text_structure.xml
59.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 14 minut 27)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Zdzisław Pupa)</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyZdzislawPupa">Szanowni Państwo, rozpoczynamy posiedzenie senackiej Komisji Środowiska. Jest to już trzydzieste drugie posiedzenie Komisji Środowiska.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyZdzislawPupa">Pozwólcie państwo, że przywitam pana ministra Andrzeja Koniecznego, podsekretarza stanu w Ministerstwie Środowiska. Są z nami również pan Jacek Krawczyk, dyrektor Departamentu Leśnictwa w Ministerstwie Środowiska, oraz pan Janusz Łogożny, naczelnik Wydziału Gospodarki Leśnej w Departamencie Leśnictwa. Oczywiście są z nami również leśnicy, czyli zastępca dyrektora generalnego Lasów Państwowych, pan Krzysztof Janeczko, pan Krzysztof Rostek, naczelnik Wydziału Gospodarki Leśnej, pan Andrzej Czerski, główny księgowy Lasów Państwowych. Witamy szanownych panów. Są z nami pan Leszek Jóskowiak, dyrektor Departamentu Ochrony Przyrody i Edukacji Ekologicznej w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, i pani Katarzyna Papińska, doradca w Najwyższej Izbie Kontroli. Witamy serdecznie. Obecni są także panowie Krzysztof Zaręba, prezes zarządu Polskiej Izby Gospodarczej „Ekorozwój”, oraz Bartłomiej Traczyk ze Stowarzyszenia Leśników i Właścicieli Lasów.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacyZdzislawPupa">Serdecznie witam wszystkich szanownych państwa, jak również grono senatorów, członków Komisji Środowiska. Witam sekretariat Komisji Środowiska.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczacyZdzislawPupa">Szanowni Państwo, tematem dzisiejszych obrad jest informacja o stanie lasów oraz o realizacji „Krajowego Programu Zwiększania Lesistości” w 2014 r.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#PrzewodniczacyZdzislawPupa">Na marginesie chciałbym przypomnieć, że w ubiegłym tygodniu, w poniedziałek i wtorek, mieliśmy okazję zapoznać się z pracami związanymi ze zwiększaniem lesistości w lasach bieszczadzkich. Przyznam, że było to ciekawe doświadczenie, jako senatorowie przeważnie nie jesteśmy leśnikami, ale mieliśmy okazję zobaczyć, jak wyglądają prace zmierzające do zwiększania lesistości, do poprawy warunków funkcjonowania gatunków w lasach, i zapoznać się z zadaniami stojącymi przed leśnikami, którzy pracują w Lasach Państwowych. Ponieważ jesteśmy wzbogaceni o to doświadczenie, łatwiej będzie nam, jak sądzę, z większym zrozumieniem wsłuchiwać w informację, którą szanowni państwo będziecie przedstawiać.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#PrzewodniczacyZdzislawPupa">Poproszę pana ministra o zabranie głosu i przedstawienie wspomnianej informacji o stanie lasów państwowych i o realizacji „Krajowego Programu Zwiększania Lesistości” w 2014 r.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#PrzewodniczacyZdzislawPupa">Witam senatorów, którzy dochodzą. Witam serdecznie.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#PrzewodniczacyZdzislawPupa">Proszę pana ministra o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieSrodowiskaAndrzejKonieczny">Dzień dobry państwu. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieSrodowiskaAndrzejKonieczny">Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo! Wszyscy Zebrani!</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieSrodowiskaAndrzejKonieczny">Pragnę przedstawić syntezę, ponieważ cały dokument to opracowanie, które zawiera trzydzieści kilka stron. Przygotowałem sobie syntetyczne informacje, aczkolwiek i tak, przy dłuższym czytaniu, są one trudne do przyswojenia. Będę się starał pokazywać dane na dużych liczbach w zaokrągleniu, jak również na małych, dotyczących pewnych elementów, jak np. powierzchnia lasu, jaka przypada na każdego obywatela Polski.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieSrodowiskaAndrzejKonieczny">Podstawą prawną informacji, którą składamy Wysokiej Komisji, jest art. 52 ust. 2 ustawy o lasach. Informacja o stanie lasów oraz realizacji „Krajowego Programu Zwiększania Lesistości” w Polsce jest corocznie przedmiotem oceny rządu i Sejmu. Od 2009 r. informacja o stanie lasów i informacja o realizacji „Krajowego Programu Zwiększania Lesistości” przedstawione zostają w postaci jednego dokumentu. Charakterystyka zasobów leśnych kraju w 2014 r. – informacja zawiera dane na temat lasów we wszystkich formach własności – jest prezentowana na podstawie wyników wielkoobszarowej inwentaryzacji stanu lasu. I tak, na koniec 2014 r. powierzchnia lasów w Polsce wynosiła 9,2 miliona ha, co odpowiada lesistości 29,4%. Powierzchnia lasów polskich, łącznie z gruntami związanymi z gospodarką leśną, wynosiła 9,4 miliona ha. Na jednego mieszkańca Polski przypada średnio 0,24 ha lasów.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieSrodowiskaAndrzejKonieczny">W 2014 r. powierzchnia lasów zwiększyła się o 21 tysięcy ha, co było efektem zalesień oraz zmian dokonanych w ewidencji gruntów, wynikających z przeklasyfikowania na lasy powierzchni gruntów zalesionych w latach wcześniejszych. W strukturze własnościowej w Polsce dominują lasy publiczne – jest ich 81%, w tym lasy pozostające w zarządzie Państwowego Gospodarstwa Leśnego „Lasy Państwowe” – ponad 77%. W latach 1990–2014 udział własności lasów prywatnych wzrósł o 2 punkty procentowe, do obecnych 19%.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieSrodowiskaAndrzejKonieczny">Obecna struktura gatunkowa w dużej części odzwierciedla strukturę siedliskową lasów. Dominują gatunki iglaste, zajmujące ponad 69% powierzchni lasów Polski, zaś liściaste – odpowiednio prawie 31%. W wyniku prac związanych z przebudową drzewostanów i dostosowania składu gatunkowego zakładanych upraw do warunków siedliskowych struktura gatunkowa lasów ulega ciągłym przemianom. Wyraża się to wzrostem udziału drzewostanów liściastych. W Polsce największą powierzchnię zajmują drzewostany w wieku 41–60 lat. Przeciętny wiek drzewostanów w latach 2010–2014, w lasach o wszystkich formach własności, wynosił 56 lat, z czego w lasach państwowych – 58, a w lasach prywatnych – 47 lat. W 2014 r. wielkość zasobów drzewnych w lasach Polski oszacowano na prawie 2 miliardy 470 milionów m3 grubizny brutto. Zasoby drzewne w lasach państwowych, czyli w Państwowym Gospodarstwie Leśnym „Lasy Państwowe”, w 2014 r. wynosiły ponad 1 miliard 950 milionów m3 grubizny brutto. W lasach prywatnych były to 403 miliony m3. Największy udział w wielkości masy drzewnej wykazują drzewostany w wieku 41–80 lat, tj. 52% zasobów drzewnych. Wzrosła także przeciętna zasobność drzewostanów, wyrażona w metrach sześciennych na 1 ha powierzchni lasu i w lasach państwowych wynosiła ona 275 m3/ha.