text_structure.xml
18.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Otwieram pierwsze w tym roku posiedzenie Komisji Zdrowia. Na wstępie chciałbym paniom i panom posłom, panu ministrowi, pracownikom ministerstwa oraz zaproszonym gościom złożyć najserdeczniejsze życzenia noworoczne – przede wszystkim zdrowia, bo tego nam najbardziej potrzeba, pomyślności i szczęścia zarówno w życiu osobistym, jak i zawodowym oraz wszystkiego najlepszego. Mam nadzieję, że nowy rok będzie owocny i nasze prace będą się odbywać zgodnie z przyjętymi harmonogramami.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Przestawię porządek naszego dzisiejszego posiedzenia, który uzupełniłem o dwa punkty, przy czym jeden z nich ma charakter informacyjny. Po pierwsze, informuję państwa posłów, że zbliża się termin przedstawienia marszałkowi Sejmu planu pracy Komisji na najbliższe półrocze. W związku z tym proszę, żeby do następnego posiedzenia Sejmu – do 18 stycznia – przedstawili państwo propozycje, co powinno znaleźć się w pracach Komisji Zdrowia. Zaznaczam, że przygotujemy spis spraw, które już zostały rozpatrzone i które jeszcze nie były rozpatrzone przez Komisję zgodnie z planem. Tak się dzieje, niestety, że mamy określone prace bieżące, w związku z czym nie zawsze udaje się realizować harmonogram zawarty w planie. Zatem do 18 stycznia proszę zgłaszać do sekretariatu Komisji propozycje tematów posiedzeń Komisji w pierwszej połowie 2011 r.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Po drugie, ponieważ jesteśmy w całym składzie Komisji, chciałbym zaproponować zmiany w składzie podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia rządowych projektów ustaw – nie wymienię wszystkich projektów, bo chodzi o ten pakiet, w którym znajduje się rządowy projekt ustawy o działalności leczniczej. Jest tam między innymi projekt, który będzie rozpatrywany dzisiaj, to jest projekt ustawy o zmianie ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz niektórych innych ustaw. Zaproponowano dwie zmiany w składzie podkomisji. Ze strony Sojuszu Lewicy Demokratycznej, pana posła Marka Balickiego zastąpi pani przewodnicząca Elżbieta Streker-Dembińska. Rozumiem, że stosowne pismo już wpłynęło. A ze strony Prawa i Sprawiedliwości, pana posła Czesława Hoca zastąpi pani poseł Halina Olendzka, którą serdecznie witam, bo została dokooptowana do składu Komisji Zdrowia na ostatnim posiedzeniu Sejmu.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Rozumiem, że jeszcze pani przewodnicząca Beata Małecka-Libera ma propozycję.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselBeataMaleckaLibera">Tak, mam propozycję. Jest wniosek pana wiceprzewodniczącego, posła Damiana Raczkowskiego, o zmianę. Zostało uzgodnione, że zastąpi go pan poseł Tadeusz Naguszewski.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">W związku z tym stwierdzam, że są trzy zmiany. Zamiast pana posła Marka Balickiego będzie pani poseł Elżbieta Streker-Dembińska, zamiast posła Czesława Hoca będzie pani poseł Halina Olendzka, a zamiast pana posła Damiana Raczkowskiego będzie pan poseł Tadeusz Naguszewski. Rozumiem, że państwo aprobują te zmiany.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Czy są jeszcze inne propozycje ze strony Komisji? Nikt się nie zgłasza. W związku z tym, jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja zmieniła skład podkomisji nadzwyczajnej zgodnie z propozycjami, które odczytałem. Rozumiem też, że przewodniczenie podkomisji pozostaje bez zmian, zgodnie z tym, co ustaliliśmy na pierwszym posiedzeniu. Sprzeciwu nie słyszę. Dziękuję bardzo. Stwierdzam, że Komisja zmieniła skład podkomisji nadzwyczajnej.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Tematem dzisiejszego spotkania Komisji jest pierwsze czytanie pilnego rządowego projektu ustawy o substancjach chemicznych i ich mieszaninach, zawartego w druku nr 3737. Jest to projekt wynikający z pilnej potrzeby wdrożenia nowych przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą klasyfikacji i oznakowania substancji chemicznych i ich mieszanin. Harmonizacja tych przepisów dotyczących warunków, jakie muszą być spełnione przy wprowadzaniu substancji chemicznych na rynek europejski, jest priorytetem. Pan marszałek wyznaczył termin przeprowadzenia pierwszego czytania i rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o substancjach chemicznych i ich mieszaninach do dnia 18 stycznia br.