł mniej, niż w lepszym pod tym względem roku 1992. Jednak już tegoroczne kwoty są wyższe nawet od kwot przeznaczonych na ten cel w 1992 r.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#DyrektorwMinisterstwieFinansówWaldemarDługołęcki">Muszę wyjaśnić, że te środki nie mogą być przeznaczone na dofinansowanie wypoczynku dzieci i młodzieży w ogóle. Mogą być przeznaczone dla jednostek niepaństwowych na finansowanie wypoczynku wakacyjnego w formie obozów leczniczo-profilaktycznych i rehabilitacyjnych, jak również na wypoczynek wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych i domów dziecka.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#DyrektorwMinisterstwieFinansówWaldemarDługołęcki">Taki sposób rozdysponowania środków wynika z uchwały nr 76 Rady Ministrów, czyli te środki mogą otrzymywać zarówno stowarzyszenia, jak i placówki podporządkowane Ministerstwu Edukacji Narodowej, które organizują wypoczynek w takich formach dla wymienionych grup dzieci i młodzieży.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#DyrektorwMinisterstwieFinansówWaldemarDługołęcki">Chciałem także przypomnieć, że w ramach prac nad budżetem na 1994 r. na ten cel, już w toku prac w parlamencie, kwota przewidziana pierwotnie w budżecie została zwiększona o 50 mld zł.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#DyrektorwMinisterstwieFinansówWaldemarDługołęcki">Rezerwę finansową Rady Ministrów, o której mowa w rezolucji, wolno doraźnie przeznaczyć na wydatki nieprzewidziane, czyli te, których nie można było zaplanować w toku opracowywania budżetu. Omawiane dzisiaj wydatki z pewnością nie mają takiego właśnie charakteru.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#DyrektorwMinisterstwieFinansówWaldemarDługołęcki">Rezerwa ta na wstępie ustawy budżetowej, uchwalonej przez Sejm wynosiła 277 mld zł, według stanu z dnia 22 czerwca wynosi 173 mld zł, z tym, że Rada Ministrów podjęła już decyzję o zaangażowaniu kolejnych 12 mld zł.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#DyrektorwMinisterstwieFinansówWaldemarDługołęcki">W chwili obecnej, w Ministerstwie Finansów znajdują się projekty uchwał Rady Ministrów, w tym w części na wydatki rzeczywiście nieprzewidziane na ponad 1 bln zł.</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#DyrektorwMinisterstwieFinansówWaldemarDługołęcki">W ostatnich dniach czerwca wpłynął wniosek Ministerstwa Ochrony Środowiska na prawie 170 mld zł.</u>
<u xml:id="u-4.10" who="#DyrektorwMinisterstwieFinansówWaldemarDługołęcki">Mając na względzie, że jest dopiero połowa roku, Ministerstwo Finansów będzie przeciwne przeznaczeniu środków z rezerwy Rady Ministrów na wnioskowany przez sejmowe komisje cel.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Dyrektor W. Długołęcki powiedział, iż w tym roku na wypoczynek dzieci i młodzieży przeznaczono z budżetu ponad 300 mld zł. Proszę o informację, kto jest dysponentem tych pieniędzy.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Podczas posiedzenia sejmowej Komisji Młodzieży i Kultury Fizycznej udzielono wyjaśnienia, że częścią tych środków dysponuje Ministerstwo Edukacji Narodowej. W takim razie w czyjej gestii znajduje się pozostała kwota?</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Poza tym, chciałbym się dowiedzieć, na jakie jeszcze formy wypoczynku, poza wymienionymi przez dyrektora W. Długołęckiego, tzn. poza tymi, które obejmuje uchwała nr 76 Rady Ministrów, są przewidziane w tym roku środki budżetowe?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#DyrektorWaldemarDługołęcki">Uważam, że tych informacji może udzielić przedstawiciel Ministerstwa Edukacji Narodowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzedstawicielMinisterstwaEdukacjiNarodowejMarekKonopczyński">Dyrektor W. Długołęcki zaznaczył, że nie ma jeszcze stanowiska rządu w sprawie rezolucji z okazji Międzynarodowego Roku Rodziny, dlatego mogę przedstawić tylko stanowisko Ministerstwa Edukacji Narodowej.