text_structure.xml
28.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Otwieram posiedzenie Komisji. Porządek dzienny został państwu doręczony na piśmie. Czy są do niego uwagi? Nie słyszę, zatem uznaję, że Komisja go zatwierdziła.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Szanowni państwo, Marszałek Sejmu w dniu 25 września br. skierował powyższy projekt ustawy do Komisji Polityki Społecznej i Rodziny do pierwszego czytania. Jednocześnie na podstawie art. 95b regulaminu Sejmu wyznaczył termin przedstawienia sprawozdania do dnia 20 października br. Projekt ma na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Przystępujemy do realizacji porządku posiedzenia. Proszę pana ministra o przedstawienie projektu.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejMarekBucior">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie! Przedstawiam projekt ustawy o zmianie ustawy o zaopatrzeniu inwalidów wojennych i wojskowych oraz ich rodzin oraz ustawy o świadczeniu pieniężnym przysługującym osobom deportowanym do pracy przymusowej oraz osadzonym w obozach pracy przez III Rzeszę i Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich, który zawarty jest w druku nr 2364. Jak łatwo zauważyć, jest to krótki projekt dostosowujący przepisy polskie do wymogów UE, wprowadzający dwie zmiany, które – mówiąc w skrócie – mają na celu umożliwienie pobierania świadczeń gwarantowanych przez obie ustawy osobom, które korzystają z prawa do swobodnego przemieszczania się i przebywania na terytorium państw członkowskich. Obie ustawy, będące przedmiotem posiedzenia, zawierają ograniczenie: zgodnie z art. 5 ustawy o zaopatrzeniu inwalidów wojennych i wojskowych oraz ich rodzin świadczenie pieniężne przysługuje osobom uprawnionym przebywającyn na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Biorąc pod uwagę prawo do swobodnego przemieszczania się w granicach UE, jest to ograniczenie jednej z podstawowych swobód w UE, dlatego nie pozostaje nam nic innego, jak tylko zaproponować uchylenie art. 5 w tej ustawie, jak również skrócenie art. 1 ust. 1 ustawy o świadczeniach pieniężnych przysługujących osobom deportowanym.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejMarekBucior">Ponadto w sprawach nieuregulowanych do realizacji wypłaty świadczeń – w związku z usunięciem wymogu zamieszkiwania na terytorium RP – zastosowanie znajdą odpowiednie przepisy ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Odnosi się to zarówno do jednej, jak i drugiej ustawy, choć ze względów legislacyjnych będzie to nieco inaczej sformułowane – dotyczy to pkt 2 w obu art. 1.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejMarekBucior">W związku z tym, że Polska należy do UE, proponujemy, aby w sytuacji, kiedy świadczenia nie były wypłacane z tego właśnie powodu, że dana osoba nie przebywała na terytorium państwa polskiego, w przypadku ustalenia prawa do świadczeń, wypłata nastąpi od miesiąca, od którego ustalono prawo do świadczeń, nie wcześniej jednak niż od 1 maja 2004 r. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Kto z pań lub panów posłów chciałby zabrać głos w dyskusji? Nie widzę. Czy ktoś z gości chciałby zabrać głos? Bardzo proszę mówić do mikrofonu i proszę, żeby się pani przedstawiła.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#WiceprzewodniczacaZarzaduGlownegoStowarzyszeniaPolakowPoszkodowanychprzezIIIRzeszeHannaKulicka">Jestem wiceprzewodniczącą Stowarzyszenia Polaków Poszkodowanych przez III Rzeszę. Mam kilka uwag. Jeżeli państwo pozwolą, to najpierw je odczytam, a później uzasadnię.