text_structure.xml 63.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Otwieram posiedzenie Komisji Polityki Społecznej i Rodziny. W porządku dzisiejszego posiedzenia mamy trzy punkty. W punkcie pierwszym pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o rencie socjalnej (druk nr 4316). W punkcie drugim informacja ministra pracy i polityki społecznej na temat zadań realizowanych przez resort w ramach polskiej prezydencji w Unii Europejskiej i w punkcie trzecim prezentacja dotycząca systemu wnoszenia spraw do e-urzędu przez osoby niepełnosprawne.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Czy są uwagi do takiej propozycji porządku posiedzenia? Nie słyszę. Uznaję, że porządek posiedzenia został przyjęty i przystępujemy do jego realizacji. Bardzo proszę pana posła Piotra Walkowskiego w imieniu wnioskodawców o przedstawienie projektu ustawy o zmianie ustawy o rencie socjalnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselPiotrWalkowski">Panie przewodniczący, szanowni państwo. W druku nr 4316, który wpłyną do marszałka w kwietniu br., proponujemy zmianę w ustawie o rencie socjalnej. Zmiana ta w najkrótszych słowach polega na skreśleniu art. 10 ustawy o rencie socjalnej, co umożliwiłoby podjęcie pracy zarobkowej osobom uprawnionym do renty socjalnej bez ograniczeń uregulowanych we wskazanym przepisie. Szanowni państwo, grupa osób pracujących, a posiadających prawo do renty socjalnej, jest niewielka w skali kraju. Przepisy wprowadzone w ustawie o rencie socjalnej z czerwca 2003 r. niejako pogorszyły ten stan zatrudnienia procentowo w stosunku do liczby osób, które są uprawnione do pobierania renty socjalnej. W grupie liczącej 248 tys. osób, zatrudnionych jest zaledwie kilka tysięcy osób. Proponowana zmiana dotyczy kwestii ograniczeń, które zawarte są w ustawie z 2003 r. określających możliwość wynagrodzenia do 30% średniej krajowej. Biorąc pod uwagę, że inne grupy, które korzystają z tenty, mogą uzyskać 70% średniej krajowej, jest to sytuacja trochę niesprawiedliwa.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PoselPiotrWalkowski">Renta socjalna, która w momencie składania przez nas wniosku wynosiła 525 zł, jest to niewielka kwota, która na pewno uniemożliwia wykonanie zadań, jak również praktycznie trudno za tę kwotę przeżyć. Zmiana jest potrzebna również ze względu na to, że praktycznie osoba pobierająca rentę socjalną, która podjęłaby pracę, nie może przekroczyć wynagrodzenia w wysokości 961 zł brutto, czyli netto jest to 689 zł. Przyznają państwo, że praktycznie zabieganie o rozpoczęcie prac i ta stukilkudziesięciozłotowa różnica między rentą socjalną a możliwością zarobkowania też nie jest zachętą. Szanowni państwo, od dłuższego czasu grupa inicjatywna związana ze środowiskiem osób, które pobierają rentę socjalną i podjęły pracę, przygotowywała tak zwany projekt obywatelski zbierając podpisy. Postanowiliśmy jako grupa posłów wspomóc te działania i w kwietniu tego roku złożyliśmy omawiany projekt do laski marszałkowskiej. Z symulacyjnych wyliczeń wynika, że gdybyśmy osiągnęli procent zatrudnienia sprzed roku 2003, czyli dochodząc do 5,2%, wówczas moglibyśmy w naszym systemie zatrudnienia czy też podejmowania działalności gospodarczej mieć około 13 tys. rencistów socjalnych.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PoselPiotrWalkowski">Dokonaliśmy również symulacji wyliczenia kosztów i spodziewamy się, że kosztowałoby to 11.000 tys. zł i środki te znalazłyby pokrycie w budżecie Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Zwracamy się do Wysokiej Komisji o dalsze procedowanie tego projektu, gdyż przyczyni się on do znacznej aktywizacji osób pobierających rentę socjalną, a warunki w zakresie likwidowania barier, jak również w zakresie dostępu do informacji i miejsca pracy będą dogodniejsze. Często strach i obawa przed tym, że podejmując pracę nie spełnią wymagań pracodawcy bądź też podejmując decyzję o własnej działalności gospodarczej, że nie poradzą sobie, powoduje, że ci ludzie nie podejmują próby poszukiwania zatrudnienia. W ten sposób moglibyśmy wykorzystać kolejną grupę kilku tysięcy osób, które są sprawne intelektualnie i mogłyby wykonywać wiele zadań, które są niezbędne i potrzebne. Przypomnę, że w trakcie dyskusji na demografią, okazało się, że liczba osób, która wchodzi na rynek pracy jest z każdym rokiem coraz mniejsza, w związku z tym wykorzystanie osób, które pobierają rentę socjalną, byłoby z korzyścią dla gospodarki narodowej. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Proszę o pana ministra Jarosława Dudę przedstawienie stanowiska rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejJaroslawDuda">Wysoka Komisjo, szanowni państwo. Stanowisko rządu jest przygotowywane, chcę jednak powiedzieć, że ze strony Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej jest ogromna życzliwość dla takich rozwiązań, które zostały zaproponowane w projekcie. Zmiana przepisów w tym zakresie ma, w naszym odczuciu, przede wszystkim wpłynąć na aktywizację zawodową tych osób i zmotywować do kontynuowania pracy i to jest podstawowa w tym zakresie zaleta oraz, co chyba najbardziej istotne, spowoduje nabycie praw do emerytury.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejJaroslawDuda">Niestety po terminie wpłynął do nas wniosek, czy uwaga Ministerstwa Finansów, które nie do końca podziela stanowisko Ministerstwa Pracy, natomiast jesteśmy w trakcie przygotowywania rozstrzygnięcia docelowego i chcemy poprzeć takie rozstrzygnięcie, które jest proponowane w projekcie. Chciałbym jednak zwrócić państwa uwagę na to, że należy doprecyzować przepisy dotyczące zawieszenia tejże renty w ustawie o rencie socjalnej oraz o świadczeniach opieki zdrowotnej. To pewnie wymaga podjęcia dodatkowych prac, natomiast postaramy się przeprowadzić to przez Komitet Stały i stanowisko Rady Ministrów jak najszybciej przedstawić i dostarczyć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Otwieram dyskusję. Kto z państwa chciałby zabrać głoś w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselMarekPlura">Przede wszystkim bardzo się cieszę, że rozpoczynamy pracę nad tym projektem, bo to jest dowód na głębokie zrozumienie tej sprawy przede wszystkim przez posłów wnioskodawców. Jest to także dowód na dobrą współpracę ze środowiskiem społecznym osób pobierających rentę socjalną i ograniczonych jednocześnie tym pręgierzem limitu dochodowego, co osoby te często dezaktywuje w podjęciu pracy zawodowej. Wiemy o tym, że ma miejsce inicjatywa społeczna zbierania podpisów pod społecznym projektem i stąd też chciałbym przede wszystkim wyrazić radość, że współpraca parlamentu i grupy społecznej owocuje tym, że będziemy mogli konstruktywnie nad tym projektem pracować. Żeby ta współpraca mogła dalej przebiegać konstruktywnie, stawiam wniosek o skierowanie tego projektu do podkomisji stałej do spraw osób niepełnosprawnych. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselTeresaWargocka">Projekt ustawy porusza naprawdę bardzo ważny problem dla rencistów socjalnych i należy uznać obecny stan prawny za dyskryminujący. Bardzo się cieszę, że będziemy mogli pracować nad tym projektem i przyłączam się do wniosku pana posła Marka Plury o skierowanie projektu do dalszych prac.