text_structure.xml
39.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Na dzisiejszym posiedzeniu kontynuujemy pracę nad wykonaniem budżetu za 2010 r.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Witam wszystkich przybyłych na nasze dzisiejsze posiedzenie. Witam panią minister Ewę Polkowską, szefa Kancelarii Senatu, witam pana ministra Lecha Czaplę, szefa Kancelarii Sejmu, pana ministra Dariusza Młotkiewicza, sekretarza stanu w Kancelarii Prezydenta RP, witam przedstawicieli Krajowego Biura Wyborczego, witam pozostałych gości.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie opinii Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich o sprawozdaniu z wykonania budżetu państwa za 2010 r. w zakresie właściwych części budżetowych.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie ma uwag. Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty. Przechodzimy do jego realizacji.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Pracować będziemy według ustalonego trybu. W pierwszej kolejności głos zabierze przedstawiciel właściwej komisji, potem głos zabierze koreferent ze strony Komisji Finansów Publicznych, następnie oddam głos przedstawicielowi Najwyższej Izby Kontroli, potem odbędziemy dyskusję.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">W pierwszej kolejności rozpatrzymy część budżetową 01 – Kancelaria Prezydenta RP. Przedstawicielem Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich jest pan Wacław Martyniuk.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselWaclawMartyniuk">Panie przewodniczący, koleżanki i koledzy, zaproszeni goście. Ja mam taką oto propozycję. We wszystkich czterech przypadkach – Kancelaria Prezydenta RP, Kancelaria Sejmu, Kancelaria Senatu i Krajowe Biuro Wyborcze – Komisja nie wniosła jakichkolwiek uwag. Debata, jaka się odbyła, nad tymi punktami odnosiła się tylko i wyłącznie do pochwał, natomiast nie poruszono żadnego tematu, który można byłoby poddać dzisiaj pod debatę Komisji Finansów Publicznych.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PoselWaclawMartyniuk">W jednym przypadku, w punkcie dotyczącym Kancelarii Prezydenta RP, gdzie Najwyższa Izba Kontroli podniosła kilka nieprawidłowości, bardzo wyraźnie zostało podkreślone zarówno w materiale Najwyższej Izby Kontroli, jak i w toku dyskusji, że w stosunku do poprzednich lat zakres i waga tych nieprawidłowości są o wiele mniejsze niż to kiedyś było.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PoselWaclawMartyniuk">Dlatego, jeśli mi pan przewodniczący pozwoli, to ja w ten sposób podsumuję te cztery sprawozdania. Pani poseł Krystyna Skowrońska była obecna na posiedzeniu Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich i jeżeli cokolwiek pominąłem, to być może w swoim wystąpieniu podniesie czy też uzupełni.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PoselWaclawMartyniuk">We wszystkich czterech punktach sprawozdanie jest przyjęte przez Komisję Regulaminową i Spraw Poselskich bez zastrzeżeń i jakichkolwiek uwag. W dyskusji podnoszono wysoką jakość sprawozdań i tego, co poszczególne kancelarie zrobiły.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Przyjmuję propozycję pana posła Wacława Martyniuka. Proszę więc panią poseł Krystynę Skowrońską o przedstawienie opinii dotyczącej wszystkich omawianych części budżetowych, czyli części budżetowej 01 – Kancelaria Prezydenta RP, części 02 – Kancelaria Sejmu, części 03 – Kancelaria Senatu, części 11 – Krajowe Biuro Wyborcze oraz części 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 17.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Uczestniczyłam w posiedzenie Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich, na którym omawiane były wymienione części budżetowe. Prezentacja wszystkich części była bardzo dokładna, sprawozdania przygotowano bardzo rzetelnie, a w trakcie posiedzenia odpowiedziano na wszystkie pytania.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PoselKrystynaSkowronska">Uwag do przedstawionych opinii i przedstawionych materiałów, czyli do sprawozdań z wykonania budżetu przez poszczególne kancelarie, nie wnoszę. Chcę się tylko skupić na dwóch informacjach dotyczących Kancelarii Sejmu.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PoselKrystynaSkowronska">Zanim przejdę do tej dodatkowej informacji dotyczącej Kancelarii Sejmu chcę powiedzieć, że rekomenduję Komisji przyjęcie wszystkich czterech sprawozdań. Wydatki były realizowane bardzo oszczędnie, a nad wydatkami majątkowymi kancelarie sprawowały szczególną troskę. Sądzę, że posłowie mieli możliwość porównywania wydatków poszczególnych kancelarii na bieżąco, bo mamy możliwość sprawdzania tego na co dzień.