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#WiceprzewodniczacaZarzaduGlownegoStowarzyszeniaPolakowPoszkodowanychprzezIIIRzeszeHannaKulicka">Do art. 1 ust. 1 proponujemy na końcu zdania dopisać wyrazy: „o ile nie otrzymały podobnego świadczenia z kraju miejsca pobytu”. Skoro te świadczenia mają być przyznane osobom, które nie mieszkają i nie są zameldowane w Polsce, tylko w innych kraju należącym do UE, to powinny one dostarczyć zaświadczenie o niepobieraniu świadczenia, ponieważ wiemy, że kraje europejskie przyznawały podobne świadczenia swoim obywatelom.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Mam propozycję, żeby dopiero kiedy przejdziemy do szczegółowego rozpatrywania ustawy, zgłaszała pani uwagi dotyczące konkretnego przepisu, a teraz proszę o ogólne wnioski dotyczące ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#WiceprzewodniczacaZarzaduGlownegoSPPHannaKulicka">Do art. 4 ust. 1 proponujemy dodać ust. 3 w brzmieniu: „Urząd do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych powiadomi osoby, o których mowa w ust. 1, o prawie do złożenie wniosku o wznowienie postępowania”.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#WiceprzewodniczacaZarzaduGlownegoSPPHannaKulicka">W art. 4 ust. 2 proponujemy nadać następujące brzmienie: „W przypadku ustalenia prawa do świadczeń na skutek wniosku, o którym mowa w ust. 1, wypłata następuje od miesiąca, w którym został złożony po raz pierwszy wniosek o przyznanie świadczenia”. Art. 5 ust. 2 ustawy z 31 maja 1996 r. ma tu odpowiednie zastosowanie.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#WiceprzewodniczacaZarzaduGlownegoSPPHannaKulicka">To są same uwagi, bez uzasadnienia.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Czy może pani przekazać nam swoje propozycje poprawek na piśmie, żeby pan minister mógł się do nich ustosunkować?</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Obowiązuje nas specjalna procedura. Ze względu na to, że sprawa dotyczy prawa unijnego, każda zgłoszona poprawka musi być poparta przez trzech posłów, dlatego – jak proponuje pan przewodniczący Szwed – po części ogólnej zrobimy może krótką przerwę, żeby zastanowić się nad zgłoszonymi propozycjami.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#SekretarzgeneralnyZwiazkuInwalidowWojennychRzeczypospolitejPolskiejWladyslawBabiak">Nazywam się Władysław Babiak, jestem przedstawicielem Związku Inwalidów Wojennych RP.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#SekretarzgeneralnyZwiazkuInwalidowWojennychRzeczypospolitejPolskiejWladyslawBabiak">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo! Nawiązując do projektu ustawy o zmianie ustawy o zaopatrzeniu inwalidów wojennych i wojskowych oraz ich rodzin oraz ustawy o świadczeniu pieniężnym przysługującym osobom deportowanym do pracy przymusowej oraz osadzonym w obozach pracy przez III Rzeszę i Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich, wnosimy następujące uwagi: 1) ad. art. 1 pkt 1 – z aprobatą przyjmujemy inicjatywę uchylenia art. 5 w ustawie o zaopatrzeniu inwalidów wojennych i wojskowych oraz ich rodzin; 2) ad. art. 1 pkt 2 – w projektowanym zapisie art. 64 ustawy o zaopatrzeniu inwalidów wojennych i wojskowych oraz ich rodzin proponujemy skreślić wyrazy: „art. 103 ust. 3”, bowiem odesłanie do tego artykułu ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych jest niezasadne, ponieważ zgodnie z art. 40 i 49 ustawy o zaopatrzeniu inwalidów wojennych i wojskowych oraz ich rodzin, sprawa zawieszania i zmniejszania rent jest już unormowana, w związku z tym nie ma potrzeby wprowadzania dalszych regulacji. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Dziękuję. Proszę o przedstawienie tych propozycji na piśmie.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos w dyskusji? Nie słyszę. Czy pan minister chciałby odnieść się do zgłoszonych propozycji?