text_structure.xml 30.1 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 25 października 1978 r. Komisja Przemysłu Lekkiego, obradująca pod przewodnictwem posła Bolesława Koperskiego (PZPR) rozpatrzyła realizację Narodowego Planu Społeczno-Gospodarczego w części dotyczącej przemysłu lekkiego za 9 miesięcy 1978 r.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Przemysłu Lekkiego z ministrem Stanisławem Machem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów oraz Najwyższej Izby Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Podstawę do dyskusji stanowiły materiały przygotowane przez resort przemysłu lekkiego.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Z informacji wynika, że w realizacji tegorocznych zadań planowych, zwłaszcza w I półroczu br. wystąpiły znaczne trudności, spowodowane głównie opóźnieniami i niepełnymi dostawami niektórych podstawowych surowców i środków chemicznych z importu i produkcji krajowej, a także ograniczeniami dostaw energii elektrycznej i niedoborami zatrudnienia w niektórych przedsiębiorstwach, zwłaszcza w dużych aglomeracjach miejskich.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Produkcja sprzedana w okresie 9 miesięcy br. wyniosła w cenach zbytu - 260,2 mld zł, co stanowiło 73,7% NPSG resortu. Niedobór w stosunku do zadań wynikających z planu rocznego wyniósł - 5,9 mld zł. Zarówno na stopień zaawansowania planu, jak też tempo wzrostu produkcji sprzedanej decydujący wpływ miały straty produkcyjne, spowodowane nieplanowymi przestojami maszyn i urządzeń, a także letnie urlopy i planowe przestoje zakładów.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Zaawansowanie planu produkcji podstawowych grup wyrobów ukształtowało się poniżej planu. Dotyczy to szczególnie tkanin jedwabnych, wyrobów dziewiarskich i obuwia, a spowodowane było głównie trudnościami surowcowymi i niedoborami zatrudnienia.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">W celu zabezpieczenia potrzeb rynku i eksportu w wyroby przemysłu lekkiego o wysokim standardzie jakościowym, w resorcie podejmie się - niezależnie od kontynuacji dotychczasowych prac - dalsze, kompleksowo ujęte przedsięwzięcia, zawarte w branżowych i zakładowych programach poprawy jakości i nowoczesności produkcji. Pomimo trudności, jakość wyrobów przemysłu lekkiego systematycznie poprawia się.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Zatrudnienie w okresie 9 miesięcy br. było niższe od średniorocznego poziomu założonego w NPSG i wyniosło 99,1% planu. Zmniejszenie zatrudnienia występuje w zasadzie we wszystkich branżach przemysłu lekkiego, a zwłaszcza w przedsiębiorstwach położonych w dużych aglomeracjach miejskich. Głównymi przyczynami systematycznego zmniejszania się poziomu zatrudnienia w przemyśle lekkim są: 3 zmianowy system pracy, stosunkowo trudne warunki pracy oraz niższy poziom płac, niż w innych resortach.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Osobowy fundusz płac w okresie styczeń-wrzesień br. wykorzystany został w 75,3% przy zrealizowanej sprzedaży - 73,7%. Na wyprzedzenie wykorzystania funduszu płac w stosunku do sprzedaży decydująco wpłynęło opłacenie urlopów i planowych przestojów zakładów w okresie letnim oraz nieplanowanych przestojów produkcyjnych, związanych z trudnościami zaopatrzeniowymi i niedoborami zatrudnienia.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">W zakresie wykorzystania czasu pracy w okresie styczeń-sierpień br. zanotowano - w stosunku do 8 miesięcy ub. roku zmniejszenie czasu przepracowanego w godzinach normalnych i nadliczbowych, zwiększenie czasu nie przepracowanego, głównie z powodu zwolnień lekarskich z tytułu chorób, opieki nad chorym i kwarantanny. Jednocześnie zmniejszyły się urlopy macierzyńskie.