text_structure.xml 45.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Otwieram posiedzenie Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki, przeniesione z dnia wczorajszego. Mam nadzieję na szybkie procedowanie w dniu dzisiejszym, ze względu na harmonogram prac Sejmu. Proszę o dość konkluzywne przedstawianie pewnych kwestii. Proszę koreferentów i przedstawicieli ministra o tego typu referowanie.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">W imieniu posłów serdecznie witam pana ministra oraz towarzyszących mu dyrektorów. Wszystkich z państwa nie będę wymieniał imiennie, ze względu na przyjętą na początku formułę.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">To formalność – ustalenie porządku dziennego. Czy ktoś państwa odnośnie do porządku dziennego, który został przesłany przez prezydium, ma uwagi? Są to mówiąc krótko sprawy budżetowe. Nie słyszę zgłoszeń formalnych. Stwierdzam przyjęcie porządku dziennego. Przechodzimy do jego procedowania.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Bardzo proszę o słowo wstępu pana ministra Stawiarskiego, a następnie, zgodnie z planem, zaczniemy od części budżetowej 25 – Kultura fizyczna i sport. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSportuiTurystykiJaroslawStawiarski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, wypowiem się krótko. Mam nadzieję, że sprawozdanie z wykonania budżetu będzie najszybsze w historii, bo będzie pełen konsensus i nie będziemy zadawali sobie trudnych pytań.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSportuiTurystykiJaroslawStawiarski">Rozpocznę od części. W 2015 roku Ministerstwo Sportu i Turystyki, we współpracy z podmiotami publicznymi, organizacjami społecznymi oraz administracją samorządową, poprzez dofinansowanie ze środków z budżetu państwa oraz państwowych funduszy celowych, realizowało szereg działań mających na celu rozwój i promocję sportu oraz poprawę warunków jego uprawiania i organizowania. Główne zadania: wspieranie rozwoju infrastruktury sportowej wyniosło 381 092 tys. zł; w promowaniu i wspieraniu rozwoju sportu dla wszystkich dotacje wyniosły 114 802 tys. zł; wspieranie sportu wyczynowego – co mam nadzieję przyniesie efekt w postaci gradu medali w Rio – wyniosło łącznie 344 712 tys. zł. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoMSiTMonikaJakobczyk">Plan dochodów w części 25 – Kultura fizyczna, wynikający z ustawy budżetowej na rok 2015 wynosił 2124 tys. zł. Ustawą o zmianie ustawy budżetowej został określony na poziomie 6797 tys. zł. Wykonanie wyniosło 7053 tys. zł, czyli zrealizowano 103,8% planu. Jeśli chodzi o wydatki w części budżetowej 25 – Kultura fizyczna, w ustawie budżetowej zostały określone na kwotę 290 144 tys. zł. Plan po zmianach wynosił 288 566 tys. zł i został wykonany w wysokości 284 878 tys. zł, co stanowi 98,7% planu. Główny udział w wykonaniu budżetu miały dotacje w zakresie kultury fizycznej, które stanowiły 63%.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoMSiTMonikaJakobczyk">Wydatki w części 25 – Kultura fizyczna, realizowano w trzech działach: zadania administracji publicznej, zadania w zakresie obrony narodowej oraz zadania z obszaru kultury fizycznej. W zakresie administracji publicznej wykorzystano 24 121 tys. zł. Były to m.in. wynagrodzenia osobowe wraz z dodatkowym wynagrodzeniem, na kwotę 14 611 tys. zł. Przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto na jednego pełnozatrudnionego wyniosło 6918 zł i było niższe o 135 zł w stosunku do roku poprzedniego. Wydatki majątkowe wykonano w kwocie 464 tys. zł. Zrealizowano zadania w zakresie obrony narodowej, wynikające z programu pozamilitarnych przygotowań obronnych.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoMSiTMonikaJakobczyk">W zakresie obszaru kultury fizycznej, gdzie wykorzystano 260 732 tys. zł, czyli wykonano 98,9% planu, finansowano działalność Komisji do Zwalczania Dopingu w Sporcie. Była to kwota 2077 tys. zł. W tym zawarte były wynagrodzenia osobowe na kwotę 295 tys. zł, ze średnią na jednego pełnozatrudnionego na poziomie 4125 zł. Przekazano dotacje celowe dla Centralnego Ośrodka Sportu na dofinansowanie zadań bieżących oraz inwestycyjnych na 23 311 tys. zł. Zrealizowano zadania w zakresie kultury fizycznej – 180 177 tys. zł, w tym m.in. zadania w zakresie sportu dla wszystkich, sportu wyczynowego i osób niepełnosprawnych. Na działalność badawczo-rozwojową wykorzystano 700 tys. zł. Zadania w ramach pozostałej działalności w zakresie kultury fizycznej zrealizowano na kwotę 54 467 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoMSiTMonikaJakobczyk">Jeśli chodzi o dotacje na zadania sportu dla wszystkich, to minister sportu i turystyki przeznaczył na ten cel 23 214 tys. zł. Było to dofinansowanie zadań celowych w obszarze sportu dla wszystkich, w zakresie upowszechniania sportu w różnych grupach społecznych i środowiskowych na kwotę 19 526 tys. zł oraz wspierania działań promujących sport dla wszystkich 3688 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoMSiTMonikaJakobczyk">Jeśli chodzi o dotacje na zadania sportu wyczynowego, z budżetu przeznaczono kwotę 145 063 tys. zł na wspieranie przygotowań kadry narodowej do udziału w igrzyskach olimpijskich oraz przygotowań i udziału w mistrzostwach świata i Europy. Głównym celem było zdobycie przez członków kadry narodowej jak największej liczby medali na najważniejszych zawodach międzynarodowych. Cel ten został zrealizowany poprzez zapełnienie optymalnych warunków szkolenia zawodnikom kadry narodowej, uczestniczącym we współzawodnictwie sportowym oraz ich uczestnictwo w pucharach świata i zawodach mistrzowskich, co skutkowało zdobyciem przez nich miejsc medalowych i uzyskaniem kwalifikacji olimpijskich.