text_structure.xml
51 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelMariuszBlaszczak">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam wszystkich obecnych. W dniu dzisiejszym przypadł mi w udziale zaszczyt prowadzenia obrad w zastępstwie przewodniczącego Komisji. Porządek dzisiejszych obrad otrzymali państwo wraz z materiałami na dzisiejsze posiedzenie Komisji. Czy mają państwo jakieś uwagi do zaproponowanego porządku obrad? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelMariuszBlaszczak">Uznaję, że porządek obrad został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelMariuszBlaszczak">Przystępujemy do realizacji pierwszego punktu porządku dzisiejszych obrad, w ramach którego zapoznamy się z programem działania Państwowej Inspekcji Pracy na 2008 r. Proszę panią minister o przedstawienie tego programu.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Na dzisiejszym posiedzeniu Komisji przedstawię program działania Państwowej Inspekcji Pracy na 2008 r. Przygotowując ten dokument ze szczególną starannością przeanalizowaliśmy zalecenia komisji sejmowych oraz Rady Ochrony Pracy, a także plany działania europejskich organów i instytucji działających w sferze ochrony pracy, w tym Komitetu Wyższych Inspektorów Pracy, Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy. Mamy świadomość, że bardziej skuteczne egzekwowanie przestrzegania prawa pracy i prawidłowe stosowanie standardów ochrony pracy to nie tylko podstawowy cel działalności kontrolnej i prewencyjnej naszej inspekcji, ale również spełnianie społecznych oczekiwań.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Od 1 lipca 2007 r. weszła w życie nowa ustawa o Państwowej Inspekcji Pracy. Nowa ustawa znacznie rozszerzyła kompetencje kontrolne inspekcji i wprowadziła zaostrzone sankcje za naruszanie praw osób wykonujących pracę. Zgodnie z obowiązującymi regulacjami nadzorem Państwowej Inspekcji Pracy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz legalności zatrudnienia objęci są nie tylko pracodawcy, ale także przedsiębiorcy, na rzecz których wykonywana jest praca przez osoby fizyczne, w tym przez osoby prowadzące na własny rachunek działalność gospodarczą, bez względu na podstawę świadczenia tej pracy.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Przyjęte rozwiązania zwiększyły wymiar grzywien w postępowaniu mandatowym. Maksymalna wcześniej grzywna w wysokości 1 tys. zł została zwiększona do 2 tys. zł, a do 5 tys. zł w stosunku do pracodawcy przynajmniej dwukrotnie ukaranego za wykroczenia przeciwko prawom pracownika, który popełnia taki czyn w ciągu 2 lat od ostatniego ukarania. W postępowaniu prowadzonym przed sądem grodzkim maksymalna grzywna została zwiększona do 30 tys. zł. Zaostrzenie sankcji wynikało z potrzeby zapewnienia większej skuteczności działań Inspekcji Pracy. Pod rządami starej ustawy wielu pracodawcom bardziej opłacało się zapłacić niezbyt wysoką grzywnę i nadal łamać obowiązujące przepisy niż ponosić koszty związane z przestrzeganiem prawa. Od momentu wejścia w życie nowych przepisów średnia wysokość mandatu wzrosła z ok. 700 zł w pierwszym półroczu 2007 r. do ponad 1000 zł w drugim półroczu ubiegłego roku.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Tematy przewidziane do realizacji w drugim etapie działań długofalowych, przyjęte na lata 2007-2009 odzwierciedlają najbardziej istotne potrzeby ochrony pracy w skali całego kraju. Chodzi tu o naruszenia prawa, których skutki są najbardziej dotkliwe dla pracowników. Właśnie taki charakter bardzo często mają naruszenia przepisów o wynagrodzeniu za pracę i innych należnych świadczeniach. Zauważamy poprawę, która wyraża się spadkiem odsetka kontrolowanych pracodawców, którzy łamią przepisy prawa w tym zakresie. W latach 2004-2005 w wyniku kontroli stwierdzano, że przepisy łamało 60 proc. pracodawców. W 2006 r. stwierdzono, że przepisy łamało już tylko 30 proc. pracodawców. Perspektywa nie wypłacenia wynagrodzenia lub wypłacenia go z opóźnieniem, albo w zaniżonej wysokości, jest ciągle realnym zagrożeniem dla wielu pracowników i ich rodzin. Dlatego kontynuujemy kontrole w tym zakresie, sprawdzamy ich efekty, a także z całą surowością stosujemy przewidziane w prawie sankcje.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Mam nadzieję, że oczekiwane efekty przyniosą intensywne działania kontrolne i prewencyjne, które dotyczą czasu pracy. Takie działania przeprowadzimy w roku bieżącym w placówkach ochrony zdrowia, w towarzystwach ubezpieczeniowych. Prowadzić będziemy także rekontrole w zakresie czasu pracy kierowców i pracowników banków. Rekontrole ukierunkowane będą na wyegzekwowanie trwałej poprawy przestrzegania przepisów. O tym, z jaką skalą lekceważenia prawa mamy do czynienia, może świadczyć fakt, że w 2006 r. aż 1/3 kontrolowanych pracodawców naruszała obowiązujące normy czasu pracy. W wielu polskich zakładach poziom bezpieczeństwa pracy odbiega od stanu określonego w przepisach. Dlatego obok kontroli i interwencji podejmowanych w związku z sygnałami napływającymi do nas od organów państwa oraz partnerów społecznych realizujemy różnorodne przedsięwzięcia prewencyjne. W ramach działań prewencyjnych prowadzone są szkolenia. Prowadzimy także poradnictwo. Realizujemy programy edukacyjno-informacyjne. Programy te skierowane są głównie do małych i średnich przedsiębiorstw, niezależnie od ich formy. Zainteresowanym pracodawcom przekazujemy praktyczną wiedzę o bezpieczeństwie pracy. Zapoznajemy ich ze sprawdzonymi przykładami dobrych praktyk.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Niezmiennym priorytetem w działaniach Państwowej Inspekcji Pracy jest wzmożony nadzór nad zakładami różnych branż, w których występują największe zagrożenia zawodowe i wysokie wskaźniki wypadków. Wśród sektorów tzw. wysokiego ryzyka szczególnie negatywnym przykładem jest budownictwo. Właśnie w tej branży występuje bardzo duża skala naruszeń przepisów. W 2006 r. w wyniku wypadków przy pracy na pracach budów zginęło 109 pracowników. W pierwszej połowie 2007 r. na placach budów zginęło 37 osób, czyli o 7 więcej niż w analogicznym okresie 2006 r. Do tragedii na polskich budowach od lat dochodzi z tych samych przyczyn. Przyczynami wypadków jest niewystarczająca wiedza o bezpieczeństwie wśród pracowników i pracodawców. Inną przyczyną jest minimalizowanie kosztów pracy, a ostatnio także emigracja zarobkowa, która powoduje napływ na budowy niewykwalifikowanej siły roboczej.