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Wysokie zaawansowanie NPSG osiągnęły dostawy tkanin bawełnianych, wełnianych, lnianych, jedwabnych, wyrobów pończoszniczych i obuwia skórzanego; w pozostałych grupach wyrobów dostawy nie osiągnęły planowanego poziomu, głównie z powodu trudności zaopatrzeniowych i zatrudnieniowych.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">W okresie 3 kwartałów br. występowały duże trudności w zaopatrzeniu w surowce włókiennicze. Dostawy krajowych włókien chemicznych w resorcie wyniosły - 162 tys. t. tj. 72,8% planu rocznego. Niekorzystnie kształtowały się dostawy z przemysłu chemicznego włókien poliestrowych oraz jedwabiu technicznego. W III kwartale nastąpiła nieznaczna poprawa w dostawach surowców włókienniczych z importu, w stosunku do poprzednich okresów br. Z powodu zakłóceń w transporcie morskim wystąpiły jednocześnie okresowe niedobory, szczególnie wełny i juty.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Dostawy skór surowych bydlęcych dla przemysłu skórzanego za 3 kwartały br. wykonano w 101,2%, mimo że nie osiągnięto planowych wielkości skupu surowców skórzanych i ograniczonych środków dewizowych za zwiększenie importu.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">W ciągu 9 miesięcy br. wykorzystano 65,1% nakładów inwestycyjnych. Dotychczasowe wykonanie planu resort ocenia jako niezadowalające, gdyż stopień zaawansowania części zadań nie zgadza się z planowanym harmonogramem ich realizacji. Dotyczy to szczególnie inwestycji realizowanych przez przedsiębiorstwa podległe resortowi budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Według aktualnej oceny przewiduje się, że podstawowe zadania przemysłu lekkiego NPSG na 1978 r. zostaną w resorcie wykonane.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Realizację planu w ciągu trzech kwartałów, oraz przewidywane wykonanie podstawowych zadań 1978 r. przedstawił minister Stanisław Mach: W ciągu 9 miesięcy br. przemysł lekki wykonał produkcję w 99,4%. Niedobór powstał w wyniku zmian, jakie nastąpiły w strukturze dostaw przeznaczonych na potrzeby rynku. Resort podjął współdziałanie z handlem, by uzgodnić asortyment dostaw na okres ostatnich miesięcy br.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Dostawy na rynek realizowane są według trzech list asortymentowych: pierwsza z nich kontroluje rząd, druga resort, a trzecia zjednoczenia i centrale handlowe. Niepełne wykonanie zadań w okresie 3-ch kwartałów br. spowodowane zostało rezygnacją handlu z niektórych dostaw na sumę ok. 10 mld zł. Przyczyną tych decyzji był brak popytu na niektóre wyroby z surowców syntetycznych m.in. na bieliznę stylonową damską, rajstopy i pończochy damskie. W zamian handel zażądał zwiększonych dostaw tkanin wełnianych i bawełnianych.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Przemysł lekki nie jest w stanie sprostać wszystkim żądaniom handlu, ze względu na trudności surowcowo-materiałowe. Tym niemniej w miarę możliwości podjął decyzję o zwiększeniu produkcji tkanin bawełnianych i flanelowych, pieluszkowych, wełnianych ubraniowych i kostiumowych z wełny czesankowej. Nie wszystkie życzenia handlu realizowane są w pełni, ale zwiększono m.in. produkcję tkanin kostiumowych, lnianych obrusowych i ścierkowych, bielizny dziecięcej z tkanin bawełnianych, ubrań bawełnianych dzianych, skarpet oraz rajstop i rajtuzów dla dzieci.