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselAdamSniezek">Do biur poselskich zgłasza się wielu niepełnosprawnych z tym problemem i oni nazywają go pułapką rentową. Przyłączam się do tych głosów popierających projekt ustawy. Bardzo ważną pomocą dla niepełnosprawnych byłoby, gdyby w tej kadencji ustawa została uchwalona.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselWaldemarAndzel">Również popieram ten projekt ustawy, ale mam pytanie, jaka jest szansa na jej wejście w życie jeszcze w tej kadencji. Czy w ogóle mamy na to szansę przy tych sugestiach rządu? Te zmiany są bardzo potrzebne i oczekiwane przez środowisko osób bardzo dotkniętych niepełnosprawnością, doświadczonych życiowo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos? Bardzo proszę pani poseł Zdzisława Janowska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselZdzislawaJanowska">Jest to bardzo cenna inicjatywa i jest tak niewiele zmian, że można byłoby tę ustawę jak najszybciej uchwalić, a jednocześnie pomóc tej grupie, która jest szczególnie dyskryminowana.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#WiceprezesPolskiegoForumOsobNiepelnosprawnychKrystynaMrugalska">Chcę wyrazić wielką radość nie tylko, że jest taki projekt, ale również, jak wynika z głosów państwa posłów, że ten projekt ma zrozumienie i poparcie. Bardzo wiele wysiłku i wiele środków inwestowanych jest w to, żeby te osoby, które otrzymują rentę socjalną, były zdolne do pracy i one chcą pracować. Natomiast problem zagrożenia, że często o jedną złotówkę przekroczą tę granicę i stracą rentę socjalną, stanowi barierę psychologiczną nie do przebycia również w środowiskach rodzinnych, gdzie rodzina się przeciwstawia podjęciu pracy przez osobę niepełnosprawną, bo obawia się, że straci ona rentę i często nie rozumie, że to jest jednak granica wyższa niż tylko renta socjalna. Wobec tego bylibyśmy bardzo szczęśliwi, gdyby jak najszybciej ta ustawa mogła być przyjęta.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrezesPolskiegoZwiazkuNiewidomychAnnaWozniakSzymanska">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. W imieniu Koalicji na Rzecz Osób z Niepełnosprawnością, a także Polskiego Związku Niewidomych chciałabym bardzo gorąco podziękować za inicjatywę pań i panów posłów, wysłuchania wielokrotnych próśb i wniosków środowiska osób niepełnosprawnych. Cieszę się ogromnie, że temat ten trafił do parlamentu i wyrażam bardzo gorące podziękowania wszystkim państwu, którzy w tym uczestniczyli. Bardzo się cieszę, że parlament będzie na tym procedował. Mam nadzieję, że stanowisko rządu powstanie niebawem i może uda się państwu jeszcze w tej kadencji zmienić te bardzo niekorzystne przepisy.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PrezesPolskiegoZwiazkuNiewidomychAnnaWozniakSzymanska">Chciałam tylko jeszcze zwrócić uwagę na jeden aspekt, nawiązując do tego, co powiedziała pani prezes Krystyna Mrugalska. Mianowicie w ostatnich latach wydaliśmy bardzo dużo środków publicznych, a także środków unijnych prowadząc w naszych organizacjach bardzo wiele projektów prozatrudnieniowych, poświęconych właśnie aktywizacji zawodowej tych osób. My ich szkoliliśmy permanentnie. Ludzie czekają na to, żeby zmienić ten przepis, żeby zmieniło się ich myślenie, że nie ma już takiego zagrożenia i żeby mogli odważnie, aktywnie poszukać tej pracy. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Chciałem zapytać wnioskodawców, ale też może pana ministra, jaka będzie relacja do rent z tytułu niezdolności do pracy, bo przy rencie z tytułu niezdolności są jednak granice zawieszenia – 70% i 130%. Czy tutaj nie tworzy się nierówność wobec osób, które otrzymują rentę z tytułu niezdolności, bo jak rozumiem, skutkiem przyjęcia takiego projektu ustawy byłoby całkowite zwolnienie z jakichkolwiek ograniczeń zarobkowania. Czy nie jest to jednak nierówność wobec osób, które pobierają rentę z tytułu niezdolności do pracy, która ulega zawieszeniu częściowo lub całkowicie, przy przekroczeniu 70%, a potem przy przekroczeniu 130%.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Druga kwestia też wymaga, w moim przekonaniu, szczegółowej analizy z udziałem przedstawicieli ZUS. Czy to będzie oznaczało, że teraz po prostu będzie się otrzymywać rentę socjalną na zawsze niezależnie od tego, że się podjęło pracę i niezależnie od tego jak duże się osiąga zarobki? Istotą renty socjalnej jest to, że ktoś stał się osobą niepełnosprawną przed podjęciem pracy i w związku z tym, że pracy tej nie mógł podjąć, pojawia się to świadczenie pod nazwą renta socjalna. Czy teraz wprowadzając bardzo radykalne rozwiązania nie doprowadzamy do sytuacji, że ta renta socjalna będzie również wypłacana osobom, którym tę rentę przyznano, a potem podjęły pracę? I co, na zawsze już mają rentę socjalną? Wydaje się, że ta kwestia wymaga szczegółowego przemyślenia i szukania rozwiązań, które będą spójne z tamtymi rozwiązaniami, dotyczącymi granic dopuszczalnego zarobkowania przez osoby, które otrzymują rentę z tytułu niezdolności do pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselPiotrWalkowski">Myślę, że bardziej szczegółowo do sprawy pod względem argumentacji podejdzie pan minister. Uważam, że w przypadku tych kilkunastu tysięcy osób, które będą podejmowały pracę, to jest pewnego rodzaju start wyrównujący szansę na trudnym rynku pracy. Ale w tej sprawie prosiłbym pana ministra o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#SekretarzstanuwMPiPSJaroslawDuda">Chciałbym wszystkim państwu przypomnieć, że rozmawiamy o populacji 248-250 tys. osób, to jest stan na 2010 rok. Kwota, która wypłacana jest w tym obszarze z budżetu państwa, wynosi 1.470.000 tys. zł. Dzisiaj mamy nierówność, na co pan przewodniczący zwrócił uwagę, ponieważ rencista socjalny może dorobić do 30%, natomiast tzw. rencista zwykły 70%. Tak więc podstawowa zasada o charakterze równościowym powinna być taka, żeby to przynajmniej było zrównane. My idziemy dzisiaj z wysokiego C i tak jak wnioskodawcy chcielibyśmy, żeby to było 100%, ale chciałbym przypomnieć wszystkim państwu, że przecież te renty podlegają weryfikacji. Co jakiś czas ze względu na stan zdrowia ta weryfikacja się dokonuje, a więc nawet jeśli renta jest przyznana na czas nieokreślony, to i tak jest możliwość zweryfikowania stanu zdrowia. W związku z tym sytuacja w tym zakresie jest dynamiczna i otwarta z punktu widzenia rozstrzygnięć w związku ze stanem zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#SekretarzstanuwMPiPSJaroslawDuda">Reasumując trzeba by tę nierówność po prostu zniwelować. My też uważamy, że powinno to być wyjście na 100%, ale rozumiemy, że sytuacja finansowa jest taka, jaka jest, że być może warto by było doprowadzić do stanu, który mają renciści niesocjalni, którzy są w systemie albo przynajmniej uznać to za pierwszy krok, który powinien wejść w życie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#LechStefanczuk">Reprezentuję Komitet Inicjatywy Osób Niepełnosprawnych, który jest orędownikiem tego pomysłu. Odpowiadając na pytanie pana przewodniczącego uważam, że renta socjalna stanowi w tej chwili 84% renty z tytułu niezdolności do pracy w kwocie najniższej. W tej chwili przeciętna renta z tytułu całkowitej niezdolności do pracy dla rencistów tzw. renty pracowniczej wynosi jakieś 230 zł netto, czyli jest dwukrotnie wyższa. Przeciętny rencista tzw. renty ZUS-owskiej to jest osoba, która w 80% przypadków