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Nadzieje na poprawę sytuacji w tym zakresie wiążemy z nowymi regulacjami, które dają inspektorom pracy prawo do egzekwowania przepisów bezpieczeństwa i przepisów pracy także od przedsiębiorców, na rzecz których świadczą pracę podmioty w ramach tzw. samozatrudnienia, a także osoby zatrudnione na podstawie umów cywilnoprawnych. Takie uprawnienia wynikają ze znowelizowanej ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy. W 2008 r. kontrolować będziemy stan przestrzegania wymagań minimalnych w zakładach eksploatujących maszyny budowlane. Inspektorzy sprawdzać będą różne typy i różne rodzaje maszyn budowlanych, których użytkowanie stwarza znaczne zagrożenie dla zdrowia i życia zatrudnionych. Chciałabym zwrócić państwa uwagę na to, że w omawianym programie zawarta została także lista tzw. zadań rutynowych inspekcji pracy. Zadania rutynowe dotyczyć będą m.in. badania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy, zasadności skarg, oceny zgodności wykonania obiektu z projektem budowlanym. Zadania rutynowe obejmować będą także tematy własne okręgowych inspektoratów pracy, które wynikają z lokalnych potrzeb.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Nasz roczny program przewiduje kontrole w zakładach i sektorach, w których w znacznym stopniu występują nieprawidłowości. Znalazły się w nim także działania, które wymagają koordynacji działań inspekcji w skali całego kraju. W obszarze bezpieczeństwa i higieny pracy intensywne działania będą ukierunkowane na ograniczanie trzech głównych grup zagrożeń. Będą to zagrożenia występujące na placach budów, zagrożenia chemiczne oraz zagrożenia układu mięśniowo-szkieletowego. W związku z przygotowaniami Polski do organizacji mistrzostw europy w piłce nożnej Euro 2012 przewidywany jest wzrost liczby inwestycji budowlanych. Z tego powodu należy się spodziewać zwiększenia liczby zagrożeń oraz nieprawidłowości występujących na budowach. Dlatego oprócz budownictwa ogólnego kontrole prowadzone przez Państwową Inspekcję Pracy obejmą budowę i remont dróg oraz autostrad, a w tym także mostów i wiaduktów.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Problematyka zagrożeń chemicznych będzie przedmiotem naszych działań w zakładach, w których występuje zagrożenie wystąpienia poważnej awarii przemysłowej, a także w zakładach zatrudniających pracowników narażonych na oddziaływanie czynników chemicznych, w tym czynników o właściwościach rakotwórczych, mutagennych lub działających na rozrodczość, a także w zakładach produkujących chemię budowlaną. Jest to szczególna kategoria przedsiębiorstw, których wiedzę o zagrożeniach oraz poważnych skutkach nieprzestrzegania procedur dla ludzi, mienia i środowiska, powinni mieć zarówno pracodawcy, jak i pracownicy. Prowadzić będziemy kontrole dotyczące ergonomicznych czynników ryzyka przy produkcji artykułów motoryzacyjnych oraz sprzętu AGD i RTV. W tych zakładach zagrożenia związane są z pracą w pozycji wymuszonej oraz z powtarzalnością czynności. Występują w nich także zagrożenia układu mięśniowo-szkieletowego przy ręcznych pracach transportowych. W ten sposób włączymy się do realizacji strategii Komisji Europejskiej na rzecz identyfikacji oraz ograniczenia wpływu ergonomicznych czynników ryzyka w latach 2007-2012.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Ręczne prace transportowe i związane z nimi zagrożenia są poważnym problemem w wielu firmach i branżach. Zagrożenia te będą przedmiotem uwagi inspektorów Inspekcji Pracy w czasie kontroli placów budów, a także w trakcie oceny stanu bezpieczeństwa i higieny pracy w placówkach handlowych, w tym w placówkach wielkopowierzchniowych, w gospodarstwach rolnych zatrudniających pracowników oraz w szpitalach. Działaniom kontrolnym towarzyszyć będzie kampania informacyjna pod hasłem „Mniej dźwigaj 2008”, realizowana pod auspicjami Komitetu Wyższych Inspektorów Pracy. Kontrolować będziemy także przestrzeganie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy przy pozyskiwaniu drewna oraz przy innych pracach w leśnictwie. W tym przypadku uwagę koncentrować będziemy na podmiotach samozatrudniających się. Takie działania prowadzić będziemy również w zakładach produkcji i przetwórstwa metali nieżelaznych, w których zarejestrowano dużą liczbę zagrożeń urazowych i chorobowych.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Kontrola w zakresie prawnej ochrony pracy, oprócz problematyki wynagrodzeń i czasu pracy, która została uwzględniona w bloku tematów długofalowych, dotyczyć będzie również wykonywania orzeczeń sądów pracy oraz problemu zatrudnienia dzieci i młodzieży. Realizując nowy ustawowy obowiązek w zakresie kontroli legalności zatrudnienia i innej pracy zarobkowej, będziemy się koncentrować na budownictwie, rolnictwie, leśnictwie i handlu. Z zebranych danych oraz napływających do nas sygnałów wynika, że w tych branżach występują w tym zakresie największe nieprawidłowości. Inspekcja będzie także kontrolować legalność zatrudnienia innej pracy zarobkowej, a także wykonywanie pracy przez cudzoziemców. Kontynuować będziemy kontrole podmiotów gospodarczych, które świadczą usługi na rzecz zakładów górniczych w wyrobiskach podziemnych oraz na powierzchni. W tych zakładach kontrole obejmować będą zagadnienia bezpieczeństwa pracy, a także przestrzegania uprawnień pracowniczych zatrudnionych w nich osób. Kompleksowe kontrole przeprowadzane będą także w placówkach handlowych. Obejmą one zarówno sklepy wielkopowierzchniowe, jak i mniejsze placówki handlowe. Inspektorzy sprawdzać będą w tych placówkach stan bezpieczeństwa pracy, zwracając uwagę na problematykę ręcznego dźwigania towarów, a także na legalność zatrudnienia oraz respektowanie przepisów dotyczących czasu pracy.