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PodsekretarzstanuwMPiPSMarekBucior">Proszę państwa! Jeżeli chodzi o pierwszą uwagę, aby do art. 1 ust. 1 dopisać zdanie: „o ile nie otrzymały podobnego świadczenia z kraju miejsca pobytu”, to po konsultacji doszliśmy do wniosku, że jest to niezasadne. ZUS nie zna takich przypadków – to po pierwsze, a po drugie, takie rozwiązanie prowadziłoby do ograniczenia wyroku Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich (ETS), w związku z tym uznajemy, że jest to niewłaściwa propozycja.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PodsekretarzstanuwMPiPSMarekBucior">Powiadamianie przez Urząd do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych o prawie do złożenia wniosku o wznowienie postępowania jest niewykonalne fizycznie. Nie wyobrażam sobie, w jaki sposób można byłoby powiadomić daną osobę, skoro jest ona poza granicami kraju, a my nie musimy znać miejsca jej zamieszkania. Nakładalibyśmy więc na Urząd obowiązek, którego z założenia nie byłby on w stanie wykonać. Jest to więc błędne rozwiązanie.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PodsekretarzstanuwMPiPSMarekBucior">Kolejna uwaga dotyczy, jak rozumiem, rozszerzenia okresu, za który będzie wypłacone świadczenie, ponad datę 1 maja 2004 r. Ale to od tego dnia jesteśmy członkiem UE, w związku z tym uznajemy, że wypłata świadczeń może nastąpić nie wcześniej, niż od daty przystąpienia Polski do UE. Stąd też odrzucamy zgłoszoną propozycję.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#PodsekretarzstanuwMPiPSMarekBucior">Jeżeli chodzi o propozycję likwidacji odesłania do art. 103 ust. 3 ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, to ten artykuł dotyczy prawa osoby, której przysługuje świadczenie, do zawieszenia tego świadczenia. To jest prawo tej osoby i dlatego uważamy, że zaproponowane rozwiązanie nie jest właściwe.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#PodsekretarzstanuwMPiPSMarekBucior">Projekt został skonsultowany, przedyskutowany, w związku z tym uważamy, że nie należałoby wprowadzać w nim zmian. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Dziękuję. Zamykam dyskusję i zamykam pierwsze czytanie. Informuję, że nie zgłoszono wniosku o przeprowadzenie wysłuchania publicznego dotyczącego omawianego projektu. Przystępujemy zatem do szczegółowego rozpatrzenia projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Tytuł ustawy – czy są do niego uwagi? Czy jest sprzeciw wobec zamiaru przyjęcia tytułu ustawy? Nie słyszę, zatem tytuł ustawy został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Art. 1, zdanie wstępne – czy są do niego uwagi? Czy jest sprzeciw? Nie słyszę, uznaję więc, że zostaje przyjęte.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Pkt 1 w art. 1 – czy są do niego uwagi? Czy jest sprzeciw? Nie słyszę, uznaję więc, że pkt 1 w art. 1 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Pkt 2 w art. 1 – czy są do niego uwagi? Czy jest sprzeciw? Nie słyszę, zatem pkt 2 zostaje przyjęty.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Art. 2, zdanie wstępne – czy mają państwo uwagi? Czy ktoś zgłasza sprzeciw? Nie słyszę, zatem zdanie wstępne w art. 2 zostaje przyjęte.</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Pkt 1 w art. 2 – czy są do niego uwagi? Czy jest sprzeciw? Nie słyszę, uznaję więc, że pkt 1 w art. 2 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-11.7" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Pkt 2 w art. 2 – czy są do niego uwagi? Czy jest sprzeciw? Nie słyszę, zatem pkt 2 zostaje przyjęty.</u>
<u xml:id="u-11.8" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Art. 3 – czy są uwagi do art. 3? Czy jest sprzeciw? Nie słyszę, zatem art. 3 uznaję za przyjęty.</u>