ma 20-letni staż pracy. Logiczne więc jest to, że w momencie kiedy rencista socjalny, który nie miał doświadczeń zawodowych, ma konkurować z kimś, kto na rynku pracy jest doświadczony, to powinien mieć jakiś handicap. Biorąc pod uwagę, że np. startują dwie osoby do jednego stanowiska pracy i mają podobne koszty utrzymania własnego, bo logicznym następstwem niepełnosprawności jest, że koszty utrzymania są większe, to jeżeli progi te zostaną zrównane, to teoretycznie rencista socjalny będzie mógł wynegocjować większą płacę u pracodawcy, żeby być na tym samym pułapie zarobkowym przy gorszych kwalifikacjach. Uważam, że nie powinno tu nastąpić zrównanie, tylko prawo powinno być adekwatne, czyli tak jak dyskutowaliśmy wielokrotnie, trochę większy handicap dla rencistów socjalnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Stwierdzam zamknięcie pierwszego czytania. Informuję, iż nie zgłoszono wniosku o przeprowadzenie wysłuchania publicznego w sprawie tego projektu. Padł wniosek o skierowanie tego projektu do prac w podkomisji stałej do spraw osób niepełnosprawnych. Czy jest sprzeciw do tego wniosku? Nie słyszę. Uznaję, iż projekt został skierowany do prac w podkomisji stałej do spraw osób niepełnosprawnych, a zatem do pana posła Marka Plury.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Przechodzimy do rozpatrywania punktu drugiego, czyli informacji ministra pracy i polityki społecznej na temat zadań realizowanych przez resort w ramach polskiej prezydencji w Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">W związku z zakończeniem prac nad pierwszym punktem ogłaszam dwie minuty przerwy. Jednocześnie informuję państwa, że wielu posłów uczestniczy w debacie plenarnej, bo właśnie rozpoczęła się praca nad pakietem ustaw z obszaru polityki społecznej i dlatego wielu członków tej Komisji nie ma na sali.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">[Po przerwie]</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Wznawiam posiedzenie Komisji i bardzo proszę pana ministra Jarosława Dudę o przedstawienie informacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#SekretarzstanuwMPiPSJaroslawDuda">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Jeśli można, to oddam głos pani dyrektor Monice Szostak, która przedstawi nasze w tym zakresie priorytety.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Bardzo proszę, przy czym informuję, że otrzymaliśmy ten materiał na piśmie, więc każdy może go przeanalizować indywidualnie. Bardzo proszę o prezentację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuWspolpracyMiedzynarodowejMPiPSMonikaSzostak">Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej zakłada debatę w czasie prezydencji w ramach trzech obszarów priorytetowych. Pierwszy obszar nazwaliśmy „Solidarność pokoleń strony demograficznej odnowy Europy” i tutaj chcielibyśmy skoncentrować się na debacie na temat jak najlepszego umożliwienia godzenia życia zawodowego z rodzinnym oraz wdrażaniem takich rozwiązań, które by to godzenie ułatwiało. W tym obszarze chcielibyśmy przeprowadzić debatę na temat raportu na temat godzenia życia zawodowego z rodzinnym, który został przygotowany dla nas przez Instytut ds. Równości Kobiet i Mężczyzn oraz debatę i pracę zakończyć przyjęciem konkluzji Rady w tym zakresie, w grudniu tego roku. Do najważniejszych wydarzeń jakie chcielibyśmy zorganizować w ramach tego priorytetu, będzie należało nieformalne spotkanie ministrów do spraw równości i rodziny, które chcemy zorganizować w Krakowie w dniach 20-21 października br. oraz towarzyszące spotkanie eksperckie.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuWspolpracyMiedzynarodowejMPiPSMonikaSzostak">Drugim obszarem priorytetowym jest tzw. aktywna Europa albo Europa pracująca. Tutaj chcielibyśmy się skupić na debacie i działaniach prowadzących do rozwijania aktywnych form na rzecz zatrudnienia oraz aktywnej polityki integracji społecznej. Pod debatę chcielibyśmy poddać model Flexicurity, jak on wpływa na poziom zatrudnienia, jak również przeprowadzić analizę czynników motywujących i demotywujących do podjęcia i utrzymania zatrudnienia, a także przeprowadzić debatę, jak kryzys wpłynął na reformę rynku pracy oraz jakie są społeczne konsekwencje kryzysu. W ramach tego priorytetu przeprowadziliśmy już debatę w ramach nieformalnego spotkania ministrów do spraw zatrudnienia i spraw społecznych w Sopocie 7-8 lipca. Odbędzie się też konferencja ministerialna we Wrocławiu pt. „Społeczne skutki kryzysu” oraz konferencja ministerialna we Wrocławiu na temat wyzwań demograficznych.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuWspolpracyMiedzynarodowejMPiPSMonikaSzostak">Kolejnym obszarem priorytetowym jest partnerstwo obywatelskie – administracja rządowa i organizacje pozarządowe w realizacji celów społecznych. Ten priorytet ma o tyle znaczenie, że ten rok jest Europejskim Rokiem Wolontariatu, dlatego chcielibyśmy podkreślać i uwypuklać współpracę administracji rządowej z sektorem pozarządowym w realizacji celów społecznych. W ramach tego priorytetu szykujemy i organizujemy szereg wydarzeń, m.in. 1 września zostanie stworzony pawilon Europejskiego Roku Wolontariatu, zostanie też zorganizowana konferencja na temat e-wolontariatu 12 września. W dniu 30 września odbędzie się konferencja „Europa aktywności obywatelskiej”, natomiast 1-2 grudnia odbędzie się konferencja zamykająca Europejski Rok Wolontariatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Otwieram dyskusję. Kto z pań i panów posłów chciałby zabrać głos? Może ktoś z gości?</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Ja chciałbym spytać o kontrowersyjną sprawę, która czeka wciąż na rozwiązanie i powraca po okresie prezydencji węgierskiej, czyli inicjatywę wprowadzenia dłuższego urlopu macierzyńskiego. Jak wiemy, jest co do tego zasadnicza kontrowersja. Są kraje, które uważają, że trzeba wprowadzić to na poziomie 20 tygodni, są kraje, które twierdzą, że nie można długości urlopu macierzyńskiego rozpatrywać w oderwaniu od innych form wsparcia dla rodzin z małymi dziećmi. Jak wiemy, Brytyjczycy wskazują, że u nich dla kobiet po urlopie macierzyńskim są inne formy wsparcia i należy to rozpatrywać razem. Są także opinie, że to nie jest materia do takiej regulacji wspólnotowej, a jednocześnie obowiązuje dyrektywa, która określa długość urlopu macierzyńskiego na minimum 14 tygodni. Jak w tej sprawie postępować będzie polska prezydencja? Czy w ramach tej prezydencji jesteśmy w stanie doprowadzić do wypracowania pewnego rozwiązania akceptowanego przez wszystkie kraje członkowskie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#SekretarzstanuwMPiPSJaroslawDuda">Jeśli pan przewodniczący pozwoli, to na te pytania odpowie w imieniu ministerstwa pani dyrektor Magdalena Klimczak-Nowacka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Bardzo proszę, ale może jeszcze ktoś chciałby się włączyć do dyskusji? Na razie nie słyszę, zatem bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuPrawaPracyMPiPSMagdalenaKlimczakNowacka">Jeśli chodzi o projekt tzw. Dyrektywy macierzyńskiej, o której wspomniał pan przewodniczący, to zdajemy sobie sprawę z istnienia w tej chwili ogromnych rozbieżności w Radzie i wydaje się, że przełamanie tego impasu będzie utrudnione, jednakże spróbujemy podjąć próbę kontynuacji dyskusji nad tą dyrektywą. Prowadzimy obecnie konsultacje z przedstawicielami wszystkich zainteresowanych stron i wydaje się, że sposobem na nowe otwarcie tej dyskusji będzie przeprowadzenie debaty, podczas której ministrowie z poszczególnych państw członkowskich będą mieli okazję zaprezentować rozwiązania przyjęte w tym obszarze w ich państwach. Uważamy, że dzięki takiej debacie uda się być może zaproponować rozwiązanie respektujące w jak największym stopniu rozwiązania obowiązujące, przyjęte w trakcie już kilkunastu lat obowiązywania tej dyrektywy w poszczególnych państwach i zaproponować jakieś kompromisowe rozwiązanie. Liczymy na tę debatę i planujemy ją zorganizować podczas jednego z nieformalnych spotkań ministrów, najprawdopodobniej w październiku tego roku. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Bardzo proszę, głos zabierze pani poseł Teresa Wargocka, ale najpierw pani poseł Joanna Kluzik-Rostkowska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PoselJoannaKluzikRostkowska">Chciałam dopytać o kilka szczegółów, bo rozumiem, że tych debat będzie wiele, ale proszę mi powiedzieć, ile odbędzie się na szczeblu ministrów, wiceministrów. Czy my mamy jakieś swoje autorskie rozwiązania, które będziemy proponowali na forum europejskim i czy mamy przygotowane coś, z czym możemy wyjść do Europy poza wymianą doświadczeń, która oczywiście zawsze jest cenna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PoselTeresaWargocka">Materiał jest w sumie bardzo ogólny i jestem tym trochę zaskoczona. Mam w związku z tym pytanie, ponieważ otrzymałam od państwa z ministerstwa materiały informacyjne przygotowane na spotkanie z przedstawicielami Komisji do spraw kobiet i równouprawnienia Parlamentu Europejskiego. Mieliśmy jako posłowie zaproszenie na to spotkanie, ale niestety nie mogłam w nim uczestniczyć. Jednak bardzo interesuje mnie państwa propozycja, z której wynika, że to co jest generalnie do zaakceptowania, ten kierunek we wszystkich krajach Unii Europejskiej, czyli kwestia godzenia ról społecznych, ról macierzyńskich, rodzinnych z zawodowymi jest na pewno godne dalszej pracy i wypracowania wspólnych pomysłów w skali europejskiej. Widzę, że w tym przedsięwzięciu mają państwo m.in. zadanie współorganizowania Europejskiego Kongresu Kobiet w dniach 17-18 września. Chciałam zapytać, czy to jest wpisane do kalendarza i kto jest partnerem dla państwa w organizacji tego kongresu i czemu on miałby służyć, co będzie końcowym efektem tego kongresu. Czyli z mojej strony jest to takie „dociskanie”, tak jak powiedziała pani poseł Joanna Kluzik-Rostkowska, pokażmy jakie mamy cele, bo tutaj są one bardzo ogólnie sformułowane.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PoselTeresaWargocka">Kolejna kwestia, która mnie zainteresowała, to jest sprawa dotycząca europejskiej akcji, kampanii społecznej na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie. Zrozumiałam z waszego materiału, że do tej kampanii państwa europejskie mogły się zgłaszać. Chcę zapytać, czy temat ten jest przez państwa realizowany, które kraje Unii Europejskiej zainteresowały się państwa projektem i czy to wydarzenie jest zaznaczone w państwa prezydencji. Dlaczego mnie interesuje ten temat? Myślę, że wszyscy mamy świadomość, że nasza ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie była jednak ustawą, która podzieliła środowiska polityczne i społeczeństwo, a tutaj idziecie państwo w kierunku promowania przepisów tej ustawy. Chciałam zapytać o partnerów tego przedsięwzięcia i o odzew jaki mają już państwo w tej chwili i ile krajów Unii Europejskiej korzysta z naszych materiałów, z naszych filmów? Jak będziecie państwo oceniać efekty tej kampanii? Chcę zapytać także, jakie są koszty tych wszystkich przedsięwzięć w resorcie pracy i polityki społecznej, organizowanych w ramach prezydencji w Unii Europejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PoselStanislawSzwed">Musimy dziś łączyć posiedzenie Sejmu z posiedzeniem Komisji. Była już wprawdzie o tym mowa, ale chciałbym dopytać jeszcze o niesłychanie ważną sprawę dotyczącą priorytetu Aktywna Europa, dotyczącą zatrudnienia, rynku pracy, ale również praw pracowniczych. Jednym z tematów, które państwo podejmujecie, jest kwestia elastyczności zatrudnienia w szczególności osób starszych i czy to ma być propozycja wychodząca z naszej strony, czy to jest tylko w formie ogólnych haseł. Czy debata w Programie Flexicurity dotyczącego zatrudnienia jest znaną formą w Europie, ale zainteresowany byłbym kwestią dotyczącą zwłaszcza osób starszych. Czy prowadzone są jakieś prace w tym kierunku?</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#PoselStanislawSzwed">Druga sprawa to jest temat, który w jakiś sposób wiąże się z tematem poprzednim, to jest sprawa wydłużenia aktywności zawodowej, ale również wydłużenia wieku emerytalnego. Czy w tej kwestii w ramach prezydencji nasz kraj będzie inicjował jakieś swoje pomysły i postulaty.</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#PoselStanislawSzwed">Trzecia sprawa to jest prawo pracy. Na forum Unii Europejskiej, w Komisji i w różnych grupach trwają rozmowy dotyczące norm czasu pracy, w tej chwili wydłużenia czasu pracy. W poprzedniej kadencji Parlamentu Europejskiego ta sprawa była podnoszona i została odrzucona. Czy ta sprawa wraca ponownie? Chodzi tu o wydłużenie tygodniowego czasu pracy. Następna nagłaśniana sprawa, to sprawa płacy minimalnej. Mamy obywatelski projekt „Solidarności” dotyczący dojścia do 50% płacy minimalnej wynikającej ze Strategii lizbońskiej. Jest deklaracja wszystkich klubów, że nad tym projektem będziemy pracowali, jeżeli już nie podczas tej to na pewno następnej kadencji. Czy ta sprawa będzie również podnoszona w ramach prezydencji? To wszystko jeśli chodzi o ogólne sprawy, o które chciałbym dopytać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zadać pytanie? Nie słyszę. Bardzo proszę pana ministra o odpowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#SekretarzstanuwMPiPSJaroslawDuda">Jeśli pan pozwoli, panie przewodniczący, chciałem powiedzieć kilka zdań natury ogólnej. Chciałbym zwrócić uwagę, że to co mówiła pani dyrektor Monika Szostak, to są nasze uznane i wytyczone cele realizowane poprzez imprezy, które będą towarzyszyły tej prezydencji w ciągu tego półrocza. Proszę jednak zwrócić uwagę, że istnieją jeszcze, odpowiadając na pytanie pani poseł Teresie Wargockiej, imprezy towarzyszące, jak rozumiem, tutaj o to chodzi. Takich imprez jest wiele. Pierwsza, która już się odbyła, z której jesteśmy bardzo zadowoleni, to jest między innymi konferencja, która miała miejsce w Warszawie, czyli Social Network, gdzie dyskutowano o najbardziej żywotnych problemach społecznych związanych z polityką społeczną europejską, ale nie tylko. W moim przekonaniu wnioski i rekomendacje zostały docenione. Konferencję tę współfinansowaliśmy i chciałbym powiedzieć, że te koszty były naprawdę jak na trzydniową konferencję bardzo niewielkie, a to a propos kosztów wydaje się dużym sukcesem. Goście wyjeżdżający bardzo pozytywnie ocenili tę konferencję i te spotkania. Mamy już zaplanowanych wiele imprez towarzyszących, od tak zwanych namiotów otwarcia dotyczących wolontariatu, jako że mamy w tym okresie do czynienia z Europejskim Rokiem Wolontariatu, jak również namiot dotyczący osób niepełnosprawnych.