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Działalność prewencyjna Państwowej Inspekcji Pracy jest koniecznym uzupełnieniem kontroli, zwłaszcza w sektorach gospodarki o największym nasileniu zagrożeń. Na tym polu współdziałamy ze związkami zawodowymi, organizacjami pracodawców, samorządami lokalnymi oraz organizacjami społecznymi. Przedsięwzięcia prewencyjne adresujemy do pracodawców, którzy dostrzegają potrzebę poprawy stanu bezpieczeństwa pracy. Przedsięwzięcia te są skierowane przede wszystkim do małych i średnich przedsiębiorców, którzy stawiają pierwsze kroki na rynku. Podstawowy zakres badań prewencyjnych w 2008 r. obejmie kampanię i programy promocyjno-prewencyjne, popularyzujące kulturę bezpieczeństwa pracy. Prowadzona będzie także działalność wydawnicza na rzecz pracodawców i pracowników oraz rolników indywidualnych. Upowszechniana będzie wiedza z zakresu ochrony pracy. Zadanie to realizowane będzie przy udziale mediów, a także przy wykorzystaniu naszej strony internetowej. Organizowane będą również konkursy promujące problematykę ochrony pracy, w tym m.in. konkurs objęty honorowym patronatem przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej pt. „Pracodawca – organizator pracy bezpiecznej”.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Ze względu na ograniczony czas mojego wystąpienia chciałabym skupić się tylko na kilku kampaniach i programach promocyjno-prewencyjnych, których realizację zaplanowaliśmy na 2008 r. Z przyjemnością mogę państwa poinformować, że Państwowej Inspekcji Pracy powierzono funkcję koordynatora europejskiej kampanii „Mniej dźwigaj 2008”. Kampania ta jest skierowana do firm budowlanych i handlowych. Podstawowym celem kampanii realizowanej pod auspicjami Komitetu Wyższych Inspektorów Pracy jest wdrażanie wymogów dyrektywy w sprawie ręcznego przemieszczania ciężarów. Dużą wagę przywiązujemy do działań prewencyjnych w rolnictwie indywidualnym. Do tych działań przywiązujemy dużą wagę ze względu na to, że w rolnictwie indywidualnym bardzo wysoki jest wskaźnik wypadkowości. W rolnictwie indywidualnym wskaźnik ten przekracza średnią krajową.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">W tej dziedzinie skupimy się na upowszechnianiu wiedzy o zagrożeniach w pracy rolniczej i ich skutkach oraz o praktycznych sposobach minimalizowania ryzyka. Promocja standardów bezpiecznej pracy jest przesłaniem kolejnego przedsięwzięcia, którym będzie program prewencyjno-promocyjny w budownictwie. Program ten ma na celu zmniejszenie wskaźnika wypadków i chorób zawodowych w jednym z najbardziej wypadkogennych sektorów gospodarki. Planujemy opracowanie pakietu wydawnictw, programów szkoleń oraz materiałów dla pracodawców i pracowników budownictwa. Zamierzamy uruchomić tematyczną podstronę internetową w tym zakresie. Państwowa Inspekcja Pracy zorganizuje także akcję informacyjną dotyczącą ryzyka zawodowego w ramach europejskiej kampanii realizowanej pod auspicjami Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy, we współpracy z centralnym krajowym punktem tej agencji, którym jest Centralny Instytut Ochrony Pracy. Wiele uwagi poświęcimy ocenie ryzyka zawodowego w sektorze budownictwa oraz handlu detalicznego. Ryzyko zawodowe będzie jednym z tematów kampanii dotyczącej ręcznego przenoszenia i przemieszczania ciężarów. Kampania ta adresowana będzie do sektora budowlanego oraz do rolników indywidualnych.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Pod hasłem „Młodzi pracownicy 2008” realizowany będzie program, którego celem jest popularyzowanie wiedzy o zagrożeniach związanych z pracą, a także promocja zagadnień bezpieczeństwa i higieny pracy w procesie edukacji i przygotowania młodych ludzi do pracy. Należy zaznaczyć, że ponad połowa młodych pracowników, poszkodowanych w wypadkach przy pracy w 2006 r., miała staż pracy krótszy niż 1 rok. W ramach serwisu internetowego Państwowej Inspekcji Pracy powstanie strona adresowana do młodych pracowników. Chciałabym podkreślić, że program prewencyjny dotyczący zapobiegania negatywnym skutkom przeciążenia psychicznego i stresu w miejscu pracy, zaplanowany do realizacji na 2008 r., stanowić będzie kontynuację naszej dwuletniej współpracy z organizacjami pracodawców, związkami zawodowymi, służbą bezpieczeństwa i higieny pracy oraz specjalistami z zakresu medycyny pracy i psychologii pracy w całym kraju. Program ten skierujemy do zakładów pracy z działów administracja i pośrednictwo finansowe, a także do agencji pracy tymczasowej.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Kontynuowany będzie program promocyjny dotyczący przestrzegania prawa pracy w mikroprzedsiębiorstwach. Program ten jest adresowany do pracodawców i właścicieli firm zatrudniających do 9 pracowników. Zgodnie z założeniami programu, którego podstawą jest zasada samokontroli, pracodawca przy pomocy przygotowanych przez Inspekcję Pracy narzędzi identyfikować będzie problemy i nieprawidłowości występujące w jego zakładzie pracy, oceniać ich skalę oraz określać sposoby i terminy ich likwidacji. Dla potrzeb tego programu opracowana zostanie komputerowa wersja ankiety kontrolnej dla pracodawców.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Nasza współpraca międzynarodowa koncentrować się będzie na realizacji zadań Europejskiej Strategii Bezpieczeństwa i Ochrony Pracy na lata 2007-2012 Komitetu Wyższych Inspektorów Pracy, zawartej w tzw. strategii lisbońskiej. Członkostwo w Komitecie Wyższych Inspektorów Pracy wiąże się z uczestnictwem przedstawicieli Państwowej Inspekcji Pracy w posiedzeniach plenarnych oraz spotkaniach grup roboczych. Są to m.in. grupy do spraw egzekwowania prawa wspólnotowego, grupa do spraw europejskiej kampanii w sprawie ręcznego przemieszczania ciężarów w 2008 r. Kontynuowana będzie współpraca z międzynarodową organizacją pracy oraz z innymi organizacjami i instytucjami międzynarodowymi, a także z inspekcjami krajów europejskich, przede wszystkim w celu doskonalenia metodyki kontroli i prewencji. Intensyfikowana będzie współpraca z urzędami partnerskimi, które mają duże doświadczenie w zakresie kontroli legalności zatrudnienia. Dotyczy to zwłaszcza urzędów w Holandii, Belgii i Francji. Planujemy nawiązanie kontaktów roboczych z Inspekcją Pracy w Irlandii i Wielkiej Brytanii. Kontakty te będą się koncentrować na tematyce ochrony pracy w rolnictwie indywidualnym oraz prewencji wypadkowej w sektorze budownictwa.