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoMSiTMonikaJakobczyk">Dotacje na zadania sportu wyczynowego osób niepełnosprawnych – wydatki w tym zakresie, jeśli chodzi o szkolenie sportowe w ramach przygotowań kadry narodowej do udziału w igrzyskach paraolimpijskich, igrzyskach głuchych oraz mistrzostwach świata i Europy w sportach nieobjętych programem igrzysk paraolimpijskich i igrzysk głuchych, zrealizowano na poziomie 5759 tys. zł. W 2015 roku zadanie to było realizowane poprzez szkolenia sportowe obejmujące członków kadry narodowej biorących udział w przygotowaniach do startu w igrzyskach paraolimpijskich, igrzyskach głuchych oraz mistrzostwach świata i mistrzostwach Europy. Głównym celem było skoncentrowanie pracy treningowej nad przygotowaniem najwyższej formy sportowej zawodników niepełnosprawnych oraz zapewnienie odpowiednich warunków treningowych podczas zgrupowań sportowych.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoMSiTMonikaJakobczyk">Dotacje na zadania inwestycyjne zostały wykorzystane w ramach dotacji celowej na zadania inwestycyjne i zakupy inwestycyjne dla Centralnego Ośrodka Sportu, łącznie w wysokości 1300 tys. zł. Udzielono wsparcia finansowego na realizację 6 zadań – 3 związanych z budownictwem i 3 z zakupami inwestycyjnymi oraz dotacji celowej dla Instytutu Sportu – Państwowego Instytutu Badawczego, na zakup sprzętu służącego do przeprowadzania badań antydopingowych na kwotę 1249 tys. zł. Pozostałe dotacje przeznaczone zostały na dofinansowanie zadań zleconych dla COS w wysokości 22 011 tys. zł, w celu zapewnienia utrzymania bazy materialno-technicznej na poziomie zapewniającym optymalne warunki szkolenia sportowego i dla Instytutu Sportu na utrzymanie akredytacji WADA oraz wykonanie badań antydopingowych w wysokości 4342 tys. zł. Dofinansowanie zadania publicznego na rzecz poprawy bezpieczeństwa imprez sportowych w zakresie działalności edukacyjno-informacyjnej oraz zwalczania negatywnych zjawisk w sporcie – 550 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoMSiTMonikaJakobczyk">Czy od razu omówić budżety wojewodów?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Budżety wojewodów i fundusze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#DyrektordepartamentuMSiTMonikaJakobczyk">Bardzo proszę. Jeśli chodzi o budżety wojewodów, dochody w ustawie budżetowej w dziale 926 – Kultura fizyczna, nie były planowane. W drodze ustawy o zmianie ustawy budżetowej uchwalonej w grudniu przyjęto plan dochodów na poziomie 6 tys. zł. Wykonano go w 100%. Były to dochody z tytułu zwrotu odzyskanego przez miasto Puck podatku VAT w związku z realizacją programu „Moje Boisko – Orlik 2012”. Wydatki, zarówno w ustawie budżetowej, jak i jej nowelizacji, nie były planowane. W wyniku podziału rezerwy celowej budżetu państwa, plan po zmianach ukształtował się na poziomie 512 tys. zł i dotyczył wydatków w zakresie usuwania skutków klęsk żywiołowych. Wykonano go w 100%, z czego 418 tys. zł w zakresie usuwania skutków klęsk żywiołowych przeznaczono na wydatki majątkowe w województwie małopolskim oraz 94 tys. zł w zakresie usuwania skutków klęsk żywiołowych, na wydatki bieżące w województwie dolnośląskim.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#DyrektordepartamentuMSiTMonikaJakobczyk">Wykonanie planu finansowego Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej w 2015 roku – przychody zaplanowano na 645 800 tys. zł i wykonano na poziomie 757 108 tys. zł. Wpływy z Totalizatora Sportowego pochodzące z dopłat do stawek w grach losowych stanowiących monopol państwa wyniosły 740 127 tys. zł, co stanowiło 119% prognozy. Koszty ujęte w planie FRKF przewidziano na poziomie 655 540 tys. zł i wykonano w kwocie 653 138 tys. zł, czyli 99,6%. W trakcie roku budżetowego koszty zostały zwiększone o kwotę 9740 tys. zł, na podstawie art. 29 ustawy o finansach publicznych, ze stanu środków z okresów poprzednich. Stan funduszu na koniec roku ukształtował się na poziomie 427 307 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#DyrektordepartamentuMSiTMonikaJakobczyk">Na realizację ustawowych zadań FRKF wydatkowano w 2015 roku kwotę 651 453 tys. zł, z czego: 58% to przebudowa, remonty i dofinansowanie inwestycji obiektów sportowych, czyli 379 792 tys. zł, z przeznaczeniem na inwestycje terenowe i inwestycje o szczególnym znaczeniu dla sportu, program inwestycji szkolnych, lekkoatletyczny, tenisowy, remontów i odtworzeniowy; 37% to rozwijanie sportu wśród dzieci i młodzieży – 241 944 tys. zł, w tym szkolenie i współzawodnictwo sportowe młodzieży uzdolnionej w ramach sportu wyczynowego – 177 699 tys. zł oraz sport wszystkich dzieci w ramach sportu dla wszystkich – 64 246 tys. zł; rozwijanie sportu wśród osób niepełnosprawnych – 29 717 tys. zł, w tym wspieranie przedsięwzięć w zakresie upowszechniania sportu osób niepełnosprawnych – 14 525 tys. zł, w ramach sportu dla wszystkich i rozwój sportu niepełnosprawnych – 15 191 tys. zł w ramach sportu wyczynowego osób niepełnosprawnych.