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Realizacja zadań w dziedzinie eksportu jest dosyć zróżnicowana. Plan eksportu do krajów socjalistycznych będzie wykonany. Plan eksportu do Związku Radzieckiego w ciągu 3-ch kwartałów br. jest realizowany pomyślnie. Natomiast pewne trudności zarysowują się z realizacją zadań eksportowych do krajów kapitalistycznych. Dzięki uzyskaniu dodatkowych środków z nadwyżką zostanie wykonany plan importu z krajów kapitalistycznych, co powinno wpłynąć na poprawę sytuacji zaopatrzeniowej. Dodatkowe środki przeznaczone zostaną na zakup niektórych wyrobów chemicznych, zakup skór bydlęcych oraz elany.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Na podstawie wyników uzyskanych w okresie 9 miesięcy i aktualnej oceny przewiduje się następujące wykonanie podstawowych zadań planu na 1978 r.:</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">- produkcja sprzedana w cenach zbytu planowana w wysokości 352,9 mld zł zostanie wykonana z nadwyżką ok. miliarda zł, co w porównaniu z 1977 r stanowić to będzie wzrost o 5,7%;</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">- w dostawach na rynek wewnętrzny plan przewidywał wartość dostaw w wysokości 162,1 mld zł. W wyniku dostosowania struktury dostaw do potrzeb handlu nastąpi przypuszczalne zmniejszenie tych dostaw o sumę 2 mld zł.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">Zgodnie z życzeniem handlu i możliwościami produkcyjnymi przemysłu zwiększone zostaną dostawy tkanin wełnianych, lnianych oraz bielizny niemowlęcej. Natomiast w innych grupach towarowych takich jak tkaniny i dzianiny bistorowe, wykładziny podłogowe włókiennicze oraz niektóre wyroby odzieżowe (płaszcze elano-bawełniane, bielizna osobista, spodnie) oraz obuwie tekstylne nastąpi zmniejszenie dostaw. Jest to podyktowane zmniejszonym zapotrzebowaniem rynku na te wyroby i koniecznością przeciwdziałania wzrostowi zapasów, zalegających magazyny. W związku z tym resort przemysłu lekkiego przygotował odpowiedni wniosek w sprawie skorygowania planu skierowany do przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów. Wniosek ten został opracowany na podstawie uzgodnień z resortem handlu.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">Plan eksportu do krajów socjalistycznych będzie wykonany w pełni zgodnie z zamierzeniami.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">Przewiduje się także osiągnięcie pewnej poprawy podstawowych relacji ekonomicznych. Zatrudnienie będzie niższe prawie o 3 tys. osób w stosunku do planu, co powoduje znaczne kłopoty z realizacją planowanych zadań, zwłaszcza w przemyśle wełnianym i bawełnianym. Resort ma nadzieję, że trudności te złagodzone zostaną przez zatrudnienie tegorocznych absolwentów.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">Osobowy fundusz płac będzie wykorzystany z pewną nadwyżką. Wyniki realizacji tegorocznych zadań i wnioski wynikające z bieżącej pracy resortu będą wykorzystywane przy opracowaniu projektu planu na 1979 r. i wstępnych założeń na 1980 r.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełStanisławaŚwiderska">Ofiarność załóg zatrudnionych w przemyśle lekkim zapewniła realizację zadań 9 miesięcy tegorocznego planu, mimo występujących trudności surowcowo-materiałowych i kadrowych. Wydaje się jednak, że wiele z tych trudności można by złagodzić. Na przykład braki w zatrudnieniu większość zakładów pokonuje zwiększaniem wielowarsztatowości oraz pracą na trzy zmiany. Często na dziennych zmianach maszyny stoją z braku obsługi, a mimo to kobiety pracują w nocy. Ten stan rzeczy powoduje nadmierne obciążenie psychofizyczne pracujących oraz pogorszenie jakości produkcji. Należałoby zwłaszcza mając na uwadze zjawisko wzrostu absencji chorobowej, rozważyć możliwość rezygnacji z trzeciej zmiany szczególnie w starych zakładach. Pozwoliło by to również na prawidłową konserwację maszyn, które obecnie bardzo często się psują.