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#SekretarzstanuwMPiPSJaroslawDuda">Tych imprez jest naprawdę bardzo wiele i koncentrujemy się nie tylko na oficjalnych spotkaniach na poziomie ministrów konstytucyjnych, bądź na poziomie sekretarzy i podsekretarzy stanu. Ja bardzo dużą wagę przykładam do tzw. platformy, dawniej nazywało się to okrągłym stołem, która odbędzie się w Krakowie, a dokładnie w Wieliczce, która będzie dotyczyła spraw ubóstwa i wyzwań, które stoją przed Europą. Polska chce też wskazać kilka rozwiązań, a z racji pełnionej przeze mnie funkcji Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych odbyłem razem z uczestniczącą w posiedzeniu panią prezes Krystyną Mrugalską, bardzo ważne spotkania z prezydentem Europejskiego Forum Osób Niepełnosprawnych. Będziemy to kontynuować w ramach konferencji w październiku. Przyjęliśmy w tym obszarze, że wszędzie, gdzie jest to tylko możliwe, rozmawiamy o tej problematyce, a mamy się czym pochwalić, chociażby w związku z naszymi ostatnimi rozstrzygnięciami legislacyjnymi dotyczącymi zarówno prawa wyborczego, jak również języka migowego. Projekt rozwiązań legislacyjnych w tym zakresie chcemy mieć gotowy przed końcem tej kadencji. Jestem przekonany, że tutaj się wiele dzieje.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#SekretarzstanuwMPiPSJaroslawDuda">W kwestii konkretnych pytań, które państwo zadali, proszę o odpowiedź panią dyrektor Monikę Szostak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuMPiPSMonikaSzostak">Z konkretnych rzeczy, nad którymi będzie pracowała prezydencja polska, to oczywiście projekty aktów legislacyjnych. O jednym była już mowa – Dyrektywa macierzyńska. Prezydencja polska będzie prowadziła prace nad projektem dyrektywy w sprawie pól elektromagnetycznych, projektem rozporządzenia w sprawie koordynacji systemu zabezpieczenia społecznego. W odwodzie są dwie dyrektywy, dyrektywa czasu pracy i dyrektywa w sprawie pracowników delegowanych i tutaj czekamy na propozycje ze strony Komisji Europejskiej. Z naszych sygnałów wynika, że będą one prawdopodobnie dopiero pod koniec naszej prezydencji albo na początku prezydencji duńskiej.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuMPiPSMonikaSzostak">Natomiast my jako prezydencja przygotowujemy także własne dokumenty, a w części już przygotowaliśmy projekty konkluzji Rady. Będzie to projekt konkluzji Rady w sprawie rozwoju wolontariatu, projekt konkluzji w sprawie godzenia życia zawodowego z rodzinnym. Przygotowujemy także taki projekt w sprawie zarządzania zmianą demograficzną i współpracą instytucjonalną państw członkowskich, jak mogłyby one poprawić współpracę w tym zakresie. Przygotowujemy, to o co pytał pan poseł, konkluzję na temat starzenia jako szansy dla rynku pracy oraz rozwoju usług społecznych. Jeśli chodzi o starzenie się społeczeństw, to będzie to dla nas bardzo ważny temat także w kontekście tego, że przyszły rok będzie rokiem aktywnego starzenia się i solidarności pokoleń, tak że ogólnie wyzwania demograficzne i odpowiedzi na wyzwania demograficzne są tematem przewodnim całego naszego trio prezydencji, czyli Polski, Danii i Cypru. My ze swojej strony planujemy zorganizowanie w Warszawie 10 października konferencji na temat wyzwań demograficznych, ale właśnie koncentrując się na aktywnym starzeniu. Wnioski z tej konferencji chcielibyśmy umieścić w projekcie konkluzji. Ostatni projekt konkluzji, który przygotowujemy we współpracy z Komitetem do Spraw Zatrudnienia, jest na temat realizacji Strategii Europa 2020. Większość z tych konkluzji chcielibyśmy poddać pod akceptację Rady 1 grudnia, natomiast konkluzję w sprawie wolontariatu i w sprawie współpracy instytucjonalnej w sprawach demograficznych 3 października.</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuMPiPSMonikaSzostak">Jeśli chodzi o Kongres Kobiet, to jest to wydarzenie, któremu Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej patronuje. My tego wydarzenia w całości nie organizujemy, natomiast bardzo aktywnie uczestniczymy i organizujemy część z tych wydarzeń, a mianowicie okrągły stół ministrów do spraw równości rodziny oraz panel dyskusyjny na temat rynku pracy i obecności kobiet na rynku pracy. Tematy, które chcielibyśmy przedstawić i podnosić na tym kongresie to wymiana poglądów w sprawie istniejących różnic w wynagrodzeniu kobiet i mężczyzn za tę samą pracę, funkcjonujących mechanizmów godzenia ról zawodowych i rodzinnych oraz kwestii zwiększenia udziału kobiet w zarządzaniu przedsiębiorstwami.</u>
          <u xml:id="u-32.3" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuMPiPSMonikaSzostak">Jeśli chodzi o europejską kampanię społeczną na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie „Kocham – nie biję”, to jest ona realizowana we współpracy z Krajowym Centrum Kompetencji i rozpocznie się we wrześniu. Najpierw rozpocznie się w Polsce realizowaniem różnych spotów telewizyjnych Wezmą w niej udział kraje europejskie, których nazw jeszcze nie potrafię podać, ale jak tylko będę miała takie dane, to je oczywiście państwu przekażę na piśmie, które państwa się zadeklarowały, bo wciąż trwa zgłaszanie udziału. Po wrześniu jak się to rozpocznie w Polsce, mamy nadzieję, że kaskadowo kampania ta ruszy także w innych państwach członkowskich, a w grudniu odbędzie się konferencja podsumowująca kampanię i jej wyniki.</u>
          <u xml:id="u-32.4" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuMPiPSMonikaSzostak">Jeśli chodzi o kwestie emerytalne, to zamierzaliśmy we wrześniu przygotować debatę na temat rozwoju czy szans i zagrożeń dla systemów zabezpieczenia społecznego mając nadzieję, że Komisja Europejska wyda Białą Księgę w sprawie systemów emerytalnych. Niestety prace nad tą Białą Księgą się przedłużały i z naszych informacji, które posiadamy wynika, że prawdopodobnie Komisja Europejska dopiero w listopadzie ją opublikuje. W związku z tym, jeśli udałoby się nam na którymś ze spotkań podjąć ten temat, to oczywiście jesteśmy na to gotowi, ale uzależniamy to od postępu prac w Komisji Europejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#SekretarzstanuwMPiPSJaroslawDuda">Chciałem tylko odpowiedzieć pani poseł Teresie Wargockiej, że nie koncentrujemy się na tym, że ustawa o przeciwdziałaniu przemocy wzbudziła takie emocje, tylko chcemy propagować określone wartości mówiące o tym, że przemoc jest zła. Zamierzamy to pokazać poprzez akcję społeczną, akcję billboardową, te wszystkie treści, które będą uwrażliwiać i budować lepszą świadomość, żeby nie wykorzystywać siły przeciwko członkom rodziny i nie tylko, po to żeby zmieniać też Europę w tym zakresie. W moim przekonaniu ta liberalizacja, z którą mamy do czynienia, powoduje, że jest to w jeszcze większym zakresie nierygorystyczne podejście. Chcemy jednak zachować te liberalne wartości, kontynuując prezydencję węgierską, która zwróciła uwagę na rodzinę…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PoselTeresaWargocka">Nie da się tego zrobić z tą ustawą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#SekretarzstanuwMPiPSJaroslawDuda">Ja nie mówię o ustawie, ja mówię o kampanii społecznej, pani poseł. Ja wiem, że macie z tym kłopot, ale ta ustawa została przegłosowana i funkcjonuje i muszę pani powiedzieć, że dobrze funkcjonuje, ale to przełóżmy na inną dyskusję, na inny moment.