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Projekt jest obszerny – jest to nowa ustawa. Dzisiejsze regulacje są zawarte w innej ustawie o substancjach chemicznych. One się różnią. Konieczność wdrożenia tych uregulowań wynika z rozporządzeń i dyrektyw Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Państwo mają przed sobą ten dość obszerny druk. Nie chciałbym na razie przesądzać o tym, jak będziemy nad nim pracować. Niewątpliwie jest to druk bardzo techniczny. Sądzę więc, że jak najszybciej przystąpimy do pierwszego czytania tego projektu. Upoważniony przez premiera Donalda Tuska do uzasadnienia projektu został minister zdrowia. Rozumiem, panie ministrze, że pan będzie uzasadniać ten projekt ustawy.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Przystępujemy do pierwszego czytania. Panie ministrze, proszę o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaAdamFronczak">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, projekt ustawy o substancjach chemicznych i ich mieszaninach został opracowany w związku z obowiązkiem włączenia do polskiego porządku prawnego przepisów rozporządzenia WE nr 1272/2008 Parlamentu Europejskiego i Rady, które weszło w życie w dniu 20 stycznia 2009 r. Konieczność opracowania nowego projektu ustawy, zamiast kolejnej nowelizacji ustawy o substancjach i preparatach chemicznych, spowodowana jest zasadniczymi zmianami w terminologii dotyczącej chemikaliów, które objęłyby nawet tytuł ustawy.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaAdamFronczak">Projektowana ustawa różni się od dotychczas obowiązującej ustawy o substancjach i preparatach chemicznych w dwojaki sposób. Z jednej strony wprowadza istotną zmianę w terminologii chemicznej, wynikającą ze wspomnianego wcześniej rozporządzenia, natomiast z drugiej strony wprowadza zmiany o charakterze merytorycznym spowodowane koniecznością wdrożenia tegoż rozporządzenia, w szczególności poprzez wskazanie organów współpracujących Krajowego Centrum Informacyjnego, organów nadzoru nad przestrzeganiem przepisów tego aktu oraz określenie kar za nieprzestrzeganie obowiązków wynikających z tego rozporządzenia.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaAdamFronczak">Pozostałe przepisy projektu ustawy są w zasadzie powtórzeniem przepisów zawartych w uchylanej ustawie o substancjach i preparatach chemicznych. Projekt nowej ustawy uwzględnia zmiany przepisów Unii Europejskiej dokonane rozporządzeniem WE nr 1272/2008 w dyrektywie Rady 67548/EWG i dyrektywie 1999/45/WE, które ulegają najpierw zmianom, a potem uchyleniu, oraz rozporządzeniu WE nr 1907/2006.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaAdamFronczak">Ustawa o substancjach chemicznych i ich mieszaninach, podobnie jak obecnie obowiązująca ustawa o substancjach i preparatach chemicznych, oprócz dostosowania prawa krajowego do wymienionych wcześniej dyrektyw i rozporządzeń, dostosowuje prawo krajowe także do następujących aktów wspólnotowych: rozporządzenia WE nr 689/2008 dotyczącego przywozu i wywozu niektórych niebezpiecznych chemikaliów, rozporządzenia WE nr 648/2004 dotyczącego detergentów, dyrektyw 2004/9/WE i 2004/10/WE dotyczących dobrej praktyki laboratoryjnej, części przepisów dyrektywy 9258/EWG dotyczącej znaków bezpieczeństwa w pracy oraz dyrektyw 74556/EWG i 74557/EWG dotyczących handlu niektórymi toksycznymi chemikaliami.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaAdamFronczak">W projekcie nowej ustawy skorzystano z zezwolenia dotyczącego zwolnienia ze stosowania przepisów rozporządzenia nr 1907/2006 oraz rozporządzenia nr 1272/2008 ze względu na potrzeby obronności państwa. Z uwagi na odwołania w innych przepisach ustawowych do przepisów ustawy o substancjach i preparatach chemicznych, zmianami zostały objęte, oprócz aktu podstawowego regulującego tematykę chemikaliów, także inne ustawy. Podstawowym celem ustawy o substancjach chemicznych i ich mieszaninach jest ochrona człowieka i środowiska przed szkodliwym działaniem chemikaliów stosowanych w działalności zawodowej i w gospodarstwie domowym.