text_structure.xml
25.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Otwieram wspólne posiedzenie trzech Komisji, witam serdecznie panie i panów posłów, witam przedstawicieli rządu oraz innych organizacji, którzy zechcieli przybyć na posiedzenie. Przypominam, że przedmiotem naszych obrad jest pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty. Przedstawicielom wnioskodawców jest pan poseł Stanisław Kopeć. Proponuję, aby pan poseł Kopeć dokonał prezentacji treści projektu, następnie przejdziemy do pytań kierowanych do wnioskodawców i do dyskusji. Zapoznamy się również ze stanowiskiem rządu w stosunku do tej inicjatywy poselskiej. Czy są uwagi co do takiego trybu obrad? Nie widzę. W związku z tym proszę pana posła Kopcia o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełStanisławKopeć">Dwa zdania o sobie. Od 26 lat prowadzę duży zespół szkół rolniczych i problemy, których dotyczy projekt ustawy, spotykam w codziennym życiu edukacyjnym i dotykają one każdego, kto działa w ramach systemu oświaty szkół resortowych,</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełStanisławKopeć">Projekt ustawy jest dokładnie uzasadniony w dostarczonym państwu tekście. Chciałbym tylko dokonać krótkiego omówienia i rozszerzenia tekstu uzasadnienia. Do projektu, który zgłaszamy, dołączył się również minister zdrowia i opieki społecznej, w którego resorcie problem prowadzenia szkół jest bardzo podobny, a w wielu przypadkach niemal identyczny, jak w resorcie edukacji. W tej chwili nie jest to usankcjonowane, ale w rzeczywistości organizacja funkcjonowania szkół, których dotyczy projekt, odbywa się poprzez wojewodów.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PosełStanisławKopeć">Będę w związku z tym wnioskował - uzupełnienie projektu ustawy o niektóre poprawki, jakie przygotował rząd. Sądzę, że pan minister Dąbkowski przedstawi je w imieniu rządu. Rozszerzają one projekt zapisów zgodnie z życzeniem ministra zdrowia i opieki społecznej. Sądzę, że większość z pań i panów posłów zapoznała się z uzasadnieniem. Chciałbym więc tylko podkreślić niektóre kwestie.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PosełStanisławKopeć">Do 7 września 1991 r., tj. do momentu wejścia w życie obowiązującej ustawy o systemie oświaty, zadania do których dzisiaj wracamy w naszym projekcie zmiany tej ustawy, znajdowały się w obszarze działania wojewodów i w strukturze ich urzędów w ramach wydziałów rolnictwa oraz wydziałów zdrowia. Tam funkcjonowali wizytatorzy, których zadaniem było merytoryczne prowadzenie, nadzorowanie i realizowanie zadań, określanych generalnie przez ministra rolnictwa i gospodarki żywnościowej. Wprowadzenie ustawy o systemie oświaty nałożyło na resort obowiązek stworzenia nowych jednostek organizacyjnych, do czego praktycznie do dnia dzisiejszego nie udało się doprowadzić, ponieważ rzeczywistość ukształtowała się nieco inaczej. Nie powstały duże województwa, w których takie rozwiązanie miałoby sens.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PosełStanisławKopeć">Stan faktyczny w dniu dzisiejszym jest taki, że w większości przypadków wojewodowie działają w tym zakresie nieformalnie i zgłoszony projekt ustawy jak gdyby sankcjonuje stan dzisiejszy i nadaje mu określone ramy prawne, aby nie było już co do tego wątpliwości.