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrzedstawicielMinisterstwaEdukacjiNarodowejMarekKonopczyński">Minister edukacji z uznaniem przyjmuje uchwaloną przez posłów rezolucję w sprawie Międzynarodowego Roku Rodziny i stoi na stanowisku, że rodzina powinna być otoczona opieką i wspierana przez każde z ogniw struktury państwa.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PrzedstawicielMinisterstwaEdukacjiNarodowejMarekKonopczyński">Jednocześnie z wdzięcznością minister edukacji przyjął propozycję opracowania raportu o sytuacji polskiej rodziny. Uznając, że jest to sprawa niesłychanie ważna, proponuje, aby do opracowania takiego raportu powołać międzyresortową komisję do spraw rodziny.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PrzedstawicielMinisterstwaEdukacjiNarodowejMarekKonopczyński">Przyznaję, że potrzeby finansowe, jakie pociąga organizowanie letniego wypoczynku dzieci i młodzieży, są olbrzymie. Ponieważ bardzo liczne rodziny popadają w niedostatek, staramy się dofinansowywać wypoczynek dzieci i młodzież z tych właśnie rodzin.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#PrzedstawicielMinisterstwaEdukacjiNarodowejMarekKonopczyński">Niestety, dofinansowanie jest tylko częścią kosztów, jakie pociąga wysłanie dziecka na obóz czy kolonię, drugą część jest zobowiązana pokryć rodzina. Jednak, jak wykazują doświadczenia w tym względzie, bardzo wielu rodzin nie stać nawet na pokrycie części kosztów wyjazdu dzieci na wypoczynek.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#PrzedstawicielMinisterstwaEdukacjiNarodowejMarekKonopczyński">Zdajemy sobie sprawę z faktu, że kwota 45 tys. zł na jaką, zgodnie z przepisami, wolno dofinansować jeden dzień pobytu dziecka na koloniach czy obozie, jest zdecydowanie zbyt niska.</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#PrzedstawicielMinisterstwaEdukacjiNarodowejMarekKonopczyński">Nie mam pewności, czy zwiększanie kwot przeznaczonych na wypoczynek dzieci i młodzieży obecnie, gdy wakacje już trwają, byłoby posunięciem racjonalnym.</u>
<u xml:id="u-7.7" who="#PrzedstawicielMinisterstwaEdukacjiNarodowejMarekKonopczyński">Minister edukacji narodowej widzi możliwości innego wydatkowania ewentualnie wynegocjowanej kwoty. Aby jednak te pieniądze uzyskać, najpierw musi dojść do porozumienia między ministrem finansów i ministrem edukacji narodowej.</u>
<u xml:id="u-7.8" who="#PrzedstawicielMinisterstwaEdukacjiNarodowejMarekKonopczyński">Kwota, której wysokość ustalona została na mocy uchwały Rady Ministrów nr 76, jest kwotą przewidzianą na różne zadania i nie dotyczy wyłącznie wypoczynku dzieci i młodzieży. Są to pieniądze przeznaczone również na organizowanie różnego rodzaju konkursów oraz szkolnych olimpiad przedmiotowo-dydaktycznych.</u>
<u xml:id="u-7.9" who="#PrzedstawicielMinisterstwaEdukacjiNarodowejMarekKonopczyński">W sumie na wypoczynek dzieci i młodzieży zadysponowano kwotę 200 mld zł.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełIzabelaJarugaNowacka">Minęła połowa roku, gdy nasz rząd wystąpił na forum Organizacji Narodów Zjednoczonych z inicjatywą obchodów Międzynarodowego Roku Rodziny. Myślę, że jest to jedyny rząd, który się do tych obchodów nie włączył.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PosełIzabelaJarugaNowacka">Wypada zatem cieszyć się, że posłowie - wnioskodawcy, wszyscy prawie z Klubu SLD, oddziałują na rząd przynajmniej tymi metodami, aby uczestniczyć w obchodach Międzynarodowego Roku Rodziny.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PosełIzabelaJarugaNowacka">Chciałbym także poinformować obecnych, że Społeczny Komitet Międzynarodowego Roku Rodziny także szykuje debatę na temat kondycji rodziny polskiej. Będzie to debata przygotowana wspólnie z Polską Akademią Nauk. Zatem dobrze byłoby, aby rząd przedstawił raport, o którym mówił przedstawiciel Ministerstwa Edukacji Narodowej.