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PosełStanisławaŚwiderska">Inną przyczyną nieodpowiedniej jakości wyrobów przemysłu lekkiego, przy rozbudowanej kontroli, nowoczesnych maszynach i wykwalifikowanych kadrach, wydaje się pogoń zakładów za realizacją globalnego wskaźnika wartości produkcji. Nie zwraca się przy tym często uwagi na to, czy produkcja ta odpowiada społecznemu zapotrzebowaniu. W rezultacie produkuje się ubranka dziecinne po 1.300 zł i to nie najlepszej jakości z importowanego surowca.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PosełStanisławaŚwiderska">Warunki pracy w przemyśle lekkim - wbrew nazwie - są często bardzo ciężkie. Robotnicy opłacani są przeważnie według systemu akordowego, co zmusza do nieustannego czuwania przy maszynach, nierzadko starych, psujących się, hałaśliwych. W łódzkich zakładach ponad 30% zatrudnionych dojeżdża do pracy. Wskutek nieregularnego kursowania pociągów i nie uzgadnianych z przemysłem zmian w rozkładzie jazdy, powstają ogromne straty czasu pracy. Wszystko to przy stałym niedoborze kadr dodatkowo utrudnia wykonanie niełatwych zadań przemysłu lekkiego. A kobiety stanowiące większość załóg w zakładach tego przemysłu chciałaby jak najlepiej te zadania wykonać. Należałoby więc pomóc im w tym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełBronisławJurkiewicz">Mimo trudności przemysł lekki realizował prawidłowo zadania 9-ciu miesięcy br. zachowując prawidłowe relacje ekonomiczne. Zastanowienia wymaga jednak problem wzrostu absencji chorobowej w stosunku do ub. roku. Pogłębiło to trudności wywołane niedoborem kadr. Jakie są tego przyczyny?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełBronisławCieniewski">Wielowarsztatowość stanowi nadmierne obciążenie dla zatrudnionych przy starych maszynach. W nowoczesnych zakładach praca nawet przy 15-stu krosnach jest ułatwieniem.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PosełBronisławCieniewski">Realizacja planu w przemyśle lekkim napotyka oprócz wspomnianych już trudności surowcowych i kadrowych, również na przeszkody, wynikające ze złej organizacji transportu. Zakłady produkcyjne nie mają własnych środków transportu - wszystkie przekazano do PKS i Państwowej Spedycji Krajowej. Rezultat jest taki, że np. w Zakładach Przemysłu Bawełnianego w Zelowie gromadzi się tygodniowo wiele tysięcy metrów tkanin, których nie ma czym przewieźć do wykończalni. Ponadto gromadzą się opakowania - skrzynie do przędzy, na które czekają przędzalnie, by przekazać następny transport surowca. Podobnie ma się rzecz z cewkami do przędzy oraz odpadami, których nie można odesłać do przerobu ze względu na brak transportu.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PosełBronisławCieniewski">Jednym z warunków wykonania zadań planu w IV kwartale br. jest zrealizowanie pełnych i rytmicznych dostaw węgla dla zapewnienia zakładom pary technologicznej oraz zmniejszenie do minimum wyłączeń energii elektrycznej, a jeśli będzie to konieczne, to należy powiadamiać wcześniej zakłady, by mogły odpowiednio się do tego przygotować.