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PosełStanisławKopeć">Resort rolnictwa, prowadzący 999 jednostek szkolnych, 272 internaty, 166 szkolnych gospodarstw rolnych i 99 warsztatów, to drugi po resorcie edukacji organ rządowy, jeśli chodzi o liczbę szkół i jednostek oświatowych. Struktura naszego kraju w układzie rolniczym jest bardzo zróżnicowana: inna na północy, inna w środkowej Polsce i inna na południu. Różne są również problemy rolnictwa w poszczególnych regionach. Najlepiej są one znane wojewodom prowadzącym na swoim terenie określoną politykę - zarówno w zakresie rozwoju cywilizacyjnego wsi, jak i jej rozwoju gospodarczego. Stąd też, zdaniem wnioskodawców, zasadnym byłoby usankcjonowanie stanu prawnego, jaki mamy obecnie i dokonanie ponownego scedowania na wojewodów pewnych uprawnień, które zostały określone w przedstawionym projekcie ustawy, a także w stanowisku rządu - z rozszerzeniem tych uprawnień również na placówki szkolne resortu zdrowia i opieki społecznej.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PosełStanisławKopeć">Jeżeli chodzi o wykreślenie z art.77 ustawy o systemie oświaty delegacji dla ministra rolnictwa do określania zasad tworzenia i funkcjonowania zakładów kształcenia nauczycieli dla szkół rolniczych i gospodarki żywnościowej, to w uzasadnieniu macie państwo dokładnie to wyjaśnione. Tworzenie specjalnych kolegiów dla tych szkół rolniczych, w których potrzebny jest nauczyciel z wyższym wykształceniem moim zdaniem i zdaniem wnioskodawców projektu nie ma większego sensu. Są to tylko dodatkowe koszty i wydłużenie czasu kształcenia. Mówiąc niezbyt ładnie, „produkcja” kadr w postaci absolwentów akademii rolniczych z powodzeniem ten problem rozwiązuje i dzisiaj nie mamy jako dyrektorzy szkół żadnych kłopotów z zatrudnianiem odpowiednio wykształconych i przygotowanych do zawodu nauczycieli. W tym zakresie akademie rolnicze, w zależności od potrzeb resortu, prowadzą studia pedagogiczne i taki inżynier otrzymuje właściwe przygotowanie do pracy w szkołach rolniczych. Dlatego też zapis o prowadzeniu przez resort rolnictwa szkół przygotowania nauczycieli na poziomie wyższym, podczas gdy szkoły takie w postaci akademii rolniczych znajdują się przecież w gestii ministra edukacji narodowej - uważamy również za bezzasadne.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PosełStanisławKopeć">Inne kwestie są wyjaśnione w uzasadnieniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Dziękuję bardzo. Zwracam się do pana ministra Włodzimierza Dąbrowskiego z pytaniem, czy zechciałby wprowadzić nas w treść poprawek zgłaszanych przez Radę Ministrów. Otrzymaliśmy je wprawdzie na piśmie, ale szkoda, że tak późno, bo utrudnia to posłom procedowanie. Tym bardziej proszę pana ministra o przedstawienie uzasadnienia tych poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiGospodarkiŻywnościowejWłodzimierzDąbkowski">Przepraszam w imieniu rządu za późne dostarczenie tekstu poprawek, ale były one dopiero wczoraj rozpatrywane na posiedzeniu rządu, ponieważ powstało kilka spornych spraw prawnych wymagających wyjaśnień i uzgodnień, szczególnie z ministrem finansów. Wczoraj rząd sformułował swoje stanowisko i zostałem upoważniony do jego zaprezentowania.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiGospodarkiŻywnościowejWłodzimierzDąbkowski">Generalnie stanowisko rządu jest zgodne z postulowanymi zmianami w ustawie o systemie oświaty w tym zakresie - z tym, że mówimy o niektórych obowiązkach i zadaniach przekazywanych wojewodom. Jest tak dlatego, ponieważ są sprawy finansowania szkół, które zgodnie z ustawą budżetową z roku 1991 są rozwiązane w taki sposób, że przepływ środków budżetowych może się odbywać tylko do takich dysponentów niższego stopnia, którzy podlegają dysponentowi wyższego stopnia. A zatem jeśli minister rolnictwa miałby przekazywać środki bezpośrednio wojewodzie, jest to niezgodne z ustawą i przypomnę, że konflikt wokół tej sprawy zaczął się poprzednio także od tego. Dlatego o sprawie finansowania nie możemy mówić w sensie bezpośredniego przekazywania środków. Uregulowano tę sprawę w ten sposób, że minister rolnictwa powołał w 1993 r. zarządy ekonomiczne w wybranych szkołach w każdym województwie i te zarządy ekonomiczne współpracują ściśle w zakresie polityki oświatowej z wojewodami i to one są dysponentami podległymi ministrowi rolnictwa. Podobnie minister zdrowia uregulował tę sprawę i także ma swoje służy w województwach, które zajmują się sprawami finansowania.