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Doskonalenie standardów ochrony pracy jest procesem wymagającym wszechstronnych działań i zaangażowania wielu podmiotów. Dlatego bardzo cenimy wiedzę i doświadczenie współpracujących z nami partnerów z organizacji pracodawców, związków zawodowych, placówek naukowo-badawczych, a w szczególności Centralnego Instytutu Ochrony Pracy, organów kontroli warunków pracy i wymiaru sprawiedliwości. Dostrzegamy również znaczenie konsekwentnego stosowania w działalności ustawowej Państwowej Inspekcji Pracy kilku istotnych zasad. Pierwsza z nich to zasada kontroli sprawdzających. Jest ona niezwykle ważna w sytuacjach, w których nasi inspektorzy wydali decyzje nakazujące likwidację zagrożeń dla życia i zdrowia pracowników, a także w sytuacji braku informacji o sposobie realizacji przez pracodawcę zastosowanych środków prawnych. Kolejna zasada dotyczy korzystania przez inspektorów pracy z uprawnienia do formułowania wniosków o podwyższenie składki na ubezpieczenie wypadkowe dla płatnika składek, u którego w czasie dwóch kolejnych kontroli stwierdzono rażące naruszenia przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. Kolejna zasada wynika ze znowelizowanej ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy. W tym przypadku chodzi o stosowanie bardziej surowych sankcji wobec pracodawców uporczywie naruszających prawo, a także egzekwowanie przestrzegania przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy także od przedsiębiorców, którzy angażują podmioty samozatrudniające się oraz osoby wykonujące pracę na podstawie umów cywilnoprawnych.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Należy wyrazić zadowolenie z tego, że nowa ustawa o Państwowej Inspekcji Pracy nie zmieniła pozycji tej inspekcji w strukturach państwa. Ustawa zachowała podległość Państwowej Inspekcji Pracy Sejmowi. Jestem głęboko przekonana, że niezależność Państwowej Inspekcji Pracy sprzyja skutecznej ochronie praw pracowniczych, cywilizowaniu stosunków pracy i likwidowaniu źródeł społecznych niepokojów.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelMariuszBlaszczak">Dziękuję. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa chciałby zadać pytania? Nie widzę zgłoszeń. W tej sytuacji sam zadam pani jedno pytanie. Jakie miejsce w programie działania na 2008 r. zajmować będą dziedziny, którymi Państwowa Inspekcja Pracy zajmuje się od lipca 2007 r.? Mam na myśli nowe dziedziny, które niedawno zostały włączone do zakresu działania Państwowej Inspekcji Pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Nowym zadaniem jest przede wszystkim kontrola legalności zatrudnienia. Przeprowadziliśmy już wstępne podsumowanie działalności Państwowej Inspekcji Pracy za minione półrocze. W ubiegłym roku przeprowadziliśmy ponad 12 tys. kontroli. Uważamy, że trafną decyzją było przekazanie Państwowej Inspekcji Pracy kontroli legalności pracy. Tak jest w przypadku większości inspekcji pracy w krajach europejskich. W większości krajów właśnie te inspekcje kontrolują legalność zatrudnienia. Nie będę ukrywać, że jest to problem ogólnoeuropejski. Zapewne w tych sprawach nie będziemy najlepsi. Jednak zrobimy wszystko, co możliwe, żeby zbytnio nie odstawać od innych inspekcji pracy. Sprawozdanie ogólne z naszej działalności pojawi się na przełomie maja i czerwca br. Na razie zebraliśmy wstępne wyniki dotyczące naszej działalności. Jednak te wyniki wskazują na to, że nasi inspektorzy dokonali w zakresie kontroli legalności zatrudnienia o 64 proc. więcej kontroli niż inspekcja, która zajmowała się wcześniej tą sprawą, w ciągu całego roku. Są to dane, które dotyczą nie tylko liczby kontroli, ale także wyników tych kontroli.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Chcę zwrócić państwa uwagę na to, że w Polsce inspektor pracy nie prowadzi jedynie kontroli legalności zatrudnienia. Przy okazji każdej kontroli rutynowej lub skarbowej inspektor pracy sprawdza również zagadnienia związane z legalnością zatrudnienia, w tym zagadnienia związane z odprowadzaniem składek na rzecz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Funduszu Pracy. Nasz inspektor musi sobie poradzić z problemami dotyczącymi zagadnień technicznego bezpieczeństwa pracy, a także z kontrolą legalności zatrudnienia. Przejęliśmy część kontrolerów funkcjonującej wcześniej policji pracy. Część z nich w roku bieżącym ukończy aplikację inspektorską Państwowej Inspekcji Pracy. Już wkrótce przystąpią oni do egzaminu państwowego. Mam nadzieję, że wszyscy kontrolery pozytywnie zaliczą ten egzamin i staną się inspektorami pracy z prawdziwego zdarzenia. W trakcie prowadzenia przez nich kontroli w zakładach pracy zajmować się będą nie tylko kontrolą legalności zatrudnienia, ale także zagadnieniami bezpieczeństwa i higieny pracy zatrudnionych oraz innymi zagadnieniami prawa pracy. Nowe zadania kontrolno-nadzorcze będą zajmowały w kontrolach tyle samo miejsca, ile zajmują inne zadania, które do tej pory wykonywała Państwowa Inspekcja Pracy. Nowymi zadaniami jest także prewencja i promocja. Można powiedzieć, że nie są to całkiem nowe zadania, ale zostały one znacznie poszerzone. Mówiłam już o tym, że w tym zakresie przewidujemy podjęcie wielu nowych działań. Mam nadzieję, że konsekwentne prowadzenie tych działań doprowadzi do wyeliminowania wielu zagrożeń.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelMariuszBlaszczak">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w dyskusji?