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PosełBronisławCieniewski">Ważne jest również przestrzeganie rytmiczności dostaw surowca w IV kwartale. Każde jej zachwianie zagraża bowiem realizacji planu rocznego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełStefaniaPachnowska">Słuszne jest porozumienie resortów handlu i przemysłu lekkiego, mocą którego przemysł zrezygnował z dostaw wielu bądź niechodliwych bądź będących na rynku w dostatecznej ilości towarów. Są wśród nich między innymi rajstopy - krajowa produkcja rzeczywiście zalega półki, lecz są to ostatnio wyroby jednorazowego użytku. Jednocześnie importuje się rajstopy, co nie zawsze jest zrozumiałe. Niejasna jest również polityka produkcyjna, jeśli idzie o bieliznę pościelową. W sklepach przeważa biała, chociaż znacznie większym popytem cieszy się kolorowa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełJadwigaMalinowska">W przemyśle lekkim większość zatrudnionych stanowią kobiety. Bardzo wiele jest wśród nich matek wychowujących małe dzieci. Przysługuje im - zgodnie z przepisami - 60 płatnych dni w ciągu roku zwolnienia z tytułu opieki nad chorym dzieckiem. Nie wystarcza to, zwłaszcza jeśli idzie o tzw. wcześniaki.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#komentarz">(A rodzi się ich ostatnio bardzo dużo)</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PosełJadwigaMalinowska">Dzieci te są mało odporne, bardzo często chorują i matki zmuszone są korzystać z bezpłatnych zwolnień na opiekę nad nimi. Wpływa to na wzrost absencji. Należałoby zastanowić się co należy przedsięwziąć, by umożliwić matkom wcześniaków przerwanie pracy i opiekowanie się dzieckiem. Na bezpłatny urlop, bardzo wiele matek nie może sobie pozwolić. Wiemy, że na ogół długoletnie pracownice przemysłu lekkiego, pracujące w warunkach o których była już mowa, rzadko korzystają ze zwolnienia lekarskiego. Dlatego do nich nie można wysuwać podejrzenia o nadużywanie zwolnień lekarskich. W zakładach pracy dobrze wiadomo, kto wykorzystuje niesłusznie zwolnienia lekarskie. Niezbędna jest odpowiednia praca wychowawcza z tymi pracownikami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełTadeuszStasiak">Niezbędne jest pogłębienie współdziałania przemysłu lekkiego z handlem. Dotychczas było to współdziałanie „na wczoraj”, a nie „na jutro”. Wypracować trzeba wspólną koncepcję przedsięwzięć mających na celu niedopuszczanie do podejmowania produkcji nie znajdującej popytu, aby uniknąć zmniejszania dostaw „nietrafionych” wyrobów.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PosełTadeuszStasiak">Problem jakości wyrobów w przemyśle lekkim jest w centrum uwagi od kilku lat i mimo wielu wniosków i postulatów oraz ofiarnie pracujących załóg - nie jest nawet złagodzony. Nie można za wszystko winić brakarzy. Istotnym czynnikiem oddziaływującym ujemnie na jakość wyrobów jest presja realizacji planu za wszelką cenę. Pod tą presją podejmuje się produkcję nie bacząc na jakość dostarczonego surowca. Należałoby więc zobowiązać zjednoczenia i instytuty do opracowania paru wariantów technologii odpowiednio do zmian czy jakości dostarczanych surowców i materiałów.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PosełTadeuszStasiak">Wielowarsztatowość wymaga predyspozycji psychofizycznych pracownika. Masowe wprowadzanie wielowarsztatowośći może być niebezpieczne i powodować nawet wzrost absencji chorobowej lub pogarszanie jakości produkcji. Skierowanie pracownika do pracy wielowarsztatowej powinno być poprzedzone analizą jego predyspozycji dokonaną przez psychologów zakładowych i służbę zdrowia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełZofiaŁęgowik">Analizując realizację zadań za 9 miesięcy rb. należałoby zastanowić się czy zrobiono wszystko, aby wykonać je prawidłowo. Dlatego warto by wyjaśnić na ile na wzrost produkcji sprzedanej wpłynęły w stosunku do 1977 r. zmiany cen i jak to się przedstawia w jednostkach naturalnych, a także dlaczego okres urlopów letnich spowodował obniżenie stopnia wykonania planu, skoro urlopy są wcześniej planowane? Z informacji resortu wynika, że znaczne były straty z powodu nie planowanych i planowanych przestojów. Jednak jaki był udział jednych i drugich. Nie podano również, które przedsiębiorstwa lepiej, a które gorzej wykonywały zadania planu i co przedsięwzięto wobec tych, które gorzej się wywiązywały ze swoich obowiązków.