text_structure.xml
31.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#">W dniu 24 listopada 1965 r. Komisja Kultury i Sztuki rozpatrzyła projekt planu i budżetu na 1966 r. oraz podstawowych założeń planu na 1967 r. w części dotyczącej Ministerstwa Kultury i Sztuki.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#">Obradom przewodniczyli kolejno posłowie: Stanisław Kaliszewski (SD), Wincenty Kraśko (PZPR) i Marian Kubicki (ZSL).</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#">W obradach udział wzięli: przedstawiciele Ministerstwa Kultury i Sztuki z Ministrem - Lucjanem Motyką i podsekretarzem stanu - Tadeuszem Zaorskim, dyrektor Zespołu NIK - Jan Dominiewski oraz przedstawiciele Komisji Planowania przy Radzie Ministrów i Ministerstwa Finansów.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#">Informację na temat projektu planu i budżetu resortu kultury na rok 1966 i podstawowych założeń planu na rok 1967 przedstawił Minister Kultury i Sztuki - Lucjan Motyka.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">(Streszczenie informacji podajemy na kartkach z numeracją rzymską)</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#">Koreferat przedstawił poseł Ryszard Hajduk (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#">Budżet resortu jest oszczędny. Skromna liczba środków przeznaczanych z budżetu na cele kultury sprawia, że szczególnej wagi nabiera problem właściwego wydatkowania przyznanych sum. Tymczasem, mimo stosunkowo wysokiego poziomu realizacji budżetu, corocznie poważne kwoty nie są wydatkowane: w 1961 r. - 95,5 mln zł, w roku 1962 - 75,8 mln zł, w roku 1963 i w roku 1964 - 63,3 mln zł.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#">Sprawa właściwego i pełnego wykorzystywania środków budżetowych odnosi się także do budżetów terenowych; tam także nadal aktualną sprawą jest troska o wcześniejsze uruchamianie kredytów, zwłaszcza przeznaczonych na zakup książek dla bibliotek.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#">Nadal aktualna jest potrzeba silniejszej koordynacji wydatków na cele kulturalne, szczególnie w terenie. Niepokojące domagania w zakresie organizacji życia kulturalno-oświatowego występująca na terenie wielkich budowli przemysłowych. Odpowiednich rozwiązań wymaga nadal działalność „Estrady”, zwłaszcza w zakresie organizacji pracy, poziomu artystycznego i koordynacji pomiędzy województwami. Kina wiejskie oczekują poprawy repertuaru, modernizacji sprzętu i sal. Stałej troski wymaga rozbudowa poligrafii.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#">Plan na rok przyszły przewiduje pewien postęp w działalności edytorskiej wydawnictw, jednak zbyt mały w stosunku do potrzeb. Plany w zakresie produkcji filmu nie uwzględniają w sposób dostateczny stale wzrastających potrzeb telewizji.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#">Budżet resortu, aczkolwiek bardzo oszczędny, zabezpiecza środki na podstawową działalność i powinien być przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#">Na pytania posłów: Marii Lipki (ZSL), Jerzego Zawieyskiego (bezp. „Znak”), Alicji Musiałowej (PZPR), Jarosława Iwaszkiewicza (bezp.), Zofii Grzebisz (PZPR), Teresy Król (ZSL), Stanisława Mojkowskiego (PZPR), Bohdana Czeszki (PZPR), Ryszarda Hajduka (PZPR) i Mariana Kubickiego (ZSL), dotyczące rozwoju bazy produkcyjnej kinematografii, polityki wydawniczej, popierania czynów społecznych, modernizacji przemysłu fonograficznego, rozwoju życia kulturalno-oświatowego w nowych okręgach przemysłowych, rozwoju pomocy metodycznej dla amatorskiego ruchu artystycznego i placówek kulturalnych, reorganizacji „Estrady”, zaopatrzenia rynku w instrumenty dęte, odbudowy zamku w Sandomierzu, wykorzystywania socjologii dla kształtowania bieżącej polityki kulturalnej oraz finansowania przez rady narodowe zakupów książek dla bibliotek - odpowiedzi udzielili: Minister Kultury i Sztuki - Lucjan Motyka i dyrektor departamentu w Ministerstwie Finansów - Czesław Kończal.