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaAdamFronczak">Potrzeba nadania projektowi ustawy o substancjach chemicznych i ich mieszaninach klauzuli pilności wynika z konieczności niezwłocznego wdrożenia nowych przepisów Unii Europejskiej dotyczących klasyfikacji i oznakowania substancji chemicznych i ich mieszanin. Harmonizacja w państwach członkowskich Unii Europejskiej przepisów dotyczących warunków, jakie muszą być spełnione przy wprowadzeniu substancji chemicznych na rynek europejski sprzyjać będzie obrotowi chemikaliami i działać na korzyść polskiego przemysłu chemicznego. Projekt ustawy ma na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Dziękuję, panie ministrze. Przepraszam za chwilowe zamieszanie, ale dokonywaliśmy konsultacji dotyczących tego, jak dalej pracować i procedować. Sądzę, że najpierw przeprowadzimy dyskusję dotyczącą krótkiej charakterystyki tego aktu prawnego, a potem – jest taka propozycja – przystąpilibyśmy do powołania 7-osobowej podkomisji. Jak już powiedziałem, ustawa ma charakter techniczny, aczkolwiek jest bardzo skomplikowana i rodzi określone skutki finansowe dla budżetu państwa. Na razie jednak poproszę państwa posłów i zaproszonych gości o przedstawienie stanowisk i zadanie ewentualnych pytań odnośnie do tego projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Kto z państwa posłów chciałby zabrać głos w tej sprawie? Proszę, pan poseł Sopliński.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselAleksanderSoplinski">Mam pytanie, czy ta ustawa ma skutki dla budżetu państwa. Dlaczego o to pytam? Dlatego, że ta regulacja nałoży na Państwową Inspekcję Sanitarną, a także na Państwową Straż Pożarną nowe zadania, które będą wymagać szkolenia. Pytam więc, czy są zarezerwowane środki na szkolenia, żeby ta ustawa była właściwe realizowana.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PoselAleksanderSoplinski">Poza tym mam pytanie dotyczące środków ochrony roślin, bo jeśli chodzi o ustawę o substancjach chemicznych i ich mieszaninach, to będzie ona obowiązywać dopiero od 2015 r. Czy procedura rejestracji tych preparatów będzie już rozpoczęta, kiedy wejdzie w życie ustawa? Chodzi o to, żeby nie było tak jak w przypadku rejestracji leków, na ostatnią chwilę. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z państwa posłów chciałby jeszcze zabrać głos w tej części dyskusji? Nikt się nie zgłasza.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Ja jeszcze uzupełnię pytanie pana posła. Oczywiście realizacja ustawy będzie wymagać poniesienia określonych nakładów. To zawsze pięknie brzmi, że urzędy centralne utrzymują się z własnych przychodów, ale przecież wiemy, że generują koszty. Tu znacznie poszerzono zadania kilku inspekcji, które muszą zostać zbudowane, czyli muszą być uzupełnione odpowiednimi ludźmi. To po pierwsze. Po drugie, muszą zostać przeprowadzone szkolenia, a po trzecie, wymaga to stałego uczestnictwa w pracach na poziomie europejskim. W związku z tym zarówno koszty szkoleń, jak i wyjazdów, będą niebagatelne. O ile to poszerzenie działań odpowiednich inspekcji zwiększy koszty budżetu państwa? To pierwsze pytanie. I drugie – jak dzisiaj jest finansowana kontrola nad substancjami i preparatami chemicznymi? Były preparaty chemiczne, a teraz mówimy o mieszaninach.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Czy jeszcze ktoś chciałby zabrać głos? Nie. Proszę o odpowiedź, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PodsekretarzstanuwMZAdamFronczak">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, szanowni państwo, oczywiście będą pewne skutki finansowe, ponieważ przykładowo w roku 2011 Główny Inspektorat Sanitarny wyda 35 tys. zł, Państwowa Inspekcja Sanitarna – 143 tys. zł, Inspekcja Handlowa – 30.720 zł. Również Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi będzie ponosić pewne koszty. Szacujemy, że w wyniku wdrożenia przepisów tej ustawy koszty wyniosą ponad 624 tys. zł. Trzeba jednak pamiętać, że będą także przychody do budżetu państwa z decyzji zmieniających. Jeżeli więc te koszty rozłożymy na kilka instytucji, to okaże się, że w ciągu kliku lat nie są one porażająco wielkie. Podczas uzgodnień i międzyministerialnych konsultacji wszystkie resorty były zapoznane z kosztami, które będą musiały ponieść w związku z wdrożeniem przepisów nowej ustawy po jej uchwaleniu, i te środki zostały zaplanowane w budżetach odpowiednich resortów. Natomiast teraz ten nadzór wykonuje się, panie przewodniczący, zgodnie z przepisami obecnej ustawy, w sposób ciągły, w trakcie działań. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Dziękuję bardzo. Jeszcze jedno pytanie uzupełniające. Czy ta ustawa niesie za sobą konieczność przebudowy wielu aktów wykonawczych, czyli rozporządzeń, poczynając od nadania statutu nowej inspekcji, a kończąc na rozporządzeniach technicznych, bez których ta ustawa będzie martwa?</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Do projektu ustawy są załączone projekty rozporządzeń. Nie jestem pewien, czy są one kompletne. Na ile ministerstwo może oszacować kompletność projektów rozporządzeń ministra zdrowia wynikających z tej ustawy i czy ministerstwo zdąży wydać je w określonym czasie, bo uchwalenie ustawy to jedno, a drugie, to wprowadzenie jej w życie, co wymaga aktów wykonawczych, bez których wprowadzanie jakiejkolwiek regulacji prawnej nie ma sensu. Pytam więc, czy przygotowane akty rozporządzeń są kompletne, czy jeszcze czegoś brakuje.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PodsekretarzstanuwMZAdamFronczak">Panie przewodniczący, szanowni państwo, jest to kompletny akt ustawowy wraz z rozporządzeniami. Jesteśmy więc przygotowani do wdrożenia przepisów prawa również na poziomie rozporządzeń. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Dziękuję bardzo. Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie widzę chętnych. W związku z tym stwierdzam, że w czasie posiedzenia Komisji Zdrowia przeprowadzono pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o substancjach chemicznych i ich mieszaninach. Pan minister przedstawił założenia i odpowiednie regulacje projektu. Przeprowadzono dyskusję, w trakcie której nie zgłoszono żadnych wniosków.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Po konsultacjach w prezydium Komisji proponujemy powołanie podkomisji, która zajmie się tym projektem ustawy. Jak już powiedziałem, Komisja musi przedstawić sprawozdanie do 18 stycznia, zatem prace podkomisji muszą przebiegać sprawnie. Proponujemy też, aby podkomisja nadzwyczajna liczyła nie więcej niż 7 osób, czyli 3 przedstawicieli Klubu Parlamentarnego Platforma Obywatelska, 2 przedstawicieli Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość i po jednym przedstawicielu Klubu Poselskiego Polskiego Stronnictwa Ludowego i Klubu Poselskiego Sojusz Lewicy Demokratycznej. Powinien być także 1 przedstawiciel Klubu Poselskiego Polska Jest Najważniejsza, ale nikogo z tego klubu tu dziś nie ma. Gdyby była propozycja w tym zakresie, to do tego wrócimy, ale dzisiaj proponuję zamknąć tę listę.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#ZestronyPlatformyObywatelskiej">pani poseł Alicja Dąbrowska, pani poseł Barbara Czaplicka, pan poseł Jan Kulas. Rozumiem, że państwo wyrażają zgodę na pracę w podkomisji. Dziękuję bardzo. Ze strony Prawa i Sprawiedliwości: pan poseł Krzysztof Tołwiński i pan poseł Kazimierz Moskal. Rozumiem, że panowie posłowie wyrażają zgodę. Ze strony Sojuszu Lewicy Demokratycznej – pani poseł Elżbieta Zakrzewska. I ze strony Polskiego Stronnictwa Ludowego – pan poseł Aleksander Sopliński.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#ZestronyPlatformyObywatelskiej">Czy są inne propozycje? Jeśli nie usłyszę innych propozycji, zamknę listę kandydatów do pracy w podkomisji.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#ZestronyPlatformyObywatelskiej">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja powołała podkomisję nadzwyczajną do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o substancjach chemicznych i ich mieszaninach w zaproponowanym składzie. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#ZestronyPlatformyObywatelskiej">Przypominam, że dzisiaj mamy jeszcze dwa posiedzenia Komisji. Przypominam również, że do 18 stycznia składamy w sekretariacie Komisji Zdrowia propozycje tematów pracy na najbliższe półrocze.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#ZestronyPlatformyObywatelskiej">Proszę członków podkomisji o podejście do stołu prezydialnego w celu ukonstytuowania podkomisji.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#ZestronyPlatformyObywatelskiej">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>