<u xml:id="u-11.9" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Art. 4. Bardzo proszę, pan przewodniczący Szwed.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselStanislawSzwed">Czy pkt 4 należy rozumieć w ten sposób, że jeżeli zainteresowany nie zgłosi się w ciągu trzech miesięcy, to będzie pozbawiony możliwości starania się o odszkodowanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PodsekretarzstanuwMPiPSMarekBucior">Nie, należy rozumieć to w ten sposób, że jeżeli osoba uprawniona złoży wniosek w późniejszym terminie, to świadczenie nie będzie wypłacane od wcześniejszego terminu, nie będzie wypłacane wstecz, tylko na bieżąco, bo dajemy też możliwość wypłaty świadczenia, które nie było wypłacane od daty złożenia wniosku, ale nie wcześniej niż od 1 maja 2004 r., czyli może zdarzyć się sytuacja, że jeżeli dana osoba nie zdąży złożyć wniosku o wznowienie postępowania w ciągu trzech miesięcy, to będzie miała wypłacane świadczenie, ale bez wyrównania.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselStanislawSzwed">Proponuję termin trzech miesięcy wydłużyć do minimum sześciu miesięcy. W ciągu trzech miesięcy nikt nawet nie zapozna się z tą ustawą. Sześć miesięcy to według mnie termin, który wystarczy na poinformowanie, dotarcie do osób zainteresowanych. Odnalezienie i powiadomienie odpowiednich osób rzeczywiście jest problemem, ale wydłużenie terminu do sześciu miesięcy wydaje się realne.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoselIzabelaJarugaNowacka">Panie przewodniczący, chciałabym zapytać, kto i w jakim czasie będzie zobowiązany do powiadomienia odpowiednich osób o zmianie ustawowej?</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PoselIzabelaJarugaNowacka">Drugie pytanie dotyczy całości wniosków przedstawionych przez organizacje. Czy pan minister je konsultował i czy były panu znane przedłożone przed chwilą propozycje? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Czy ktoś jeszcze chciałby o coś zapytać?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoselSylwesterPawlowski">Dziękując za możliwość zabrania głosu, chciałbym stwierdzić, że sześć miesięcy, które zaproponował pan poseł Szwed, to minimalny okres, kiedy Stowarzyszenie Polaków Poszkodowanych przez III Rzeszę, a zwłaszcza Związek Inwalidów Wojennych, będzie mogło poprzez swoje struktury dotrzeć z informacją i upowszechnić ją. Myślę, że sześć miesięcy zaproponowane przez pana posła Szweda, to okres – powtarzam jeszcze raz – minimalny. Sądzę, że państwo rezprezentujący stowarzyszenia mogliby wyrazić swoją opinię na temat tego, jaki jest system powiadamiania osób o decyzjach wiążących się nie tylko z ustawami, ale także z bieżącymi działaniami stowarzyszeń w stosunku do swoich członków, bo być może ta propozycja, która przed chwilą została zgłoszona, także będzie niewystarczająca z punktu widzenia bezpośrednio zainteresowanych. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Myślę, że będą tacy, do których mimo wysiłku informacja nigdy nie dotrze, ale musimy przyjąć pewien czas wypełnienia i realizacji ustawy, dlatego należy zracjonalizować te terminy. Czy ktoś z państwa ma jeszcze jakieś uwagi lub pytania? Nie słyszę. Proszę bardzo, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PodsekretarzstanuwMPiPSMarekBucior">Problem polega na tym, że nawet na etapie oceny skutków regulacji – jeżeli państwo spojrzą na str. 7 uzasadnienia, gdzie możemy przeczytać o wpływie regulacji na sektor finansów publicznych – bardzo enigmatycznie, bardzo opisowo i ogólnie zaznaczyliśmy, jakie mogą być skutki finansowe regulacji. Warunkowo wpisaliśmy informację, że