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieSrodowiskaAndrzejKonieczny">Jakie było zagrożenie lasów w Polsce różnymi czynnikami natury ożywionej i nieożywionej oraz ze strony człowieka? Można je określić jako stosunkowo wysokie. Wśród czynników abiotycznych o charakterze klęskowym największy wpływ na uszkodzenia drzewostanów miały przede wszystkim zakłócenia stosunków wodnych takie, jak: zalania, podtopienia i susze oraz huraganowe wiatry i intensywne opady śniegu, w tym okiść śniegowa i okiść lodowa. W 2014 r. najbardziej zagrożone ze strony czynników nieożywionych, czyli abiotycznych, były drzewostany na terenie Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Katowicach – było tam prawie 16 tysięcy ha uszkodzonych drzewostanów w wieku powyżej 20 lat, na terenie dyrekcji w Lublinie – prawie 4,5 tysiąca ha, i na terenie RDLP w Szczecinie – prawie 4 tysiące 750 ha. Na terenie pozostałych regionalnych dyrekcji powierzchnia uszkodzonych drzewostanów nie przekraczała 2 tysięcy 600 ha.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieSrodowiskaAndrzejKonieczny">W 2014 r. zagrożenie lasów ze strony szkodników pierwotnych w odniesieniu do roku poprzedniego, czyli do roku 2013, uległo znacznemu obniżeniu i był to najniższy poziom zagrożenia ze strony tej grupy szkodników na przestrzeni ostatnich 10 lat, porównywalny z niskim zagrożeniem z lat 2009–2010. W 2014 r. powierzchnia występowania foliofagów drzewostanów sosnowych, tj. owadów, które odżywiają się aparatem asymilacyjnym, czyli igłami i liśćmi, wyniosła prawie 55 tysięcy ha, w związku z czym wykonano wielkoobszarowe zabiegi zwalczania tej grupy owadów za pomocą sprzętu agrolotniczego na powierzchni ponad 21 tysięcy ha. Najgroźniejszym szkodnikiem była barczatka sosnówka.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieSrodowiskaAndrzejKonieczny">W 2014 r. zarejestrowano prawie 5 tysięcy 250 pożarów lasu we wszystkich formach własności. Spaleniu uległo prawie 2 tysiące 700 ha, tj. o 1 tysiąc 400 ha więcej niż w roku poprzednim. Na terenach użytkowanych przez wojsko w 2014 r. powstały 102 pożary, które objęły powierzchnię ponad 607 ha; dla porównania: w roku 2013 takich pożarów było 31 na powierzchni ponad 25 ha. Decydującą rolę w kształtowaniu się zagrożenia pożarowego odgrywały warunki meteorologiczne. Średnia wielkość pożaru wynosiła trochę ponad 0,5 ha, dokładnie – 51 arów. Głównymi przyczynami powstawania pożarów, podobnie jak w latach ubiegłych, były podpalenia. Lasy Państwowe co roku na ochronę przeciwpożarową wydają ponad 80 milionów zł.</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieSrodowiskaAndrzejKonieczny">Teraz dział ochrony przyrody. Większość leśnych obszarów, które są objęte siecią Natura 2000, usytuowana jest właśnie na terenach zarządzanych przez Państwowe Gospodarstwo Leśne „Lasy Państwowe”, w skrócie Lasy Państwowe. Obejmuje ona największe kompleksy leśne takie, jak: Bory Tucholskie, Puszcza Augustowska, Puszcza Piska czy Puszcza Białowieska. Obszary ptasie zajmują powierzchnię ponad 2,2 miliona ha, a obszary siedliskowe naturowe – ponad 1,6 miliona ha. Oczywiście oznacza to dla leśników duży udział w pracach nad ochroną siedlisk i populacji gatunków chronionych na obszarach Natury 2000. Świadczy to także o jakości prowadzenia od lat gospodarki leśnej w sposób zrównoważony i sprzyjający zachowaniu cennych ekosystemów leśnych i siedlisk gatunków.</u>
<u xml:id="u-4.10" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieSrodowiskaAndrzejKonieczny">Lasy Państwowe realizowały 3 projekty finansowane w ramach Programu Operacyjnego „Infrastruktura i środowisko”. Dwa z nich przewidywały działania związane z retencjonowaniem wody, trzeci związany był z rekultywacją terenów popoligonowych. Całkowity koszt realizacji tych projektów wyniósł ok. 500 milionów zł. W 2014 r. realizowano również projekty w ramach działania „Odtwarzanie potencjału produkcji leśnej zniszczonego przez katastrofy oraz wprowadzanie instrumentów zapobiegawczych”, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007–2013, ponieważ można było rozliczać je w roku 2014 do roku 2015. Lasy Państwowe realizowały również inne projekty, np. projekt „Ochrona różnorodności biologicznej na obszarach leśnych, w tym w ramach sieci Natura 2000 – promocja najlepszych praktyk”, współfinansowany ze środków Lasów Państwowych, Komisji Europejskiej i Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach Programu LIFE+.</u>
<u xml:id="u-4.11" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieSrodowiskaAndrzejKonieczny">Pozyskanie drewna z lasów zarządzanych przez Lasy Państwowe od wielu lat jest prowadzone w ekosystemach w sposób zrównoważony, zapewniający trwałość lasów i jednocześnie powiększanie ich zasobów. W 2014 r. w lasach państwowych pozyskano prawie 37 milionów 759 tysięcy m3 surowca drzewnego ogółem, w tym ponad 35 milionów 686 tysięcy m3 grubizny drewna netto. Głównym asortymentem decydującym o przychodach Lasów Państwowych była i jest aktualnie grubizna iglasta. Sprzedano jej ponad 26 milionów 908 tysięcy m3, w tym przede wszystkim drewno przeznaczone na produkcję papieru, czyli tzw. papierówkę, której sprzedano prawie 12 milionów 815 tysięcy m3, i drewno tartaczne – sprzedano go ponad 12 milionów 14 tysięcy m3.</u>
<u xml:id="u-4.12" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieSrodowiskaAndrzejKonieczny">W 2014 r. Lasy Państwowe uzyskały zysk netto w kwocie 421,7 miliona zł. Sprzedaż drewna w Lasach Państwowych stanowiła i stanowi główne źródło przychodów i jednocześnie umożliwia realizację innych zadań, związanych z pełnieniem wielorakich funkcji, do których pełnienia Lasy są powołane. Procentowy udział przychodów ze sprzedaży drewna kształtuje się w ostatnich latach na poziomie – w granicach i powyżej – 80%. Zasady sprzedaży drewna, zgodnie z ustawą o lasach, opracowuje i zatwierdza dyrektor generalny Lasów Państwowych. W 2014 r. w systemie sprzedaży drewna istniała możliwość podpisywania umów 2-letnich, gwarantujących zakup drewna w następnym roku według ogólnie obowiązujących zasad w tym roku. Umowy wieloletnie, czyli potwierdzenie możliwości zakupów w kolejnych latach, według jednolitego tekstu dla wszystkich, mogli zawierać przedsiębiorcy uczestniczący w procedurze sprzedaży ofertowej z uwzględnieniem wielkości zakupu drewna oraz w procedurze dla przedsiębiorców realizujących nowe inwestycje, czyli ci, którzy przygotowali nową ofertę, linię produkcyjną, nowe rozwiązanie w zakresie przerobu. Była na to przeznaczona specjalna pula drewna inwestycyjnego.</u>