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PosełIzabelaJarugaNowacka">Liczyć wypada na to, że nasz rząd, choć pod koniec roku włączy się do obchodów Międzynarodowego Roku Rodziny.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#PosełIzabelaJarugaNowacka">Chciałem się także podzielić pewnymi uwagami krytycznymi. W rezolucji jest mianowicie taki zapis, który nie jest dla mnie w pełni zrozumiały. Brzmi on następująco: „Uważamy, że w sytuacji wzrastającej przestępczości nieletnich, narkomanii i patologii społecznych wśród dzieci i młodzieży, stowarzyszenia i organizacje działające na rzecz zaspokojenia emocjonalnych, umysłowych i fizycznych potrzeb rozwoju młodego pokolenia Polaków, powinny uzyskać szczególny status i być wspierane przez państwo i samorząd terytorialny”.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#PosełIzabelaJarugaNowacka">Nie wiem, co się kryje pod sformułowaniem „szczególny status” tych organizacji, które miałyby się zajmować dziećmi i młodzieżą dotkniętą przestępczością, narkomanią i patologią społeczną. Jak ma wyglądać wspieranie tych organizacji przez państwo i samorząd? Myślę, że działalność tych organizacji, chodzi o organizacje pozarządowe, nadal powinna być konkurencyjna w stosunku do poczynań firmowanych przez państwo.</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#PosełIzabelaJarugaNowacka">Czekam zatem na wyraźne rozszyfrowanie tego zapisu.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełWiesławaZiółkowska">Składam propozycję skreślenia zdania drugiego, w pierwszej części rezolucji. Zdanie to brzmi: „W naszym przekonaniu ten dokument może stać się raportem o stanie naszego społeczeństwa”. Moim zdaniem, to jest powiedziane zbyt wiele. Nie wiem, co z tym raportem musiałoby być, aby zyskał miano raportu o stanie społeczeństwa. Uważam, że jest to zdanie zbędne, gdyż intencją tego raportu jest coś innego.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PosełWiesławaZiółkowska">Proponuję poddać pod głosowanie skreślenie zacytowanego zdania.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PosełWiesławaZiółkowska">Apeluję do poseł I. Jarugi-Nowackiej, aby, jeżeli nie zgadza się na sformułowanie „szczególny status” wniosła propozycję konkretnej poprawki.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#PosełWiesławaZiółkowska">Zgłaszam też poprawkę do ust. III, tak aby uzyskał następujące brzmienie: „Sejm RP wzywa Radę Ministrów do przeznaczenia z tegorocznej rezerwy budżetowej 50 mld zł na wypoczynek dzieci i młodzieży w 1994 r.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#PosełWiesławaZiółkowska">Jednocześnie Sejm postuluje, aby dysponenci następujących części budżetowych: Kancelaria Prezydenta, Senat, Sejm rozpatrzyły przeznaczenie środków z własnych rezerw na ten sam cel”.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#PosełWiesławaZiółkowska">Zdążyłam wyjaśnić to, co mówił dyrektor W. Długołęcki, ale tego w rezolucji nie będziemy pisać, że uruchomienie tych środków musi pójść odpowiednimi kanałami, jakie są określone rozporządzeniem czy zarządzeniem ministra finansów.</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#PosełWiesławaZiółkowska">Nie znaczy to zatem, że wymienieni dysponenci sami będą finansować wczasy i kolonie dla dzieci i młodzieży, tylko że przekażą przeznaczone na ten cel środki do dyspozycji Ministerstwa Finansów i tymi kanałami, na zasadzie wykonania zadań przez ministra finansów, pieniądze te zostaną wydatkowane.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełIzabelaJarugaNowacka">Chętnie przygotuję poprawkę, o której mówiła poseł W. Ziółkowska, ale najpierw proszę o wyjaśnienie, co oznaczają tego rodzaju zapisy.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PosełIzabelaJarugaNowacka">W moim odczuciu nie ustaliliśmy, że takie właśnie działania są w polskich rodzinach najbardziej potrzebne.