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełJerzyZawieyski">Ukończenie budowy i oddanie do użytku Teatru Wielkiego jest epokowym dziełem, które wymaga słów uznania dla resortu za trud i konsekwencję realizacji tego pomnika kultury polskiej.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełJerzyZawieyski">Do słów uznania dla Ministerstwa Kultury i Sztuki oraz twórców i budowniczych Teatru Wielkiego za oddanie społeczeństwu tej placówki o kapitalnym znaczeniu dla kultury narodowej, wyrażonych przez posła Zawieyskiego, przyłączyli się w trakcie dalszej dyskusji posłowie: Stanisław Lorentz (SD) i Roman Kaczmarek (SD).</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PosełJerzyZawieyski">W dziedzinie zaopatrzenia wydawnictw w papier - stwierdził następnie poseł Zawieyski - nastąpiła już pewna poprawa, dzięki której możliwe jest i będzie zwiększenie nakładów literatury pięknej. Niemniej jednak sytuacja na rynku wydawniczym stanowi nadal poważny problem. W związku z tym aktualne są nadal postulaty sejmowej Komisji Kultury i Sztuki sprzed kilku lat pod adresem rządu zalecające jak największą oszczędność w gospodarowaniu papierem.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełStanisławLorentz">Polityka resortu zmierzająca do rozwijania międzynarodowej wymiany kulturalnej jest ze wszech miar słuszna. W tej dziedzinie cenną inicjatywą jest planowane na rok przyszły międzynarodowe biennale plakatu, podobnie jak powołanie z inicjatywy Polski międzynarodowej organizacji ochrony i konserwacji zabytków ICOMOS. Wydaje się jedynie, że zarówno na forum międzynarodowym jak i krajowym niedostatecznie uwzględniana jest w przedsięwzięciach kulturalnych problematyka Millenium; byłoby celowe podjęcie jakiejś idei kończącej obchody Tysiąclecia, podobnej do idei budowy tysiąca szkół, jaka zapoczątkowała te obchody.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PosełStanisławLorentz">Warto również pomyśleć o zorganizowaniu jakiejś wielkiej ekspozycji z przeznaczeniem m.in. na zagranicę, poświęconej tysiącletniemu dorobkowi Polski.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PosełStanisławLorentz">Podkomisja DS. Muzeów, Zabytków oraz Wzornictwa i Plastyki ograniczyła się na razie do sformułowania wniosków w dwóch sprawach; oba dotyczą zabezpieczenia dóbr kultury. Pierwszy - zabezpieczenia zbiorów przed kradzieżą i niebezpieczeństwem zniszczeń i uszkodzeń, drugi - zabezpieczenia dla zbiorów muzealnych najcenniejszego dorobku polskiej sztuki współczesnej. Wnioski te są chyba oczywiste, bo katastrofalne straty mienia kulturalnego nakazują z największą troską dbać o zachowanie wszystkich dóbr kultury.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PosełStanisławLorentz">Wnioski te nie wyczerpują doniosłego problemu zabezpieczenia polskiego mienia kulturalnego. Należy rozważyć, jakimi drogami zapewnić zabezpieczenie dla zbiorów muzealnych wszystkiego, co powinno stać się własnością publiczną. Są to m.in. obiekty, których muzea nie mogą zakupić z braku funduszów bądź które w drodze legalnej, półlegalnej czy nielegalnej, wywożone są za granicę. Jeśli podkomisja ogranicza się na razie do zasygnalizowania tak doniosłego problemu tylko w motywacji dwóch zgłoszonych wniosków - to dlatego, że problem jest szeroki i skomplikowany i wymaga dokładnego przestudiowania zanim sformułowane zostaną konkretne dezyderaty. Dla uświadomienia, że zagadnienie posiada szczególną wagę i wiąże się już nie tylko z ochroną mienia kulturalnego, ale i majątku narodowego, wystarczy powiedzieć, iż np. warszawskie obrazy Canaletta