<u xml:id="u-4.13" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieSrodowiskaAndrzejKonieczny">Według danych Głównego Urzędu Statystycznego w 2014 r. zalesiono 3 tysiące 776 ha gruntów – jest to spadek w stosunku do roku 2013 o 7% – w tym zaledwie 686 ha gruntów stanowiących własność Skarbu Państwa, chociaż był to wzrost o 76% w stosunku do roku poprzedniego, oraz prawie 3 tysiące 100 ha gruntów niestanowiących własności Skarbu Państwa. Głównym czynnikiem spadku realizacji zalesień przez Lasy Państwowe było i jest aktualnie ograniczenie możliwości przekazywania gruntów nieprzydatnych rolniczo przez Agencję Nieruchomości Rolnych. W ostatnich latach obserwowano wyraźny spadek zainteresowania właścicieli gruntów prywatnych zalesieniami w ramach Planu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013. Przyczyniły się do tego przede wszystkim zmiany społeczno-gospodarcze występujące od przystąpienia Polski do Unii Europejskiej. Spowodowały one wyraźny wzrost zainteresowania zakupem gruntów z przeznaczeniem na cele rolnicze, w wyniku czego ich średnia cena za 1 ha wzrosła kilkukrotnie. W rezultacie nastąpił znaczny spadek podaży gruntów do zalesienia, co wpływało na zmniejszenie się rocznie zalesianych powierzchni. Na podstawie danych o spadku powierzchni zalesień i ograniczenia ogólnego rocznego przyrostu powierzchni leśnej można postawić wniosek, że kontynuacja przeklasyfikowania znacznych powierzchni gruntów na leśne będzie miała istotne znaczenie dla osiągnięcia lesistości na poziomie 30% do roku 2020, czyli dla realizacji ilościowego celu Krajowego Programu Zwiększania Lesistości. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyZdzislawPupa">Dziękuję panu ministrowi.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyZdzislawPupa">Rozumiem, że to informacja wspólna ministerstwa i dyrekcji Lasów Państwowych, tak?</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#PrzewodniczacyZdzislawPupa">Czy pan dyrektor Leszek Jóskowiak coś chce dopowiedzieć, czy pan…</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#DyrektorDepartamentuOchronyPrzyrodyiEdukacjiEkologicznejwNarodowymFunduszuOchronySrodowiskaiGospodarkiWodnejLeszekJoskowiak">Nie, dziękuję.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#PrzewodniczacyZdzislawPupa">Czy pani…</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#DoradcaTechnicznywDepartamencieSrodowiskawNajwyzszejIzbieKontroliKatarzynaPapinska">Ja też dziękuję.</u>
<u xml:id="u-5.7" who="#Gloszsali">Też nie.</u>
<u xml:id="u-5.8" who="#PrzewodniczacyZdzislawPupa">W takim razie otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-5.9" who="#PrzewodniczacyZdzislawPupa">Proszę bardzo państwa senatorów o zabieranie głosu. Zaproszonych gości również proszę o włączenie się do dyskusji.</u>
<u xml:id="u-5.10" who="#PrzewodniczacyZdzislawPupa">Ponieważ Lasy Państwowe w sumie gospodarują na 1/3 powierzchni naszego kraju i są największym przedsiębiorstwem nie tylko państwowym, ale w ogóle w Polsce, może zapytam na początku: jaki jest udział Lasów Państwowych w PKB naszego kraju? Pytam z ciekawości i prosiłbym o krótką informację, żebym wiedział, jak to wygląda,.</u>
<u xml:id="u-5.11" who="#PrzewodniczacyZdzislawPupa">Może poproszę panią senator Rotnicką o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#SenatorJadwigaRotnicka">Panie Przewodniczący! Panie Ministrze!</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#SenatorJadwigaRotnicka">Mam pytanie mniej obciążające, w tym sensie, że nie wymaga podawania liczb. Chciałabym, aby pan w kilku zdaniach powiedział, co w tej chwili jest najistotniejszym problemem dla lasów. Oczywiście to się zmienia z roku na rok, ale ku czemu zmierzamy w generalnej polityce? Zwiększeniu zalesienia? I w jakim celu to czynimy? Jakie są główne polityki gospodarki leśnej na najbliższe lata?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyZdzislawPupa">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyZdzislawPupa">Jeszcze jedno pytanie. Pani senator Zając. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#SenatorAlicjaZajac">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#SenatorAlicjaZajac">Chciałabym zadać pytanie, ponieważ informacja o stanie lasów nie może być rozpatrywana w oderwaniu od informacji na temat lasów w parkach narodowych, może nawet powinny one cieszyć się szczególnym zainteresowaniem zarówno ministerstwa, jak i służb parku. W czasie posiedzenia wyjazdowego komisji, które przywołał pan przewodniczący Pupa, mieliśmy sygnały, że – tak szeroko powiem – współpraca nadleśnictw z dyrekcjami parków jest różna. Wcześniej mieliśmy spotkanie z kilkudziesięcioma przedstawicielami RDLP z całej Polski. W sobotę odbyło się otwarcie ośrodka edukacji w Mucznem. W informacji czytam, że na obszarach ochrony ścisłej w parkach nie wykonuje się żadnych zabiegów ochronnych, a jedynie podejmuje remonty szlaków turystycznych oraz działania służące ochronie przeciwpożarowej.. To jest oczywiste. Ale np. przejścia czy schody w Bieszczadzkim Parku Narodowym wykonuje się według jakiejś techniki. Ja nie wiem, kto sprawuje nadzór nad tym. Bo o ile w okresie letnim jeszcze można zrobić ten półmetrowy czy 60-centymetrowy krok, o tyle w okresie zimowym nie ma możliwości zejścia po tych schodach. Turysta, który tamtędy idzie – trudno mu zakazać, on ma prawo przejść szlak – przechodzi po prostu obok tych schodków czy drewnianych podestów itd. Takich przypadków mogłabym przywołać więcej.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#SenatorAlicjaZajac">Mam jeszcze jedną sprawę. Mianowicie, jak rozumiem z przedstawionej informacji, ochronie ścisłej ma podlegać większy obszar w parkach narodowych magurskim i drawieńskim. W drawieńskim będzie to do 12% więcej, niż jest w tej chwili, a jeżeli chodzi o magurski – 36% powierzchni całkowitej parku. Nie chciałabym przekazać takiej informacji mieszkańcom. Zresztą panowie to wiecie, bo kilka razy interweniowaliśmy w tej sprawie. Myślę, że to może się jeszcze zmieni, ponieważ mieliśmy również krótkie posiedzenie komisji sejmowej w magurskim parku i spotkanie z pełniącym obowiązki dyrektora, na którym zwracaliśmy uwagę na to, że park nie może działać w oderwaniu od środowiska, w którym się znajduje. Po tym, co zobaczyliśmy, teraz utwierdziłam się w tej opinii jeszcze bardziej. Nie może park funkcjonować jedynie dla parku i nadleśnictwo jako sąsiadujące. Musi przecież istnieć symbioza. Wystarczy wejść na teren parku narodowego, zobaczyć, jak tam wygląda przyroda, a następnie wejść na tereny, które są w zarządzie nadleśnictw, i porównać, oczywiście z korzyścią dla gospodarki Lasów Państwowych. Ja nad tym ubolewam, bo zawsze mi się…</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PrzewodniczacyZdzislawPupa">I dla przyrody też.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#SenatorAlicjaZajac">Tak, dla przyrody też. Zawsze mi się wydawało, że park narodowy ma być tym, co najcenniejsze, ale nie czymś – również w odbiorze społecznym – co miałoby być brzydkie i zaniedbane. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#SenatorJadwigaRotnicka">A może taka jest…</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#komentarz">(Brak nagrania)</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#DoradcaTechnicznywDepartamencieSrodowiskawNajwyzszejIzbieKontroliKatarzynaPapinska">Idąc za pani zdaniem, chciałabym nieco rozszerzyć pytanie o to, jak wygląda relacja między parkami a Lasami Państwowymi. Powinna istnieć bardzo ścisła współpraca z regionalnymi dyrekcjami, jak również synchronizacja planów ochrony z planami urządzenia lasu. I czy już w tej chwili… Wiem, że informacja jest trochę historyczna, a moje pytanie dotyczy kwestii bardziej bieżących, ale czy ta synchronizacja już jest i jak rzeczywiście wygląda w tej chwili współpraca odnośnie do obszarów Natura 2000, które są niejako nadzorowane przez regionalne dyrekcje ochrony środowiska, a znajdują się na terenie lasów? Jak wygląda współpraca, która w tym obszarze powinna być bardzo ścisła?