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PosełIzabelaJarugaNowacka">Rodzi się pytanie, co z rodzinami bezdomnymi, bo i takie mamy, co z ludźmi starymi? Przypominam, że jest to Międzynarodowy Rok Rodziny, a więc nie tylko dzieci i młodzieży, ale rodziny jako całości.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#PosełIzabelaJarugaNowacka">Po uzyskaniu odpowiedzi, co oznacza zapis „szczególny status” i co znaczy „wspierania przez państwo i samorządy terytorialne”, wnoszę poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełJanLityński">Ponieważ nie ma więcej zgłoszeń do dyskusji, proszę posła M. Krajewskiego o ustosunkowanie się do wypowiedzi i o udzielenie odpowiedzi na pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełMieczysławKrajewski">Mam obowiązek wyjaśnienia, co mieliśmy na myśli zamieszczając zapis o statusie szczególnym.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PosełMieczysławKrajewski">Zapis ten umieściliśmy, gdyż uważamy, że zadaniowe finansowanie dla tych stowarzyszeń jest często samobójcze, tzn. że trzeba przeplatać przedmiotową dotację z podmiotową. Wymaga to przyjrzenia się prawu o dotowaniu stowarzyszeń. Chodzi o to, że zadania zlecone mają charakter ciągły. Jeżeli np. utrzymuje się infrastrukturę dla wypoczynku młodzieży, to można to potraktować jako zadanie. To jest możliwe do przyjęcia rozwiązanie.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#PosełMieczysławKrajewski">Nie chcę przesądzać formy rozwiązywania tej kwestii. Jeżeli mówi się, że będą potrzebni społeczni wychowawcy, to pewne minimum stabilizacji, oprócz stabilizacji w tej sprawie, trzeba zagwarantować.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#PosełMieczysławKrajewski">Można to traktować jako długotrwałe zadanie. Nie chcę przesądzać sposobu, w jaki ta szczególna pozycja stowarzyszeń się wyrazi, ale to właśnie mieliśmy na myśli, aby nieco inaczej potraktować te stowarzyszenia, dla których pewne zadania są ciągłe. Jeżeli np. zrezygnują z domu dziecka czy jakiegoś ośrodka, czy z części kadry, to wówczas cała infrastruktura się łamie i nie da się niczego dorobić doraźnymi dotacjami. W tym sensie myśleliśmy o statusie specjalnym.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełIzabelaJarugaNowacka">Podtrzymuję swój sprzeciw przeciwko takiemu zapisowi i uważam, że należałoby go skreślić.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PosełIzabelaJarugaNowacka">Poza tym nie ustaliliśmy, czy akurat patologie i narkomania mają być priorytetem rządu, uważam, że sporne zapisy mieszczą się w innym fragmencie rezolucji, w którym czytamy: „Raport i debata sejmowa powinny stać się inspiracją dla opracowania rządowego i pozarządowego programu działań na rzecz polskiej rodziny”.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PosełIzabelaJarugaNowacka">Natomiast nie jest w ogóle wyjaśniona sprawa finansowania organizacji pozarządowych i nad tym pracujemy również w Komisji Polityki Społecznej. Ponownie zatem proponuję skreślić ten zapis.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełJanLityński">Rozumiem, że poseł I. Jaruga-Nowacka proponuje, aby skreślić pierwsze zdanie pkt II, rozpoczynające się od słów: „Uważamy, że problemy rodziny...” aż do słów: „I samorząd terytorialny”.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#komentarz">(Głosy z sali: Należy skreślić cały pkt II, gdyż pozostawione w nim zdanie traci sens bez wykreślonego fragmentu.)</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#DyrektorWaldemarDługołęcki">Chciałem wyjaśnić, że w obecnym systemie prawnym finansowanie organizacji pozarządowych jest w pełni uregulowane.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#DyrektorWaldemarDługołęcki">Jednostki niepaństwowe, a w tym pojęciu mieszczą się również użyte w tym rozumieniu organizacje pozarządowe, mogą otrzymywać środki finansowe na zadania zlecone przez państwo. Nie mogą być finansowane w sposób podmiotowy. Jest to jedna z zasadniczych zmian wprowadzonych przy okazji nowelizacji prawa budżetowego.