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselJanBurysynAntoniego">W ostatnich latach prowadzona jest modernizacja obiektów należących do spółdzielni oraz samorządów terytorialnych. Modernizowane są kotłownie. Przechodzi się na ogrzewanie gazowe. Wiadomo, że takie urządzenia wymagają profesjonalnego serwisowania. Brak serwisu tych urządzeń może być źródłem poważnych zagrożeń. W zaprezentowanym programie działania na 2008 r., a także planowanych działaniach długofalowych nie zauważyłem działań związanych z tym zagrożeniem. Czy tą sprawą Państwowa Inspekcja Pracy będzie zajmować się przy okazji prowadzenia innych kontroli? Czy nie uważają państwo, że sprawa ta wymaga odrębnego programu, np. programu pilotażowego. Czy taki program umieszczony zostanie w programie działania Państwowej Inspekcji Pracy?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelMariuszBlaszczak">Proszę panią minister o udzielenie odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Kontrole rutynowe nie koncentrują się wyłącznie na jednym zagadnieniu. Nasi inspektorzy przeprowadzają kontrole w zakresie technicznego bezpieczeństwa pracy. Jednak takie kontrole mają charakter kompleksowy. Nastąpiła zmiana sposobu myślenia, a także sposobu kierowania tą instytucją. Uznaliśmy, że w przypadku kontroli kompleksowej istotne jest skontrolowanie wszystkich zagadnień. Nie chodzi o to, żeby kontrole miały charakter wybiórczy i dotyczyły jakiegoś wybranego tematu. Nie jest tak, że jeśli prowadzimy kontrolę dotyczącą poziomu hałasu, to nie dostrzegamy innych zagrożeń. Dlatego kontrole mają charakter kompleksowy. Powoduje to, że liczba kontroli jest mniejsza, ale dłuższy jest czas ich trwania.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">W wielu przypadkach od samorządów terytorialnych lub placówek podległych samorządom otrzymaliśmy podziękowania za to, że występujemy z wnioskami pokontrolnymi, które dotyczą wszystkich potrzeb dotyczących natychmiastowego zareagowania na różne zagrożenia. Chodzi tu m.in. o zagrożenia występujące w kotłowniach. W wielu przypadkach funkcjonują jeszcze stare kotłownie, które wymagają nie tylko remontu, ale kompleksowej modernizacji. Dzięki zaleceniom naszych inspektorów lub stosowaniu przez nich innych środków prawnych w wielu przypadkach udało się te sprawy załatwić pozytywnie. Jestem przekonana, że w trakcie rutynowych kontroli badane są wszystkie zagadnienia przyjęte przez Radę Ochrony Pracy, w tym zagadnienia związane z bezpieczeństwem zatrudnionych.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelMariuszBlaszczak">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zadać pytania? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelMariuszBlaszczak">W tej sytuacji uznaję, że Komisja przyjęła do wiadomości program działania Państwowej Inspekcji Pracy na 2008 r. przedstawiony przez panią minister.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczacyposelMariuszBlaszczak">Rozumiem, że pani minister w tej chwili nas opuści, gdyż wkrótce będzie prezentowała sprawozdanie na sali plenarnej Sejmu. Jednak w posiedzeniu Komisji uczestniczyć będą jej zastępcy.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#PrzewodniczacyposelMariuszBlaszczak">Przechodzimy do rozpatrzenia informacji głównego inspektora pracy dotyczącej skuteczności realizacji funkcji kontrolnych Państwowej Inspekcji Pracy w aspekcie obowiązujących przepisów prawnych. Proszę o przedstawienie tej informacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Tę informację przedstawi państwu mój zastępca do spraw prewencji i promocji, pani Anna Tomczyk.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Zastępca głównego inspektora pracy Anna Tomczyk:</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Państwowa Inspekcja Pracy, jako organ nadzoru i kontroli przestrzegania przepisów prawa pracy, w tym bezpieczeństwa i higieny pracy oraz legalności zatrudnienia, wyposażona jest w środki prawne mające zapewnić skuteczność jej działań kontrolnych. Organy Państwowej Inspekcji Pracy w przypadku stwierdzenia naruszenia przepisów prawa pracy lub bezpieczeństwa i higieny pracy uprawnione są do wydawania decyzji nakazujących usunięcie określonych naruszeń, a w pozostałym zakresie do wystąpień zmierzających do wyeliminowania stwierdzonych nieprawidłowości. Egzekwując przestrzeganie przez pracodawców ciążących na nich obowiązków, inspektorzy pracy nakładają w drodze mandatów grzywny na sprawców wykroczeń, bądź występują o ich ukaranie do sądów grodzkich. Inspektorzy mogą także powiadomić prokuraturę o podejrzeniu popełnienia przestępstwa. Ponadto nasi inspektorzy występują z powództwem o ustalenie istnienia stosunku pracy. Wykonują także wiele innych, przewidzianych w obowiązujących przepisach zadań, które służą zapewnieniu przestrzegania prawa w procesie pracy.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Podkreślenia wymaga to, że działalność kontrolna Państwowej Inspekcji Pracy jest wspomagana działaniami prewencyjnymi w obszarze najbardziej istotnych zagrożeń występujących w środowisku pracy. Podstawowym założeniem, jakim Państwowa Inspekcja Pracy kieruje się przy realizacji zadań prewencyjnych, jest wsparcie tych pracodawców, którzy są zainteresowani uzyskaniem trwałej poprawy bezpieczeństwa i warunków pracy. W szczególności odnosi się to do małych i średnich przedsiębiorstw, a także do przedsiębiorstw rozpoczynających działalność. Temat opracowania, które w tej chwili państwu prezentuję, jest tak obszerny, jak obszerny jest zakres zadań realizowanych przez Państwową Inspekcję Pracy od prawie 90 lat. Dlatego skupię się na tym, żeby przedstawić państwu informację o skuteczności działań naszego urzędu w tych obszarach, w których od lat stwierdzamy największą liczbę nieprawidłowości. Konsekwencją analizy stwierdzonych w toku prowadzonych działań kontrolnych nieprawidłowości oraz problemów zgłaszanych w skargach jest objęcie programem działania takich zagadnień, jak np. niewypłacanie wynagrodzeń za płacę, nieprzestrzeganie przepisów o czasie pracy, a także kontrole prowadzone w placówkach handlowych, bankach, szpitalach i w budownictwie.