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacyZdzislawPupa">Bardzo bym poprosił o odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieSrodowiskaAndrzejKonieczny">Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieSrodowiskaAndrzejKonieczny">Jestem bardzo wdzięczny za te uwagi i zapytania, bo tylko w rozmowie, jak mówiła uboga Matka Teresa, która niedawno została świętą… Przepraszam, że sobie pozwolę na taką wycieczkę, ale…</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#Gloszsali">Dobrze.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieSrodowiskaAndrzejKonieczny">…ja zapamiętałem, co ona powiedziała: nawet w najgorszych sytuacjach, w jakich będziecie w życiu, w najgorszych konfliktach, nie zapominajcie o jednym – o rozmowie; idźcie zawsze na rozmowę, nie zamykajcie się. Tak traktuję nasze wszystkie spotkania, są one bardzo ważne, twórcze i zawsze coś wnoszą. Nie wolno ich w jakichś sposób nawet próbować postponować, ponieważ są bardzo istotne, szczególnie dla mnie, gdyż dużo na nich się uczę.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieSrodowiskaAndrzejKonieczny">To jest informacja statystyczna za rok 2014. Ona – to już mówiłem na posiedzeniu komisji sejmowej – była i jest spóźniona, bo państwo powinni zajmować się informacją bezpośrednio z roku na rok, a nie z takim opóźnieniem. Wynika to jednak w dużej mierze z naszej sprawozdawczości publicznej, rocznik statystyczny GUS 2015 r. obejmuje dane za rok 2014 i właśnie je również tutaj wykorzystujemy.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieSrodowiskaAndrzejKonieczny">Chciałbym może najpierw zarysować szerzej swoją odpowiedź, w kontekście rozwojowo-przyszłościowym leśnictwa, gospodarki leśnej, lasów państwowych i lasów prywatnych w Polsce, i parków narodowych, ponieważ jest to bardzo istotne. W tej chwili Lasy Państwowe bardzo szeroko wchodzą w bogaty program różnego rodzaju działań rozwojowych i prorozwojowych. Po pierwsze, w tej chwili odbywa się wielkoskalowa inwentaryzacja bogactwa przyrodniczego. W tej chwili odbywa się na przykładzie Puszczy Białowieskiej i tam, gdzie państwo byli z komisją, tj. na przykładzie Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Krośnie. Mamy chyba największy w Europie udział powierzchniowych obszarów chronionych i chcemy to pokazać… Mówię „chcemy”, bo Lasy Państwowe i również my jako sprawujący nadzór chcemy pokazać, że gospodarka leśna prowadzona w sposób właściwy i zrównoważony – do czego wszyscy przywiązują taką wagę, począwszy od Szczytu Ziemi – zapewnia zachowanie, a wręcz powiększanie różnorodności biotycznej, jaką mamy w Polsce. Jesteśmy np. państwem, które ma zachowane 100% rodzimych gatunków, jeżeli chodzi o bioróżnorodność. Jak się okazuje, wstępne wyniki badań z Puszczy Białowieskiej, które są już teraz poddane analizie statystycznej, pokazują, że różnorodność biotyczna – często nazywana różnorodnością biologiczną – jest większa tam, gdzie działał człowiek, naśladując przyrodę. Przyroda, jeżeli jest zostawiona sama sobie, jak powiedziała pani senator, sama zarządza się w ten sposób, że samorzutnie doprowadza ekosystem do katastrofy. Bo to dopiero wtedy zachodzi domknięty cykl życia: rozwoju, wzrostu, rozpadu i erozji, śmierci i ponownego życia.</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-11.7" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieSrodowiskaAndrzejKonieczny">Tak, tak. To, co robi człowiek, naśladując przyrodę, prowadzi do zaburzeń. Zaburzenia polegają na właściwym wchodzeniu do lasu i prowadzeniu zabiegów pielęgnacyjnych, w tym również cięć, w taki sposób, żeby zainicjować powstawanie nowego pokolenia.</u>
<u xml:id="u-11.8" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieSrodowiskaAndrzejKonieczny">Wracam do tego, co robią Lasy Państwowe, a co jest w tej chwili chyba jednym z największych wyzwań, tj. prowadzenia wielkoskalowych inwentaryzacji bogactwa przyrodniczego na terenach zarówno zarządzanych poprzez ochronę bierną, czyli brak działań, jak i na terenach, gdzie jest prowadzona czynna ochrona metodami gospodarki leśnej. I co się okazuje? Wstępne wyniki pokazują, że różnorodność biologiczna, ta biotyczna, jest większa na terenach, gdzie działał człowiek, w sposób oczywiście przemyślany, zrównoważony, planowy, uzgodniony – o czym mówiła pani dyrektor – z RDOŚ. Chcę również powiedzieć, że wydaje mi się, że w ostatnich kilku latach współpraca z RDOŚ-ami jest coraz lepsza, mimo pewnych tarć, które zawsze występują, ale jak podkreślam, tarcia są w każdej rodzinie, a cóż dopiero między urzędami. Otwieramy się na współpracę, pokazujemy, że jesteśmy w stanie ponosić koszty wykonywania badań i inwentaryzacji, które później są wykorzystywane przez regionalne dyrekcje ochrony środowiska. Wspomniane inwentaryzacje są chyba pierwszym zadaniem.</u>
<u xml:id="u-11.9" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieSrodowiskaAndrzejKonieczny">Będę się starał skumulować odpowiedzi, później poproszę jeszcze o ewentualne dopowiedzenie. Drugie zadanie wynika z faktu, że Lasy Państwowe jako jednostka organizacyjna zarządzająca mieniem Skarbu Państwa, jakim są lasy państwowe, swoim zyskiem wypracowanym na majątku Skarbu Państwa w sposób zrównoważony dzieli się ze Skarbem Państwa. Od wielu lat Lasy Państwowe wspomagają finansowo i zarządczo zadania w parkach narodowych. W tym roku jest to kwota prawie 60 milionów zł, która będzie przekazana na różne projekty w parkach narodowych. Pieniądze są przekazywane na działalność szkół leśnych. Lasy Państwowe finansują badania naukowe. Średnioroczna kwota środków to prawie 44 miliony zł. Teraz mówimy również o lasach prywatnych, gdzie także istnieją potrzeby w zakresie finansowym. Również na to od 2017 r. będą przekazywane pieniądze z funduszu leśnego na sporządzanie uproszczonych planów urządzenia lasu. Miała miejsce przerwa wynikająca ze zmian, jakie były skutkiem nałożenia danin publicznych na Lasy Państwowe, kiedy niestety Lasy Państwowe w sposób naturalny musiały się wycofać z możliwości finansowania samorządów. Teraz jednak wracamy do tego finansowania i w 2016 r. będą realizowane przedsięwzięcia leśno-samorządowe, które pozwolą na wspomożenie samorządów; będzie to m.in. budowa dróg, przepustów i innej infrastruktury. Wydaje się, że na miejscu samorządy wiedzą najlepiej, jakie istnieją potrzeby i w jaki sposób można by było wykorzystać te środki. Tych działań jest bardzo wiele.</u>
