text_structure.xml
25.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dzień dobry państwu. Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. W imieniu przewodniczącego Korzeniowskiego oraz własnym serdecznie witam panie i panów posłów. Witam pana ministra Siemoniaka wraz z załogą.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Porządek dzisiejszego posiedzenia Komisji obejmuje rozpatrzenie poprawki zgłoszonej w trakcie drugiego czytania do rządowego projektu ustawy o funduszu sołeckim oraz do poselskiego projektu ustawy o funduszu sołeckim oraz o zmianie ustawy o samorządzie gminnym. Czy są jakieś uwagi do porządku obrad? Nie słyszę. Stwierdzam, że obradujące wspólnie Komisje przyjęły porządek obrad.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Jedyna poprawka została zgłoszona przez Klub Prawo i Sprawiedliwość. Bardzo proszę pana Krzysztofa Jurgiela o przedstawienie istoty poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselKrzysztofJurgiel">Panie przewodniczący, panie ministrze, Wysokie Komisje, szanowni państwo, chciałbym jednak, żebyśmy pochylili się jeszcze nad zapisem ust. 3 w art. 1. W sprawozdaniu Komisji środki funduszu sołeckiego uzależnione są od zadań własnych gminy, a także od zgodności ze strategią rozwoju gminy. Na poparcie swego wniosku przyniosłem rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 14 lutego 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania „Odnowa i rozwój wsi” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. W rozporządzeniu stwierdzono, że do wniosku o przyznanie pomocy, realizowanego przez samorządy województw, dołącza się wnioski wymienione w formularzu. W systemie prawnym funkcjonuje pojęcie odnowy miejscowości. Rozporządzenie wymienia poszczególne elementy tego planu, ale przede wszystkim opis „planowanych zadań inwestycyjnych i przedsięwzięć aktywizujących społeczność lokalną w okresie co najmniej 7 lat od dnia przyjęcia planu odnowy miejscowości w kolejności wynikającej z przyjętych priorytetów rozwoju miejscowości z podaniem szacunkowych kosztów”. Jeszcze raz podkreślam, że „strategia rozwoju gmin” nie jest pojęciem funkcjonującym w polskim systemie prawnym. Jeśli gmina nie ma strategii rozwoju, której nie wymagają żadne dokumenty, to wystąpią później problemy z funduszem. Rozmawiałem z kilkoma wójtami, więc wiem, że plany odnowy miejscowości są sporządzane. Jeśli zapis ustawowy miałby być zapisem właściwym, to co najwyżej powinien zawierać sformułowanie „zgodne z planem rozwoju miejscowości”. Moim zdaniem należy wykreślić słowa „są zgodne ze strategią rozwoju gminy”. Jeszcze raz zgłaszam tę propozycję. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Kto z pań i panów posłów chciałby zabrać głos? Bardzo proszę, pan poseł Raba, a potem pani poseł Jazłowiecka.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselNorbertRaba">Panie przewodniczący, panie ministrze, Wysokie Komisje, przedstawiona poprawka, której tekst mam przed sobą, trochę inaczej ma się do tego, co przed chwilą powiedział pan przewodniczący Jurgiel. Pan przewodniczący Jurgiel wrócił do kwestii, która była już dyskutowana na posiedzeniach Komisji, czyli do zapisów odnoszących się do strategii. Natomiast przedstawiona nam na piśmie poprawka ma zupełnie inne brzmienie. Czy mógłbym prosić pana posła, który zgłaszał poprawkę, żeby ustosunkował się tego, co uzasadnia pan przewodniczący Jurgiel? Jak ta poprawka ma się do tego, co przedstawiono posłom jako poprawkę, którą mamy rozpatrywać? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Proszę, pani poseł Jazłowiecka.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselDanutaJazlowiecka">Panie przewodniczący, dziękuję bardzo. Proponuję jednak, żeby pan poseł Jurgiel odpowiedział może na to pytanie, dobrze?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dobrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselDanutaJazlowiecka">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Bardzo proszę, pan przewodniczący Jurgiel.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselKrzysztofJurgiel">Ale na jakie pytanie mam odpowiedzieć? Jeśli chodzi o moje stanowisko, to po prostu nie jestem zwolennikiem ograniczania wydatków w sołectwie na cele związane tylko z planem odnowy miejscowości. Jeżeli jednak chcą państwo uzależniać zapis od dokumentu rozwojowego danej miejscowości, to w systemie prawnym istnieje teraz dokument o nazwie „plan odnowy miejscowości”, więc zgodność może być najwyżej z planem odnowy miejscowości. Natomiast członkowie PiS uważają, że istnieją działania poza planem odnowy miejscowości, na które sołectwo mogłoby otrzymać środki i dlatego nie jestem zwolennikiem ograniczenia. Jeśli jednak chcą państwo ograniczać zapisy do dokumentów rozwojowych, to należałoby wprowadzić plan odnowy miejscowości. Moim zdaniem właśnie tak należałoby to uczynić.