text_structure.xml 10.4 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#">W dniu 28 września 1966 r. Komisja Kultury i Sztuki, obradująca pod przewodnictwem posła Stanisława Kaliszewskiego (SD), rozpatrzyła projekt ustawy o zmianie ustawy o wyższych szkołach artystycznych.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele Komisji Oświaty i Nauki, przedstawiciele: Ministerstwa Kultury i Sztuki z podsekretarzem stanu - Zygmuntem Garsteckim, Ministerstwa Oświaty oraz Komisji Planowania przy Radzie Ministrów i Urzędu Rady Ministrów, dyrektor Zespołu NIK - Jan Dominiewski.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#">Założenia rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o wyższych szkołach artystycznych zreferował - w imieniu podkomisji - poseł Jerzy Zawieyski (bezp. „Znak”).</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#">Ustawowe unormowanie spraw wyższego szkolnictwa artystycznego jest osiągnięciem Polski Ludowej i stanowi wyraz znaczenia, jakie ustrój socjalistyczny nadał kulturze i sztuce w życiu społecznym. Wprawdzie w Polsce międzywojennej istniało w pewnym okresie Ministerstwo Kultury i Sztuki, przekształcone następnie w jeden z departamentów resortu szkolnictwa, mimo to jednak i mimo zabiegów wybitnych niekiedy twórców stojących na czele tej dziedziny działalności państwowej, ani problemy wyższego szkolnictwa artystycznego, ani inne zagadnienia z dziedziny kultury i sztuki nie znalazły uregulowania w akcie prawnym rzędu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#">Projekt nowelizacji ustawy z 19 marca 1962 r. o wyższych szkołach artystycznych ma na celu ujednolicenie niektórych jej przepisów z obowiązującymi przepisami ustawy o szkołach wyższych oraz ustawy o stopniach naukowych i tytułach naukowych. Nowelizacja jest zarazem tak pomyślana, aby uwzględnić specyfikę wyższego szkolnictwa artystycznego, jego stały dynamiczny rozwój wyzwalający nowe dyscypliny i techniki artystyczne. Nowelizacja powinna tworzyć i tworzy odpowiednio szerokie ramy odpowiadające dynamice rozwoju tego szkolnictwa.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#">W ten sposób oceniła przedłożony projekt ustawy podkomisja złożona z przedstawicieli sejmowych komisji: Kultury i Sztuki oraz Oświaty i Nauki, która rozpatrzyła projekt przy udziale rektorów bądź prorektorów niektórych wyższych uczelni artystycznych. Projekt był ponadto przedmiotem oceny Rady Wyższego Szkolnictwa Artystycznego i tam również zyskał pozytywną opinię. Można więc stwierdzić, że środowisko artystyczne wypowiedziało się za projektem ustawy.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#">W myśl przepisów ustawy z 1962 r. o wyższych szkołach artystycznych, dyplomy stwierdzające ukończenie wyższej szkoły artystycznej w okresie do 1 września 1939 r. bądź w okresie od 1945 r. do chwili wejścia w życie wspomnianej ustawy, uznawane były za równorzędne dyplomom z tytułem magistra, jeżeli posiadacz takiego dyplomu legitymował się świadectwem dojrzałości. Obecnie warunek posiadania świadectwa dojrzałości dla oceny równorzędności dyplomu zostaje skreślony jako nieznajdujący uzasadnienia. W omawianym okresie do wyższych szkół artystycznych przyjmowano osoby nie posiadające świadectw dojrzałości, jednakże były to przypadki wyjątkowe, dotyczące wybitnie uzdolnionej artystycznie młodzieży. Okres nauki jak i program studiów artystycznych był jednolity zarówno dla młodzieży posiadającej, jak i nieposiadającej świadectwa dojrzałości. Niesłusznie więc uzależniało się uprawnienia tych absolwentów do tytułu magistra od posiadania świadectwa dojrzałości, zwłaszcza w świetle znowelizowanej w ub. roku ustawy o szkolnictwie wyższym, która przewiduje w wyjątkowych wypadkach możliwość przyjmowania na studia wyższe osób nie posiadających matury oraz przyznawania im, po ukończeniu studiów tytułu magistra.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#">Wydaje się, że w dziedzinie studiów artystycznych rozwiązanie takie jest szczególnie stosowne.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#">Odmiennie niż w szkolnictwie wyższym - przewiduje się możliwość powołania w skład senatu wyższej szkoły artystycznej osób zajmujących stanowiska prodziekanów. W warunkach działalności wyższych szkół artystycznych, przy ogólnie mniejszym składzie senatu, wynikającym z mniejszej liczby wydziałów - udział prodziekanów w pracach senatu, jako dodatkowego poza dziekanem reprezentanta wydziału, może okazać się w niektórych wyższych szkołach artystycznych konieczny.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#">Projekt przewiduje pewne zmiany w postanowieniach ustawy, dotyczących przewodu kwalifikacyjnego na stanowisko docenta etatowego. Zmiany te polegają przede wszystkim na możliwości dopuszczenia do przewodu kwalifikacyjnego, w wyjątkowych przypadkach, osób, które nie ukończyły studiów wyższych; następuje to za zgodą Ministra Kultury i Sztuki wyrażoną po zasięgnięciu opinii Rady Wyższego Szkolnictwa Artystycznego i dotyczyć ma osób mających wybitne osiągnięcia artystyczne. Prawo do przeprowadzenia przewodu kwalifikacyjnego uzyskują te wydziały wyższych szkół artystycznych, które tworzą środowisko artystyczne o odpowiednio wysokim poziomie w danej gałęzi sztuki lub dyscypliny artystycznej.