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiGospodarkiŻywnościowejWłodzimierzDąbkowski">Dlatego więc nie mogłyby to być wszystkie zadania przekazane w obszarze, który państwo mają na myśli i aby było to zgodne z prawem, mogą to być tylko „zadanie niektóre”. W projekcie poselskim proponuje się taki zapis: „Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, może, na wniosek zainteresowanego ministra, przekazać wojewodom realizację...” i tu proponujemy dodać słowo „niektórych”, i dalej: „zadań związanych z prowadzeniem szkół i placówek, o których mowa w ust.1, określając zakres uprawnień”.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiGospodarkiŻywnościowejWłodzimierzDąbkowski">I tu trzeba postawić kropkę, ponieważ jeśli chodzi o to, o czym mowa dalej, tzn.„i zasady współdziałania”, to Biuro Prawne URM i minister finansów wyjaśnili, że zasady współdziałania pomiędzy wojewodami a ministrami są określone w innych aktach prawnych i w ustawie o systemie oświaty te słowa są zbędne.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiGospodarkiŻywnościowejWłodzimierzDąbkowski">Jest natomiast kolejna propozycja, aby nieco zmienić proponowany w projekcie poselskim zapis i nadać mu brzmienie: „w art. 35 ust. 5 po wyrazach „art. 25 ust. 4” dodaje się wyrazy „oraz którym zadania te zostały przekazane w trybie art. 25 ust. 4”.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiGospodarkiŻywnościowejWłodzimierzDąbkowski">I zgodnie z prośbą ministra zdrowia, kolejna poprawka dotyczy proponowanej zmiany, że „w art. 77 w ust. 2 skreśla się wyrazy „medycznych oraz rolniczych i gospodarki żywnościowej” i wyrazy „Zdrowia i Opieki Społecznej oraz Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej”. To jest zgodne z tym, co zapowiedział pan poseł Kopeć.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiGospodarkiŻywnościowejWłodzimierzDąbkowski">Minister zdrowia po prostu przyłączył się do inicjatywy państwa, bo w sposób identyczny nadzoruje szkolnictwo medyczne oraz także ma u wojewodów swoje służby. Jestem upoważniony do zaprezentowania tego stanowiska w imieniu ministra zdrowia.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiGospodarkiŻywnościowejWłodzimierzDąbkowski">Jeżeli chodzi o rozporządzenia Rady Ministrów związane z proponowanymi zmianami, zostanie ono wydane natychmiast po ewentualnym zatwierdzeniu tych poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są pytania do pana posła referenta i pana ministra?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełSergiuszKarpiński">Czy minister kultury i sztuki też wie o tej inicjatywie poselskiej?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiGospodarkiŻywnościowejWłodzimierzDąbkowski">Tak. Przesłaliśmy projekt i nasze uwagi - z tym, że minister kultury ma własny system, trochę inny niż ministrowie zdrowia i rolnictwa. Ma bardzo mało szkół resortowych i zorganizował swoje własne pośrednie ogniwa administracji specjalnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są dalsze pytania?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełMariaZajączkowska">Czy ministerstwa zgadzają się ze zmianą w dotychczasowym zapisie art.77 ust.2, to znaczy ze zdjęciem z ministerstw obowiązku sprawowania nadzoru nad kształceniem nauczycieli dla swoich szkół?