wysyłane na wystawę do Wenecji ubezpieczaliśmy po 10 tys. dolarów, gdy w roku bieżącym obraz Canaletta z widokiem Drezna, odpowiadający naszym obrazom średniej wielkości, został sprzedany w Dusseldorfie za 140 tys. dolarów; gdy w 1955 r. wartość rynkową naszej kolekcji ocenialiśmy na ok. 300 tys. dolarów, to obecnie musimy ocenić na 3,5 - 4 mln dolarów. Wywieziono z Polski i wywozi się do dziś tony zabytkowego srebra, którego ceny za granicą są często wielokroć wyższe niż w kraju. To samo dotyczy zabytkowych wyrobów z cyny, ceramiki, szkła, tkanin, pasów polskich itp. Obawiać się należy, że w tej sytuacji nie będziemy w stanie zorganizować u nas poważnego Muzeum Historii Kultury Materialnej, którego nam brak.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#PosełStanisławLorentz">Problem ten obejmuje również starodruki oraz wydawnictwa przedwojenne; sprawa poważnego zabezpieczenia przed wywozem za granicę książek również wymaga przedyskutowania.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#PosełStanisławLorentz">Groźne zjawisko pomniejszania naszego majątku narodowego w dziedzinie kultury występuje głównie w drodze nielegalnej, są jednak pewne formy i legalnej tego typu działalności. Niewątpliwie jedną z form zabezpieczenia majątku kulturalnego będzie musiała być droga zakupu dla zbiorów publicznych i na ten cel powinny być przyznane specjalne kredyty interwencyjne lub utworzony niezbędny fundusz; wnioski w tej sprawie będą jednak mogły być sformułowane dopiero po dokładnej analizie sytuacji i przedstawione w toku dyskusji nad budżetem na rok 1967.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#PosełStanisławLorentz">W dziedzinie muzealnictwa, podkomisja proponuje zgłosić pod adresem Ministra Kultury i Sztuki dezyderat postulujący opracowanie zasad organizacji muzealnictwa.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#PosełStanisławLorentz">W dziedzinie ochrony zabytków podkomisja z prawdziwym uznaniem zapoznała się z materiałami NIK dotyczącymi akcji na rzecz wykorzystania obiektów zabytkowych na cele użytkowe. Akcja ta posuwa się naprzód i zyskała pełne zrozumienie prezydiów rad narodowych. Niemniej jednak zakres realizacji tej akcji jest niepokojąco mały: mamy obecnie ok. 1 400 budynków, dla których należy znaleźć użytkowników, gdy zgłoszeń notuje się zaledwie ok. 60 rocznie. Sprawa jest najwyższej wagi, bo prawdziwe i trwałe zabezpieczenie zabytków zależy właśnie od znalezienia dla nich nowych użytkowników i adaptowania ich dla nowych celów. Podkomisja postuluje rozważenie przez ministrów Kultury i Sztuki i Finansów, czy nie należałoby zwiększyć dopłaty resortu kultury do odbudowy i adaptacji obiektów zabytkowych.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#PosełStanisławLorentz">Z problemem tym wiąże się kwestia możliwości wykonawczych przedsiębiorstwa „Pracownie Konserwacji Zabytków”. Podkomisja jest zaniepokojona trudnościami w realizacji planów i programu prac przedsiębiorstwa i postuluje rozważenie całokształtu tego problemu przez Ministerstwo.</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#PosełStanisławLorentz">W kształtowaniu w Polsce socjalistycznego mecenatu kulturalnego mamy już bardzo poważne osiągnięcia. Niemniej jednak szereg spraw w zakresie opieki nad twórcą wymaga jeszcze rozwiązania. Podkomisja postuluje więc rozważenie przez resort problemu rent, zwłaszcza dla plastyków i muzyków, którym nie przysługuje zaopatrzenie z innych źródeł.</u>
<u xml:id="u-3.10" who="#PosełStanisławLorentz">W stosunku do projektu budżetu resortu na rok przyszły, podkomisja proponuje zwiększenie budżetu o kwotę ok. 1,5 mln zł celem zatrudnienia dodatkowo 60 pracowników dozoru w muzeach oraz zwiększenie budżetu o 5 mln zł na zakup dla zbiorów publicznych współczesnych dzieł sztuk plastycznych, która to suma stanowiłaby kredyt interwencyjny Ministra Kultury i Sztuki.</u>