w przypadku przyznania świadczeń z ustawy o zaopatrzeniu inwalidów wojennych i wojskowych oraz ich rodzin dla 1000 osób, roczny skutek finansowy wyniesie ok. 21 mln zł, bo tak naprawdę nie wiemy, ile jest takich osób. Skoro nie wiemy, ile jest takich osób, bo nie jesteśmy w stanie uczciwie tego oszacować, to tym bardziej nie możemy ich powiadomić, bo gdybyśmy potrafili to zrobić, gdybyśmy wiedzieli, jaki jest krąg podmiotowy, to bylibyśmy w stanie podejmować jakiekolwiek inne działania. W związku z tym myślę, że kompromisowym rozwiązaniem jest to, które zaproponował pan poseł Szwed, czyli wydłużmy termin do sześciu miesięcy, ale nie nakładajmy na nikogo obowiązku powiadamiania, bo po prostu jest to obowiązek, którego nie jesteśmy w stanie wykonać. Inna sprawa to to, że tak jak każdy przepis, również ten będzie ogłoszony w ogólnie dostępnym Dzienniku Ustaw i uznajemy, że dzięki temu informacja o zmianie ustawowej dotrze do zainteresowanych. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PrzedstawicielZwiazkuInwalidowWojennychRPElzbietaKazubska">W nawiązaniu do wypowiedzi pana ministra chciałabym wspomnieć, że może struktury ZUS są w stanie określić liczbę beneficjentów ustawy o zaopatrzeniu inwalidów wojennych. Większość obywateli, którzy otrzymali status inwalidy wojennego w Polsce na podstawie orzeczeń prawa polskiego, wyjechała w latach późniejszych i na podstawie akt ZUS powinno się przynajmniej w przybliżeniu ustalić liczbę tych osób.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PodsekretarzstanuwMPiPSMarekBucior">Proszę państwa, co może znajdować się w aktach ZUS? Może być informacja, że dana osoba mieszkała w Polsce i że wyjechała, ale czy ZUS śledzi dzieje tej osoby, a więc gdzie się przemieszczała, ilu przeprowadzek dokonała w swoim życiu? Nie. Poza tym są osoby, które znając obowiązujące przepisy ustawy, nigdy nie wystąpiły o świadczenie, bo wiedziały, że przysługuje ono w czasie pobytu osoby uprawnionej na obszarze państwa polskiego, w związku z tym obowiązek powiadamiania osób byłby niewykonalny. Wydłużmy, jak mówię, termin do sześciu miesięcy, aby było więcej czasu na dotarcie do zaintresowanych osób, ale nie nakładajmy dodatkowych obowiązków na ZUS. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Czy pani prezes chciała coś dodać?</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#WicedyrektorDepartamentuSwiadczenEmerytalnoRentowychZakladuUbezpieczenSpolecznychHalinaWolinska">Nazywam się Halina Wolińska, jestem wicedyrektorem Departamentu Świadczeń Emerytalno-Rentowych. Nawet dobrze się złożyło, że moja poprzednia wypowiedź nie została zarejestrowana.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Niemożliwe, wszystko jest rejestrowane.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#WicedyrektorDepartamentuSwiadczenEmerytalnoRentowychZUSHalinaWolinska">Dobrze, ale przepraszam za ten wtręt.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#WicedyrektorDepartamentuSwiadczenEmerytalnoRentowychZUSHalinaWolinska">Proszę państwa, ZUS rejestruje wnioski osób zgłaszających się o przyznanie renty inwalidy wojennego, nadając mu określony symbol, ale z różnych powodów mogło ustać prawo do tej renty, mogła ona zostać wstrzymana czy też jakaś inna sytuacja mogła zaistnieć, dlatego nie wyobrażam sobie, żeby w tej chwili robić przegląd wszystkich osób, które były rejestrowane w ZUS, pod tym kątem, czy ona wyjechała za granicę, czy nie wyjechała, do tego jeszcze gdzie wyjechała – tego już nie wiemy. Tak jak powiedział pan minister, gdybyście państwo chcieli taki obowiązek nałożyć na ZUS, byłby on niemożliwy do wypełnienia.