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiGospodarkiŻywnościowejWłodzimierzDąbkowski">Zwróciłem się z prośbą o to, aby w propozycji poselskiej skreślić te słowa, bo to nie tyle chodzi o to, że nie mamy wglądu, bo taki wgląd mamy, ile o zakłady kształcenia nauczycieli. Zgodnie z obowiązującą zasadą, nauczycieli kształci minister edukacji narodowej w swoich szkołach czy placówkach i minister rolnictwa nigdy nie powoła specjalnej uczelni, bo musiałaby to być uczelnia wyższego stopnia, może natomiast prowadzić doskonalenie nauczycieli - i to robi - w ramach innych struktur. Nie będzie jednak tworzyć specjalnych zakładów.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są dalsze pytania?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełSergiuszKarpiński">Czy w związku z tym nie należałoby dokonać zmiany również w art. 31 ustawy o systemie oświaty, w którym określone są zadania kuratora? w punkcie 6 jest mowa, że „organizuje doskonalenie zawodowe nauczycieli szkół publicznych z wyjątkiem nauczycieli przedmiotów zawodowych szkół wymienionych w art. 25 ust. 1 i art. 29”.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiGospodarkiŻywnościowejWłodzimierzDąbkowski">Nie, panie pośle, nie potrzeba, ponieważ doskonalenie zawodowe nauczycieli prowadzi kurator w zakresie przedmiotów ogólnych także dla szkół rolniczych. Natomiast w zakresie przedmiotów zawodowych prowadzimy to doskonalenie także my i jest to zapewnione w art.78, gdzie jest mowa o tym, że ministrowie kultury, zdrowia, rolnictwa określają w drodze rozporządzenia rodzaje zasady tworzenia, przekształcania i likwidowania placówek doskonalenia zawodowego nauczycieli.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są dalsze pytania? Nie widzę. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w dyskusji generalnej, bo przy omawianiu poszczególnych artykułów będziemy prowadzili dyskusję szczegółową.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PosełIreneuszSkubis">Pytania były bardzo krótkie i zwięzłe i chyba nasza dyskusja też będzie bardzo prosta. Chciałbym państwu uświadomić, że my dzisiaj naprawiamy pewną niedokładność ustawy z 7 września 1991 r.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PosełIreneuszSkubis">Usankcjonujemy, jeśli przyjmiemy projekt, decyzją trzech komisji to, co właśnie dzieje się już od trzech -czterech lat. Trzeba też państwa poinformować, że corocznie minister rolnictwa i gospodarki żywnościowej występuje ze specjalnym pismem i jakby z prośbą do wojewodów, aby tak, jak to było dawniej, kiedy istniały tzw. oddziały oświaty rolniczej, lub inaczej komórki oświatowe przy wydziałach rolnictwa urzędów wojewódzkich, byli uprzejmi prowadzić dalej te szkoły. Jeśli dzisiaj podejmiemy decyzję o skierowaniu tego projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty do drugiego czytania, będzie to tylko usankcjonowanie obecnego stanu i ułatwienie funkcjonowania szkół.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PosełIreneuszSkubis">Pan minister trzykrotnie użył słów „państwa projekt”,czyli projekt nas posłów. Chciałbym uzupełnić to stwierdzenie następująco: posłowie wyszli tylko naprzeciw Ministerstwu Rolnictwa i jest to jak gdyby wspólny projekt, o czym również na tej sali trzeba powiedzieć. Chcemy ułatwić i usprawnić funkcjonowanie oświaty rolniczej i usankcjonować to, co już się dzieje.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#PosełIreneuszSkubis">Jest to więc wspólny projekt nasz i Ministerstwa Rolnictwa, pod którym w ostatnich godzinach podpisał się także minister zdrowia i opieki społecznej, wcześniej, bo półtora roku temu, zrobił to w sposób jednoznaczny minister kultury i sztuki, który utworzył tzw. oddziały rejonowe w obrębie kilku województw i jest dysponentem tej oświaty, którą nadzoruje.