<u xml:id="u-3.11" who="#PosełStanisławLorentz">W uzasadnieniu powyższych wniosków, podkomisja stwierdza, że stan bezpieczeństwa zbiorów muzealnych należy uznać za wysoce niewystarczający. Brak nowoczesnych urządzeń zabezpieczających oraz dostatecznej liczby kwalifikowanego personelu dozorującego. Wobec zwiększającego się niebezpieczeństwa zorganizowanych kradzieży, sprawa jest nie tylko ważna, ale i nagła. Ostrzeżeniem musi być kradzież bezcennych wyrobów złotniczych z XV i XVI wieku z wystawy w Lidzbarku we wrześniu br. Wartość materialna skradzionych przedmiotów z tej wystawy wynosi co najmniej 10 mln zł, zaś straty artystycznej i historycznej nie sposób ocenić; warto dodać, że wysokość tej straty równa jest kilkuletniemu wynagrodzeniu 60 strażników, których zatrudnienie postuluje właśnie wniosek podkomisji. Skradzione przedmioty są łatwe do wywozu i sprzedaży za granicą. Sądzić można, że ta kradzież, jak i parę innych, została dokonana przez zorganizowaną szajkę specjalistów. Niepowetowane straty, które już ponieśliśmy i groźba możliwości dalszych strat, uzasadnia w pełni wniosek zmierzający do poprawy stanu bezpieczeństwa zbiorów muzealnych.</u>
<u xml:id="u-3.12" who="#PosełStanisławLorentz">Wniosek o stworzenie dodatkowego kredytu na zakup współczesnych polskich dzieł sztuk plastycznych umotywowany jest tym, że mimo utworzenia w wielu muzeach działów sztuki współczesnej, zbiory nie były kompletowane w zakresie polskiej sztuki z ostatniego 20-lecia w sposób planowy. Głównym tego powodem jest brak specjalnego kredytu. Wprawdzie niejednokrotnie wybitne dzieła sztuki dostawały się do muzeów, zakupywane przez resort z funduszów na cele popierania twórczości artystycznej, niemniej tylko w pewnym stopniu działalność ministerstwa zaspokaja potrzeby dokumentacyjne i muzealne. Kredyty posiadane na zakupy przez muzea są na ten cel niewystarczające. W wyniku tego, już obecnie widoczne są niepowetowane straty dla kultury narodowej i np. nie jesteśmy już w stanie odtworzyć w sposób dostateczny pięknego rozwoju tkaniny polskiej w minionym 20-leciu, gdyż wiele najcenniejszych tkanin zostało sprzedanych za granicę.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełMieczysławGrad">Stan bazy materialnej dla działalności kulturalnej na wsi w poważnej części kraju jest niedostateczny; znaczna część wsi nie posiada żadnej placówki kulturalnej. Tymczasem olbrzymie zadania, stojące przed rolnictwem, wymagają rozwijania na wsi działalności kulturalno-oświatowej. Ma to poważne znaczenie nie tylko z punktu widzenia możliwości rozrywkowych mieszkańców wsi, lecz przede wszystkim z punktu widzenia potrzeb produkcji - bez podniesienia poziomu kultury i bez rozwijania oświaty rolniczej nie może być mowy o efektywnym zwiększeniu produkcji rolnej. Środki na inwestycje kulturalne, jakimi dysponują rady narodowe, są oczywiście o wiele mniejsze, aniżeli potrzeby w tej dziedzinie. Stąd wynika pilna potrzeba koordynacji w dziedzinie wydatkowania środków na kulturę i włączenia do inwestycji kulturalnych na wsi zakładów przemysłowych, zwłaszcza tych, których robotnicy są jednocześnie mieszkańcami wsi i producentami płodów rolnych. Właśnie Ministerstwo Kultury jest powołane do wystąpienia z ofensywą w tym kierunku. Konieczne jest także dalsze rozwijanie akcji „szkoła - ośrodkiem życia kulturalnego”; w tym celu należy znaleźć odpowiednie fundusze na wynagrodzenie nauczycieli prowadzących działalność kulturalną pozaszkolną, gdyż nie można zaprzepaścić istniejących na wsi rezerw kadrowych i lokalowych szkolnictwa. Dla celów podnoszenia poziomu kultury i oświaty na wsi pierwszorzędne znaczenie ma usuwanie wszelkich hamulców rozwoju środków masowego przekazywania dóbr kulturalnych, przede wszystkim telewizji, radia, prasy i książki.