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#DyrektorWaldemarDługołęcki">Nie sądzę, aby tutaj jakieś organizacje mogły utrzymać status szczególny. Nie jest teraz ani czas, ani pora po temu, ale jestem w stanie wskazać cały szereg innych organizacji, które też na taki status, z różnych względów, zasługują.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#DyrektorWaldemarDługołęcki">Jest to po prostu pewna filozofia zasad finansowania i systemu budżetowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PosełMariaTrzcińskaFajfrowska">Jest to istotnie uregulowane, ale stowarzyszenia, o których mówił dyrektor W. Długołęcki, nie otrzymują tych pieniędzy.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PosełMariaTrzcińskaFajfrowska">W rzeczywistości brakuje pieniędzy nawet na działalność bieżącą, nie mówiąc już o zadaniach zleconych. Naturalnie ta dyskusja mogłaby trwać długo, ale nie sądzę, aby z tej racji wynikły jakieś korzyści dla rodziny polskiej.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#PosełMariaTrzcińskaFajfrowska">Dobrze byłoby, gdyby udało się nam załatwić jedną sprawę, ale konkretną i tą jedną sprawą jest w tej chwili sfinansowanie wakacji dla dzieci i młodzieży z biednych rodzin w Polsce.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#PosełMariaTrzcińskaFajfrowska">Uważam, że to byłby pożyteczny wynik naszego dzisiejszego spotkania, pod warunkiem, że doprowadzimy to do końca.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PosełHelenaGóralska">W dzisiejszej prasie przeczytałam informację, że organizacją tegorocznego letniego wypoczynku dla dzieci i młodzieży zajmują się Związek Młodzieży Wiejskiej, Ludowe Zespoły Sportowe, Związek Harcerstwa Polskiego itd.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PosełHelenaGóralska">Wobec tego, w przypadku odrzucenia propozycji poseł I. Jarugi-Nowackiej, wymienione i jeszcze inne organizacje miałyby otrzymywać dotacje z budżetu państwa.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#PosełHelenaGóralska">Obecnie nic nie stoi na przeszkodzie, aby na podstawie uchwały Rady Ministrów nr 76 dostały pieniądze na zadania zlecone, ale nie widzę powodów, aby obdarowywać je statusem specjalnym i finansować z budżetu państwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PosełWiesławaZiółkowska">Proszę, aby poseł-wnioskodawca rozważył możliwość wykreślenia z ust. III, drugiego zdania w całości. Zdanie to zaczyna się od słów: „Uważamy, że w Międzynarodowym Roku Rodziny...”. Według mnie jest to zdanie całkowicie zbędne.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PosełWiesławaZiółkowska">Po uwzględnieniu tej poprawki ust. III uzyskałby brzmienie: „Sejm RP wzywa Radę Ministrów do przeznaczenia z tegorocznej rezerwy budżetowej 50 mld zł na wypoczynek dzieci i młodzieży w tym roku.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#PosełWiesławaZiółkowska">Jednocześnie Sejm postuluje, aby dysponenci następujących części budżetowych: Kancelaria Prezydenta, Senat, Sejm rozpatrzyły przeznaczenie środków z własnych rezerw na ten cel”.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PosełJanLityński">Przy przyjęciu takiego rozwiązania ust. III rezolucji składałby się wyłącznie z postulatów, a nie z konkretnych sugestii.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PosełJoannaStaręgaPiasek">Mam uwagi do ust. I akapit 3. Trudno dla organizacji pozarządowych opracować odmienny program.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PosełJanLityński">Rozumiem, że poprawka ma brzmieć w następujący sposób: „Dla opracowania programu rządowego oraz pozarządowych działań na rzecz polskiej rodziny”.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PosełRyszardFaszyński">Mam uwagi do ostatniego zdania ust. III. Usłyszeliśmy od przedstawiciela Ministerstwa Edukacji Narodowej, że uruchomienie środków na wypoczynek dzieci i młodzieży muszą poprzedzić uzgodnienia międzyresortowe. Jeśli tak, to wakacje dobiegną końca i dzieci nie będą miały okazji skorzystać z tych pieniędzy w ramach letniego wypoczynku. Później rozpocznie się rok szkolny, a zatem nie widzę możliwości wydatkowania tych pieniędzy jeszcze w tym roku. Nie mam też pewności, czy dotrzemy do najbiedniejszych rodzin.