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#PosełIreneuszSkubis">Chciałbym w swoim wystąpieniu zawrzeć pewną konkluzję, a mianowicie poprosić o skierowanie tego projektu do drugiego czytania bez dłuższej debaty, ponieważ jest to w rzeczywistości kosmetyczny zabieg, tym bardziej, że nie powoduje żadnych zmian organizacyjnych, a co najważniejsze, nie powoduje żadnych skutków finansowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos w debacie generalnej? Nie widzę zgłoszeń. Przechodzimy do pracy nad poszczególnymi zapisami projektu ustawy. Czy ktoś z państwa ma uwagi do tytułu ustawy? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Przechodzimy do zmiany pierwszej, ujętej w art.1. Jak państwo zauważyli, zarówno w wystąpieniu pana posła Kopcia, jak i pana ministra Dąbkowskiego następuje tu pewna modyfikacja. Po słowach „przekazać wojewodom realizację” dodaje się słowo „niektórych”, a chodzi o zadania związane z prowadzeniem szkół i placówek, oraz skreśla się słowa „i zasady współdziałania” po wyrazie „uprawnień” na końcu tego zapisu.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy ktoś w tej sprawie chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmuWandaSokolewicz">Propozycja zawarta w poprawkach Rady Ministrów pozostawia ten zapis na końcu jakby trochę nie dokończony i w pewnym sensie niejasny. W związku z czym, nie naruszając intencji państwa, proponuję sprecyzować następująco ostatnią część tego zapisu: „określając zakres uprawnień wojewodów, wynikających z realizacji tych zadań”.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Widzę, że pan minister kiwa głową, pan poseł Kopeć również sygnalizuje zgodę. Czy są dalsze uwagi do zmiany pierwszej w art. 1? Nie widzę. Przechodzimy do głosowania. Kto jest za przyjęciem zmiany pierwszej z poprawką i z wniesionym uzupełnieniem?</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">W głosowaniu 41 posłów poparło wniosek, nikt nie był przeciwny, 1 poseł wstrzymał się od głosu.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#PosełJerzyJaskiernia">Zmiana pierwsza została zaakceptowana. Przechodzimy do zmiany drugiej. Proszę o odczytanie treści tego zapisu po uwzględnieniu poprawek zgłoszonych przez rząd. Jaka jest aktualna wersja? Może poda ją Biuro Legislacyjne, bo rozumiem, że wnioskodawcy zgadzają się z tymi poprawkami.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmuWandaSokołowicz">„w art. 35 ust. 5 po wyrazach „art. 25 ust. 4” dodaje się wyrazy „oraz którym zadania te zostały przekazane w trybie art. 25 ust. 4”.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie? Nie widzę. Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem zmiany drugiej?</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">W głosowaniu 44 posłów poparło propozycję zmiany, nikt nie był przeciwny, 1 poseł wstrzymał się od głosu.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#PosełJerzyJaskiernia">Przechodzimy do zmiany trzeciej. Tu też wniesione były pewne propozycje korekt w w związku z poprawkami sugerowanymi przez rząd. Proszę o odczytanie zmiany trzeciej w nowym kształcie.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmuWandaSokolewicz">Zmiana ta powinna zostać zapisana następująco: „Art. 77 ust. 2 otrzymuje brzmienie: Minister Edukacji Narodowej, a w odniesieniu do zakładów kształcenia nauczycieli szkół artystycznych minister kultury i sztuki określa w drodze rozporządzenia rodzaje, zasady tworzenia, przekształcania i likwidowania oraz organizacji i zasady działania zakładów kształcenia nauczycieli, a także zasady sprawowania nadzoru pedagogicznego”.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmuWandaSokolewicz">W ten sposób wyeliminuje się te wyrazy, które zakwestionowano i wprowadzi odpowiednią jasność.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Rozumiem, że jest to zgodne z intencją pana posła Kopcia i pana ministra. Czy do zmiany trzeciej w brzmieniu zaprezentowanym są uwagi? Nie widzę. Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za przyjęciem trzeciej zmiany?