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#DyrektordepartamentuMSiTMonikaJakobczyk">Wykonanie planu finansowego Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów w 2015 roku przedstawiało się w ten sposób, że przychody zaplanowane na 13 000 tys. zł, a wykonano w wysokości 18 397 tys. zł. Składały się na to wpływy z tytułu opłat za usługi w zakresie reklamy napojów alkoholowych, które wyniosły 17 852 tys. zł i stanowiły 145,1% prognozowanych wpływów. Koszty FZSU ujęte w planie na 31 grudnia 2015 roku w wysokości 13 000 tys. zł wykorzystano w kwocie 12 827 tys. zł, czyli 98,7%. Na koniec roku stan funduszu wyniósł 30 999 tys. zł. Na zadania wynikające z ustawy tworzącej fundusz celowy w 2015 roku wydatkowano 12 816 tys. zł. Kwotę tę przeznaczono na zajęcia sportowe dla uczniów, ukierunkowane na upowszechnianie pływania.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#DyrektordepartamentuMSiTMonikaJakobczyk">W zakresie części 25 pozostało nam wykonanie planu finansowego Centralnego Ośrodka Sportu w 2015 roku. Przychody wykonano w kwocie 123 080 tys. zł, co stanowi 95% w stosunku do planowanych na koniec roku 129 682 tys. zł. Przychody z prowadzonej działalności stanowiły 59 936 tys. zł, pozostałe przychody 8544 tys. zł, wykonanie środków z FRKF 31 289 tys. zł i dotacje z budżetu państwa 23 311 tys. zł – 40% to przychody z prowadzonej działalności.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#DyrektordepartamentuMSiTMonikaJakobczyk">Koszty wykonano na poziomie 130 984 tys. zł, czyli 95% planu po zmianach, który wynosił 138 091 tys. zł. Środki na wydatki inwestycyjne zrealizowano w kwocie 32 589 tys. zł, a koszty działalności bieżącej wykonano w kwocie 98 395 tys. zł. Przeciętne zatrudnienie w 2015 roku wyniosło 587 etatów, a średnie wynagrodzenie stanowiło 3653 zł.</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#DyrektordepartamentuMSiTMonikaJakobczyk">Jeśli chodzi o część 25, to wszystko. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Dziękuję bardzo pani dyrektor. Rozpoczynamy teraz koreferaty do części sportowej. Później będzie drugi blok – turystyczny. Bardzo proszę, pierwszy koreferat przedstawi pan poseł Adam Korol. Rozumiem, panie pośle, że odniesie się pan do części 25 oraz do budżetów wojewodów. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselAdamKorol">Panie przewodniczący, szanowni państwo postaram się maksymalnie skrócić wypowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">O to prosiłem, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselAdamKorol">Tak, panie przewodniczący, dlatego podporządkowałem się tej uwadze. Wydatki budżetu państwa w części 25 – Kultura fizyczna, wyniosły 285 000 tys. zł, w tym w dziale 926 – Kultura fizyczna – 261 000 tys. zł, i w dziale 750 – Administracja publiczna – 24 000 tys. zł. Wydatki te zostały zrealizowane nieznacznie poniżej planu po zmianach. Były one jednak wyższe niż w roku 2014. W przypadku administracji o 1,8%. W odniesieniu do działu finansującego kulturę fizyczną było to 7,2%. Wydatki w dziale 926 wykonano w 100% planu po zmianach w odniesieniu do Komisji do Zwalczania Dopingu w Sporcie, instytucji kultury fizycznej i działalności badawczo-rozwojowej. Jeśli chodzi o największe wydatki tego działu, to w zakresie kultury fizycznej realizacja planu była bardzo wysoka – 99,7%. Nieco słabsza była jedynie realizacja w ramach tzw. pozostałej działalności, gdzie plan zrealizowano w 95,7%. Mniejsze były wydatki w zakresie nadzoru nad spółkami celowymi oraz w odniesieniu do współfinansowania projektów z udziałem środków Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PoselAdamKorol">W zakresie wydatków związanych z funkcjonowaniem urzędu ministra, 72% stanowiły wynagrodzenia wraz z pochodnymi – PFRON i dodatkowym wynagrodzeniem rocznym. Wykonanie funduszu wynagrodzeń z dodatkowym wynagrodzeniem rocznym wynosiło 100% planu i zarazem było o 100 tys. zł wyższe od poziomu z 2014 roku.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PoselAdamKorol">W części 25 zaplanowano dochody w kwocie 2100 tys. zł. W wyniku grudniowej nowelizacji ustawy budżetowej plan ten został podwyższony do kwoty 6800 tys. zł. Wykonanie wyniosło niemal 7100 tys. zł, o 3,8% powyżej planu po zmianach. W stosunku do roku 2014 były to dochody ponad trzykrotnie wyższe. Zrealizowane dochody pochodziły głównie z wpływów trudnych do zaplanowania – wynikały ze spłaty odsetek od należności z tytułu dotacji niewykorzystanych w całości w latach ubiegłych, dotacji pobranej w nadmiernej wysokości i spłaty należności z tytułu dotacji niewykorzystanych w całości w latach ubiegłych, spłaty należności z tytuł dodatkowych dochodów, spłaty zaległego podatku od nieruchomości, naliczonego za lata 2010-2012.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#PoselAdamKorol">To wszystko w skrócie. Wnoszę o pozytywne zaopiniowanie i przyjęcie sprawozdania z wykonania budżetu państwa w części 25.