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PoselKrystynaSkowronska">A w zakresie Kancelarii Sejmu chcę wskazać, iż poza codziennym funkcjonowaniem kancelarii bardzo wysoko oceniona została działalność edukacyjno-informacyjna zarówno Sejmu, jak i Senatu. Podkreślono bardzo dobrą działalność Wszechnicy Sejmowej. Posłowie prosili także o dodatkowe informacje na temat wykorzystywania środków na uposażenia parlamentarzystów.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#PoselKrystynaSkowronska">Przypomnę, że w 2010 r. z tej części budżetowej nie wypłacano wynagrodzeń dla parlamentarzystów Parlamentu Europejskiego. Wcześniej, kiedy uposażenia posłów parlamentu krajowego i europejskiego były wypłacane w jednej wysokości, były one wypłacane z budżetu tej części. Obecnie wynagrodzenia dla parlamentarzystów Parlamentu Europejskiego nie są już wypłacane z tej części budżetowej.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#PoselKrystynaSkowronska">Poproszono również o to, aby dla Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich przygotowany został materiał i sądzę, że pan przewodniczący tej komisji, będzie dysponował takimi materiałami, jak kształtują się wynagrodzenia w parlamentach narodowych oraz wynagrodzenia w Parlamencie Europejskim, a także w jakim zakresie przeznaczane są środki na prowadzenie biur poselskich i senatorskich.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#PoselKrystynaSkowronska">Przy omawianiu budżetu Kancelarii Senatu posłowie poprosili o dodatkowe wyjaśnienia na temat innej, nowej formuły korzystania z usług związanych z łącznością telefoniczną.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#PoselKrystynaSkowronska">Rekomenduję Komisji Finansów Publicznych przyjęcie wszystkich sprawozdań z wykonania budżetu za rok 2010 – Kancelarii Prezydenta RP, Kancelarii Sejmu, Kancelarii Senatu oraz Krajowego Biura Wyborczego.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Proszę teraz przedstawicieli Najwyższej Izby Kontroli o przedstawienie opinii dotyczących omawianych dzisiaj części budżetowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#DyrektorDepartamentuBudzetuiFinansowNajwyzszejIzbyKontroliWaldemarDlugolecki">Dostosuję się do formuły pana posła Wacława Martyniuka i pani poseł Krystyny Skowrońskiej i przedstawię kilka uwag o wykonaniu budżetu we wszystkich czterech omawianych dzisiaj częściach.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#DyrektorDepartamentuBudzetuiFinansowNajwyzszejIzbyKontroliWaldemarDlugolecki">Nasza ocena wykonania budżetu przez Krajowe Biuro Wyborcze, Kancelarię Senatu i Kancelarię Sejmu była, podobnie jak w latach poprzednich, pozytywna. Nie było wniosków pokontrolnych i nie zgłaszamy żadnych uwag do wykonania budżetu przez te jednostki.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#DyrektorDepartamentuBudzetuiFinansowNajwyzszejIzbyKontroliWaldemarDlugolecki">W przypadku Kancelarii Prezydenta RP, ze względu na uwagi, jakie formułowaliśmy w latach poprzednich, kontrola w tym roku była bardziej szczegółowa niż w trzech pozostałych jednostkach. Ocena jest taka sama jak za rok poprzedni, czyli za 2009 r., a więc pozytywna z zastrzeżeniami. Z tym, że, co chcę mocno podkreślić, uwag do wykonania budżetu za rok 2010 mieliśmy znacznie mniej niż do wykonania budżetu za rok 2009 i za rok 2008.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#DyrektorDepartamentuBudzetuiFinansowNajwyzszejIzbyKontroliWaldemarDlugolecki">Wszystkie zastrzeżenia przedstawiliśmy szczegółowo w przedstawionej informacji. Referowałem je również na posiedzeniu Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich. Większość naszych wniosków została przez Kancelarię Prezydenta RP wykonana.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#DyrektorDepartamentuBudzetuiFinansowNajwyzszejIzbyKontroliWaldemarDlugolecki">Ocena jest pozytywna z zastrzeżeniami z uwagi na kilka przyczyn. Sformułowaliśmy bowiem kilka uwag dotyczących prowadzenia ewidencji finansowo-księgowej, z tym że większość z nich została uwzględniona jeszcze przed zakończeniem kontroli.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#DyrektorDepartamentuBudzetuiFinansowNajwyzszejIzbyKontroliWaldemarDlugolecki">Stwierdziliśmy również zmniejszenie wydatków na inwestycje budowlane bez zgody ministra finansów, a taka zgoda zgodnie ze znowelizowaną ustawą o finansach publicznych była wymagana. Ponadto przekazaliśmy panu ministrowi przyjętą sugestię związaną z utrzymywaniem dość wysokich środków finansowych na rachunku kancelarii i dokonywaniem niektórych płatności z wyprzedzeniem, co w warunkach deficytowego budżetu państwa, zdaniem Najwyższej Izby Kontroli, nie jest wskazane.