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PosełZofiaŁęgowik">Działalność inwestycyjna przemysłu lekkiego w ciągu 9-ciu miesięcy br. nie jest zadowalająca. Zarówno wykorzystanie nakładów inwestycyjnych jak też oddawanie do użytku obiektów nie rokują pełnego wykonania tegorocznych zadań. Ponadto liczyć się trzeba z trudnościami w realizacji planu w IV kwartale, zwłaszcza z kłopotami energetycznymi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełCzesławWilczyński">Wzrost absencji chorobowej jest chyba także wynikiem nadużywania przez niektórych pracowników zwolnień chorobowych. Dowodzi tego chociażby taki przykład - zatrudnione na wydziale pracy chronionej młode matki korzystały ze zwolnień lekarskich. Gdy zaproponowano im leczenie szpitalne - zrezygnowały ze zwolnień. Okazuje się, że cieplarniane warunki nie podnoszą dyscypliny pracy.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PosełCzesławWilczyński">Dla realizacji trudnych zadań tegorocznego planu niezbędne jest wcześniejsze informowanie zakładów o wyłączeniach energii elektrycznej. A jeszcze lepiej byłoby do końca roku zaniechać wyłączeń.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PosełCzesławWilczyński">Konieczne jest zapewnienie sprawnego transportu zakładom produkcyjnym.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#PosełCzesławWilczyński">Jeśli idzie o pracę trzyzmianową, to wydaje się ona możliwa w nowych zakładach, w starych konieczna jest jej likwidacja dla oszczędności energii i zdrowia ludzkiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełZdzisławKwieciński">Moje zdanie na temat możliwości wykonania planu na 1978 r. przez przemysł lekki jest bardziej pesymistyczne niż to wynika z dzisiejszej dyskusji oraz z materiałów resortu przedstawiających zaawansowanie poszczególnych pozycji tego planu. Tylko realizacja funduszu płac jest prawidłowa, a pozostałe pozycje planu — nawet inwestycje tak bardzo potrzebne w przemyśle lekkim, są słabo zaawansowane. Dodatkowe kłopoty stwarzają wyłączenia energii elektrycznej oraz trudności transportowe. Toteż realizacja tegorocznego planu wymagać będzie olbrzymiego wysiłku załóg zakładów produkcyjnych oraz kierownictwa resortu i poszczególnych zjednoczeń.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PosełZdzisławKwieciński">Jakie są zasady wprowadzania zmian w planie? Występują znaczne różnice między projektem planu, który uchwaliła komisja, przy zatwierdzaniu planu i budżetu na 1978 r. a planem omawianym na dzisiejszym posiedzeniu. Czy te dokonane zmiany wprowadzone były w sposób w pełni demokratyczny w porozumieniu z KSR. Należałoby się domagać, aby w przyszłości o istotnych zmianach w planie informować komisję albo jej prezydium we właściwym czasie.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PosełZdzisławKwieciński">Uzgadnianie dostaw rynkowych z handlem poseł ocenił pozytywnie jako próbę bardziej elastycznego dostosowania produkcji do potrzeb społecznych. Czy jednak nie są to zbyt duże zmiany w planie dostaw rynkowych. Warto by skierować do Ministerstwa Handlu Wewnętrznego postulat bardziej realnego ustalania planu dostaw rynkowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełBolesławKoperski">Plan na 1978 r. w przemyśle lekkim został skorygowany na skutek występujących trudności surowcowo-materiałowych oraz innych obiektywnych trudności. Mimo występujących kłopotów trzeba podkreślić duży wysiłek i postęp w rozwiązywaniu trudności przy realizacji planu r.b.