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#PoselAdamKorol">Przejdę teraz do części kolejnej – budżety wojewodów. Szanowni państwo, w ustawie budżetowej na rok 2015 nie były planowane dochody i wydatki w budżetach wojewodów w dziale 926 – Kultura fizyczna. W wykonaniu budżetu zostały wykazane dochody – 6 tys. zł z tytułu zwrotu przez miasto Puck odzyskanego podatku VAT związanego z realizacją zadania „Moje Boisko – Orlik 2012” oraz wydatki na poziomie 512 tys. zł, związane z rozdysponowania rezerwy celowej na usuwanie klęsk żywiołowych w województwie małopolskim i dolnośląskim. Wydatki te wykonano w 100% planu po zmianach.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#PoselAdamKorol">Wnoszę o pozytywne zaopiniowanie i przyjęcie sprawozdania z wykonania budżetu państwa w części 85 – Budżety wojewodów, w dziale 926 – Kultura fizyczna. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Dziękuję panu posłowi. Teraz chciałbym prosić o koreferat pana posła przewodniczącego Falfusa. Będzie on dotyczył COS. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselJacekFalfus">Centralny Ośrodek Sportu jest instytucją gospodarki budżetowej od 1 stycznia 2011 roku. Realizacja zadań publicznych z zakresu kultury fizycznej polega na tworzeniu warunków organizacyjnych, ekonomicznych i technicznych do szkolenia sportowego prowadzonego przez polskie związki sportowe i inne podmioty działające w zakresie kultury fizycznej. Przedmiotem działalności dodatkowej COS jest realizacja zadań polegających na wykorzystaniu posiadanej bazy organizacyjno-technicznej i noclegowej do świadczenia usług promujących kulturę fizyczną i turystykę, organizacja związanych z tym konferencji edukacyjnych i szkoleń oraz świadczenie usług z zakresu turystyki.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PoselJacekFalfus">Jeśli chodzi o wykonanie budżetu, przychody wyniosły 123 080 tys. zł, co stanowi 95% planu przyjętego po zmianach. Opowiem o zasadniczych kwestiach, które świadczą o niepełnym wykonaniu przychodów i kosztów. Podam kilka przykładów. Środki z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej, to 31 289 tys. zł, a plan przewidywał 36 426 tys. zł. Ten ubytek jest spory. Koszty ogólne to 130 984 tys. zł, co stanowi 98% planu. Pozostałe wydatki majątkowe, koszty inwestycyjne, to 32 589 tys. zł, wykonanie procentowe jest nieco niższe – zaledwie 86%.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PoselJacekFalfus">Pragnę nadmienić, że w ramach przychodów i prowadzonej działalności uzyskano jednak dodatkowe przychody związane z organizacją konferencji i szkoleń w obiektach COS oraz świadczeniem usług w zakresie turystyki, sprzedażą biletów, miejsc noclegowych, wykorzystaniem bazy sportowo-rekreacyjnej. Kwota w tym zakresie jest dość spora, co pragnę podkreślić – 18 091 tys. zł w zakresie pozostałej działalności. Przekłada się to na fakt, że COS był w stanie pokryć 75% kosztów własnej działalności. To jest wynik niezły, jak sądzę, jak na możliwości COS w nowej formule. Przychody COS – 25% z FRKF, 49% z tytułu prowadzonej działalności, pozostałe przychody 7%, dotacje z budżetu państwa 19%.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#PoselJacekFalfus">Jeśli chodzi o koszty, to ogółem zamknęły się w kwocie 130 984 tys. zł, co stanowi 95% w stosunku do planu po zmianach. Poszczególne grupy kosztów zostały wykonane poniżej planowanych. Wykonanie amortyzacji poniżej planu wynika ze sprzedaży w ciągu roku niektórych składników majątkowych – np. mieszkania w Warszawie, nieruchomości w Ołtarzewie oraz sprzętu komputerowego. Oczywiście, to pomniejsza koszty, bo nie płaci się podatku od nieruchomości. Trzeba jednak powiedzieć, że nadmierna wyprzedaż majątku była niekorzystna. Być może obiekty, które byłyby przydatne, zostały sprzedane. Nie wierzę, że taką politykę prowadzi COS, ale chciałbym prosić pana ministra, aby przygotował nam wykaz nieruchomości – ruchomości nie – które zostały sprzedane w ubiegłym roku.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#PoselJacekFalfus">Wykonanie planu finansowego należy ocenić jako prawidłowe. Posiadane środki pieniężne pozwoliły w pełni pokryć koszty działalności COS, w tym koszty wynagrodzeń osobowych, które zostały wykonane na poziomie 100% planu. Jeśli chodzi o zadania inwestycyjno-remontowe, bardzo wiele mówiło się podczas posiedzeń Komisji o tych kwestiach. Myślę, że nie muszę przedstawiać, ile i co zrobiono w poszczególnych ośrodkach przygotowań olimpijskich i COS w Warszawie. Gdy patrzę na wykaz robót i inwestycji, to wydaje się, że niektóre OPO mogły inwestować zdecydowanie mniej od pozostałych. Na czele są ośrodki w Zakopanem, we Władysławowie, w Cetniewie oraz COS. Te trzy kolejne są trochę niżej. Mam nadzieję, że jest to element polityki długofalowej i za chwilę te relacje się zmienią.</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#PoselJacekFalfus">Reasumując, chciałem podkreślić, że w opinii BAS, w sprawozdaniu z wykonania budżetu w 2015 możemy przeczytać, że wykonanie planu finansowego COS odbiegło od założeń. Przychody wynosiły, jak już powiedziałem, 123 000 tys. zł i były niższe od planowanych od 6600 tys. zł. Niższe znacznie były przychody pochodzące z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej oraz z prowadzonej działalności. Koszty wynosiły 136 000 tys. zł i były niższe od przyjętych w planie o 7100 tys. zł. W szczególności niższe były wydatki majątkowe – o 5100 tys. zł. W efekcie uzyskano niższy niż planowano ujemny wynik finansowy – nie 8500 tys. zł, a 7100 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-11.6" who="#PoselJacekFalfus">W tym stanie rzeczy wnoszę o przyjęcie i pozytywne zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych sprawozdania z wykonania budżetu państwa za rok 2015 w części – COS.