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PoselKrzysztofJurgiel">Źle się stało, że resort rolnictwa nie jest reprezentowany na posiedzeniu Komisji. Przypuszczam bowiem, że stanowisko resortu rolnictwa byłoby takie, o jakim mówię. Natomiast rząd Donalda Tuska zaczął budować drogi na wsi, chociaż należy to do zadań innego resortu, a teraz zaczyna ustawiać sołectwa w rozwoju obszarów wiejskich. Proszę państwa, to nie jest właściwe działanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dziękuję bardzo. Czy Biuro Legislacyjne zgłasza jakieś uwagi techniczne do tej poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#LegislatorWandaSokolewicz">Absolutnie nie, bo poprawka jest merytoryczna.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Biuro Legislacyjne nie zgłasza uwag. Czy pan minister chciałby się ustosunkować do tej poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiTomaszSiemoniak">Zabierzemy głos po wypowiedziach posłów.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Wobec tego kontynuujemy dyskusję. Do głosu była zapisana pani poseł Jazłowiecka.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselDanutaJazlowiecka">Dziękuję, panie przewodniczący. Proszę państwa, wyraźnie widzimy, że Klub PiS jest bardzo mocno przywiązany do różnych dokumentów. Tak było z listami indykatywnymi. Zapisy w ustawie, zgodne ze strategią rozwoju gminy, PiS traktuje więc tylko jako dokument. Uważamy, że zapisy zaproponowane na poprzednim posiedzeniu Komisji, nad którymi debatowaliśmy na posiedzeniu Sejmu, są zapisami słusznymi.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PoselDanutaJazlowiecka">Proszę państwa, mamy różne gminy, które mają różne priorytety. Jedne gminy rozwijają przemysł, drugie turystykę, a inne rozwijają usługi. Uważamy, że sołtysi, którzy wspólnie z mieszkańcami wsi biorą czynny udział w rozwoju sołectwa i obszarów wiejskich, powinni uczestniczyć w programowaniu, znać priorytety i wiedzieć, w jakim kierunku rozwija się gmina. Sołtysi powinni wykorzystywać pieniądze z funduszu sołeckiego właśnie korzystając z tego kierunku. Musimy pamiętać o tym, że ta ustawa będzie czytana przez sołtysów. W związku z tym nie możemy mówić, że zadania własne gminy zapisane są w innych ustawach, np. w ustawie o samorządzie gminnym i że sołtysi na pewno będą sięgali do pozostałych ustaw. Najprawdopodobniej nie będą sięgali. Dlatego proponujemy zapisy, w których mowa o tym, że środki funduszu przeznacza się na realizację przedsięwzięć, które są zadaniami gminy i które są zgodne ze strategią. W związku z tym zapisy takie uważamy za słuszne. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dziękuję bardzo. Pani poseł Kloc, a potem pan poseł Telus.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselIzabelaKloc">Panie przewodniczący, szanowni państwo, skoro w ustawie o funduszu sołeckim rzeczywiście mówimy o strategii rozwoju gminy i skoro przyznanie środków uzależnia się od zgodności ze strategią rozwoju gminy, to chciałam zadać pytanie panu ministrowi. Ile gmin w Polsce na dzień dzisiejszy ma takie strategie rozwoju? Z jakich aktów prawnych wynika to, czy strategia rozwoju gminy jest albo jej nie ma? Mamy chociażby ustawę o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, w której zapisano swego rodzaju obowiązkowość takiego dokumentu. Jeśli chodzi o dobry proces przyznawania środków, to jednak nie wyobrażam sobie tego inaczej. Obowiązek posiadania takiego dokumentu kończy się na strategii województwa. Jak w związku z tym wyobrażają sobie państwo przyznawanie środków, jeżeli strategii nie ma?</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PoselIzabelaKloc">Czy będzie tak, jak w przypadku Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego? W zakresie kilku działań ZPORR były wymagane takie programy rozwoju gminy. Pamiętam, że strategie były przygotowywane na kolanie, a uchwalane wręcz w nocy tylko po to, żeby spełnić warunek formalny wniosku do którychś tam działań w ZPORR. Nie chciałabym, żeby nie dochodziło do takich sytuacji, w których strategia będzie uchwalana tylko po to, żeby uzyskać środki. Jeśli do tego dojdzie, to nie będzie to miało nic wspólnego z faktycznym rozwojem gminy. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dziękuję bardzo. Pan poseł Telus.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PoselRobertTelus">Panowie przewodniczący, szanowne Komisje, nie wiem, nad czym dzisiaj debatujemy. Uważam, że posłowie Platformy Obywatelskiej i Polskiego Stronnictwa Ludowego upierają się w kwestii, która jest rzeczą nawet śmieszną. Nasza ustawa ma pomagać sołtysom. Ma być ona wyjściem w stronę sołtysów, którym tą ustawą dajemy średnio około 10.000 zł. Zapisujemy, że owe 10.000 zł dajemy sołtysom, ale po to, żeby wydali je wraz ze strategią rozwoju gminy. Od razu więc zakładamy kaganiec. Jeśli sołtys będzie chciał kupić kosę spalinową do koszenia rowów, to czy będzie to zgodne ze strategią? Jeśli sołtys będzie chciał zrobić przepust przez drogę, to czy będzie to zgodne ze strategią? Zgodność ze strategią będzie wtedy, gdy wójt lub burmistrz będzie chciał dać te pieniądze. Jeżeli jednak nie zechce dać pieniędzy, to powie, że to nie jest zgodne ze strategią. Naszą ustawą znów będziemy tworzyć patologię. Drodzy państwo, przecież ten zapis mówi o zadaniach własnych gminy. Po pierwsze niech służą poprawie warunków życia jej mieszkańców. Koniec i kropka. Nie wpisujmy w ustawie żadnej strategii, bo naprawdę zrobimy sołtysom wilczą przysługę. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dziękuję bardzo. Pan poseł Raba.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PoselNorbertRaba">Szanowni państwo, panie przewodniczący, panie ministrze, niemal dokładnie powtarzamy dyskusję, która miała miejsce w trakcie rozpatrywania tej ustawy. Mówimy o tym, co poprzednio potwierdził również pan minister Siemoniak. Doszliśmy do porozumienia w kwestii zapisu o strategii. Zapis nie mówi o bardzo konkretnym dokumencie, będącym strategią jakiejś tam gminy.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PoselIzabelaKloc">A czym jest działanie strategiczne?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PoselNorbertRaba">Zapis mówi o tym, że działania strategiczne, które podejmuje gmina, muszą być zgodne z tym, co przedstawi rada sołecka. Dziś PiS przedstawia nam poprawkę, która mówi o tym, że rada sołecka podejmie decyzję, mającą służyć poprawie warunków życia mieszkańców. Dobrze. Zadam więc pytanie. Jeżeli rada sołecka uchwali, że w budynkach o numerach od 1 do 5 wymienia się okna w tym roku, zaś w następnym roku w budynkach od 6 do 10, a w kolejnych przez 4 lata, to czy jest to zgodne z działaniem strategicznym? Czy będzie to zgodne z dobrym wydatkowaniem pieniędzy publicznych?</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dziękuję. Bardzo proszę, pan poseł Pomajda.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PoselWojciechPomajda">Panie przewodniczący, dziękuję bardzo. W trakcie kolejnego posiedzenia rozmawiamy o tym samym. Tak naprawdę dyskusja polega na grze słów. Wszystkim nam chodzi o to samo. I posłowie PiS, i posłowie mojej formacji, i posłowie innych formacji mówią o tym samym. Chodzi nam o to, aby fundusz sołecki służył sołectwu. Nieważne, jak to nazwiemy.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#PoselWojciechPomajda">Zgadzam się z posłami PO, że określenie „strategia” jest napisane z małej litery. Nie jest to więc żaden obowiązujący dokument. Nie ma wymogu posiadania strategii rozwoju gminy. Ten zapis wcale tego nie warunkuje. Natomiast każda gmina powinna posiadać wizję rozwoju i taką wizję ma każdy wójt. Każdy sołtys powinien posiadać taką wizję, tj. wiedzieć, co chce zrobić w danym roku i jakie priorytety powinny zostać zrealizowane nawet za te niewielkie, symboliczne fundusze w wysokości około 10.000 zł.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#PoselWojciechPomajda">Dyskutujemy tutaj o rzeczy, nad którą w ogóle nie powinniśmy się zastanawiać. Przyjmijmy jakiś konsensus. Panie przewodniczący, choć pewnie będzie trudno wypracować jednolite stanowisko, to wnoszę o przerwanie tej dyskusji i przeprowadzenie głosowania, abyśmy tę sprawę zamknęli. I tak sprawa zakończy z korzyścią i sukcesem dla sołectw i dla lokalnych społeczności. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Szanowni posłowie, powinniśmy przegłosować ten wniosek formalny, ponieważ taka jest kolejność postępowania. Czy pan poseł Pomajda zgodzi się jednak na to, żeby ministrowi zostało zadane jeszcze jedno pytanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PoselWojciechPomajda">Tak, zgadzam się.