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PosełBolesławKoperski">W dyskusji zwrócono uwagę na kilka problemów m.in. produkcji trudno zbywalnej. Należałoby w stosunku do handlu stawiać większe wymagania, zwłaszcza jeśli chodzi o prognozowanie zapotrzebowania na wyroby przemysłu lekkiego. Zaniepokoiła posłów informacja o zwiększaniu się zapasów w magazynach. Przez kilka lat nie obserwowaliśmy już tego zjawiska. Od 2-ch lat notuje się znowu wzrost zapasów w handlu i w magazynach przemysłu lekkiego. Wynika to z kilku przyczyn przede wszystkim z pogorszenia jakości niektórych wyrobów, czego przykładem mogą być rajstopy damskie. Brak odpowiedniego surowca spowodował, że niektóre zakłady wprowadziły do produkcji gorszy gatunkowo materiał co wpłynęło na obniżenie jakości wyrobów. Nie jest to właściwy sposób rozwiązywania trudności.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PosełBolesławKoperski">Sprawa prognozowania produkcji i poszukiwania odpowiedzi na pytanie, na jakie wyroby będzie wzrastał popyt jest zadaniem szczególnej wagi dla przemysłu lekkiego. Mamy nieustannie do czynienia ze zmianą upodobań i gustów, wynikającą m.in. ze zmieniającą się szybko modą. Takich szybkich zmian nie obserwuje się w stosunku do innych wyrobów przemysłowych. Dlatego też potrzebne jest lepsze współdziałanie przemysłu i handlu i wychodzenie na przeciw tym społecznym potrzebom. Handel wewnętrzny próbuje na bieżąco rozwiązywać ten problem poprzez korygowanie planu dostaw. Nie jest to najlepsze rozwiązanie. Jest to jednak sygnał o potrzebie uelastycznienia pracy zakładów przemysłu lekkiego. Nawet duże zakłady muszą nadążać za zmieniającym się zapotrzebowaniem rynku. Odczuwa się na rynku duże braki w zaopatrzeniu w wyroby dziecięce. Komisja poświęciła jedno z posiedzeń sprawom produkcji dziecięcej. Obecnie w Polsce obserwuje się duży wzrost urodzeń i z tego faktu przemysł powinien wyciągać odpowiednie wnioski. Rozwój tej produkcji hamuje między innymi ustalanie wartościowych wskaźników produkcji. Trzeba doskonalić metodologię planowania produkcji, mając na uwadze zapewnienie realizacji planu w poszczególnych asortymentach.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#PosełBolesławKoperski">Ujawniają się kontrowersje co do zatrudnienia przy obsłudze maszyn. Mamy do czynienia z pracownikami o różnych kwalifikacjach i dlatego przy ustalaniu składu osobowego obsługi maszyn należy brać pod uwagę zarówno predyspozycje jak i kwalifikacje pracownika. Dzięki modernizacji zakładów w niektórych tkalniach jeden pracownik obsługuje kilka, a nawet kilkanaście maszyn. Trzeba stosować bardziej elastyczną politykę, gdyż nie zawsze wystarczą tylko dobre chęci. Zachętą do podnoszenia kwalifikacji i podejmowania obsługi większej ilości maszyn powinno być odpowiednio wysokie wynagrodzenie. Trzeba opracować taki system bodźców ekonomicznych, aby był on korzystny i dla pracowników i dla zakładów przemysłowych.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#PosełBolesławKoperski">Niepokój budzi wzrost wskaźnika czasu nie przepracowanego, a zwłaszcza absencji chorobowej. Wiele zrobiono dla poprawy warunków pracy ale potrzebne są dalsze działania społeczne i ekonomiczne. Resort powinien dokonać dokładnego rachunku korzyści i strat, jakie stwarza praca na trzeciej zmianie. Przeprowadzenie takich obliczeń w całym przemyśle lekkim i w poszczególnych regionach pozwoliłoby na dokonanie prawidłowej oceny. Być może okaże się, że jest to niekorzystne zarówno dla pracowników, jak i samych zakładów przemysłowych. Dobrze byłoby, aby resort pokusił się na dokonanie oceny czy praca na dwie zmiany może zapewnić uzyskanie poziomu produkcji zaspokajającego potrzeby rynku i eksportu.