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Dziękuję panie przewodniczący. Mamy trzy minuty dla pierwszej części. Bardzo proszę pana posła Moskala o omówienie koreferatu dotyczącego dwóch funduszy. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselKazimierzMoskal">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, panie ministrze, szanowni państwo, pani dyrektor szczegółowo przedstawiła – mamy to w materiałach – informacje dotyczące funduszy celowych – Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej oraz Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów. Wspomniała o stanie funduszu na początku i końcu roku, jakie były przychody i koszty. Warto zwrócić uwagę, że środki pochodzące z funduszów celowych w 2015 roku wynosiły 664 300 tys. zł. Wydatki z funduszy celowych zrealizowano w 99,4% planu po zmianach. Należy pozytywnie ocenić wydatki i wykonanie planu, tym bardziej że bardzo dobre były wyniki, jeśli chodzi o mierniki w układzie zadaniowym. Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie oceniła wydatki tego funduszu, więc również wnioskuję, aby Komisja pozytywnie zaopiniowała wykonanie budżetów FRKF i FZSU w 2015 roku. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Dziękuję bardzo panu posłowi. Proszę teraz przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli o stanowisko odnośnie do części sportowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#DyrektorDepartamentuNaukiOswiatyiDziedzictwaNarodowegoNajwyzszejIzbyKontroliPiotrProkopczyk">Panie przewodniczący, szanowni państwo, bardzo dziękuję. Najwyższa Izba Kontroli, jak co roku, przeprowadziła kontrolę wykonania budżetu państwa w części 25 – Kultura fizyczna oraz Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów i Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej. Ocena NIK jest pozytywna. Wydano ją na podstawie kontroli ponad 21% wydatków zrealizowanych w części 25 oraz na podstawie niemal 19% wydatków zrealizowanych w ramach FZSU i 20% w ramach FRKF. Stwierdzone przez NIK nieprawidłowości miały charakter jednorazowy i, z uwagi na ich skalę, nie spowodowały obniżenia oceny. Polegały one m.in. na wystąpieniu zaległości podatkowej i konieczności zapłaty odsetek, klasyfikowaniu w części 25 wydatków z tytułu wynagrodzeń w niewłaściwym paragrafie, zatwierdzeniu przez ministra sportu i turystyki rozliczenia umowy z Polskim Związkiem Pływackim pomimo przekroczenia przez zleceniobiorcę, określonej w wyżej wymienionej umowie, relacji kosztów pośrednich do bezpośrednich.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#DyrektorDepartamentuNaukiOswiatyiDziedzictwaNarodowegoNajwyzszejIzbyKontroliPiotrProkopczyk">Jeśli chodzi o sprawozdawczość, Najwyższa Izba Kontroli dokonała również badań sporządzanych sprawozdań i pozytywnie je zaopiniowała, zarówno jeśli chodzi o łączne, jak i jednostkowe. Sprawozdania łączne zostały sporządzone na podstawie sprawozdań jednostkowych, a jednostkowe na podstawie danych wynikających z ewidencji księgowej. Przyjęta koncepcja systemu kontroli zarządczej zapewniała w sposób racjonalny kontrolę prawidłowości sporządzanych sprawozdań budżetowych.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#DyrektorDepartamentuNaukiOswiatyiDziedzictwaNarodowegoNajwyzszejIzbyKontroliPiotrProkopczyk">W wyniku przeprowadzonej kontroli skierowano do ministra dwa wnioski. Obydwa dotyczyły części 25. Jeden dotyczył sprawowaniu przez ministra, jako dysponenta części budżetowej, skutecznego nadzoru nad realizacją zadań finansowych z budżetu państwa oraz dokonywania klasyfikacji wydatków budżetowych zgodnie z obowiązującymi przepisami.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#DyrektorDepartamentuNaukiOswiatyiDziedzictwaNarodowegoNajwyzszejIzbyKontroliPiotrProkopczyk">Na zakończenie chciałbym podkreślić, że Najwyższa Izba Kontroli oceniła pozytywnie wykonanie budżetu państwa w 2015 roku w części 25 – Kultura fizyczna oraz wykonanie planów finansowych Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów i Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję o części sportowej. Pragnę powiedzieć, że z tego co przedstawiła pani dyrektor, koreferenci i Najwyższa Izba Kontroli, wynika, że środków finansowych na tę część w funduszach i budżecie państwa było więcej. Wykonanie było na dobrym poziomie. Wydaje się, że ten wyraźny progres, jeśli chodzi o ilość pieniędzy w 2015 roku, jest widoczny i powinniśmy być z tego zadowoleni.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Głos ma pan przewodniczący Falfus. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselJacekFalfus">Proszę państwa, chciałem przeprosić za przejęzyczenie. W trakcie wypowiedzi o COS i OPO wymieniłem ośrodki w Cetniewie i Władysławowie. Oczywiście to ten sam ośrodek – OPO znajdujący się we Władysławowie nazywa się Cetniewo. Chciałem powiedzieć, że wymienione trzy wiodące ośrodki, w odniesieniu do inwestycji, znajdują się w Spale, Władysławowie i w Zakopanem. Przepraszam za lapsus.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Pamiętamy o COS w Szczyrku. Z wielkim sercem do tego podchodzimy. Dziękuję. Nie było uwag. Przechodzimy do części turystycznej. Bardzo proszę, głos ma pan minister i pani dyrektor.