<u xml:id="u-11.10" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieSrodowiskaAndrzejKonieczny">Do największych zagrożeń, przed którymi stoją w ogóle lasy w Polsce: lasy parkowe, rezerwatowe, lasy prywatne, lasy państwowe – mam na myśli przedsiębiorstwo Lasy Państwowe – można zaliczyć rozdrobnienie obszarów, rozwój infrastruktury, porwanie granicy i ciągłości granicy kompleksów. W związku z tym ustawa o pierwokupie i wykupie, nad którą wspólnie pracowaliśmy, była procedowana właśnie m.in. w celu zapewnienia stałego zwiększania zasobów leśnych. Wiadomo bowiem, że z kolei druga ustawa, ustawa o ochronie gruntów rolnych i leśnych, dopuszcza przypadki, kiedy lasy przestają być lasami, ze względu na potrzeby publiczne, państwowe, obronności itd., itd. Mówiąc po młodzieżowemu, nie jest tak, że raz posadzony las, zostaje w tym miejscu lasem – mam na myśli ów hektar – do końca świata. Z uwagi na różne potrzeby infrastruktury, energetycznej czy gazowej, ulega on ciągłym przekształceniom. Występują absolutnie różne potrzeby, jak chociażby budowa cmentarzy; w tym przypadku nie pobiera się opłaty zgodnie z tą ustawą. Stąd główne zagrożenie dla lasów w tej chwili to właśnie rozrywanie, rozdrabnianie ich powierzchni.</u>
<u xml:id="u-11.11" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieSrodowiskaAndrzejKonieczny">Z kolei głównym wyzwaniem jest próba dążenia cały czas do pozyskiwania gruntów rolnych do zalesiania, ponieważ tutaj dokładnie widać, że podaż gruntów rolnych do zalesienia gwałtownie spadła w momencie, gdy zaczęła funkcjonować perspektywa PRWO 2007–2013. Widać to na wykresie. Z kolei próba pozyskania gruntów poprzez tę ustawę o pierwokupie też… Panie Dyrektorze, pan ma chyba dane, prawda? Ustawa o pierwokupie nie może być wykorzystywana w zakresie, w jakim byłoby to konieczne dla państwa, z uwagi na brak środków na wykup tych gruntów w sytuacji, gdy są inne potrzeby, realizowane w sposób zrównoważony, tak jak wspomożenie parków narodowych, wspomaganie samorządów itd., itd.</u>
<u xml:id="u-11.12" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieSrodowiskaAndrzejKonieczny">1/3 powierzchni kraju, udział Lasów Państwowych… W PKB naszego kraju gospodarka leśna to ok. 0,3%, a przemysł leśno-drzewny to ok. 2% udziału w PKB.</u>
<u xml:id="u-11.13" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieSrodowiskaAndrzejKonieczny">Współpraca nadleśnictw z parkami narodowymi. Jest bardzo różnie. Mogę mówić za siebie, ponieważ 20 lat pracowałem w Lasach Państwowych i z różnych poziomów obserwowałem, jak ta współpraca wygląda. Jak mówiłem, wydaje mi się, że są pozytywne znaki poprawy współpracy i będzie szło ku lepszemu. Jak zrozumiałem, chodzi także o zwiększanie obszarów ochrony ścisłej. Szanowni Państwo, tutaj udział społeczeństwa jest bardzo istotny. Działania w parku narodowym opierają się na planie ochrony i na etapie konsultowania się społeczeństwo ma miejsce i czas na wypowiedzenie się. Na etapie tworzenia i opiniowania planu ochrony każdego parku narodowego ważny jest głos społeczeństwa lokalnego, samorządu, ponieważ zdarzały się w przeszłości sytuacje, że parki narodowe – jeden przypadek jest mi znany szczególnie – próbowały nawet ingerować w plan zagospodarowania przestrzennego danej gminy, więc rada gminy bardzo stanowczo zabierała głos, żeby się przeciwstawić. Stąd bardzo ważna jest konsultacja.</u>
<u xml:id="u-11.14" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieSrodowiskaAndrzejKonieczny">Ścisła współpraca z RDOŚ. Właśnie to jest, Pani Dyrektor, ów program wielkoskalowej inwentaryzacji, który w tym roku jest realizowany na zasadzie pola badawczego…</u>
<u xml:id="u-11.15" who="#SenatorAlicjaZajac">Czy obejmuje lasy prywatne?</u>
<u xml:id="u-11.16" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieSrodowiskaAndrzejKonieczny">Tak, będzie obejmował docelowo wszystkie formy. W tej chwili obejmuje Puszczę Białowieską i teren dyrekcji w Krośnie. Podsumujemy program, opublikujemy wyniki, poinformujemy wszystkich. Proszę państwa, nie chciałbym długo państwa zanudzać, ale to są ciekawe rzeczy, wynikające z zestawienia terenów chronionych, takich naprawdę terenów chronionych, które były od dawna chronione, i tworzonych obszarów Natura 2000. Proszę sobie wyobrazić, że Puszcza Notecka to teren wydm zalesiony przez człowieka w połowie XIX wieku. To powierzchnia ponad 135 tysięcy ha, większa niż Puszcza Augustowska w całości, która ma 110 tysięcy ha. Te powierzchnie człowiek zalesiał, żeby ustabilizować w jakiś sposób wydmy, następnie tam miały miejsce bardzo dotkliwe pożary. Pokazuję państwu genezę i powstanie, a także pielęgnację tego obszaru przez człowieka. W momencie wejścia do Unii Europejskiej znajdował się tam jeden z większych obszarów Natura 2000. Pokazuje to, że człowiek współpracujący z biocenozą, przyrodą, ekosystemem potrafi tworzyć obszary, które są później uznawane w Europie i świecie. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczacyZdzislawPupa">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PrzewodniczacyZdzislawPupa">Proszę, senator Wcisła.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#SenatorJerzyWcisla">Jeszcze chciałbym wrócić do współpracy z parkami, z obszarami chronionymi.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#SenatorJerzyWcisla">Najpierw pytania czysto literalne. Obszary Natura 2000 podzieliliście na OSO i OZW. One się sumują, czy nie? Czy to jest… Bo czasami wydaje mi się…</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#SenatorJerzyWcisla">Tak? Czyli to nie jest tak, że w jednym miejscu występują dwa obszary?</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#Gloszsali">Tak może być.</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#SenatorJerzyWcisla">Też tak może być?</u>
<u xml:id="u-13.6" who="#Gloszsali">Tak.</u>
<u xml:id="u-13.7" who="#SenatorJerzyWcisla">Czyli to wcale nie musi być łącznie 3,8 miliona ha, może być mniej. Tak?</u>
<u xml:id="u-13.8" who="#Gloszsali">Może być.</u>
<u xml:id="u-13.9" who="#SenatorJerzyWcisla">Ale to… No, mimo wszystko to jest i tak dużo.</u>
<u xml:id="u-13.10" who="#SenatorJerzyWcisla">Czy są miejsca – ile ich jest i czy to duża skala – w których dochodzi do konfliktu między zadaniem dbałości o drzewostan, a tym, co spowodowało, że powstał tam np. obszar chroniony i chroni się np. jakieś siedlisko?</u>
<u xml:id="u-13.11" who="#SenatorJerzyWcisla">Podam przykład. Na Mierzei Wiślanej jest obszar Natura 2000 z rezerwatem kormoranów, który kompletnie niszczy drzewostan. O ile pamiętam, rezerwat był złożony na 4 czy 6 ha, a dzisiaj jest to 100 ha praktycznie bez drzew. Czy to problem z perspektywy zarządzania lasami, czy też takie sytuacje są epizodyczne?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczacyZdzislawPupa">Jeszcze pan senator Probierz prosił o głos.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PrzewodniczacyZdzislawPupa">Proszę, Panie Profesorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#SenatorKrystianProbierz">Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#SenatorKrystianProbierz">Ja krótko ad vocem do wypowiedzi pana ministra, bo tak pięknie nawiązał on do świętej Teresy, która z kolei mówiła, że nawet w najgorszych sytuacjach należy rozmawiać. Ja rozumiem, że rozmowy z nami tutaj to nie są pańskie najgorsze doświadczenia?</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#komentarz">(Wesołość na sali)</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#SenatorKrystianProbierz">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacyZdzislawPupa">Pani senator Zając, a później jeszcze pan prezes.