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PoselTeresaWargocka">Nie funkcjonuje dobrze ta ustawa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#SekretarzstanuwMPiPSJaroslawDuda">To jest pani zdanie, moje jest inne i jestem w stanie to udowodnić, ale nie dzisiaj. Chcę tylko pani powiedzieć, pani poseł, że te wszystkie obawy dotyczące odbierania dzieci, o których pani też mówiła, absolutnie się nie sprawdziły, nie było takich przypadków i zostawmy może teraz tę kwestię.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Pani poseł mamy taką zasadę, że jedna osoba przedstawia swoje poglądy, a potem można z nimi dyskutować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#SekretarzstanuwMPiPSJaroslawDuda">Koncentrujemy się, szanowna pani poseł i Wysoka Komisjo na tym, żeby propagować odpowiednie treści przeciwko przemocy, a nie mówić o polskiej ustawie i to jest nasz cel, który będziemy razem z naszymi partnerami społecznymi, z organizacji pozarządowych promować. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PoselTeresaWargocka">Panie ministrze, to jest moja opinia. Jeżeli wybieramy jakieś ważne tematy i jesteśmy państwem, które przewodniczy Unii Europejskiej, to znaczy, że rozwiązujemy problemy, które są ważne również dla nas. Ja uważam, że wyrażaliśmy wielokrotnie pogląd, że generalnie polskie rodziny funkcjonują prawidłowo, że przemoc w rodzinie jest marginalnym zjawiskiem, że łączenie przemocy z rodziną jest działaniem przeciwko rodzinie. Nie uważam, żeby to był największy problem Polski, którym trzeba się dzielić z całą Europą. Nie pokazujmy takich działań, które budzą sprzeciw w Polsce, natomiast są poprawne z punktu widzenia politycznego w Europie. Myślę, że to jest jakieś nadużycie.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#PoselTeresaWargocka">Mam jeszcze jedno szczegółowe pytanie. Powiedziała pani, że jeżeli chodzi o Europejski Kongres Kobiet, to jesteście państwo partnerami tego przedsięwzięcia. Proszę mi powiedzieć, kto jest głównym organizatorem tego przedsięwzięcia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PoselStanislawSzwed">Mam prośbę, żebyśmy mieli stały monitoring działań, które państwo podejmują w ramach Komisji, szczególnie w tych kwestiach dosyć wrażliwych. Na przykład ze zdumieniem przeczytałem stanowisko naszego ministerstwa dotyczące czasu pracy, że my jesteśmy za wydłużaniem czasu pracy. Chciałbym wiedzieć, czy to jest stanowisko ministerstwa, czy to jest jakoś uzgadniane, czy to jeszcze przedyskutujemy na posiedzeniu Komisji. W takich sprawach powinno to być, tak jak to mówiła pani dyrektor o kwestii zabezpieczenia społecznego wydłużenia wieku przejścia na emeryturę, w szerszym gronie przedyskutowane.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#PoselStanislawSzwed">Jesteśmy w takim okresie, że za chwilę rozpocznie się kampania wyborcza i wybory i jesteśmy w trudnej sytuacji, żeby to na bieżąco monitorować, bo myślami będziemy gdzie indziej. Ale kampania się skończy, wybory miną, a prezydencja będzie jeszcze trwała. Tak więc mam prośbę, żebyśmy na bieżąco otrzymywali taką informację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#SekretarzstanuwMPiPSJaroslawDuda">Oczywiście zobowiązujemy się do monitorowania naszych działań i przedstawienia na każde życzenie, ale jeśli pan przewodniczący zechce na kolejnym posiedzeniu Komisji…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Myślę, że wystarczy raz na miesiąc, na piśmie i my to przekażemy wszystkim posłom. Kto będzie tym zainteresowany, to się z tym zapozna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#SekretarzstanuwMPiPSJaroslawDuda">Oczywiście dla wszystkich członków Komisji Polityki Społecznej i Rodziny możemy raz na miesiąc taką informację przedstawiać.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#SekretarzstanuwMPiPSJaroslawDuda">Na zakończenie chciałbym powiedzieć, że nie mogę się zgodzić ze zdaniem pani poseł Teresy Wargockiej, ale pozostańmy przy rozbieżności zdań. Dziękuje bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Ale panie ministrze to nic nowego. Proszę odpowiedzieć na pytanie dotyczące Europejskiego Kongresu Kobiet, kto go organizuje?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuMPiPSMonikaSzostak">Bardzo przepraszam, ale w tej chwili nie jestem w stanie odpowiedzieć na to pytanie. Oczywiście przekażemy na piśmie informację o wszystkich organizatorach i współorganizatorach tego Kongresu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Pani poseł Teresa Wargocka chce jeszcze raz zabrać głos. Ja tylko informuję, za podpowiedzią pana posła Stanisława Szweda, że jest dwugodzinne przyspieszenie w realizacji porządku obrad posiedzenia Sejmu i za chwilę będzie rozpatrywany punkt, w którym będzie musiał wziąć udział pan minister Jarosław Duda. Bardzo proszę pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PoselTeresaWargocka">Chciałam tylko poszerzyć swoją wiedzę. Czy państwo możecie udostępnić raport przygotowany przez Europejski Instytut do Spraw Równości. Jeżeli on jest już u państwa, to bardzo chętnie bym się z nim zapoznała.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#SekretarzstanuwMPiPSJaroslawDuda">Oczywiście możemy go udostępnić, bo mamy go w posiadaniu i mogę go pani dostarczyć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Prosimy o przesłanie do sekretariatu Komisji, a my udostępnimy ten dokument wszystkim posłom.</u>
          <u xml:id="u-50.1" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Na tym wyczerpaliśmy punkt drugi obrad Komisji. Przystępujemy do realizacji punktu trzeciego porządku dziennego, czyli prezentacji dotyczącej systemu wnoszenia spraw do e-urzędu przez osoby niepełnosprawne. Bardzo prosimy o krótką prezentację pana Krzysztofa Zalewskiego doradcę projektów e-administracji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#DoradcaprojektoweadministracjiKrzysztofZalewski">Zajmuję się zagadnieniami społeczeństwa informacyjnego, a właściwie bardziej eliminacją wykluczenia cyfrowego obywateli, osób niepełnosprawnych w tworzącej się e-dministracji. Z racji tego, że decyzja Trybunału Konstytucyjnego o umożliwieniu głosowania osób niepełnosprawnych poprzez pełnomocnika zapadła w ubiegłym tygodniu, pokazanie całej procedury jak mógłby funkcjonować e-urząd i obsługa każdego obywatela, czy się zna, czy się nie zna na informatyce, czy ma podpis elektroniczny, czy nie będzie mógł załatwić spraw z wytworzeniem dokumentu w postaci elektronicznej, pokażemy na wniosku o prawo jazdy. Formularz tego wnioskuw ubiegłym roku został wdrożony jako drugi w ramach rejestrów państwowych, ale z racji tego, że wymusza przyjście do urzędu i złożenie podpisu, który później jest drukowany na dokumencie, to ani jeden wniosek przez rok nie wpłynął. Pokażemy rozwiązanie, które eliminuje takie zdarzenia, a przede wszystkim umożliwi osobom niepełnosprawnym lub tym, które nie mogą się stawić w urzędzie, załatwienie sprawy w ten sposób, że to urzędnik do niego przyjdzie z właściwym urządzeniem, przyjmie jego wolę, jaką chce złożyć albo wnieść sprawę do urzędu, albo na przykład ustanowić pełnomocnictwo przy głosowaniu w miejscu jego przebywania. Złożenie tej woli już dzisiaj jest możliwe za pomocą podpisu albo jakiegoś znaku, albo słowa i to jest odwzorowywane cyfrowo i jest dołączane do formularza elektronicznego. To tyle tytułem wstępu. Teraz przejdę do prezentacji.</u>