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#SekretarzstanuwMSiTJaroslawStawiarski">Króciutko – w ubiegłym roku wydano astronomiczną kwotę 49 591 tys. zł. Wykonanie stanowiło 98,9% planu. Na co wydało ministerstwo pieniądze? Na rozwój szeroko pojętej turystyki, podejmowanie działań na rzecz podnoszenia konkurencyjności polskich produktów turystycznych oraz wzmocnienie wizerunku Polski. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Dziękuję. Bardzo proszę, pani dyrektor.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#DyrektordepartamentuMSiTMonikaJakobczyk">Dochody. W ustawie budżetowej na rok 2015 w części 40 – Turystyka, dochody nie były planowane. W znowelizowanej ustawie budżetowej z 16 grudnia zaplanowano dochody w kwocie 42 tys. zł. Wykonano je w wysokości 53 tys. zł. To były trudne do zaplanowania dochody – wpływy ze zwrotów dotacji, kary umowne z lat ubiegłych, zwroty z Komisji Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#DyrektordepartamentuMSiTMonikaJakobczyk">Wydatki w ustawie budżetowej na 2015 rok planowane były na poziomie 49 540 tys. zł. W planie po zmianach, w wyniku przeniesienia kwoty 51 tys. zł z rezerw celowych, wyniosły 49 591 tys. zł i, jak powiedział już pan minister, zostały zrealizowane w wysokości 49 027 tys. zł, czyli 98,9% planu po zmianach. 91,5% to wydatki przeznaczone na zadania w zakresie turystyki.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#DyrektordepartamentuMSiTMonikaJakobczyk">W dziale 630 – Turystyka, wykonanie wydatków w 2015 roku wyniosło 44 875 tys. zł, co stanowi 99,4% planu po zmianach. Dotacja podmiotowa dla Polskiej Organizacji Turystycznej stanowi 87% tych wydatków.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#DyrektordepartamentuMSiTMonikaJakobczyk">W rozdziale dotyczącym POT dotację podmiotową zrealizowała ona w 100%. Działania POT w 2015 roku koncentrowały się na kontynuowaniu kampanii i zadań promujących Polskę jako cel podróży na rynkach krajowym i zagranicznych. Zadania w zakresie upowszechniania turystyki wykonano na poziomie 2297 tys. zł, co stanowi 96,2% planu po zmianach. W ramach powyższych środków organizacjom pozarządowym zostały przekazane dotacje celowe na realizację zadań zleconych. Wykonanie wydatków w tym zakresie kształtowało się tak, że 89%, czyli 2044 tys. zł, stanowiły dotacje dla stowarzyszeń, 8% dla pozostałych jednostek i 3% dla fundacji.</u>
          <u xml:id="u-21.4" who="#DyrektordepartamentuMSiTMonikaJakobczyk">W ramach pozostałej działalności wykonanie wydatków kształtowało się na poziomie 3578 tys. zł, co stanowi 94,6% planu po zmianach. Środki wydatkowano w 69% na pozostałe zadania, takie jak akcje: „Bezpieczny stok”, „Turystyka bez ryzyka”, „Telefon bezpieczeństwa”, „Bezpieczna woda”, prace badawcze, m.in. zgodnie z programem badań statystyki publicznej na lata 2014 i 2015, spotkania i konferencje, przeprowadzenie centralnego etapu olimpiady wiedzy o turystyce, XIII edycji Konkursu o nagrodę Ministra Sportu i Turystyki za najlepszą pracę magisterską z zakresu gospodarki turystycznej, organizację Forum Turystycznego Państw Bałtyckich, połączonego z ogólnopolskimi obchodami Światowego Dnia Turystyki, współorganizację międzynarodowej konferencji Turystyka Wiejska i Agroturystyka, połączonej z Międzynarodowymi Targami Turystyki Wiejskiej i Agroturystyki.</u>
          <u xml:id="u-21.5" who="#DyrektordepartamentuMSiTMonikaJakobczyk">W dziale – Administracja publiczna, wykonanie wydatków ukształtowało się na poziomie 4148 tys. zł, co stanowi 93,9% planu po zmianach. Niepełne wykonanie wynika z oszczędności uzyskanych w pewnych obszarach, m.in. zakupów inwestycyjnych, opłat za media. Wynagrodzenia osobowe zrealizowano w kwocie 2495 tys. zł, co stanowi 99% planu. Przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto na jednego pełnozatrudnionego wyniosło 6115 zł. W dziale – Obrona narodowa, wydatki zaplanowane na 5 tys. zł, zrealizowano w 80% – wykorzystano 4 tys. zł. Zrealizowano zadania wynikające z programu pozamilitarnych przygotowań obronnych, w celu utrzymania zdolności do realizacji zadań obronnych przez organy administracji publicznej – ćwiczenia i szkolenia.</u>
          <u xml:id="u-21.6" who="#DyrektordepartamentuMSiTMonikaJakobczyk">W budżetach wojewodów dochody i wydatki nie były planowane i realizowane.</u>
          <u xml:id="u-21.7" who="#DyrektordepartamentuMSiTMonikaJakobczyk">Polska Organizacja Turystyczna – łączna kwota jej przychodów w 2015 roku wyniosła 64 088 tys. zł, co stanowi 99,5% planu po zmianach. W ramach tych przychodów mieści się dotacja podmiotowa – 38 996 tys. zł, dotacje celowe na 5008 tys. zł, środki z Unii Europejskiej – 17 768 tys. zł i pozostałe przychody – 2316 tys. zł. Jak mogą państwo zobaczyć, 68% stanowi dotacja podmiotowa. Łączna kwota kosztów POT w 2015 roku wyniosła 63 535 tys. zł, co stanowi 98,6% planu. W ramach tych kosztów zrealizowano usługi obce na kwotę 2628 tys. zł, wynagrodzenia na kwotę 6220 tys. zł, ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia na kwotę 1022 tys. zł, koszty realizacji zadań na poziomie 30 889 tys. zł oraz wydatki związane z realizacją projektów unijnych – 22 776 tys. zł. Wynik finansowy POT wyniósł 553 tys. zł. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Dziękuję. Szanowni państwo, powinniśmy teraz wysłuchać koreferatu pana posła Grzegorza Janika, ale uczestniczy on teraz w delegacji w Sztrasburgu, jak się dowiedziałem. Powiem w jego zastępstwie, że środki, moim zdaniem, zostały wydatkowe bez zastrzeżeń. Pula środków na turystykę, na co zwracamy uwagę przez kolejne lata, nie jest zbyt duża. Struktura wydatków na turystykę w ubiegłym roku wspomagana była przez środki unijne. W tym roku nie funkcjonują one w tym obszarze. To pewna luka, którą w perspektywie będzie trzeba wypełnić. To słabość roku 2016, bo w 2015 roku te środki, tak jak powiedziała pani dyrektor, jeszcze były i wspomagały działalność państwa poprzez POT. Rok 2015 był przyzwoity dla polskiej turystyki. Umacniała się na rynkach, co, mamy nadzieję, da się zauważyć w wyniku polskiej gospodarki w tym roku. Czy pan prezes chciałby coś dodać? Nie.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Składam wniosek w imieniu swoim i pana posła Grzegorza Janika, który prosił, aby go zastąpić, aby przyjąć pozytywną opinię odnośnie do wykonania budżetu w części 40 i POT. Oddaję głos przedstawicielowi NIK.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#DyrektordepartamentuNIKPiotrProkopczyk">Bardzo dziękuję. Panie przewodniczący, szanowni państwo, Najwyższa Izba Kontroli ocenia pozytywnie wykonanie budżetu państwa w części 40 – Turystyka. Kontrola dotyczyła ponad 30% wydatków budżetu państwa w części 40 i pozwala na stwierdzenie, że wydatki zostały poniesione z zachowaniem zasad gospodarowania środkami publicznymi określonymi w ustawie o finansach publicznych i aktach wykonawczych do tej ustawy. Nie stwierdzono nieprawidłowości w tej części. Jeśli chodzi o sprawozdawczość, podobnie jak w części 25, wszystkie sprawozdania przygotowywane były prawidłowo, terminowo, na podstawie danych z ewidencji księgowej i były prawidłowe pod względem merytorycznym i formalnym. W tej części NIK nie sformułowała żadnych wniosków.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#DyrektordepartamentuNIKPiotrProkopczyk">Na zakończenie jeszcze raz chciałem podkreślić, że NIK ocenia pozytywnie wykonanie budżetu państwa w 2015 roku w części 40 – Turystyka. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Szanowni państwo, czy do części turystycznej są jeszcze jakieś uwagi ogólne? Proponuję, aby po rozpatrzeniu dla Komisji Finansów Publicznych sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2015 roku – druk nr 553 wraz z analizą Najwyższej Izby Kontroli – druk nr 617, w zakresach omawianych przez Komisję, zaopiniować pozytywnie. Czy ktoś jest przeciw? Nie słyszę. Stwierdzam, że przyjęliśmy pozytywną opinię. Wezmę to na siebie – to dodatkowy obowiązek – reprezentowanie przed Komisją Finansów Publicznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PoselJoannaMucha">Ja mam koreferat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Pani poseł ma koreferat, bo reprezentuje pani Komisję Finansów Publicznych. Witamy panią poseł, która pracuje z nami od rana. Jeśli ktoś chce mnie zwolnić z tego obowiązku, bardzo proszę. Jeśli nie, będę reprezentował Komisję przed Komisją Finansów Publicznych i przedstawię konkluzję, którą przyjęliśmy. Pan Roman Kosecki w sobotę jest odpowiedzialny za coś.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Teraz przystępujemy do rozpatrzenia i zaopiniowania dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej sprawozdania z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2015 roku w zakresie właściwości Komisji. Bardzo proszę pana dyrektora Departamentu Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego NIK o krótki referat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#DyrektordepartamentuNIKPiotrProkopczyk">Panie przewodniczący, bardzo dziękuję. Szanowni państwo, Najwyższa Izba Kontroli w 2015 roku w obszarach sportu i turystyki zrealizowała 7 kontroli. Trzy z nich przeprowadził Departamentu Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego, a cztery inne jednostki organizacyjne. W materiale przygotowanym przez departament zostały przedstawione dwie wybrane kontrole dotyczące utrzymania i wykorzystania hali widowiskowo-sportowych oraz obiektów wybudowanych w ramach wieloletniego programu rozwoju bazy sportowej w województwie małopolskim. Na dobrą sprawę, główne ustalenia w tych dwóch kontrolach dotyczą m.in. nierzetelnego opracowania założeń finansowych w przypadku hali widowiskowo-sportowych, które na chwilę obecną wpływają na konieczność stałego zwiększonego dofinansowania ich bieżącej działalności przez gminy, które je wybudowały. Jeśli chodzi o wieloletni program w województwie małopolskim, możemy mówić o większych możliwościach rozwoju aktywności fizycznej, co zostało pozytywnie ocenione.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#DyrektordepartamentuNIKPiotrProkopczyk">Inne kontrole, które były realizowane w 2015 roku, poza kontrolą wykonania budżetu państwa, dotyczyły prawidłowości wykorzystania środków publicznych na przygotowanie polskich sportowców do olimpiady w Londynie, budowy tras rowerowych w ramach Programu Operacyjnego Rozwoju Polski Wschodniej czy też szkolenia młodzieży uzdolnionej sportowo.