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#SenatorAlicjaZajac">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#SenatorAlicjaZajac">Chciałabym jeszcze zapytać, jaki wpływ na działalność parku mają rady naukowe. Nie będziemy omawiać zagadnienia szeroko, ponieważ przecież każdy park ma inne zadania i inny teren, chciałabym tylko uzyskać informacje, czy faktycznie rady naukowe mają wpływ na bieżącą działalność parku. I czy są już przygotowane dla wszystkich parków plany urządzenia?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczacyZdzislawPupa">Proszę, jeszcze pan prezes.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrezesZarzaduPolskiejIzbyGospodarczejEkorozwojKrzysztofZareba">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PrezesZarzaduPolskiejIzbyGospodarczejEkorozwojKrzysztofZareba">Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#PrezesZarzaduPolskiejIzbyGospodarczejEkorozwojKrzysztofZareba">Po pierwsze, zaskakuje mnie znakomita proporcja lasów prywatnych w stosunku do lasów państwowych, jeżeli chodzi o wiek drzewostanu i zasobność. Pamiętam, że przed 20–25 latami rozwartość między średnim stanem w lasach państwowych i prywatnych była dwudziestoletnia. Czy wynika to z cudu statystyki, czy rzeczywiście ze świadomości właścicieli, czy też z nadzoru Lasów nad lasami prywatnymi? Bo przyczyną może być wszystko po trochu. W każdym razie jest sprawą zdumiewającą, jak lasy prywatne poprawiły swój stan w stosunku do tego sprzed lat 20–30. To pierwsza kwestia.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#PrezesZarzaduPolskiejIzbyGospodarczejEkorozwojKrzysztofZareba">Druga kwestia to problem, z którym się stykamy od pewnego czasu. Mianowicie polskie tartaki prywatne liczyły, że wraz ze zmianą ekipy nastąpi traktowanie ich na zasadach równorzędnych z koncernami zachodnimi. Tymczasem z głosów, które do nas, izby „Ekorozwój” dochodzą, wynika, że polscy tartacznicy mają takie same warunki i nic się nie zmieniło, nie ma żadnej poprawy sytuacji, jeżeli chodzi o zaopatrzenie, ceny i możliwości konkurowania z dużymi tartakami. Np. Ikea zbudowała ostatnio olbrzymi tartak i dla niego jest zaopatrzenie, a nasze, polskie tartaki średnie i małe tego zaopatrzenia nie mają.</u>
<u xml:id="u-19.4" who="#PrezesZarzaduPolskiejIzbyGospodarczejEkorozwojKrzysztofZareba">Trzecia kwestia. Myślę, że będzie ona interesowała wszystkich. Jaki jest nie w 2014 r., tylko aktualny stan Białowieży? Bo wciąż ta Białowieża wraca. Jak więc w tej chwili wygląda sprawa?</u>
<u xml:id="u-19.5" who="#PrezesZarzaduPolskiejIzbyGospodarczejEkorozwojKrzysztofZareba">No i jedna uwaga dyskusyjna. Największy procent obszarów chronionych w Unii Europejskiej ma chyba nie Polska, tylko Bułgaria, dlatego że Bułgaria padła ofiarą tych wszystkich przetargów, była na samym końcu, w związku z czym zmuszono ją do maksymalizacji wszystkich obszarów i właściwie połowa Bułgarii jest jednym wielkim obszarem chronionym. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacyZdzislawPupa">Proszę bardzo, Panie Ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieSrodowiskaAndrzejKonieczny">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieSrodowiskaAndrzejKonieczny">Oczywiście miałem na myśli ewentualne, potencjalne kontakty w relacjach Lasy Państwowe – RDOŚ, nie tutaj.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieSrodowiskaAndrzejKonieczny">Szanowni Państwo, bardzo często z obszarami chronionymi jest tak… Myślę, że to wyzwanie dla nas wszystkich, również dla rządu, tj. weryfikacja w przyszłości wszystkich, ale to wszystkich, istniejących obszarów chronionych. Prawo, czyli ustawa o ochronie przyrody, wszystkie te możliwości przewiduje: weryfikację, zmniejszenie, zwiększenie, korektę granicy przebiegu. Stąd w mojej opinii jest to dla nas wyzwanie, ponieważ, tak jak pan prezes powiedział, Polska jest krajem, który ma jeden z największych udziałów powierzchniowych form ochrony – mam na myśli Naturę 2000. Bułgaria była na końcu, więc musiała dopełnić bilans powierzchni chronionej w Unii Europejskiej, bo to jest traktowane jako cały kocioł do rozliczenia, do bilansu. Chcę jednak powiedzieć, że to wyzwanie na wiele najbliższych lat, na które nie można patrzeć z perspektywy kadencyjności. Musi być uwzględniona weryfikacja obszarów chronionych, zarówno częściowo, jak i ściśle, oraz zachodzących w nich zmian, temu m.in. będzie – jak sądzę – służył ów pilotażowy program, który został rozpoczęty na koszt Lasów Państwowych.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieSrodowiskaAndrzejKonieczny">Z kormoranem kiedyś było tak, że występował rzadko i jak gdzieś znalazła się kolonia, to było wielkie poruszenie i wyznaczano rezerwat. Wiadomo, w jaki sposób te ptaki się odżywiają, i w jaki sposób niszczą środowisko – to tak trzeba nazwać po prostu. Jak pan mówi, kiedyś był to obszar 4–6 ha, a obecnie około 100 ha. Można na to patrzeć z 2 stron. Od strony merkantylnej oczywiście jest to problem, ponieważ jakaś powierzchnia uległa przeżyźnieniu i zanikowi, a od strony funkcji państwa, czyli ochrony przyrody w sposób zrównoważony, to wyłącznie państwo jako zarządcę stać na to, żeby poświęcić fragment powierzchni, by chronić tam kormorana.</u>
<u xml:id="u-21.4" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieSrodowiskaAndrzejKonieczny">Rady naukowe. Jaki mają wpływ na parki narodowe? Staram się odpowiedzieć jak najbardziej sumiennie, lecz parki narodowe to domena głównego konserwatora przyrody, pana ministra Andrzeja Szwedy-Lewandowskiego. Niemniej odpowiem tak: różny u różnych, i mówię szczerze. Są bowiem rady naukowe, które mają bardzo duży wpływ na dyrektora parku i na działania, jakie podejmuje się w parkach, a są rady naukowe, które wypełniają w sposób prawidłowy swoją funkcję doradczą i służą pomocą dyrektorowi parku.</u>
<u xml:id="u-21.5" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieSrodowiskaAndrzejKonieczny">W tej chwili – mówię to z głowy, nie pamiętam tego – 2 albo 3 parki narodowe mają zatwierdzone plany ochrony. Na pewno Białowieski Park Narodowy ma plan ochrony, ponieważ ów plan był przygotowywany, konsultowany i negocjowany ze społeczeństwem przez 4 lata. Pozostałe parki narodowe – a w Polsce parków narodowych mamy 23 – nie mają planów ochrony, są one w przygotowaniu.</u>
<u xml:id="u-21.6" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieSrodowiskaAndrzejKonieczny">To była chyba już trzecia edycja wielkoobszarowej inwentaryzacji stanu lasów. Tak, trzecia?</u>
<u xml:id="u-21.7" who="#Gloszsali">Tak.</u>
<u xml:id="u-21.8" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieSrodowiskaAndrzejKonieczny">Teraz trwa. Z tego wynika znaczna poprawa stanu lasów prywatnych, ponieważ zostały po prostu lepiej zmierzone na tych samych powierzchniach, które są w siatce kwadratów. To powierzchnie stałe, do których się wraca, jest tam umieszczona rurka, taksatorzy przychodzą w to samo miejsce z wykrywaczem metali, ustalają miejsce i badają drzewa na tej powierzchni. Stąd więc wynika bardziej wiarygodne pokazanie stanu i rozwoju lasów prywatnych.</u>
