text_structure.xml
21.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofLisek">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Finansów Publicznych, Komisji Infrastruktury oraz Komisji Spraw Zagranicznych. Witam panie posłanki i panów posłów. Witam serdecznie panią minister Elżbietę Chojnę-Duch, podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów. Witam panią Annę Wypych-Namiotko, podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury oraz pana ministra Andrzeja Kremera, podsekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych. Witam przedstawicieli wszystkich resortów zainteresowanych sprawą, która będziemy dzisiaj omawiać. Stwierdzam kworum oraz przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia wobec nie wniesienia wobec niego zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofLisek">Otrzymali państwo porządek obrad, który obejmuje tylko jeden punkt – pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o ratyfikacji Protokołu z 2003 roku do Międzynarodowej konwencji o utworzeniu Międzynarodowego Funduszu Odszkodowań za Szkody Spowodowane Zanieczyszczeniem Olejami z 1992 roku, sporządzonego w Londynie dnia 16 maja 2003 roku – druk nr 551.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofLisek">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam porządek obrad za przyjęty. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisje przyjęły porządek dzienny.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofLisek">Przystępujemy do realizacji porządku obrad. Projekt zawarty w druku nr 551 został skierowany przez pana marszałka do pierwszego czytania do naszych Komisji w dniu 28 maja br. Bardzo proszę pana ministra Kremera o uzasadnienie projektu ustawy z druku nr 551.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejKremer">Panie przewodniczący. Wysokie Komisje.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejKremer">Może rozpocznę uzasadnienie projektu ustawy, a szczegółowe omówienie pozostawię przedstawicielom Ministerstwa Infrastruktury i Ministerstwa Finansów. Chciałby przedstawić Komisjom rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Protokołu z roku 2003 sporządzonego do Międzynarodowej konwencji o utworzeniu Międzynarodowego Funduszu Odszkodowań za Szkody Spowodowane Zanieczyszczeniem Olejami z 1992 roku. Protokół ten został sporządzony w Londynie dnia 16 maja 2003 roku. Protokół jest uzupełnieniem dotychczasowego systemu odpowiedzialności i sposobów; prowadzenia działalności na rzecz odszkodowań za szkody spowodowane zanieczyszczeniami olejami. Jest to jeden z istotnych problemów w żegludze międzynarodowej ze względu zarówno na wypadki i katastrofy na morzu, jak i też nielegalne działania niektórych kapitanów statków, które powodują swoimi działaniami zanieczyszczenie olejami wód morskich. Dotyczy to zarówno wód będących w wyłącznych strefach ekonomicznych poszczególnych państw, jak też wód otwartych.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejKremer">System ten opiera się na Konwencji o odpowiedzialności cywilnej za szkody spowodowane zanieczyszczeniem olejami, która w pierwotnej wersji była sporządzona w 1969 roku. Nowa jej wersja to właśnie Konwencja z 1992 roku, do której rzeczony Protokół został przygotowany. Druga Konwencja o utworzeniu Międzynarodowego Funduszu Odszkodowań za Szkody Spowodowane Zanieczyszczeniem Olejami została podpisana w Brukseli w grudniu 1971 roku. Łącznie konwencje te tworzą pewien międzynarodowy system odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone na morzu.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejKremer">Protokół dzisiaj omawiany przez Komisje ustanawia tak zwany Dodatkowy Fundusz uzupełniający możliwość wypłaty odszkodowań wynikających z cytowanej już Konwencji z roku 1992. Protokół ten ma zastosowanie do szkód spowodowanych zanieczyszczeniami powstałymi na terytorium danego państwa. Obecnie stronami Protokołu jest już 21 państw, w tym 17 państw członkowskich Unii Europejskiej. Stąd też przystąpienie Polski do tego Protokołu wydaje się celowe.