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PosełJanLityński">Czy mam rozumieć, że poseł R. Faszyński wnioskuje o odrzucenie rezolucji?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PosełRyszardFaszyński">Chciałbym jeszcze najpierw usłyszeć, jak praktycznie ma być rozwiązany ten problem. Jeżeli argumenty będą przekonujące, to wówczas odstąpię od złożenia takiego wniosku. Jeżeli nie usłyszę, jakie mają być rozwiązania, złożę wniosek o odrzucenie rezolucji.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PosełWiesławaZiółkowska">Rezolucja nasza w gruncie rzeczy jest apelem do rządu. Jeżeli w trybie drugiego czytania podczas obrad Sejmu rząd tę rezolucję potraktuje poważnie, to wówczas rysuje się realna możliwość działania, polegającego na tym, że rząd przekaże środki w ustalonej już dokładnie kwocie do Ministerstwa Edukacji Narodowej. To z kolei w krótkim czasie sfinansuje wypoczynek dzieci i młodzieży.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#PosełWiesławaZiółkowska">Tak samo istnieje realna możliwość tego, że Kancelaria Prezydenta, Senat i Sejm zdecydują się na postawienie do dyspozycji Ministerstwa Finansów w pozycji „rezerwa”, środków mających ten cel wesprzeć. Jeżeli działania takie zostaną podjęte, a mimo to pieniądze nie zostaną obecnie wykorzystane, są przecież jeszcze i wakacje zimowe. Podczas roku szkolnego odbywają się też turnusy rehabilitacyjne, są „zielone szkoły”, aby tylko były pieniądze, wiadomo będzie, na jaki cel je przeznaczyć.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PosełIzabelaJarugaNowacka">Nadal uważam za zasadne pytanie, czy my zdążymy ten projekt rezolucji złożyć przed wakacjami, zwłaszcza w kontekście poprawki zgłoszonej przez poseł W. Ziółkowską.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#PosełIzabelaJarugaNowacka">Z doświadczenia wiem, że pospieszny nabór młodzieży i dzieci na kolonie spowoduje, że nie skorzystają z wakacji rodziny najuboższe, czyli te, dla których letni wypoczynek dzieci jest niedostępny. W pośpiechu bowiem nie ma czasu na przeprowadzenie rzetelnego rozeznania potrzeb poszczególnych rodzin.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PosełMieczysławKrajewski">Argumentem na przekonanie posła I. Jarugi-Nowackiej może być fakt, że już wcześniej podjęliśmy różnorakie działania, mające na celu zgromadzenie środków finansowych niezbędnych dla młodzieży i dzieci z ubogich rodzin, po to, aby mogły skorzystać ze zorganizowanego letniego wypoczynku.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#PosełMieczysławKrajewski">W tej chwili zobowiązania różnego rodzaju organizacji szacujemy na 30 mld zł. Organizacje te już się w tę sprawę zaangażowały i może tylko istnieć niebezpieczeństwo, że nie zdoła się przygotować kolonii czy obozów.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#PosełMieczysławKrajewski">Przypominam, że Komisja Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów zobowiązała Ministerstwo Edukacji Narodowego do wygospodarowania 100 mld zł z budżetu tego resortu.</u>
<u xml:id="u-27.3" who="#PosełMieczysławKrajewski">Zatem nie jest to, jak przypuszcza poseł I. Jaruga-Nowacka sprawa nowa, zaskakująca rząd.</u>