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełMieczysławGrad">Podkomisja DS. Upowszechnienia Kultury ocenia pozytywnie pewien, aczkolwiek niewielki, wzrost wydatków przewidzianych na cele kulturalne, w projekcie budżetu na rok 1966. Równocześnie podkomisja stwierdza niedostateczny wzrost księgozbiorów w bibliotekach publicznych oraz niedostateczną poprawę sytuacji lokalowej bibliotek. Podkomisja postuluje pod adresem resortu: zajęcie się sprawą poprawy warunków materialnych kadr bibliotekarskich, zabezpieczenie środków na remonty kin w rozmiarach przeciwdziałających procesowi dewastacji budynków, zwiększenia troski o należyte programowanie prac kulturalno-oświatowych w klubokawiarniach na wsi, zabezpieczenie w budżetach gromadzkich stałych sum umożliwiających prawidłową działalność bibliotek oraz śmielsze realizowanie ducha i litery porozumienia o koordynacji środków na inwestycje kulturalne.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełTadeuszGutowski">Od szeregu lat placówki kulturalne i artystyczne m. Wrocławia są - w porównaniu z Krakowem, Poznaniem i Łodzią - niedofinansowane. Sytuacja ta sprawia, że stan zatrudnienia w tych placówkach jest o wiele za mały w stosunku do potrzeb. Aktualnie szczególnie pilną jest sprawa zwiększenia obsady etatowej orkiestry Filharmonii Wrocławskiej. We Wrocławiu organizowane są doroczne festiwale muzyki współczesnej, gdy tymczasem obsada miejscowej orkiestry jest za mała, by orkiestra ta mogła wykonywać utwory współczesnych kompozytorów.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PosełTadeuszGutowski">Konieczne jest także dalsze rozwijanie akcji „szkoła - ośrodkiem życia kulturalnego”; w tym celu należy znaleźć odpowiednie fundusze na wynagrodzenie nauczycieli prowadzących działalność kulturalną pozaszkolną, gdyż nie można zaprzepaścić istniejących na wsi rezerw kadrowych i lokalowych szkolnictwa. Dla celów podnoszenia poziomu kultury i oświaty na wsi pierwszorzędne znaczenie ma usuwanie wszelkich hamulców rozwoju środków masowego przekazywania dóbr kulturalnych, przede wszystkim telewizji, radia, prasy i książki.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PosełTadeuszGutowski">Podkomisja DS. Upowszechnienia Kultury ocenia pozytywnie pewien, aczkolwiek niewielki, wzrost wydatków przewidzianych na cele kulturalne w projekcie budżetu na rok 1966. Równocześnie podkomisja stwierdza niedostateczny wzrost księgozbiorów w bibliotekach publicznych oraz niedostateczną poprawę sytuacji lokalowej bibliotek. Podkomisja postuluje pod adresem resortu; zajęcie się sprawą poprawy warunków materialnych kadr bibliotekarskich, zabezpieczenie środków na remonty kin w rozmiarach przeciwdziałających procesowi dewastacji budynków, zwiększenia troski o należyte programowanie prac kulturalno-oświatowych w klubokawiarniach na wsi, zabezpieczenie w budżetach gromadzkich stałych sum umożliwiających prawidłową działalność bibliotek oraz śmielsze realizowanie ducha i litery porozumienia o koordynacji środków na inwestycje kulturalne.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#PosełTadeuszGutowski">Od szeregu lat placówki kulturalne i artystyczne m. Wrocławia są - w porównaniu z Krakowem, Poznaniem i Łodzią - niedofinansowane. Sytuacja ta sprawia, że stan zatrudnienia w tych placówkach jest o wiele za mały w stosunku do potrzeb. Aktualnie szczególnie pilną jest sprawa zwiększenia obsady etatowej orkiestry Filharmonii Wrocławskiej. We Wrocławiu organizowane są doroczne festiwale muzyki współczesnej, gdy tymczasem obsada miejscowej orkiestry jest za mała, by orkiestra ta mogła wykonywać utwory współczesnych kompozytorów.