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejKremer">Ratyfikacja Protokołu jest korzystna dla Polski, poprawi bowiem bezpieczeństwo finansowe osób, które doznały czy doznają szkody w przyszłości w wyniku zanieczyszczenia spowodowanego wyciekiem oleju przewożonego jako ładunek w przypadku transportu oleju. Przyspieszy to wypłatę odszkodowań i podniesie ich wysokość. Z szacunków wynika, że wysokość wpłat Polski na rzecz Dodatkowego Funduszu będzie się kształtować na poziomie 0,028% całości opłat dokonywanych przez wszystkie państwa na ten Fundusz. Na ten cel są zagwarantowane środki budżetowe. Będzie potrzeba dokonania ewentualnie nowelizacji Kodeksu morskiego uwzględniającej fakt funkcjonowania Dodatkowego Funduszu oraz związanych z tym obowiązków uiszczenia wkładów przez podmioty krajowe i Skarb Państwa na rzecz tego Dodatkowego Funduszu.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejKremer">Ponieważ zachodzi częściowe pokrywanie się artykułów 7 i 8 Protokołu o Dodatkowym Funduszu z roku 2003 roku z postanowieniami rozporządzenia Rady Wspólnot Europejskich z roku 2000, uzasadnia to przystępowanie państw Unii Europejskiej także do tego Protokołu.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejKremer">Rada Ministrów Unii Europejskiej w dniu 2 marca 2004 roku przyjęła również decyzję upoważniającą państwa członkowskie do związania się Protokołem z roku 2003 w interesie Wspólnoty w możliwie jak najszybszym czasie. Nie zachodzi zatem żadna rozbieżność z prawem wspólnotowym.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejKremer">Tryb związania Rzeczypospolitej Polskiej z Protokołem z 2003 roku, jako umowy międzynarodowej, wynika z przepisów art. 89 ust. 1 Konstytucji RP. A więc związanie się z Protokołem powinno nastąpić w trybie ratyfikacji za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie, co chciałbym Wysokim Komisjom zarekomendować. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofLisek">Dziękuję bardzo. Czy pani minister Chojna-Duch albo pani minister Wypych-Namiotko chciałyby uzupełnić wypowiedź pana ministra? Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyAnnaWypychNamiotlo">Jako odpowiedzialna w resorcie infrastruktury za sprawy morskie chciałabym przybliżyć niektóre kwestie związane z Protokołem. Chodzi o zobowiązanie finansowe wynikające z tytułu stworzenia Międzynarodowego Funduszu Odszkodowań za Szkody Spowodowane Zanieczyszczeniem Olejami.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyAnnaWypychNamiotlo">Po wypadkach tankowców Torey Canion i Amococadis społeczność międzynarodowa przyjęła pierwsze zobowiązania dotyczące odpowiedzialności cywilnej armatorów za wypłatę odszkodowań dla stron poszkodowanych. Chodzi przede wszystkim o skutki zanieczyszczeń olejowych, jakie czekają państwa przybrzeżne na obszarach wód terytorialnych bądź wyłącznych stref ekonomicznych. Zdarzały się bowiem takie wypadki.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyAnnaWypychNamiotlo">Okazuje się, że po wypadkach wielkich tankowców, finansowe skutki akcji ratowniczych były tak olbrzymie, że w żadnym wypadku nie mogły być pokryte przez świadczenia wynikające z przyjętych zobowiązań o odpowiedzialności cywilnej. W związku z tym międzynarodowa społeczność na forum Międzynarodowej Organizacji Morskiej, w skrócie IMO, w roku 1992 przyjęła Konwencję. Polska ratyfikowała ją w roku 2000. Płacimy składki na Międzynarodowy Fundusz Odszkodowań za Szkody Spowodowane Zanieczyszczeniami Olejami. Płatnikami składek w naszym przypadku są firmy, które sprowadzają oleje drogą morską do polskich portów.