<u xml:id="u-27.4" who="#PosełMieczysławKrajewski">W imieniu wnioskodawców próbowałem prowadzić rozmowy w Urzędzie Rady Ministrów i odniosłem wrażenie, że rząd, mimo istniejących trudności, postara się je jakoś przełamać.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PosełJanLityński">Proszę przedstawiciela Biura Legislacyjnego KS o odczytanie zaproponowanych poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Po poprawce preambuła otrzymałaby następujące brzmienie: „Sejm RP, w związku z ogłoszonym przez Organizację Narodów Zjednoczonych Międzynarodowym Rokiem Rodziny, pragnie zainteresować społeczeństwo, Radę Ministrów i samorząd terytorialny, problemami związanymi z zaspokojeniem potrzeb i prawidłowym rozwojem emocjonalnym, umysłowym i fizycznym dzieci i młodzieży”.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Jeżeli zobowiązujemy Radę Ministrów do przedstawienia raportu, musimy koniecznie podać termin. Bez podania terminu sporządzenia raportu, przedsięwzięcie traci sens.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Przygotowałem następujące sformułowanie odnoszące się do tej kwestii: „Sejm RP wzywa Radę Ministrów do opracowania raportu o sytuacji polskiej rodziny w terminie do...”. Na przykład do 30 września br., to jest jeszcze do uzgodnienia,</u>
<u xml:id="u-29.3" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">I dalej: „dokument ten stanowić będzie istotną część informacji o stanie naszego społeczeństwa”.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PosełJanLityński">Czy jest zgoda na zapisy w tym brzmieniu, czy będziemy musieli głosować?</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PosełRyszardFaszyński">Nadal uważam, że raport może będzie jakimś elementem wiedzy o stanie społeczeństwa, ale z pewnością nie można go obdarzyć mianem „istotny”.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Może wobec zastrzeżeń posła R. Faszyńskiego sporne zdanie uzupełnić o słowo „część”.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PosełRyszardFaszyński">Proszę wobec tego odczytać ten fragment rezolucji jeszcze raz.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">"Sejm RP wzywa Radę Ministrów do opracowania raportu o sytuacji polskiej rodziny w terminie do 30 listopada 1994 r. Dokument ten powinien stanowić istotną część informacji o stanie naszego społeczeństwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PrzedstawicielMENMarekKonopczyński">Uważam, że termin jest absolutnie nierealny. Do raportu, który ma być sporządzony na koniec listopada 1994 r. wykorzystamy dane z 1993 r., czyli w sytuacji, gdy zbliżamy się do 1995 r. będą to dane już nieaktualne, spóźnione o rok.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#PrzedstawicielMENMarekKonopczyński">Rozpoczął się okres wakacji, urlopów, a tego raportu nie da się opracować bez udziału nie tylko urzędników, ale przede wszystkim ludzi nauki, profesjonalistów.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#PrzedstawicielMENMarekKonopczyński">Praktycznie do października, czyli początku roku akademickiego, nie ma co liczyć na współpracę profesorów wyższych uczelni.</u>
<u xml:id="u-35.3" who="#PrzedstawicielMENMarekKonopczyński">Będzie olbrzymi problem z dobraniem odpowiednich ludzi i wykonaniem tego zadania.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PosełJanLityński">Przechodzimy do głosowania nad poprawką odczytaną przez przedstawiciela Biura Legislacyjnego KS. Przypominam, że chodzi o ust. I rezolucji, zdanie pierwsze w wersji zaprezentowanej przez przedstawiciela Biura Legislacyjnego KS.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#PosełJanLityński">Za poprawką tą głosowało 25 posłów, 2 było przeciwnych, 3 wstrzymało się od głosu.</u>
<u xml:id="u-36.2" who="#PosełJanLityński">Konsekwencją głosowania jest skreślenie w ust. I rezolucji trzeciego zdania.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Należy precyzyjnie ustalić treść następnego zdania ust. 1, zaczynającego się od słów: „Raport i debata sejmowa...”. Rozumiem, że zdanie to będziemy głosować z poprawką, w wyniku której otrzyma następujące brzmienie: „Raport i debata sejmowa powinny stać się inspiracją dla opracowania programu rządowego i pozarządowych działań na rzecz polskiej rodziny”.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PosełWiesławaZiółkowska">Uważam, że jest to taka poprawka, co do której jest konsensus, bo wiadomo, że nie chodzi o dwa raporty.