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PoselKrzysztofJurgiel">Dziękuję bardzo. Panie pośle, nie wiem, czy był pan obecny, gdy przedstawiałem poprawkę. Mówiłem o tworzeniu dokumentu zwanego planem odnowy miejscowości. Pan mówił o tym, że każda miejscowość powinna mieć plan. Jeśli chcecie tworzyć zależność, to takim planem na piśmie jest plan odnowy miejscowości. Natomiast pytanie jest następujące.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Intencja pana posła Pomajdy była chyba zupełnie inna. Pan poseł popiera poprawkę, tak? Czy dobrze zrozumiałem?</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PoselKrzysztofJurgiel">Kieruję natomiast pytanie do Biura Legislacyjnego. Prosiłbym o to, aby przed głosowaniem wyrażono opinię. Jak z prawnego punktu widzenia należy traktować zapis „strategia rozwoju gminy”? Pani poseł Kloc powiedziała jasno, że w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju w naszym państwie są wymienione rodzaje dokumentów i znajduje się rozdział o strategiach rozwoju. W strategiach rozwoju jest strategia rozwoju województwa i właśnie dlatego rząd wprowadził plany odnowy miejscowości. Naprawdę pilnujmy porządku prawnego. Dlatego też w tym zakresie proszę o opinię Biura Legislacyjnego, które czuwa nad zgodnością zapisów projektu z innymi ustawami, a także nad zgodnością pojęć używanych w tej ustawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dziękuję bardzo. Czy jest sprzeciw wobec wniosku formalnego o zamkniecie dyskusji i przejście do głosowania? Czy ktoś zgłasza wniosek przeciwny? Nie słyszę takiego zgłoszenia.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Stwierdzam, że zamykamy dyskusję w tej kwestii. Bardzo proszę o odpowiedzi na pytania. Wpierw Biuro Legislacyjne, a potem pan minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#LegislatorWandaSokolewicz">Proszę państwa, oczywiście Biuro Legislacyjne wolałoby, aby w ustawie były używane pojęcia poprawne. Na posiedzeniach Komisji i podkomisji wyjaśnialiśmy jednak sobie, że w tym przypadku użycie wyrazów „strategia rozwoju” jest tylko i wyłącznie na użytek tej ustawy. Chodzi po prostu o jakiś zamiar. „Strategia rozwoju” jest pojęciem ogólnym, określającym plany gminy na najbliższe lata. To wyrażenie jest tutaj użyte tylko w takim znaczeniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dziękuję bardzo. Pan minister przedstawi stanowisko rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#SekretarzstanuwMSWiATomaszSiemoniak">Panowie przewodniczący, Wysokie Komisje, podzielam argumenty, które padły w wypowiedziach pana posła Raby i pani mecenas. Chciałbym tylko zwrócić uwagę na fakt, że projekt będący przedłożeniem rządowym, który zawierał takie właśnie zapisy, był efektem kompromisu zawartego ze Związkiem Gmin Wiejskich Rzeczypospolitej Polskiej i był popierany przez krajową reprezentację sołtysów. Jest to efekt wielomiesięcznych ustaleń i woli rządu, która do tej pory była podtrzymywana przez prace Wysokiej Izby. Projekt jest wynikiem konsensusu pomiędzy gminami a jednostkami pomocniczymi, którymi są wspólnoty sołeckie i sołtysi. Państwo posłowie wiedzą, że nie od początku było tak, że wójtowie reprezentowani w ZGW RP popierali projekty związane z funduszem sołeckim.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#SekretarzstanuwMSWiATomaszSiemoniak">Jeśli chodzi o pytanie dotyczące liczby gmin, które posiadają dokumenty o charakterze strategicznym, to MSWiA nie gromadzi takich danych. Według szacunków ZGW RP w około połowie gmin w Polsce są dokumenty, które można tak określić. Mają one różny stopień ogólności. Tutaj nie ma jakiejś reguły. W kontekście omawianego zapisu wydaje się, że ani gminy, ani sołtysi nie mieli żadnych wątpliwości, o co chodzi. Na wspólnym posiedzeniu Komisji mówiłem już o tym, że wyrażenie jest zapisane małymi literami. Jest to pewna wskazówka, a nie wymóg związany z określonym typem i tytułem dokumentu. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dziękuję bardzo panu ministrowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PoselWojciechPomajda">Czy mogę jedno słowo?</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Ad vocem pan poseł Pomajda. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PoselWojciechPomajda">Dziękuję, panie przewodniczący. Chciałem tylko wyjaśnić, bo zapewne nie do końca zostałem zrozumiany. Moja intencja nie została odczytana. Jeszcze raz chciałem podkreślić, że jeżeli tworzymy prawo i ono wzbudza dyskusję na posiedzeniu naszych Komisji, to starajmy się jednak przyjąć takie rozwiązanie, które nie będzie wywoływało jeszcze szerszych dyskusji w momencie jego realizacji przez beneficjentów. Zdecydowanie więc opowiadam się za tym, żebyśmy tworzyli prawo przejrzyste i klarowne. Przyjmijmy ten przepis, który pozwoli szerszej otworzyć się na możliwość lepszego wykorzystania funduszy, a nie ten przepis, którym już na wyjściu założymy sołectwom kaganiec i który znowu będzie nakładał jakieś ograniczenia. Sądzę, że poprawka złożona przez pana posła Jurgiela, która mówi o warunkach życia i nie odnosi się do strategii – bez względu na to, czy dotyczy to dokumentu, czy nie – jest korzystniejsza. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dziękuję bardzo. Zamknęliśmy dyskusję i udzielanie odpowiedzi. Przystępujemy do głosowania. Bardzo proszę sekretariaty Komisji o przygotowanie się do liczenia głosów.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Kto z pań i panów posłów jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki przedstawionej przez pana przewodniczącego Jurgiela, zechce podnieść rękę. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-40.2" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Ogłaszam wyniki: 19 posłów głosowało za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki, 19 posłów – za negatywnym zaopiniowaniem, a 2 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
<u xml:id="u-40.3" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Bardzo proszę, pan poseł zgłasza jakąś uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PoselZbigniewBabalski">Panie przewodniczący, bardzo proszę o reasumpcję głosowania. Zapytaliśmy bowiem pana sekretarza, który liczył głosy, o to, ile głosów wstrzymujących się policzył z tamtej strony sali. Odpowiedział, że 1 głos, a były 2 głosy z tamtej strony. W związku z tym bardzo proszę o ponowne przeprowadzenie głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Rozumiem, że jest to wniosek o reasumpcję głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PoselZbigniewBabalski">Zwracaliśmy uwagę na sekretarza, który liczył głosy.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dobrze. Bardzo proszę o to, aby druga osoba z sekretariatu Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi podjęła się liczenia głosów. Proszę o podzielenie stołów. Głosujemy i liczymy od nowa.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PoselLeonardKrasulski">Przepraszam bardzo, panie przewodniczący. Pan już zakończył głosowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Jeszcze nie zakończyłem głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PoselLeonardKrasulski">Część posłów wyszła na salę plenarną, żeby wziąć udział w obradach Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Nie stwierdziłem wyniku głosowania. Poinformowałem tylko o liczbach, które państwo zakwestionowali. Nie stwierdziłem, jaki był wynik głosowania.</u>
<u xml:id="u-48.1" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Bardzo proszę. Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki, o której debatowaliśmy, zechce podnieść rękę. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-48.2" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Kto jest przeciwny wyrażeniu pozytywnej opinii? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-48.3" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Kto wstrzymał się od głosu? Jeszcze raz. Kto wstrzymał się od głosu? Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-48.4" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Ogłaszam wyniki głosowania. Za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki głosowało 20 posłów, przeciw pozytywnej opinii – 23 posłów, 2 posłów wstrzymało się od głosu. Stwierdzam, że poprawka została negatywnie zaopiniowana przez Komisje.</u>
<u xml:id="u-48.5" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Wyznaczam termin dla Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej do godziny 9.00 jutro rano.</u>
<u xml:id="u-48.6" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Mamy jeszcze przed sobą dokonanie wyboru posła sprawozdawcy. Proszę o propozycje kandydatur na posła sprawozdawcę. Zostało zgłoszone moje nazwisko. Czy jest sprzeciw? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-48.7" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Stwierdzam, że będę nadal posłem sprawozdawcą.</u>
<u xml:id="u-48.8" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dziękuję bardzo. W związku z wyczerpaniem porządku obrad zamykam wspólne posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>