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#DyrektordepartamentuNIKPiotrProkopczyk">Na zakończenie chciałbym państwu przypomnieć, jakie kontrole NIK będzie realizowała w tym obszarze w najbliższym czasie. Oprócz już zrealizowanej kontroli w zakresie wykonania budżetu państwa, będą też kontrole dotyczące dostępności boisk przyszkolnych dla lokalnych społeczności oraz rozwoju sportu osób niepełnosprawnych. To wszystko z mojej strony. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Dziękuję panu dyrektorowi. Bardzo proszę o koreferat pana posła Jerzego Kozłowskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PoselJerzyKozlowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, pragnę omówić sprawozdanie z działalności Departamentu Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego Najwyższej Izby Kontroli w zakresie właściwości Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki. W 2015 roku Najwyższa Izba Kontroli w obszarze sportu i turystyki realizowała 7 kontroli, z czego 3 przeprowadził Departament Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego, a 4 inne jednostki organizacyjne NIK. Ze względu na ograniczenie czasowe, chciałbym odnieść się jedynie do trzech z nich.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#PoselJerzyKozlowski">Skontrolowano m.in. prawidłowość wykorzystania środków publicznych na przygotowanie polskich sportowców do udziału w XXX olimpiadzie w Londynie. Skutkiem tej kontroli było zawiadomienie prokuratury o podejrzeniu przestępstwa w Polskim Związku Badmintona. Po kontroli w Polskim Związku Kajakowym i w Ministerstwie Sportu i Turystyki skierowano sprawy do rzecznika dyscypliny finansów publicznych. Przedmiotem innej kontroli było utrzymanie i wykorzystanie hali widowiskowo-sportowych. Ustalenia tej kontroli wykazały, że samorządy popełniają błędy w szacowaniu potrzeb lokalnej społeczności i popytu na imprezy, do których organizacji niezbędna jest taka infrastruktura. Skutkiem jest to, że mają później problemy z bieżącym utrzymaniem obiektów.</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#PoselJerzyKozlowski">Podobny cel przyświecał innej kontroli, przeprowadzonej przez krakowską delegaturę NIK. Dotyczyła ona wykorzystania obiektów wybudowanych w ramach wieloletniego Programu rozwoju bazy sportowej w województwie małopolskim. Ustalenia tej kontroli wykazały podobne problemy, jak powyższa – około 25% krytych pływalni było wykorzystanych w bardzo niskim stopniu.</u>
          <u xml:id="u-29.3" who="#PoselJerzyKozlowski">Jak można zauważyć, działania pokontrolne NIK skutecznie przyczyniają się do wykrywania nieprawidłowości w gospodarowaniu publicznymi środkami. Instytucja w zaleceniach pokontrolnych wydaje konkretne postulaty zmian w prawie.</u>
          <u xml:id="u-29.4" who="#PoselJerzyKozlowski">Reasumując, NIK wykonuje swoje zadania bardzo rzetelnie, analizy są dokładne i merytoryczne, wartość materiałów pokontrolnych nie budzi zastrzeżeń. Ogólnie moja ocena pracy NIK w roku 2015 jest bardzo wysoka. Proponuję, aby Komisja wydała taką właśnie opinię o działalności NIK w zakresie właściwości naszej Komisji. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Dziękuję panu posłowi. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Nie słyszę zgłoszeń. Przychylając się do opinii naszego koreferenta przedstawię Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki opinię, którą dziś mam nadzieję uchwalimy, w sprawie sprawozdania z działalności NIK w 2015 roku – druk nr 618 – w zakresie działalności Komisji.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">„Na posiedzeniu w dniu 23 czerwca 2016 roku Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki, Komisja rozpatrzyła w zakresie swojego działania sprawozdanie z działalności NIK w 2015 roku. Po zapoznaniu się z informacją na wyżej wymieniony temat, przedstawioną przez dyrektora Departamentu Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego Najwyższej Izby Kontroli, analizie otrzymanych dokumentów oraz przeprowadzonej dyskusji, Komisja pozytywnie ocenia działalność Departamentu Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego Najwyższej Izby Kontroli w roku 2015. Komisja wysoko ocenia wartość merytoryczną informacji o wynikach przeprowadzonych kontroli oraz ich przydatność dla prac Komisji, podkreślając jednocześnie rzetelność i dokładność przedkładanych materiałów i dokumentów. Komisja wyraża podziękowania dla kierownictwa i pracowników departamentu za bardzo dobrą współpracę”.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Czy ktoś chciałby coś zmienić? Nie słyszę zgłoszeń. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, stwierdzę, że przedstawiony przeze mnie projekt opinii, zgodnie z wnioskiem pana posła Kozłowskiego, zostanie przyjęty. Stwierdzam przyjęcie opinii.</u>
          <u xml:id="u-30.3" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Zakończyliśmy procedowanie dwóch punktów dnia dzisiejszego. Porządek dzienny tego posiedzenia został wyczerpany. Zamykając posiedzenie Komisji informuję, że spotykamy się jeszcze po głosowaniach, najprawdopodobniej o godzinie 11:00. Ustalmy, że otworzę posiedzenie 15 minut po głosowaniach, w sali konferencyjnej, niedaleko kaplicy – mówię to dla posłów, którzy mogą mieć problemy ze zlokalizowaniem posiedzenia. Panie ministrze, spotykamy się 15 minut po głosowaniach. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-30.4" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>