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Trzeba innymi sposobami dotrzeć do zainteresowanych. Należy maksymalnie nagłośnić tę sprawę za pośrednictwem organizacji, konferencji prasowych, po to, aby dotrzeć do jak najszerszej grupy osób potencjalnie uprawnionych do wypłaty świadczeń.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Pani dyrektor chce jeszcze zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#WicedyrektorDepartamentuSwiadczenEmerytalnoRentowychZUSHalinaWolinska">Jeśli pan przewodniczący pozwoli, to chciałabym jeszcze dodać, że wyrok europejskiego Trybunału stosujemy od momentu, kiedy on zapadł w sprawie pani Nerkowskiej, i przyznajemy te świadczenie, z tym że wypłacamy je na bieżąco, a nie wstecz, za okres od 1 maja 2004 r. W stosunku do osób, które zgłoszą się ze stosownym wnioskiem, wznawiamy postępowanie na zasadzie przepisów, które obowiązują w naszym postępowaniu – przepis mówi o wznowieniu na wniosek lub z urzędu – i wtedy przyznajemy i wypłacamy świadczenie za okres od miesiąca, w którym wniosek w tym zakresie został zgłoszony. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Została zgłoszona poprawka polegająca na tym, by w art. 4 ust. 1 wyrażenie „w terminie trzech miesięcy” zastąpić wyrażeniem „w terminie sześciu miesięcy”. Pan minister to zaakceptował. Czy jest sprzeciw wobec zamiaru przyjęcia takiej poprawki? Nie ma sprzeciwu, zatem uznaję, że poprawka została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Czy są inne uwagi do art. 4? Czy jest sprzeciw wobec zamiaru przyjęcia art. 4 w całości? Nie ma, zatem art. 4 zostaje przyjęty.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Bardzo proszę, pani przewodnicząca.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#WiceprzewodniczacaZarzaduGlownegoSPPHannaKulicka">Nieczytelny dla nas jest ust. 2 art. 4, gdzie jest mowa o tym, że „w przypadku ustalenia prawa do świadczeń na skutek wniosku, o którym mowa w ust. 1, wypłata następuje od miesiąca, od którego ustalono prawo do świadczeń”. Nie ustalono w konkretnym przypadku, więc od jakiego momentu należy liczyć? Tu jest pomyłka, powinno być: w którym odmówiono prawa do świadczeń. Proponowałabym inne rozwiązanie – takie, które przewiduje przyznawanie świadczeń według ustawy z 31 maja 1996 r., bo ust. 2 w art. 4 jest dla nas nieczytelny: kto ustala prawo do świadczeń, od jakiego momentu następuje wypłata? W ogóle nie wiadomo, o co chodzi w tym zdaniu. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#DyrektorDepartamentuSwiadczenRodzinnychMPiPSAlinaWisniewska">W tym przepisie chodzi o to, że jeśli prawo do świadczeń zostało ustalone w okresie pomiędzy 1 maja 2004 r. a bieżącym okresem, to właśnie od tego miesiąca wypłaca się świadczenie. Jeśli jednak świadczenie było zawieszone przed 1 maja 2004 r., to nawet jeśli świadczeniobiorcy przysługiwało prawo do świadczeń od kwietnia 2004 r., nie może ono być wypłacane od kwietnia, tylko od maja 2004 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#WicedyrektorDepartamentuSwiadczenEmerytalnoRentowychZUSHalinaWolinska">Chciałam tylko zwrócić uwagę na to, że ust. 2 nie można czytać w oderwaniu od ust. 1. W ust. 1 jest mowa o osobach, którym odmówiono prawa do świadczeń z powodu tego, że przebywały za granicą albo były deportowane. Mamy więc grupę osób, o których mowa w ust. 1, a ust. 2 odnosi się do tych osób, o których mowa w ust. 1. Czyli jeżeli osoby te złożą w terminie sześciu miesięcy – jak to zostało przed chwilą ustalone – wniosek o wznowienie postępowania, w wyniku którego w przeszłości odmówiono prawa do świadczeń właśnie z tych powodów, to od momentu, kiedy ten wniosek zostanie złożony, będzie mogło być przyznane i wypłacane świadczenie, nie wcześniej jednak niż od 1 maja 2004 