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#">W myśl dotychczasowych przepisów ustawy o wyższych szkołach artystycznych, do przewodu kwalifikacyjnego może być dopuszczona jedynie ta osoba, która ukończyła studia wyższe. Osoby nie odpowiadające temu warunkowi a posiadające dobre, lub nawet bardzo dobre wyniki w pracy artystycznej i pedagogicznej, mogą być powoływane na stanowisko docenta etatowego jedynie w trybie wyjątkowym, tj. bez przewodu kwalifikacyjnego.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#">Ustawa o wyższych szkołach artystycznych przewidywały możliwość powoływania w trybie wyjątkowym na stanowiska docent etatowy w zakresie dyscyplin artystycznych tych osób, które nie odbyły przewodu kwalifikacyjnego, jednakże posiadają wysokie kwalifikacje artystyczne i poważne osiągnięcia w pracy artystycznej. Przepis ten odnosił się więc do czynnych zawodowo artystów. Praktyka wykazała, że jest to niewystarczające i w związku z tym przewiduje się rozszerzenie trybu wyjątkowego na te osoby, które posiadają wysokie kwalifikacje artystyczne, jednakże nie wykonują czynnie zawodu artysty, a poświęciwszy się pracy naukowo-dydaktycznej mają w tym zakresie poważne osiągnięcia.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#">Projekt wprowadza ponadto możliwość zatrudnienia wykładowcy, niemającego ukończonych studiów wyższych. Ogranicza się to jedynie do dyscyplin artystycznych i dotyczyć będzie osób o wysokich kwalifikacjach artystycznych.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#">Wprowadza się również nowy przepis dotyczący dodatkowego zatrudnienia pomocniczych pracowników nauki, od czego w dużej mierze zależeć będzie rozwój tej kadry w zakresie dyscyplin artystycznych. Przepis ten umożliwia czynnym artystom teatrów, oper i filharmonii, filmu, wzornictwa przemysłowego do ubiegania się o stanowiska pomocniczych pracowników nauki w wyższych szkołach artystycznych, gdyż objęcie tego stanowiska nie zamknie im możliwości pracy artystycznej poza szkołą wyższą, niezbędnej dla ich rozwoju artystycznego. Wspomnieć należy, że w takich dyscyplinach jak: dyrygentura, pianistyka, wokalistyka, instrumenty orkiestrowe, aktorstwo, reżyseria dramatu, operatorstwo filmowe, reżyseria filmowa, reżyseria muzyczna, a także dyscypliny plastyczne w zakresie wzornictwa przemysłowego - nie ma możliwości uzyskania stanowisk półetatowych. Dotychczas młodzi artyści rezygnowali z pracy w szkole wyższej, gdyż nie jest ona w stanie zapewnić im pełnego warsztatu dla pracy artystycznej, a zatrudnienie w szkole wyższej powodowało w konsekwencji zakaz dodatkowej pracy poza tą szkołą.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#">W myśl projektu ustawy, asystenci, starsi asystenci i adiunkci wyższych szkół artystycznych będą mogli za zgodą Ministra podejmować dodatkowe zatrudnienie poza szkołą wyższą, jeżeli będzie to miało na celu podniesienie ich kwalifikacji artystycznych.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#">Wreszcie projekt ustawy powierza Radzie Wyższego Szkolnictwa Artystycznego opiniowanie wniosków o nadanie tytułu profesora zwyczajnego lub nadzwyczajnego z zakresu dyscyplin artystycznych.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#">W dyskusji głos zabrali posłowie: Marian Kubicki (ZSL), Wincenty Kraśko (PZPR), Stanisław Lorentz (SD), Jerzy Bukowski (bezp. Komisja Oświaty i Nauki), Stanisław Kaliszewski (SD), Jerzy Zawieyski (bezp. „Znak”) i Ryszard Hajduk (PZPR). Dodatkowych wyjaśnień udzieliła dyrektor Zarządu Szkół Artystycznych - Wanda Załuska.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#">Wskazywano, że proponowane zmiany w projekcie ustawy o wyższych szkołach artystycznych odpowiadają ostatnio zatwierdzonym przez Sejm zmianom dokonanym w ustawie o szkołach wyższych. Omawiana ustawa stanowi ostatni etap prac porządkujących zasadnicze problemy działalności dydaktyczno-naukowej na wyższych uczelniach.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#">Stopień liberalizacji w obejmowaniu stanowisk dydaktycznych na wyższych szkołach artystycznych nie idzie dalej niż w innych szkołach wyższych w Polsce. Podobnie jak w ustawie o szkołach wyższych dopuszcza się w wyjątkowych przypadkach przyznawanie tytułów naukowych wybitnym praktykom.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#">Absolwenci wyższych szkół artystycznych, którzy uzyskają stopnie magisterskie mają możliwość otwierania przewodów doktorskich na uniwersytetach lub w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk, przy zachowaniu przepisów obowiązujących w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#">Podkreślano konieczność podjęcia, w czasie dyskusji nad planem i budżetem, problemu rozbudowy niektórych szkół artystycznych.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#">Komisja przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o wyższych szkołach artystycznych.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>