text_structure.xml 13.8 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#">Jak podaliśmy w poprzednim biuletynie (BPS nr 560)IV/, Komisja Kultury i Sztuki, obradująca w dniu 28 marca 1968 r. pod przewodnictwem posła Stanisława Kaliszewskiego (SD), rozpatrzyła rządowe projekty ustaw: o bibliotekach oraz o zezwoleniach na publiczną działalność artystyczną, rozrywkową i sportową.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#">W obradach udział wzięli: przedstawiciele Ministerstwa Kultury i Sztuki z podsekretarzem stanu Zygmuntem Garsteckim i dyrektorem generalnym - Stanisławem Witoldem Balickim, Ministerstwa Oświaty i Szkolnictwa Wyższego z podsekretarzem stanu - Włodzimierzem Michajłowem, dyrektor Zespołu NIK - Jan Dominiewski oraz przedstawiciele Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Urzędu Rady Ministrów, Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki oraz Centralnego Instytutu Informacji Naukowo-Technicznej NOT.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#">Komisja uczciła pamięć zmarłego w dniu 24 br. członka Komisji - posła Bolesława Drobnera. Wspomnienie pośmiertne wygłosił przewodniczący Komisji poseł Stanisław Kaliszewski.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#">Dyskusję nad rządowym projektem ustawy o bibliotekach rozpoczęło wystąpienie podsekretarza stanu w Ministerstwie Kultury i Sztuki - Zygmunta Garsteckiego, który stwierdził:</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#">Długi okres przygotowywania tego projektu tłumaczy się tym, iż wymagał on szerokiego omówienia, uzgodnienia oraz przedstawienia do dyskusji zainteresowanym instytucjom. Resort kultury wyraża podziękowanie za współdziałanie przy opracowywaniu problematyki bibliotekarstwa Stowarzyszeniu Bibliotekarzy Polskich i Związkowi Zawodowemu Pracowników Kultury. Projekt jest doskonałym aktem potwierdzającym troskę władz Polski Ludowej o sprawy kultury. Wchodzi ta ustawa na warsztat właśnie wtedy, gdy głosi się poglądy o zagrożeniu kultury polskiej.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#">Bibliotekarstwo polskie położyło ogromne zasługi w rozwoju kultury, popularyzacji i upowszechnienia książki, w którym to zakresie zasłużyła się także kadra bibliotekarzy polskich.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#">Sprawozdanie podkomisji, w skład której wchodzili posłowie: Roman Kaczmarek (SD), Eugenia Błajszczak (bezp.) i Maria Lipka (ZSL) oraz przedstawiciele sejmowej Komisji Oświaty i Nauki - posłowie: Zuzanna Kościjańska (bezp.) i Władysław Kuszyk (PZPR) przedstawił poseł Roman Kaczmarek.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#">W roku 1963 Ministerstwo Kultury i Sztuki rozesłało projekt ustawy o bibliotekach do szerokiej dyskusji. Wypowiadali się w niej bibliotekarze, szczególnie przedstawiciele bibliotek naukowych, ogólnych i centralnych. Być może dyskusja ta nie objęła szeregu bibliotek terenowych, np. gromadzkich, choć z drugiej strony reprezentowały je instancje wyższe. W ciągu tej kadencji u progu każdego roku Komisja zapytywała resort w sprawie projektu ustawy o bibliotekach, w sprawie perspektyw jakie ten projekt przyniesie. Obecny projekt ustawy charakteryzuje się tym, że petryfikuje stan współczesny bibliotekarstwa i obowiązywać będzie przez długi okres czasu. Dynamiczny rozwój bibliotekarstwa polskiego doprowadzi prawdopodobnie do konieczności dokonania zmian ustawodawczych w ciągu następnych kilkunastu lat.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#">Historia ustawodawstwa dotyczącego bibliotek datuje się w Polsce od okresu międzywojennego, kiedy to w latach dwudziestych /rok 1924, 1927, 1928) a później w r. 1934 i 1936 wnoszono do Sejmu projekty ustaw w tej sprawie i podnosiły się liczne głosy na temat potrzeby ustawy o bibliotekach. Władze państwowe nie dały wówczas swej akceptacji tej ważnej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#">Przypomnieć należy, iż Polska Ludowa już w pierwszych latach powojennych rozwiązała ten problem na drodze ustawodawczej. Uchwalono w roku 1945 dekret o bibliotekach. Był to dekret określający, że biblioteki uznaje się za mienie narodowe i kulturalne powołane do służenia całemu narodowi. Dalej dekret określał co to są zbiory biblioteczne i jakim celom one służą. Dekret przewidywał też utworzenie Rady Bibliotecznej. To ostatnie postanowienie nie zostało jednak w praktyce zrealizowane. Dobrze się stało, że obecna ustawa wprowadza radę biblioteczną, jaką jest Państwowa Rada Biblioteczna.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#">Dekret z 1946 r. stworzył podstawy szerokiego rozwoju bibliotekarstwa, co doprowadziło do tego, że obecnie w Polsce istnieje 50 tys. bibliotek posiadających w swoich zbiorach 180 mln woluminów.