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełRomanKaczmarek">Książka jest podstawowym elementem upowszechnienia kultury. Pozytywnym zjawiskiem jest pewien wzrost nakładów książek, aczkolwiek wzrost ten nie zaspokaja w pełni potrzeb. Zaopatrzenie bibliotek jest jednak zależne niewyłącznie od nakładów książek. Konieczne jest podejmowanie przez resort starań, by fundusze na zakup książek przydzielane były przez cały czas realizacji budżetu, a nie - jak to ma często miejsce - dopiero pod koniec roku. Obecna praktyka sprawia, że niektóre książki w ogóle nie docierają do bibliotek. Poprawy wymaga także proces obiegu książki: obecne tempo produkcji i czas, w jakim książka przemierza drogę od wydawcy do półki w bibliotece, jest zbyt długi. Palącą dla bibliotek sprawą jest także kwestia lokalowa; mimo iż istnieją w tej sprawie obowiązujące ustalenia rządu, w nowym budownictwie nie uwzględnia się potrzeb bibliotek. Tymczasem sprawa lokali ma coraz większe znaczenie, gdyż funkcje oświatowe bibliotek ulegają stałemu rozszerzeniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełBohdanCzeszko">W imieniu podkomisji do spraw teatrów, oper, filharmonii i instytucji muzycznych zreferował uwagi i wnioski do planu i budżetu Ministerstwa Kultury i Sztuki na rok przyszły.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PosełBohdanCzeszko">Podkomisja wyraża uznanie dla resortu za realizację szeregu pożytecznych inicjatyw kulturalnych oraz - będące realizacją dezyderatów sejmowej Komisji Kultury i Sztuki - starania zmierzające do podniesienia poziomu artystycznego i usprawnienia organizacyjnego działalności „Estrady”.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PosełBohdanCzeszko">Równocześnie podkomisja stwierdza, że przewidziany planem na rok przyszły wzrost produkcji płyt nie zabezpiecza zapotrzebowania krajowego i możliwości eksportu.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PosełBohdanCzeszko">Przewodniczący obradom - poseł Marian Kubicki (ZSL): poruszone w toku dyskusji ważne problemy rozwoju i upowszechnienia kultury w Polsce znajdą niewątpliwie wyraz w toku debaty generalnej nad projektem planu i budżetu na rok przyszły. Wydaje się również celowe wystąpienie z propozycją do Prezydium Sejmu i rządu, by jedno z plenarnych posiedzeń Sejmu poświęcone zostało całokształtowi problemu kultury.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#PosełBohdanCzeszko">Do spraw poruszonych w toku dyskusji ustosunkował się Minister Kultury i Sztuki - Lucjan Motyka.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#PosełBohdanCzeszko">Komisja przyjęła projekt planu i budżetu na rok 1966 oraz podstawowych założeń na rok 1967 w części dotyczącej Ministerstwa Kultury i Sztuki w brzmieniu przedłożenia rządowego. Komisja postanowiła wystąpić do Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów z wnioskiem o zwiększenie budżetu Ministerstwa Kultury i Sztuki o łączną kwotę 6,5 mln - zgodnie z postulatami podkomisji do spraw muzeów, zabytków oraz wzornictwa i plastyki zgłoszonymi przez posła Lorentza. Komisja uchwaliła zgłoszone przez podkomisje i zreferowane przez posłów Stanisława Lorentza, Mieczysława Grada i Bohdana Czeszkę dezyderaty pod adresem Ministra Kultury i Sztuki.</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#PosełBohdanCzeszko">O PROJEKCIE PLANU I BUDŻETU MINISTERSTWA KULTURY I SZTUKI NA 1966 r. ORAZ PODSTAWOWYCH ZAŁOŻENIACH NA 1967 r.</u>
<u xml:id="u-7.7" who="#PosełBohdanCzeszko">Informacja złożona przez Ministra Kultury i Sztuki - Lucjana Motykę na posiedzeniu Komisji Kultury i Sztuki w dniu 24 listopada 1965 r.</u>
<u xml:id="u-7.8" who="#PosełBohdanCzeszko">Budżet na cele kultury charakteryzuje się tendencją wzrostową; tempo wzrostu środków budżetowych nie jest mniejsze, aniżeli w innych, resortach. Mimo to, budżet trzeba określić jako oszczędny; szeregu potrzeb nie będzie on w stanie zaspokoić, aczkolwiek tendencją budżetu jest pełniejsze zaspokajanie potrzeb w dziedzinie kultury, aniżeli w latach poprzednich.</u>