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PoselMagdalenaKochan">Krótko mówiąc, wygląda to tak: jeśli 1 kwietnia 2004 r. osoba nie mieszkająca na stałe w Polsce, tylko poza jej granicami, złożyła wniosek o świadczenie i otrzymała decyzję odmowną z powodu tego, że mieszka poza granicami Polski. Taką odpowiedź odmowną otrzymała ta osoba 1 kwietnia 2004 r. Dzisiaj może ona ponownie złożyć wniosek o przyznanie jej świadczenia i to świadczenie będzie jej przyznane od 1 maja 2004 r., czyli od momentu, kiedy Polska wstąpiła do UE. Wszystko to, co działo się przed 1 maja 2004 r. nie będzie uwzględniane w świadczeniach wypłacanych wstecz, natomiast wszystko to, co działo się od 1 maja 2004 r. na wniosek osoby zainteresowanej, nie mieszkającej na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, ale mającej dzisiaj prawo do tego świadczenia, będzie jej wypłacone od dnia 1 maja 2004 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PoselStanislawSzwed">Rozumiem, że nawet w przypadku osób, którym po wejściu w życie ustawy o świadczeniu pieniężnym przysługującym osobom deportowanym w 1996 r. przyznano świadczenie, będzie ono im wypłacane od 1 maja 2004 r., tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PoselMagdalenaKochan">Prawo europejskie obowiązuje od momentu, kiedy wstąpiliśmy do UE.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Art. 4 rozstrzygnęliśmy i został on przyjęty.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Art. 5 – czy są uwagi do art. 5? Czy jest sprzeciw? Nie słyszę, zatem art. 5 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Przystępujemy do przegłosowania całego projektu ustawy. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem projektu ustawy zawartego w druku 2364? Dziękuję. Czy ktoś jest przeciw? Nie widzę. Czy ktoś się wstrzymał od głosu? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-35.3" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">24 głosami za, przy braku głosów przeciw i braku wstrzymujących się przyjęliśmy projekt ustawy. Proponuję, by posłem sprawozdawcą Komisji w tej sprawie był pan poseł Janusz Dzięcioł. Czy są inne propozycje? Czy jest sprzeciw wobec tej kandydatury? Nie słyszę, zatem panu posłowi powierzyliśmy funkcję sprawozdawcy.</u>
<u xml:id="u-35.4" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Wyznaczam termin na przedstawienie opinii przez UKIE do 12 października 2009 r. do godz. 15.</u>
<u xml:id="u-35.5" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Szanowni państwo, mam jeszcze komunikat. O odwołaniu jutrzejszego posiedzenia o godz. 11 zostali już państwo poinformowani, natomiast drugie posiedzenie z godz. 13 przesuwamy na godz. 17 i poszerzamy jego porządek, o czym chciałbym państwa poinformować. Po pierwsze, wysłuchamy informacji Ministra Pracy i Polityki Społecznej o aktualnej sytuacji w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych, w drugim punkcie rozpatrzymy sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej o poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy o pomocy społecznej (druk 2020), w trzecim punkcie dokończymy rozpatrywanie sprawozdania podkomisji stałej do spraw współpracy z organizacjami pozarządowymi o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, co dzisiaj przerwaliśmy, i w punkcie czwartym rozpatrzymy sprawozdania podkomisji stałej do spraw rynku pracy o komisyjnym projekcie ustawy o zmianie ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych (druk nr 1929), aby ta sprawa dłużej już nie leżała.</u>
<u xml:id="u-35.6" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Wyczerpaliśmy porządek dzisiejszych obrad. Zamykam posiedzenie Komisji, dziękuję państwu.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>