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#DyrektorDepartamentuBudzetuiFinansowNajwyzszejIzbyKontroliWaldemarDlugolecki">Taka uwaga była zgłaszana w stosunku do kilku innych jednostek. Mówiłem o tym na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych, kiedy na przykład dyskutowany był budżet Komisji Nadzoru Finansowego.</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#DyrektorDepartamentuBudzetuiFinansowNajwyzszejIzbyKontroliWaldemarDlugolecki">Generalnie uważamy, że nasze uwagi zostały zrealizowane i były realizowane w toku kontroli, a wykonanie budżetu przez Kancelarię Prezydenta RP jest lepsze niż w dwóch poprzednich latach.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Otwieram dyskusję.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselMariaZuba">Ja mam pytanie do przedstawiciela NIK. Dla mnie to jest niezrozumiałe, że kadra tak wysoko wynagradzana, wykonująca już od lat te same czynności rachunkowo-finansowe, zbiera taką ilość uwag i zastrzeżeń, jaką NIK zgłasza. Świadczy to o tym, że skala trudności tych operacji księgowo-finansowych musi być nadzwyczajna, bo jak inaczej wytłumaczyć tę ilość zastrzeżeń? Czym NIK to tłumaczy? Jakiej wartości ostatecznie te zastrzeżenia dotyczyły?</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PoselMariaZuba">Kolejne pytanie. Pan prezydent dysponuje środkami na rozwój kultury i dziedzictwa narodowego Krakowa. Jak te środki zostały wykorzystane w tym roku i na jakie cele zostały przeznaczone? To są znaczne środki.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselMarzennaDrab">Panie ministrze, ja mam pytanie i refleksją taką. Jak to się dzieje, że jest tyle nieprawidłowości w prostych sprawach związanych z prowadzeniem dokumentacji? Czy jest to związane z dużą fluktuacją kadr?</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PoselMarzennaDrab">Chcę zapytać o to, ile osób odeszło z Kancelarii Prezydenta RP w ostatnim roku? Ile osób zostało przyjętych? Patrzymy bowiem na wskaźniki, które mamy przed sobą, i widzimy, że z jednej strony ocena jest z zastrzeżeniami, bo tak źle jest prowadzona dokumentacja, a z drugiej strony mamy wzrost wynagrodzeń. Jednak wiemy wszyscy, że wszystkie uposażenia, oprócz nauczycielskich, miały być zamrożone. Miało nie być podwyżek. Więc proszę powiedzieć, jak się ma jakość pracy do wysokości wynagrodzenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselElzbietaRafalska">Proszę, aby przedstawiciel NIK lub Kancelarii Prezydenta RP rozwinął temat związany z dokonywaniem płatności ze znacznym wyprzedzeniem. Co to znaczy „ze znacznym”? Czy nastąpiło naruszenie dyscypliny finansów publicznych? Czy zostały skierowane wnioski?</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PoselElzbietaRafalska">Rozumiem, że dopóki nie ma faktury, to nie ma powodu wydania dyspozycji do przelania na konto pieniędzy. Jakich kwot to dotyczyło i jakie konsekwencje zostały wyciągnięte? Każdy, kto prowadzi biuro poselskie, wie, że powodem dla przelania środków jest faktura. A tu mamy „ze znacznym wyprzedzeniem”. Jakich zadań to dotyczyło?</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PoselElzbietaRafalska">Drugie moje pytanie dotyczy budżetu zadaniowego, a więc stopnia wykonania budżetu w stosunku do planu. NIK sformułowała także taką uwagę, że „w ogóle nie była prowadzona ewidencja wykonania wydatków w układzie zadaniowym”.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#PoselElzbietaRafalska">Wszyscy członkowie Komisji Finansów Publicznych cieszyli się z wprowadzenia budżetu zadaniowego, a teraz pies z kulawą nogą nie pamięta o tych miernikach i przedstawianiu sprawozdania w układzie zadaniowym, w formie efektów tego, że wydaliśmy na określony cel takie i takie pieniądze.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Czy są dalsze pytania lub uwagi? Nie słyszę. Pytania padły pod adresem NIK i pod adresem Kancelarii Prezydenta RP. Może więc odpowiedzi udzielone zostaną w takiej kolejności. Proszę, pan dyrektor Długołęcki.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#DyrektordepartamentuNIKWaldemarDlugolecki">Jeżeli chodzi o dotację na Fundusz Rewaloryzacji Zabytków Krakowa, to my w tym roku nie przeprowadzaliśmy kontroli w Krakowie, a więc nie badaliśmy jak te środki są wydawane przez beneficjentów. Sprawdzaliśmy tylko sposób przekazywania tych środków przez Kancelarię Prezydenta RP do Biura i sprawowania nadzoru przez kancelarię nad ich wykorzystaniem. W tym roku nie mogę odpowiedzieć na pytanie, jak te środki były wydawane, czy była stosowana ustawa o zamówieniach publicznych. Jeżeli będzie takie zapotrzebowanie ze strony Komisji, to w następnych latach w ramach kontroli wykonania budżetu państwa taka kontrola może być przez delegaturę NIK w Krakowie przeprowadzona. Taka kontrola była przeprowadzona kilka lat temu.