<u xml:id="u-21.9" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieSrodowiskaAndrzejKonieczny">Poproszę za chwilę pana dyrektora, żeby powiedział o kwestii sprzedaży drewna, ale wcześniej poruszę zagadnienie aktualnego stanu Białowieży.</u>
<u xml:id="u-21.10" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieSrodowiskaAndrzejKonieczny">To temat, na który moglibyśmy zrobić oddzielne posiedzenie komisji, i chętnie bym mówił tyle czasu, ile by się dało. Teren Puszczy Białowieskiej jest podzielony granicą państwową. 90 tysięcy ha jest po stronie białoruskiej, a 60 tysięcy ha jest po stronie polskiej. Mówię o pierwotnym sercu Puszczy Białowieskiej, ponieważ w tej chwili Białorusini po swojej stronie cały czas aktywnie zalesiają powierzchnię pól, które mają wolne i dołączają do puszczy. W ten sposób wykonują swój wkład w rozwój Puszczy Białowieskiej, rozbudowują ją bardzo mocno. Puszcza Białowieska z naszej strony jest obszarem ptasim i siedliskowym, zawiera jednocześnie jeden i drugi. To obszar Białowieskiego Parku Narodowego, który ma ok. 10,5 tysiąca ha, i 3 nadleśnictw o łącznej powierzchni 52 tysięcy ha: nadleśnictw Białowieża, Browsk i Hajnówka. Na obszarze wymienionych 3 nadleśnictw gospodarczych, które mają swoje plany urządzenia lasu, czyli plany, które zostały przygotowane zgodnie ze wszystkimi rygorami, skonsultowane, uzgodnione, co do których została przeprowadzona ocena, występuje ok. 12 tysięcy ha rezerwatów stworzonych i wyznaczonych na terenach, na których wcześniej gospodarowali leśnicy. Jest to powierzchnia większa niż powierzchnia parku narodowego, który ma 10,5 tysiąca ha, i prawie równa Nadleśnictwu Białowieża, które ma 12 tysięcy 600 ha. Na ten obszar nakładamy rezerwaty – mamy tam pomniki przyrody, użytki ekologiczne, obszar chronionego krajobrazu i leśny kompleks promocyjny Puszcza Białowieska – i na to wszystko jeszcze się nakłada transgraniczny polsko-białoruski obiekt Światowego Dziedzictwa UNESCO, który w 2014 r. wbrew, a nawet bez zgody lokalnej społeczności, został 12-krotnie zwiększony po stronie polskiej. Pierwotnie było to 5 tysięcy ha, zwiększono obszar do całego terenu. Łącznie z częścią polską i białoruską oraz strefą ochronną jest to obszar 308 tysięcy ha. Oczywiście społeczeństwo wyraża swoje niezadowolenie w tym zakresie, ponieważ podczas tworzenia tego obszaru nikt nie zapytał lokalnej społeczności – po stronie polskiej na tym terenie jest 10 samorządów – społeczeństwo jest oburzone, społeczeństwo wystąpiło z pismem, z protestem do nas, do Ministerstwa Środowiska. W międzyczasie rozwinęła się bardzo szeroka kampania medialna – mogę to powiedzieć z całą odpowiedzialnością – całkowicie kłamliwa, że prowadzone są wielkie wyręby w Puszczy Białowieskiej. Szanowni Państwo, wielkie wyręby w Puszczy Białowieskiej były prowadzone w latach dwudziestych, kiedy rząd polski sprzedał koncesję na wyrąb Puszczy Białowieskiej i Puszczy Nadniemeńskiej, można było wycinać hurtem, ile chcieli. Działki zrębowe były długości 1 km i szerokości 100 m, proszę sobie wyobrazić, jakie to były wyręby, a nie trwała, zrównoważona gospodarka, jaką teraz prowadzą leśnicy. Poszły w świat informacje, że ostatnia nietknięta ręką ludzką, pierwotna, mityczna Puszcza Białowieska – puszcza, która była oczywiście uprawiana, pielęgnowana, użytkowana przez człowieka – jest wycinana przez Polskę, co naturalnie jest nieprawdą. Możemy pojechać. Ja byłem tam nadleśniczym przez 2 lata, pracowałem tam, więc znam teren od początku, a z Puszczą Białowieską jestem związany od 30 lat. Pojawiały się różne komunikaty prasowe, w kampanii uczestniczyły Agencja France Presse, dziennik „The Guardian”. Napisałem list otwarty do „The Guardiana” i AFP, którego nie opublikowali, pozostał bez echa.</u>
<u xml:id="u-21.11" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieSrodowiskaAndrzejKonieczny">W tej chwili jesteśmy w takiej sytuacji… Co mamy teraz? Mamy teraz sytuację, że 3 nadleśnictwa mają swoje plany, które są legalne. Nadleśnictwo Białowieża w marcu otrzymało aneks zatwierdzony przez ministra środowiska. Jeśli weźmie się pod uwagę wszystkie nakładające się formy ochronności w Puszczy Białowieskiej, a szczególnie zestrefowanie przez wnioskodawcę w aplikacji Puszczy Białowieskiej jako obiektu Światowego Dziedzictwa UNESCO, to w tej chwili leśnictwo ma związane ręce. Wcześniej, w takiej ilości, jaka była legalna, ratowali las przed nadmiernym rozmnożeniem kornika drukarza, czyli przed gradacją, ja również w tym uczestniczyłem. W ciągu 5 lat obowiązywania planu – bo plany są 10-letnie – nadleśnictwo wykorzystało zaniżony rozmiar, możliwość pozyskania drewna w 96%. Nadleśniczy zmuszony był do wystąpienia z wnioskiem o aneks. Aneks został przygotowany, uzgodniony, minister środowiska aneks podpisał 25 marca tego roku. Pewne działania, które zostają podjęte w zakresie objęcia tego obszaru wpisem na listę światowego dziedzictwa, są bardzo dobre, natomiast elementem wykonawczym jest strefowanie tego obszaru. Zostało zestrefowane tak, jak mówi pani senator – mówiąc w uproszczeniu – że wyznaczono większy procent obszarów, na których nic nie można robić, człowiek nie może działać. Wskutek tego uderzono w zrównoważony rozwój regionu, w możliwości społeczeństwa. Społeczeństwo jest oburzone, wystąpiło z protestem. W lipcu odbyła się w Turcji, w Stambule, sesja Komitetu Światowego Dziedzictwa, na której prezentowałem stanowisko Polski i zostało ono przyjęte. Została wydana decyzja wykonawcza, którą musimy wykonać wspólnie. Przed nami jest bardzo dużo pracy w zakresie przygotowania korekty wszystkich zaniedbań, odpracowania działań, które nie zostały wykonane, oraz długi proces przygotowania transgranicznego planu zarządzania obiektem Światowego Dziedzictwa UNESCO. Następnie czeka nas konsultacja planu ze społeczeństwem, potem przedstawienie go na forum Komitetu Światowego Dziedzictwa w Paryżu i dyskusja w lipcu 2017 r. na 41. Sesji Komitetu Światowego Dziedzictwa w Krakowie. Polska będzie gospodarzem sesji w przyszłym roku.</u>
<u xml:id="u-21.12" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieSrodowiskaAndrzejKonieczny">Dziękuję bardzo. Przepraszam za przydługą wypowiedź, ale o Białowieży można mówić i mówić.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczacyZdzislawPupa">Bądź co bądź, bardzo interesująco.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#PrzewodniczacyZdzislawPupa">Pan dyrektor powie na temat gospodarki drewnem. Prosilibyśmy też o informację, jak wygląda obrót z zagranicą, ile drewna pozyskujemy, importujemy do Polski. To interesujące, jak zaopatrują się małe i duże zakłady tartaczne.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#PrzewodniczacyZdzislawPupa">Nie włączony jest…</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#SenatorJadwigaRotnicka">Nie, tam coś nie kontaktuje.</u>