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Chciałabym podkreślić, że w 2007 r. inspektorzy pracy wydali decyzje nakazujące ponad 2 tys. pracodawców wypłatę wynagrodzeń i innych świadczeń ze stosunku pracy na łączną kwotę 83 mln zł. W latach poprzednich skala tego problemu była znacznie większa. W 2006 r. takie decyzje dotyczyły ponad 3 tys. pracodawców. Dotyczyły one należności na kwotę 131 mln zł. W 2005 r. liczba pracodawców, u których stwierdzono tego rodzaju nieprawidłowości sięgała prawie 3 tys. i dotyczyła 221 tys. pracowników. Spowodowaniu wypłaty należnych pracownikom świadczeń służy nie tylko wydawanie przez inspektorów decyzji płacowych, lecz także kierowanie do pracodawców wystąpień z wnioskami o wypłacenie należności pracowniczych. W 2007 r. takie wnioski zostały skierowane do prawie 14 tys. pracodawców. W 2006 r. skierowano je do ponad 15 tys. pracodawców, a w 2005 do 18 tys. pracodawców.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Ze wstępnych danych wynika, że w 2007 r., dzięki działaniom inspektorów pracy, a w szczególności w wyniku realizacji ponad połowy ich decyzji i wniosków, 127 tys. pracowników otrzymało przysługujące im wynagrodzenia i inne świadczenia na łączną kwotę 70 mln zł. Powyższe dane wskazują, że sytuacja w zakresie wypłaty należności pracowniczych ciągle się poprawia. Zmniejsza się liczba pracodawców, do których inspektorzy pracy zmuszeni są kierować decyzje administracyjne nakazujące im wypłatę należnego pracownikom wynagrodzenia. W 2006 r. takich pracodawców było ponad 15,5 tys., a w 2007 r. 14 tys. Jednak waga problemu niewypłacania wynagrodzeń za pracę jest tak poważna, że czynności kontrolne w tym zakresie będą nadal konsekwentnie prowadzone.</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Kolejnym ważnym problemem pozostającym nieustannie w centrum zainteresowania inspektorów pracy jest stan przestrzegania przepisów prawa pracy w placówkach handlowych. Można stwierdzić, że obecnie nieprawidłowości są stwierdzane w szerszym zakresie w mniejszych placówkach, w nowopowstałych placówkach lub w lokalnych sieciach wielkopowierzchniowych, niż w sieciach ogólnopolskich, które funkcjonują na rynku od dłuższego czasu. Trzeba jednoznacznie stwierdzić, że prowadzone przez inspektorów pracy od wielu lat systematyczne kontrole przestrzegania przepisów w dłużej działających placówkach handlowych przyniosły wymierne efekty. Spośród 21 placówek kontrolowanych po raz kolejny w 2007 r. w 13 poprawiły się warunki pracy. Zmiany sytuacji nie odnotowaliśmy w 8 placówkach. Należy zaznaczyć, że skala nieprawidłowości występujących w tych placówkach nie była alarmująca. Podkreślenia wymaga to, że wypracowane przez lata zasady prowadzenia kontroli, a także to, że kontrole w placówkach handlowych stanowią jeden z priorytetów Państwowej Inspekcji Pracy, nie pozostały bez wpływu na dużą efektywność działań prowadzonych przez nasz urząd w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-10.7" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">W ubiegłym roku w planie naszych działań uwzględnione zostały po raz kolejny sygnały o nieprzestrzeganiu przepisów prawa pracy, a w szczególności dotyczącej czasu pracy w bankach. W związku z tym nasi inspektorzy skontrolowali 154 placówki zatrudniające ponad 51 tys. pracowników. Informacje o nieprawidłowościach potwierdziły się. Prawie w 50 proc. skontrolowanych placówek stwierdzono nieprawidłowości w zakresie ewidencji czasu pracy. W 22 proc. placówek nie zapewniono pracownikom należnej liczby dni wolnych od pracy. Ponad 16 proc. placówek zatrudniało pracowników w czasie pracy przekraczającym obowiązujący dobowy wymiar czasu pracy. W celu usunięcia nieprawidłowości w tym zakresie inspektorzy pracy skierowali do pracodawców 211 wniosków w wystąpieniach pokontrolnych, z których 188, czyli prawie 90 proc., zostało zrealizowanych. Jest to dowód na skuteczność podejmowanych przez nas działań kontrolnych.</u>
<u xml:id="u-10.8" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Znaczącą skuteczność działań w Państwowej Inspekcji Pracy można odnotować także w sferze dążenia do zapewnienia przestrzegania przepisów prawa pracy dotyczących urlopów wypoczynkowych. W 2006 r. w wyniku działań inspektorów pracy udzielono 95 tys. pracowników zaległe urlopy wypoczynkowe. Ze wstępnych danych dotyczących 2007 r. wynika, że inspektorzy pracy spowodowali udzielenie urlopów aż 93 tys. pracowników.</u>
<u xml:id="u-10.9" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Od 1 lipca 2007 r. weszły w życie przepisy nowej ustawy. Od tego momentu zadania Państwowej Inspekcji Pracy zostały rozszerzone o zagadnienia dotyczące zwalczania nielegalnego zatrudnienia. Urząd ma nie tylko przeciwdziałać zatrudnieniu bez żadnej umowy, co robiliśmy do tej pory, lub zatrudnianiu w ramach umów cywilnoprawnych zawieranych zamiast umowy o pracę. Mamy także kontrolować przestrzeganie wypełniania obowiązków związanych z zatrudnianiem bezrobotnych i cudzoziemców oraz działaniem agencji zatrudnienia. Wstępne dane dotyczące efektów kontroli legalności zatrudnienia wskazują, że w 2007 r. najczęściej ujawniane były nieprawidłowości polegające na niedopełnieniu obowiązku odbierania przez pracodawcę od osób przyjmowanych do pracy pisemnych oświadczeń o pozostawaniu lub niepozostawaniu w rejestrze bezrobotnych. Pracodawcy często nie powiadamiali powiatowego urzędu pracy o zatrudnieniu lub powierzeniu pracy zarobkowej osobie zarejestrowanej jako bezrobotna. Pracownicy zatrudniani byli bez zawarcia pisemnej umowy o pracę. Zawierane były z pracownikami umowy cywilnoprawne w sytuacjach, w których powinny być zawierane umowy o pracę. Zdarzały się także przypadki nielegalnego wykonywania pracy przez cudzoziemców. Ujawniono przypadki dotyczące 246 cudzoziemców, w tym obywateli Ukrainy, Federacji Rosyjskiej oraz Białorusi.</u>
<u xml:id="u-10.10" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Podkreślenia wymaga, że niezależnie od uzyskanych wyników i skuteczności nowych uregulowań oraz uprawnień inspektorów, w następstwie skierowanych do pracodawców wystąpień inspektorzy spowodowali w 2007 r. zawarcie umów o pracę z ponad 31 tys. osób zatrudnionych „na czarno” lub w ramach umów cywilnoprawnych. W 2006 r. dotyczyło to 12 tys. pracowników. Widać wyraźnie, że wzrasta liczba osób, wobec których inspektorzy podejmują działania zmierzające do potwierdzenia istnienia stosunku pracy.</u>