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#">Dynamiczny rozwój bibliotekarstwa spowodował, iż przepisy dekretu stały się nieaktualne i niewystarczające. Uzupełniało je szereg aktów prawnych. Ta sytuacja doprowadziła do konieczności uregulowania prawnego spraw związanych z bibliotekarstwem w jednolitym akcie prawnym.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#">W przygotowywaniu obecnego projektu ustawy o bibliotekach udział wzięło Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich, szczególnie w dyskusji z roku 1967 oraz prasa.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#">Bardzo istotnym wkładem do opracowania obecnego projektu ustawy stała się dyskusja na zjeździe jubileuszowym bibliotekarzy polskich (r. 1968). W dyskusji tej zajęto się szczególnie problemami formowania zbiorów, wymiany międzybibliotecznej oraz informacji naukowej i dokumentacji technicznej.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#">W pracach podkomisji szeroko brali udział przedstawiciele resortu kultury i Polskiej Akademii Nauk. Co do resortu oświaty, stanowiska w sprawach interesujących obydwa resorty zostały już wcześniej uzgodnione. Projekt ustawy został już wcześniej przekonsultowany z przedstawicielami bibliotek. Na ostatnie posiedzenie podkomisji, Zarząd Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich złożył wnioski i poprawki, które podkomisja po rozpatrzeniu włączyła do uwag przedstawionych posłom.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#">Podkomisja stwierdza, że projekt ustawy stwarza perspektywy rozwoju bibliotekarstwa oraz koordynuje kierownictwo nad pracą bibliotek wszystkich typów. W projekcie ustawy uwzględniono sytuację prawną wszystkich typów i szczebli bibliotek.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#">Projekt ustawy obejmuje m.in. także biblioteki prywatne np. gmin wyznaniowych, które dotychczas mają charakter instytucji zamkniętych. Projekt ustawy przewiduje możliwości korzystania z nich bądź stwierdzenia jakie zawierają one zbiory.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#">Rolę wiodącą w zakresie bibliotekarstwa projekt ustawy przyznaje Bibliotece Narodowej. Projekt ustawy omawia problemy sieci bibliotek, wymiany i wypożyczeń międzybibliotecznych, zajmuje się także bibliotekami publicznymi, uniwersyteckimi, szkolnymi, pedagogicznymi i związkowymi, fachowymi i prywatnymi.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#">Problem bibliotekarstwa jest problemem nurtującym dzisiaj całe bibliotekarstwo światowe, a w krajach socjalistycznych sprawa ta jest szczególnie żywa. Projekt ustawy o bibliotekach staje się jednym z ogniw polskich tradycji bibliotekarskich, datujących się od okresu Komisji Edukacji Narodowej.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#">W dyskusji udział wzięli posłowie: Mieczysław Grad (ZSL), Roman Kaczmarek (SD), Stanisław Kaliszewski (SD), Wincenty Kraśko (PZPR) oraz przedstawiciel Centralnego Instytutu Informacji Naukowo-Techniczne NOT - Antoni Leszczyk; dodatkowych wyjaśnień udzielili: radca prawny w Ministerstwie Kultury i Sztuki - Edward Drabienko i podsekretarz stanu w tym Ministerstwie - Zygmunt Garstecki.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#">W dyskusji stwierdzono, że projekt ustawy odpowiada potrzebom i obecnemu stanowi bibliotek, gwarantując dalszy ich prawidłowy rozwój. Podkreślano, że projekt ten został pozytywnie przyjęty w środowisku bibliotekarzy.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#">Poruszano m.in. problem powiązania sieci bibliotek z siecią informacji naukowo-technicznej i ekonomicznej; problem ten znajdujący tylko ogólne odzwierciedlenie w projekcie ustawy, powinien być skonkretyzowany w przepisach wykonawczych.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#">Wiele uwagi poświęcono rozwijaniu przez biblioteki gromadzkie i punkty biblioteczne działalności kulturalnej na danym terenie.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#">Komisja przyjęła projekt ustawy o bibliotekach z poprawkami natury redakcyjnej zaproponowanymi przez podkomisję.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#">Komisja wybrała na sprawozdawcę projektu ustawy na plenarne posiedzenie Sejmu posła Romana Kaczmarka (SD).</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#">Projekt ustawy o zezwoleniach na publiczną działalność artystyczną, rozrywkową i sportową zreferował dyrektor generalny w Ministerstwie Kultury i Sztuki - Stanisław Witold Balicki.