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#DyrektordepartamentuNIKWaldemarDlugolecki">Jeżeli chodzi o wykaz nieprawidłowości stwierdzonych przez NIK w toku kontroli wykonania budżetu, to jest on bardzo czytelny, a przedstawiony jest na str. 26 naszej informacji, tam, gdzie zawarliśmy kalkulację oceny. Ja nie będę tu przytaczał wszystkich, ale podstawową i największą w wymiarze kwotowym nieprawidłowością było przeniesienie kwoty 332.000 złotych, czyli zmniejszenie inwestycji budowlanej, bez zgody ministra finansów, która to zgoda była wymagana przez ustawę o finansach publicznych.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#DyrektordepartamentuNIKWaldemarDlugolecki">Otóż kilka jednostek, między innymi Kancelaria Prezydenta RP, albo nie zauważyło, albo źle interpretowało ten zmieniony przepis art. 171 ustawy o finansach publicznych i uznało, że jeżeli przeniesienie dokonywane jest w ramach wydatków na inwestycje, na przykład między inwestycjami budowlanymi a zakupami, to taka zgoda nie jest potrzebna. Tak było w przypadku Kancelarii Prezydenta RP.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#DyrektordepartamentuNIKWaldemarDlugolecki">Ponieważ jest to naruszenie ustawy o finansach publicznych, my potraktowaliśmy to jako nieprawidłowość. Aczkolwiek z odpowiedzi szefa kancelarii i z narady pokontrolnej wynika, że Kancelaria Prezydenta RP przyjęła naszą uwagę do wiadomości i że takie przeniesienia bez zgody ministra finansów nie będą już dokonywane. Chcę podkreślić, że nikt nie zakwestionował celowości tego przeniesienia, ani jego rzetelności. Najwyższa Izba Kontroli stwierdza formalne, ale ważne, naruszenie ustawy o finansach publicznych. Na marginesie dodam, że można dyskutować, czy takie usztywnienie wykonania budżetu jest potrzebne, ale ono zostało wprowadzone.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#DyrektordepartamentuNIKWaldemarDlugolecki">Jeżeli chodzi o te uwagi, które ja nazwałem ogólnie uwagami do ewidencji finansowo-księgowej, to chodzi na przykład o takie sytuacje, kiedy na jednym dowodzie księgowym stwierdziliśmy dokonanie wydatku przy braku akceptacji merytorycznej. Była też zaliczona do niewłaściwego paragrafu pewna kwota. Ta druga nieprawidłowość została usunięta. Podkreślam, że tego typu nieprawidłowości było znacznie mniej niż w latach poprzednich. Stąd też my tę naszą ocenę pozytywną z zastrzeżeniami w porównaniu do innych jednostek uznajemy jako ocenę stosunkowo surową. Ona została wydana ze względu na to, że mieliśmy pewne zastrzeżenia, ale ona jest obniżona w stosunku do oceny wynikającej z kalkulacji.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#DyrektordepartamentuNIKWaldemarDlugolecki">Jeżeli chodzi o dokonywanie płatności przed terminem, to jak wspomniałem wcześniej, w tym roku kontrola w Kancelarii Prezydenta RP była bardziej szczegółowa niż na przykład w Kancelarii Sejmu i Kancelarii Senatu. Tego zagadnienia nie sprawdzaliśmy w Kancelarii Sejmu i Kancelarii Senatu. Sądzę, że sprawdzimy to w roku następnym.</u>
<u xml:id="u-12.6" who="#DyrektordepartamentuNIKWaldemarDlugolecki">Chodzi o to, że w warunkach deficytowego budżetu państwa nie ma uzasadnienia fakt płacenia faktur z dwutygodniowym wyprzedzeniem terminu jej realizacji. Faktura zostaje przysłana i jest pewien czas na jej realizację.</u>
<u xml:id="u-12.7" who="#DyrektordepartamentuNIKWaldemarDlugolecki">Jest to po prostu wygodne i bezpieczne dla służb księgowych. Nie jest to nieprawidłowość, ale raczej uwaga dotycząca zarządzania finansami. Jest to upowszechnianie dobrej praktyki budżetowej bardziej niż nieprawidłowość.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezydentaRPDariuszMlotkiewicz">Zgadzam się z tym, co powiedział pan dyrektor Waldemar Długołęcki. Te kwestie były tematem spotkań w trakcie kontroli i narady pokontrolnej.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezydentaRPDariuszMlotkiewicz">Kwestia przeniesienia. Rok 2010 był pierwszym rokiem działania tego przepisu. Służby Kancelarii Prezydenta RP uważały, że można było ten przepis interpretować w inny sposób. Do momentu uznania racji Najwyższej Izby Kontroli nasi prawnicy uważali, że tego przeniesienia mogliśmy dokonać.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezydentaRPDariuszMlotkiewicz">Zwracam uwagę, że stanowisko Ministerstwa Finansów było podobne. Cztery inne instytucje również w ten sposób postąpiły, bo prawnicy tak zinterpretowali ten przepis. Tym bardziej że Ministerstwo Finansów, gdzie zasięgaliśmy opinii, też miało podobną opinię. To nie jest tak, że my tego nie zauważyliśmy czy z premedytacją naruszyliśmy ten przepis.