<u xml:id="u-10.11" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Z roku na rok wzrasta liczba powództw wytaczanych przez inspektorów na rzecz osób zatrudnianych na podstawie umów cywilnoprawnych w warunkach odpowiadających umowie o pracę. W 2004 r. były 102 takie powództwa. W 2005 r. było ich 270, a w 2006 r. 375. Należy zwrócić uwagę na to, że coraz większą grupę osób, na rzecz których inspektorzy występują z powództwem, stanowią osoby samozatrudniające się. W 2006 r. powództwa objęły aż 350 takich osób.</u>
<u xml:id="u-10.12" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Istotnym celem działania Państwowej Inspekcji Pracy jest konsekwentne egzekwowanie przestrzegania przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy przez pracodawców. Ma to szczególne znaczenie u tych pracodawców, u których brak dbałości o warunki pracy lub oszczędzanie kosztem życia i zdrowia pracowników powoduje dużą liczbę wypadków przy pracy. Ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa w procesie pracy ma świadomość pracowników w zakresie istniejących zagrożeń i sposobów zabezpieczania się przed nimi już na etapie przygotowania do pracy. Istotne znaczenie ma także stan zdrowia pracowników, co pozwala im na bezpieczne wykonywanie umówionej pracy bez żadnego uszczerbku. Dlatego inspektorzy pracy konsekwentnie egzekwują wypełnianie przez pracodawców obowiązków w zakresie oceny ryzyka zawodowego, badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy, badań lekarskich pracowników i szkoleń w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Ze wstępnych danych wynika, że w 2007 r. zrealizowano ponad 11 tys. decyzji i wniosków zawartych w wystąpieniach. Badaniom lekarskim poddano ponad 38 tys. pracowników. Na skutek wydania 15 tys. decyzji i wniosków przeszkolono w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy ponad 80 tys. pracowników. Ponadto wyegzekwowano wykonywanie obowiązków w zakresie oceny ryzyka zawodowego wobec prawie 190 tys. pracowników.</u>
<u xml:id="u-10.13" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">W codziennej pracy urzędu szczególne znaczenie ma konsekwentne działanie inspektorów pracy w celu zapobiegania najbardziej tragicznym zdarzeniom występującym w środowisku pracy, jakimi są wypadki przy pracy. Dane statystyczne pokazują, że co roku prawie 12 tys. osób zostaje poszkodowanych w wypadkach przy pracy podczas obsługi maszyn, w tym głównie obrabiarek do drewna, obrabiarek do metali oraz maszyn do obróbki plastycznej. Z tego powodu efektywność Państwowej Inspekcji Pracy, która zajmuje się nadzorem rynku, powinna być mierzona również w aspekcie prowadzonych akcji prewencyjnych, które zapobiegają takim sytuacjom. Jako przykład podam, że w wyniku zainicjowanego w 2005 r. programu prewencyjnego dotyczącego dostosowania starych, wyeksploatowanych maszyn do minimalnych wymagań w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, prawie półtora tysiąca pracodawców na podstawie przekazanych im materiałów szkoleniowych dokonało samodzielnej oceny ok. 36 tys. użytkowanych maszyn. Z informacji zawartych w ankietach nadsyłanych do Państwowej Inspekcji Pracy wynika, że po przeprowadzeniu działań przystosowawczych znaczna liczba tych maszyn spełniła określone wymagania minimalne. Ze względów finansowych najstarsze maszyny zostały wycofane z eksploatacji. Wymieniono je na nowy sprzęt, co także poprawiło bezpieczeństwo i warunki pracy osób, które je obsługują.</u>
<u xml:id="u-10.14" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Przy okazji omawiania kwestii związanych z wypadkami przy pracy należy bliżej przyjrzeć się branży, która w powszechnej opinii generuje największą liczbę zagrożeń dla życia i zdrowia zatrudnionych w niej pracowników. Taką branżą jest budownictwo. Przyczyną takiego stanu jest niewłaściwa organizacja i koordynacja robót wykonywanych na budowach, błędy w zakresie opracowywania planów bezpieczeństwa i ochrony zdrowia oraz instrukcji bezpiecznego wykonywania robót. Z tego powodu co roku kontrole inspektorów pracy prowadzone są na placach budów. W 2006 r. inspektorzy pracy zapewnili stosowanie środków ochrony indywidualnej przez ponad 3 tys. pracowników. W praktyce oznacza to, iż zapobiegali oni ewentualnym skutkom potencjalnych upadków z wysokości. Na terenie 1 tys. budów wyegzekwowano stosowanie środków ochrony zbiorowej i prawidłowe zamontowanie rusztowań. Budownictwo jest branżą, w której w 2006 r. wydano największą liczbę środków pokontrolnych dla pracodawców. Wśród nich były decyzje o wstrzymaniu prac i skierowaniu pracowników do innych robót. Są to wymierne efekty działalności kontrolnej prowadzonej przez Państwową Inspekcję Pracy w budownictwie w 2006 r.</u>
<u xml:id="u-10.15" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Poza zaostrzonymi działaniami kontrolno-nadzorczymi urząd stara się w możliwie największym zakresie pomagać tym przedsiębiorcom budowlanym, którzy są zainteresowani systematycznym spełnianiem wymagań w zakresie bezpieczeństwa i warunków pracy. Realizacji tego celu służy program prewencyjny skierowany do małych i średnich firm budowlanych. W ramach tego programu ponad 1 tys. pracodawców po otrzymaniu materiałów na temat sposobów samokontroli pracy miało możliwość znacznej poprawy warunków w zakresie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia pracowników.</u>
<u xml:id="u-10.16" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Przywołane przeze mnie wcześniej dane wskazują na znaczną skuteczność działań Państwowej Inspekcji Pracy na rzecz egzekwowania, przestrzegania przepisów prawa i zapewnienia zatrudnionym bezpiecznych warunków pracy. W 2007 r. inspektorzy pracy wydali ponad 12 tys. decyzji o wstrzymaniu prac oraz ponad 5 tys. decyzji o skierowaniu pracowników do innych robót. Pozwoliło to na uniknięcie bezpośrednich zagrożeń dla życia i zdrowia. Informowanie o tym, co jest dozwolone i zabronione, uświadamianie zagrożeń i praktycznych sposobów zapobiegania powstawaniu zagrożeń, propagowanie rozwiązań systemowych, zapewnianie spełniania wymagań i poziomu bezpieczeństwa to podstawowe formy pomocy, którą świadczymy pracodawcom w rozwiązywaniu problemów związanych z ich funkcjonowaniem w obszarze bezpieczeństwa i higieny pracy.</u>