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#">Polityka kulturalna naszego państwa jest realizowana poprzez wszystkie formy działalności kulturalnej i oświatowo-wychowawczej, prowadzonej nie tylko przez zawodowców, ale i przez ruch amatorski. Projekt ustawy o zezwoleniach na publiczną działalność artystyczną, rozrywkową i sportową ma na celu zabezpieczenie odpowiedniego poziomu wszystkich tego rodzaju imprez.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#">W 1967 r. teatry i zespoły muzyczne zrealizowały 48 194 tys. imprez, estrady - 43 tys., zespoły artystyczne pieśni i tańca - 200 tys., kino - 1 400 tys. seansów. Skala tej działalności jest więc ogromna, stąd troska, aby była ona prowadzona przez osoby o wysokich kwalifikacjach moralnych, zawodowych i politycznych.</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#">Nie jest obojętne jaki ma być program imprezy i kto ma w niej występować. Każdy widz ma prawo żądać, aby program imprezy odpowiadał zapowiedzi. Zgodność zapowiedzi z faktycznym programem imprezy zabezpieczyć ma właśnie omawiana ustawa.</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#">Ważnym problemem jest zapewnienie odpowiednich warunków higieny i bezpieczeństwa zarówno widzów jak i wykonawców. Przepisy projektowanej ustawy regulują także i tę sprawę.</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#">Ogólnie więc stwierdzić można, iż przedstawiony Komisji projekt ustawy zabezpiecza publiczną działalność artystyczną, rozrywkową i sportową tak od strony ideowo-artystycznej i fachowej, jak i od strony prawidłowych warunków.</u>
          <u xml:id="u-1.31" who="#">Projekt tej ustawy, opracowany w Ministerstwie Kultury i Sztuki przekonsultowany został ze wszystkimi instytucjami, których dotyczy.</u>
          <u xml:id="u-1.32" who="#">Sprawozdawcą podkomisji, która szczegółowo rozpatrywała projekt ustawy, był poseł Ryszard Hajduk (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-1.33" who="#">W skład podkomisji wchodzili ponadto posłowie: Krystyna Marszałek Młyńczyk (SD) i Barbara Pstrągowska (ZSL).</u>
          <u xml:id="u-1.34" who="#">W dyskusji udział wzięli posłowie: Maria Lipka (ZSL), Bohdan Czeszko (PZPR), Stanisław Kaliszewski (SD), Witold Lassota (SD), Marian Kubicki (ZSL), Wincenty Kraśko (PZPR), Stanisław Mojkowski (PZPR); dodatkowych wyjaśnień udzielili: radca prawny w Ministerstwie Kultury i Sztuki - Edward Drabienko, dyrektor generalny w Ministerstwie Kultury i Sztuki - Stanisław Witold Balicki oraz zastępca dyrektora Departamentu Wychowania Fizycznego i Sportu w GKKFiT - Jerzy Łysakowski.</u>
          <u xml:id="u-1.35" who="#">W toku dyskusji wątpliwości wzbudził przepis zakazujący działalności rozrywkowej wkraczającej w dziedzinę hypnotyzmu i sugestii. Przepis ten postanowiono skreślić, wychodząc z założenia, iż określenie „sugestia” nie jest jasne i może powodować niezgodne z intencją ustawodawcy interpretacje, natomiast zakaz działalności wkraczającej w dziedzinę hypnotyzmu mieści się w ogólnych przepisach ustawy.</u>
          <u xml:id="u-1.36" who="#">Rozważano również celowość rozszerzenia katalogu rodzajów działalności rozrywkowej zakazanych przez ustawę na imprezy podżegające do wojny, krzewiące rasizm itp. Stwierdzono jednak, iż zakazy takie także mieszczą się w ogólnych przepisach ustawy.</u>
          <u xml:id="u-1.37" who="#">Dyskutowane były sprawy kultury i zachowania się widzów na imprezach sportowych i estradowych. Postulowano wzmożenie ochrony porządku na tych imprezach przez organizatorów i organy porządku publicznego.</u>
          <u xml:id="u-1.38" who="#">Wskazywano na konieczność zaostrzenia odpowiedzialności organizatorów imprez artystycznych i sportowych w takich przypadkach, gdy nie dotrzymują zobowiązań dotyczących zapowiedzianych w afiszach występów określonych wykonawców.</u>
          <u xml:id="u-1.39" who="#">Wskazywano również na potrzebę uregulowania sprawy wydawania zezwoleń na imprezy organizowane w uzdrowiskach, jak również na działalność artystyczną prowadzoną przez organizacje społeczne tego typu co kółka rolnicze; podnoszono też sprawę celowości opodatkowania działalności artystycznej organizacji społecznych.</u>
          <u xml:id="u-1.40" who="#">Komisja przyjęła projekt ustawy o zezwoleniach na publiczną działalność artystyczną, rozrywkową i sportową wraz z poprawkami przedstawionymi przez podkomisję i wniesionymi w toku dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-1.41" who="#">Komisja wybrała na sprawozdawcę projektu ustawy na plenarne posiedzenie Sejmu posła Ryszarda Hajduka (PZRR).</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>