</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">W głosowaniu 46 posłów poparło proponowaną zmianę, nikt nie był przeciwny, 1 poseł wstrzymał się od głosu.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#PosełJerzyJaskiernia">Zmiana została przyjęta. Przechodzimy do art.2 projektu ustawy. Jest to zapis nie dokończony: „Ustawa wchodzi w życie z dniem...” Państwo nie zdecydowali się na konkretną sugestię.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PosełStanisławKopeć">Proponujemy: z dniem ogłoszenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Została zgłoszona propozycja - z tym, że z reguły stosujemy tu 14 dni jako minimalne vacatio legis, ponieważ musi być pewien czas dla zainteresowanych podmiotów na przygotowanie stosownych działań.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy panowie byliby skłonni, aby te 14 dni utrzymać?</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#PosełJerzyJaskiernia">Rozumiem, że jest zgoda. Proszę o odczytanie tego zapisu.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmuWandaSokolewicz">„Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia”.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są jakieś uwagi czy głosy odmienne? Nie widzę. Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem art.2 w przedłożonym brzmieniu?</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">W głosowaniu 48 poparło propozycję, nikt nie był przeciwny, nikt nie wstrzymał się od głosu.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy ktoś z państwa chciałby zaproponować jakąś inną normę poza tymi, które znalazły się w projekcie poselskim i w przyjętych przez nas poprawkach rządowych? nikt nie zgłasza dalszych propozycji.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#PosełJerzyJaskiernia">Przystępujemy do głosowania całości projektu wraz z przyjętymi poprawkami. Kto jest za przyjęciem projektu ustawy wraz z poprawkami?</u>
<u xml:id="u-26.4" who="#PosełJerzyJaskiernia">W głosowaniu 49 posłów poparło wniosek, nikt nie był przeciwny, 1 poseł wstrzymał się od głosu.</u>
<u xml:id="u-26.5" who="#PosełJerzyJaskiernia">Stwierdzam, że trzy komisje rekomendują projekt ustawy Wysokiej Izbie. Przystępujemy do wyboru posła sprawozdawcy.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PosełIreneuszSkubis">Proponuję, aby sprawozdawał w imieniu trzech komisji poseł Stanisław Kopeć.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są inne kandydatury? Nie ma. Z reguły bywa tak, że sprawozdawcą jest ktoś inny niż wnioskodawca, ale od tego są odstępstwa. Nie ma innych kandydatura. Czy pan Kopeć wyraża zgodę?</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PosełStanisławKopeć">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Kto z państwa jest za tą kandydaturą?</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">W głosowaniu przyjęto propozycję jednomyślnie.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#PosełJerzyJaskiernia">Porządek obrad trzech komisji został wyczerpany.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PosełBarbaraHyla">Ponieważ jesteśmy w tak dużym gronie, chcę podnieść inną kwestię związaną z tą ustawą. Chodzi o zmianę ustawy o systemie oświaty w pewnym istotnym jej fragmencie, a mianowicie o dokładne określenie kompetencji nadzoru i prowadzenia szkół przez gminy. To jest bardzo ważna sprawa, bo narasta w terenie bałagan tam, gdzie w ramach programu pilotażowego przejęte zostały szkoły. Sygnalizuję ten problem.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Dziękuję pani poseł.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Traktujemy pani wystąpienie jako oświadczenie, które przyjęliśmy do wiadomości.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#PosełJerzyJaskiernia">Kończymy posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>