<u xml:id="u-10.17" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">W ocenie naszego urzędu, jeśli inspekcja pracy ma działać skuteczniej niż do tej pory, niezbędne jest konsekwentne usuwanie z obowiązujących regulacji prawnych wątpliwości interpretacyjnych, które przyczyniają się do powstawania niejasnych i niepewnych pod względem prawnym sytuacji wobec podmiotów zobowiązanych do stosowania tych przepisów. Co roku główny inspektor pracy występuje o nowelizację kilkunastu przepisów prawa. Podkreślenia wymaga to, że nie do przecenienia jest rola mediów w rozpowszechnianiu podstawowych informacji o właściwym stosowaniu przepisów prawa pracy. Z tego powodu stałą praktyką naszego urzędu jest wykorzystywanie środków masowego przekazu do oddziaływania na przestrzeganie praworządności w stosunkach pracy. Liczne są publikacje, wywiady i audycje telewizyjne oraz radiowe, w których Państwowa Inspekcja Pracy bierze udział. Równie istotne są kontakty z partnerami społecznymi oraz regularnie przeprowadzane przez ekspertów Inspekcji Pracy szkolenia, konferencje i seminaria.</u>
<u xml:id="u-10.18" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Podsumowując chcę podkreślić, że przedstawione państwu w dniu dzisiejszym dane statystyczne częściowo obejmują 2007 r. Jednak w dużej części dotyczą one 2006 r. W tej chwili prowadzimy dopiero wstępne podsumowane naszych działań z 2007 r. Do tej pory nie udało nam się zgromadzić wszystkich danych dotyczących 2007 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelMariuszBlaszczak">Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa chciałby zadać pytania? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczacyposelMariuszBlaszczak">W takim razie sam chciałbym zadać pytanie. Dotyczy ono osób, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą i pracują na budowach. Rozumiem, że Państwowa Inspekcja Pracy kontroluje przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy przez te osoby. Jakie są wyniki tych kontroli?</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PrzewodniczacyposelMariuszBlaszczak">Zastępca głównego inspektora pracy Anna Tomczyk:</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#PrzewodniczacyposelMariuszBlaszczak">Pod rządami nowej ustawy o inspekcji pracy mamy większe możliwości oddziaływania na podmioty samozatrudniające się w budownictwie, a także w innych gałęziach przemysłu w zakresie zapewnienia im bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Wyniki kontroli przeprowadzonych w budownictwie w 2007 r. będą odnosiły się także do tych podmiotów. Jeśli podmioty samozatrudniające się wykonują pracę w warunkach przewidzianych dla umowy o pracę, w podporządkowaniu i pod nadzorem, to oprócz stosowania środków prawnych służących wyegzekwowaniu stosowania przepisów z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, występujemy również do sądu o stwierdzenie w takich przypadkach stosunku pracy. Chcę zaznaczyć, że w tej chwili ta grupa także objęta jest przez nas opieką. Nasze nowe uprawnienia przyczynią się do wzmocnienia naszej skuteczności.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#PrzewodniczacyposelMariuszBlaszczak">Obecnie możemy już występować o stwierdzenie istnienia stosunku pracy także wobec osób, które są podmiotami samozatrudniającymi się. Pod rządami starych przepisów mogliśmy egzekwować przepisy w zakresie potwierdzania istnienia stosunku pracy i bezpieczeństwa wobec osób zatrudnianych na podstawie umów cywilnoprawnych, w tym umów zlecenia i umów o dzieło. W tej chwili możemy podejmować działania także wobec osób samozatrudniających się. Myślę, że podsumowując efekty naszych działań w 2007 r. będziemy już mogli podać konkretną liczbę, która pokaże, jaka była nasza skuteczność w tym zakresie. Na pewno będziemy mogli wskazać liczbę takich osób, które zostały objęte naszą ochroną w zakresie przestrzegania przepisów.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#PrzewodniczacyposelMariuszBlaszczak">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zadać pytania? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#PrzewodniczacyposelMariuszBlaszczak">Uznaję, że Komisja przyjęła informację głównego inspektora pracy dotyczącą skuteczności realizacji funkcji kontrolnych Państwowej Inspekcji Pracy w aspekcie obowiązujących przepisów prawnych. Przedstawicielom Państwowej Inspekcji Pracy dziękuję za udział w obradach Komisji.</u>
<u xml:id="u-11.7" who="#PrzewodniczacyposelMariuszBlaszczak">Przechodzimy do realizacji trzeciego punktu porządku dzisiejszych obrad. W ramach tego punktu przewidziano omówienie spraw bieżących. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w sprawach bieżących?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselMiroslawSekula">Chciałbym państwu przypomnieć, że w dniu dzisiejszym mamy rocznicę utworzenia Najwyższej Izby Kontroli. W dniu 7 lutego 1919 r. na mocy dekretu naczelnika państwa Józefa Piłsudskiego oraz dekretu prezydenta rady ministrów Ignacego Paderewskiego została powołana Najwyższa Izba Kontroli Państwa. Od tego momentu Najwyższa Izba Kontroli funkcjonowała przez 89 lat. Pracownikom Najwyższej Izby Kontroli chciałbym złożyć najlepsze życzenia z tej okazji.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelMariuszBlaszczak">Dziękuję panu za przypomnienie tego doniosłego faktu. Na ręce przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli składamy gratulacje i najlepsze życzenia.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyposelMariuszBlaszczak">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos w sprawach bieżących?</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczacyposelMariuszBlaszczak">Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że na tym wyczerpaliśmy porządek dzisiejszych obrad. Dziękuję państwu za udział w obradach. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>