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezydentaRPDariuszMlotkiewicz">Było pytanie dotyczące zabytków Krakowa. Jest to szczegółowo przedstawione w sprawozdaniu, które państwo dostali. Wymienionych jest tu 127 pozycji, które są omówione szczegółowo, co do złotówki, co do grosza. Są tu wymienione Sukiennice, jest wykazana budowa Wzgórza Wawelskiego, Archikatedra na Wawelu, Collegium Maius, Pałac Krzysztofory itd.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezydentaRPDariuszMlotkiewicz">Następna sprawa to zatrudnienie. Proszę panią dyrektor Grażynę Druś o odpowiedź na to pytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#DyrektorBiuraFinansowegoKancelariiPrezydentaRPGrazynaDrus">Zanim powiem o zatrudnieniu, to chcę odnieść się jeszcze do dokonywania płatności przed terminem. W informacji Najwyższej Izby Kontroli, którą panie i panowie posłowie otrzymali, Najwyższa Izba Kontroli wśród zbadanych 129 dokumentów księgowych stwierdziła faktury, które zostały zapłacone przed terminem płatności. Mówimy o terminie od 7 do 9 dni przed umownym terminem płatności. Więc faktury były, poza tym mieliśmy w tym czasie zaplanowane środki w Ministerstwie Finansów i dlatego zapłaciliśmy te faktury. W kilku przypadkach było to 15 dni.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#DyrektorBiuraFinansowegoKancelariiPrezydentaRPGrazynaDrus">Jeśli chodzi o zatrudnienie, to na 31 marca 2010 r. w Kancelarii Prezydenta RP było 341 etatów. W tym roku stan etatów jest niższy o około 30 etatów. Mamy połowę roku, więc sądzę, że do końca roku liczba etatów jeszcze się zmniejszy. W kancelarii trwają prace nad tym, aby to wszystko uporządkować i na koniec roku jest możliwe, że stan etatów będzie oscylował wokół planowanego, bo zaplanowanych mamy 307,8 etatu.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#DyrektorBiuraFinansowegoKancelariiPrezydentaRPGrazynaDrus">Jeśli chodzi o wysokie stany środków na koncie, o których mówił pan dyrektor Waldemar Długołęcki, to Najwyższa Izba Kontroli zbadała stan środków na rachunkach bankowych między styczniem a czerwcem. Zeszły rok był rokiem bardzo wyjątkowym i bardzo wiele wydatków zaplanowanych na pierwszą połowę roku nie zostało zrealizowanych. Nim doszliśmy do nowych planów, do nowego działania musiało upłynąć trochę czasu. Potem Kancelaria realizowała potrzeby już według nowych zasad.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Czy są jeszcze jakieś pytania lub uwagi? Bardzo proszę, pani poseł Maria Zuba.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselMariaZuba">W imieniu posłów Prawa i Sprawiedliwości zgłaszam wniosek, aby Najwyższa Izba Kontroli przeprowadziła kontrolę w zakresie wykorzystania środków i przebiegu prac w ramach rewaloryzacją zabytków Krakowa. Bardzo prosimy, aby objąć kontrolą okres od ostatniej kontroli do chwili bieżącej.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Przedstawiając informacje w zakresie wszystkich czterech części budżetowych, nie omówiłam przebiegu dyskusji. Po wystąpieniu pani poseł Marii Zuby winna jestem dodatkową informację.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PoselKrystynaSkowronska">Na temat wydatków w ramach działu 921 – Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, który dotyczy Funduszu Rewaloryzacji Zabytków Krakowa, przeprowadzono bardzo szczegółową dyskusję. Pan minister Dariusz Młotkiewicz omówił informacje, które są zawarta w załączniku.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#PoselKrystynaSkowronska">Warto tu podkreślić, że po raz pierwszy w sprawozdaniu z wykonania budżetu znalazła się informacja dotycząca określonych zabytków. A wiec informacja, na które zabytki przekazano środki z tego funduszu, informacja, o tym, które instytucje bądź podmioty miały udział własny w danym przedsięwzięciu. Chcę państwu uświadomić, ja pamiętam przynajmniej 10 lat, że w każdym roku zwiększaliśmy środki na Fundusz Rewaloryzacji Zabytków Krakowa. Przez ostatnie trzy lata jest to kwota przekraczająca 40.000 tys. złotych.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#PoselKrystynaSkowronska">Postulowaliśmy, po pierwsze, aby pokazać, jak planowane są inwestycje w zakresie renowacji poszczególnych zabytków, a po drugie, prosiliśmy o informacje dotyczące regulaminu czy sposobu przekazywania środków, zasad ubiegania się o nie, zasad składania wniosków i ich rozpatrywania. Poprosiliśmy również o informację, jakie zabytki wymagają jeszcze wsparcia z tego funduszu.</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#PoselKrystynaSkowronska">Sugestia, jaka przewijała się w dyskusji, była taka, że inne miasta też mają zabytki wpisane na listę zabytków dziedzictwa narodowego, a nie mają utworzonego specjalnego funduszu. Sądzę, że rewaloryzacja zabytków Krakowa będzie przedmiotem obrad Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich przy rozpatrywaniu projektu budżetu państwa na rok następny.</u>