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyAnnaWypychNamiotlo">Z tytułu Konwencji z roku 1992 Fundusz Odszkodowań maksymalnie może wypłacić 203 mln SDR, czyli jednostek Specjalnego Prawa Ciągnienia. Odpowiada to mnie więcej wartości euro. Po wypadkach następnych tankowców, takich jak np. Erica, okazało się, że nawet kwota 203 mln SDR nie jest adekwatna do odszkodowań wypłaconych wszystkim poszkodowanym. Proszę zawrócić uwagę, że poszkodowanymi w wypadku tankowca Erica były zarówno gminy nadmorskie, jak i farmerzy ostryg morskich, rybacy i firmy prowadzące działalność turystyczną. Ponadto trudne do oszacowania szkody poniosło środowisko naturalne.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyAnnaWypychNamiotlo">Dlatego w roku 2003 na forum Międzynarodowej Organizacji Morskiej przyjęto Protokół do Konwencji o stworzeniu Funduszu, który to Protokół poprawia możliwości wypłaty odszkodowań do wysokości 750 mln SDR. Jednocześnie przyjęto różne dodatkowe możliwości wypłaty środków na pokrycie kosztów związanych z działaniami zapobiegającymi skutkom zanieczyszczeń, m.in. z tytułu awarii wspólnej.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyAnnaWypychNamiotlo">Protokół o Dodatkowym Funduszu Odszkodowań za Szkody Spowodowane Zanieczyszczeniem Olejami jest nakierowany na firmy zajmujące się sprowadzaniem ropy naftowej do portów droga morską. Jednakże Protokół przewiduje również pewne zaangażowania finansowe państwa w sytuacji, kiedy obroty wynikające ze sprowadzania ropy naftowej są mniejsze od 1 mln ton rocznie. Ilości olejów sprowadzanych drogą morska są oczywiście zmienne. I tak na przykład w roku 2006 nasze firmy, według oficjalnych raportów Międzynarodowej Organizacji Morskiej, sprowadziły 481.379 ton. Przy takim obrocie w roku 2007, który będzie podstawą do naliczenia naszej kontrybucji, jako państwa członkowskiego, nasza składka wyniesie mniej więcej kwotę około 30 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyAnnaWypychNamiotlo">Podstawą stworzenia Dodatkowego Funduszu była międzynarodowa solidarność. To dzięki niej powstał bardzo korzystny układ dla wszystkich państw, które podpisały Protokół. Daj Boże, aby nie zdarzały się katastrofy morskie w postaci wycieków ropy ze statków, bo dzięki temu zwiększeniu ulegnie kapitał Funduszu. Jest on rozliczany przez wszystkie państwa członkowie – strony Protokołu.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyAnnaWypychNamiotlo">Szczegóły natury finansowej związane z Protokółem, o którym dzisiaj mówimy, pozostawię może już pani minister Chojnie-Duch. Ze swej strony dodam jeszcze tylko, że Polska, jako państwo członkowskie, uczestniczy w obradach Funduszu, podczas których przedstawiane są skutecznie i dokładnie sposoby rozliczenia i prowadzenia wypłat z tytułu szkód. Jesteśmy zatem stroną uczestniczącą w dzieleniu wspólnych pieniędzy Funduszu. Takie spotkania odbywają się trzy razy do roku na forum Międzynarodowej Organizacji Morskiej.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyAnnaWypychNamiotlo">Kilka zdań na temat specyficznych uwarunkowań Polski. Biorąc pod uwagę śródziemnomorski charakter Morza Bałtyckiego i fakt jego niewielkiej zdolności do samooczyszczania, musimy zdawać sobie sprawę z tego, że każda najmniejsza nawet katastrofa spowodowałaby dla Polski po prostu niesamowite straty. Można by je także przeliczyć na bardzo wiele lat życia na polskim wybrzeżu. Dlatego analizując wzrost przewozów ropy przez tankowce i ruch tankowców na Morzu Bałtyckim wzdłuż całego naszego wybrzeża, korzystna dla Polski jest ratyfikacja Protokołu, o którym dzisiaj jest mowa. Ratyfikacja Protokołu stanowiłaby, biorąc pod uwagę istniejące możliwości prawne i organizacyjne na świecie, podstawowe zabezpieczenie naszych interesów. Myślę, że uzasadnia to wniosek o ratyfikację Protokołu. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofLisek">Podziwiamy w prezydium niezwykle głęboką wiedzę pani minister wynikającą nie tylko z teorii i pracy w Ministerstwie Infrastruktury, ale i też z praktyki jako Kapitana Żeglugi Wielkiej.