<u xml:id="u-7.9" who="#PosełBohdanCzeszko">Rozmiary środków budżetowych na cele kultury nie przesądzają jeszcze treści twórczości kulturalnej i działalności w dziedzinie jej upowszechniania. Współpracując ze środowiskami twórczymi i działaczami kulturalnymi, resort będzie dążył do tego, by te treści stały na coraz wyższym poziomie.</u>
<u xml:id="u-7.10" who="#PosełBohdanCzeszko">Rozmiary środków budżetowych na cele kultury stawiają przed resortem ważne zadania koordynacji poczynań w dziedzinie finansowania działalności kulturalnej. Pewne wyniki w tym zakresie już osiągnięto, niemniej resort dążyć będzie do uzyskiwania coraz lepszych efektów koordynacji. Podjęty zostanie wysiłek dla poprawienia współpracy resortu z radami narodowymi i skuteczniejszego pobudzania ich troski o rozwój kultury. Kontynuowana będzie tendencja popierania inicjatyw terenowych w dziedzinie kultury. Lepszemu wykorzystaniu środków i powiązaniu pracy resortu z inicjatywami terenu służyć będą m.in. opracowywane już kompleksowe plany rozwoju kultury poszczególnych regionów.</u>
<u xml:id="u-7.11" who="#PosełBohdanCzeszko">W roku bieżącym nie działała Rada Kultury. Spowodowane to było nowymi koncepcjami resortu w przedmiocie składu i programu jej działalności, co wymagało zmiany aktów normatywnych. Od początku przyszłego roku Rada Kultury zostanie reaktywowana jako ciało stanowiące szeroką reprezentację środowisk twórczych i terenowych działaczy kulturalnych.</u>
<u xml:id="u-7.12" who="#PosełBohdanCzeszko">Kontynuowana i rozwijana będzie w szerokim zakresie wymiana kulturalna z zagranicą. Obok już istniejących międzynarodowych imprez kulturalnych w Polsce, zorganizowane zostaną po raz pierwszy w roku przyszłym dwie nowe: międzynarodowe biennale plakatu i międzynarodowe biennale grafiki. Będą to wydarzenia artystyczne o randze światowej, które otworzą nowe możliwości prezentowania dorobku naszej sztuki.</u>
<u xml:id="u-7.13" who="#PosełBohdanCzeszko">W dziedzinie działalności materialnej przewidywany jest znaczny wzrost ekspansji kultury polskiej na zagranicę. Rok przyszły będzie także rokiem dużego postępu w dziedzinie unowocześnienia krajowej bazy poligraficznej.</u>
<u xml:id="u-7.14" who="#PosełBohdanCzeszko">Podstawowe kierunki działania resortu zostają niezmienione, podobnie nie ulegają większym zmianom dotychczasowe proporcje w podziale środków budżetowych na poszczególne kierunki działania.</u>
<u xml:id="u-7.15" who="#PosełBohdanCzeszko">Ogółem objęte budżetom centralnym wydatki resortu kultury i sztuki na rok przyszły wyniosą 897,7 mln zł, co stanowi wzrost o 3 proc. w stosunku do przewidywanego wykonania br.</u>
<u xml:id="u-7.16" who="#PosełBohdanCzeszko">W grupie wydatków bieżących przewiduje się m.in. blisko 88,8 mln zł na ochronę zabytków, ponad 49,7 mln zł na różne akcje kultury i sztuki, ponad 38,7 mln zł na dotacje dla organizacji społecznych, blisko 137,5 mln zł na szkolnictwo artystyczne, ponad 92,1 mln zł na muzea, ponad 20,5 mln zł - na wymianę kulturalną z zagranicą, blisko 25,7 mln zł na Bibliotekę Narodową, ponad 6,8 mln zł - na Centralne Biuro Wystaw Artystycznych i blisko 4,8 mln zł - na Centralną Poradnię Amatorskiego Ruchu Artystycznego.</u>