<u xml:id="u-17.5" who="#PoselKrystynaSkowronska">Chcę podkreślić, w imieniu własnym, choć sądzę, że również w imieniu członków Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich, że sprawozdanie zostało przygotowane bardzo drobiazgowo. Ono zawiera więcej informacji niż dotychczasowe sprawozdania. Zostało ono zaopiniowane pozytywnie. Mam nadzieję, że pan przewodniczący Wacław Martyniuk potwierdzi moje słowa.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselWaclawMartyniuk">Potwierdzam w pełnym zakresie.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Pan poseł przez kilka kadencji jako przewodniczący lub zastępca przewodniczącego Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich pracował przy różnych budżetach Kancelarii Prezydenta RP i potwierdza, że taka dyskusja się odbyła, a taka bardzo szeroka informacja w materiale dotyczącym wykonania budżetu została przedstawiona.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PoselKrystynaSkowronska">Chcę tu w sposób szczególny złożyć podziękowania na ręce pana ministra za działania podjęte przez Kancelarię Sejmu w roku 2010, czyli za przygotowania polskiego parlamentu do prezydencji, jak również za organizację sesji Zgromadzenia Parlamentarnego NATO. Było to duże wydarzenie i zostało bardzo pozytywnie ocenione przez członków Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich …</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#PoselKrystynaSkowronska">Głos z sali:</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#PoselKrystynaSkowronska">Nie przez wszystkich.</u>
<u xml:id="u-19.4" who="#PoselKrystynaSkowronska">… i sądzę, że przez większość parlamentarną.</u>
<u xml:id="u-19.5" who="#PoselKrystynaSkowronska">Chcę złożyć podziękowania na ręce szefa Kancelarii Senatu za przygotowane sprawozdanie. Również na ręce kierownika Krajowego Biura Wyborczego chcę złożyć podziękowania za bardzo dobrze przygotowane i przedstawione na posiedzeniu Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich sprawozdanie. Sądzę, że wszyscy zainteresowani szczegółami, bo na tym posiedzeniu odbyła się szczegółowa dyskusja, otrzymali odpowiedź na zadane pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Czy są jeszcze pytania lub uwagi? Proszę, pan poseł Marek Suski.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PoselMarekSuski">Ponieważ nie jestem członkiem Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich, bo stamtąd zostałem wyrzucony przez Platformę, to chciałbym tutaj usłyszeć, ile prezydent wydaje na alkohole. Czy prezydent wynajmuje samoloty w lotach charterowych po tym jak rozbił się jeden samolot i rząd ma z tym kłopoty? Jakie są tego koszty? I jak zwiększyło się bądź zmniejszyło się zatrudnienie w Kancelarii Prezydenta RP. Ile osób zostało zwolnionych, ile osób zostało zatrudnionych?</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#DyrektorBiuraFinansowegoKancelariiPrezydentaRPGrazynaDrus">Jeżeli chodzi o koszty charterów, to właśnie zapłaciliśmy fakturę za wycharterowane embraery. To jest kwota rzędu 150 tys. złotych za pierwsze półrocze. Jest ona dużo niższa od wydatków za te cele w latach poprzednich.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PoselMarekSuski">I to płaciła Kancelaria Prezydenta RP?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#DyrektorBiuraFinansowegoKancelariiPrezydentaRPGrazynaDrus">Tak, tę fakturę zapłaciła Kancelaria Prezydenta RP. Zgodnie z porozumieniem z MON Kancelaria regulowała rachunki za pierwsze półrocze tego roku.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezydentaDariuszMlotkiewicz">Może ja wyjaśnię co do zasady. Do zeszłego roku wszystkie przewozy najważniejszych osób w państwie, czyli o kategorii head – prezydent, premier, marszałek Sejmu i Senatu – były realizowane za pomocą 36. Pułku Specjalnego. Od ubiegłego roku jest zrealizowana umowa między ministrem obrony a spółką Skarbu Państwa „Eurolot” w sprawie charteru dwóch samolotów embraer. Przy pomocy tych samolotów realizowane są obok 36. Pułku Specjalnego przewozy najważniejszych osób w państwie.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezydentaDariuszMlotkiewicz">36. Pułk realizuje swoje zadania i poszczególne kancelarie nie są obciążane kosztami z tego tytułu. Natomiast w przypadku obu samolotów embraer są wystawiane od tego roku faktury, za faktyczną ilość godzin korzystania z samolotu. I te faktury są opłacane.