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofLisek">Czy pani minister Chojna-Duch chciałaby uzupełnić poprzednie dwie wypowiedzi?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowElzbietaChojnaDuch">Panie przewodniczący. Wysokie Komisje.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowElzbietaChojnaDuch">Krótko odniosę się do kwestii finansowych związanych z omawianym Protokołem. Można ogólnie powiedzieć, że Polska, w tym Ministerstwo Finansów, jest przygotowane organizacyjnie i finansowo do poniesienia ciężaru obowiązków wynikających z ratyfikacji Protokołu. Zadania Ministra Finansów wynikające z ratyfikacji Protokołu polegać mają na zbieraniu od importerów danych o ilości przywiezionego oleju droga morską oraz przekazywaniu corocznych sprawozdań Dodatkowemu Funduszowi Odszkodowań za Szkody Spowodowane Zanieczyszczeniem Olejami. Zadania te są już wykonywane w ramach ustawy Kodeks morski.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowElzbietaChojnaDuch">Jeśli chodzi o dane o ilości przywiezionego drogą morską oleju, to dane o nich są przekazywane jedynie Funduszowi utworzonemu konwencją z roku 1902. Po ratyfikacji Protokołu dane te będą przekazywane także Dodatkowemu Funduszowi. Koszty jakie zobowiązany będzie ponieść budżet państwa, bo to jest istotne, w związku z ratyfikacją Protokołu, będą finansowane w ramach wydatków planowanych w części budżetowej 21 – Gospodarka morska. Koszty administracyjne wynoszą aktualnie…</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofLisek">Przepraszam panią minister. Bardzo proszę panie i panów posłów o chwilę spokoju. Proszę, pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PodsekretarzstanuwMFElzbietaChojnaDuch">Koszty te aktualnie wynoszą 4,1 mln euro rocznie. Szacuje się, że koszty administracyjne Dodatkowego Funduszu będą się mieścić w granicach 300 tys. euro, z czego Polska poniesie wydatek 30 tys. zł. Kwota ta może wzrosnąć, o ile Dodatkowy Fundusz zostanie zaangażowany w realizację spraw związanych z odszkodowaniami za wypadek morski, w wyniku którego nastąpiło zanieczyszczenie na szeroką skalę.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PodsekretarzstanuwMFElzbietaChojnaDuch">Znacznie trudniej jest oszacować wysokość opłat, które Polska będzie uiszczać w przypadku dochodzenia roszczeń przez osoby, które poniosły szkody w określonych wypadkach. Maksymalna kwota, o czym mówiła już pani minister Wypych-Namiotko, wynosi w przeliczeniu na euro 665 mln euro. Maksymalnie na Polskę może przypaść kwota 200 tys. euro. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofLisek">Dziękuję pani minister za bardzo konkretne informacje. Czy ktoś z pań lub panów posłów chciałby zadać pytanie państwu ministrom? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselElzbietaRafalska">Panie przewodniczący. Szanowni państwo. Pani minister przed chwila powiedziała o Dodatkowym Funduszu i o udziale Polski wymieniają kwotę 30 tys. zł. Nie wiem czy to jest wkład na pokrycie kosztów administracyjnych, ale to jest kwota tak niewielka, że aż wydaje się nieprawdopodobna. Bardzo proszę panią minister, aby sprawdziła, czy jest to kwota właściwa, czy chodzi o złotówki i czego ta kwota dokładnie dotyczy?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofLisek">Dziękuje bardzo, pani poseł. Proszę panią minister Chojnę-Duch o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PodsekretarzstanuwMFElzbietaChojnaDuch">Nie ośmieliłabym się podać Wysokim Komisjom niewiarygodnych danych; to jest właściwa kwota. Choć niewielka, ale realna. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofLisek">Czy są inne pytania? Bardzo proszę – pan przewodniczący Piechociński.