</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#PosełBolesławKoperski">Trzeba również rozważyć problem cen ustalanych na artykuły wytwarzane z włókien naturalnych i sztucznych. Obecnie bowiem w całym świecie występuje odwrócenie proporcji, droższe są tkaniny z włókien naturalnych niż syntetycznych.</u>
          <u xml:id="u-11.6" who="#PosełBolesławKoperski">Odpowiedzi i wyjaśnień udzielił Minister Przemysłu Lekkiego Stanisław Mach: Podkreślił on, że podziela troskę komisji o pełne wykonanie planowych zadań. Jeśli komisja chciałaby zaznajomić się z rachunkiem korzyści, jakie przynosi praca na trzeciej zmianie w zakładach produkcyjnych resort może przygotować takie materiały. Już dzisiaj jednak można stwierdzić, że likwidacja trzeciej zmiany mogłaby niekorzystnie wpłynąć na dostawy rynkowe. Tym bardziej, że w przemyśle lekkim nadal występują trudności z wykonaniem planu zatrudnienia. Warto natomiast rozważyć wnioski o podwyższenie dodatku za pracze na trzeciej zmianie.</u>
          <u xml:id="u-11.7" who="#PosełBolesławKoperski">Zgodzić należy się z uwagami posłów dotyczącymi jakości produkcji. Pogoń za ilościową realizacją produkcji wpływa na obniżenie jej jakości, dotyczy to zwłaszcza przemysłu obuwniczego.</u>
          <u xml:id="u-11.8" who="#PosełBolesławKoperski">Aby nie rosły zapasy w magazynach potrzebne są różnokierunkowe działania. Trzeba m.in. szukać nowych rozwiązań uszlachetnienia produkcji np. wyrobów z bistoru. Musimy szybko dostosowywać produkcję do wymagań mody i potrzeb naszych kontrahentów eksportowych.</u>
          <u xml:id="u-11.9" who="#PosełBolesławKoperski">Uwagi posłów dotyczące usprawnienia współpracy przemysłu i handlu są słuszne. Podejmuje się już wiele wspólnych działań, by lepiej zaspokajać potrzeby rynku i dostosować odpowiednio strukturę produkcji. Wiele czyni się dla egzekwowania właściwej jakości wyrobów.</u>
          <u xml:id="u-11.10" who="#PosełBolesławKoperski">Przyczyną nierytmicznych dostaw węgla są trudności związane z brakiem środków transportowych. Występują również określone kłopoty z dostawami energii elektrycznej. Poprawa zaopatrzenia surowcowego w IV kwartale br. oraz zwiększenie zatrudnienia powinno zapewnić warunki do wykonania planu roku bieżącego. W przyszłości resort będzie informować komisję o zmianach w planie.</u>
          <u xml:id="u-11.11" who="#PosełBolesławKoperski">Występujące trudności w realizacji inwestycji złagodzi się poprzez przeznaczanie dodatkowych środków na zakup nowoczesnych maszyn, co umożliwi zwiększenie produkcji niektórych wyrobów.</u>
          <u xml:id="u-11.12" who="#PosełBolesławKoperski">W kolejnym punkcie obrad komisja uchwaliła dezyderaty w sprawie poprawy bezpieczeństwa i higieny pracy w przemyśle lekkim, skierowane do Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej, postulujące szybszy rozwój przemysłowej służby zdrowia oraz do Komisji Planowania przy Radzie Ministrów o uwzględnienie modernizacji starych zakładów: roszarniczych i garbarni.</u>
          <u xml:id="u-11.13" who="#PosełBolesławKoperski">Komisja uchwaliła opinię skierowaną do Ministra Przemysłu Lekkiego w sprawie usprawnienia procesów modernizacyjnych w zakładach przemysłu lekkiego.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>