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezydentaDariuszMlotkiewicz">Pytanie miało pewien podtekst. Ja pracuję od sierpnia ubiegłego roku w Kancelarii Prezydenta RP i od tego momentu żaden prywatny przewoźnik nie był używany do przewozu prezydenta ani kogokolwiek z pracowników Kancelarii i z tego tytułu żadnych ani zobowiązań, ani płatności nie było. Mogę dodać, że były przeloty rejsowymi samolotami LOT. Na przykład do Stanów Zjednoczonych prezydent leciał samolotem rejsowym, pracownicy Kancelarii też korzystają z samolotów rejsowych. To tyle co do zasady.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#DyrektorBiuraFinansowegoKancelariiPrezydentaRPGrazynaDrus">A jeżeli chodzi o koszty, jakie Kancelaria poniosła w pierwszej połowie tego roku, to one oscylują wokół 150 tys. złotych i są zdecydowanie niższe od kosztów na te same cele poniesionych w latach poprzednich.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#DyrektorBiuraFinansowegoKancelariiPrezydentaRPGrazynaDrus">Jeśli chodzi o zatrudnienie, to w porównaniu do stanu na 31 marca 2010 r. Kancelaria zmniejszyła je o 34 etaty.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PoselElzbietaRafalska">Mówi pani o jednym półroczu, a my mówimy o sprawozdaniu z wykonania budżetu za cały rok. Nas interesuje łączna kwota wydatków na transport.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#PoselElzbietaRafalska">Nie powiedziała pani o wydatkach na alkohol. Oczywiste jest, że takie wydatki są i zawsze były. Chcielibyśmy tylko usłyszeć jakie one są. Ani nas to nie gorszy, ani nie oburza.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#DyrektorBiuraFinansowegoKancelariiPrezydentaRPGrazynaDrus">Jeśli chodzi o wydatki na alkohol, to na pewno wydatki tego roku nie przewyższają wydatków z zeszłego roku.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PoselMariaZuba">Panie przewodniczący, my oczekujemy odpowiedzi w kwotach. Natomiast ocenę, czy jest to mniej czy więcej pozostawimy sobie. Przy okazji chcę zapytać, jeśli wzrosło zatrudnienie o 34 osoby …</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#PoselMariaZuba">Głosy z sali:</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#PoselMariaZuba">Zmniejszyło się.</u>
<u xml:id="u-29.3" who="#PoselMariaZuba">Zmniejszyło się? To proszę powiedzieć, jak wygląda fundusz płac w stosunku do 2009 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PoselWaclawMartyniuk">Panie przewodniczący, gdyby pan przewodniczący zechciał zaproponować, aby tego typu informacje przyszły na piśmie, to podejrzewam, że byłoby to dla wszystkich lepsze.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#PoselWaclawMartyniuk">Natomiast jeśli już mówimy o alkoholu, to chcę nieśmiało zwrócić uwagę, że analityka będzie daleko ciekawsza od syntetyki. Bowiem jeżeli nagle się okaże, że kwota jest dokładnie taka sama, to kwota jest taka sama, ale struktura może być zupełnie inna. Na przykład jeden koniak o wartości 1000 złotych to zupełnie coś innego niż 100 butelek wina po ileś tam złotych. W związku z tym struktura zakupów byłaby o wiele ciekawsza. Ale to już zostawiam na boku.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PoselMarekSuski">Ja sobie przypominam, że o takie rzeczy pytali państwo, kiedy prezydentem był Lech Kaczyński, więc nie widzę powodu, żebyśmy my teraz nie pytali.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PoselElzbietaRafalska">Pani poseł Krystyna Skowrońska skłoniła mnie do tego, żeby to powiedzieć, bo ja sądzę, że nasze pytania stawiane są z dużą kulturą i spokojem i na podstawie ustaleń NIK. Natomiast pani poseł, ja pamiętam, jak liczyła pani metry glazury w toaletach Kancelarii Prezydenta RP.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#PoselElzbietaRafalska">My nie ziejemy tu ogniem, nie wyzłośliwiamy się, tylko mówimy, że to są wydatki typowe dla kancelarii. Natomiast na pewno niepokojące jest to, że i w tym, i w poprzednich latach ocena wykonania budżetu jest niższa niż innych instytucji. Dlatego o tym rozmawiamy, bo chciałoby się, żeby takie wysokie urzędy otrzymywały noty wyższe przy sprawozdaniu z wykonania budżetu, jak to mają niektóre resorty. I tyle.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#PoselElzbietaRafalska">Na pewno nie jest to żadna złośliwość, raczej wnikliwość.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Bez wyjaśniania powodów zadania pytania o płytki i remonty łazienek w Kancelarii Prezydenta RP, na które przeznaczono 800 tys. złotych, chcę powiedzieć, że jeżeli państwo sobie przypomną powierzchnię i koszt wydatków na ten cel, powtarzam było to 800 tys. złotych, to wydawał się on dość wysoki, a zatem pytanie było zasadne.