          <u xml:id="u-51.1" who="#DoradcaprojektoweadministracjiKrzysztofZalewski">Udając się do urzędu muszę znaleźć właściwy wniosek, muszę go umieć wypełnić, muszę podejść do okienka, gdzie urzędnik sprawdzi, czy dane są poprawne, a jeśli nie, to pomaga mi go poprawić. Następnie urzędnik przyjmuje ten wniosek, na którym ja składam swój podpis i przekazuje innemu urzędnikowi, żeby on wprowadził wszystkie dane do systemu. Te dane są udostępnione i mogą być przekazywane między urzędami, natomiast oryginał dokumentu jest w postaci papierowej i w takiej jest archiwizowany, i w razie czego jest udostępniany innym urzędom. Natomiast w wersji elektronicznej formularz jest na tyle inteligentny, że jest możliwość, po wprowadzeniu mojego numeru PESEL, ściągnięcia danych z właściwej bazy. Czyli odchodzimy od wszelkich innych weryfikacji petenta, gdyż numer PESEL jest wystarczający do tego, żeby dane ściągnąć. W tym momencie interesant te dane na swoim ekranie, stojąc przed okienkiem, widzi i weryfikuje. Jeśli się zgadza z nimi, to na swoim urządzeniu je akceptuje i wtedy na ekranie wyświetla się kolejny element formularza ustawowego. W czasie rozmowy między urzędnikiem a interesantem, interesant przekazuje tylko informacje, które mają być prawidłowo wprowadzone przez urzędnika do formularza. Zaznaczamy w prezentowanym przykładzie, że chcę duplikat prawa jazdy, w wyniku tego z innej bazy, rejestru pojazdów i kierowców, ściągnięte zostały informacje o posiadanym przeze mnie prawie jazdy. Określam cel – wydanie prawa jazdy. Do tego niezbędna jest fotografia i orzeczenie lekarskie, i dalej należy wpisać odpowiednie informacje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#EkspertKajetanWojsyk">Ja jestem fanem rozwiązań, które po pierwsze, oszczędzają koszt ogólnospołeczny, a po drugie zmniejszają wysiłek. Ja wiem, jaki tutaj był zamiar, zaraz do niego wrócimy, ale prawo jazdy to jest prawo, to nie jest blankiecik. Jeżeli my utożsamiamy przedmiot materialny z prawem, to popełniamy błąd. To jest to, co powoduje, że gospodarka kosztuje tyle, ile kosztuje. Jeżeli ktoś ukończy studia, to my utożsamiamy dyplom, ten dwustronny karton, ten blankiet i te egzemplarze dodatkowe, z dyplomem. Dyplom to jest coś jakby innego, to jest nabyty tytuł, on powinien się znajdować w bazie, która jest odporna na zniszczenie, zgubienie. Ja mogę zgubić wszystkie dokumenty, ale ponieważ mam tożsamość, to na tej podstawie jestem w stanie je odzyskać. Dzisiejsza gospodarka w e-świecie powinna opierać się na rozpoznaniu tożsamości i na zarządzaniu uprawnieniami człowieka, a nie tymi blankiecikami, które się z sobą nosi.</u>
          <u xml:id="u-52.1" who="#EkspertKajetanWojsyk">Wracając do naszego przykładu, wpisuję w formularz, że chcę żeby to przesłano mi pocztą, bo ja nie mam czasu tu drugi raz przychodzić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#DoradcaprojektoweadministracjiKrzysztofZalewski">W tym momencie ustawodawca wymaga, żeby wnioskodawca złożył oświadczenie, że dane są wpisane prawidłowo. Po tym akceptuje się podpis. Różnica między tym podpisem a składanym na kartce polega na tym, że ten jest dokładniejszy, bo to urządzenie ma 512 stopni identyfikacji siły nacisku, prędkości składania podpisu, tak że dla grafologa jest to dokładniejsze niż papier. My, gdyby nam się ten podpis nie podobał, możemy go złożyć ponownie i ponownie akceptujemy. Tyle trwa wypełnianie wniosku i składanie do urzędu z tworzeniem oryginału w wersji elektronicznej. Jeśli petent życzy sobie potwierdzenia tego, że on to złożył, to tak jest wygenerowany bezpieczny dokument i można go wydrukować i wręczyć interesantowi.</u>
          <u xml:id="u-53.1" who="#DoradcaprojektoweadministracjiKrzysztofZalewski">Teraz przejdę do prezentacji elektronicznej obsługi osób niepełnosprawnych na przykładzie Urzędu Miasta we Wrocławiu. W tym urzędzie jest gotowy druk do udzielenia pełnomocnictwa przez osobę niepełnosprawną podczas głosowania. Jeśli przyszedłbym do urzędu w celu złożenia tego dokumentem, to elektronicznie można go wypełnić. Jeśli bym przekazał lub zadzwonił, jestem na tyle niepełnosprawny, że nie mogę pójść do urzędu, to urzędnik może do mnie przyjechać z takim zestawem, jak ja tutaj mam, czyli notebook i takie urządzenie do złożenia podpisu lub jeszcze mniejsze, na którym drukuje się tylko element kodu kreskowego, który taką sprawę generuje i ta sprawa jest w systemach elektronicznych, o czym właśnie mówił pan Kajetan Wojsyk, że to ma nas zidentyfikować. Jeśli taki druk wpłynął do urzędnika i on przyjechał do osoby niepełnosprawnej, to druk na te wybory, czyli wybory parlamentarne, wyglądałby tak, jak pokazuję. Istotne jest tu to, że te dane zgodnie z procedurami od razu są ulokowane, łącznie z oryginałem tego dokumentu, we właściwym urzędzie, włącznie z Państwową Komisją Wyborczą. Nie ma możliwości tych danych w jakikolwiek sposób zmienić, pobrać, zmodyfikować z racji tego, że każdy tego rodzaju formularz na końcu jest za pomocą podpisu elektronicznego urzędnika potwierdzany, te dane są szyfrowane i zapisywane w postaci takiej, że tylko i wyłącznie te dane, ten formularz, ten podpis dotyczą tej jednej sprawy.</u>
          <u xml:id="u-53.2" who="#DoradcaprojektoweadministracjiKrzysztofZalewski">Jest jeszcze możliwość pójścia dalej. Dzisiaj istnieje problem, również we Wrocławiu, z obsługą obcokrajowców, bo dzisiaj obcokrajowiec otrzymuje formularz polski i musi go zrozumieć, nawet jeżeli jest opis w języku obcym, to jest to trudne do wypełnienia. Tutaj, proszę zauważyć, przełączam na inny język, na przykład na angielski, formularz pozostaje ten sam, zmieniają się tylko pola. Wokół Wrocławia jest wielu przybyszów z Azji, przełączam się i niektóre pola są już w takim języku, jaki jest potrzebny. Sekcja wizowa amerykańska ma swój formularz wizowy w 92 językach. Ten nasz formularz po wypełnieniu i kliknięciu „wyślij” pojawia się w komputerze urzędnika, do którego przyszedł interesant w języku, w którym został on wypełniony.</u>
          <u xml:id="u-53.3" who="#DoradcaprojektoweadministracjiKrzysztofZalewski">Charakterystyczne jeszcze dla tego systemu jest to, pan minister poruszył tu sprawę osób niepełnosprawnych, że wszystkie informacje wprowadzane do formularza mogą być czytane lub wydrukowane nawet w brajlu. Czyli we wnoszeniu spraw do urzędu, załatwianiu czegokolwiek dzisiaj technologicznie nie ma tego typu przeszkód. Dlaczego tak się nie dzieje? Generalnie dlatego, że prawo nie jest do tego przystosowane i dlatego na przykład w przypadku duplikatu prawa jazdy do tej pory nie wpłynął ani jeden wniosek, gdyż w rozporządzeniu zapomniano dodać jedną linijkę, a mianowicie jeśli ja zgadzam się, żeby moje zdjęcie i mój podpis z poprzedniego prawa jazdy znalazło się w nowym, to tylko podpisem elektronicznym bym to potwierdził i sprawa by była załatwiona. A tak ja muszę przyjść do tego urzędu. Pozostałe rzeczy są ogólnie znane. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Dziękuję. Czy są jakieś uwagi do panów, pytania? Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#LechStefanczuk">Mam takie pytanie, bo zazwyczaj pojawia się problem wśród osób niepełnosprawnych, które nie są w stanie same się podpisać. Czy wtedy niezbędny jest podpis opiekuna prawnego, czy znaleźliście panowie jakieś inne dogodne rozwiązanie dla tych osób? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Bardzo proszę, pan Kajetan Wojsyk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#EkspertKajetanWojsyk">Proszę państwa generalnie stosujemy zasady, które są opisane w Kodeksie postępowania administracyjnego. Jest taka procedura, jest taki przepis, który mówi, że jeżeli osoba, która ma się podpisać, z różnych względów sama osobiście tego podpisu złożyć nie może, może to zrobić, ale nie zaocznie tylko w obecności urzędnika i wtedy czyni się o tym wzmiankę na dokumencie. Pisze się, dlaczego ktoś inny zamiast tej osoby taki podpis składa. To po pierwsze. Po drugie, żaden przepis prawa, a jeżeli ja się mylę, to proszę , żeby ktoś to podważył, nie mówi, czym się składa podpis, jakim urządzeniem. Jakiej marki ma być pióro czy długopis, tylko że to ma być podpis własnoręczny. Własnoręczny znaczy, że wykonany własną ręką. Tylko tu chodzi o wyrażenie woli tej osoby, która podpis składa. Zatem czy ona będzie ten podpis składała za pomocą pióra czy długopisu, czy za pomocą rysika i tabletu, czy będzie składała ten podpis jeszcze inaczej, na przykład przez złożenie odcisku palca to zawsze to będzie wyrażenie jej woli lub też oznakowanie dokumentu.</u>
          <u xml:id="u-57.1" who="#EkspertKajetanWojsyk">Zwracam też uwagę, że podpis elektroniczny, ten którym się posługujemy, pełni dwie funkcje. Nie tylko jest to wyrażenie woli, ale również zabezpiecza dokument elektroniczny przed modyfikacją, dlatego że moment generowania tego podpisu powoduje, że ta sekwencja zer i jedynek, która się składa na dokument, dowolny dokument, czy to dźwiękowy, czy filmowy, czy tekstowy, to zawsze są tylko zera i jedynki na dysku komputera. Zawsze ta sekwencja wygenerowana przy tworzeniu podpisu zabezpiecza dokument przed możliwością jego niekontrolowanej zmiany, czyli pozbywamy się problemu fałszerstwa.</u>
          <u xml:id="u-57.2" who="#EkspertKajetanWojsyk">Państwo nie przewidzieli tyle czasu, ale podam jeden przykład, który powinien wszystkich przekonać. Trzy lata temu byłem na konferencji w Helsinkach, gdzie Koreańczycy, którzy wiodą prym, jeżeli chodzi o technologie, pokazywali rozwiązanie, które w Polsce jest możliwe do zastosowania, jest stosowane, ale fragmentarycznie. Chodzi mi o składanie podpisu za pomocą takiego tabletu w obecności urzędnika. Jest to pewna procedura, czyli procedura zabezpiecza nas przed możliwością fałszerstwa, a jednocześnie zwalnia obywatela z uczenia się wypełniania formularzy. Proszę zwrócić uwagę, że każdy z nas w urzędzie bywa bardzo rzadko, to są zdarzenia jednostkowe. Bo ileż razy zmieniamy stan cywilny, ileż razy kupujemy samochód, czy też uzyskujemy prawo jazdy. To są jednostkowe zdarzenia. W związku z tym uczenie się każdorazowo wypełniania złożonych formularzy jest kłopotliwe. Koreańczycy wymyślili coś innego. Otóż interesant, nie mówię petent, bo mam złe skojarzenia z petentem, bo petent jest po to, żeby przeszkadzać urzędnikowi pić kawę, więc petent nie, ale interesant przychodzi do urzędu, zgłasza się do biura obsługi interesanta i zgłasza tylko sprawę, jaką ma do załatwienia. Wtedy urzędnik, który ma wprawę, bo robi to wiele razy dziennie, ściąga stosowny formularz, tak to było pokazane i wypełnia go zamiast interesanta. Ponieważ urzędnik musi to robić często, sam myśli o tym, jak spowodować żeby ten formularz był jak najbardziej ciasny, żeby nie było w nim niepotrzebnych danych, a tym samym skraca sobie czas wykonania pracy. Przykład koreański, który tu jest pokazany, sprowadza się do tego, że interesant musi pokazać dowód tożsamości, bo musi go pokazać, żeby urzędnik był prawnie zabezpieczony, żeby przez przypadek nie dał komuś danych.</u>
          <u xml:id="u-57.3" who="#EkspertKajetanWojsyk">Powiedzmy, że to nie jest urzędnik tylko lekarz. Przychodzę do lekarza, jestem niepełnosprawny, nie rozróżniam kolorów i chcę uzyskać prawo jazdy, wysyłam swojego kolegę, bo on jest doskonały, by się pode mnie podszył i zdobył dla mnie zaświadczenie lekarskie. Dlatego musi być sprawdzenie tożsamości. Jak się to odbywa? Otóż wręczam dowód tożsamości, pani urzędniczka przesuwa go przez czytnik bądź po prostu wpisuje mój numer PESEL do swojego systemu, tak jak było to robione, a ponieważ w gminie jest dostęp do numeru PESEL, bo jest wydział ewidencji ludności, jest Urząd Stanu Cywilnego, te dane tam są. Poza tym mamy art. 220 k.p.a., o którym przypominam, to w tym momencie mój dowód służy do spersonalizowania formularza. Następnie urzędnik wypełnia go, pytając mnie o co mi chodzi, co ja chcę załatwić, pyta o co trzeba, wypełnia formularz błyskawicznie, bo w tym formularzu są checkboxy.</u>
          <u xml:id="u-57.4" who="#EkspertKajetanWojsyk">Ja przypominam, że jako państwo wydaliśmy mnóstwo pieniędzy na system opłat, i ten system działa, on działa konkretnie, on jest dobry, tylko trzeba z niego korzystać. Następnie prosi mnie o przeczytanie tego formularza i złożenie podpisu. Ja składam ten podpis i proszę spojrzeć w dół. To trwa nie kilka minut, tutaj kolega coś zmanipulował, na oryginale było dwie minuty w stosunku do dwudziestu minut jakie poprzednio ta sprawa zajmowała. I wtedy kiedy interesant dopytywał urzędnika, przepraszam ja nie wiem, co mam tu wpisać, nie rozumiem, ten urzędnik go odsyłał, żeby poprawił to i wtedy z dwudziestu minut czas wzrasta dziesięciokrotnie. Proszę to przeliczyć na kolejki, proszę to przeliczyć na odczucia interesanta w urzędzie, który zupełnie inaczej zaczyna odbierać urzędnika, bo urzędnik staje się przyjazny, pomaga mu, wypełnia formularz, a nie jest bezdusznym aparatem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Przepraszam bardzo, my mamy dzisiaj jeszcze jedno posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#DoradcaprojektoweadministracjiKrzysztofZalewski">Przepraszam bardzo, my wiemy, że ogranicza nas limit czasu. My jesteśmy do państwa dyspozycji, jeśli ktoś z państwa byłby zainteresowany, jesteśmy w stanie wszystko o tym opowiedzieć i pokazać. Tak się złożyło, że w 2000 roku pracowałem w Ministerstwie Łączności i zajmowałem się integracją europejską i byłem polskim przedstawicielem w Komisji Społeczeństwa Informacyjnego. Wtedy po raz pierwszy w krajach tej dziesiątki, która zabiegała o członkostwo odbyła się konferencja ministrów Unii Europejskiej i akurat dotyczyła społeczeństwa informacyjnego. Z tego tytułu była wydana karta chipowa, jedna z pierwszych w Polsce kart chipowych i to akurat telefoniczna. Dzisiaj spotykamy się, kiedy Polska już przewodniczy temu, nie organizuje, ale przewodniczy. Mam kilka takich kart, jeśli ktoś z państwa chciałby na pamiątkę taką kartę, to proszę bardzo są do pobrania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Dziękuję bardzo. Dziękuję panom za wysiłek włożony w przybycie na nasze posiedzenie, za prezentację. Rozumiem, że panowie możecie tu zostać, jak ktoś będzie chciał porozmawiać. Ja przypominam, że o godzinie 17.30 odbędzie się kolejne posiedzenie Komisji, będziemy rozpatrywać informację Głównego Inspektora Pracy o funkcjonowaniu Państwowej Inspekcji Pracy w roku ubiegłym. Jeszcze raz wszystkim państwu dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-60.1" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>