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#PosełWiesławaZiółkowska">Rozumiem, że brzmienie tego zdania będzie następujące: „Raport i debata sejmowa powinny stać się inspiracją dla opracowania programu zawierającego działania rządowe i pozarządowe na rzecz polskiej rodziny”.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PosełJanLityński">Wobec tego, że w sprawie tej poprawki jest konsens, nie będziemy jej głosować. Przechodzimy do głosowania wniosku poseł I. Jarugi-Nowackiej o skreślenie ust. II.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#PosełJanLityński">Za wnioskiem opowiedziało się 9 posłów, 13 było przeciw, 8 wstrzymało się od głosu.</u>
<u xml:id="u-39.2" who="#PosełJanLityński">Wniosek został odrzucony.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PosełMieczysławKrajewski">Zgłaszam wniosek mniejszości.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PosełJanLityński">Przechodzimy do następnej poprawki dotyczącej ust. III. Proszę o odczytanie tego ustępu poseł W. Ziółkowską.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PosełWiesławaZiółkowska">„Sejm RP wnioskuje, aby Rada Ministrów przeznaczyła z tegorocznej rezerwy budżetowej kwotę 50 mld zł na wypoczynek dzieci i młodzieży z rodzin najbiedniejszych w roku 1994”.</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#PosełWiesławaZiółkowska">W całej rozciągłości popieram argumentację poseł I. Jarugi-Nowackiej, czyli zmieniamy kwotę na 50 mld zł i dodajemy, że chodzi o dzieci i młodzież z rodzin najbiedniejszych. Kolejne zdanie uzyskuje brzmienie: „Jednocześnie Sejm RP postuluje, aby dysponenci takich części budżetowych, jak: Sejm, Senat, Kancelaria Prezydenta, rozważyli możliwość przeznaczenia na ten cel również środków ze swoich budżetów”.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PosełJanLityński">Przechodzimy do głosowania. Kto jest za treścią zaproponowaną przez poseł W. Ziółkowską?</u>
<u xml:id="u-43.1" who="#PosełJanLityński">Za wnioskiem tym głosowało 28 posłów, nikt nie był przeciwny, 2 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
<u xml:id="u-43.2" who="#PosełJanLityński">Wniosek został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-43.3" who="#PosełJanLityński">Jest jeszcze propozycja skreślenia drugiego zdania w ust. III rezolucji, zaczynającego się od słów: „Uważamy, że Międzynarodowym Roku Rodziny...”.</u>
<u xml:id="u-43.4" who="#PosełJanLityński">Czy jest konsens co do tej propozycji?</u>
<u xml:id="u-43.5" who="#PosełJanLityński">Skoro nie ma sprzeciwów, skreślamy to zdanie i przechodzimy do głosowania całości rezolucji.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PosełWiesławaZiółkowska">Mamy jeszcze ust. IV. Proponuję, aby to, co jest w ust. IV, przenieść do nowego ust. II. Argumentuję to w sposób następujący, że ten zapis dotyczy również zobowiązania rządu do przedstawienia informacji o przestrzeganiu praw dziecka. Czyli w ust. I byłby zapis w sprawie raportu o sytuacji polskiej rodziny, w II o przestrzeganiu konwencji praw dziecka, a w III byłyby kwestie finansowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PosełJanLityński">Czy jest sprzeciw w tej sprawie? Skoro nie ma, przechodzimy do głosowania całości rezolucji.</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#PosełJanLityński">Za przyjęciem projektu rezolucji opowiedziało się 29 posłów, 1 - przeciwny, 2 wstrzymało się od głosu.</u>
<u xml:id="u-45.2" who="#PosełJanLityński">Tym samym rezolucja została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-45.3" who="#PosełJanLityński">Przechodzimy do wyboru posła sprawozdawcy. Jest propozycja, aby posłem sprawozdawcą został M. Krajewski.</u>
<u xml:id="u-45.4" who="#PosełJanLityński">Skoro nie ma innych kandydatur ani sprzeciwów, uznajemy, że poseł M. Krajewski wybrany został posłem sprawozdawcą.</u>
<u xml:id="u-45.5" who="#PosełJanLityński">Na tym zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>