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#PoselKrystynaSkowronska">Skoro zostało skierowane do pana ministra pytanie o wydatki na cel, o którym mówili posłowie, to ja poproszę, bo taka dokumentacja w archiwach jest, aby przekazać nam informację za pięć lat poprzednich.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PoselMarekSuski">Panie przewodniczący, szanowni państwo. My pytaliśmy kulturalnie, ale przypominam sobie, że kiedy prezydentem był Lech Kaczyński, to nawet pytano, ile kosztowała Viagra sprowadzona do punktu aptecznego w Kancelarii Prezydenta RP. Wtedy były to pytania zasadne. Teraz na pytanie o zwiększenie wydatków czy zmniejszenie, o to, jaki w ogóle jest fundusz płac, nie możemy otrzymać odpowiedzi. A w przypadku alkoholi to słyszymy na pewno mniej lub więcej.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#PoselMarekSuski">Gdyby takie konkretne odpowiedzi padały za czasów poprzedniego prezydenta, to wołali by państwo, że to jest skandal, że się coś ukrywa. Ja nie pytam, czy teraz sprowadza się Viagrę do Kancelarii Prezydenta RP, a was to interesowało. Nie pytam o zdrowie prezydenta, czy się bada psychiatrycznie, a takie pytania wy zadawaliście i wtedy było wszystko w porządku. Teraz, kiedy my zadajemy kulturalne pytania, to jest to nie w porządku.</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#PoselMarekSuski">Szanowni państwo, proszę o odpowiedź na pytanie, o ile zwiększył się budżet pomimo zmniejszenia ilości etatów, ile zarabiają zatrudnieni doradcy, ile zarabiają osoby, które zostały tam zatrudnione. Na przykład ile zarabia pan Mazowiecki, chcę poznać konkrety.</u>
<u xml:id="u-34.3" who="#PoselMarekSuski">To nie jest pytanie o Viagrę, o jakieś rzeczy haniebne, o jakie wy pytaliście, tylko o normalne rzeczy, o które ma prawo pytać opozycja, które ma prawo wiedzieć obywatel, chyba że już nie jesteśmy państwem demokratycznym i to, co mówił Zbigniew Ziobro i inni w Brukseli, jest prawdą. Proszę o odpowiedź i proszę tutaj nie wpierać nam, że pytanie o kafelki i Viagrę było zasadne, a pytanie o fundusz płac nie jest zasadne.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Panie pośle, o Viagrę na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych z pewnością nikt nie pytał. Bardzo proszę, pani dyrektor.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#DyrektorBiuraFinansowegoKancelariiPrezydentaRPGrazynaDrus">Chcę zachęcić wszystkich posłów, aby jeszcze raz sięgnęli do materiału przygotowanego przez Najwyższą Izbę Kontroli, do informacji o wynikach kontroli z wykonania budżetu Kancelarii Prezydenta RP. Tu są załączniki. W tych załączników dokładnie przedstawiono, w jakim paragrafie jakie kwoty zostały zaplanowane. Te kwoty są zestawione, a więc wykonanie roku 2010 do wykonania roku 2009. Jest to bardzo czytelny materiał i można bardzo dokładnie porównać wszystkie kwoty.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PoselMarekSuski">Skoro zestawienie jest takie czytelne, to proszę zacytować liczby.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#DyrektorBiuraFinansowegoKancelariiPrezydentaRPGrazynaDrus">Jeżeli chodzi o kwoty na fundusz wynagrodzeń, to w funduszu wynagrodzeń w załączniku nr 2 jest pozycja § 4010 – Wynagrodzenia osobowe pracowników. W 2009 r. wykonanie tego funduszu wynosiło 31.446 tys. złotych, w 2010 r. wykonanie wynosiło 32.200 tys. złotych.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#DyrektorBiuraFinansowegoKancelariiPrezydentaRPGrazynaDrus">Zwracam uwagę, że zeszły rok był rokiem bardzo szczególnym i kancelaria poniosła bardzo wiele wydatków związanych z odprawami i innymi należnościami dla pracowników, czyli z wydatkami, które nie były planowane w budżecie.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Czy są kolejne pytania lub uwagi? Nie słyszę. Wobec tego chcę stwierdzić zakończenie omawiania części budżetowych, do których opinię przygotowała Komisja Regulaminowa i Spraw Polskich.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Przypominam, że to było pierwsze z pięciu zaplanowanych na dzisiaj posiedzeń.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PoselMarekSuski">Zgłaszam wniosek formalny o odrzucenie tej informacji, bo jej nie dostaliśmy. Tu się ukrywa jakieś wstydliwe rzeczy.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Panie pośle, proszę zgłosić ten wniosek we właściwym momencie. Wszystkie wnioski będziemy rozpatrywać po zakończeniu rozpatrywania wszystkich części budżetowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PoselMarekSuski">Zgłaszam go już teraz, żeby nie było później, że nie był zgłoszony, albo że został zgłoszony z późno. Proszę zanotować, że był zgłoszony wniosek o odrzucenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>