<u xml:id="u-7.17" who="#PosełBohdanCzeszko">Plan produkcji wydawniczej został opracowany po uwzględnieniu przez Komisję Planowania przy Radzie Ministrów maksymalnej intensyfikacji produkcji papieru. W strukturze planu wyraźny akcent stanowi wzrost nakładów niektórych grup tematycznych: literatury pięknej - o 18 proc., literatury rolniczej - o 9,5 proc., literatury dla dzieci i młodzieży - o 5,0 proc. i literatury społeczno-politycznej oraz nauk społecznych - o 5,1 proc. Obszerny plan prezentują wydawcy w zakresie literatury fachowej, gdzie obok wydań o charakterze masowym, przewidziane są obszerne opracowania encyklopedyczne. W poszukiwaniu możliwości zwiększania produkcji wydawniczej taniej, dostępnej dla masowego czytelnika książki rozważa się podjęcie już w 1966 r. serii tzw. kieszonkowców w broszurowej, 4-kolorowej lakierowanej okładce.</u>
<u xml:id="u-7.18" who="#PosełBohdanCzeszko">Produkcja kinematografii wyniesie 24 filmy fabularne, na czele z 2-seryjnym, barwnym i panoramicznym „Faraonem” Kawalerowicza. W tematyce filmów duży udział ma problematyka współczesna i rozrywkowa. W latach 1966-1967 kontynuowane będą prace nad filmową adaptacją wybitnych dzieł polskiej literatury klasycznej. Rozwijana będzie także produkcja filmów dla telewizji, filmów krótko i średnio-metrażowych i filmów szkolnych.</u>
<u xml:id="u-7.19" who="#PosełBohdanCzeszko">W dziedzinie urządzeń kulturalno-oświatowych przewidziany jest wzrost ilości bibliotek powszechnych o 3,2 proc. (w tym bibliotek wiejskich o 2,6 proc.), zaś ilości książek zakupionych ze środków budżetowych - o blisko 200 tys. tomów w porównaniu ze stanem w roku bieżącym. Ilość domów kultury wzrośnie o 27, gromadzkich ośrodków kultury - o 231, świetlic - o 325 i muzeów - o 9. Rozwój sieci placówek kulturalno-oświatowych uwzględnia zwłaszcza znaczny wzrost ilości gromadzkich ośrodków kultury jako wiejskich placówek wyżej zorganizowanych i finansowych w formie zakładów budżetowych. Placówki te będą prowadzone i utrzymywane dzięki koordynacji środków finansowych zakładów pracy, spółdzielczości i rad narodowych. Program działalności placówek kulturalno-oświatowych przewiduje rozwijanie wszechstronnych form oświatowych, artystycznych i rekreacyjnych, Sieć kin, według przewidywań resortu, powinna wzrosnąć o 2,2 proc.</u>
<u xml:id="u-7.20" who="#PosełBohdanCzeszko">Program działania „Pagartu” przewiduje wyjazd za granicę 234 zespołów oraz 620 solistów. Wyjazdy te objąć mają szerszy zasięg geograficzny; w planie wyjazdów duży nacisk kładzie się na występy zagraniczne naszych teatrów, odnoszących coraz większe sukcesy artystyczne. Przyjazdy zespołów i solistów zagranicznych do Polski zapowiadają się w roku przyszłym niezwykle bogato pod względem atrakcyjności, Plan przewiduje dalszy rozwój podległych resortowi przemysłów: poligraficznego, muzycznego i fonograficznego.</u>
<u xml:id="u-7.21" who="#PosełBohdanCzeszko">Dzięki zainstalowaniu nowych importowanych urządzeń i linii automatycznych, nastąpi zasadnicza poprawa w dziedzinie oprawy książek.</u>
<u xml:id="u-7.22" who="#PosełBohdanCzeszko">W roku 1966 przemysł muzyczny wyprodukuje ok.2 tys. sztuk bardzo poszukiwanych na rynku gitar elektrycznych, których produkcję zapoczątkowano w br. Dzięki znacznym osiągnięciem technicznym uzyskanym w br., produkcja globalna przemysłu fonograficznego w 1966 r. wzrośnie o 14,7 proc. w stosunku do 1965 r.</u>
<u xml:id="u-7.23" who="#PosełBohdanCzeszko">Inwestycje w resorcie kultury, finansowane z budżetu centralnego, określone zostały na rok przyszły w wysokości 289 mln zł. Limit ten nie obejmuje nakładów przewidzianych do finansowania ze środków SFOS, które w roku przyszłym wyniosą szacunkowo 48,8 mln zł. Konieczność modernizacji przemysłu nadzorowanego przez resort spowodowała przeznaczenie blisko 2/3 nakładów na ten dział gospodarki narodowej. Podstawowe zadania w dziedzinie realizacji inwestycji służących upowszechnieniu kultury znajdują się w planach rad narodowych. Czynnie popierana przez państwo inicjatywa społecznego budownictwa obiektów kulturalnych wpłynie niewątpliwie, na zwiększenie zakresu tych inwestycji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>