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselJanuszPiechocinski">Ze względu na oczywistość sprawy stawiam wniosek formalny o przejście do głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofLisek">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Czy są inne pytania? Nie ma. Rozumiem, że nikt z posłów nie chciałby już zabrać głosu w debacie. Zamykam debatę i stwierdzam zakończenia pierwszego czytania.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofLisek">Przystępujemy do rozpatrzenia projektu ustawy w Komisjach. Czy ktoś z państwa ministrów chciałby jeszcze zabrać głos? Nie widzę. Czy ktoś pań lub panów posłów chciałby zabrać głos? Także nie widzę.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofLisek">Przechodzimy do rozpatrzenia projektu. Czy są uwagi do tytułu ustawy? Nie ma uwag. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje przyjęły tytuł ustawy. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofLisek">Stwierdzam, że Komisje przyjęły tytuł ustawy.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofLisek">Rozpatrujemy art. 1. Czy są do niego uwagi? Nie ma. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje przyjęły art. 1. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-15.5" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofLisek">Stwierdzam, że Komisje przyjęły art. 1.</u>
<u xml:id="u-15.6" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofLisek">Rozpatrujemy art. 2. Czy są do nie go uwagi? Nie ma uwag. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje przyjęły art. 2. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-15.7" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofLisek">Stwierdzam, że Komisje przyjęły art. 2.</u>
<u xml:id="u-15.8" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofLisek">Czy Biuro Legislacyjne ma uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#LegislatorElzbietaSkrzypek">Biuro Legislacyjne nie zgłasza zastrzeżeń do projektu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofLisek">Dziękuję serdecznie.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofLisek">Przystępujemy do głosowania całości projektu ustawy. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem sprawozdania Komisji o projekcie ustawy z druku nr 551 bez poprawek?</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofLisek">Stwierdzam, że Komisje jednogłośnie przyjęły sprawozdanie o projekcie ustawy o ratyfikacji Protokołu z 2003 r. do Międzynarodowej konwencji o utworzeniu Międzynarodowego Funduszu Odszkodowań za Szkody Spowodowane Zanieczyszczeniem Olejami z 1992 r., sporządzonego w Londynie dnia 16 maja 2003 r.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofLisek">Przystępujemy do wyboru posła sprawozdawcy.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Chciałbym zgłosić kandydaturę pana posła Krzysztofa Gadowskiego na sprawozdawcę tego projektu.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofLisek">Dziękuję bardzo. Czy pan poseł się zgadza?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PoselKrzysztofGadowski">Tak, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofLisek">Czy są inne zgłoszenia? Nie widzę. Czy ktoś z państwa jest przeciw powierzeniu funkcji sprawozdawcy panu posłowi Krzysztofowi Gadowskiemu? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofLisek">Stwierdzam, że komisje wybrały sprawozdawcę bez głosu sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofLisek">Informuję, że na tym porządek obrad został wyczerpany. Protokół z dzisiejszego posiedzenia zostanie wyłożony do przejrzenia w sekretariatach komisji.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofLisek">Zamykam wspólne posiedzenie komisji. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-21.4" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofLisek">Członkom Komisji Spraw Zagranicznych chciałbym przypomnieć, że mamy jeszcze dzisiaj dwa posiedzenia; o godz. 14 w sali nr 24 oraz o godz. 17 z panem ministrem Sikorskim, a nie jak było planowane o 15, w sali nr 14. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>