<u xml:id="u-22.4" who="#PrzewodniczacyZdzislawPupa">Ale ten działa, tu po lewej stronie pana dyrektora.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#ZastepcaDyrektoraGeneralnegoLasowPanstwowychKrzysztofJaneczko">Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#ZastepcaDyrektoraGeneralnegoLasowPanstwowychKrzysztofJaneczko">Statut Lasów Państwowych powierza dyrektorowi generalnemu Lasów Państwowych obowiązek opracowania zasad sprzedaży drewna. Takie zasady rokrocznie są opracowywane i rokrocznie są modyfikowane. Jak sięgam pamięcią, nie udało się jeszcze opracować takich zasad sprzedaży drewna, które satysfakcjonowałyby wszystkich odbiorców, a przyczyny są dwie. Pierwsza to taka, że postulaty, które zgłaszają odbiorcy przemysłu drzewnego, często są sprzeczne, co jest związane ze zróżnicowaną strukturą i różnymi interesami poszczególnych podmiotów branży drzewnej. Druga przyczyna jest związana z systematycznym zwiększaniem przez Lasy Państwowe rozmiaru pozyskania drewna, z roku na rok jest to ok. 1 miliona m3, a w przeciągu ostatnich 20 lat ów rozmiar pozyskania wzrósł o ok. 20 milionów m3. Jest to zupełnie naturalne, to nie tylko wykorzystywanie potencjału, ale także konieczność. Od II wojny światowej te zasoby wzrosły ponaddwukrotnie, co oznacza, że – jeżeli chcemy zachować trwałą, zrównoważoną, wielofunkcyjną zasadę użytkowania zasobów leśnych – trzeba pozyskiwać odpowiednią ilość drewna po to, żeby przygotować odpowiednią ilość powierzchni do odnowień. Ta sytuacja będzie się utrzymywała również w perspektywie najbliższych lat.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#ZastepcaDyrektoraGeneralnegoLasowPanstwowychKrzysztofJaneczko">Proszę państwa… A, przepraszam bardzo za drobną zadyszkę.</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#ZastepcaDyrektoraGeneralnegoLasowPanstwowychKrzysztofJaneczko">Również w tym roku zasady sprzedaży drewna będą modyfikowane. Dyrektor generalny opracowuje kryteria, według których będą identyfikowane poszczególne obszary rynku drzewnego. Zasady sprzedaży drewna będą dostosowane do poszczególnych obszarów rynku drzewnego. Wprowadzone zostanie m.in. kryterium geograficzne, które będzie preferowało zakłady zgłaszające zapotrzebowanie na drewno zlokalizowane w pobliżu tych zakładów. Z uwagi na fakt, że Lasy Państwowe zaopatrują ok. 95% rynku drzewnego w surowiec drzewny – pozostałe 5% to drewno z lasów prywatnych – Lasy Państwowe podlegają ścisłemu nadzorowi, m.in. UOKiK, stąd zasady muszą być jednolite w zasadzie dla wszystkich odbiorców przemysłu drzewnego, przepisy Unii Europejskiej również uniemożliwiają stosowanie odmiennych zasad dla podmiotów krajowych oraz zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-23.4" who="#ZastepcaDyrektoraGeneralnegoLasowPanstwowychKrzysztofJaneczko">Jeżeli chodzi o drewno, które trafia za granicę, to na podstawie informacji, jaką dysponujemy, jesteśmy w stanie zidentyfikować po NIP podmioty zagraniczne kupujące drewno w Lasach Państwowych. Jest to ok. 2%. Nie posiadamy informacji, ile drewna trafia za granicę poprzez pośredników. Z dostępnych nam informacji wynika również, że mniej więcej taka sama ilość drewna trafia z kolei do Polski w formie importu, głównie od naszych wschodnich sąsiadów.</u>
<u xml:id="u-23.5" who="#ZastepcaDyrektoraGeneralnegoLasowPanstwowychKrzysztofJaneczko">To tyle. Oczywiście jeżeli będą dalsze pytania, postaram się uzupełnić.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczacyZdzislawPupa">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#PrzewodniczacyZdzislawPupa">Pani przewodnicząca.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#SenatorJadwigaRotnicka">Nie wiem, do pana chyba…</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#PrzewodniczacyZdzislawPupa">Mikrofon.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#SenatorJadwigaRotnicka">A, przepraszam.</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#SenatorJadwigaRotnicka">Pan minister mówił, że udział wypracowany przez Lasy Państwowe w krajowym produkcie brutto wynosi 0,3 i 2% przypada na przemysł drzewny. Czy eksport, o którym pan teraz mówił, wchodzi w te 2%? Czy przemysł drzewny to wytwórstwo w kraju, czy liczy się łącznie z tym, co my eksportujemy i z czego mamy zysk?</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#ZastepcaDyrektoraGeneralnegoLasowPanstwowychKrzysztofJaneczko">To, co jest sprzedawane za granicę, stanowi wartość sprzedaży i składa się na produkt krajowy brutto. Jeżeli chodzi zaś o samą wartość eksportu, to stanowi ona zdecydowanie większy udział w eksporcie ogółem, gdyż wartość eksportu wyrobów z drewna to ok. 10% wartości eksportu ogółem.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#SenatorJadwigaRotnicka">Czyli surowe drewno nie… Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyZdzislawPupa">Chciałbym zapytać jeszcze z ciekawości: ile wynosi roczny budżet Lasów Państwowych?</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#ZastepcaDyrektoraGeneralnegoLasowPanstwowychKrzysztofJaneczko">Jeżeli pod pojęciem budżet rozumiemy przychody lub obrót, to na chwilę obecną to ok. 8 miliardów zł. To są łączne przychody ze sprzedaży surowca drzewnego w kwocie ponad 7 miliardów zł oraz pozostałe przychody z pozostałych rodzajów działalności, głównie dzierżawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyZdzislawPupa">Dziękuję uprzejmie.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#komentarz">(Brak nagrania)</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczacyZdzislawPupa">Pani senator teraz pyta o swoje tematy.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#SenatorAlicjaZajac">Nie, nie o swoje, ale w interesie Lasów Państwowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#ZastepcaDyrektoraGeneralnegoLasowPanstwowychKrzysztofJaneczko">Inwentaryzacja różnorodności biologicznej jest jednym z priorytetów kierownictwa Lasów Państwowych. W tej chwili budowany jest plan finansowo-gospodarczy, prowizorium na przyszły rok i jestem przekonany, że w planie tym uwzględnione będą wydatki związane z realizacją wielkoobszarowej inwentaryzacji przyrodniczo-leśnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczacyZdzislawPupa">Dziękuję uprzejmie za wszelkie informacje, których państwo udzielili.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#PrzewodniczacyZdzislawPupa">Pan minister jeszcze?</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#PrzewodniczacyZdzislawPupa">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieSrodowiskaAndrzejKonieczny">Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieSrodowiskaAndrzejKonieczny">Z lasów korzystamy wszyscy, nawet jeśli o tym nie wiemy – w ekonomii to się nazywa teorią pasażera na gapę – oddychamy tlenem, który jest produkowany przez las. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczacyZdzislawPupa">I nie tylko.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#PrzewodniczacyZdzislawPupa">Dziękuję bardzo za informację.</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#PrzewodniczacyZdzislawPupa">Zamykam posiedzenie komisji.</u>
<u xml:id="u-34.3" who="#PrzewodniczacyZdzislawPupa">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 15 minut 35)</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>